REKLAMA

Przepis na dobry scenariusz. Mówi Paweł Maślona, scenarzysta i reżyser (powtórka)

Do Zobaczenia
Data emisji:
2016-10-29 14:40
Audycja:
Czas trwania:
15:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
cena studio Paweł Maślona scenarzysta reżyser dzień dobry dzień Noblem w, a będziemy rozmawiać no właśnie scenariusza bardziej niż o reżyserii można zgłaszać swoje scenariusze do kolejnej edycji konkursu scenariuszowego Script pro to jest taki link konkurs w tym momencie, bo najważniejszy jeśli chodzi o scenariuszach w Polsce zajmuje się ten z 1 strony szkoła Wajdy z drugiej strony Fundacja off Camera partnerem konkursu jest też Polski Instytut sztuki filmowej na takim Rozwiń » partnerem strategicznym Canal plus, więc faktycznie ten konkurs zbiera dość szeroką szerokie grono konsultantów jurorów i twojej historii śmieciowe również dostały się do finału zeszłorocznego ranne cel konkursu Script pro jeszcze ich nie widzieliśmy na jakim etapie jest ta praca, lecz ICT w obecnej historia tak mieliśmy te przyjemne należy brać udziału w konkursie jest Więckiewicz plony i mieliśmy to szczęście, że dostaliśmy je tam do dziesiątki jej najlepszy w wg jurorów wybranych tekstów co prawda, bo bardzo miłe to rzeczywiście 1 z niewielu konkursów scenariuszowych w Polsce i chyba najważniejsze taki konkurs podzielony jest fajny, że rząd jest zjedna z branż niewielu tak naprawdę szans, żeby skonfrontować swój tekst swoje wyobrażenie z innymi ludźmi często doświadczonymi w branży czasami mieliśmy też bardzo duże szczęście trafić tam wybiorą w na Leszka Dawida na kolejnych osób takich urządzeń dzięki temu konkursowi też poznałem pana Wojciecha Marczewskiego czy WOŚP dało to szansa na spotkanie paru osób, które gdzieś nie miały naprawdę duży wpły w na dalszy kształt prac nad scenariuszem, bo tak naprawdę teraz sąd uznał, że nie skończyła się na tym konkursie i podejrzewam, że większość wypadków nasze ocalenie kończy na tym konkursie, w jaką wagę ma sam scenariusz no i zasadniczą i wydaje mi się, że w razie na plan możemy chodzić dopiero wtedy, kiedy ten wątek jest gotowe, kiedy jest gotowy trudno powiedzieć coś trzeba gdzieś we własnym sumieniu sobie na to pytanie odpowiedzieć ja wiem, że mój tekst jeszcze gotowy nie jest jeszcze cały czas znanym pracuje już nazwę zmienić tytuł tego filmu, który będzie wielowątkową i komedią opowiadającą o kilku osobistych katastrofach różnych osób w 2 USD dodatkowe wyzwanie jak jak ten wielowątkowy silne opowiedzieć całą to są przykłady takich filmów, ale my szukamy własnej drogi własnego języka do opowiedzenia historii w żadnym pewnie w takim razie ile trwała tak szczerze praca nad scenariuszem wiem, że to oczywiście zależy, ale rozumiem, że to nie jest tego co mówisz z tym kwestia niż miesiąc, a także siadasz, chyba że mąż już faktycznie gdzieś wobec, których dziś ułożył w głowie tylko trzeba usiąść i przelać ten pomysł na nas na papier jest wszystko zależy zarówno Trzciel człowieka jak i odczyt tekstu, nad którym aktualnie pracuję w przypadku merem tego scenariusza, w którym brałem udział w konkursie Script pro to było także pierwszy draft tego scenariusza napisaliśmy razem ze złem niż podróż po autorami ponad 2 Dan za pół roku temu Wojtek naprawdę on, że do bardzo duże zmiany pierwotnie w ogóle miał siedzieć we włoszech i chcieliśmy go tam zarobić później okazało się, że to się wiąże z wieloma trudnościami, których nie jesteśmy w stanie przeskoczyć, więc zaczęliśmy go przepisywać na na polskie realia co oczywiście nie wiązało się tylko zmiana scenerii, ale tak naprawdę ze zmianą obecnie gruntowną całego tekstu w, więc teraz mam kolejny raz tego scenariusza i pracuje nad jeszcze 1 i i wiem, że dopiero dopiero wtedy, kiedy będę czuł, że ten tandem jest gotowy to będę w stanie w stanie wyjść na plan był możliwy czasami słyszy się nawet do 30 wersjach scenariusza od kilkunastu rannych MTR, czyli jest ciągła praca taktowne test ciągłe gdzieś tam przyprawianie tej całej potrawy historii dajmy się wydaje, że to jest scenariusz jest w przedziwną taką formą literacką bo, bo z 1 strony nie jest on samodzielny podmiot to znak już sam sobie zwykle nie ma większej wartości co znaczy, dopóki nie mieliśmy go nie zrealizuje to zabawne jest tym tekstem nie możemy zrobić więcej, więc tak jest ważna tyle ile, o ile sił na podstawie tego tekstu później będzie będzie udany w UE natomiast przepraszam, że najeżdża się do w takim razie wykorzystam ten moment zapytam jeszcze tak ile RM itd kolejna para oczu rozumiem pomaga w twoim zdaniem czy twoim przypadku do napisania scenariusza, bo czasami spotykam się taką opinią, że to jest właśnie tego procesu lotniczego praca pisarza, gdzie ktoś zamyka się i właśnie tworzy tę historię tworzy kolejne światy postaci Anna ale, ale coraz częściej pojawiają się właśnie konsultanci scenariusza już taki zawód już ludzie zarabiają w ten sposób, że po prostu konsultują inne scenariusze i twoim zdaniem ta współpraca zresztą w przypadku swego scenariusza też mówić tutaj o grupie współpracowników tak jak to co napisaliśmy w trójkę ten scenariusz Barskiego diodowym żalą się rolą każdy ma inny z komuną przez Stal w pojedynkę można więcej osób na pewno ważne jest to, żeby gdzieś ten tego od kogoś odbić, żeby ktoś mógł przeczytać ważne jest to do kogo kierujemy, bo nie radzi też o to, żeby dawać do czytania tekst każdemu i zbierać uwagi od wszystkich, chociaż jak ktoś chce może to też jakiś sposób trudno im powiedzieć, że zwykle mam grono zaufanych osób, którym daje do przeczytania ten tekst i próbuje się później nasz do ich uwag w przypadku konkursu to też jest 1 ze sposobów, zwłaszcza o tyle fajne, że jeśli jeszcze udajesz TEN -T zostanie zauważony Żyd zostanie dostrzeżony przez przez jurorów to, żeby dodatkowy atut dla tego tekstu i większa szansa na to rząd później zostanie zrealizowany, ale w to co się wydaje najważniejsze to właśnie jakaś konfrontacja, bywa że konfrontacja z potencjalnym widzem Sony jest wstanie stylu tekstów wyczytać, bo często jest także w ziemię mamy jakieś wyobrażenie jesteśmy tak bardzo skoncentrowani na na filmie, który sobie dziś układane w głowie, który sobie przeżywamy, którym emocjonuje my, że nie zawsze to wszystko co mamy w głowie później przenosi się na ekran, a czy to się przenieść na ekran to często widać w scenariuszu czy też przynosi nam tekst, bo skoro nie przynosi na tekst jest ryzyko, że to się też nie przeniesie na ekran oczywiście, gdy nie ma tu żadnej żelaznej zasady nie chciałbym uchodzić za komukolwiek to kto wie jak pisarz i jaki jest najlepszy sposób, żeby pisać, bo tak naprawdę cała ta zabawa o w polega na tym, że w zasadzie nikt z nas nie wie jak ktoś robi to znaczy domyślamy się mamy jakieś wytyczne mamy w jakiś ruch na drogach tak naprawdę ich, o ile jest z twórców tyle jest z dróg i możliwości pracy nad tym tekstem Jana pewno ze swojej strony to na podstawie własnego doświadczenia mogę mogę tylko zachęcać do do konfrontowania się 1 z opinią innych bo, bo widzę ile to dla mnie znaczyło i widzę na na podstawie własnego doświadczenia i kolejnych wersji scenariusza jak bardzo niedojrzały jak bardzo niekompletne były te wszystkie wcześniejsze to właśnie Bordeaux skoro mówimy o tych błędach są jakieś takie jak wymiana zwała szkolnymi błędami czy jakieś takie podstawowe błędy, które o, których stara się pamiętać, żeby ich nie popełnić jest jakiś Dekalog po prostu tych od tych rzeczy, których trzeba unikać możemy tutaj wymienić się cokolwiek niewielu udaje dość mówi starej zasypia na piątej stronie non na pewno nam wydaje mi, że nuda to jest największe grupy ruch kina w ogóle, więc ja wychodzę z założenia że, że powinno się robić filmy po swojemu tak jak się chce, by nie nudzić to znaczy, żeby nie bez Echa nie było nudne znów jest na pewno czymś, czego należy się wystrzegać i na poziomie tekstu to on, toteż im też widać dno czy, w czym Chińczycy czy dialog rzecz czy nie, że czy ten czy bohater się rozwijać temat jest ciekawy jak wprowadzamy tego bohatera czy nie za długo wprowadzamy może nie potrzeba 5 scen, żeby w go wprowadzić może wystarczy 1, czego dowiadujemy się o Niemczech czy motywacje bohatera są jasne czy dotyczy czytelnika, a potem widz ma szansę zorientować się w tym co robi bohaterce nastawiamy się NASA sprawdź na zaskoczenie jaką, a przede wszystkim poco w ogóle to opowiadamy to znaczy co jest na samym początku i z czym wydziałów, więc na samym końcu to znaczy po cholerę Zhao wysiłek i wydaje mi, że to są to są rzeczy, które często są często wychodzą już podczas lektury tekstu, że i dywidend jeśli mam taką szansę spojrzeć na własny scenariusz z dystansu już jednak żadnych modele ze znanego po 23 tygodniach to sobie zadaje te pytania i widzę, że sam jeszcze nie umiem sobie żadnej odpowiedzi z obozu np. ten film wcale nie opowiada tego co chcę powiedzieć o obozie szukamy takich rozwiązań dosyć naiwny albo takich, które już wiedziałem, które znam problemy z tak jak, rysując swoich słów mam wrażenie, że jesteś widzem, który siedzi ogląda filmy, bo nie ukrywam, że często patrząc na ekran zastanawiam się tam od HR to co ktoś mi tę historię opowiadają, dlaczego ktoś poświęcił kilka lat swojego życia Anny na to, żeby ten film zrobić stąd wyobrażam sobie, że dobrze nawet jeśli rozmowy na początku rundy jest bezlitosny rok później można faktycznie spędzić kilka lat swojego życia widać bardzo dużo pieniędzy leży na opowiedzenie historii, która jest lnu, które nie obchodzi ani widu ani samego twórcę, a może chodzi tylko ta nazwa też może od dotowania Lotos miała albo wydaje mi, że to okrucieństwo najlepszy jest na etapie scenariusza, choć nikt tego nie lubi, ale ja sam też nic nie lubi służył w złych rzeczy o swoim o swojej pracy, czyli w tym wypadku w swoim scenariuszu, ale każde okrucieństwo ze strony kogoś, kto czyta i przykra uwaga ona i tak jest po stokroć łagodniejsza niż ta sama uwaga wyrażona już przez widza po obejrzeniu tego filmu Macieja się tym pod ciężarem staram się ich test pocieszenia, które sobie też muszą odnajdywać, bo te zawsze przykrej za każdym razem sobie myślę w pierwszej chwili, że niektórzy takie uwagi do to jest najpier w wściekła na tę osobę, która od ręki, której wypowiada później jestem zły na siebie, ale później staram się pocieszać tym, że jeśli coś można jeszcze naprawić to właśnie to jest ten moment ich dobrze rząd jest teraz z bonów bo, robiąc też krótkie filmy miałem okazję oglądać swoje rzeczy na dużym ekranie i doświadczenie oglądania czegoś robionego przez siebie co nie jest wystarczająco dobre jest naprawdę bardzo bardzo nieprzyjemne i to jest doświadczenie, którego nikomu nie rzeczywiście ktoś może to przeżyć na etapie scenariusza, który przyda tylko tak naprawdę tam garstka osób, ale nie dotyczy w tirze wrzaski widownia n p . nie będziesz miała w momentach, kiedy nie powinno się śmiać w dom to naprawdę warto warto się z tym zderzyć udział w nich tego nie lubi i wiem, że to jest coś chyba tylko trzeba się uczyć, bo czasem rozmawiam z osobami w krajach, które też zaczynają pisać to one bardzo alergicznie podchodzą do wszelkich krytycznych uwag, bo są przekonane, że ten tekst już mają już jest już jest fantastyczny, a bardzo często one on nie jest fantastycznej w bardzo daleko od miecza fantastyczny czasem jest to ważne czasami jest tak i że czasem trzeba wszystko przez odmowa i to wymaga odwagi, żeby w, którym momencie, że stanowisko z tą stroną, której się ma i powiedzieć sobie od początku no i wrócić do dowodu korzenie do tego co, gdzie byłam znana na samym początku tej pracy, gdy jakiś idei, która zazwyczaj jest obrazem, którą to warto pójść, ale ona nie została odpowiednio wyartykułowana cała sztuka pisania scenariuszy polega na uczeniu się coraz lepszej artykulacji, ale tak naprawdę dla każdego prawdopodobnie to to wygląda inaczej są pewni ludzie, którym to w Gniewie dochodzi także, że żal, że w ciągu kilku bezsennych nocy coś napisać o gazie to babka już jest dobre bo, bo tak ma być, a niektórzy potrzebują do tego w więcej czasu nie ma na pewną regułę ale, ale na pewno ważną rzeczą jest czas ostatnio przeczytałem np. że została już pal w większym w pierwotnej wersji miało około 26100 stron chyba dzisiaj groza nawet w sensie test pilota, by ten pierwszy draft scenariusza Tarantino napisał jako o jako jakiś taki ogromny EPO, z którego później zaczął wycinać wszystko to co było dla niego nie wystarczają co ciekawe do tego, żeby się znaleźć imię i ostatecznie skończyło się na tym co co widzieliśmy na ekranie, ale to tylko pokazuje, jaką ma Scott on pracę wykonał odczyt on wyszedł ile tego było to jest fascynujące i to tak naprawdę onieśmielające dla mnie duże myślę o sobie sądzę scenariuszy, bo za każdym razem orientuje się, że to, że ktoś gdzieś wykonał znacznie większą prace i dlatego my tak cenimy też firmy Paweł Maślona scenarzysta i reżyser był moim gościem bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA