REKLAMA

Huie [czyt. hłej] w Chinach. Rozmowa z dr. Włodzimierzem Cieciurą

OFF Czarek
Data emisji:
2016-11-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio gość dr Włodzimierz Cieciura zakład sinologii wydział orientalistyczny Uniwersytet warszawski dzień dobry witam serdecznie cię obraża tam ciekawy niedawno w tygodnik The Economist pisał o bardzo interesujący tekst o muzułmanach mieszkających w Chinach, kiedy myślimy o chińskich muzułmanach to pewnie od razu przychodzą nam głowy u Górze, ale okazuje Rozwiń » się, że jest jeszcze 1 grupa chorej zgadza się w i ile wiedzie się dużo lepiej, dlaczego wiedzie się dużo lepiej niż grą o tym, się będziemy rozmawiać, ale nel ten tekst w The Economist zatytułowanej czas nas adres można z, czyli inni chińscy muzułmanie ten tekst trochę przestrzega przed tym, że na razie jest dobrze ale kto wie czy ta polityka Chin wobec mniejszości czy wobec innych narodów nie zmieni się wkrótce skończy się rychłej wzięli w Chinach to w ogóle spieszy po to, myślę, że należy historycznie na tak i rzucali w tekście, na które pan się powołuje faktycznie wprowadzono tak bardzo to sam dychotomia bardzo prosty podział, że mamy w Chinach 2 grupy muzułmanów Ujgurów, o których pan wspomniał, którzy faktycznie są nieco bardziej znani poza granicami Chin opinii publicznej znani z licznych tekstów w medialnych doniesień również z bardzo takich można będzie sensacją realistycznych z okresu wojny w Afganistanie, kiedy on złapano po szczeblu pojedynczych Ujgurów w rzekomo pracujących przy służących w szeregach rozmaitych gałęzi Al Kaidy całkiem liczna grupa kilkunastu takich Ujgurów znalazła się w obozie w Guantanamo i później stanowili taki dosyć poważny problem dla administracji Baracka Obamy, który nie bardzo wiedział co z nimi zrobić, ponieważ nie udowodniono im jakichkolwiek związków faktycznych działalnością terrorystyczną, a Amerykanie wiedzieli, że odesłanie do Chin prawdopodobnie skończy się dla nich bardzo źle w związku z ciemnoty taka grupa stanowi poważny problem stąd większość osób może czy wie los może kojarzyć Ujgurów natomiast druga grupa, która wskazała, który tego artykułu to faktycznie chorej i tutaj dat ten podział jest z bardzo daleko idącym uproszczeniem wielu moich znajomych chińskich muzułmanów z nowym bardzo się na to uproszczenie obrusy było i potraktował jak ono zbyt daleko idącą generalizacji tak naprawdę z punktu widzenia polityki etnicznej chińskiej Republiki ludowej w Chinach jest 10 grup etnicznych muzułmanów oprócz Ujgurów i choć już 2 największych grup, z których każda liczy około 1010  000 000 osób mamy jeszcze takie grupy jak Kazachowie Kirgizi Uzbecy Tatarzy i t d. tak dalej nie, zamykając przede wszystkim zachodnią część kraju natomiast Huawei sąd grupą, która zamieszkuje z dnia sporze wszystkie regiony kraju, ale nie ma właściwie większego miasta w Chinach również wschodnich częściach tego kraju, gdzie ci muzułmanie geje i nie mieszkali, gdzie nie mieliby swoich meczetów, gdzie nie mieliby swoich restauracji barów serwujących jedzenie zgodne z wymogami religijnymi islamu, skąd siedzieli w Chinach to jest bardzo dobre pytanie, na które nie ma jednoznacznie łatwej odpowiedzi taka własna mitologia Choińska mówi o tym, że są oni potomkami arabskich perskich kupców, którzy osiedlali się w Chinach przede wszystkim początkowo w wielkich miastach portowych na Wschodzie i południu kraju, którzy żenią się z miejscowymi kobietami zapoczątkowali istnienie tej wspólnoty w tej mitologii Choiński mowa jest również o tym, że jesteśmy od pierwszych grup muzułmanów, którzy docierali do Chin z trudnym wieku naszej ery czy nie arsenem samych początkach historii islamu jako takiego znajdowało się kilku towarzyszy proroka Muhammada, którzy mieli być misjonarzami, którzy zanieśli wiarę islamu Daszki to jest w dużej części tak narracją mitologiczną oczywiście kupcy arabscy Persji bliskowschodni inni kupcy muzułmańscy przybywali do Chin faktycznie w dużych ilościach w okresie panowania dynastii Han i również w, czyli mniej więcej siódmego do dziesiątego wieku naszej ery, ale oczywiście zdecydowana większość współczesnej z wspólnoty chojeńskiej moim zdaniem tutaj nie ma zgody co do tego wśród badaczy zdecydowana większość z nich pochodzi jednak i tak się wydaje od muzułmanów środkowoazjatyckich, którzy kolejnymi falami przez 1000 lat napływali do państwa środka i takim największym momentem napływu wyznawców islamu do Chin był okres panowania mongolskiego, czyli przełom 13 przełom trzynastego czternastego wieku, kiedy to Mongołowie po podbiciu Chin bardzo szeroko posługiwali się z muzułmańskimi Centralna azjatyckimi elitami w administrowaniu swoim cesarstwa w Chinach i od tamtej pory faktycznie datuje się tak bardzo szeroka powszechna obecność wyznawców muzułmanów film muzułmanów w Chinach, którzy oczywiście w ciągu tych 7 stuleci uległ bardzo daleko idącej integracji z kulturą chińską z nie muzułmanie z jakimi Chińczykami ich obecność stała się wszechobecna oni Stali się po prostu Chińczyka i wyznającymi islam i tak należy właściwie my dzisiaj postrzegać dla zdecydowanej większości członków tej wspólnocie, która zamieszkuje w sumie na praktycznie cały kraj jest chińskie językiem ojczystym nie znają żadnego innego posługują się na co dzień dialektem języka chińskiego miejsc, w których zamieszkują są po prostu muzułmańskimi Chińczykami fryzjerzy jedyna okazja, żeby używać arabskiego to jest rytualnych sytuacja w czytaniu tak właściwie rano modlitwa właściwie tutaj jeśli chodzi o kwestie znajomości języka arabskiego to tak jego znajomości jest ograniczona do osób wykształconych religijnie obecnie w niektórych częściach kraju, gdzie muzułmanów mieszka więcej szczególnie w północno-zachodnich częściach kraju w takich prowincja Gansu język arabski jest dosyć popularnym wyborem dla młodzieży muzułmańskiej jak język obcy, ale wynika to raczej z takich kalkulacji zawodowych, ponieważ związki Chin ze światem muzułmańskim z państwami arabskimi obecnie są tak silne jest duże zapotrzebowanie na osoby znające język arabski stąd tutaj do morza też boom w w ilości szkół języka arabskiego też tradycyjnie, które też zwrócić uwagę, że dla chińskich muzułmanów z takim ważnym językiem poza językiem arabskim chińskim również język perski, którego znajomość była dosyć powszechna w Chinach wśród elit religijnej wśród imamów uczonych w sprawie muzułmańskim to jest Gryfa, snując mroczne, że takim muzułmanie chińscy przycichła jej wyglądają jak Chińczycy mówią w dialektach chińskich gości 1 różnicą jest to, że modlą się 5 × dziennie chodzą do meczetu i oczywiście ci, którzy są religijni tak natomiast są kojarzeni z Legimi to po prostu są tak czy dla tych, którzy nie są religijni właściwie jedynym wyznacznikiem tożsamości jest ich zapis w dokumentach takich jak dowód osobisty w Republice chińskiej Republice ludowej przynależność do grupy etnicznej jest w taki odpowiednik dowodu osobistego zapisana no i oczywiście dla nich bardzo często jest to kwestia pewnej powiedziałbym, że w pamięci rodzinnej w świadomości genealogii tutaj genealog jest bardzo ważna w kulturze chińskiej wiele chińskich rodów muzułmańskich czy pochodzenia muzułmańskiego po prostu kultywuje pamięć o tym, że jakiś ich w ojciec założyciel był z cudzoziemskim kupcom muzułmańskim najczęściej Arabem lub PSL, ale to oczywiście bardzo często okno jest dosyć wątpliwe historycznego punktu widzenia wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa mają właśnie jest dr Włodzimierz Cieciura zakład sinologii w wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o muzułmanach chińskich 1 z grupy w grupie, a i informacja dziesiąty 20 po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program off czarek państwa moim gościem jest dr Włodzimierz Cieciura zakład psychologii wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o złej gry po 1 z grup muzułmańskich grup w Chinach co ciekawe też wyznają uznaje, że większość, bo połowa to są Ala Wici tak przynajmniej, powołując się ten tekst w 2 od 20 % to są Chan dbali ci Cho WICZ i Malicki toi toi oraz około 2 ze szkoły interpretacji prawa muzułmańskiego około 20 % waha bici wg tego tekstu, czyli o to by ten tekst pod tym względem jest bardzo bardzo nie nieprecyzyjny akt są do szkoły interpretacji prawa muzułmańskiego nie można być wyznawcą 1 z tych szkół można najwyżej respektować czy czy też stosowanie interpretacje stosowaną przez stertę szkoły czy wysnuto z myśli prawnej 1 z tych szkół muzułmanie chińscy są jeśli już chcemy tanich jakoś zaklasyfikować w zdecydowanej większości sunnitami Hana fińskiej szkoły prawnej nie, skąd tutaj autor akurat takie dane przytoczył sąd też od lat całkowicie dla mnie tajemnicze nieznana i zdecydowana większość chińskich muzułmanów stosuje interpretację prawa muzułmańskiego Hamasu nitką, czyli myśli szkoły prawnej, która wśród znawców uchodzi za najbardziej liberalną za taką któraś z najłagodniejszy sposób najmniej rygorystyczne pewne kwestie traktuje i z tego względu ta szkoła interpretacji prawa muzułmańskiego jest dosyć popularna wśród tych grup muzułmanów, którzy zamieszkują poza światem muzułmańskim w tym zdecydowana większość muzułmanów w Europie również polscy Tatarzy są Ghana hitami natomiast pozostałe tutaj wymienione szkoły prawne być może poza szkołą Handball Dickson praktycznie nie funkcjonują nie istnieje od miasta Hanna Lis Kraśko Farna, która jest bardzo rygorystyczna, która m. in. dominuje z Arabii Saudyjskiej Włocha bliskie Arabii Saudyjskiej bywa traktowana poważnie przez niektóre ugrupowania kurdyjskie na północnym Zachodzie tego kraju przez ugrupowania, które są inspirowane myślą o habit, skąd czy też sala fińską z terenów półwyspu arabskiego natomiast Wa habitów jako takich osób, które takie samo definiują w Chinach nie spotkamy tutaj oczywiście historia kontaktów chińskich muzułmanów czy z saudyjskim czy z arabskimi łacha bitami oczywiście jest dosyć długa liczy przeszło 100 lat, ale to wcale nie znaczy, że są ci chińscy kohabitacji ne w cudzysłowie oczywiście w 2 w ich, nazywając potencjalnym zagrożeniem czy też potencjalnymi no i twórcami problemów dla władz chińskich w pchnięciu kulą relacje państwa właśnie jest chłopiec rozumiem, że jako wyznawcy jakiejś religii, w których mecze Stali się podejrzani tak mogłoby w państwie komunistycznym ktokolwiek zna się też nie było pewnie dobrym materiałem do wysłania takiej siły obozu resocjalizacji takiego oczywiście tej trzeba cały czas pamiętać, że mówimy o państwie, w którym władzę sprawuje partia nazywająca się partią komunistyczną sprawuje władzę czterdziestego dziewiątego roku oczywiście różne okresy są historie chińskiej Republiki ludowej my mieliśmy, ale można powiedzieć, że od lat pięćdziesiątych islam jest 1 z 5 oficjalnie uznawanych przez rząd w Pekinie i tolerowanych w związku z tym religii i 1 z 5, które posiadają swój oficjalny związek wyznaniowy muzułmański związek wyznaniowy w Chinach oczywiście zrzesza wszystkich muzułmanów zamieszkujących Chiny niezależnie od ich pochodzenia etnicznego od lutego czy są pochłonięci są to Ujgurzy są to Kazachowie czy któraś z tych innych grup związek ten tradycyjnie zdominowany przez Hołek w jego ścisłe kierownictwo właściwie przez cały czas po czterdziestym dziewiątym roku czy po pięćdziesiątym trzecim, kiedy został od kiedy został powołany w 86 % stanowią hokejem i są to z reguły ci duchowni muzułmańscy chińscy, którzy reprezentują można pędzić modernistyczny czy też takim bardziej uwspółcześnionej odłam szyickiego islamu w dużej mierze wywodzą się z wschodnich prowincji kraju, gdzie związki muzułmanów słynie muzeum panami są historycznie najtrwalsze najgłębsza i można powiedzieć, że w dużej części kierownictwa tego związku stanowią urzędnicy państwowi wierni rządowi pekińskie mu, którzy realizują jego zalecenia w kwestii polityki religijnej w kwestii polityki społecznej gospodarczej jest to w pewnym sensie takie narzędzie kontroli życia religijnego muzułmanów na takim takie same, jakimi są wszystkie pozostałe związki religijne, więc tutaj ten związek jest wpisany w konkretne ramy prawne państwo stosuje bardzo daleko idącą kontrolę oczywiście wszystkich form życia religijnego w Chinach m. in. nie można być imamem w przypadku muzułmanów w Chinach niemający tutaj oficjalnego certyfikatu wydanego przez państwo nie, przechodząc z tego procesu edukacji religijnej w uznawanych dziś w sponsorowanych przez państwo szkołach religijnych, a miasto tutaj ten związek jest oczywiście bardzo ścisłe bardzo bliskiej oczywiście władze chińskie traktują ten związek również jako swego rodzaju takiej nam narzędzie rozpoznawania trendów aktualnych we wspólnocie muzułmańskiej w Chinach kontrolującego właśnie są to co się dzieje to co się mówi i w jaki sposób myślisz o pewnych problemach w jaki sposób poprzez formularz dyskutuje autorzy tego tekstu sugeruje, że być może w niedalekiej przyszłości może dojść do pogorszenia tych nie może wzorowych relacji pomiędzy państwem, a związkiem wyznaniowym z racji pewnej ogólnej islamofobii, ale nic szczególnie w tej związanej z niepokojami zagrożeniem terrorystycznym Czyż czy sądzi pan, że ojcowie mogą stać ofiarą właśnie, czego to islamofobii, która przenosi się to dodało także na inne grupy dodaje, że jeszcze historia chińskich muzułmanów i stosunków z dniem muzułmańską wieś większością jest pełna wszelkiego rodzaju konfliktów sporów na 5 co pamiętać, że mówimy o grupie, która zamieszkuje praktycznie cały kraj w soczyście głównymi takimi punktami koncentracji na północnym Zachodzie, gdzie zdarzają się powiaty czy też prefektury niemal 100 % muzułmańskie zamieszkany przez Chojnów, ale tak naprawdę te wspólnoty znajdziemy wszędzie w Pekinie z gigantycznym centrum życia muzułmańskiego w samym Pekinie istnieje przeszło 70 meczetów w zaraz na obrzeżach miasta znajduje się autonomiczne muzułmańska prefektura, więc tutaj oczywiście stosunki układają się zupełnie inaczej niż nauczka na północnym Zachodzie tak czy istnieją jakieś zagrożenie, że chleje padną ofiarą islamofobii słynną muszą też, że niestety chyba pojawia się tutaj takie zagrożenie, ponieważ obawa przed islamem pochodzące w dużej mierze z doniesień medialnych zachodnich Chinach również daje się zauważyć tutaj od stosunkowo niedawna mówi się faktycznie w Chinach o istnieniu takiego zjawiska islamofobia nawet ukuto chińskie tłumaczenie tego terminu kilka lat temu dopiero natomiast czy może to przegraliśmy w wersji FR jest tłumaczone jest on po prostu jako już obaw fobia przed islamem takich jest jest to słowo nowe będące ewidentnie kalką językową z zachodnich języków angielszczyzna najprawdopodobniej natomiast czy to może przybrać jakieś takie bardzo niepokojące rozmiary w nie wydaje mi się prawdę powiedziawszy, dlatego że już od dłuższego czasu regularnie dochodzi w tych częściach Chin wschodnich zamieszkanej przez duże skupiska muzułmanów do do pewnego rodzaju napięć tak, ale te napięcia najczęściej nie mają tła, a ściśle religijnego sądu to są normalne napięcia między różnymi wspólnotami zróżnicowanymi patrzy akurat w tym przypadku względem religijnym, a w tej trzeba powiedzieć, że dla większości nie muzułmańskiej Chińczyków bądź też chanów takim najbardziej zdumiewającym i istotnym aspektem odróżniającym Chojen FOT Chrzanów jest kwestia diet Chińczyków niemuzułmańskich zawsze najbardziej zdumiewa fakt, że muzułmanie chińscy odmawiają jedzenia wieprzowiny, która w kulturze chińskiej jest traktowana jak owo wielki z specjały wielka koalicja i jest to najwyżej cenione gatunek mięsa i no tutaj głównie właśnie z jakiegoś rodzaju takich sporach konfliktach ten aspekt paradoksalnie jednak, że dużą rolę często meczety są w we wschodnich Chinach w jaki sposób w atakowane za pomocą wieprzowinę np. w latach dziewięćdziesiątych doszło do słynnego w Chinach sporu pomiędzy Hanami muzułmanami w prowincji Shandong w samym Wschodzie kraju, gdzie pretekstem były jakieś drobny wypadek, w jakich pełno w życiu codziennym dodaje, że chodzi o to motorze muzułmański kierowca potrącił mnie muzułmańskie dziecko i tutaj reakcję oburzonych z w społeczności muzułmańskie było wrzucenie świńskie głowy do studni meczetu co może wywołać wielkie oburzenie muzułmanów doszło do wielkiej bijatyki, w której oczywiście musiał się w to musiała interweniować policja takich wydarzeń jest bardzo dużo, ale co 5 września w ogóle obecnie są na poziomie takim lokalnym regionalnym wrzącym kotłem to dochodzi do mnóstwa sporów mnóstwo konfliktów niekoniecznie między muzułmanami nie muzułmanami i jest to po prostu wydaje mi się pochody na współczesnych problemów społecznych Chin, gdzie konflikty na poziomie lokalnym są codziennością czy niekoniecznie to jest konflikt religijny to z osób zwyczajny konflikt między sąsiedzki, ale czasami ten element religijny jest tak rozgrzewa emocje, ale nie jest sam siebie, gdy motorem tak to widzę tak to z reguły w moich obserwacjach wygląda wrócimy do naszej rozmowy o mniejszości muzułmańskiej olej w Chinach państwo mają gościem jest dr Włodzimierz Cieciura zakładu sinologii wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego miesiąc temu, kto zdaje się w tygodniku The Economist jest 8 października ukazał się tekst właśnie grupie chorej Czaję oraz adres można z dyrektorką hotel odsyłam państwa do tego tekstu w informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek Arnold Cezary łasiczka program off czarek dr Włodzimierz Cieciura z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa i moim gościem rozmawiano mniejszości muzułmańskiej chorej w Chinach netto to mniej znana mniejszość, bo Ujgurzy są lepiej znaną, a o swojej pożyczkę mniej, chociaż być może dlatego mniej znaną, że te relacje z chińską, czyli myśleć co Johan i wpłat układają się poprawnie w twojej mówią po chińsku o rozmiarze wyżej niż my już dawno dawno temu, więc właściwie trudno ich odróżnić tych religijnych pewnie łatwiej odróżnić, bo modlą się w 5 × dziennie chodzą do meczetu przybywa w meczecie i jedzą żywność halal, a jest to prawda czym tutaj pomimo tego, że to już są bardziej znani, choć już jest więcej niż Ujgurów w niewiele więcej, ale wg statystyk demograficznych chińskich jest ich więcej dla nich Ujgurów, a łatwo zdobyć czy mieć dostęp do żywności halal w zdecydowanej większości jeśli tak my jest żywność halal powszechnie dostępna w większości miast chińskich funkcjonuje on muzułmańskie restaurację jest to pewien nawet taki fenomen można powiedzieć kulturowej i również gospodarczy współczesnych Chin z całych Chinach istnieją dziesiątki tysięcy restauracji specjalizujących się w makaronie stylu muzułmańskim Lazur pies wołowiny i są to z reguły miejsca prowadzone przez migrantów ekonomicznych z Północnego Zachodu przede wszystkim właśnie z prowincji Gansu w ten makaron nazywany jest makaronem z Landau, czyli ze stolicy prowincji Gansu i takich miejsc dających makaron stymulanty znajdziemy w całych Chinach dziesiątki tysięcy w Pekinie Szanghaju, który sam to często bardzo popularne miejsca również wśród niemal zrównana z, żeby spotkać się wraz z przyjaciółmi, żeby po prostu zjeść jakiś taki niezobowiązujący obiad smaczny tani i wie na co się różnić makaron od innych od jedno przede wszystkim tym, że jest na wołowinie nie ma w nim żadnych produktów z pochodzenia wieprzowego, które są wszechobecne w Syrii i innych stylach kuchni chińskiej styl chińskiej kuchni muzułmańskiej przede wszystkim wyróżnia to właśnie jego zgodność z wymogami islamu, czyli po prostu brak wieprzowiny natomiast jest to kuchnia w zdecydowanej większości chińska obraz różni się składnikami, kiedy przyjrzymy się relacjom ekonomicznym Chin z państwami muzułmańskimi arabskimi np. dostać się czy chorej w jaki sposób mają przewagę nad innymi może z racji skojarzeń waży bardziej, bo wspominał pan o tym, że niekoniecznie znają język arabski gminy, jeżeli uczą się arabskiego czy, jeżeli dzieci uczą się arabskiego to nie z powodów religijnych, ale bardziej z powodu zmian lepszego startu właśnie wy przy okazji jakiś jakiś wymiany handlowej w twarz ciekłej trochę Jazz folk owo nie stają się takimi pośrednikami w kontaktach ekonomicznych jak najbardziej tutaj oczywiście wstaje pan wspomniał w wielu chińskich muzułmanów obecnie widzi znajomość arabskiego no ścieżka kariery dla swoich dzieci i faktycznie wielu młodych Chińczyków Zuma wyznania muzułmańskiego obecnie uczy się arabskiego nie o to, żeby czytać Koran, czyli mnie przede wszystkim o to, żeby czytać Koran para z kolei głównie, dlatego że pełni funkcję pośredniczącą w handlu pomiędzy Chinami światem arabskim bardzo mało znanym faktem jest to, że na bliskim Wschodzie istnieje obecnie dosyć dobrze rozbudowana dobrze zorganizowana diaspora Ochojska zdecydowana większość Chińczyków na bliskim Wschodzie to muzułmanie chińscy rzeczywiście dla ludności bliskiego Wschodu dla Arabów są jedynymi Chińczykami jakich oni znają Chińczyk to muzułmanin w niektórych częściach świata muzułmańskiego tutaj bardzo obecnie np. mocno funkcjonuje Dubaj jako punkt wymiany handlowej pomiędzy Chinami, a światem islamu zdecydowana większość chińskich kupców przedsiębiorców w pracujących w Dubaju wywodzi się właśnie sport z grup z grupy chorej obecnie w Dubaju zbudowano również wielkie centrum handlu i centrum handlowe chińskie pełniące funkcje ma również takiego okna wystawowego Chin na świat muzułmański i z tym centrum większość zatrudnionych to są właśnie chińscy muzułmanie obecnie Chińczycy wyznania muzułmańskiego w Dubaju są na tyle dobrze zorganizowani, że powstają tam nawet religijne szkoły muzułmańskie, w których językiem wykładowym jest chiński powstają również meczety, gdzie i mała Miss są Chińczycy i gdzie meczety to dla zewnętrznie starają się przynajmniej jakieś drobne detale zasygnalizować swoje chińskie koneksje, więc jak najbardziej tak muzułmanie chińscy są w naturalny sposób pośrednikami w ważnym pośrednikiem to w kontaktach pomiędzy światem islamu, a Chinami czy język to 1 rzecz, a drugie dno wspólnota religijna czy łatwiej jest dostosować ją się do obyczajów panujących na wkład w Emiratach trend zdecydowanie tak tutaj ten czynnik ma w istotne znaczenie musimy też pamiętać, że obecnie w samej Arabii Saudyjskiej nawet w Mekce w mieszkają na stałe chińscy muzułmanie i napełnioną oni funkcje takie też można powiedzieć bezpośredniego źródła wiedzy o Chinach dla rzeszy wielomilionowych pielgrzymów muzułmańskich przybywających co roku na Banacha dziękczynna pielgrzymka do Mekki tutaj to dostosowanie faktyczny jest bardzo ułatwione dla chorej w porównaniu z fanami ja sam osobiście znam od dosyć liczną grupę takich osób, które bardzo płynnie w bardzo naturalny sposób przemieszczają się pomiędzy tymi 22 kręgami kulturowymi i w ogóle z nich czują się w pewien sposób u siebie czy u siebie w domu oszusta szczególnie ważne obok oczyszczenie kraj arabskie kraje muzułmańskie z radością robią biznes pewnie z resztą świata no ale w milej jest robić biznes z kimś, kto też, że rozumie różne niuanse, ale czy też niuanse dotyczące chociażby ekonomii muzułmański czy bankowość muzułmańskie tak oczywiście tutaj władze chińskie również są w pełni tego świadome i nad tym nie przeszkadzają Choiński oddolnym często inicjatywom w nawiązywaniu wszelkich tego rodzaju kontaktów te regiony północne z zachodnich Chin, które są zdominowane przez muzułmanów, w które stanowią oni dużą część ludności są także przez władze w Pekinie promowany jako takie dosyć naturalne punkty spotkania gospodarczego zawsze wyglądają relacje muzułmańską muzułmańskie w Chinach, czyli kolej kontra inni muzułmanie czy właśnie w Górze czy kart Kazachowie to jest bardzo ciekawe pytanie jest jednak teraz znowu nie ma jakiejś jednoznacznej odpowiedzi, gdybym miał w takim bardzo krótki sposób jakież to podsumować to powiedziałbym, że stosunki między chudej u g mnie do końca są harmonijne i duży my postrzegają co jest przede wszystkim jako Chińczyków takich nieco farbowanych muzułmanów w związku z tym natomiast dla chorych w Górze są bardzo często tak jak dla innych Chińczyków na politycznie podejrzanymi zwolennikami niepodległości Turkiestanu wschodniego, więc to również historycznych względów stosunki mówi Górska Choiński nie wyglądają najlepiej, ale co pani te rzeczy się, że wszędzie tam uczył tam, gdzie dominują na Górze mieszka również bardzo wielu, choć już i te stosunki polityczne oczywiście nie są najlepsze, ale często szczególnie jeśli chodzi o bractwa sufickiego to trzeba też pamiętać o tym, że wśród olejów głównie na północnym Zachodzie kraju sufizm, czyli ten mistyczny odłam islamu jest niesłychanie istotne niesłychanie wpływowym netto na poziomie dawka kontaktów bractw sufickich stosunki z chore miały g wyglądają zdecydowanie lepiej, ale często są oni zwolennikami tej samej szkoły tego samego szaleństwa, czyli przywódcy duchowego, a więc tutaj też różnie bywa w interesach co robić dzieli zamiast łączyć czy jednak są inne elementy, które sprawiają, że pomimo, iż to kontakty czy relacji powinno wyglądać wzorowo to to jednak z obydwu stron są pewne znaki zapytania jedność świata muzułmańskiego jest pies jest mitem wystarczy spojrzeć na bliski wschód kina obecnie bardzo krwawą wojnę toczącą się tam pomiędzy muzułmanami przede wszystkim również sami, choć nie są zróżnicowanie religijnym w jej historii jest mnóstwo przypadków ci przykładów wewnętrznego konfliktu pomiędzy rozmaitymi ugrupowaniami religijnymi, które często nawet trwają do dnia dzisiejszego przede wszystkim chodzi tutaj właśnie konflikty pomiędzy różnymi bractwa sufickiego na północnym Zachodzie, ale także je także również pomiędzy wysokimi Choiński mniej, a zwolennikami dlatego takiego bardziej skrótu realistyczną wersję tego bardziej ortodoksyjnego islamu inspirowanego myślą łacha Wicko pochodzącą z Arabii, a więc tutaj nie ma jedności religijnej na takim poziomie powiedz co w codziennym często znani w swoje w, a jest ich bardzo wielu, choć może być gorzej chińskich taka rozpoznawalność były na niej nie jest zbyt wysoka przez rząd chiński jest przez samych gejów obecnie najbardziej promowane taką postacią jest admirał częste, którzy na przełomie czternastego i piętnastego wieku był admirałem dynastii Ming i poprowadził 7 wielkich wypraw morskich do państ w oceanu indyjskiego dotarł do Afryki dotarło na bliski wschód przedstawiany jest jak taki historyczny ambasador dobrej woli można powiedzieć do świata zewnętrznego Chiny podkreślają, że wcześniejsze pokolenia listów europejskich jego misja miała charakter pokojowy i dyplomatyczny co nie do końca jest oczywiście prawdą i tutaj trzeba pamiętać, że żył w czasach, kiedy jeszcze nie istniała koncepcja, choć już jako wspólnoty etnicznej tak jak to jest dzisiaj rozumiany w Chinach bardzo dziękuję państwa moim gościem był dr Włodzimierz Cieciura zakładu o sinologii wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego z The Economist sprzed miesiąca, ale pewnie na stronie można znaleźć tekst zwyczajna z Andre Bosman z Neo mniejszości w złej w Chinach znajdą państwo dziękuję serdecznie paniom grozi aż o informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu oraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA