REKLAMA

Krystyna Starczewska o współczesnej szkole (powtórka)

To co najlepsze w Radiu TOK FM
Data emisji:
2016-11-01 20:00
Czas trwania:
44:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu to jest program wywiad pogłębiony Anna Wacławik-Orpik dzisiaj moim gościem jest dr Krystyna Starczewska dobry wieczór dobry wieczór do niedawna jeszcze dyrektor społecznego gimnazjum nr 20 z ulicy Raszyńskiej w Warszawie zwanego powszechnie Raszyńską w każdym razie szkoły znanej w Warszawie i pewnie poza granicami naszego pięknego miasta dr Krystyna Starczewska jest również osoba, która założyła pierwszą społeczną szkołę w wolnej Polsce po Rozwiń » osiemdziesiątym dziewiątym roku, kiedy nastąpiło coś na kształt reformy szkolnictwa to jest temat teraz bardzo na czasie i o tym na pewno będziemy dzisiaj rozmawiać, ale chce zacząć naszą rozmowę od czasów, kiedy pani zaczynała swoją karierę pedagoga i od historii z końca lat sześćdziesiątych, kiedy dostała pani od władz ówczesnych zakaz wykonywania zawodu z Sopotu, by zacząć również, dlatego że ten wątek również wydaje mi się wątki w czasie w pewnym sensie czy mogły po nim naszym słuchaczom opowiedzieć historię co co to było pani uczyła wtedy języka polskiego uczyłem języka polskiego filmu z liceum Ogólnokształcącym imienia Juliusza Słowackiego na ulicy wawelskiej, którego to liceum kiedyś przed laty niewielu byłem także uczennice, więc znam bardzo dobrze tę szkołę inny da to wydarzenie miało miejsce w roku 60 siódmym, kiedy moja pierwsza klasa, którą otrzymał od pierwszej do czwartej klasy licealnej zdawała maturę Otóż przez 4 lata minęły w klasie mojej muzyki był taki zwyczaj, że uczniowie mówią i piszą to co myślą, a w ocenie jeśli za umiejętność uzasadnienie własnego stanowiska za własne opinie o nich dlatego tak przyzwyczajeni, że chce samo zrobi na maturze nie przyszło do głowy, żeby powiedzieć, że maturę zda egzamin państwowy i należy w nim nic nie pisać tego co się sądzi mieści tylko obowiązującej ideologii inna w 2 wypracowanie były takie, że nie innych sekretarz podstawowej organizacji partyjnej przeczyta wszyję zażądał zmiany oceny niedostateczne 1 tematem była Bóg patriotyzm patriotyzm socjalistyczny 1 z uczennic napisała taką piękną Grecy duchów i sztuką chrześcijańską o chrześcijańskich tradycjach Europy, a zaczęła ją od cytatu z biskupów znanego wtedy cytatów wybaczamy i prosimy o wybaczenie ten cytat był no i skandaliczną rzeczą, żeby go umieszczać, jaką moc do pracy, a cały wywód, który prowadził właśnie do tego nie w ich do do dat tej konkluzji, którym było to od stycznia do wybaczenia mój wysiłek czyniony był absolutnie tak, że nie do przyjęcia przez władze druga dziewczynka z kolei wręcz odwrotnie co komu mała anarchistka zaczęła swoją pracę zdanie, które zapamiętałam słowo ojczyzna czy to w ataku czy to w zagrożeniu zawsze cuchnie mordem i powołując się na różne bardzo taki osobisty lektury także Kropotkina Stanisława Brzozowskiego uzasadniała, że patriotyzm niezwykle łatwo przeradza się nacjonalistę nacjonalista jest podstawą nienawiści i wojen i zawsze do tych wojen prowadzi do zabójstwa i t d. tym ma bardzo dobre też praca, w której grał w nim sensownie uzasadniała swoje poglądy jednych i 5 pierwszy chrześcijański plecy, bo stawiam piątkę tych drugich czwórkę, bo było trochę błędów interpunkcyjnych ortograficznych wyjdzie żądano, żeby obie brat system oceniania niedostateczną uczennicy bardzo dobry zresztą uczennicy no i tym samym nie uzyskałyby matury, więc się oczywiście się na to nie mogłem zgodzić in w dyskusji jakaś komisja zmieniła tę ocenę trójki obu dziewczynkom, żeby jednak zdały matury, ale ze słabymi ocenami niż żądano ode mnie podpisania tych trójek ja powiedziałem wtedy nie podpisze, bo jeżeli ktoś jest winien rejonu nie uprzedziła mnie, że należy pisać nieprawdy na maturze tylko zgodnie z obowiązującą ideologią wyrazić swoje myśli, więc przez jej następnie odbyła się rozmowa zebranie rady przyjechali jacyś panowie z kuratorium no i ich za odmowę wykonania polecenia, czyli obniżenia tych ocen podpisanie tych ocen został zwolniony z pracy, a następnie uzyskałem taką opinię, w której powiedziano, że naczynie z kuratorium z list z kuratorium stwierdzi, że nie mam prawa nauczyć w ogóle nie nadaje się na nauczycielkę, a opinia, którą przeczytał dyrektor na pożegnanie miała takie też zdanie, które zapamiętałam, że inni cieszy się sympatią młodzieży wychowuje młodzież w duchu Fidelis mu na podstawie tej pracy chrześcijańskiej, a poza tym cieszy się sympatią młodzieży swych, więc najniższym instynktom no i zdobyłem to była, jakby taka konkluzja tego nasze pożywienie skończył rok sześćdziesiąty siódmy, więc ja od tegoż Świętego siódmego roku aż do roku osiemdziesiątego dziewiątego nie miała prawa nauczania w szkole się zająć się filozofią później pracował dziwi się, ale już szkoły do szkoły mogą wrócić dopiero po osiemdziesiątym dziewiąty roku do obrazu mam kilka refleksji pierwsze to tak, że dzisiaj po dziewczynę odkrył budki miały w dostałaby upały nadal za to do biskupów dostałby szóstkę i promocję obrazowe najchętniej do Harvardu były oczywiście żartuję sobie trochę, ale techno nie wiem czy zdanie wybaczamy i wrażliwy leczenie czy ona dostała taką wysoką promocje u nas dziś w każdej myślę, że to zdanie też nie byłoby tak dobrze widziane ale gdy cofnęliśmy się do czasów, kiedy coś co pewnie z tamtejszych realiach można, by było nazwać polityką historyczną dyktowało program nauczania w szkołach tu są obawy, które dzisiaj są bardzo aktualne w związku z planowaną reformą szkolnictwa, która nadal nie nie mam pewności czy się zacznie się nie zacznie było jeszcze w zeszłym tygodniu usłyszałam, że być może odroczone będą zmiany likwidacja gimnazjów o rok są jak i zaprzeczenia ze strony ministerstwa już każdy z nas się gubię martwi mnie o to by dziecko ma w szkole podstawowej w każdym razie chcę panią zapytać stąd też z tej perspektywy i pani doświadczeń takich historycznych, które wydają się być aktualne dno jest do świadczeń osoby, która wiele lat zajmuję się z pasji zawodowo nauczaniem i wychowywaniem jak pani jak Stani perspektywy wyglądają ty też zmiany, w którym dzisiaj są planowane dla szkoły likwidacja gimnazjów no była pani wiele lat dyrektorem gimnazjum do likwidacji gimnazjów listy absurdalnym zupełnie, bo gimnazja spełniły swoją rolę dwuznaczną i są pozytywne oceny podskoczyła znacznie mniej umiejętności i inny wejdzie nastolatków poza tym wychowawczy tak, że to było bardzo korzystne oddzielenie małych dzieci nastolatków w tym najtrudniejszym okresie dojrzewania i w zasadzie jej syn to ten eksperyment z wielu ludzi było przeciwnych, kiedy organizowane gimnazja w zasadzie teraz wszyscy, którzy pracują z gimnazjów mają bardzo pozytywne oceny skutków rezultatów tego co gimnazja wniósł, ale to, że pojawił się lęk przed utratą pracy nie jest mówił o ludziach, którzy nigdy nie będą tracić pracy np. rodzice dzieci 3 o ludziach, którzy uczą tej pracy nie utracą inne natomiast mówię tak żył, bo obiektywnych badaniach no to, że Polska zajmowała 70 któreś miejsce teraz jest w pierwszej dziesiątce jeśli chodzi o wyniki i to dotyczy przede wszystkim tych dzieci ze środowisk zaniedbanych czy tak powiem ani z wielkich miast to to jest bardzo duża sprawa poza tym zdecydowanie także badania wykazują, że spadły agresywności gimnazjalistów nagle znacznie większe, kiedy będzie się uczyć razem z małymi dziećmi niż z czego to wynika, iż dlatego, że muszą być inne metody wychowawcze w stosunku do nastolatka w 2 osoby w najtrudniejszym wieków, gdy w życiu człowieka, a ZUS w stosunku do małego dziecka poza tym one mając małe dzieci no może się przed nim popisywać wyładowywać się na nich, a poza tym wprowadzono też nowe metody wychowawcze polegające na ściąganiu tych nastolatków odpowiedzialnej za tworzono z innymi wspólnoty szkolną za inne niż wprowadzono bardzo dużo zajęć dodatkowych, które rozwijają ich talenty zainteresowania także w wielu miejscach w brzmieniu, gdyż wszędzie jest idealnie w wielu miejscach przyniosły pozytywne efekty, gdyż 1 sprawa, więc jest przekreślenie tych pozytywnych efektów druga sprawa to jest żywy tworzy się razem z likwidacją gimnazjów potworny bałagan, ponieważ jest ich twórcy gimnazjów ich realizatorzy nie bardzo często np. pobierali się środki z funduszy unijnych na budowę gmachu na odbudowę pracownicy respektem podmiot zniknie z tnt w realizacji zostanie zakończona być może będzie musiał nastąpić zwrot tych pieniędzy nie wiem jak to będzie w każdym razie marnuje się coś już zaczęło być robione czy zostało zrobione z dniem poza tym wraz z likwidacją gimnazjów nie skróci się urok kształcenie ogólne wszystkich Polaków z Lady 9 do 8, czyli tutaj będzie tego lata, więc zmniejszenie szkodliwej dla rozwoju czy tak powiem wszystkich monet wydłuży się liceum ono dowolne przyszli wszyscy do liceum przychodzi właśnie od dzieci łuków kształcenie ogólne tych, którzy np. idąc do rzemieślnika uczyć rzemiosła nie wszyscy nawet 1 szkół zawodowych niektórzy się uczą po prostu, jeżeli mają 9 lat to mogą mieć dużo szerszy, czyli pełniejszy problem, choć hitem były wady program nie był najlepszy program można było zmienić dowód z wielką wadą było to, że Rezidor Group historie kończyły się na pierwszej wojny światowej to jest właśnie potrzebny tym dzieciom, które nie idą dalej do liceów, ale co sugeruje, że sprawy, które można było poprawić w ramach tej struktury lub do struktury zmieniać Netflix uwolni rady miasta gwałtowne taka redukcja i wyrzucenie gimnazjów i oto owoc jeszcze 1 rzeczą mianowicie utrata pracy przez kilka dni kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli to jest ogromna rzesza i wszystko razem pociąga za sobą szalony koszty, bo tym zwolnieniem z pracy nauczycielom trzeba będzie wypłacić ekwiwalenty, bo nie wiadomo jak będzie z tymi pieniędzmi unijnymi, bo zmarnuje się także to co było przygotowywany właśnie przez np. pracowniczy jakiś tam zajęcia dodatkowe 3 rozmaitych, które były dla gimnazjalistów tworzony powstanie bałagan w sposobie organizacji szkół nie mówiąc już o tym wszystkim przy szczęśliwym roku dziewiętnastym, kiedy szkoły podstawowe gimnazjalną będzie dokończyć 2 równoległe roczniki ósma klasa i trzeciej gimnazjalnej i one będą szły do liceów i to nie wiadomo zupełnie jak to jak to zostanie rozwiązany czy ten bałagan wymyślili, więc to jest jedno na pewno 1 sprawa niebezpieczny druga sprawa to jest w moim przekonaniu w no właśnie to cud łączącej przed chwilą rozmawialiśmy to znaczy zamienienie szkoły w miejsce przekazywania jedynie słusznej ideologii, której podróży są już jakieś Jaskółki Jaskółki są wypowiedzi samej pani minister, który słyszeliśmy, że są już wie, kto zabił Żydów w Jedwabnem w branży na czym on bowiem realna wizja rozwoju internetu, że nie chce mówić tego słowa, że Polacy dlatego, iż jest obraźliwe dla narodu, a teraz jeszcze karalne będzie teraz może być jeszcze karalny, więc 1 to jest wstyd znaczy to to już wskazuje, że to będzie pewne zamieszanie wokół historii, ale wydaje się, że tutaj też jasne jest w jakim kierunku będzie szła ta wykładnia, ponieważ program szczur już teraz wiemy o tym, będzie układać będą kłaść nowe władze IPN -u, a co sądzą w nowe władze IPN -u o naszej przyszłości to wiemy co wierzy już 2 × w Brukseli, ale dziś tak samo będą wyglądać program i podręczniki myślę, że będzie tam nawet bardzo dużo dziwnych rzeczy, ale pani profesor 313 martwi bujając chodziłam do szkoły podstawowej za komuny i komunę w przynajmniej w tym polskim wydaniu no nie dało rady obronić się kłamstw historycznych znaczy było wiadomo co to był Katyń nie było tych jaj wierzyli było ich nie było to znaczy to było w pewnych kręgach była, gdzie indziej nie było było jednak z tym wcale nie były temu w taki jest nosić poza tym jednak ta propaganda w jaki sposób oddziaływały, a poza tym wcześniej wiadomo, jaki będzie układ Dyrekcji nauczycieli w szkołach być może będą specjalne wymagania co do nauczycieli historii będą specjalne kontrolowani gov PL jednocześnie z tą z tymi zmianami idzie w parze wzmocnienie roli w kuratorium, czyli władz państwowych ich kontroli nad szkołami, więc ja myślę, że tutaj, jeżeli się zrobić takie zmiany historyczne daleko idące w programie historii to będzie nad tym kontrolę poza tym myślę, że jeśli chodzi o przekazywanie jedynie słusznej ideologicznie właśnie tego, żeby z nutą takiego patriotyzmu w wydaniu pisowskim ja myślę, że temu służyć będą także rozmaite działania wychowawczy np. telefonów w tym wystąpieniu pani minister jest taki passus, że będzie podstawę programowania godziny wychowawczej i mają tam być poddane zagadnienia, które będą realizowane, więc po to, można się od LG wychowawcy dostaną jakieś rysy żywy g wzmagają rodzi się na ludzi zna go wyczyścić Belgijki, jakie tematy realizować nowe oczywiście mogą to być silny i jesteśmy na rozmowie pani minister to one wieś miała już n p . takich jak walka z uzależnieniami szkodliwości narkotyków na bardzo proszę nas tylko jedno nie wiadomo czy to tylko w tego typu temat do poza tym jest jeszcze 1 sprawa moim zdaniem, która także co wiąże się z tym poprzednio przedstawionymi to znaczy taki powrót do autorytarnego systemu wychowania w Mielcu wydział ten wysiłek włożony w osiemdziesiątym dziewiątym roku wtedy w to, żeby relację wychowawcy z dzieckiem była relacją dialogu zrozumienia czy to połówkę w takim gruncie polskim stylu ani rozkazu i podporządkowania zdaje się, że jedno wierzy w łeb z 1 z przejawów tylko tego autorytaryzmu, który przeniknie do szkół jest taka wysoka nobilitacja w wojskowości się inny sposób wychowania wojskowego, więc n p . tyle klasy mundurowe, gdyż w wystąpieniu pani minister jest powiedziane, że uczestnicy klas mundurowych z innymi dodatkowe punkty przy występowaniu na wyższych uczelni zapachowymi mnie nie zapachu Donny zamówił doradzał mu duży żal do widzenia zmienia rozluźnia ironizuje się będą oczywiście chętnie dzieci zgłaszać butów dla wielu osób w tym wieku jest bardzo interesująca strzelać prawdę walczyć z wrogiem wewnętrznym zewnętrznym Wedel Wedel, więc teraz może niepokoić, bo może innym moim zdaniem tak, podsumowując krótko może sugerować, że wracamy odwracamy się z tego co zostało osiągnięte w po roku osiemdziesiątym dziewiątym, czyli wracamy do monopolu państwowego w dziedzinie edukacji całkowitego podporządkowania władzy Państwowej, a walczyliśmy o autonomię pedagogów szkół wracamy do przekazywania jedynej słusznej obowiązującej ideologii i wracamy do autorytaryzmu w metodach wychowawczych wśród tych 3 fundamentów, na których opierała się pedagogika w dawnych czasach przed tymi zmianami, które staraliśmy się wprowadzić roku osiemdziesiątym dziewiątym mityngu Goi oczywiście to się później zmieniono Przybysz trwało wiecznie dotrze będzie znowu tym House i ten trend ten sentyment sentymentem cały ten odrabiać skręcać w Ceucie zastanowią jako rodzic dziecka w wieku szkolnym szkoła podstawowa to jest koniec szkoły podstawowej czy naprawdę szkoła w nowym wydaniu będzie w stanie zaszkodzić mojemu dziecku podzielam te lęki, chociaż nie wiem jak dużym wymiarze wydaje mi się, że duże znaczenie będzie jednak miało to co tu dziecko z domu przyniesie do szkoły telewizory z dnia, kiedy istniał przecież ten opór za zamieszcza z tej komuny, że użyje po raz kolejny był kolokwialnie zmów to myślę, że do trudno misy wyobrazić sytuację taką że, żeby akurat nasza córka rozkład zacznie myśleć, że Lech Wałęsa o tym kto to był jakiś krzyż to był jakiś szkodnik tak dalej, ponieważ ona już wie, że ona jest człowiek, który oddał dom wolno, ale niech pani weźmy pod uwagę, że duża część młodzieży nigdzie mnie też chodzi, bo gubi się o tym w domach nie rozmawia, a duża część młodzieży w finałowym w Lesznie zwolenników tych zmian, gdzie się potwierdzą się tylko to co psują, więc czy są niewierzący przyjmują od tej przecież nie chodzi o to, żeby po prostu powielacz dzieci powielały rodziców, żeby dzieci samodzielnie dochodziły do prawdy, żeby im pod podawać prawdy ja myślę, że to jest bardzo niebezpieczne oczywiście wtedy można powiedzieć dom kształtuje dziecko no ale te domy są różne niektóre dzieci są bobry pozbawionych domu niektóre dzieci mają dziwny jakiś takie triki układy do teraz przyciśnie przykład bardzo popularną życiu w Polsce jest z tym w takie konflikty wewnątrz rodzinny części rodzin z zapisem cięć przeciwko część wchodzi w tnt takie wzajemne wzajemne tarcia i awantury na adres szkoła może tutaj być jakiś decydujący moment elementem w przyjęciu prawdy lub odrzuceniu przez dziecko dlatego gdy jest to ważne jednak co się będzie działo w szkole jestem kształtuje szczeka rówieśnicze też świadomość praw, jeżeli np. w taką atrakcją staną się do szkoły i klasy mundurowej czy jakaś taka działalność właśnie po i pozaszkolne w organizacjach takich właśnie czy paramilitarnych czy jakiś wielkich działaniach to twoja myślę, że to może wciągać bardzo dużo dzieci nawet wbre w prezydent w rodzinach też różnie bywa czasem dzieci lubią się buntować przeciwko rodzicom a gdy dostaną je, że tak powiem broń do ręki w tym zakresie tego buntu przeciwko takim rodzicom jak pani np. brak reform pójdziemy dziecko do klasy militarnej zacznie zacznie wchłaniać kielichy do dziś do chochoła wille na euro w sąsiedniej arcydziełem głazy z bawełny będą się o to by znieść z godnością pocieszając się tym, że dziecko bez polskiego patriotę będzie maszerować razem z kodem ulicami Warszawy w słupek wreszcie ilościowo to się wyrównał być może to oczywiście żartuję z tych łez nie śmiesznych rzeczy oczy pani zauważyła w dno, zwłaszcza w takim gimnazjum jak Raszyńską, gdzie jednak wolność wypowiedzi jest jakąś wartością czy pani zauważyła to przeniesienie wzmożenia politycznego na uczniów czy nie o tym, dyskutują czy to jest jakiś temat, który stoi z tym mitem jest też rozwarstwienie też jest różnie to znaczy są dzieci np. wiem, że odniosłem dzieci, które bardzo ładny ten przygotował jakiś transparent Czesi były inne kolejnych manifestacjach KOD-u, choć jeszcze mało było młodzieży, ale właśnie od nas zbędny, ale słyszałam też, że są dzieci które, których z drugiej strony antycznej piszmy inwestycji, choć nie myślę, że wśród dzieci w taki był bardzo młody i młodzieży to jest z tym też jest podzielony to często zależy czy to jest ich ruchu od starszych którymi imponuje, a co tam jakiś wujek w rodzinie, które się pokusie zła muszę też imponuje prawda to jest bardzo bardzo bardzo różni w ogólnie jest jednak teka teka informację, że ogromne bardzo dużo młodzieży jest staje po stronie narodowców tzw . czyli po stronie ONR -U i tych takich ostróg we, bo młodzi ludzie, którzy nie mają notek wie wszystko jest cel tego nikt nie wie jak dostają coś takiego ostrego to co za tym idące ich ciągnie poza tym to jest myślę, że znaki czasu radykalizmu worek teraz żołądek do kuzynki dojrzewały kibice strasznie wciągające prawda kibice mają właśnie temat mu Modern 0 np. te to co się dzieje teraz ze znakiem Polski walczącej prawdę powstańcy był prosty dostają w dni ZOMO załamują się, widząc co ich symbolem siedzi się nawet na Pałukach którymi się tłucze innych są są malowane mały powstaniec albo znak Polski walczącej, więc to jest także wykorzystywanie takich symboli, których często do końca nie rozumieją, ale który jest znakiem np. także tych bardzo bardzo różnie z tym zbyt radykalne grupy o ostrych hasłach posługujący się właśnie takim jednoznacznymi symbolami czy znakami często na młodych bardzo ludzie mają dużo większy wpływ niższy niż rozsądny spokojny mądry, ale z drugiej strony, kiedy popatrzymy np. jak się zachowywała młodzież na tych dniach światowych dniach młodzieży to taki trochę optymizm wraca zatem spokojnie miło było otwarcie na tych różnokolorowe gości wielo wielobarwność świata i na tym bardzo pięknym hasłem, który po szósty papieża Franciszka podały także to jest naprawdę różnie bywało różnie są różnie różnie jest, ale dotychczas jeszcze nie było silnego nacisku takiego ideologicznego w szkołach adres może się zacząć tu jest bezpieczny i myślę, że tutaj najważniejsza sprawa jest żywym ucieleśnieniem dowodzi, że nauczyciele się temu nie poddawali poddawali podobno nauczyciele są jest najbardziej konserwatywną grupą zawodową w pasy nie są z, a dzień jakich badań robionych docentem w niebo grafik oraz przywołać szalet nie wiem nie wiem nie wiem być może jest to dziś, ale ja się stykamy akurat z nauczycielem bardzo światły, mimo że myślącymi otwartymi na wielość problemów i problemów dzieci i innym nie mam kontaktu z tego typu nauczyciel był bardzo zimno silny wpływ na szkole to solidny absolwenci naszych szkół wychowankowie nasi nieetyczne ci inni, którzy też się pojawiają to dotychczas nie spotkałem się z takimi przestępczymi konserwatywny szerszą skalę, ale być chory z dnia po jego stronie jest tak jak już powiedzieliśmy na początku twórczynią pierwszych społecznych szkół w Polsce, który zakładał jednak oddanie odpowiedzialności ludziom i wychowywanie ludzi również do brania dorosłe życie w swoje ręce do niebycia zarządzanymi autorytarnie czy jakikolwiek inny sposób jest nie dziwię się, że nie ma to niemal tak w moim odczuciu jest dla mnie jest wiele zrobił to środowisko mojego dziecka ja bym się w tej przychodziło do ryby 2 refleksji pierwsza to taka, że jednak także układ w tej miejscowości, w którym moja córka chodzi do szkoły jest środowisko konserwatywne, chociaż nie nadmiernie druga obserwacja notowań korzysta też środowisko, które pewnie w obawie o pracy przystosowuje się do tych zmian albo przynajmniej stara się przystosować do tych zmian w taki sposób, żeby go mieć kłopot są takie ruchy konformistyczne niemieć kłopotów i nie mieć nie należy się gwoździem chciałam zapytać oto ceny odwagi, by jeszcze nie wiadomo, jakiego rodzaju z jakiego rodzaju naciskami szkoła będzie musiał się borykać nie wiadomo czy one nastąpią w jakiej skali widać na przykładzie sędziów, że tam się to już dzieje, że sędziowie są poddawani ogromnym naciskom z dnia okazję niedawno rozmawiać nieoficjalnie z sędzią Sądu Okręgowego w Warszawie, która mówi, że to nacisk jest ogromny to jest i to jest jednak rzesza ludzi, która w pewnym momencie staje przed wyborem ze skutkami, którego będzie się mierzyć tylko wyłącznie we własnym sumieniu i patrząc w lustro nie masz szansę na to, że otrzyma prędzej czy później medal ZaZasługi dla prasy nie wiadomo czy są i to jest troszeczkę taka sytuacja z Solidarnością, kiedy była jakaś grupa przywódców ludzi, których wszyscy się z nami 10  000 000 anonimowych ludzi w duży jednak w przywracaniu tej wolności brali udziału w ich też są bohaterami tego kraju prawda nie zdawali przed takimi właśnie wyborami i płacili często chcemy bardzo wesoło jak wiek ani utraty pracy w Brnie zrobienia kariery, podejmując takie drobne wydawać, by się mogło wybory o tym czy będzie się np. w tym tym dzieciom kłamać albo czy będzie się mówić tak jak moja podmiot historia jak to było z tym Katyniem to zapytajcie rodziców winne Flower PL Solny, by był Górska premia za wejście rodziców a jaka jest pani diagnoza wracając do tego wątku atrakcyjności radykalizmu wydawało się, że dla młodzieży wydawców wydaje się, iż wielu specjalistów to, mówi że coś po drodze gdzieś zostało zagubione, że w pielęgnowanie patriotyzmu zostało zaniedbane albo formy, które proponowaliśmy przez tych 20 kilka lat były na tyle nieskuteczny, że okazało się, że patriotą jest tylko ten, który weźmie pały i będzie polował na uchodźców dzisiaj na ulicy niczym co się stało czy też mu numer do głów jest w odpowiedzi, bo nie wiem czy to autorzy teraz np. nów są takie rzesze młodzieży, których pociąga wyciągających hasła wyciągają marszy pociągają takie różne rzeczy to wyrasta z czego żyć, czego się nie dane w postaci klisz i Gdyni czy ideologii ja myślę, że to nie dotrze im miano oddać wszyscy zbiorowo znowu ideologicznie no to jest po prostu wynik wpływ nie tylko w Polsce dla grup serwowanych w myśl jakoś dramatycznie mógłby na świecie w tej chwili takiego jakiegoś zagubienia i Niemcy to jest wynik niż środków masowego przekazu czy to jest wynik tego, że można sobie tam wszystko napisać i 4 tys rozmaitych tak w internecie rzucają rozmaitych hasła, że człowiek zatracił użyty, zwłaszcza młodzież zatraciła umiejętność bezpośredni i takiej komunikacji z drugim człowiekiem dialogu, ale ci tylko właśnie na to, że tu jest hasło taniec lekkich i który kogoś obraża, więc trzeba się przeciwko niemu obrócić i że z ludzie zaczynają bez nawet żadnej ideologii narzucanej zaczynają działać tak jak automaty wobec pewnych takich masowych przekazów rozmaitych haseł czy informacji no to jest także na waszej ligi kibice i taki 1 sposób morze możliwości zbiorowego wyżej cieszy, gdyż wrzeszczy razem w otoczeniu innych, a im bardziej się wrzeszczy im bardziej takie dwuznaczne i obraźliwe hasła się przy przy okazji sportu wiesza, tym bardziej to jest jakoś tak głośny i i jest możliwości szerszego przekazu nic tylko są też pewne mody moda na obrażanie ludzi prawda moda na posługiwanie się językiem, że trasa z językiem nienawiści czy języki obce języki te ptaki deprecjonowania przeciwnika, że Rosja bezkarnie można powiedzieć wszystko wszystko każdy ma zupełnie można obrazowo się rzucić jako może się odwrócić złą wolę i nie ma w złotym rogiem też zwrot indywidualnie, bo tutaj jest odpowiedzialność zbiorowa, które zwalnia mnie z tego, że to jednak myślenie jeśli chcemy wziąć także ciebie też tak żyć, że Bóg widocznie tak jest, a nawet ci z systemem czy naprawdę taki jest, ale jest resortu wojewódzkim gatunkiem jesteśmy to jest loteria niestety jest to dość denerwujące tutejsze coś zepsuło to przecież też spójrzmy na to co się dzieje także w innych krajach wszędzie takie właśnie populistyczną bezmyślne reakcje opóźnia się zastanowić taki człowiek mówi jej rzeczywiście miałem zmierzenia się pani ma rację nie pomyślano też w Smyku czy no i w drugą stronę prawdę, więc tutaj dlatego tak strasznie ważne jest edukacji dlatego szkoła mu głowy, gdy była mądrze prowadzona mogłoby to w jakimś stopniu zatrzymywać się wracać nie koniecznie podlegać modzie na inny jak najlepszy stosowanie technik informatyk oczywiście też, ale także z osób z umiarem i wskazywaniem celów ani właśnie tego takiego z winy zbiorowej winy nauczyć dialogu uciśnięć namysłu bardzo wysoko ocenia samodzielność myślenia moje własne wnioski, które opieram na czymś uzasadniał, czyli uczyć rozmowy nie nie zwalczać poglądy w Zwoleniu wydać wszystkie poglądy, ale uczyć się w dyskusji rozmowy na temat tych poglądów, których młody człowiek wygłasza i żeby też stawała się z depozytem także dawać im możliwość atrakcji i odnalezienia tego co ich naprawdę interesuje, bo młodzież w Darłówku może mieć pasji zainteresowanie najlepszy we mnie grupka uczniów zainteresowani robieniem filmów i zdjęciami i nie robią fantastyczne rzeczy cudowne rzeczy zupełnie i w cały czas temu poświęcają im dać szansę, żeby oni coś takiego odnaleźli cesji własny śpie w taniec film działalność są tacy ludzie, którzy odnajdują siebie działalności lub klienci na pomoc innym przydzielone zostały 3 wolontariusz na 2 charytatywna pomoc słabszym jest naprawdę są tacy niesamowicie mnie niesamowicie zaangażowany w to dzieci i teraz, gdyby szkoła na to były nastawione ani na przekazywanie 1 treści, które wszyscy mają przyjąć to być może dałoby się zatrzymywać się nie mówię od razu odwrócić, ale zatrzymać ten pęd do tego takiego bezmyślnego podporządkowywania się zbiorowości o różnych różnym nastawieniu znajdywanie satysfakcji w języku nienawiści w tym, że ktoś cierpi, żyjąc obok niego na płeć słowami przyjemnego zmieszać z błotem, że tutaj my zwyciężamy przeciwko wam nie wiadomo dokładnie w tym tomie, kto to wyraźny, ale można dosyć wykrzyczeć prawdę o jakimś momencie objawić im może jednak nie teraz jesteśmy głupim gatunkiem tylko zawsze byliśmy głupi gatunkiem, żeby popatrzeć na utrzymanie nie Niemców przed drugą wojną światową, którzy później po wojnie, mówi że naprawdę nie rozumiejący się stało, ale wszyscy w to wierzyli w lesie dzieje, gdy to się dzieje również teraz co się właściwie w dziejach, bo cały czas stąd z kolei prosty wniosek, że niczego się z historią uczymy w uczymy się realne w dalszym ciągu jak się pojawiają takie jednostki jak Hitler widzi czekałyby data była mniej, choć oczywiście część wczorajszej Gazecie były tt w nim psychologiczna analiza właśnie takich ludzi, którzy robili kariery w polityce także współczesnych np. Tramp był nawet przewyższa Hitlera w patologii to były takie punkty patologiczny, więc ludzie którzy, gdyby psychopaci po prostu innym, którzy dożywają Sidor w miejsce, z którego mogą narzucać się światu i ci, którzy mają to skłonność podporządkowania się, gdy i innych to no to jest jest taki mechanizm dlatego trzeba tworzyć takie sposoby oddziaływania na młodych ludzi, żeby temu mechanizmowi nie tylko nie podlegała już go miały bocznicy mechanizm podlegania psychopatą Hindusów w atomie Hitler n p . czy w Ameryce też jest teraz niebezpiecznie przecież też jest niebezpiecznie wiadomo, jaki będzie tak naprawdę wynik wyborów prezydenckich w stanach tak jak w wynikach wyborów w Austrii, w którym właśnie powtórzone w dużym najciekawsze jest sukces populizmu również w Polsce, który bazuje na lęku jednak uchodźcy w Europie myślę, że nie ze względu na 2 jedno 20 Turner jest takim wzorem do kiedy Hitler dochodził do władzy to łatwo było in wskazać, iż kogoś, kto zagraża Niemcom wszystkim tym kimś bliżej ci, że zdolny szydzi zagrażali Niemcom i stąd cała ta nienawiść, która się przerodziło w zbrodni Holokaustu na dzisiaj też łatwo wskazać News można wskazać muzułmanów mamy państwo islamskie rzeczywiście robi straszne rzeczy i z tego można łatwo przy niej, że każdy muzułmanin jest z natury terrorystom zbrodniarzem prawdy, a poza tym w ogóle wszyscy uchodźcy nie wiadomo czy się przeciw wśród nich nie kryją właśnie terroryści, a poza tym nawet po byłbym Jarosław Kaczyński używa podobnego sformułowania także z chorobami Żydzi roznosili tyfus muzeum uchodźcy z 9 dziś w Europie znoszą ciężkie choroby, na które nikt nie ma lekarstwa prowizji oraz ich budżetach na Mazowieckiej ziemi nie widziałam jak i jaki jedni jak z nimi walczyć budowanie strachu przed jakąś grupą ludzi jest bardzo prosty to co długo przedtem trzeba winno mieć odbiór jej nie każdy hotel może ten strach uruchomić musi uruchomić ten, kto już przedtem uzyskał jakieś zaufanie i mam do czynienia właśnie z tym z tym zjawiskiem prawdę no no ja myślę, że straszyć w ogóle jest łatwo, bo ludzie noszą w sobie mnóstwo ulegną noszą naszą stronę drugorzędną zaś można wszystkim także uwierzyli zbiorowo jakiś taki wielkie zagrożenie to musi to być podane przez kogoś nóg to wiadomo, że on i t d . jest po naszej stronie będzie bronił wie o tym, doświadczył i t d . ale oczywiście jest straszenie, czyli wzbudzanie lęku i niechęci czy nawet w skrajnych przypadkach jest doprowadzenie do nienawiści wobec takiej grupy etnicznej czy wyznaniowej czy jakikolwiek obcej grupy tzw. opcji w cudzysłowie myjesz 1 z metod dochodzenia do władzy prawdę panowania nad umysłami ludzkimi przeżycie niemieckim i to jest bardzo też smutny jeśli chodzi o młode pokolenie się podobne badania wykazują, że wśród bardzo młodych ludzi notuje się wzrost niechęci do uchodźców lęku przed nimi, gdy jest niesłychanie znów ważne sprawy wychowawcze dlatego myśli się zdecydowali się przed naszym szkołom, że przyjmujemy masowo w tej chwili np. gimnazjum Meresiński mam 70, gdy uchodźców w tym dużo bardzo kolorowych na 250 uczniów ci jest bardzo duża liczba mamy takie grupy klasy multikulti, w których dla dzieci, które nie znają polskiego, który się uczą polskiego od początku, a później idą po roku do normalnych klas już tym Polski się, posługując no, ale co my robimy mamy klub wielokulturowy im uczymy i to musi być stać się ciekawy i dla młodzieży pociągający uczymy poznawania tych butów tańce w wieczory oraz miesiąc jest wieczór poświęcony dzieciom tybetański wieczór chiński wieczór afrykański i t d . i t d. prawdy w życiu czeczeński, gdzie są tańce tej narodowości smakołyki lub przygotowują chodźcie razem ze swoim rodzicami albo sami swoi z polskimi dziećmi jedzenie właśnie z tych i wtedy też ustalić karę, gdyż staje atrakcyjny i nie nie są to jacyś obcy, którzy nam zagrażają tylko swoich tylko inni prawda można poznawać różnorodność świata dobrze też, żeby się dzieci stykały z dorosłymi takimi, którzy je otrzymamy np. lekarkę nauczycielkę, która od wielu wielu lat u nas pracuje, którą kochają wszystkie dzieci jest tak dla nich dobra i gabinety styki miejsc, gdzie ludzie przychodzą mali ludzie i tak znajdują, gdy z 1 strony konfesjonały mogą się o wszystkim opowiedzieć wyżalić z drugiej strony opiekę i t d . tak dalej, więc to jest bardzo one z muzułmanką jest dziewczynką, więc jeżeli w ogóle ów wśród 53  000 czekał z naszą zulu hipnotyzują mnie ktoś powie, że każdy muzułmanin terrorysta to wybuchnie pustym śmiechem do dziś można zlokalizować też jest terrorystką najlepsza osoba na świecie najbardziej tata kochającej dobry opiekuńczy, więc et tu jest strasznie ważne, żeby doświadczyć siły, żeby dzieci doświadczały tej inności różnorodności, ale nie jest po prostu 30 wtedy mam wrażenie, że sporo pesymizmu w tej naszej rozmowy, więc zapytałem od wielu lat 1 radę dla rodziców, jaką radę miałaby pani dla rodziców dzisiaj biorąc pod uwagę to wszystko co wiemy o tym co nas może czekać w najbliższym czasie jeśli chodzi o te zmiany szkoły na systemie oświaty rodzice nie mogą rezygnować z mówienia dzieciom prawdy o treść stąd też inne muszą z dziećmi rozmawiać, jeżeli zobaczą, że dzieje się coś takiego co jest niezgodne z ich sumieniem czy Azji i wiedzy o świecie lotu muszą o tym, szczerze dzieckiem mówić nawet małym dzieckiem takie powiedzmy, że komunizm urodzić tytułów potrafili powiedzieć, że jednak to enkawudziści rosyjscy wymordowali Polaków w Katyniu dowiedział się, że to jest bardzo ważne, żebyś wyznaczył już wprawdzie żyć własnym dzieckiem no i tak się czule się na nartach kontakt z kijem w samodzielny samodzielny reagowanie na to co się dzieje dookoła na 3, dlaczego tak mówisz no i Antek roku Chińczycy czy Antek jest wyrocznią zastanów się, że przez rząd kim rozmawiać może antyk nie ma racji Brenda, żeby jakoś tak odblokowuje najczęściej takie jedno jednoznacznie pójście za czymś takim się dzieci często jest tak ważna i także w strasznie ważne jest, żeby ich uczyć się czegoś takiego współodczuwania, czyli współczucie wobec tych, którzy cierpią w gestii, których skrzywdzono wobec tych, którym których napiętnowany no, któremu odmówiono czy z racji tego, że są inni nauczyciele tego, że nie ma obcych czy ludzie są różni ale, ale wszyscy sądzili, że niezależnie od jego pochodzeniem przyszli, więc coś zrobić 1, choć dziś mądrzy może też pozwolić, żeby dzieci spotykały się w domu weszli też świętem pomóc może też troszeczkę zmniejszy siłę tysiące szesnastym w internecie bez przerwy czasem się zainteresować Sońta blond, o co pytam czy te sztuki jak się zobaczy, że wchodzi na ty, z czym nawet z nim porozmawiać o pewnych zapisach, które stąd ćwiczą, a ty się z tym zgadzasz chętnie widzi, że tutaj jest taka nagonka na kogoś prawdę ci ja myślę, że nic w tym przepisie nie wymyśli pozy rozmową dialogiem dyskusję i pokazywaniem innym w rzeczywistości 630, a druga RODO dla nauczycieli nauczyciel musi po prostu słów znaczne uciążliwości może nauczyć się nie może podlegać wyłącznie płynący nakazu, gdy nauczyciel nie może kłamać, jeżeli zdarzyłoby się miejmy nadzieję, że tego nie dojdzie, ale aż tak taka historia się ciekła mi się całkowicie programy czy wiedzą o przyszłości w nocy nauczyciel nie musi tego robić siedzieć mówić prawdy nie ma wyjścia no, więc raczej nie będzie nauczycielem tylko jakimś przerażającym propagandzistów i tu osoby, której przez 30 lat nie wolno było zbliżać się w sumie w PRL -u w, ponieważ była konsekwentna w tym myśleniu jest jak widać do tej pory donica nic ani nie nauczyło nic ani z pokory tak mnie nauczyło to doświadczenie w imię zmarłego siódmego roku wręcz odwrotnie w dobrych doświadczeń w nauczyły tego, czego mogły nauczyć znów, że warto być wiernym sobie i czy warto czy nie bardzo trudno nie dobre słowo żywe ton grze nie ma sensu tak się strasznie, choć tylko poddawać tym państwom takim czy innym nie dla mnie też najbardziej dziwne, że nagle się odwraca to rodzaj, jakby wajcha i że wracamy do czegoś, o czym żeśmy coś we winnej formie winnych słowach z innym, że tak powiem tym podobieństw, ale jest podobieństwo jest naprawdę sporo innych w tym mało optymistycznym akcentem zakończymy naszą dzisiejszą rozmowę naszym słuchaczom należy się jeszcze informacja, że różne dziwne dźwięki spłaty długu szczekanie psa Syrena jakieś tupanie zwierząt różnego typu to, dlatego że dzisiejsza nasza rozmowa odbywa się w plenerze, bo inaczej się nie dało my i tak pies szczekał rzadko raptem raz może 2 × szczekał możemy też wiedzieć, że to jest pies mojego dzisiejszego gościa, którym była prof. Krystyna Starczewska bardzo dziękuję za rozmowę w 2 bardzo dziękuję żegnam wieloletni pedagog do niedawna jeszcze dyrektor gimnazjum społecznego multi kulturowego gimnazjum jest nr 20 tzw. Raszyńskiej w Warszawie bardzo dziękuję za rozmowę Anna Wacławik-Orpik zaprasza na wywiad pogłębiony za tydzień pod Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TO CO NAJLEPSZE W RADIU TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA