REKLAMA

Kiedy klaskanie wkurza dyrygenta? Rozmowa z Maestro Antonim Witem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-11-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
38:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka programy off czarek państwa moim gościem jest pan Antoni Wit dyrygent maestro Antoni Wit będzie obchodzić dzień dobry dzień dobry państwu magister prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego bardzo sobie w ocenie profesor dyrygentury i powiedziałbym bohaterski dyrygent taki, który nawet nie poddał się komarom w Prowansji włoską banderą rzeczywiście była to prawda w nas, że prowadzi pan orkiestry w Prowansji na festiwalu tam maluchy wzięły w czasie nasiliły, a w Rozwiń » czasie gry tak, ale proszę sobie wyobrazić, że jak przyjechaliśmy rok później, bo to było złe jest narodową orkiestrą symfoniczną polskiego radia, która zamierza regularnie to organizatorzy rozpylili specjalny jakiś był, który spowodował, że komary na parę godzin musiał zamilknąć w Panattoni Wit Krakowiak Ślązak poznaniak warszawiak w 2 niż w Polkomtelu czek, a jest dokładnie my wraca pan z Japonii właśnie przedwczoraj wróciłem no przyznam szczerze kocham ten kraj no i myślę, że z wzajemnością, bo już byłem 2004 . raz 41 lat temu po raz pierwszy ma się doskonale pan, że orientuje im młody Zając, ale za każdym razem Japonia zaskakuje czymś tak pozytywnym zawsze dbałem, by coś takiego co zdarzało się już 20 lat temu przylatują z Europy wysiadamy na po tej zmęczonej dorobek zmęczony podają grany po drużynie nos samolotu, w którym jest 250 osób na przechodził przez kontrolę paszportową i czekamy na walizki Nate czekam czekam woleli inni ludzie też czekają zaczynają walizki jechać, a do mnie podchodzi jakaś elegancka Japonka i mówi przepraszam czy pan Wit no przyznam się, że zdumiałem się po ucieszyłem się na tego, o czym jeszcze nie zdarzyło, żeby mnie witali nawet przed odebraniem bagażu no, więc natychmiast się poczułem lepiej mówi tak jest proszę pani mamy informacji pańska walizka dzisiaj nie przyjedzie w no proszę pana dużym wrażeniem, bo żyłem nie muszę się martwić czeka wielka walizka jest wielka walizka jest no ale organizacja Japończyków jest fenomenalna czy, przypominając historię byliśmy z filharmonią narodową i mieszkaliśmy w inny w hotelu, ale w tym hoteli jest pełno koło dworca zbiórka była na dworcu tam dziewiąty jedno i zaraz mieliśmy tam do pociągu 1 z kolegów odłączył się ponieść chciał zapalić papierosa no ale ponieważ był w grupie to nie miało oczywiście biletu no ale co gorsza nie miał w ogóle pojęcia, dokąd wyjedziemy wprost wyobrazić jak wrócił to już myśmy poszli inni nie założyła nie ma na co mógł zrobić przyszłam do bramy rząd po prostu wrócić do tego hotelu, w którym byśmy mieszkali i proszę sobie wyobrazić, że ci Japończycy wszy w czasie zorientowali i zorganizowali mu taką podróż, w czym on witał nas na peronie tam, gdzie myśmy mieli dojechać no bo 1 człowieka zawsze szybciej łatwo posłów 3 była taka anegdota jak to człowiek z Zalesia górnego chciał dojechać do nara i pani inny na lotnisku mówi pani będzie co jest sprzedawany bilet do Moskwy to dziś są na Wschodzie tam pan dalej kupią włoskie mówią nie wiem, ale sprzedam panu do Tokio no w końcu stoki udało się dojechać Donata, kiedy wracał mówi chciał kupić bilet do Zalesia, a pani mówi, a do wolnego czy górnego prostszym banalnym podobną sytuację z listem nie proszę pana, ale ja panu powiem, że to Niejestem to co pan pointę celnie anegdota i to sprzed 41 lat i myśmy wystawiali tam halkę w 1970 druga roku doskonale pan w niej było nas kilku realizatorów wychodzimy na próbę i prof. Czapliński choreograf mówi nalotu chciałem nagrać nadać telegram, bo do żony no w tych czasach przecież nie było telefonów nie było faksów May zostawiła drezynę psuło rosołu przychodzimy po próbie, a recepcjonistka, gdy jego szampana i zmieniłem Ursus na Warszawa czy to może tak być w Arce wspomniał pan jakimś liście nie właśnie chodzi o to do Legii o ten galeria w niebo i skoro pan wspomniał o liście to ja powiem, że noc, a to nie zawsze są jakieś niesamowite zdarzenie w jakby występowałem z filharmonią narodową Santor hol po koncercie 1 estradzie schodzę ze strat, a na estradę wchodzi jakaś elegancko ubrana Japonka rynkami prezydent i wręcza mi list z nowo później o otwieramy netto na prezent nie był jakiś oszałamiający, ale w liście było napisane ni mniej ni więcej tylko propozycja, żebym miała się zmuszeni po co tak winno się zakończy batalia zakończyła intensywnych niewyobrażalnie przewidziany jest karana jabłonie, a może nie gramy następny koncert pod Tokio już przychodzimy do autobusu po koncercie, bo to cała orkiestra no ja mu się chwalą orkiestrze Słuchajcie wyobraźcie sobie wczoraj była ta Japonka widzieliście weszła na estradę ona mi dała Lis propozycją, żebym się z nią ożenił no ludzie patrzą na mnie tajgi prawdę mówiąc nie bardzo dowierzają, a tu przychodzi jakiś porcje Japończyk mówi proszę pana czy jest pan przesyłka i list okazuje się, że ta Japonka pojechała do tej miejscowości od dołu od tortur i podobnej treści w niej znowu mi wyręczyła, więc mogłem kolegom orkiestrze pokazać, że nic tutaj nie uznaje dobrze, że ten drugi też do pana Bożych pisze zarząd dróg i SLD do pierwszych stron gra inny wątek kolejnych w tym, by to zawsze zastanawia, że chodzi o autografy turysty, który dyrygenci składają na różnych w różnych miejscach tak może bezpiecznie zostawmy czy pan też dodaje 5 linii i nutki wie pan i Janinie, ale w Japonii mam taki zwyczaj, że często się pojadę podpisuje również po japońsku on tego, że potrafi w alergia to nie jest to charakterystyczne, że po koncertach przychodzą ludzie i przynoszą okładki płyt z prośbą o autograf i w Japonii to często są rekordziści jacy przypominam, że w Japonii raz przyszedł do mnie człowiek, który miał 35 okładek moich płyt, ale co to jest 10 % no ale on musiał je zakupić proszę pana, bo jest pan płytę nagrodzona Grammy około 200 ponad 200 oczywiście, ale to co jest tak idealne może nawet nie jest tak imponujące jak to, że Naxos, który też spready sprzedaje to na całym świecie sprzedał moich płyt powyżej 5 brzemienia to jest coś co daje mi ogromną satysfakcję niech państwo wiedzą, ale mój gość maestro Antoni Wit było w liceum w prymusem od dochodu, ale powiem szczerze, że bardzo tego żałuje dla 4 jego FSB to jest temat na osobną rozmowę były bardzo dobrym liceum piątym liceum przy ulicy podówczas Świerczewskiego obecnie studenckiej w Krakowie w ale tego o tyle żałuję, że nie przyszło mi to zbyt trudno, a takie bycie prymusem przyzwyczaja do łatwych sukcesów natomiast w życiu jest o sukcesy o wiecu i w moim zawodzie na pewne jest od Wizz Air PET trudniej, dlatego że też jak teraz myślę to lepiej, żebym był w tym czasie np. zająć się nauką języków obcych czystość, ale nie jest powiedziane czym się, że rzeczywiście tym zajął korytarze są o wiele trudniej, ale pan wystartował jak jest, że z bicza strzelił 320 kilka lat już pan zrobił światową karierę, ale może wrócimy do tej kariery po informacjach Radia TOK FM Adam powiem, że stan jej Krakowiakiem lub też krakusem ja wolę mini to takim tak jak pozbyć Kozienalia urodził się pośród 10 chorych świat nie bardzo się cieszę, że warto też samym rynku głównym, a więc w rozmiarze 1 SA patrzą, kto w, którym miejscu Krakowa chodzi dokładnie proszę pana spadnie z takim gdy, że nawet hejnał Mariacki nie jest tak krakowskie Przedmieście przy rok temu otwarcie, gdy my od niego usłyszałem doskonale wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM maestro Antoni Wit jest państwa moim gościem informację, że kilka minut to 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek z Cezary łasiczka program Owczarek państwa moim gościem jest maestro Antoni Wit przed informacjami studio oponuje Ponce Japonki Japończycy Japończycy jak nie w Polsce, która chciała za panowie Zamość, że ta sława nie tylko Japonii, ale też we Wrocławiu rozumiem, że tam nie Japonka, ale policjantka ich ponieść Ewy założony zdaje się, że chciała pana poznać, kiedy zgubił pan portfel, a to bardzo mnie historia Hagens jest z dokładnie co było w Katowicach, która trwa bardzo dowcipna historia z, bo ona jak i znalazła telefon zadzwoniła do do domu mnie, że to, że żona odebrała ją na waszym powiedziała że, że znalazłem połowę portfeli to ona mieszka niedaleko i że przyjdzie go oddać, kiedy może żona mówi nam może pani zaraz Czyż oni jeszcze chciałbym mieć głowę to jest autentyczne no, a te z Japonią Kondo o tyle ciekawe, że ja w tym czasie w Japonii byłem z żoną jej cel uzupełnienie przy przeszkadzał no niestety żona nie zawsze może ze mną jeździć, bo prowadzi tak bardzo interesujący projekt domu muzyka seniora wbudowany w w gminie Góra Kalwaria to jest trochę na wzór domu aktorów w Skolimowie Mennica ma są rzeczywiście świetne myje świetna atmosfera święta warunki wielu znanych ludzi ze środowiska i było mnie tam dawno niedawno zmarła właśnie Halina Łukomska pan Włodzimierz Odojewski również maja niestety w moim zawodzie muszę podróżować, dlatego że na ogół, przygotowując koncert może spędzić prawie, że tydzień na próbach, więc zawsze to twarz w swojej karierze pracował pan z ponad dwustoma orkiestrami 220 bodaj no może policzyć balem taka jest liczba co roku dochodzą umowę dostałem się jak zmieniają się orkiestry, bo myślę sobie, że pewnie lat temu jest 2030, kiedy puścił pan nagranie toby pan pewnie bez wątpienia powiedział to jest ta orkiestra albo tamta, a dzisiaj ma pan bardzo dużo racji, ale temat, które się pan rzucił to ty ja bym mógł z panem rozmawiać godzinę albo dłużej znakomicie, ale powiem wskazujemy wszystko RMF FM wkrótce powiem tak najbardziej w pigułce, że najważniejsza różnica jest taka, że poziom różnic orkiestr w ciągu tych 50 lat od kiedy zacząłem uprawiać zawód podniósł się bardzo i to można porównywać do tego jak podniesie poziom nasz plac z rekordów sportów w tych sportach, w których one są policzalne w lekkoatletyce n p . ty tutaj wykształcenie przede wszystkim jest coraz większe muzyków konkurencja możliwości tego kształcenia no ale pewne problemy zawsze pozostały te same i pozwolę sobie powiedzieć taką historię, która jest bardzo pouczająca, aczkolwiek może nie taka krótka pannie tak bardzo miło tu przywitał przez maestro to rzeczywiście jest taki tytuł który, zwłaszcza w krajach Andrzej stan fizyczny jest nadal używany maestro to tak świetnie brzmi no ale to już Solid opowiadał mi nikt inny jak koncertmistrz Filharmonii berlińskiej Otóż do sklepu z papugami wchodzi jakiś człowiek i chce jakąś papugę kupić no okazuje się, że ona kosztuje 5000 USD czemu tak drogo, bo ta papuga Unii, gdy zna 2 języki, a no dobrze, a ta inna Top auto na koszty niż 10  000 USD dlaczego, bo one jeszcze gra na saksofonie no i później była jakaś papuga za 15  000 USD, które jeszcze więcej miała wreszcie spostrzega w koncie jakąś brzydką papugę pytasz czy no a jak ta papuga jest Ilona kość, a ta papuga kosztuje 50  000 USD jak to, a co najmniej ważna nowość to ona nic nie ominą nic się to dlaczego tak dużo kosztuje, a proszę pana, ponieważ do nich trzeba mówić o majstra maestro Jerzy anegdota, ale bank Daniel Stabrawa właśnie, gdy nasz znakomity Polski koncertmistrz Filharmonii berlińskiej mówił mi, że to właściwie to niemożna nawet jako anegdotę, że to jest bardzo bardzo życiowa taka historia, która o tym, świadczy właśnie o relacjach dyr często są takie rzeczy często w orkiestrze, zwłaszcza w taki znakomity jak kontra dorodny wielu znakomicie, kiedy wielu muzyków jest tak znakomity, że często przewyższają dyr, która akurat w konkretnym momencie tą orkiestrą dyryguje i wtenczas to oczywiście rodzi bardzo poważne problemy jak pracować współpracować z orkiestrami rozwiązano, kiedy mamy do czynienia z ponad dwustoma na to nie ma pewnie jedne łatwe odpowiedziałam, bo dla orkiestry są oczywiście różny zależy też od kraju od renomy orkiestry od pewnych tradycji no w Japonii n p . gdzie w i orkiestry dęte w ogóle ludzie to ze złą e -sąd perfekcjonista miejscu niezwykle zdyscyplinowani tu właściwie praca z orkiestrą jest powiedzmy troszeczkę łatwiejsza, bo oni, że akt szyldy podporządkowują prawda w o dziwo w w stanach Zjednoczonych, gdzie związki zawodowe są bardzo silny to jakoś tak bardzo wyraźne rozgraniczenie, że związki zawodowe te dotyczą tylko tego czasu pracy wynagrodzenia natomiast na estradzie dyrygent ma absolutnie prawo i możliwość wszystko załatwić natomiast w w euro pie w różnych orkiestrach to my często różnie bywa ja tam opowiem taką historię dyrygowałem kiedyś Orlen SA w Berlinie, ale to było w tzw . Berlinie wschodnim niedługo po zjednoczeniu wtenczas tym również nie NRD trudno w 2 atak olśnienie jedzą demokrację my pracowałem z bardzo dobrą orkiestrą i 1 z partii w dworze MoCarta była grana flecie prostym, który co do angażowano muzyk grał dalej są czasem takie pewne tradycje, że ziemia czy wykonanie to partie to wygodniejsze dodaje się jakiś ozdobniki wnętrze czynna jest on mitach na próbie zagrał w ryby dziennie wie pan do innych to mnie nie bardzo się podoba się podporządkował już więcej nie grał natomiast na koncercie, kiedy rzeźnicy mogłem zrobić to on zagrał tak jak w pierwszej próbie z wszystkimi ozdobnikami, ale mówię to był 903 rok tuż po zmianie ustroju teraz się w tym byłym NRD też całkiem wyprostował niedawno dyrygowałem w Dreźnie Lipsku jest przyjemnością powiem, że jednak, że pod tym względem też standard zachodnie po to tu tylu latach na scenie pewnie są utwory, które zna pan na pamięć, ale wiem, że bez względu na to czy zna pan czy nie to przygotowuje się pan do każdego występu proszę pana to jest taka zasada którą, by nauczył mnie Bebel stajemy w miałem okazję z nim z rzeczy zaklęć, że każdy utwór jak się przygotowujemy po jakiejś przerwie należy przygotować, jakby odnowa bowiem można w nim odkryć nowe rzeczy to jest święta prawda nie zawsze jest czas, ale nie warto niejako od początku przestudiować partyturę, którą trzyma wykonać, bo często może dostrzec w niej piękne rzeczy, których dotychczas 3 nie widział nie słyszał studiował pan kompozycje w klasie Krzysztofa Pendereckiego odda, ale nie komponuje pan nie komponuje dania z niej nie dzieje nie wydało się na nie bardzo pragnąłem skomponowałem parę utworów, ale wyznam szczerze, że ona mnie samemu się przede wszystkim nie podobał, więc trudno, żebym zachęcał innych do wykonania, ale współpraca i jest pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego Top była bardzo interesująca zresztą w ogóle muszę powiedzieć, że w kształceniu artystycznym możliwość kontaktu z tak wybitnymi ludźmi właśnie długu do endeckiej to jest najważniejsze myjemy ręce szczęście, że spotkałem na swojej drodze bardzo wielu wybitnych kompozytorów model to Sławski Kilar Górecki 3 Oliwier jest nią czy też dyrygentów jak mu prof. Henryk Czyż Witold Rowicki czy Herbert von Karajan, którego laureatem i później konkurs, a później asystentem byłem cóż to jest taka skarbnica, z którego można czerpać zresztą powiem panu pan wspomniał, że kończy studia prawnicze również Radia Boże no Nadia Boulanger tak jeszcze mógłbym zmieniać duża, ale również bardzo wspominam ciepło paru wybitnych profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego w tych czasach to jest jeszcze wywodzących się z przedwojennej epoki jak Władysław Wolter czy Jan Gwiazdomorski, bo to jest też były bardzo wielkie postaci ale, żeby doceniać kunszt kompozytorów dyrygentów przydałaby się w Polsce edukacja muzyczna pań Muchy edukacji Joanna edukację w ogóle nie jest źle, bo my mamy bardzo dużo dobrych bardzo muzyków no ale myśląc o edukacji dla dla dyrygentów nie myślą o edukacji dla widowni dla Radia zlewni, czyli jak pan rację szkolnym tak dawno tak to się pan z panem zgadzam absolutnie to że, gdyby bywają inni ją okresy, w których to muzyka ze szkół się o odsuwa eliminuje albo usuwano da da nam bardzo daleki plan to jest bardzo bardzo niedobrze no ale na szczęście to, że są okresy, gdzie zmienia się co w przeciwnym kierunku mam wrażenie, że w stanach Zjednoczonych chociażby po mieście w innych państwach to wciąż pozostała taka tradycja wspólnego grania czy jest to zespół muzyczny szkolny czy jakiś banalny akcje InPostu grają źle dobrze wszystko jedno z, a tak oczywiście i w wielu szkołach uczą się na instrumentach mają orkiestry szkolne na różnym poziomie, ale to jest jednak jakoś to budzi zainteresowanie też wrażliwość pewną Stal jest doskonale doskonale pan to określa także pana też od małego pociągały orkiestry wojskowe o, gdzie jest pan przeczytał rzeczywiście, bo oprócz pana w tamtych czasach no to jednak nie było takiej możliwości inne słuchania muzyki, a ja mieszkałem w centrum zachowano co tam bardzo często orkiestra wojskowa czy straży pożarnej, bo poprzez ulice była straż pożarna maszerowała no co ja zawsze tam byłem stąd właśnie mama domyśliła się rzeczami posłać na naukę gry w oczy oprócz muzyki klasycznej grzeszy pan, sięgając po inne gatunki nie wiem może jakiś Sex pistols albo przy dzwonach Lange, że znam się, że BAEL lubi bardzo cenię Jazz klasyczny, ale jednak jak tyle zajmuje się muzyką żyje jeśli w mojej muzyki nie ma to najbardziej ubóstwem dziś i Dyjaka ubolewam, że się, że w Polsce to pod tym względem jest bardzo źle, że w wielu restauracjach jest muzyka i to tak okropna Benda w Katowicach była restauracja pięknej nazwie Chopin, a puszczano bigbeat, a jednak na Zachodzie jest restauracja włoska dopuszczają włoskie piosenki we Francji francuskie media japońskie to jest jakaś odmienna muzyka tytuły orientalnego u nas często przez jakieś takie ciężkie uderzenie no ja przyznam szczerze cisza jest bardzo piękna cisza jest piękna, a tak czy nie sięgał pan do przyjdzie czas klasyczny dla tam, gdzie jest klasycznym tak, ale zimny żadnych luzów CSR znaczy być bluesowe jak pan program nie do nieba do Niemiec o zwolnienie oni mnie to już to już hip-hop prawda to już mamy za bardzo mam już tych dźwięków wie pan co jest jeszcze w zawodzie muzyka jak robiono badania okresowe to większość muzyków pracujących w orkiestrach ma pewne już ubytki słuchu, a także trzeba uszy oszczędzać także ja widzę ludzi, którzy chodzą po ulicach i mają tego u Homera czy dziś zmiana i cały czas być mózgiem grają co ja myślę, że oni będą mieli większe ubytki nie da na starsze lata niż my muzycy których, że zajmujemy tym profesjonalnie wtedy będą idealnymi klientami Filharmonia tak, by nie powiedziała to jest problem problem wielu orkiestra co zresztą muzycy wiedzą często procesy na przykłady mam te próby to przychodzi do mnie inspektorzy mówi proszę pana jak będzie mógł koledzy z perkusji Grecja właśnie to prościej poprosić, żeby tak nie robili bo, bo przecież tu nie ma w tej sali nie często to jest sala prób tu w sali prób co nie ma możliwości oni wiedzą, że na koncercie na pewno zagrają i jak często oczywiście sam o tym, o tym mówić coś orkiestrze bardzo podoba w te rzeczy się podoba zasady się podoba publiczności jak pan pośle, pan, grając z nocami świecie i pracę z wieloma orkiestrami przygląda się pan też różną publicznością tak, ale inaczej każdy reaguje Acta ma pan zupełną rację no skoro my zaczynamy od Japonii w Japonii publiczność niezwykle zdyscyplinowana jak wychodzę na estradę i odwracam się podnosi ręce to mu cisza zapada w momentalnie publiczność wózka często lubi reagować spontanicznie ja byłem na przedstawieniach dla skali i świadkiem takiej sceny, że śpiewaczka Anna z w sejmie wyśpiewa jakiś wysoki dźwięk, który z nich barw i słyszę, że ich nie bardzo dobrze i przez publiczność żywo, choć taki no nie jest to przecież sympatyczne natomiast publiczność amerykańska nie jest zredukowana przez tych organizatorów zresztą zanosi się mogą znaleźć broszura to coś z tym co pan mówi, ale nie przede wszystkim Amerykanie mają zwyczaj bić brawo między częściami co jest miejscem do tego już przyzwyczajony ale by kiedyś jesteśmy na tournée w 1 mieście nie ma między częściami grobowa cisza no byłem tym bardzo zdziwiony po koncercie widziałem program i co widzę organizatorzy napisali zwyczajem orkiestr europejskich jest nie trzaskanie między częściami symfonii, ale jeśli straciłeś rachuby części nie wpadaj w panikę na końcu dyrygent na pewno się odwróci w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za minutę o godzinie jedenastej 40 maestro Antoni Wit jest państwa mają goście wracały po informacjach Radia TOK FM Group w Cezary łasiczka program Owczarek państwo mają goście z maestro Antoni Wit ponad 200 nagranych płyt z ponad 200 orkiestry pracował w miastach państwa to czekamy na książkę kończy mam nadzieję, że tak tak właśnie o tym, myślę, bo jednak ile znam historie różnych, że dobrze byłoby to utrwalić w przerwie formacja nie mówiliśmy o różnych rozmawiać o różnych publiczność w różnych państwach jak reagują pojawi się pojawia się kwestia klaskania pomiędzy częściami utworu, a dziś jest on tacy, którzy nie znoszą tego się zarówno o Neo dyrygenta orkiestra muzyka czy też czy też członkach szefem publiczności, którzy w Warszawie n p . w oczy to w ciszy mają mówiąc w słowach, wyrażając dezaprobatę, ale są tacy, którzy uważają, że gdzieś w podziemiu w genezie w sercu muzyki klasycznej i jest to głaskanie tak jak malin w obecnych w innych kategoriach czy w innych gatunkach w 1 z listą bodaj mocarstw z chwalił się, że w 1 z utworów przygotował, szczególnie że takie bohaterskie momenty i później taką z z lekką pauzą w trochę właśnie planując, że w tym momencie publiczność zacznie to by wiwatować klaskać siłą interferon spokojniejszy fragment da możliwość, gdyby nie nie zaburzenia koncepcji utworu tak, żeby właśnie te emocje potem bohaterski fragmencie mogły wybrzmieć w bardzo możliwe takie ważne, by zwyczaje przyznam szczerze klaskanie między czynszem co absolutnie mi nie przeszkadza natomiast po co rzeczywiście mnie przeszkadza to jest są oklaski w trakcie danej części jest, zwłaszcza przed końcem, kiedy przychodzi jakaś emocjonująca House za ich w ten czas między 2 tys takie oklaski nocą z całkowicie rujnują to to napięcie przeżyłem już parę takich momentów no 12 w jaki utworach są to Mars one szczególnie mając takich klauzul, które specjalnie czas zwrócić uwagę, jednakże w piątej symfonii Czajkowskiego to już widziałem pewnego znakomitego dyrygenta rosyjskie, o których prawie, że nie zrobił pauzy boja wiem, bo się bał, że zdobędą oklaski, zwłaszcza że koncern był w Warszawie i to dla sponsorów takich konsol koncerty dla sponsorów pod tym względem są najbardziej niebezpieczne, choć to czy jest sponsor i jego ludzie są naj mniej wyrobieni no i praktycznie tak, ale wiem, że żadna narodowa, kiedy była w Chinach to przy okazji proszono ją do jakieś takie malutkiego miasta Bogdan Bojko 5  000 000 ludzi na jakiś specjalny rozkaz koncerty w Neue Wilde nazwijmy popularne no i pewnie publiczności zdobył 3 koncerty syn sam program publicznych widać nie była dobrze imiona i tam jakby chińska solistka grała koncerty Winiarskiego bardzo dobrze to ona niestety, zanim zdążyła zejść ze Starem cóż oklaski jeśli skończyli proszę sobie wyobrazić na następnym koncercie Chińczycy rozstawili z 20 albo 30 osób, które na stojąco głośno klaskali w odpowiednich momentach, a później przestawały być w ten sposób edukować publiczność praca z orkiestrą to od 1 rodzaj relacji i dynamiki, ale czasami ta dynamika jeszcze wzbogacona o solistów w lotach w nocy i to jest cały ogromny rozdział numerem z części jest praca w życiu z bardzo wieloma wybitnymi solistami, że wspomnę tutaj chociażby Krystiana Zimermana czy Mścisław Rostropowicz cała, ale również z wieloma młodymi solistami nie może powiedzieć tak powiem, kiedy przedtem orkiestra, że poziom orkiestrze bardzo podniósł również poziom solistów niesłychanie modny, zwłaszcza tych solistów z zatrzymaniem pracy ja pamiętam, że gdzieś na nie mówi 50 lat temu, ale jeszcze 4030 to często się zdarza, że solistą zaczynał grać i gubił się nie bardzo wiadomo było co potem robić no takich doświadczeń mieliśmy, zwłaszcza duże jak zły z narodową orkiestrą symfoniczną polskiego radia w podróżach po Japonii otrzymywaliśmy solistów, którzy mieli bardzo bogatych sponsorów nieczęsto to młodzi ludzie nie bardzo dawali sobie radę no ale ta znakomita orkiestra świetnie wiedziała jak co ich złapać, żeby nic się nie spostrzegł, ale w no to biedniejsze inne skończyło się obecnie właściwie młodzi ludzie, o których nigdy nie słyszałem nawet studenci przychodzą i grają tak jakby już byli dobrze rutynowani pozostają w jego 4 lat z tym tak, ale tu jest zawsze taka sprawa, że jakość, jeżeli coś się z dachu soliście to co nam nie wolno dać poznać publiczności tego i ropy w bramce to bardzo ciekawą historię pewien bardzo wybitny pianista z chciały zagrać w Warszawie ze mną 5 koncertów Beethovena to jest duże wyzwanie jak co prawda raz mniej tak, ale na 2 wieczorach ja już robiłem takie wieczory, że soliści grali wszystkie koncerty jednak solista wszystkim w 2 Rachmaninowa albo Czajkowskiego albo lista moich przyszedł ten koncert 2 wieczory z koncertami Beethovena i pierwszy koncerty tak sobie zażyczył solista, że będzie koncert dał d-dur nie wymieniam jego nazwiska, chociaż nowe bazuje znakomity solista orkiestry już na koncercie inicjały o zdradzie mąż chwileczkę chwileczkę, która przyzna próbach było świetnie zaczynamy koncert orkiestra zagrała wstęp do pierwszego koncertu dopiero on zaczął grać i po kilkunastu taktach proszę sobie wyobrazić zgubił się pierwsze jego początek co zalecał on zrobił on zasnął tak i zaczął grać od początku swojej partii orkiestra błyskawicznie się zorientowała wygraliśmy i dalej już nie obchodzi, że w żadnym spięć koncertu, ale nie właśnie o tym, chciałem powiedzieć tylko z po koncertach mamy przyjęcie pewnej ambasadzie ważnego kraju takiego co myśmy nie uczyli ten kraj jest z nożem widelcem no, więc jest jakieś 10 osób pracownicy ambasady wszyscy ludzie bardzo tacy kulturalni my siedzimy dowcipkuje jest pianistą i wreszcie jakaś pani pyta, a czym moglibyście panowie wytłumaczyć co tu było, że w pewnym momencie solista tak lub zaraz go w numerze popatrzyli na siebie na swojej tu powiedzieć w alei mniejsze dobry pomysł, bo wie proszę pani, bo akurat orkiestra skończyła grać tu tkwi w coś tak spodobał osobiście, że nowe tak spontanicznie chciał nam zacząć bić brawo ma, ale powstrzymał się zaciągać przypomniał sobie pan wyobrazi, że ona w to uwierzyła, a często pan już takie historie zmyślać, gdy mnie nie ale, ale takie momenty, że coś trzeba łapać solistą jest wszystko, żeby temu wspominam, dlatego że nasza koncepcja Chopina Jan w swoim życiu każdy z tych koncertów dyrygować już ponad 200 × i to z czasem właśnie takie dość nudne wraz z docenta z polskimi orkiestrami Filharmonii narodową czy z narodową orkiestrą symfoniczną polskiego radia to one znają tak to znakomicie, że właściwie można, by zarobić bez próby, ale my, ale i natomiast jak coś z usług liście jest, by coś nie wychodzi na to w tym czasie trzeba się strasznie skoncentrować, bo może solista coś lub opuści może coś przeskoczyć tak się zdarzyło jak z 1 wybitnym solistą grałem i właśnie mnie z orkiestrą NOSPR w Katowicach w koncercie Bena, że wraz z solistą żyć nabłonka no to już dzielnie zaczęło zgadzać z orkiestrą ich raptem zaczął grać w inne miejsce bardzo zdecydowanej takie miejsca w podobne są 2 jak w pierwszej chwili nie wiedziałem czy on poszedł nad miejscem następny wciąż się cofnął, a ja też dużo się cofnął, ale proszę sobie wyobrazić, że orkiestra NOSPR, że ludzie doskonale oddali i poszli natychmiast do drugiego miejsca moja szybkość przekonałem, że to jest drugie miejsce, więc obliczyłem kilka kartek partytury w i często takie rzeczy przechodzą w ogóle niezauważalnie dla publiczności inna tym właśnie polega, bo trudno przerwać mówić o widzicie państwo nie wyszło nam teraz będziemy zaczynać od litery albo od drugiej części, bo to w elewację powiedzieć, że przygotowuje się utwór na warszawską jesień miałem takie tam ludzie stąd atak tej kakofonii, bo to jest dworek w nowoczesny oparty na 2 panowie toby może byłoby dowcipne, ale kompozytorzy, by się na nas obrazili Hołub szampana nie można takich czasów kompozytorzy są bardzo, ale dziś gimnazjaliści już nie żyją wspomnieniem właśnie ci, którzy teraz decydują także to podział wasz poza tym no, więc widać było, że Libia jest grubymi nićmi szyte, bo jak się gra Chopina to trudno komuś mówić, że to ma być na warszawską jesień po to chyba pan nie słyszał Marcina Maseckiego grach Chopin nowa to już chętnie posłucham to przy podobno jest medialny temat tak pan mówił, a to pan zasuwa jak z oddzielną zwróciłem mu bieg pannie chciałbym mówić nas nas na swój temat inne, a to zawsze żebrzą niecelnie na bardzo miło, że bank tak ocenia, ale on zbyt często miałem w swoim życiu takie historie, że zrobiłem jakieś bardzo ważne dokonania i o tym, nawet nie napisał na przedpolu szczerze byłem w kwietniu dyrygowałem orkiestrą w Cleveland w Ameryce 1 z najlepszych wart jest na świecie niewielu polskich dyrygentów w ogóle dyrygował no to z o naprawdę w moim życiu ogromne wydarzenie ja nie wiem czy to gdzieś ta informacja się w ogóle czy przedostała się co ważne nie bardzo umiem powiedzmy o to zabiegać no i co to jest taki 1 z tych czy ładuje pan tak bardzo zostałem dyrektorem narodowej orkiestry Symfonicznej we polskiego radia, który nazywa się wielka orkiestra Symfoniczna polskiej rady EWG 81 prymatu zawsze wspaniały zespół, a dla mnie to było wydarzenie niezwykle ważne wychodzące wtedy pismo 2 muzycznych w domu takiej nocy centrala, która zarządza w ogóle o tym, nic nie napisała nowie rdzenni on, a oto oni zawsze pisali za opóźnienia żal mi się czym innym jak myśmy przy najbliższym wydaniu tam zadzwonili co tydzień no proszę pana pan się nie ubiegał o to, żebyśmy napisali na przeciągnęła się wydawało, że to jest ta informacja tak ważna w życiu muzycznym polskiej, że to ruch muzyczny powinien się go poinformować, że może właśnie tego typu zdarzenia miałem namyśli mówiąc o tym, słabym mojej medialności największa wpadka największa moja wpadka wie pan o tym, to będę raczej znów się z muzeum przyjaciele nie o tym, będą mówić moi przyjaciele proszę pana po co ja mam samo w sobie mówić, ale w tej chwili mnie pan zastrzelił, bo jak dziś sezon mówi na jej no to zawsze trzeba się zastanowić co co było Solec Solec, którym to jest naj jest jak pan Andrzej na 1 z koncertów na trzecim dyrygowałem niestety z partyturą odwrócił przez pomyłkę 2 strony kartki partytury, ale to nic nie ma takiego pecha, że tam, gdzie odwróciłem pierwsze takty wyglądały identycznie wobec tego lata był obchodzący swój czas wobec tego jak spokojnie dyrygowałem dalej jest nie zdawałem sprawę co się stało i w pewnym momencie patrzeć cóż to jest jest zupełnie coś innego przed moimi oczami no niestety gdy ja bym był bardziej doświadczony tobym nie dał szansy Poznania, ale był taki moment wahania i to tak orkiestra też odczuła na szczęście się spostrzegłem obudziłem szybko te 2 strony do tyłu prawda bardzo dziękuję państwu moim gościem był maestro Antoni Wit dziękujemy serdecznie za wizy dziękuję panu redaktorowi dziękuję państwu informacji Radia TOK FM już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego goście dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a zrealizował Adam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA