REKLAMA

Co zmieni się w systemie szkolnictwa? O tym Danuta Utrata i Sławomir Broniarz

A teraz na poważnie
Data emisji:
2016-10-31 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut witam serdecznie państwa 6 minut temu godziło minęło południe, a studio gościem pani Danuta utrata członkini prezydium krajowej sekcji oświaty i wychowania NSZZ Solidarność dzień dobry dzień dobry państwu Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego w domach i w proszę państwa w piątek zakończyły się miesięczne konsultacje w sprawie reformy oświaty przygotowanej przez minister Annę Zalewską związek Nauczycielstwa polskiego na Rozwiń » dziewiętnastego zapowiada protest, czyli rozumiem, że jesteście państwo zadowoleni z wyników tej konsultacji nie jesteśmy zadowoleni także dlatego, że to co pan nazywa konsultacjami my w naszym przekonaniu nie spełnia żadnych norm standardów konsultacji po drugie, wciąż wydają się też byłby pana interpretacja została zakończona już szary Kożuch dać im kończyły się 3 × pierwszy raz 27 czerwca ja mówię co przeczytałem na stronach ministerstwa rozwoju jest nie ja organizowałem te konsultacje ani nie daje prowadziłem ani nawet nie daje tak nazwałem natomiast, jeżeli organizacje pozarządowe, które zajmują się monitorowaniem tego rodzaju przedsięwzięcia konsultacje społeczne nie wyrażają się bardzo negatywnie co dusza metodologii przebiegu efektów tych konsultacji to mi pozostaje wierzyć, że rzeczywiście wierzą, że mówią, bo znają się nad natomiast nie jesteśmy zadowoleni także, dlatego że w zasadzie co tydzień odkrywamy coś nowego proszę zwrócić uwagę, że nie pojawiła się szkoła powszechna ona zniknęła nagle z obiegu to choćby, dlatego że pani Sabinie nie rozumiała na czym polega istota likwidacji szkół potem pojawia się przykład matura branżowa, która już stygmatyzuje dziecinnej mówią, że tezy polepszy to jeszcze pogorszy maturze pojawia się, ale już nie ma na to, że nie ma naboru, bo pani, że z tego wycofał pojawia się 1 ramówka, a to znaczy ten rozkład godzin poszczególnych przedmiotów potem pojawia się druga to dowodzi tego, że rzecz, że sama chyba pani, że nie wie, dokąd zmierzamy nie wiemy czy mamy osiągnąć jak jeszcze przed kościół mordować, gdy idąc pod górę, ale co dowodzi także tego, że mamy i czy jesteśmy obserwatorami totalnego chaosu, a to w szkole jest chyba najmniej pożądane zjawisko czy sekcja oświaty Solidarności popiera reformę czy popiera raczej protest nauczycieli przewidziane na dziewiętnastego listopad Solidarność mam bardzo duży problem ponieważ, robiąc analizę ETF na spotkaniach ze swoimi członkami nie uzyskałam jednoznacznej odpowiedzi tak czy jesteśmy za czy jesteśmy przeci w, ponieważ tutaj są dwojakie reakcje są racje nauczycieli liceów, którzy uważają, że trzyletni okres kształcenia jest zbyt krótkim i dla nich to wydłużenie do 4 lat jest istotny z drugiej strony nauczyciele gimnazjum, które na przestrzeni wielu lat mają wspaniały dorobek mają przepiękne kompetencje i Super lepsze osiągnięcia w związku z tym skupiliśmy się na rzeczy najważniejsze jako Solidarność musimy walczyć o miejsca pracy dla naszych ludzi, a ponieważ zrobiliśmy w czasie wakacji nie idąc na urlopy o to, żeby z zanalizować środowisko jeśli chodzi o zatrudnieniu okazało się, że jeszcze przed reformą szczególnie w małych gminach niestety do zwolnienia jest sporo osób taka mała gmina Dzierżoniów to 59 osób to jest bardzo dużo do zwolnienia oczywiście są takie gminy jak Wrocław Długołęka mówi z terenu dla siebie bliższych, ponieważ jestem przewodniczącą oświaty na Dolnym Śląsku i i dokonując takiej analizy zobaczyliśmy wziąłem jeśli nie mamy jednoznacznego stanowiska to dusiły się skupić na tym co jest najważniejsze co nie oznacza, że przestaliśmy reagować na propozycje z menu, którzy są pewne zmiany to znaczy, że jest też odzew na to o co wnioskowały samorządy, że to pewne rzeczy są kosztowne my spotykamy takiego wniosku o coś nie boję się ze snem, bo jest oszałamiające po z zapowiedzi minister Zalewskiej na to ustawa ma być uchwalona do końca tego roku ma wejść w życie już w styczniu nie ma w zasadzie czasu na żadne negocjacje myśmy się spotykali kilkukrotnie za każdym razem, przedstawiając stanowisko Solidarności mówią, gdzie widzimy zagrożenia, a więc niedoszacowanie naszym zdaniem finansowe przepisy, które w okresie przejściowym są tak niejednoznaczne i n p . jeśli chodzi o wypowiedzenia wobec nauczycieli są tak nierówne, bo można z 1 strony nauczyciela bez konsultacji ze związkami dać mu zaproponować stan nieczynny, a jeśli go nie przyjmie to go zwolnić niezależnie od tego czy jest na podstawie mianowania zatrudnionych jest dużo tłumaczenia tak w każdym bądź razie te przepisy, które no niech inni wprowadzają nierówne traktowanie nauczycieli tak samo jak i wprowadzają osłony dla nauczycieli gimnazjum tylko w 1 roku nie wprowadzają w innych latach to są te wszystkie uwagi, gdzie Solidarność wniosła je jako opinię do projektu zrobiliśmy taką strategię musimy negocjować po pierwsze po drugie musimy w nim wprowadzać zmiany jeśli tego nie uzyskamy nie wykluczam, ale ludzie ze zmiany, ale te zmiany zmiany nie pytanie, kiedy tylko po co ja nie neguje fakt używania w istnienie neguje faktu, że jego związki zawodowe mamy przede wszystkim obowiązek myśleć co o naszych członka tego, że szkoła to dziecko też uczeń, jeżeli ta zmiana naszym zdaniem jest niekorzystna z punktu widzenia interesu ucznia, ale to nie ulega wątpliwości, że mimo ogromnego wysiłku wolną dla zachowania miejsc pracy włożonego za zachowaniami pracujemy cofamy polską edukację i na to zwracamy uwagę parokrotnie wydaje się pani minister o to aby, choć prosiliśmy o to, żeby zechciał wskazać badania raporty analizy przywołać nazwiska osób, które w swoich raportach w badaniach w końcu tą konkluzją o potrzebie likwidacji gimnazjów za każdym razem panowała głucha cisza, więc wiele pytań przede wszystkim pod myje to zmianę robimy i jak zgadzam się z faktem, że rzeczywiście licea mogą pewne fakty kontestować, ale powtarzano potem, żeby wydłużyć się na proces żaru zeznają, że licea są za krótkie wagary Stanik tak licea są też w innych krajach tak ale, ale po to, żeby jak by wydłużyć ten cykl nauczania to niekoniecznie muszą zdemontować cały system może zastanówmy się nad treściami podstawy programowe może tego sportu za dużo może każdy z autorów tej podstawy uważa, że uczeń ma obowiązek wiedzieć wszystko od najdrobniejszych szczegółów podobne są to synteza może tego za dużo może za mało czasu na nas na powtarzanie może za mało powietrza powrotu w tej szkole dla nauczycieli uczniów, ale i tutaj widzimy, że państwo portu demontuje system robi w takim tempie bez mała, by w tarnowskim czy będąc bliżej Wincentego Pstrowskiego rzecz, że to to grozi, a wśród nich totalnym chaosem, bo zgodzi się pani, że może reforma Handkego w pierwszych 4 latach może związek ma bardzo negatywną opinię w tej sprawie udało się dzięki nam nauczycielom, a więc, jeżeli tutaj nie będzie tak jak kiedyś Jacques Delors apelował też żadna reforma nie odbywa się bez wiedzy bez przyzwolenia na ich poparcie nauczycieli tego poparcia nie ma, więc tak formom życia trudno zakończyć klapą, ale z drugiej strony popatrzmy Finlandia i wzór dla Adla wielu nauczycieli nabiera formy przez 30 lat Korea Południowa 11, a my zmierzamy w kierunku Północnego sąsiada tegoż państwa i to dobrze nie rokuje waszemu rozmawiałem ostatnio z balansować kontrowersyjnym ministrem edukacji Romanem Giertychem, ale on mówi z własnego doświadczenia, że takiej reformy tak szybko przeprowadzić się nie da w choćby z takiego technicznego punktu widzenia to znaczy cały rząd musiałby pracować w tej chwili na resort edukacji czy jest możliwe zgadza się i Solidarność, mówi że jeśli to ma być wprowadzona bez odpowiedniego zabezpieczenia, bo tak jak wspomniał pan prezes tak naprawdę całość skupi się na samorządach skup się na nauczyciela tak jak każda reforma tak było z sześciolatkami tak było wcześniej, kiedy mimo naszych protestów wcześniejszych negocjacji i protestów późniejszych niestety wprowadzono to co rządy chciały dlatego przyjęliśmy taką zgodę w jaki za poprzednich rządów Solidarność mówi tak negocjujemy sprawdzamy co może być prowadzone, a jednocześnie pokazujemy ile jest przeszkód, by nie wprowadzić tej reformy jeśli ona ma być byle jak wprowadzą rządowy Solidarność dołączą do protestu związku Nauczycielstwa polskiego dziewiętnastego 100 siedemnastego mamy posiedzenie rady sekcji nie wiem, jaka będzie decyzja tak samo jak nieprzewidywalny było to łączy, jaką podejmiemy decyzję czy jesteśmy za czy przeci w tak tutaj musimy radzić to co powiedział wcześniej godzić racje obu stron tych, którzy twierdzą, że są za reformą i tych, którzy mówią, że są przeciwni reformie przede wszystkim szkoła nie znosi emocji negatywnych szkoła nie znosi pośpiechu, owszem, ale, jeżeli my jeszcze dołożymy niepotrzebne emocje rozdrażnienie nauczycieli, a nauczyciele są rozdrażnieni są zaniepokojeni są zdenerwowani to też się także przekłada na ucznia w związku z tym musimy doprowadzić do takiej sytuacji, że albo rząd zobaczy, sprawdzając nasze opinie i pójdzie po rozum do głowy i zastanowić czy faktycznie w tej chwili i w takiej formule w taki sposób ta reforma będzie wprowadzona albo zapyta co wg z związku wg rodziców tak w jest jednak konieczne, żeby ona mogła być dobrze prowadzona jeśli ma być Sławomir Broniarz może bowiem powinni państwo przekonać kolegów z Solidarności Randstad niezdecydowani w gipsie sympatię dla mojej koleżanki w nie będę krytykował komentował postawę moich kolegów przypomnę, że piętnastego podzielimy 14 października 2015 roku wspólnie nie protestowaliśmy poczuł nagle dowiadujemy się z publicznej debaty w sejmie, że związek Nauczycielstwa polskiego zawsze sobie niczego nigdy nie robił ze zdumieniem usłyszałem tu już osoby, która na tej mównicy przed KPRM stał obok mnie, ale panie doktorze może odwróćmy sytuację pan jako ojciec Zosi też powinny być tym zainteresowany, a dzisiaj nie wiem co mogę powiedzieć rodzicom bardzo zainteresowany, bo my zaś jest w szóstej klasie właśnie i teraz i teraz sytuacja jest taka jak w czasie mimo niedzieli miał okazję spotkać z kilkunastoma osobami, które o to pytały, które są podzielone część dzieci generalnie są za tym, żeby poszły do gimnazjum, ale mamy mówią nie boja wolę, żebyś ty, bo koło domu wolelibyście poszła i wróciła do szkoły pieszo, żeby nie musiała pójść do wożeniu dojeżdżanie ciebie albo dojeżdżanie przyjściem do szkoły i to jest także problem, z którym muszą się zdarzyć rodzice nic dziwnego, że protest związku ma ogromne, że i narastający poparcie ze strony rodziców, ale wczoraj uzyskaliśmy właśnie wczoraj głos i sobotę naszego sojusznika w osobie pana prezydenta Dudy tyle tylko że, gdyby pan prezydent Duda rok temu, gdy związek proponował powołanie rady edukacyjnej, która miałaby się zajmować tego rodzaju strategicznymi wyzwaniami tego roku nie zmarnował to może dziś bylibyśmy winnej sytuacji liczy się wracam, a nie kryzys, ale o ich chorego komisji, która mogła powołać taki zespół i ten zespół mógł już pracować 2 ważne, że wolna grupa wracamy też, że państwo posłuchajmy informacji Radia TOK FM wracamy do naszej rozmowy już za chwilę Danuta utrata członkini prezydium krajowego z krajowej sekcji oświaty wychowania NSZZ Solidarność Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego, a teraz na poważnie i ich w naszym studium oświatowi związkowcy Danuta utrata członkini prezydium krajowej sekcji oświaty i wychowania NSZZ Solidarność i Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego rozmawiamy o reformie edukacji szykowanej przez minister Annę Zalewską i protestach w związku z tą reformą co do 1 myślę, że panuje zgoda między państwem w oczy zarzekał się z opolskiego jest przeciwko Solidarność się waha, ale jak pani powiedziała solidne tempo jest dla swoich członków MKOl za szybkie tak, a jednocześnie widzimy, że tempo jest bardzo szybkie widzimy sporo zagrożeń i Solidarność mówi o tym, że trzeba albo coś zmienić albo odsunąć w czasie, jakie będą efekty w wyższych z obrad są w sejmie są posiedzenia Senatu tak czy będą uwzględnione nasze rzeczy tego nie wiemy na pewno postulowaliśmy, by osłonić są 2 rzeczy albo ust musimy przyjąć 2 drogi i 3 jedno, że reforma jest odsunięta, a i wtedy pracujemy nad poprawkami porządnymi druga, że reforma jednak chodzi, o ile jest bądźmy realistami w sejmie partia ma większość tak, ale potem mówimy im musimy po co pytanie jest ta wiedziała co takiego się stało, że wracamy oświatę do góry nogami, ryzykując bardzo, bo bał co do tego, że przemysł w godzinę na groźne chaos grozi nam po prostu potworny bałagan i ich to będzie odbywało kosztem naszych dzieci się w dal Pozzo obawa, że będzie bałagan obawa, że będzie niedofinansowanie nie jest tak to też ujęliśmy to w opinii Solidarności po to, narzędzie niezachowanie tego ryzyka m. in . zanim odpowiem na to pytanie to powiem tak m. in . ta reforma była na wniosek rodziców i dzieci, których wcześniej mówili, że 3 lata liceum szczegółowo ich w kwietniu kończy się klasę maturalną potem są matury, czego wcześniej są inne klasy maturalne, czyli tak naprawdę młodzież na poziomie Ogólnokształcącym dostają Ogólnokształcącego z wykształcenia tak to ja zadam pytanie o odpowiem pytaniem na pytanie, jeżeli pan pyta po co ta reforma to proszę mi powiedzieć po co była reforma sześciolatków z takim pośpiechem podwójne roczniki nie przygotowane samorządy nieprzygotowane sanitariaty nieprzygotowane ławki tak i tak takiej tajemnicy, że sześciolatki z szkołach podstawowych całkiem nieźle sobie poradziły w gminach, które było na to stać, a ja mam ogląd także malutkich gmin dziś niestety rywale też środki finansowe nie są na takim poziomie, żeby to wystarczało podczas obrad sejmowej komisji edukacji nauki młodzieży pełne przygotowanie szkół do przyjęcia sześciolatków potwierdziła pani minister Anna Zalewska nikt inny z Kopanicy żelazko oceniła, że szkoły i gminy były do tego przygotowane my zwracamy uwagę na to, że oczywiście sześciolatki były jednak problem także, dlatego że brakowało świetlicy brakowało stołówek, ale nie ulega wątpliwości, że mówienie o tym, że akurat polskie dziecko jest jakby stygmatyzowanie pewnym deficytem deficytem powodującym, że nie może w biegu sześciolatków do szkoły tylko kończy się w wieku 7 lat jest jest błędem, a tu wracamy zaraz sam błąd polegał na tym, że wcześniej to dziecko mogło pójść do szkoły, jeżeli miał pozytywną ocenę, a potem zrobiono taki myk, że mogło musiało pójść, a jeżeli przedstawią negatywną ocenę to nie jest stygmatyzowanie i daleka jest gorsza dlatego nie pójdzie za wszystkim wmawia myślę, że reformy uda się zostać na moment sześciolatki, bo teraz cena oraz mariażu znacznie właśnie znacznie gorzej jak i związek jest przeciwny temu, abyśmy dyskutowali o czasie odroczeniu o przesunięciu, dlatego że wtedy dyskutujemy raczej otępienia w istocie problemu jest naszym zdaniem jest tutaj opieramy się na opinię ponad 100 naukowców, którzy oprotestowali nie reformy pani minister Anny Zalewskiej nie zachodzą żadne okoliczności żadne przesłanki, które dałoby powód likwidacji gimnazjum jako istotnego fragmentu ustroju szkolnego i o to chodzi dlatego uważamy, że należy całą tą debatę rozpocząć od nowa, ale rzeczywiście nadają się charakter debaty publicznej, uwzględniając interesy wszystkich interesariuszy i nie, odwołując się do sentymentalną historycznych wspomnień rodziców, którzy mówią ja chodziłam do ośmioletniej szkoły i wyrosła na ogół norm dobrego obywatela, bo to już nie o to chodzi o 20 lat temu jest inna niż obecnie, ale rzeczywiście zapytajmy się, jaka wartość dodana ma wynikać z likwidacji gimnazjów, jeżeli takowa będzie chroniona opiera się jednak przesłanki o charakterze naukowym aniżeli w taki podział sentymentalnych ZUS, jeżeli chodzi o przyszłym euro socjolodzy mówią, że trzyletni okres oddziaływania jest żadnym okresem oddziaływania i nie przynosi pożądanych skutków, jeżeli przychodzi dziecko na 3 lata do gimnazjum albo ani podać choćby 1 tytuł tegoż raportu zwróć uwagę na to, że być może oddziaływanie w pani przekonań, ale są umieszczone na naszych stronach zadłużają się już w moje, kiedy byliśmy przed tworzeniem gimnazjów i tu nie chodzi o to, żeby było trzyletnie być może czteroletnie może 444 tak, ale dlatego, że wiele rozmawiajmy o tym, ale to było jak najbliższą rozmawiają z rozmowy są zakończone ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry oświatowej mówi wyraźnie jest potrzeba dyskusji o liceum, ale nie ma zgody na demontowanie gimnazjum natomiast obawiam się, że to, o czym pani mówi nie jest tym na bazie opinia, iż nigdy enigmatycznych socjologów skończy się indoktrynację edukacyjną, a nie rzeczywistym kształceniem wychowaniem młodego pokolenia, bo opartego o jednak naukowo słowo sformułowaną podstawę programową uwzględniającą dorobek współczesnej nauki i fakt, że to dziecko ma funkcjonować w przyszłości przez najbliższe 6080 lat szkoła musi go wyposażyć w parze umiejętności niż konkretną wiedzę oczywiście my go z ligi jest równolegle rząd nie po pół tony wzrósł do góry będą pokazywały jak wspaniale dzieci by, pokonując test, a poza tym jak sobie potem nie radzą rzeczywistą i rzeczywistość wbrew pozorom w ubiegłym tygodniu miał okazję być na posiedzeniu światowego zarządu Międzynarodówki edukacyjnej i powiem szczerze, że czuł się niezręcznie, bo byłem przedmiotem ogromnego zainteresowania z powodu, dla którego nie chciałbym być wobec szpitali z powodu reformy edukacji każdy mniejszy pytał posłów to robić wy jesteście pokazywani jako pewien model wzorzec jest także dla Amerykanów także dla Brytyjczyków, a więc po co demontuje się coś co, gdzie ewakuowano też nie była taka zła panie przewodniczący rady niestety nie była skończona reforma Handkego nie była zła, ale zwraca uwagę na to, że kiedy związek kontestować działania zwracaliśmy uwagę na 3 elementy brak dobre podstawy programowej do dziś tego nie osiągnęliśmy brak zmiany w sposobie kształcenia nauczycieli to dzisiaj teren zabagnione i kwestia tego, że w roku 90 domostwa 909 byliśmy zdecydowanie biedniejszym krajom aniżeli obecnie ich postawy osoby pełnoletnie gimbusów, więc mówiliśmy wtedy wyraźnie jak będą gminy do tego gotowe możemy rozpocząć naszym zdaniem opartą także stanowisko gmin nie byliśmy do tego przygotowani, ale dziś mam odwagę powiedzieć tak być może to było błędne, a dziś mówią wyraźnie gimnazja bronią się wynikami bronił się z rezultatami, a ja winny jest przygotowali wysłał list do wszystkich jednostek samorządowych w kraju i otrzymujemy już zwrotne odpowiedział to od od tych samorządów samorządy mówią wyraźnie w będzie to ze szkodą dla środowiska wiejskiego przede wszystkim dla środowiska małomiasteczkowego Długołęka jako 1 z najbogatszych gmin w kraju szły pewnie z tym poradzi, ale ze względu na kolejny bubel co mają zrobić inne gminy, które np. rozpoczęły 1 września budowa gimnazjum, jakie na swoje podlubelskiej gminy i teraz mam pytanie co zrobić ze spłacaniem tegoż kredytu czy co robić w tym budynku będzie wybudowany, a który będzie służył jako do muzeum truskawki z myślą państwo, że tę reformę jest szansa, żeby ją zatrzymać związkowcy mają na tyle siły, jeżeli nie Ministerstwo Edukacji Narodowej nie jest nim zakodowane takim odblasku politycznym zacietrzewieniu, że musimy to zrobić do legendy dar od daty, a zacznie się interesować losem dziecka to jestem przekonany, że tak oto myślę, że będzie tylko Wola polityczna przekonanie, że musimy zrobić, bo tak tak, bo Bibice wyborcze no to czeka nas horror od nowego roku szkolnego Solidarność negocjuje jak najlepsze zmiany, które powinny być prowadzone proponowanych zapisach, a jeśli to się nie uda być może będzie decyzja o proteście chciałem państwa zapytać się o 1 rzecz oczywiście związana z edukacją, choć nie z reformą, chociaż może po części dziennik Gazeta prawna zbadała ilość nauczycieli korzystających z tzw. rocznego urlopu dla podratowania zdrowia w tym roku to o połowę więcej niż w latach ubiegłych chodzi jak rozumiem no to, że tak jak szacował związek Nauczycielstwa polskiego pozostawienie sześciolatków w przedszkolach oraz pogłębiający się demokratyczne niż może pozbawić pracy nauczycieli nawet 15  000, by się nie stało, ale taka także, dlatego że spora część tej koleżanki kolegów w z pewnym także przyzwolenie samorządom samorządy za to płacą nie poszła na urlopy dla poratowania zdrowia, dlatego że do władz chętnie drugie są zbulwersowane WSK lot jedno 8 ile tych samorządów, które płacą jest skandalem, bo rywale byli bowiem wzrasta znaczenie chodzi tutaj pod żadne opodatkowanie zdrowia to jest taki w te taki urlop w i bezpieczeństwa powiedziałbym, jeżeli zagrażają zwolnienia, jeżeli lekarz, by nie wyda takiego takiej opinii powie tego do tego urlopu, by nie doszło notabene związek ma do propozycji w tym zakresie, które zostały wdrożone, ale zwraca uwagę na to, że samorządy mówią być może ten urlop jest także sposobem na przetrzymanie tego nauczyciela nie dawanie mu odprawy wynikające z rozwiązania stosunku pracy dlatego rząd będzie potrzebny za rok i dzisiaj też samorządy mówią nie damy wam zrobić krzywdy wam nauczycielom także dlatego, że to będzie nasz samorządowy koszt, ale musimy także myśleć o kolejnych rocznikach czy będziemy chcieli was, jakobym jako ponowne wykwalifikowanych nauczycieli szukamy różnych rozwiązań w tym zakresie wiem, że urlop brud bulwersuje szczególnie tych samorządowców, którzy nie była reforma rząd apelują do ministerstwa uszczelnienie systemu Solidarność mówiła już dawno, że to nie tylko kwestia uszczelnienia systemu, ale także zmiany płatnika, żeby to nie było obciążenie dla samorządów tylko, żeby to był urlop, który za, który będzie płacił ZUS i tak jakoś za handel z meczu może jest uratowanie miejsc drażliwy błahy być może jest to, bo to jest ważne tak utrzymanie w systemie pracownika, ale jednocześnie Solidarność mówi nie może być tak, żeby za stan, w którym nauczyciel wraca do zdrowia po Janie chcę tutaj mówić o przypadkach, które nie są wracanie do zdrowia płacił samorząd tak, bo po to, są składki zdrowotne po to, są ZUS, żeby jednak płatność za tego typu w powrót do zdrowia zapłaciła właściwa instytucja, że związek opowiada się z uszczelnieniem systemu wydaje się, że tu reguły decydujące powinny mieć jednak inny lekarz medycyny pracy i on powinien dać mu być to instalacja Jenny, która nie tego rodzaju decyzje podejmował na tym nie ulega wątpliwości, że jeżeli mamy do czynienia z patologiami to bubel długopis dyrektora jest ostatnim narzędziem, które wejdą patologie wetował natomiast zwracam też uwagę na fakt, że ogromna liczba nauczycieli korzysta z tego w sposób uprawniony także z punktu widzenia swojego stanu zdrowia w dobrze jest na moment chciał wrócić do reformy, jeżeli ministerstwo nie wysłucha postulatów związku Nauczycielstwa polskiego, a także jak rozwinie uwzględni uwag Solidarności, jakie formy protest protestu nauczyciele rozważ czy w ogóle rozważa Neuron zgodnie z ustawą w pierwsze czytanie sejmowego progu innego dokumentu jest jednocześnie momentem, kiedy związek wspólnie z rodzicami z organizacjami pozarządowymi chce zrobić się taką pikietę pod SMA tutaj rodzice nas namawiają do tego byśmy zrobili to jednak w godzinach popołudniowych po to, żeby mogli wziąć udział w tym wydarzeniu natomiast na 19 listopada jest przewidywana wielka manifestacja w Warszawie nauczycieli rodziców samorządy chcą wziąć się w tym udział, dlatego że tutaj nie chcą pokazać, że to nie tylko problem relacji ministerstwo związek Nauczycielstwa polskiego to jest problem generalnie naszego społeczeństwa pytanie o to czy ten zamęt chaos w wersji pani strony Zaleski są potrzebne, jaka wartość dodaną tego ma wynikać z Solidarności mówił, że chce walczyć o jak najlepsze zmiany, jeżeli nie będą uwzględnione zapisy to oczywiście będzie zgodnie z ustawą i sprawami przymus przychód przysługujący mi walczyła o to, żeby było to albo zatrzymany albo zmienione, ale możliwe, że nauczyciele niezasłużony w politykę powiem tak ja nie chcę gdybać zrobimy spotkania zrobimy nadzwyczajne posiedzenia zapytamy naszych ludzi, którzy przyjadą z terenu całej Polski i powiedzą Słuchajcie nasi ludzie tak ze szczecińskiego mówią zdecydowanie jesteśmy przeciwni tej reformie jestem na nie i po kolei jak w głosowaniu uzyskamy taką akceptację lub brak tej akceptacji będziemy postępować zgodnie z decyzją naszych członków Józek coś, ale zawsze reaguje na to co mówią członkowie związek Nauczycielstwa polskiego mówi wyraźnie jesteśmy przeciwni tej reformie, dlatego że Polska szkoła, że potrzebuje korekt to na pewno korek o charakterze kosmetycznym tak to graliśmy dobrze jest jedno EWG rady programowej i jest tu jest zgoda o podstawie programowej mówimy o tym, 17 lat natomiast na pewno nie potrzebujemy do remontu stołowego pokoju spychacze koparki bardzo dziękuję państwu za to spotkanie Danuta utrata członkini prezydium krajowej sekcji oświaty wychowania NSZZ Solidarność i Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego pochodzenia dobrego dnia już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich audycja Superfund fundusze, na którą zaprasza Wojciech Kowalik program przygotował Tomasz Kopka realizował Adam Szurek Mikołaj Lizut do usłyszenia naszych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA