Cezary łasiczka program off czarek państwa moim gościem jest ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych dzień dobry witam serdecznie święta zbliżają się dla jednych smutne dla innych radosne, ale też taki też takie święta gdzie pewnie niechętnie myślimy czy może chętniej myślimy o tym, o czym zwykle myślimy niechętnie, czyli o śmierci odchodzeniu przemijaniu nowych nie żart to są te święta, które dla tych samych stawek mogą być i
Rozwiń »
radosne smutne, bo jeśli chodzi o liturgii kościoła katolickiego to właściwie tuż obok siebie mamy 2 dni, które niosą zupełnie inne treści obydwa treść obydwu tych tych dni dotyka śmierci, ale troszkę inny sposób to znaczy pierwszy dzień listopada tak naprawdę to jest się to jest bardzo radosne święto no to liturgia nam o tym, mówić liturgia tak to tak tę naszą myśl prowadzi, aczkolwiek to dla nas jest to dzień, kiedy stajemy przy grobach bliskich najczęściej spowiedź i listopadową aurą niekoniecznie w nastrojach jakiś bardzo wzniosłych raczej minorowych i troszkę gdzieś nam to pewnie ginie no ale jeżeli przeżywamy ci, którzy uważają się ludzi wierzących przeżywają te dni w perspektywie swojej wiary oto 1 listopada to jest to jest tak naprawdę dzień triumfu życia, chociaż często ten dzień spędzam na cmentarzu w dzień, w którym jak wierzymy człowiek ma szansę osiągnąć ostateczny cel swego życia i to takich strasznych koniec moim zdaniem, czyli nowo, jakbyśmy zwali tak zwali ktoś powie nie, bo ktoś powie zbawienie ktoś powie szczęście wieczne, ale to już przed sądem ostatecznym jak to jest sądem ostatecznym w kontekście na nas już w rozrywce w sprzedaży nie skończyłem, a dziś w kontekście naszej i naszej wizji i linearnej czasu to jest inna kwestia, bo jednak śmierć jak byśmy na nią nie patrzyli jest rzeczywistością, która nas z naszego układu czasoprzestrzennego jednak wyrywa ten czas, że to nie jest jak ją nie jest to czym jest wieczność w ogóle pomysł, by nie potrafimy wyobrazić rzeczywistości, która nie jest, bo teraz, o którym możemy powiedzieć, że będzie to myślimy o przyszłości albo myślimy o nim jako o przyszłości, a śmierć jest takim kubłem zimnej wody na głowę nagle nie jest inny układ odniesienia ktoś powie nie ma nic też jest pewien układ odniesienia tak to się kończy nic więcej nie ma ktoś powie jest inna rzeczywistość może innej czasoprzestrzeni nie wiem jak to jest tym sądem, kiedy zobaczymy wszyscy myślą przekonamy się w kontekście brak pewności słyszy głośniej księdza nie brak nie brak pewności co do faktu sądu na rzecz rozwijania wobec prawdy o swoim życiu ostatecznej natomiast absolutnie brak pewności wobec wyobrażeń, ponieważ mam wrażenie, że my bardzo często popełniamy moim zdaniem błąd, kiedy próbujemy w sposób zbyt taki nachalny materialnych bardzo takich kontekstach wyobrażać sobie rzeczywistości eschatologii tak tej ostateczności, gdy tak samo nie, bo ono też zwrócić uwagę, że będzie, gdy zaczniemy sobie malować w naszej wyobraźni to co nazywamy niebem stanem zbawiony jest zbawiony życiem wiecznym tak dalej, że to najczęściej w koszu wygląda straszliwie kiczowato i nudno, bo także będzie niebo no właśnie wszystkie znaki na niebie nomen omen na ziemi wskazują, że raczej tak nie będzie tylko, że my jesteśmy dość ograniczeni w naszych możliwości wyobraźni, żeby wyobrazić sobie to co możemy kolokwialnie za szczęściem wiecznym coś co to znaczy szczęście ale, gdybyśmy się, szukając analogii oczywiście zawsze niedoskonałe, ale jednak spróbowali odnieść do takich wydarzeń naszego życia, w których naprawdę byliśmy szczęśliwi i tu nie mówię tylko my szczęściu w sensie przyjemności, ale takim szczęściu w tym, czego doświadcza kulcie to jest to tomiszcze udało tak to jest często to kto to jest coś co można powiedzieć dobry cel osiągnąłem to jest jakiś przedsmak tak jakiś przedsmak tego co są w teologii nazywa się niebem przy czym stanem zbawionych wszystkie te pojęcia są niedoskonałe, a nasze wyobrażenia o tej rzeczywistości są jeszcze bardziej niedoskonały, więc ja zawsze radzę, żeby sobie po prostu nie obrażać no tu jest przestrzeń dla wiary, ale gdzieś ktoś nie wie, że jeżeli coś w sobie nie wyobrażano to być może nie jest tak atrakcyjne, bo może zwrócić uwagę, że staramy się stale się do jakiegoś celu analizujemy koszty energii włożono w dojście i tę nagrodę, która czeka tak są tacy, którzy oszczędzają n p . na emerytury w ratuszu to 100 zloty to 200 zł no ale będę miał je 607080 lat to razem z odsetkami nie będą muszą się martwić o Jamesie czy ktoś mówi nie wie fascynuje mnie i jazda szybkim samochodem, więc będę oszczędzać, choć kupię sobie taki samochód, który po prostu zaspokoić tę moją potrzebę mamy jakiś cel ten cel zwykle przyciąga nas w jaki sposób on jest atrakcyjny i ważymy czy warto włożyć trudność pieniądze czas wysiłek fizyczny psychiczny w to, żeby osiągnąć, a ksiądz Michalczyk powinno nie wyobrażamy sobie będzie fajnie, ale właściwie nie wyobrażam sobie bo o co mnie nie jestem pewien czy to jest także musimy sobie wyobrazić w takich kategoriach bardzo o materialnych takich empirycznych rzeczywistość, która jest naszym celem bardzo często jest tak, że jednak mamy jakieś wizje przyszłości, jaki chce nas fascynuje, ale ostatecznie jedno nie widzimy w sposób pewny kształtu tego ostatecznego celu, więc myślę, że nie jest podobnie do nie jesteśmy w stanie przekroczyć tej granicy, którą jest granica naszej doczesności, a to, o czym mówimy czasami niestety jak mówię, analizując to jest rzeczywistość jest poza tą granicą, więc możemy sobie powiedzieć wszystko i próbować wyobrazić, bo to jest jakby rzeczywistość jesteśmy zanurzeni do momentu naszej śmierci i w momencie śmierci jestem absolutnie sami to artysta brama, przez którą człowiek przychodzi sam wszystko zostawia tutaj tak i wszystkich zarazem nie możemy sobie pogdybać May sem czuła pewne dane związane z tym co słyszymy z sióstr Jezusa co jest zapisane w Ewangelii, czego uczy kościół już samych początków dziesiąte dni kult męczenników, bo przecież to jest geneza uroczystości wszystkich świętych, a więc ludzi, którzy gotowi byli oddać życie nie dla takiej siły nie idei iluzorycznej, ale i oddawali swoje życie, wierząc głęboko, że idą tą drogą, która ma ostatecznie sens i cel no no możemy próbować jakoś to to zrozumieć, ale to jest tak naprawdę przestrzeń dla wiary no wiara nie musi wiązać z wyobrażeniem materialną jest trochę tak też analogia jak z ciałem Jezusa po zmartwychwstaniu no i zawsze dziwiło mnie, dlaczego apostołowie, widząc Zmartwychwstałego Jezusa są zszokowani, dlaczego wciąż chcą go wtłoczyć te kategorie ducha, dlaczego nie wierzą także, że zalanie przez czasy Jezusa pierwszy bieg naszej ery to jest czas, kiedy Żydzi w ogromnej większości wierzą w zmartwychwstanie to nie jest jakaś nowa idea nowa koncepcja oczywiście są tacy, którzy nie wierzą grupa Satus uszy nie wierzyła np. należność za uszy, że cała ta elita religijna narodu i większość ludzi zapewne wierzyła Zmartwychwstańców i świeckimi elita religijna na to nie znaczy duchowni tak no tak tacy gorliwi wyznawcy judaizmu dość ortodoksyjna może powiedzieć, że dzisiejszego określenia natomiast proszę zwrócić uwagę, że nie wszyscy są zszokowani, widząc Jezusa, dlatego że co stało się coś co przełamało pewien schemat myślenia to znaczy ta rzeczywistość, która miała być poza granicą naszej doczesności, bo zmartwychwstanie jak wierzono będzie z faktem, który będzie miał miejsce dopiero wtedy, kiedy jak to mówimy kolokwialnie świat się skończy, czyli ten rejon, w którym jesteśmy dobiegnie kresu wszystkie inne z wskrzeszenia zmarłych państwo zmartwychwstania to jest przywrócenie ludzi do tego życia, ale czy to Łazarz czy 3 czy inne przypadki, które w Ewangelii znamy wszystko jest wnioskowany i już obili Starym testamencie również wszystko to dzieje się w naszej uroczystości w tej czasoprzestrzeni Atu nagle przychodzi ktoś w tym czasoprzestrzeń, kto nie ma prawa takim się tu pojawić rząd wynosi w tę rzeczywistość naszej czasoprzestrzeni naszej doczesności jakąś mutację życia, które nie powinno się w ogóle mi się zjawili, gdyby to było na końcu czasu wszystko jest Tokaj ludzie w to wierzyli, ale on przychodzi tutaj do nich tak mówi macie coś do zjedzenia, chociaż pewnie głodny nie jest sam nim przygotowuje posiłek ci, którzy nosili moje ciało tak przynosi swoje ciało przybite gwoździami pokazuje swoje rany, a zarazem jest to ciało, którego oni na pierwszy rzut oka nie rozpoznają uczniowie idący do Emaus jest ustanie poznają, choć go przecież znali parę lat Maria Magdalena przy grobie misji, że to ogrodnik dopiero po głosie Jezusa rozpoznaje jest to dość enigmatycznym jest to zawoalowane takimi okryte takim nimbem tajemnicy i przypuszczam, że ma to tak pozostać silną, ale co ciekawe w Milanie co ciekawe te same ciekawe jest to niebo pomyślę sobie, że próbuję problemy oraz 5 przy pomocy te trojga przy pomocy narzędzi, które mamy teraz musimy taki, że ciało pozostaje coś się nim przed przemija znika ktoś będzie czy nie mamy układu nerwowego nie mamy mózgu nie mamy różnych wypadków w pustek, które z Lubawy na skórze co to właściwie w jaki sposób czymże jest dłuższa, jakie receptory ma dusza rzewnie wiemy i miałby nabyć sympatycznie czy ciało znika krzyczało znika, z czym jest udział w tym kontekście zbiorem tkanek no właśnie nie gra w oczy mam takie wrażenie, że nasza wizja śmierci i jest jakoś kompletnie przesiąknięte takim opłatom niższym, którzy czuli się rozpada na 2 połówki trans w chwili śmierci ciało do grobu gnije albo tam się pali na proszek mieli, a dusza i gdzie się do nieba albo nie wiadomo, gdzie już kompletnie nie jest biblijna wizja człowieka to kompletnie nie jest biblijna wizja człowieka myślę, że trzeba wrócić do tego podają ich do informacji z innej wizji człowieka, a informacja ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych jest państwem moim gościem informacja jedenasty 20 wracamy po informacji od Cezary łasiczka program off czarek państwa mają gości jest ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych no właśnie wracamy do Biblii i do tego jak ma wyglądać ten rajd to na co niektórzy czekają no i ZUS podkreśla tego nie wiemy jak ma wyglądać natomiast wiemy, że nie zmienia się zaraziła go do zderzenia wyobrażeń w ogóle dotycząca tego kim jest człowiek co dzieje się w momencie śmierci są lekkie obrażenia przesiąknięte będzie pewnymi takimi tendencjami europejskimi no właśnie się, że to ciało to jest niczym naczynie, a które się dusza i wlewa i w chwili śmierci człek rozpada się na 2 połówki ciało do ziemi dusza do niemal 10 albo czas, kiedy Norblina koncepcja czeka zupełnie inna ciekawa, że w Biblii pojęcia ciało i dusza w pewnym sensie są synonim liczne to znaczy oznaczają całego człowieka być może jego strony bardziej cielesną bardziej duchową w nowym testamencie mamy trochę inną jeszcze szerszą, jakby koncepcje, ponieważ na użycie na na napięcie ciała hebrajski Bassa Mark ciało Greka ma 2 podstawowe pojęcia to jest to jest start z ISO ma tak samo Rex jest to ciało no żyły mięso konkret tak pokarm można powiedzieć słoma czasami bywa używany w znaczeniu bardziej przenośnymi bardziej takim subtelnym albo metaforycznym, ale niekoniecznie czasami też oznacza po prostu szał Otóż w chwili śmierci człowiek nie przestaje być sobą rocznie rozpada się na 2 połówki jest taka, iż zewnętrzność nasza, która staje się no bo ciało matę zewnętrzność materialną tak są związki chemiczne tak Janinę mamy skórę dzięki temu możemy wchodzić, jakby w relacji ze światem m. in. do ciała i z tym znakiem naszego wyrazu naszej ekspresji w rozmaity sposób wyrażanej i chwila śmierci jest to moment, kiedy ta zewnętrzna rzeczywiście przestaje istnieć, ale jeżeli, jeżeli patrzymy na zwłoki człowieka to nie powiemy, że to jest człowiek jest jego ciało no w tradycji chrześcijańskiej ciało zmarłego człowieka oddaje się część obrzędu pogrzebu to jest także okradzenie ciała, który został przeniesiony, ale tak naprawdę mówimy, że to ciało było świątynią ducha Świętego i t d . ale tak naprawdę nie jest to jednak nie jest to człowiek tak doszło zwłok i gęstość, jakby zlecone jasne, ale i przestaje być w tym momencie sobą czuć się rozpada na 2 części, ale możemy zaproponować dowolne rozwiązanie Herman szpic w swojej książce ciało sfera przestrzeń uczucia mówi o czymś co wiem co oznaczało sferą możemy nazywać to jak chcemy tylko jako ludzie posiadaczy tego ciała i dłuższy np. powinniśmy mieć do tego jakiś dostęp czy powinniśmy wiedzieć dziś kończymy, a dziś zaczynamy lub odwrotnie, czyli teraz, jeżeli mówimy o ciele w znaczeniu mięsa receptorów neuronów mózgu smaku zapachu to proszę bardzo dłonie stopy cokolwiek widzimy to odczujemy to wiemy dziś zaczynamy widzieć kończymy oczywiście, jeżeli ksiądz Michalczyk zaproponuje jakieś nowe, bo to jak z 3 z przyjemnością wysłucha tylko ja tego nie widzę zaś, jeżeli ktoś umiera to rozpada się jego ciało być może zostać skremowany przestaje staje się popiołem, a w być może ten popiół trafia do nieba tylko przy pomocy jakich narzędzi jakich receptorów odczuwa te ten wieczny kaliskiego powiedzieli Rosjanie nie myślę że, gdy stwierdzę, że popiół trafia do nieba to jest trochę nadinterpretację jednak natomiast mimo wszystko, by próbujemy tutaj swoimi rozważaniami przekroczyli granice śmierci tak no bo cóż my możemy powiedzieć co jest poza tą granicą, a co trafia poza granice, która część, jaka część naszego jestestwa Biblia odpowie człowiek, ale co wiesz no właśnie i tego nie wiemy tak naprawdę da czym pytają co to znaczy próbujemy znów wejść pewną logikę prowadzącą nas do wyobrażeń materialnych tak jak to jest, który receptor ocaleje, który niektóre kalek prochu będzie, który nie będzie jednak nie to jest ta rzeczywistość, której nie jesteśmy w stanie naszą percepcją naszą organu, ale tylko doczesne są ogarnąć domu możemy się przeciwko temu buntować możemy snuć różne teorie, które tak naprawdę ostatecznie zweryfikuje dopiero ta rzeczywistość, którą wjedzie my nie wskazują, że można to krok różne zdania tak zimno, ale niosą ludzie, którzy jednak wobec nich poziomem jednak logiki i nie wiem, ale nie znaleziono jeżeli, jeżeli prawdą jest, że mówiąc o wieczności dotykamy tajemnicy Boga to ja nie mam problemu z tym, że nie jestem w stanie zrozumieć, o czym ja nie wszystko musi zrozumieć nie wszystko musi ogarnąć to swoim intelektem jak godzę się na to, że jest pewna sfera rzeczywistości, której nie jestem w tym momencie w stanie sobie wyobrazić ani nie jestem jej doświadczyć w stanie materialnie być może to będzie ta rzeczywistość, w której materialnie jakoś będzie doświadczał obu zmartwychwstanie ciała, której synek fundamentalnym dogmatem wiary chrześcijańskiej mówi o tym, że jakaś rzeczywistość fizyczność jest nam dana na zawsze lektur na czym będzie polegało na zmartwychwstanie tak dosyć naiwne to tutaj teologowie mieli bardzo różne koncepcje na niej niektórzy z klasy co uważali się Tomasz, o ile pamiętam również wśród nich znany na czele być może nawet i również na czele, że to będzie to ciało naszej na jej pełniejsze młodości najpiękniejsze młodość, ale oczywiście mówiąc o ciele nie ma namyśli tego konkretnego fizycznie też tych aminokwasów ronda, które tworzyły nasze ciało tych związków chemicznych, które mieliśmy, gdy mieliśmy przed 181920 lat, bo to nie o to chodzi ciało przepustki Onetu ciało po zmartwychwstaniu jednak ma no wszystko na to wskazuje przynajmniej gdy patrzymy na Jezusa w ewangeliczny w stanach po zmartwychwstaniu nieco inne właściwości no, więc oczy, że możemy sobie tutaj gdybać nie wiemy nie wiem ja nie wiem ja nie wiem jakoś nie jest mi z tym źle specjalna zasłona nie wiemy to z wyspą, skąd wiemy, że ta nie będzie takie, jakie mamy dziś no ale niegroźne z dnia 18 lat i mam wrażenie, że kasa jest nocą możemy powiedzieć i dla mnie jest to osąd to dosyć pewne dywagacje możemy powiedzieć w oparciu o te doświadczenia, które były one na wstrząsającej były niesamowite dla dla dla ludzi, którzy Jezusa znali zobaczyli go po zmartwychwstaniu, bo właściwie na tym świadectwie i na tym na tych spotkaniach, które oni przeżyli opiera się wiara chrześcijańska ta wiara chrześcijańska jest wiara w pusty grób pusty grób może być z różnych powodów jest to wiara w to, że Jezus zmartwychwstał, że żyje i że to życie, które on ma to nie jest jego życie ziemskie tylko on wszedł w ten nowy wymiar życia jako syn Boży i to jest dla mnie 1 z najbardziej fascynujących prawdy wiary w newsów to tak naprawdę na zawsze nasze człowieczeństwo w 2 należała łatwo znosić człowieczeństwo żyje się Bogiem i na chwilkę się zstępuje na ziemię, choć raz jest on toczył się wraca do siebie do domu jest dokładnie tak to trochę tak trochę zły, ale pojechali nie wiem do Kalkuty i wyszkolenie, ale analizuje wzrośnie, ale no, ale zaraz wrócił do siebie do domu no, jeżeli się sprzed wieczne jest bowiem stworzył wszystko może wszystko, więc powiedzielibyśmy, że z lekko uprzywilejowane elity mam nadzieję, że stał się człowiekiem komuś parę godzin cierpi umiera potem mówi Thomas 30 z powrotem już na tych właśnie po naradzie, ale to jest to jest prosty jeśli bowiem aleją malinową Wars wyjawia Daniel syta, bo jeżeli ktoś jest Bogiem i ma wszystko i stworzył wszystko, że już tych kategorii używamy trochę jednak, zgłaszając problem w rozmiarze lub, że ma dobre słowo znaczy być Bogiem temu komuś pełnemu wszechmocy Boskiej mocy stawać się człowiekiem wchodzić w ten gnój tego świata ale bo jest bardzo, że pytanie już o wiele więcej, o co w ogóle stwarzać świat czy Bóg naprawdę tak bardzo znudzony, że postanowił stworzyć świat na jaw głęboko wierzę w to, że Bóg stworzył świat i nas w jakim celu nie tak mało ważnych wcale w tym świecie po to, żeby dzielić się z nami swoją miłością swoim dobrem swoim pięknem i że nie mamy, a nie ma jak ludzie takich prac rządu zauważyli też nie był jeszcze sposób nie zaś ja nadal jest realizowany czuje się kompletnie kompetentny, żeby mówić o tym czy Bóg się z ZUS realizowaną czy nie tak ja znam życie no, więc wiara chrześcijańska absolutnie pokazuje Boga jako zrealizowanego tak znaczy Bóg jest bytem doskonałym nie potrzebującym czegoś do zrealizowania, a 1 z danego dnia postanawia założyć, ale zarazem postanawia podzielić się ze stworzeniami szczególnie z człowiekiem, który stwarza na swój obraz podobieństwa mówi Biblia swoją miłość jest tajemnica jego miłość nie potrafię powiedzieć, dlaczego no zechciał Bogu dzięki jesteśmy chyba cieszymy się to dla nich zastanawiało księdza nigdy tam nie zastanawiało i nie potrafi dać odpowiedzi na to pytanie poza tą, którą głęboko wierzę, że Bóg zechciał podzielić się z ludźmi swoją miłością ze stworzeniami swoją miłością co myśmy z tym zrobili potem to oczywiście można na ten temat długo mówić, jakie są konsekwencje naszych różnych decyzji albo, jeżeli Bóg stworzył las Wasyl obraz podobieństwo to w pewnym sensie jesteśmy obrazem Boga jest możemy w pewnym sensie tak pewne rzeczy odnosi do siebie, czyli proszę sobie wyobrazić niedzielne leniwe popołudnie leży ksiądz na kanapie i nie ma żadnych obowiązków jest totalnym rotacji tego wyobrazić proszę spróbować goście niedzielnego pop nie leży na torze poniedziałek są to dzisiaj 1132 i leży sobie ksiądz Jerzy w końcu z jakiegoś powodu ksiądz staje w oczy są powody w 1000 staje no bo coś trzeba zrobić coś się chce zrobić coś ksiądz wpadł do głowy inaczej, pisząc leżały też bym leżeliśmy tak leżeli leżeli właściwie do końca świata strasznie żal, ale jest to prawda itp no proszę sobie w roli Boga w tej sytuacji, który był sam ze sobą nic nie było tak i a nie nudził się może mówić o dobro to jest coś zdrowie i stale coś zrobię zdrowie rośliny tam nie było ziemie no tak państwo stworzy wojenka, w których łączy wpłat na ten pomysł co sprawia, że wpłata po rozum wszedł w tę narrację tak i szukał polemiczne go nieco tonu to powiedział tak no i Bóg nie mógł się nudzić sam ze sobą też tak się składa i test znowuż kwestia tajemnicy jego istnienia lub moim zdaniem może to jest wychodząc z domu, że Bóg jest wspólnotą osób tak, jeżeli mówimy o tym, że człowiek został stworzony obraz i podobieństwo Boga to nie myślimy o naszej fizyczności ciele no bo to na pewno nie jest ten akurat wątek pomyślimy o tym, kim jest człowiek, jakim do, czego zdolny człowiek tak myślimy o duchowości człowieka, a zarazem myśl o zamożność Norwegia nałożyła na nich uwagę, że nie duchowość nie za jesienną platońskiej tylko w sensie życia wewnętrznego życia duchowego naprzód zdolności do miłości od zdolności do myślenia tak, ale ciekawe, że obrazem Boga tak naprawdę i Biblia o tym, dość jasno mówi w tym pięknym poemacie pełnym symboli metafor stworzeniu, że tą wspólnotą dopiero z obrazem Boga znaczy, że człowiek ten Adam i SA Adam ziemia, która stała się człowiekiem bobu z prochu ziemi człowieka utworzył niczym boski Garncarz ten człowiek jest wciąż nie do końca spełniony dopóty, dopóki nie wejdzie we wspólnotę stworzył Bóg człowieka pismo mówi na swój obraz podobieństwo stworzył go mężczyzną i kobietą męską i żeńską stroną człowieczeństwa i to dopiero relacja związek mężczyzny kobiety staje się w tym biblijnym sensie obrazem Boga, czyli wspólnota nie mona Ada wspólnota relacja miłość to jest obraz Boga niedoskonały pewniak patrzymy na siebie no ale jednak na dotykamy tutaj tajemnicy Boga maszyna dr Sićko jakość w Niedzicy aprobaty wygoda nie robi to jest to pies pięknie powiedziane to takie bardzo homilię inne myślę sobie, że to na pewno pięknie brzmi źle wykonał wiele, ale zalegalizować zalegalizowanie jest tania, ale nie gniotą armaty, a dzisiaj, ale gola dla Kalemby, dlaczego szkoleniowiec na pytanie, dlaczego to, jaki był powód, bo jeżeli chodzi o powód tego, żeby ktoś będzie się mówić no dobra to stale się człowiek na chwilę na parę lat, ale to nie sprawdza Bóg nie stał się człowiekiem na chwilę człowieczeństwo Jezusa jest człowieczeństwo na zawsze jest 1 z najbardziej moim zdaniem fascynujący w ogóle momentów historii zbawienia, że Bóg, który z natury swej jak mówimy jest bytem, lecz zajmuje państwo z możliwością jest Mazowieckie oni naprawdę stał się człowiekiem realnie nie na niby nie jak aktor, który założył kostium, a po spektaklu się rozebrał i wrócił do swego życia to człowieczeństwo Jezusa jest czymś i myślę że, toteż tobie syn z tych elementów jedno, który sprawił, że apostołowie byli dramatycznie zszokowani poznańską prawdę, że ten wszechmocny Bóg, stając się człowiekiem nie przestał nim być nie przestanie na zawsze tatuś wyborcza stanęła przeważa w twarz otwartość uważamy, że on ma ciało, że jest człowiekiem naprawdę, że nie przestał być synem Maryi, że na zawsze jest Żydem na zawsze to człowieczeństwo jest konkretne nie iluzoryczne tobym tam nieraz dyskusje z ludźmi, którzy tym bardzo przeszkadzało, że Jezus jest Żydem prawdziwym Żydem nie i próbowali jakoś analizować, mówi że nie do tego co często jest takie ogólne takie kosmiczne, że nie to nie jest żadne kosmiczne człowieczeństwo jest konkretny człowiek urodzony w konkretnej kobiety w konkretnym kraju na konkretnej ziemi i on wniósł to człowieczeństwo z całą swoją historią również z dramatem swojej śmierci i męki którą, którą jak wyznajemy jako chrześcijanie przyjął dla naszego zbawienia wniósł to wieczność bogaczy mamy już tam cząstkę siebie tak bardzo skomplikowany sposób odkupienia człowieka myślę sobie, ale proszę zwrócić uwagę, że rządząca ksiądz mówił, bo liberalizm to jest jej tylko 1 z opcji, bo to, kiedy jest starszym człowiekiem, w którym momencie na tym uczeni w piśmie zastanawiali się od paru tysięcy lat i były różne teorie ta, którą ksiądz prezent jest tylko jedno no ale każdy ma prawo do swoich teorii należy, iż opieramy o 1, kiedy mówimy o Jezusie no to może skończyć, choć wciąż opieramy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach ksiądz Grzegorz Michalczyk z państwa moim gościem informacja o 1140 Cezary łasiczka program Owczarek państwa mają gościem jest ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych rozmawiano o umieraniu śmierci przemijania, ale też o zmartwychwstaniu ożyciu i życiu Staszel zastanawia się co którymi receptora receptorami napój jak w jakiś w jaki sposób to musi się to przed TK docierać do czego chcą zamówioną moc z nowymi recepturami tak jak Paweł miał taką wizję działa materialnego ziemskiego i ciała duchowego może mam jakiś taki duchowy receptory, w którym jesteśmy w stanie poznać coś więcej niż tymi receptorami materialnymi nie wiem tak sobie, gdy mam to suma ma tylko on jak to Paweł pisze tak, że mamy coś takiego, a ja nie jestem pewien czy musimy poznawać w tym momencie tę rzeczywistość, która jest jeszcze jak wierzymy, że chrześcijanie wierzą w rzeczywistości przed nami poza naszą doczesności, bo mamy tendencję na czas samego początku tak jak mamy tendencję do tego, żeby sobie wyobrażać Boga dla mnie przed osobiście jest to problem o tyle, o ile nie ma problemu z obrażeniami Jezusa Chrystusa, jako że stał się człowiekiem w związku z tym mamy prawo do tego, żeby sobie go w sposób fizyczny wyobrażać o tyle z obrażeniami n p . z Boga ojca moim zdaniem jest czasem problem, dlatego że te wyobrażenia wtłaczają nas pewien w pewien stereotyp widzenia Boga tak, skąd mamy te na takie pytanie banalne wizję Boga jako jako starca, który z siwą brodą prawda, który gdzieś tam patrzy śledzi człowieka pilnuje nogę podstawia czasem tak w tym ten Bóg co robi jakiś, nawet jeżeli tak pięknie jak na witrażach Wyspiańskiego franciszkanów albo jak w kaplicy Sykstyńskiej to jednak w Boga mądrość w tym, żeby Boga nie przedstawiać nie próbowali go malować ani rzeźbić nieprawda, że łatwiej jest odnieść się człowieka do czegoś co potrafi sobie wyobrazić pewnie tak no ale wyobrazić co niekoniecznie przestawić materialny sposób nowo obrazić również szukać pewnej analogii w mówieniu o Bogu my nieustannie posługujemy się analogią sam Jezus posługiwał się analogią, kiedy zwracał się do przodu uczniów mówią, że mają mówić do Boga Ojcze, a doba w ratuszu tak to ukazywał pewną analogię między dzieckiem ma ojca między człowiekiem, a ojcem synem czy córką, a ojcem, ale ta analogia jest tyle korzystna, kiedy mamy dobre doświadczenie ojca, jeżeli nie mamy dobrych doświadczeń ojca znam wiele osób, dla których modlitwą Ojcze nasz jest niesamowicie trudna z tego powodu, że kiedy mówią do Boga Ojcze natychmiast pojawieniem się obraz ojca, którego zależą i często związane z tym traumę dzieciństwa np. w jest to też jest w delikatna kwestia rząd mógł, chociaż tytułem Boga jest ojciec jak czytamy Biblię zresztą w Biblii starego testamentu Bóg również nazywany jest ojcem, aczkolwiek stosunkowo rzadko i właściwie nie ma specjalnie żydowskich modlitw, które do Boga, że zwraca się Ojcze znam 1 taką modlitwę Azimo ma hejnał Ojcze nasz królu nasz stosunkowo rzadko zresztą używaną, ale w tradycji żydowskiej Boga winny sposób się nazywa miasto jest chrześcijańskiej zwrócenie się do Boga Ojcze staje się czymś priorytetowym takim pierwszorzędnym jest w naszych relacji do Boga Weiss od nazwania ojciec do starszego faceta z siwą brodą dobrotliwego trochę już kilka kroków jak dobrotliwy jego to jeszcze dobrze, ale czasami właśnie takiego srogiego czasami groźnego taki, tym bardziej że jest, aczkolwiek tak jak mówię notebook ojciec jest tytułem Boga, którego używamy, ale nie jest przecież naturą Boga bycie ojcem w sensie fizycznym ziemskim East w Biblii mamy wiele takich tekstów zresztą w Starym testamencie co ciekawe, o czym często może nawet nie myślimy nie zdając sobie z tego sprawy, gdzie Bóg jest ukazany jako jako matka, jeżeli Bóg mówi byłem dla siebie jak ten, który przytula do swojego policzka niemowlę jest myliłem się ku tobie nakarmił bym się tak jak czytamy w jedenastym rozdziale zaprasza to właściwie to jest obraz Boga matki likwiduje miasta czytamy choćby kobieta zapomniała o swym niemowlęciu ja nigdy o to by nie zapomnę to jest obraz matki troszczący się o swoje dziecko i chociaż do Boga z wyjątkiem środowisk nie wiem jak skrajnie feministycznych nie mówimy Matko mówimy Ojcze Dexter świadomością się z tą świadomością że, że miłość Boga ani z miłością w kategoriach ludzkich ojcowską, a że żyje z tą miłością to ma również ten wątek macierzyński jeśli już tej analogii najpełniejszy szukam, czyli nazwę Boga ojca jednocześnie na dajemy mu płacić, czyli właśnie jest problem, a także, że bać Bóg nie ma płci i trzeba wiedzieć, że ta analogia jest do tego kryzys w ciąży, jakby analogie z potrzebna nam, bo my musimy szukać jakiś punktów odniesienia w próbie jednak wyobrażenia niekoniecznie materialnego wyobrażenia, ale ich wyobrażenia doświadczenia ataku spotkania relacji, ale Czyż Bóg nie ma płci itp czy ma płeć w Jezusie Chrystusie, który jest mężczyzną tak jest konkretnym człowiekiem włącznie ze swoją płcią pochodzeniem wyglądem kolorem skóry kolorem moczu i długością włosów i t d. ale kiedy mówimy o Bogu myśląc o Stwórcy, kiedy mówimy do Boga Ojcze, że to nie mówimy o płci Bóg nie jest panem stanie się mężczyzną jest panem w sensie królowania w sensie Boskiej władzy, ale to jest władza kompletnie różna od wszystkich innych władz, kiedy mówimy o Chrystusie królu, a teraz na tych w tych w tych dniach to będzie dosyć pewnie nośny temat to też abstrahuję od władzy ludzkiej kolejne intronizacja no nie intronizacja właśnie zostało to co w naszych kościołach usłyszymy w najbliższych dniach w listopadzie zostało to przez formatu one trochę inny sposób nie mówimy o wynoszeniu Chrystusa na tron, bo Chrystus tego nie potrzebuje graczy odwołujemy się do staro chrześcijańskim wyznaniu, że jest już jest panem, czyli do tego, że ja wyznaję, że Jezus Chrystus zmartwychwstał jest moim panem tak chce, żeby on był tym, który panuje w moim życiu i taka forma jest jak najbardziej biblijnej i do przyjęcia w odróżnieniu od tych, które sugerowały, że jednak tutaj kontekst polityczny musi być istotnej i że Chrystus musi być królem Polski w taki sposób no, żeby go ogłoszono oficjalnie nie wiem zresztą o czym by chciał no ale chcę być królem Polski hymn no tylu chrześcijan w 1 miejscu to chyba łakomy kąsek dla Boga myślę, że w rzymskie trochę poza tym jednak w oczy chyba nie nie na tyle łakomy dłuższą obserwację związaną z tym walczyć Bóg jest poza tym, żeby poprzez swoich przedstawicieli na ziemi myślę o kapłanach psuć dzieciom dobrą zabawę halowej nową on znika sądzę mając już trzeci i wiarę w do tak nie sądzę, żeby biskupów czy prezbiterów można było nazwać przedstawicielami Boga jesteśmy wszyscy myśląc o chrześcijanach ludźmi, którzy przez chrzest w tym sensie mają swoje kapłaństwo są przedstawicielami Boga czy to biskup czy prezbiter czy to mężczyzna czy kobieta najważniejsze jest to, że jesteśmy chrześcijanami, choć nie wszyscy mają różne ROC niektórzy oraz zwierzaka są to są już kwestie siermiężny, ale chyba dramatyczna jest ich wpuścić natomiast jeśli chodzi o zabawach lawinowo to chyba nikt jej nie nie psujemy mam wrażenie, że to trochę trzeba naprawdę z dystansem potraktować, bo tyle energii ile niektórzy próbują zużywać do walki z jakimi rzeczywistość oczami, które wydają się straszliwy 1 moni demoniczne, gdyby tę energię włożyć w dobro ewangelizacji w utwierdza mnie w swoich pięknych tradycji to pewnie byłoby to z pożytkiem doczesnym, a być może nawet wieczny mróz Boya z obawy przed tym przed złymi duchami, które mogą we mnie weź przestań czytać Harrego Pottera poważny poważna to jest to z tak naprawdę już nie czytam i czuje się lepiej i trojga zarysowanie jest tyle pięknych książek nie da się jak można sobie darować, że niektórzy lubią i też dzisiaj nie będę przebierał właśnie z obawy przed złymi duchami i naprawdę tak przekonali mnie inaczej zgłosiłby się pan redaktor przebrał tak zadłużać się elegancko Uro 2 zorganizować euro, które znacząco się z KE ocenia dla zdrowia redaktora właśnie myślę, że z przebranym halogeny, ale przy plaży w podsuwa mieście, jeżeli ktoś szuka pomysłu na casting i przebrać się za karocą biskupią w rezerwie wydrążone w środku w co prawda jest taka, że wszystkie te wątki, które się pojawiają przy okazji dyskusji przed halę na nie tylko paru innych rzeczach też one pokazują troszkę jednak mam wrażenie płytkość naszej wiary no czy tutaj jako chrześcijanie myśli musimy się też piesi czasem uderzyć Daniel Nogieć wiary nie wiadomo nawet z Wilczym, jakimi receptami będziemy zasypać tę wieczną doskonałość no nie wiemy, ale wiemy, że Bóg to przewidział to czyny, bo to przewidział zdany trzymamy to po dach gwarantuje panu redaktorowi, że materace tory, które będą potrzebne, aczkolwiek nie jest jeszcze na sposób to będzie właściwy jest fascynujące niż wszystko idzie w Dziekanowicach bardzo, że w asyście policji jest kilka 1 z nich wcale nie jestem pewien czy przez nie mniej przekonujące jest taka, że rzecz jest celowe i mądre to, że człowiek nie może tu na ziemi doświadczyć tego czym byłoby to co nazywamy kolokwialnie niebem, czyli stan zbawienia, bo ktoś powiedział że, gdyby tego człowiek doświadczył i musiałby dalej żyć na ziemi to byłoby strasznie nieszczęśliwy to, że tęsknota za niebem jest rzeczą, którą widzimy też niektórych świętych tak na 7 padło też pisał umrzeć dla mnie to zysk, ale tutaj musi zostać w ciele, bo dla nas jest to bardziej konieczność zamiany co do zrobienia może miał dobre ubezpieczenia no to jest rzeczywiście dobre ubezpieczenie w na wieczną wolność rozwój pamiętam ze szkoły podstawowej to też trochę z liceum, kiedy nauczyciele zachęcali do pogłębienia wiedzy np. tekst niż w książce jakimś tekście to chodzi o to, żeby przeczytać przeczytać komentarze przeczytać i krytykę zastanowić się tak, czyli nie tylko mieliśmy przedmiot pogłębienia, ale także narzędzie przy pomocy, których to pogłębia ich ksiądz mówi tak proszę pogłębiać, ale czym dowiemy się później ale kto dowiemy się później, ale jak nie mogę mówić nie wiadomo no to jak pogłębiać właściwie nie mamy ani narzędzi ani niczego nie wiemy dowiemy się w tym momencie się przecież nie trzyma no dobrze, a znów analogia i znów pełnić ustalono, jaki jest z poznawaniem świata tak no może powiedzieć człowiekowi żyjącemu w średniowieczu może on ma poznać wszechświat no no ma tę samą tęsknotę są, w którą pan tu wyraźny brak receptorów tak brak narzędzi poznawczych brak metodologii to przychodzi taki czas nagle znajdują się narzędzia poznawcze i znajduje się metodologia i technika idzie na jaw, że mówiąc nie wierzę w to obraz i naszej wierze lądowania fizyk trochę i poznajemy agenda tyczki poznajemy nasz wszechświat, ale do pewnego momentu i dzisiaj znów powiemy nie jesteśmy w stanie dalej tak ograniczony jest nasze poznanie, więc myślę, że podobnie studyjną także w kontekście wiary ograniczony jest nasze poznanie zresztą wiara i z tą rzeczywistością, która przekracza to co możemy w tym momencie osiągnąć w sposób pewny dzięki wiedzy i może tak właśnie ma być może to jest to co co też naszą 3 utwory co nas uczy też pewnej pokory wobec tej rzeczywistości rzeczy nie została odkryta ja wolę robić coś jest tajemnicą i nie wyobrażam sobie i nie wiem jak to będzie niższy używać banalnych sformułowań lokalizowania zwały kiczowato obraz tajemnice ballada najemnicy akurat banalna nie jest ich pytam moich rodziców co potrafi odpowiedzieć tak odpowiadali jak nie dobija do tajemnic to wielka tajemnica, bo to jest los ucieczka to drogo nas na różnych powiedzenie, że tajemnica, ale czym byłoby życie bez fascynacji tajemnicą, ale przez całe nasze dzieci właśnie znane a, ale po tak obfitego jeszcze nie znamy, a skoro nie znamy nie możemy o tym, orzekać nie może mówić jest coś, czego nie znamy nie chce się do żelaznej, ale urzekały nazizm PRL, czyli w sensie, więc nie możemy zgadzać albo Superba jest bez, skąd wiemy no nie wiem z Rosją niedziela żelazko, żebyśmy znaleźli, więc mogli udowodnić, że Bóg istnieje już go wsadzili go do probówki zbadali tak jak preparat nie mógł już różne role, jeżeli dobrze rozlanie byłoby w ogóle problemu natomiast nie da się w ten sposób i myślę, że tu jest właśnie przestrzeń dla wiary wiary są rzeczywistością, która przekracza pewną granicę ktoś może być głupota naiwność o tej porze bardzo można tak nazywać kogoś, kto wierzy, ale pan poseł maks ma rację, a jak nie ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych wszystkiego dobrego państwa mają goście bardzo dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut dzisiejszy program nadzorował je do strzeleckiej realizował Adam Szurek z
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
22:04 W studio: prof. Hanna Rubinkowska-Anioł
-
34:18 W studio: Łukasz Darski
-
21:24 W studio: prof. Anna Rakowska
-
35:12 W studio: dr Joanna Grzelak , dr Paweł Dąbrowski (Zakład Anatomii Pra
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
20.09.2023 13:00 Popołudnie Radia TOK FM12:26 W studio: dr hab. Paweł Kowal
-
20.09.2023 12:40 A teraz na poważnie12:36 W studio: Krzysztof Luft
-
20.09.2023 12:00 A teraz na poważnie08:33 W studio: prof. Roman Kuźniar
-
20.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny25:05 W studio: Jerzy Baczyński
-
20.09.2023 12:20 A teraz na poważnie14:04 W studio: Michał Kobosko
-
20.09.2023 11:00 OFF Czarek22:04 W studio: prof. Hanna Rubinkowska-Anioł
-
20.09.2023 15:00 Światopodgląd11:48 W studio: Rafał Hirsch
-
20.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:24 W studio: Ryszard Kalisz
-
20.09.2023 11:40 Kultura Osobista13:39 W studio: Małgorzata Sobieszczańska
-
20.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy12:38 W studio: Grzegorz Ogonek
-
-
-
20.09.2023 14:20 Popołudnie Radia TOK FM10:32 W studio: Mariusz Sztal
-
20.09.2023 13:20 Popołudnie Radia TOK FM12:13 W studio: Marek Józefiak
-
20.09.2023 14:00 Popołudnie Radia TOK FM12:38 W studio: Paulina Sobiesiak - Penszko
-
20.09.2023 16:20 Światopodgląd10:53 W studio: dr Olena Babakova
-
20.09.2023 13:40 Popołudnie Radia TOK FM13:03 W studio: Roy Subramoney
-
20.09.2023 16:00 Światopodgląd09:14 W studio: Krzysztof Strachota
-
20.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu13:27 W studio: Dominik Wardzichowski
-
20.09.2023 18:20 TOK36005:59
-
-
20.09.2023 17:59 Gościnnie w TOK FM: Wybieram klimat
-
20.09.2023 18:30 TOK36007:45 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
20.09.2023 18:40 TOK36007:13 W studio: dr hab. Anna Moraczewska
-
20.09.2023 18:50 TOK36007:45 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
-
20.09.2023 19:11 TOK36004:17 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL