REKLAMA

Jak polski rząd traci przyjaciół i sojuszników w UE?

Co się stało?
Data emisji:
2016-10-28 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich Maciej Zakrocki dzień dobry dziś gościem audycji co się stało jest pan Dariusz Rosati poseł do parlamentu Europejskiego Platforma Obywatelska dzień dobry witam państwa chciałem najpier w poprosić pana komentarze do w tej reakcji polskiego rządu wczoraj wiemy minął termin przesłania to właśnie opinii polskiego rządu na zalecenia komisji Europejskiej Europejskiej wobec Polski pani premier, informując o tym na konferencji prasowej powiedziała m. in. nigdy nie Rozwiń » ukrywaliśmy, że zalecenia komisji wobec Polski nie są merytoryczne nie będziemy wprowadzać żadnych zaleceń, które są niezgodne z interesem polskiego państwa ma rządzić w zaparte to jest to jest oczywiście niepokojące, ponieważ wyraźnie nie ma woli po stronie Warszawy, aby ten konflikt z Unią Europejską załagodzić co jest tym bardziej dziwne, że to jednak ma w Polsce dochodzi do naruszenia przepisów gwarantujących rządy prawa i do naruszenia konstytucji w sposób bezpośredni tego typu odpowiedź jest mało jest jakby dowodem na to, że nasz rząd obecny rząd Rzeczypospolitej traktują Unii Europejskiej jak przeciwnika jak wroga bije albo nie rozumie się w kręgach rządowych tego, że komisja ma prawo sprawdzać stan praworządności w każdym państwie członkowskim i że to prawo my Polacy daliśmy komisji Europejskiej wchodząc do Unii Europejskiej 2004 roku i na dodatek, że ochrona praworządności Trybunału Konstytucyjnego leży w interesie nas obywateli przeworskim i elity, a cała ta cała ta historia krótko mówiąc świadczy o połowę niestety dążenie do eskalacji konfliktu nie do rozwiązania, ale niektórzy niektórzy mówią, że w pewnym sensie stanowisko polskiego rządu jest związane z doświadczeniem chociażby, jakie mamy sprzed lat, kiedy to również parlament Europejski przyjmował różne rezolucję bardzo krytykujące działalność rządu węgierskiego Viktora Orbana na jak niektórzy, bo i tak nic z tego nie wyszło czy pana zdaniem podobnie może być w przypadku Polski i rzeczywiście tak, aby w sumie bezsilność instytucji europejskich w tym komisji w jakimś sensie też nie zachęca, żeby specjalnie przejmować tymi opinia dla muszę sprostować reakcje krytyczne Unii Europejskiej w przypadku Węgier przyniosły skutki, dlatego że rząd węgierski wycofał się z zakwestionowanych przez komisję Europejską ustawy, że przypomnę tylko ustawa o banku centralnym czy ustawy o odesłaniu sędziów na wcześniejsze emerytury z polskim przypadku naruszeń mamy do czynienia z naruszeniami konstytucyjnymi w przypadku Węgier były to ustawy, które były zgodne z konstytucją węgierską, ponieważ wcześniej Viktor Orbán był na tyle sprytny, że zmienił konstytucję natomiast w Polsce mamy w sposób oczywisty naruszenie porządku Konstytucyjnego w związku z tymi chcę wiedzieć, że Węgry się dostosowywał unikał otwartego konfliktu mimo wszystko z komisją Europejską w przypadku rządu polskiego wyraźnie nie ma takiej chęci to jest zła wiadomość dla Polski poniżona oznacza, że Polska w Brukseli traci przyjaciół traci wpływy traci sojuszników chwili, jeżeli rząd Polski będzie coś chciał załatwić czy w obszarze budżetu unijnego czy w obszarze łagodniejszego traktowania np. kwestii związanych z emisją co 2 lata niestety nie może liczyć na sympatyczne podejście, ale czy to jest tylko kwestia liczenia na sympatyczne podejście czy może coś konkretnego Polskę spotkać, bo też jest taka, że często powtarzana opinia, że przecież w sumie i tak nie dojdzie do tak poważnych już działań, które są związane z art. 7 no bo w którymś momencie potrzebne jest jednomyślność, a ponadto na NATO jednomyślność oczywiście nie ma co liczyć, czyli po prostu nie będzie w 2 jeśli chodzi o te wszystkie straszenia, że stracimy pieniądze z obecnego budżetu to też nieprawda, bo koperty narodowe, które zostały przecież wcześniej po rozdawane są nienaruszalne i Polska swoje 106 miliardów tak czy inaczej zostanie sankcji żadnych nie będzie innymi słowy nowości nie ma się czym przejmować mają się czym przejmować to znaczy jeśli chodzi o zastosowanie art. 7 to ma pan rację nie widzę w tej chwili realne możliwości żeby, żeby uzyskać jednomyślność państw członkowskich w nałożeniu na Polskę sankcji w jakimś tam przyszły na etapie tej procedury jedno nie jest też nie jesteśmy jeszcze blisko tego tego rozstrzygnięcia, ale jeśli chodzi o inne sprawy, zwłaszcza budżetowe to niestety jest możliwość taka, żeby w Polsce ażeby są doprawdy stacji, które Polska nie wydatek pieniędzy, które ma, bo tak pan powiedział koperty narodowe są nienaruszalne, ale sposób wykorzystania jest zależna od regulacji, które przygotowuje komisja i przyjmuje parlament Europejski te regulacje ustalają priorytety wydatkowania pieniędzy unijnych i można bardzo łatwo spowodować, że Polska nie będzie w stanie wydać pieniędzy, które w naszej kopercie, ponieważ nie będzie realizowała projektów, które mieszczą się w priorytetach takich jak polityka wspomaganie uchodźców jak odnawialne źródła energii czy jak badania naukowe i rozwój w tych dziedzinach Polska nie ma wiele niestety projektów, które mogą być finansowany jest tak może być taki, że po 2023 roku zostanie z połową pieniędzy niewydanych no tak, ale czy to znaczy no bo to oczywiście do 2023 jest trochę czasu, ale czy możemy sobie wyobrazić sytuację taką, że z tych 106 miliardów, zanim to perspektywa się skończy właśnie nie tylko, że my nie wydamy sami siebie ze względu na swoją niemożność przygotowania takich projektów czy że, żeby to było jasne czy utrzyma możemy stracić te pieniądze, dlatego że jak nam Unia tak musząc umownie zabierze tak powiedziała, iż chodzi o procedury praworządności ona jest regulowana art. 7 art. 7 traktatu wymaga jednomyślności, żeby nałożyć na dany kraj sankcje możliwe również są sankcje finansowe, ale tak być tak powiedziałem nie widzę możliwości zgromadzenia tej jednomyślności dlatego z tej strony polscy czy rządowi wrażliwości nic nie zagraża, a teraz mówią o zmianie a jakby zmianie nastawienia prawda i podejścia do Polski nie będzie po prostu ochoty, żeby uwzględniać polskie interesy tam, gdzie będzie chodził w grę Polski interes komisja będzie prawdopodobnie stosować twarde prawo europejskie i to co można było kiedyś przeszłości załatwić np. że Polska dostała więcej pieniędzy w ramach tej perspektywie finansowej to było wynikiem działań politycznych nam się tutaj nic nie należały do 106 miliardów od początku się należało prawda to było wynikiem działań politycznych dzięki bardzo intensywnej politycznej współpracy z największymi państwami Polska te pieniądze jest dzięki dobrej opinii, jaką mieliśmy Polska te pieniądze otrzyma teraz jak rozumiem Polska polityka wstała z kolanem w związku z tym tych pieniędzy może być mniej właśnie, dlatego że nie będzie gotowości, żeby uwzględniać specjalne wrażliwości polskim obszarze n p . taka, że polityki klimatycznej czy polityki energetycznej, bo takiego obowiązku nie ma po prostu inne państwa zdecydują, że oczekują od polskich wypełnienia zobowiązań kart każdego innego państwa członkowskiego chciałem zapytać jeszcze umowę CETA, na które właściwie wszystko wskazuje na to będzie podpisana i pytam pana teraz może bardziej jako ekonomistę, ponieważ w wielu państwach Europy w tym w Polsce różne środowiska wyrażają obawy i nawet bym pominął może teraz już te kwestie związane z bezpieczeństwem żywności bo, bo o tym, już w swoich audycjach dużo rozmawiałem, ale po prostu z punktu widzenia polskich firm po polskiej gospodarki polskich przedsiębiorstw czy pana zdaniem to jest dobra umowa jeszcze czy mamy się bać tych wielkich korporacji zza oceanu 33 czy, w czym upatruje pan w tej umowie jakich dla nas szansa to jest dobra umowa to jest pierwsza tak wszechstronna wiedza wielostronna umowa o współpracy nie tylko w obszarze handlu, ale także w obszarze inwestycji, ale także ochrony praw intelektualnych i t d. nie ma się, czego bać ta umowa dobrze chroni interesy Europy w obszarach wrażliwych tam gdzie, gdzie było najwięcej oba w, czyli jeśli chodzi o bezpieczeństwo żywności importowanej z Kanady jeśli chodzi o prawa pracownicze czy jeśli chodzi o standardy ochrony środowiska w tych wszystkich kwestiach w obu obowiązujące pozostaje prawo europejskie, który jest tutaj bardziej wyśrubowane niż prawo kanadyjskie i w związku z tym bezpodstawne są obawy że, gdy ta umowa z Kanadą doprowadzi do obniżenia standardów jeśli chodzi o ochronę konsumentów czy prawa pracownicze to są obawy powtarzam bez podstawne natomiast umowa otwiera rynek kanadyjski doby Sławek eksportu z naszego kontynentu w tym z Polski ponad 98 % cel zostanie zniesiony w ogóle minimalne, które zostaną dotyczą obszarów wrażliwych, czyli tacy pewni, że Polska już w tej chwili ma bardzo wyraźnie dodatnie saldo handlu z Kanadą co oznacza, że nasz eksport jest 3 czterokrotnie większy niż import co oznacza, że Sejm konkurencyjnie na tym rynku, więc jeśli będziemy mogli korzystać jeszcze zbyt słabego dostępu to też duża szansa dla polskich przedsiębiorstw co więcej będziemy mogli też korzystać w pełni z rynku zamówień publicznych w Kanadzie a, toteż otwiera dodatkowe możliwości także wiele obaw, które są formułowane pod adresem tej umowy są o jedzenie pozbawione podstaw dotyczy to nie tylko tych spra w związanych z bezpieczeństwem standardami, ale także z tym systemem rozstrzygania sporów pomiędzy korporacjami państwami członkowskimi mało, kto wie trza to powiedzieć, że w tej chwili już obowiązuje dla Libii dwustronna umowa między polską i Kanadą o ochronie inwestycji, na podstawie których umowy korporacje kanadyjskie mające swe inwestycje w Polsce mogą występować do arbitrów do arbitrażu prawda powołanego dwustronnie od dochodzenia swoich spra w ten system ochrony interesów, który wprowadza interesów inwestorów i państw, które wprowadzają Grant, który wprowadzanych teraz w ramach CETA jest o wiele bardziej korzystne dla państ w przyjmujących ponieważ, ponieważ one stanowią stały sąd i to stąd są publiczne nie są prywatne złożony z arbitrów powoływanych indywidualnie osąd publiczny, który składa się z sędziów powoływanych przez Kanadę Unię Europejską przez państwa członkowskie jest to sąd stanowy oprócz tego będzie tam możliwość apelacji będzie dwuinstancyjne dwuinstancyjność postępowania i będzie to sąd, w którym interesy można powiedzieć strony publicznej są znacznie lepiej chronione, więc cieka w zmienia sytuację na lepsze z punktu widzenia ochrony interesów państw mniej i naprawdę ty tu już kompletnie nie mogę zrozumieć tych tych protestów nikt, w których przykłady 7 Byczy wskazuje się, że korporacje będą rządzić państwami absolutnie nie ma ani takich zapisów w umowie ani też nowy system rozstrzygania sporów takim kierunku niedziela i na koniec zwróćmy się na podwórko krajowe, choć związany jest ich z polityką zagraniczną i z wymianą gospodarczą dzisiaj rano dowiedzieliśmy się, że prokuratura Okręgowa w Warszawie rozpoczyna śledztwo w sprawie czy trzeba będzie badać prawidłowość właściwie nieprawidłowości podczas przetargu na francuskie śmigłowce Caracal no właśnie i jak pan ma w tej sprawie komentarz na jaw, gdy jest przy bardzo krytycznie odnosi się do decyzji rządu PiS o zerwaniu negocjacji z Francuzami i nie, dlatego że uważam, że Caracal jest najlepszy, bo ja się na tym nie znam naraz sposób przeprowadzenia euro, czyli sprawdzenia tej decyzji jest po prostu skandaliczne na zupełnie niepotrzebnie urodziliśmy znam tego nie bardzo antagonizować dziś są 1100 najważniejszych partnerów europejskich i to z jakiego powodu tylko z tego, że tak jak ja oceniam całą sytuację rząd uznał premier Morawiecki może osobiście, że te 13 miliardów złotych trzeba jednak wpompować w polską gospodarkę, że przyniesie to lepsze skutki mniej i tutaj Janie twierdzę, że tak może nie być, niemniej jednak, że chce mieć nowoczesne helikoptery dla armii to nie możemy po prostu nagle twierdzić, że nasi żołnierze mogą latać konstrukcjami z okresu związku Radzieckiego, które mają po 3540 lat, bo jednak one nie zapewniali takiego bezpieczeństwa ani takiej skuteczności na polu walki związku z tym przyczyna prawdziwa całego tego zamieszania jest każde pieniądze muszą iść nam sfinansowanie programów społecznych, czyli wszystkich obietnic wyborczych prawa sprawiedliwości natomiast na nowoczesne helikoptery dla polskiej armii przyjdzie poczekać decyzja o wszczęciu postępowania przez prokuraturę jest chyba konieczna, ponieważ strony tu obrzucają się wzajemnie oskarżeniami jest ogromny zamęt w tej sprawie przeciętny obywatel nie bardzo wie co ma o tym, myśleć nie jestem wprawdzie przekonany co do obiektywizmu prokuratury niestety w momencie, gdy została poddana ministrowi sprawiedliwości pod kontrolę to poważne obawy czy będzie reprezentować obiektywnie rzetelnie interes społeczny ale, ale mam nadzieję, że w trakcie tego postępowania przynajmniej wyjść na ja w po pierwsze, czy pierwszy traktor pierwszy przetarg na caracale był był zgodny z prawem, a po drugie, czy decyzja rządu PiS o zerwaniu tych negocjacji rzeczywiście była decyzją właściwą czy jednak została podjęta z przyczyn czysto politycznych i będziemy też płacić cenę polityczną za takie zachowanie bardzo dziękuję za rozmowę gościem audycji co się stało byłby pan prof. Dariusz Rosati Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA