REKLAMA

Miła niespodzianka czy wielkie rozczarowanie? Jak rowerzyści oceniają polskie miasta? Mówi Marek Rokita

Skołowani
Data emisji:
2016-10-29 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
im dobre Krzysztof Woźniak przed mikrofonem dziewiąta 6 sobota to oznacza, że skołowani kolejna edycja audycji proszę państwa dzisiaj tak jak mówiłem niektórzy z państwa mogli usłyszeć przed dziewiątą dzisiaj o rankingu miesięcznika Rowertour Rowertour co 2 lata robi ranking miast rower w mieście w 2016 w tym przypadku dzisiaj będziemy rozmawiać jest to ranking robione na podstawie ankiet, które na rower, który wysyła regularnie, a raczej jego autor Marek Rokita wysyła Rozwiń » do kilku nastu kilkudziesięciu polskich miast w tej ankiecie są różne pytania m. in . o długości dróg rowerowych pasów rowerowych ciągów pieszo-rowerowych różnych udogodnień, jeżeli chodzi o rowerzystów jest teraz o strefę uspokojonego ruchu później to wszystko zliczane jest ranking to na pierwszym miejscu w tym roku o tym, po dziewiątej 20 raczej o tym pierwszym miejscu to i tak pod koniec audycji, żeby nie było, że od razu powiemy, kto zwyciężył w tym roku, ale po dziewiątej 20 z autorem tego rankingu Markiem Rokitą z miesięcznika Rowertour porozmawiam o tym, właśnie bardzo bardzo interesującym zestawieniu zapraszam w tym tygodniu co prawda pojawił się też inny raport dotyczący cyklistów i przygotowany przez fundację Allegro All for planet reporter portalu rowerowa myśli Polska Kruka PL opublikował wyniki ogólnopolskich badań przeprowadzonych na ponad 23  000 cyklistów spora grupa i okazuje się, że aż 23 aktywnych użytkowników 2 kółek posiada prawo jazdy i regularnie jeździ samochodem proszę państwa i tutaj jest bardzo ciekawa informacja mnie w ogóle nie dziwi, ponieważ często przy rozmowach o bezpieczeństwie rowerzystów podejmowany jest taki argument, że rowerzyści nie potrzebują żadnych uprawnień do jeżdżenia na rowerze oczywiście ci dorośli rowerzyści, którzy ukończyli 18 rok życia, bo przypominam, że pomiędzy dziesiątym 18 rokiem życia 8 osoby, które chcą jeździć na rowerach muszą mieć zgodnie z polskimi przepisami, jeżeli chcą jeździć po drogach publicznych muszą mieć zgodnie z polskimi przepisami kartę rowerową te powyżej osiemnastego roku życia nie muszą mieć żadnych uprawnień, jeżeli chcą jeździć na rowerach należy wielkich danych, z których wynika, że większość osób uprawnionych z wiekiem do posiadania jakiegokolwiek uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi ma to uprawnienie, więc zapewne i większość rowerzystów ma jakiś jakieś uprawnienia do kierowania pojazdami to właśnie wskazuje raport rowerowa myśli Polska krok kapel 23 spośród badanych cyklistów posiada prawo jazdy i regularnie jeździ samochodem 78 % biorących udział w badaniu zadeklarowało, że z 2 kółek korzysta codziennie lub kilka razy w tygodniu 15 % jeździ kilka razy w miesiącu 7 % raz miesiącu lub rzadziej 51 % badanych zadeklarowało się jako tzw. rowerzyści miejscy często ich regularnie korzystający z 2 kółek jako podstawowego środka transportu do pracy czy szkoły 28 % to osoby jeżdżące głównie w celach rekreacyjnych i 11 % rowerzystów okazjonalnie korzystający z roweru stosunkowo rzadko zachęcam rowerowa myśli Polska grupa kapel bardzo ciekawe zestawienie myślę, że do tego raportu też będą schowanych wracał do ciekawe dane warto porozmawiać, skąd się wzięło to 23 aktywnych użytkowników 2 kółek posiada prawo jazdy, chociaż nie to tak jak powiedziałem w ogóle nie dziwi z ciekawych informacji w tym tygodniu to tak jak też mówiłem przed dziewiątą klub poselski Kukiz 15 zło żył projekt nowelizacji prawo ruchu drogowym kontrolowany mógłby m. in. nagrywać całą kontrolę przeprowadzoną przez policję i do końca nie rozumiem tej propozycji, ponieważ już teraz osoba, która jest zatrzymana przez policję ruchu drogowego może nagrywać przebieg całej kontroli zresztą, jeżeli państwo się interesują i zajdą na różne portale to tam te filmiki są jak najbardziej udostępnione można obejrzeć zapis kontroli, więc nie rozumiem po co miałoby to być wpisywane w prawo ruchu drogowym taka możliwość może sankcjonowania może co jakiś ukryte są inne zamiary zgodnie z projektu nowelizacji nie da nam policja miałaby obowiązek sprawdzić uprawnienia kierującego w systemie teleinformatycznym ewentualnie w najbliższej jednostce policji to oznacza, że za brak dokumentów w momencie kontroli kierowca nie mógłby być ukarany chodzi tutaj o o dokument uprawniający do kierowania pojazdami czy po prostu prawo jazdy, jeżeli np. kierowca zapomni albo nie wiem zgubił to prawo jazdy jest w czasie wyrabiania nowego cokolwiek to policja nie będzie karać takiego kierowcy za brak prawa jazdy tylko sprawdzić w systemie teleinformatycznym jak najbardziej jest to możliwe już teraz chodzi tylko wpisanie że, żeby nie karać kierowcy za brak prawa jazdy tylko musiałby on by czekać aż policja sprawdzi w systemie ponadto policjanci mieliby obowiązek rejestrowania przebiegu kontroli ruchu drogowego przy użyciu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk i tylko zarejestrowane przewinienia zostałyby wpisane do ewidencji rozumiem, że ten projekt tak zakłada, że zatrzymujemy kierującego i policja nagrywa to, ale n p . nie interesuje, dlaczego nie pójść dalej, żeby w ogóle policjantom kazać nagrywać jakiekolwiek inne kontrole na drodze nie tylko wśród kierowców samochodów ciężarówek motocyklistów używających motorowerów, ale też np. pieszych rowerzystów no skoro już wpisujemy nagrywanie kontroli dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, dlaczego tylko skupiać się na kierowcach samochodów w razie nałożenia kary finansowej kierowca wg projektu miał być tydzień na decyzję ojej przyjęciu lub w wystąpieniu na drogę sądową tydzień czy dostajemy dostajemy informację o tym, że może być dla nas nałożony dany mandat mamy tydzień na przyjęcie bądź wystąpienia na drogę sądową sporo tydzień rozumiem, że w tym czasie możemy sprawdzić jakość oznaczenia skontaktować się z prawnikiem ciekawe informacje ciekawe informacje kierowca, który w danym roku kalendarzowym i to jest to jest coś co ne co on wywołuje największe kontrowersje mam wrażenie kierowca, który w danym roku kalendarzowym nie otrzymał żadnych punktów karnych z dniem 1 stycznia następnego roku otrzymywałby premię w postaci 5 punktów dodatnich czyli, jeżeli jeździmy zgodnie z przepisami w danym roku nie dostaniemy żadnych punktów karnych nie zostaniemy zatrzymani to rozumiem, że zostaniemy nagrodzeni przez państwo, że w następnym roku np. będziemy mieli bonusowe 5 punktów i będziemy mogli o jakiś więcej wykroczenie tak żartobliwie oczywiście mówią o jakiś jedno więcej wykroczenie zrobić nam na drodze nie będziemy mieli ten zapas mnie interesuje to co pomysłodawcy zastanowili się czy przypadkiem nie będzie teraz sprzedawania punktów karnych ale, toteż jest kwestia sporna i do wyjaśnienia np. jakiś przewinie no słuchaj ja już mam tyle punktów karnych może być zgłoszona przykład odebranie mandatu z fotoradaru n p . no ale to będziemy dyskutować jeszcze, bo nie z 1 strony interesuje też nas cała sprawa ona w radiu TOK FM była już niejednokrotnie w tym tygodniu na podejmowane m. in. w czwartkowym post factum Agata Kowalska rozmawiała z posłem Kukiz 15 zachęcam czwartkowe post factum tamę wiele ciekawych tez rzeczy padło mniej z drugiej innej strony interesuje cała sprawa, ponieważ pomysłodawcy mówili, że konsultowali te założenia z kierowcami głównie wspólne ze stowarzyszeniem prawo na drodze, ale również z policją i napisałem maila od oficjalnego do ich do opolskiej policji policja odpisała mi, że nie brała oficjalnie udziału w konsultacjach pomysłodawcy całych zmian mówili, że oczywiście to było nieoficjalnie, że żaden policjant teraz nie wyjdzie nie powie, że faktycznie popiera te pomysły no jednak wydaje mi się, że bardziej wiarygodny jest oficjalne stanowisko policji niż mówienie, że z jakimiś policjantami pojedynczym konsultowaliśmy, ale faktycznie może jest także policjantów denerwują niektóre przepisy nakładane in podczas kontroli żonie muszą to robić np. brać od kiedy kierowcy prawo jazdy może faktycznie i może warto porozmawiać z policjantami, jakie oni widzą plusy i minusy podczas wykonywania kontroli ruchu drogowego jeszcze szybka informacja na koniec Polska awansowała o kilka miejsc w unijnym rankingu jakości transportu w tegorocznym zestawieniu opublikowanym przez komisję Europejską Polska jest na dwudziestym drugi miejscu ex aequo z Litwą w ubiegłym roku była na przedostatnim miejscu spośród 28 krajów Unii Europejskiej jak zaznaczyła komisarz Unii Europejskiej ds. transportu zestawienie ma być wskazówką dla władz krajowych, które obszary wymagają inwestycji podjęcia działań na czele tabeli po raz kolejny znalazła się Holandia, zanim Szwecja Niemcy i Austria Polska zebrała najwyższe oceny w 4 kategoriach zestawienia wynika, że ocena jakości infrastruktury transportowej w Polsce w przypadku wszystkich rodzajów transportu jest nieco niższa od unijnej średniej konsumenci w Polsce są coraz bardziej zadowoleni z transportu Miejskiego lotniczego znacznie wzrósł poziom zadowolenia z transportu kolejowego w Polsce, które w 2013 roku było najniższe w unii Europejskiej to bardzo dobra informacja na imprezie państwo oczywiście przypominam na koniec o tym, że akcja Znicz do środy proszę uważać na siebie naprawdę szybsza jazda nie sprawi, że będziemy o wiele szybciej na miejscu wyprzedzanie na trzeciego nie sprawi, że ruch na danym odcinku się zmniejszy, że będą mniejsze korki będzie mniej samochodów proszę uważać naprawdę, ponieważ zawsze te akcje i podsumowania tych akcji wypadają kiepsko i musimy się zastanawiać, dlaczego w tym roku akurat podczas tych dni zginęło tyle osób zróbmy wszystko, żeby w tym roku tak nie było bardzo gorąco zachęcam do bezpiecznej spokojnej jazdy podczas tych niejaki psy i podczas wszystkich wszystkich dni w roku w ogóle po dziewiątej 20 Marek Rokita magazyn Rowertour raportu miesięcznika Rowertour rower w mieście 2016 zaprasza Jan gaz część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem dalej łączymy się przez Skypea z Markiem Rokitą redaktor magazynu Rowertour dzień dobry panie Marku dzień dobry dzień dobry panie redaktorze co 2 lata mamy przyjemność rozmawiania, a propos rankingów, które pan robi miast rower w mieście i tak jest też w tym roku to czwarty ranking przeprowadzony przez miesięcznik Rowertour i pan pozwoli na początek zacytuję wstęp do artykułu, który poprzedza no bardzo ciekawe zestawienie i tabele z ankiety z niektórych zagadnień z ankiet, które wysyła pan do różnych miast, gdyby o tym czy polskie miasta są coraz bardziej przyjazne rowerzystom decydowało tempo powstawania nowej infrastruktury przyjmowania rozporządzeń wprowadzających standardy i tworzenia czy uruchamianie systemów rowerów publicznych rowerów publicznych musielibyśmy zagwizdać zachwytu, ale rowerzyści wciąż gwiżdżą raczej wzrost z rozczarowania ja, przeglądając różne obecny, a najbardziej aktualne czy z tego roku ranking rower w mieście wróciłem do tego pierwszego z 2010 roku i tak są popatrzyłem i pamiętam nazwy tamtego tamtego rankingu Polska 2 prędkości mam wrażenie, że jeżeli porównamy obecną rzeczywistość rowerową do tej z 2010 roku to jesteśmy zupełnie innym wymiarze jesteśmy zupełnie innym wymiarze tom prędkość miała większość miast w 2010 roku dzisiaj mąż niewiele możemy powiedzieć, że ma taką prędkość o niewielką prędkość dużo zostało zrobione, aczkolwiek jest coraz więcej do zrobienia tak jak w mundurze miał drugiego rankingu, z której Otóż to w artystę zastanawiające, że tym więcej robimy tym więcej musimy jeszcze wykonać, żeby nie spaść w chodzie w rankingu czy też w poczuciu tego, że coś się dzieje w naszym mieście ile miasto do roku zostało objętych ankietą ankieta zostały objęte 42 miasta jedno więcej niż poprzednio z tego powodu, że najmniejszy Słupsk już jest jeszcze mniejszy niż 42 miasto, czyli Jaworzno, ale niestety po raz pierwszy w historii naszych raportów i udało się spółce odzyskać wszystkich ankiet od wszystkich miast, które zostały zaproszone do badań w rankingu jest 39 miasto, gdzie te jak dobrze liczę 3 miasta się zgubiła inne po pierwsze, Jaworzna, które wcześniej nigdy nie było zapraszane i chyba po prostu nie potraktowali tego poważnie nie wiem na czym ma, chociaż z drugiej strony inne miasta zaś każdy z miast, które jest w rankingu jest w raporcie było kiedyś po raz pierwszy i jakoś inne innym się udawało, jeżeli chodzi o Wałbrzych to tutaj do czynienia mamy z o zwlekano z decyzją terminy te dane od byłego rzecznika, ale muszą je uzupełnić tak zupełnie uzupełnia uzupełniała czas minął zresztą to trzeba powiedzieć wyraźnie, że w czasie ten pierwotnie założonym zmieściło się po 10 miast natomiast 29 ankiet zostało ściągniętych dopiero po czasie siłą w oponach swą siłą może nie siłą zarówno z Malezji tasak w szwach jeszcze mamy Gliwice 3 ze to jest zupełnie inna sytuacja, ponieważ w tym wypadku rzecznik powiedział wprost, że miasto Gliwice nie weźmie udział w rankingu, a wytłumaczą jak swoją decyzję niezależnie od rządu pociągiem z nowo generalnie w Gliwicach z wolą się np. w rankingu z już chyba Rzeczpospolitej, a może jakieś 1 czy Newsweeka nie już państ w UE ranking górnicy źle wypadły nie może i powiedziano mi, że tam były stosowane takie kryteria, które nie odpowiadały tiry nie odpowiadały temu czy miasto jest przyjazne mieszkańcom ciśnienie z duchami inni miało się nijak do naszego rankingu lokat uważa, że to były dosyć pokrętne tłumaczenia nie mogę mieć więcej zrobić tylko poprosić o jakichkolwiek danych dostałem te dane, ale nie mogą mi żaden sposób wykorzystać w tabeli rankingowej lewica nigdy dobrze nie wypadały rankingu zawsze były w ostatniej dziesiątce, a policja wszczęła od razu powiedzieć 1 z wniosków tego badania tegorocznego jest tak, iż na Śląsk uczy się, że w województwie śląskim jest motorem postępu, którego się nie dało zauważyć w poprzednich latach być może Gliwice uczestniczyły w tym okresie, ale niestety nie dały sobie szansę, aby bardzo zastanawiające, jakie w rej, jakie zestawienie w ankiecie musiałoby się pojawić, żeby w poszczególnych miastach tak jak w Gliwicach chciano powiedzieć na nich, że po prostu czy zdaniem urzędu miasta urząd miasta robi wszystko dla ruchu rowerzystów co jest możliwe tak czy nie tak, by było zdecydowanie prościej na taką odpowiedź otrzymałem więc, że miasto ma bardzo kompleksowe podejście do rowerzystów wziął ze sobą wbudowane w artykule na wodach to oni sami nie zachęcam do zażegnania oczywiście tak zła oczywiście od wczoraj już jest w sprzedaży Roberta można cały ten raport przeczyta z 11 stron na Facebooku udostępniliśmy tabelka rankingową, ale to jest tylko w tabelkach, bo i tak ktoś skopiuje czy istnieją rzuciły razem z Chin w tym roku woleliśmy zrobić czasami, żeby to było jakoś tam dla nas jakaś choćby najmniejsza od nich to dla tych osób, które nie słuchały Skołowanych 2 lata temu jeszcze wcześniej jeszcze wcześniej to powiedzmy w jaki sposób pan buduje w ogóle cały ten raport, bo to też myślę jest ciekawa kwestia, żeby wiedzieć, skąd te dane się wzięły wysłane ankiety do miast ile jest dla pytań zanotuje ma stały tu pytanie chyba nie zdążyli, gdyż w centrach outlet i audycji niestety, bo w konstrukcję całego raportu jest dosyć skomplikowana poszczególne kryteria są liczone jak też dosyć skomplikowany sposób ankieta jest ankieta została już rozsyła ona była już w raporcie z drugim wyjazdowym w czasie tym zajmować on ze stratą rzeczkę w zmienionej ona zmieniana za każdym razem z Teresą troszeczkę zaostrzane ankieta ma w sumie 8 pytań tylko, że niektóre z tych pytań ma obok po kilkanaście od punktu, więc trzeba naprawdę zająć się trochę czasu sobie, żeby na te pytania odpowiedzieć w niewielu miastach robiła to 1 osoba nadzwyczaj robiło to kilka osób ktoś zadaje mu ktoś tam z działu promocji kultury i t d. bo te pytania dosyć są różne nie dotyczą tylko ścieżek rowerowych tak dużym cudzysłowie, bo rozesłanie ankiet do wszystkich miast ten sam sposób, mimo że ja mam kontakty z częścią przynajmniej w środowiska rowerowego oficerów rowerowych i wszędzie, wysyłając ankiety do rzecznika, żeby było po równo i ten rzeźni dopiero gdy decydował komu dalej przekazać ankietę i one wróciły do mnie też ankieta wróciła po niecałym niecałych 2 tygodniach, bo było 14 dni na wypełnienie ankiety dopiero po otrzymaniu mogę dane z ankiet wpisywać do tabel roboczych oczywiście za każdym razem, bo tylko 13 był przypadek, kiedy nie musiałem kontaktować się ponownie z urzędem miasta, aby uściślić pewne informacje za każdym razem trzeba było jeszcze pisać i dopytywać czy to taki jest, jakie bandy jak mam rozumieć odpowiedź na to pytanie zdarzały się też odpowiedzi na te pytania, ale dobrze reaguje pan pamięta pan, który miasto w nie potrzebowało przypomnienia czy też do pytania o różne kwestie, bo to też dużo mówi chyba sobie przypomnę albo 1 z ostatnich ankiet co ciekawe gnie w czynie Kalisz n p . te zupełnie niespodziewanie znikąd z czołówki, bo te miasta, które są w czołówce one zazwyczaj przesłała ankiety szybko to jest bardzo charakterystyczne, że 3 pierwsze ankiety, które dostałam to były Gdańsk Toruń i i rosła, by rosła w dalszej kolejności dokładnie kolejność rankingu sprzed 2 lat styl natomiast ci, którzy byli dalej chyba coś jeszcze bardziej krępowali, aczkolwiek nie wszyscy, bo to niemal z zasady Bytom czy są to bardzo szybko jest przedostatni jak duży szacunek do tych miast słabo wypadły, ale nie robił żadnych problemów i chętnie udzielał informacji tak właśnie Bytom Sosnowiec Bielsko-Biała i dalej herbaty zamiast Laurel szybko szybko przysłały te informacje może po prostu mają wzór z poprzednich lat tak jak pan powiedział no, a pierwsza trójka sprzed 2 lat najszybciej przysłała panu odpowiednio odpowiedzi w no ja bym tutaj polemizował z innego, że niektóre miasta, choć niektóre na tak, do których się udało dotrzeć miał największe problemy z wypełnianiem okazało się, że nie ma nie ma śladu w ogóle od tych ankietach poprzednich lat proszono mnie o udostępnienie informacji, które oni wysyłali lata temu, bo wtedy będzie im łatwiej to obliczyć nowo w sumie logiczne, bo mają dane sprzed 2 lat mogą sobie doliczyć po co zrobili przez 2 lata i jest gotowa 10 i robi jak po kilku wypadkach, że faktycznie udostępnia informacje, które oni cześć udostępnienie no ale na testach ciąganie po kolei prawa, bo powinno być jakieś archiwum elektroniczne, gdzie taka informacja wyciąga na jej wszystko jest przygotowywane bardzo szybko niestety z jakością ankiet jest coraz lepiej, ale nadal jest słabo na 3 miasta, a mianowicie Kraków Łódź Poznań przysłały tak nie komplet ankiet, że trudno było w ogóle pracować, a co było niekompletnego w tym leczył co sprawia pan największy problem w opracowaniu tych ankiet miasta nie wiedzą dokładnie ile infrastruktury rowerowej posiadają czy też ile planują jej zrobić czy też inaczej czy zakwalifikować już wybudowaną infrastrukturę do tej infrastruktury, która jest w części w jakiś wyciągu budowana, ale nie skończono jeszcze jedno 100 tys to w tym ostatnim wypadku nie dla LOT-u wyraźnym pot tera orzekł to co zostało zrobione do 30 września jest wpisywany jest 1 buteleczkę, a to co ma zostać ukończony do końca roku idą także dostaje wyraźny wybór wręczone jej największe problemy sprawiło pytanie nowe i niedotyczący w ogóle infrastruktury rowerowej mianowicie pytanie o długość dróg jednokierunkowych w mieście to chyba w połowie miast w ogóle takiej informacji nie było, a po co ta informacja przy budowaniu rankingu rowerowego mu są drogi jednokierunkowej sobie będą przecież tam nie tylko rowerzystami jest, ale w tym roku mamy osobę kryterium kontra ruch i żeby ocenić popularność modelu upowszechniać jego stosowanie żeli miasto musi wiedzieć ile jest ogólnie ulice jednokierunkowe dajmy na to, że w mieście jest 20 km kontra lukę po bite są wszystkie ulice jednokierunkowe to można oceniać bardzo dobrze, ale jeżeli jednak powoli jest na 40 km Mateusz nie robi żadnego wrażenia w 2100 ta informacja, która nie jest udostępniona w tym rankingu w ogóle tworzona wyłącznie do oceny powszechności stosowania od toru nie zostaną zatem on proszę proszę tu jeszcze były inne problemy oczywiście z długością poszczególnych typów infrastruktury drogowej dla rowerzystów, czyli bilety dróg dochodu wydzielone drogi dla rowerów ile to są ciągi pieszo-rowerowe zbudowanych z asfaltu i idei z innej nawierzchni też staż to prawie pewien kłopot od szkolnych tutaj widzę postęp, bo rada miasta już się to miasto, które wcześniej tego nie wiedziały już wiedzą, powtarzając swoje rynki wyjazd jest coraz lepiej z Benem sobie nie wyobrażam, żeby nie wiedzieć co się marzy, by planować coś co się będzie mieć naprawdę passę tego nie wyobraża, ale nie powinno tak być może ta, ale nie wiedzieli co się ma, żeby wiedzieć, bo zna swój stan posiadania, żeby wiedzieć na co się decydować o przyszłości w alei walką na szczęście decyduje niewielki dotyczy niewielkiej liczby miast ankiety do urzędów miast to jedno były również wysłane ankiety do organizacji rowerowych w poszczególnych miastach nie wszystkich jak rozumiem nie wszystkich miastach, bo nie wszędzie tak jak on jest sąd nie wszędzie nawet mogą dotrzeć do klasycznego klubu turystycznego, ale o tym, była też duża różnica, bo inaczej nie reagowały stowarzyszenia owies w dużym skrócie rowerzystów miejskich, które zazwyczaj na początku nazwy mają słowo rowerowy, a inaczej reagowały właśnie te kluby turystyczne, które się chyba trochę obawiałem w dużej części ujawnienia tego, że są one mogłyby też chce zmienić w wynikach raportu na bieżąco finansowane przez miasto oprócz tutaj widziałem pewien dystans nie wszystkie schorzenia powiedziały niestety tutaj trochę inna taktyka była moja w stosunku do miast po do miast wydzwaniała wydzwaniają do skupu do po tych, które same jak ostatnio nam się, że wykonano około 15 jest telefonu nie, licząc maili i jest szefem optycznej, którą od porównywania się natomiast pod Stowarzyszenie rowerowy nad Osą stowarzyszeniach działają non profit po prostu albo są albo nie chcą jej nie są to trudno było kilka takich, które zgodziły się wpoić ankietę banki do Baku czytelnika 3 pytania zaledwie dotyczący tego czy miasto konsultuje się w ze środowiskiem w sprawie profesorowi czy te uwagi, które są zgłaszane przez Stowarzyszenie są uwzględniane i czy rowerzystki w ogóle wydać nowy samolot się podmiotowo wójta w mieście, do którego które stworzyli miała na to pytanie już odpowiedzieli Ależ było otwarte, które było prośbą o w recenzowaniu ankiety, które w dostarczonej przez władze miasta i są bardzo mnie zaskoczyło i o tym, że panie Marku panie redaktorze pan pozwoli, bo po skrócie informacji powiemy nie znaczy to się zgadzało i czy organizacje rowerowe oceniały pozytywnie informacje przesyłane przez urzędy Marek Rokita redaktor magazynu Rowertour miesięcznika Rowertour skrót informacji pod klucz informacji wracamy do rozmowy o trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea Marek Rokita redaktor magazynu Rowertour i rozmawiamy o rankingu miast rowery w mieście przed tym zrobionym przez Marka Rokitę autora, z którym rozmawiamy ranking jak to wygląda w poszczególnych 39 miastach infrastruktura rowerowa udogodnienia dla rowerzystów i przed skrótem informacji mówiliśmy w jaki sposób tworzony jest ten ranking powiedzieliśmy, że zostaje wysłana ankieta do urzędów z miast tych właśnie 392, choć było wysłane do większej liczby miast, ale nie wszyscy podpisali również ankiety są wysyłane do organizacji rowerowych w tym pytaniu o ocenę jakości przesyłanych danych przez urzędy miejskie my panie Marku jak to wypadło to organizacje rowerowe pozytywnie oceniają te wszystkie dane nakrzyczał najpierw skończyć zdanie, które zostały przerwane przez serwisem kilka stowarzyszeń nie chciało zobaczyć ankiety z miast, a co w tym z bardzo no ja nie wiem ważne dla Stali co było chyba najbardziej szokujący co co w całym rankingu no nie tak zdziwiło, że będą niszczały w 101 z nich o oceniła no to akurat mogłem zrozumieć taką argumentację tak ufamy miastu że, że nie musimy patrzeć wiemy, że wszystko jest dobrze, ale proszę powiedzieć, która to organizacja, z którego miasta, a może nie nazwa organizacji, ale z, którego miasto oni realnie to, dlatego że w takich miastach zazwyczaj 1 organizacja działa i to wszystko jak już chodzi o ujawnianie danych jest z stowarzyszeń no to nie, jeżeli nie mam tutaj pozwolenia na budowę nie będą tego robił natomiast, jeżeli chodzi o miasta, w których stowarzyszenia i 1100 brały pełen udział w rankingu NATO tutaj było bardzo różnie zazwyczaj dużo gorzkich słów są nie dziwi, bo to było zawsze tak od zawsze właściwie ich bardziej pozytywne kilka takich bardziej pozytywnej dziś końca tabeli, ale połączony z tym właśnie że, że nie chcemy oglądać ankiety z miasta i 1 wyjątkowy zupełnie przypadek tu na pewno mogę powiedzieć z Radomia, kiedy Stowarzyszenie w znacznym stopniu pomogło miastu osiągnąć dobrą pozycję dlatego, że to może trochę jest dowcipna, ale osoba, która się najlepiej znała na tym urzędzie radomskim, która uczestniczyła w tej ankiety w poprzednich latach zachorowała i po prostu chcę, żeby nie było 1 osoby, która była w stanie podać informacje i podana informacja bardzo bardzo o takie no jaguara, ale takie na poziomie właśnie Krakowa nie więcej czy Poznania, a rok później okazało, że są informacje znacznie precyzyjniejsze trybu i zostały zweryfikowane przez urząd miasta i jej, by to był taki zupełnie wyjątkowy przypadek odkryły staje się też unikać takiego wrażenia, że wszystkie stowarzyszenia plują na miasta i nic już nie podoba to nie jest prawda zaś każde z nich zaraz znajdowało coś w swoim mieście co było pozytywne i co było godne naśladowania natomiast będzie najbardziej zależało na tym, żeby ocenić stopień poziomu jakości komunikacji miasta z rowerzystami i przede wszystkim tym cały proces tworzenia infrastruktury i całej polityki rowerowej wmieście daje on jest zgodne z tym, czego rowerzyści oczekują reprezentowani przez tory trzecia i tutaj idealnie byłoby oczywiście dotrze do wszystkich stowarzyszeń, ale nie udało się ten proces jednak jest dosyć kulawe trzeba opowiedzieć całe tych miastach, które świeżo przyjęły standardy rowerowe, które mają oficerów rowerowych to jednak nie działa tak jakby można było sobie wyobrażać czasami lepiej działa to miasta, których nie ma ani standardów ani oficera, że tutaj, jakby to i jej jest ważne cały czas jest ważne, żeby miasto miało dokument najlepiej w formie rozporządzenia prezydenta z, który reguluje powstawanie nowej infrastruktury, ale jak się okazuje to nie wystarcza, bo czasami nie jest przestrzegany czasami jest pomijane są dosyć pokrętnie, a czasami go nie ma, a powstaje całkiem całkiem fajne miasto dla rowerzystów ma się on jak pan może się domyślać naszej audycji słuchają różnych organizacji na Facebooku dostaje informację, że nie wszystkie te organizacje jak n p . w Gdyni przynajmniej z tego co rozumiem rowerowa Gdynia nie dostała możliwość wglądu są w te dane, które w, które przesyłane są przez urzędy miejskie i nie mam tej listy teraz przed sobą nie wydają się do Gdyni ankieta była wysyłana do rowerowej Gdyni po rowerowa metropolia to też naśladowano stożek obejmuje Gdynię Gdańsk odpowiedziała na pytania męża i dotycząca Gdyni High, jeżeli rowerowa Gdynia chce iść skontaktować się 0 w poprzek bardzo przez Facebooka można się z nami skontaktować sprawdzimy to 3 wstępie ta została wysłana, bo czasami różne rzeczy się dzieją czasami dziś cennej ginie tak jak w miastach różnej, gdzie niektóre dni niekiedy trafiał taki mój mecz z ankietą do spamu po 2 tygodniach miasto stwierdziło, że nic nie zostało bodaj dodało dziś tam z kamienic naboi wysyłać też czas w, a jeszcze tak dopytując, bo mówiliśmy o tej metropolii trójmiejskiej nad morzem Gdańsk Gdynia Sopot Sopot nie ma w zestawieniu Amos opady zalały za mało estetyczną krew ze sobą znicze oko 40  000 mieszkańców to jest o wiele za mało nie jest nawet w pierwszej setce największych miast także tutaj to były tylko największe miasta pod pierwotnie miał być powyżej 100  000 mieszkańców, ale w załapał się też tam mniejsze z nalot to przy chodząc już troszkę musimy powiedzieć o szczegółach tych kryteriów, które są były oceniane i zaczniemy właśnie tych standard od tych standardów rowerowych, bo to jest wydają się bardzo istotna rzecz na podstawie tego jest planowana cała infrastruktura czy też cała polityka rowerowa w danym mieście jak to z tymi standardami rowerowymi wpaść w miastach jest większość już są te standardy jak na jakimś etapie rozbudowanej i jakiś dobrej bądź gorszej jakości, ale czy są w ogóle większość w większości miast są takie dokumenty tego nie można było powiedzieć jeszcze 2 lata temu teraz można, iż większość miast są takie dokumenty, aczkolwiek nie zawsze są to dokument najwyższej jakości czasami są to standardy uchwalane przed nawet 10 laty, czyli nieuwzględniający zmian w przepisach, które przez ten czas się dokonywałem czasami są to standardy nie w formie rozporządzenia, czyli tak naprawdę wytyczne do stosowania dla ZDM od, których on, bo może się stosować, ale tak naprawdę nie musi, więc tutaj różne są fiolety standardu od bardzo dobrych przykładów do do takich sobie powiedz, ale to bardzo się zawisa w tak nas cieszy bardzo dobre standardy są bardzo są czasami, licząc po kilkadziesiąt stron Biała starałem się do każdego z tych standardów zajrzeć zobaczyć przynajmniej tak pobieżnie jak to wygląda i czasami robi to naprawdę olbrzymie wrażenie i a nawet czasami mam wrażenie, że zielone są zbyt szczegółowe, że jeżeli taki drogowiec weźmie do ręki taką księgę i zacznie czytać co stwierdził w końcu że, a może lepiej w ogóle go w bardzo nieregularny nie da się tak zrobić w tym miejscu, bo nie da się nie dotarł jednak właśnie jedno to posiadanie tych standardów rowerowych, a drugie to budowanie infrastruktury po i polityki na podstawie tych standardów tak jak pan powiedział, że w części są to tylko podpowiedzi, do których odpowiednie jednostki miejskie nie muszą się stosować tylko to co jakiś taki właśnie podpowiedzi, ale czy pytanie czy, czyj jest do sprawdzenia faktycznie i czy ranking podaje to w jaki sposób miasto ma te standardy, ale jak się też do nich stosuje staraliśmy się na tamte miasta, które zostały 3 punkty to z tym w kat kryterium jest znacznie mniej niż poprzednio to w Iranie powinno być zachowane wszystkie bardziej aktualne standardy techniczne i Stowarzyszenie, które po potwierdza dobrą współpracę z kim tak powinno być jest tak ważnym wypadku i w każdym wypadku, jeżeli do trzymaj miasto 3 punkty natomiast za każde uchybienie, czyli jakieś standardy nie w formie rozporządzenia czy złą ocenę stowarzyszenia czy stare standardy rowerowe i brak jest jakiś formy ustalonej konsultacji ze środowiskiem rowerowym za to wszystko były punkty odejmowane i tak bardzo szybko na rankingi przeglądam pozycję dwunastą, czyli właśnie standardy i procesy to 3 punkty z tego co szybko widzę ma tylko jedno miasto Rybnik jest naprawdę było być może dlatego, choć przeglądam na szybko Gdańsk 2 pkt 2 i oddała do Warszawy nauczyło mnie, ale no tak wynikało to i Puma Warszawa miałby może więcej, gdyby akurat tutaj w Warszawie nie miał głosu społecznego, więc musiałem siłą rzeczy od razu odjąć Gdynia jak rozumiem wcześniej mówiono te również dostała 2 punkty w proszę państwa wszystko na stronach rower Tour i dokupienia w kioskach to przechodzimy dalej, ponieważ nie pamiętam 2 lata temu czy też wcześniej rozmawialiśmy o tych raportach rowerowych i tam głównie skupialiśmy się na tym ile kilometrową jest tej sieci dróg rowerowych jak sobie myślę, że tak w tym momencie wystarczy wejść na miasto i zobaczyć, że jakiś tej infrastruktury rowerowej w sensie dróg rowerowych czy też pasów rowerowych coraz częściej stosowanych może jej jeszcze nie aż tak popularny jak powinny być, ale coraz więcej ich jest ciągów pieszo-rowerowych to też ciekawe zestawienie ze ściągaczami pieszo rowerowymi, ale i czy warto jest w tym momencie budować ranking na podstawie samej długości infrastruktury rowerowej w postaci właśnie tych miejsc, gdzie można jeździć dróg rowerowych inna niedaleko wsi na jej gęstsza sieć dróg rowerowych tymczasowe droga rowerowa, których bardzo nieprecyzyjnie umów poszerzył o nazywamy całą infrastrukturę drogową dla rowerzystów drugą największą gęstość dróg rowerowych w Polsce na mniejszych miast ankietowanych i ma Rzeszów należy je na miejscu dziesiątym rankingu i przewaga Rzeszowa nad następnym jest tam jest gigantyczna w tym kryterium i tańcem, kiedy policzanki kryteria od pierwszego do osiemnastego to jeszcze po podliczeniu chyba siódmego czy szóstego rzucał czas w pierwszy, ale oprócz tego co inne kryteria zwane miękkie niekoniecznie są miękkie, że twardo dni dotyczące długości dróg czy ciągów pieszo-rowerowych tam leży bardzo dużo straci Koszalin rynku, a on siedział gęstość dróg rowerowych w Polsce 2006 . więc zarzuty, że rozumiem strach przed czy przetrwa czas, ale zgubiliśmy połączenie Koszalin wątek aha tak w szarej nie jest zarzuty, że te braki zbyt bardzo opiera się na długości dróg rowerowych jest non nietrafionych Bayern, ale skoro już limit ma 2 × większy był gęstą sieć niż np. miasto z pierwszej dziesiątki takich Opole, a jest od 20 miejsc niżej, a jakbyśmy miał pan wybrać 2 kategorie pana ulubione, które pana zdejmują ich najwięcej o tym, że, w jakich wygląda rozwój infrastruktury czy też w ogóle polityki rowerowej w danym mieście to, które by wyrzec to kategoria ty moja ulubiona kategoria to jest kategoria rozdzielone chciałem po numerze tutaj inny, ale nie mogę znaleźć teraz rygory dotyczące kategoria dotycząca dodatkowe PHU dukat udogodnień dla rowerzystów, czyli ostatnią granicą jest z ulica jest uzasadnienie u nas dwunastego 12 i ostatnia raz powie, dlaczego ona jest moja ulubiona on do tego przede wszystkim, że tutaj bardzo dużo decydowało winni są miasto chciało samo czynsz miasto chciało się sam pochwalić na siłę nie wyszukiwarki od tej nie dopisywało im udogodnień, które o, których nawet wiedziałam w niektórych miastach i te miasta, które oddały dużą listę dodatkowych udogodnień pokazały tym samym, że naprawdę zależy im na tym, żeby dziecko dobrze wypaść w rankingu ale, żeby przekazać wiedzę aż o informację dotyczącą tego jak halo halo, ale ono niestety pod koniec zerwał nam połączenia ale kto jest dowód na to, że czas audycji się zbliża Marek Rokita autor rankingu rower w mieście był państwa i moim gościem ranking przygotowywany i do znalezienia w naszym miesięczniku Rowertour bardzo gorąco zachęcam z listopadowym wydaniu również strony na Facebooku rower Tour to na koniec skoro troszeczkę jeszcze czasu zostało to przedstawię państwu ranking ranking miast przyjaznych rowerzystom na pierwszym miejscu i myślę, że od kilku lat nie ma żadnego zdziwienia Gdańsk z ogólną oceną i są mu pkt 55 na drugim miejscu Toruń na trzecim Warszawa czwarte Słupsk na piątym no przepraszam na trzecim Wrocław na czwartym Słupsk na piątym Warszawa na szóstym Radom Opole Olsztyn Białystok Rzeszów Tychy Gdynia na dwunastym na trzynastym Bydgoszczy na czternastym Szczecin Lublin Łódź Kraków Poznań Ruda Śląska na dwudziestym Kielce dwudzieste pierwsze Chorzów Grudziądz Tarnów Katowice Płock Koszalin Dąbrowa Górnicza Zabrze Gorzów Wielkopolski na trzydziestym Kalisz trzydzieste pierwsze miejsce Rybnik Częstochowa później Elbląg Legnica Włocławek Zielona Góra Bielsko-Biała Bytom na 3008. beton i na 3009 . ostatnim miejscu Sosnowiec Gliwice, które były w poprzednim wydaniu rankingu 2 lata temu oraz Wałbrzych niesklasyfikowane, ponieważ nie udzieliły odpowiedzi, o czym mówił Marek Rokita proszę państwa zachęcam do przejrzenia do przejrzenia tego jak w poszczególnych kategoriach jest ich jest ich 19 można zobaczyć jak poszczególne miasta wypadały miesięcznik Rowertour wydanie listopadowe bardzo gorąco zapraszam dziękuję już za 3 minuty i informacji Radia TOK FM Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA