REKLAMA

Ogień, śmierć i filozofia. Rozmowa z prof. Joanną Jurewicz

OFF Czarek
Data emisji:
2016-11-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek studio prof. Joanna Jurewicz wydział orientalistyczny Uniwersytetu Odry warszawski dzień dobry pani profesor w dłoniach trzyma książkę, która rodziła się w bólach w bólach dwugłowym fajek desant filozofię jest trochę się w Indian z rynkiem książka wydana przez elipsę dom wydawniczy, czyli ogień śmierć i filozofia historia starożytnej myśli i Dulskiej tak może trafić można tak są to taka przyszłość swojej roli indyjskiej, bo Rozwiń » jeszcze indyjskim stanie złote usta przed buddyjska rzeźby w związku z tym wszystko co się w Indiach powstawało nagłośni ruskie dopiero jak się buddyzm pojawił not staramy się jak róż indyjski no właśnie się inna właśnie wtedy mówimy, że buddyjska myśli hinduska w myśl, żeby nie było także w Indiach tylko o indyjska, choć powstawały znaczy tylko hinduska myśli powstawania fascynująca książka, chociaż przyznam, że mój stan skryty troszkę zardzewiały no właśnie bardzo martwi jednak w Azji, więc zostaniesz zanurzony w transkrypcji poczytam, ale niewiele rozumiem jak bez zrozumienia czyta bez zrozumienia nawet nie wiem czy dobrze wymawiają no ale najważniejsze, że są próby to 1 z analizy próbek to jest podstawa pediatrzy są leki w Polsce czy ktoś uczy z sanskrytu tak no uczą je uczymy na wydziale orientalistyki, bo jest on wałek z dorastającym synem Jasiem co ja e-commerce oraz aktach stąd są są tacy ludzie, którzy ucząca skrętu nawet mówionego są skalę można mieć prywatne lekcje i śpiewanego śpiewanego, jakiego się chce tak można mieć prywatne lekcje i akurat takich lekcji nie udzielam, ale los, ale można przemyśleć tę sprawę ciekawe czy ktoś poświęca się zainteresowane oprócz oczywiście, by ten tego okręgu mazowieckiego jest parę osób w Polsce takich, ponieważ wiem, że znam moich nogach tylko np. doktorantów niektórych czy czy doktorów, którzy właśnie z spotykali się z takimi fascynatów sami pragnącymi nauczyć się sanskrytu zazwyczaj to są ludzie, którzy już znają grekę łacinę hebrajski no i tak teraz, by chcieli poszerzyć swoje 3 z nudów no w nos natychmiast ruszyli po albo z ciekawości Bośniak co się może do 1 sporo wad, ale pani czyta ze zrozumieniem, za które wysadziły je tak staram się czytać ze zrozumieniem, choć siły teksty nie są takie łatwe do zrozumienia, ale robię co mogę to dobrze pierwsze pytanie, jakie może trochę matką dziwne czy się różni EBC od EBC, a może, że piekarze to jest Die for common IRA IRA, czyli przed Chrystusem, ale przed wspólnym tym, a drugie to jest Die for Price Joyce, a tym samym także rozegrają 2 takie terminy wino ta czynność różnią się liczyło się nie różnią jest to błąd aerozole i mam taką obawę, że jest to zwykły głowicy, których ważny jest niestety więcej takich nie o tym ile jest tygodniowa liczba lat rozwijał tak tak wynalazców w Gniewinie stron przypuszczam, że ta moja chcesz założyć bardzo dziękuję bardzo motywuje zasłonę milczenia spuśćmy pani profesor myślę sobie, że Niemcy od 2 właściwie to przeraża mnie ogrom tej myśli to jest tak szeroki, że nawet nie wiem jak to ugryźć, więc w najlepiej byłoby, gdyby pani naszym słuchaczom im imię tak zgrabnie opowiedziała o tych konstrukcji w formie tej starożytnej myśli w indyjskiej tak to jest bardzo ciekawe, że pan powiedział, że to jest przerażający ogrom myśli, bo to jest przerażający ogrom myśli, a co więcej przerażający, tym bardziej że był przekazywany ustnie to jest mysz, która się zaczyna mniej więcej 13 wieku przed naszą erą wraca BC na drodze tak w natomiast natomiast to do czego ja doprowadziłam tutaj swoje badania to są to jest to są takie teksty, które się nazwę pani Szady, ale najstarszych upaniszad, które jak się przyjmuje powstały przed narodzinami i działalnością budy, czyli jakiś taki szósty wiek przed naszą erą mniej więcej i to jest można powiedzieć tak tak, jeżeli chodzi o ramy czasowe natomiast jeszcze chodzi o ramy objętościowe co to jest naprawdę niewiarygodna liczba tekstów ja zbadałam w swoich w swojej tutaj książce tylko wybrane fragmenty tych tekstów jednak i tak powstała dość gruba książka i Anna zwyczajne jest to, że cała właściwie najstarsza ta tradycja są później są też była przekazywana wyłącznie ustnie najwcześniejsze manuskrypty, jakie mamy to są i to oni też tych najstarszych tekstów to jest jakiś nowy typ druga połowa pierwszego Tysiąclecia naszej ery najstarszy manuskrypt ryk wg tekstu najstarszego najstarszy, który znamy jest jedenastego wieku naszej ery dziedzica po winno i to jest to teksty były to jest cała długa historia, bo to kilkaset lat jest Dean te teksty jego początkiem tego tej całej historii biegli byli bardzo wiem, którzy liczyli ludzie, którzy tak siebie nazywali pochodzenia indoeuropejskiego, którzy wędrowali skądś te są spory czy to był basen nad zdobyła obszar pomiędzy morzem Kaspijskim morzem czarnym czy to byłam w Anatolija no w każdym razie zasadniczo o niej będę gdzieś znaleźli gdzieś sobie szli taki rozchodzi się w różne strony świata dzieli India arie czy inny, a wieczorami lubi sobie, iż jest kolejny raz w dół to różnie bywało czasem wieczorem czas wybraną w każdym razie ci moi, że tak bowiem przeciwni indyjscy admirałowie najpierw z Irańczykami wędrowali na wschód potem doszło do rozszczepienia tych wspólnot Irańczycy poszli na południe indyjscy aria jest idealnie nadaje na wschód i tworzyć do butów to byli w ogóle to jest okres to już już na ten temat można, by dużo mówić, bo to byli ludzie, którzy w zasadzie łączyli w sobie na wschód skąd, bo to zaś została zmieniona treść reklamy konsultacyjny no dalej oni twierdzą, że szli na wschód tak, ale z łącznej noty w Mac z Polski na wschód to jest coś innego niż n p . z New Delhi z New Delhi nie nie mniej niż w dniu gali aczkolwiek, aczkolwiek w tej chwili rozwijać się bardzo, ponieważ religia jest rząd bardzo taki powiedziałabym prawicowy i chce zbudować nową historię Indii i jest bardzo wyraźna taka tendencja do tego, żeby jednak udowodnić aria wieś jest New Delhi w uproszczeniu mówi się o nic i ich wielu wielu archeologów współpracuje ze współczesnym rządem indyjskim w tej sprawie też Andżeliki k brat jest data partii w ale zasadniczo abstrahując od tych prób uważa się, że jednak oni szli myśliwi z Zachodu na wschód szeroko rozumianego Zachodu i to byli ludzie, którzy lecieli ci, którzy układali pierwsze najstarszą ten tekst, czyli ryk wada to byli ludzie, którzy łączyli w sobie funkcje Pasterza kapłana i wojownika i można powiedzieć za jakiś cudowny sposób udało im się, mimo iż można powiedzieć, że mieli dość takie proste i podstawowe zajęcia codzienne, czyli obsługa opieka nad bydłem no i ewentualnie tam walka jak ktoś tam im nie dawał iść do przodu dalej to stworzyli nową zupełnie fantastyczne hymny hymny, które są właśnie zawarte w brygadzie które, których jest 1028 i które dostał w gruncie rzeczy nie tylko hymnami do bogów, ale jakimś opisem świata, które część z nich przed przyłożyła pani na palce lizać przełożyłem dla Polski i staram się przełożyć całość, ale jak na razie przyłożyła Antek około 200 ohydną, więc jeszcze trochę mi zostało w i to szef wydał wyszło wpadnie w 2 tomach wędrówka za przestrzenią się ogólnie testament ten cykl nazywa i wy też wyszło w domu wydawniczym lipca w nogi, po czym oni mniej więcej to co ryk Wedla zaświadcza to jest to jest rzecz geograficzny taki powiedziałbym obszar to jest tak no i północny Pakistan lekarz niż dzisiejsze między te obszary, ale nos w gminach też można znaleźć jakieś ślady właśnie wspomnienia z jakich wędrówki przez góry no ale to niemożliwe jest zbiorem właśnie już takim bardziej FM powiedziano mi religijnym filozoficznym w związku z tym nie dam niespecjalnie opisywali co oni robią na co dzień tego można wywnioskować z GPW pośrednio zabytków archeologicznych praktycznie nie mamy żadnych z tego okresu ojej, po czym z Sydney powstały kolejne Wendy, a w twórcy, że tak pojętej kultury można powiedzieć wędrowali dalej jak twierdzą na wschód, iż schodzili z takim osiągali po na północnym brzegu Gangesu, posuwając się coraz bardziej na wschód i tym okresie powstawały kolejne kolejne dzieła wielkie, z których może jeszcze wrócę do Wendy tych wad to wady są w radzie z 4 poza rynkowe do osób jeszcze wiedza, bo słowo wada znaczy wiedza wiedza formułę ofiarni jak dziurawe daje wiedza śpiewów, czyli sama wydała i taka wiedza, którą się z rodu obserwowano wcieli odparował wyda z, która też zawiera trochę to one wszystkie zawierają bardzo dużo interesujących rzeczy właśnie treści tylko niestety do wszystkiego zbadać nie była w stanie w 1 książce w i dalej, wędrując tworzyli z tak powiem mu komentarze do tej swojej najstarszej tradycji, którą za, które zawarli w grach Monach, który mniej więcej Edyty Bach Mann jest kilkanaście największa z nich wylał komentowali no mało komentowali i tak największa z nich jest się apatia brak mandat, czyli brak Manas dróg, których fragmenty też tutaj analizowałam przyjaciela Kowali chodzą na taki ona zawierała no no i jak to powiedzieć ona zawiera 14 ksiąg to jest znów przekładzie polskim angielskim opolskiego nie ma to jest 5 grubych tomów non Teksas grecki to jest ogromne tomiszcze, a to jest ich tylko 1 z wielu branż on, po czym tworzyli kolejne, jakby komentarze do do tych wcześniejszych swoich tekstów, które się nazywają niższa, gdy do korpusu do tekstów i do myśli filozofii powrócimy po informacjach Radia TOK FM prof. Joanna Jurewicz wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego jest państwo i moim gościem nasza książka pani profesor to Fajer Dust and filozofii Janne Kristiansen Indian cynkiem wydana przez dom wydawniczy Elipsa, czyli o dzień śmierci filozofia historia starożytnej myśli indyjskiej informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek w Cannes, bo w Cezary łasiczka program Owczarek państwa mają goście z prof. Joanna Jurewicz wydział orientalistyczny Uniwersytet warszawski najnowsza książka pani profesor dostaje desant filozofii książka wydana przez dom wydawniczy Elipsa, czyli objęć śmierci filozofia historia starożytnej myśli w indyjskim myślę, że możemy tak powielać ich mieście przed Budą, a tak mówimy tak przed informacjami innych pokazywała pani ten ogrom korpusu tekstu ostry mam do czynienia nie rozwiąże część przed Rio fragmentach tak, żeby udało się pani przełożyć na Polski mógł przestała pani wszystko przeczytałam wszystko, ale hordy dziczy ocalał oraz w urzędzie nie mówimy całego korpusu nie przeczyta nie da się nie zaczynał on chyba nic innego nie można robić tylko tego czytać nawet g niektórzy zapamiętywania -li te teksty i zapamiętywanie jedno i Ystad powiem, bo to jednak jeszcze zapamiętać apotem trzeba pamiętać należy pamiętać, że w kółko recytować to, a o nawet oni dzielić swój korpus zna ona na na części to znaczy byli brani, ponieważ te teksty są ułożone w taki sposób, że każda nawet ma swój korpus komentatorskich, czyli swoją obraz znany ze swoją pani siada swoją jeszcze przed panią siadam są takie teksty aronia kino, ale w każdym razie i każdy i było jak bramini dzielili się przynajmniej tak w te teoretycznie, ale praktycznie również na 4 takie szkoły szkoły byłyby liderami Rwandy bramini akwariowe wiadro wody są umowy, gdyby nawet oni by nie byli w stanie tego wszystkiego myślę wszystkich tekstów zapamiętać, mimo iż zapamiętali nieprawdopodobną liczbę jak widać tekstów i 1 z motywów zresztą moich mojej tego, że chciałam to w tym zajmować jest to, że w porównaniu właśnie ze starą myślą o pracy okresu przed Sokrates Europejską, bo to jest nieprawdopodobne powiedział źródło właśnie do zbadania początków filozofii początków abstrakcyjnego myślenia w nauce zachodniej panuje takie przekonanie, że abstrakcyjne myślenie to zarówno Jack Goodyear reprezentuje, jaki Hawe lock, który się zajmuje właśnie w bardzo ciekawy sposób starożytną myślą grecką i próbuje też jakość zrekonstruować powstawanie tej myśli abstrakcyjnej no oni obaj twierdzą, że wynalezienie pisma i zapisywanie tekstu było takim istotnym powiedziałabym luk w tym motywem przy tym co ułatwiło cieczy przyczyniło się do powstania myślenia abstrakcyjnego no i w związku z tym na razie szczegóły bitwy twierdzi, że tak w ogóle jest dla całej ludzkości na tak nie jest dla całej ludzkości, bo jak się okazuje można myśleć abstrakcyjnie i nic nie zapisywać i tylko mieć to w pamięci recytować tak powiem razem z kolegami w 801 i komponować tak koleżanki nie mogły koleżanki nie niania nie nie koleżanki były do czego innego dlaczego, bo gorzałki, a to pilnowanie ogniska domowego do rodzenia dzieci do zajmowania się dziecina zasadniczo tak jak to w życiu no koleżanki nie tworzyły tych, aczkolwiek są za świat są jakieś takie mizerne świadectwo, że koleżanki też mogły brać udział w tworzeniu filozofii w 1 właśnie ze starszych u pani szat, które w okresie przed Budą powstały występuje taka wydziały filozofii cecha czy filozofka bierze udział Zofia filozofii atak bierze udział bierze udział w debacie w debacie takiej organizował Bieniasz królowi organizowali takie debaty filozoficznej różni kamieni z różnych stron ówczesnych Indii przyjeżdżali na te debaty i spierali się i kto wygrał ten dostawał wielkie nagrody jak np. 1100 z 1100 do 1000 krów no i ona tam bierze udział w tej debacie zresztą nie zwycięża także do jakich takie ślady tego są, ale wiem, że są też próby takiego pokazania, że ta jest wolny i ważne było posiadać żonę, ponieważ Zrzeszenie miało żony to niemożna było odprawiać rytuału i w związku z tym nie można było w nim uczestniczyć w rytuał odprawiono w taki sposób, że uprawiali bramini dla kogoś w intencji kogoś witany w intencji kogo ten rytuał było odprawianych musiał mieć żonę i ta żona czasem mogła coś tam czegoś dotknąć jest oczywiście ciężko było rytualnie określone co i kiedy no, ale większość czasu siedziała tam mu troszkę zakryta, ale musiała towarzyszyć tym swoim, ale w ukryciu przez cały czas rytuału także na jej są takie, iż próby, żeby pokazać, że jednak te kobiety miały jakąś rolę no ale miały jednak powiedzmy sobie taką rolę wierną no tak bierną tak służebną wobec tego co tworzyli otworzyli mężczyźni to tak było i trudno by w przeszłości nie zmieni czy mężczyźni sobie popas, zanim bydło trochę postoi trochę powalczyli i tak w kółko i tak w kółko tak i decydowali decydowali ta decydowali recytowali i recytowali przede wszystkim recytowali co uważam, że miało też duży wpły w na sposób ich myślenia, ponieważ recytacja wierszy logo China recytacja wymaga on po prostu bardzo dobrej pracy z głosem z oddechem z technikami oddechowymi, które pozwalają to jest recytacja zresztą tych toyoty są dzisiaj do dziś dnia na południu Indii jakość tradycja recytacji się zachowała się nie tylko na południu i dyskredytacja, a nie taki Cichy pomruk kiwanie tylko te z głośnym powiedziałam głośno się to recytuje szybko trzeba naprawdę mieć się dobrze dobrą znajomość własnego ciała i właśnie sposobu oddychania, żeby to wytrzymać i może właśnie tak sobie myślę, bo może to wróćmy do samego początku dlatego ta książka się tak nazywa właśnie objęć śmierci filozofia, bo w władz w jakimś sensie chciałam tym tytule zawrzeć 3 fazy rozwoju tej najstarszej myśli, gdzie najstarszą myśmy Shrek wady jest to myśl wciskają im trudniej tam tak w któraś z marżą trojga rzadziej niż poprzednie książki ona można powiedzieć ta filozoficzna mieliśmy się koncentruje się wokół pojęcia ognia w kategoriach, którego pojmuje się całą rzeczywistość na tę myśl była tworzona co pan już tutaj wspomniał pośrednio w mocno nie wiem czy można powie żona była tworzona pod wpływem Sony, czyli takiej rośliny, z której wytwarzano w rytualny napój, który niewątpliwie dawał jakieś doświadczenia halucynogenne i bezpośredni łatwy kontakt z bogami jak twierdzili sami poeci no i Elany i właśnie no w każdym razie i w jaki sposób, że tak powiem to towarzyszenie tego tej samej wpłynęło na na myśl o tym, że rzeczywistość jest wewnętrznie sprzeczna z ogniska i płynna równocześnie trudno to powiedzieć, ale niewątpliwie można powiedzieć, że w pewnym momencie jak się właśnie w Kijowie przesuwali coraz bardziej na wschód zeszli z terenów, gdzie sama rosła i już drachma na hotel mówisz osób tytuł tak są one w rytuale i nie jest np. też takiej w 1 takim z dużych rytuałów jest z rytualne zerwanie kupowanie zrealizowane kupowanie Sony od górala, czyli wiemy, że sama prawdopodobnie rosła gdzieś w górach i można powiedzieć, że następne właśnie ten duży korpus, czyli Bachmann ten komentator ski korpus on już odstawał na naniesienie na kongresowych są nie było i oczywiście bardzo upraszczając Zet można powiedzieć, że te teksty są tworzone na głodzie i być może był to gra się, iż rząd albo na trzeźwo tak w i zapowiedzi, że głód centralnym tematem brahma jest śmierć i śmierci śmierć właśnie można powiedzieć wyrażana pojmowana przede wszystkim jako śmierć z głodu i ten, kto pojęcie śmierci z głodu stało się powiedział ważnym pojęciem filozoficznym w kategoriach, którego pojmowana w ogóle kreacji świata Bóg sam jak, tworząc świat, jakby umierał z głodu i później z martwych wstawał w świecie, a ja tak sobie myślę, że gdzieś to to bolesne doświadczenie doświadczenie głodu, która o nim jest w mogą być też związany właśnie z tym poczuciem z tą pamięcią o tych nie nadzwyczajnych doświadczeń przecież oni cały czas teksty recytowali cały czas rozumieli co recytują, bo jeszcze wtedy rozumiano sanskryt, bo później już się zaczęły języki i na takie powiedziałam średnia indyjskie, w których już ludzie zaczęli mówić już często potem uczono się tych tekstów na pamięć nie rozumiejąc tekstów z sanskrytu no ale w tych czasach jeszcze rozumiano sanskryt i czytają takie hymny z przeczytają swoją flotę recytują hymny, w których się im wreszcie, mówi że oni właśnie wypiliśmy są bez starych statut cytuje wypiliśmy 848 legenda wbiliśmy same staliśmy się nieśmiertelni trafiliśmy za spotkaliśmy się z bogami prawda to oni tutaj niestety jakoś to inni mają tego prawda nie mają tej sumy więc, więc jak się spotyka jak jak doświadczać tych nadzwyczajnych doświadczeń i myślę, że to poszukiwanie właśnie, że ten głód, o którym oni też mówią ty jesteś jakiś ślad technik deprywacji inne, które oni sobie zaczęli powiedziałabym stosować, żeby spróbować gęby i uzyskać doświadczenie są liczne, by sądy w i również bardzo istotne są tutaj techniki oddechowe, które mieli wypracowany, ponieważ no właśnie recytowali cały czas wiadomo, że techniki oddechowe w późniejszej rodzaje są 1 z istotniejszych filarów tego przynajmniej na pewnym wreszcie przez cały czas tego tego procesu i logicznego także także myślę sobie, że jak boja tak lubię szukać tego doświadczenia które, które motywuje myślenie filozoficzne myślę sobie, że to utrata Sony i równocześnie recytacja była tutaj jakimś istotnym elementem, który potem przyczynił się, który tak, by utorował drogę do późniejszych już bardzo powiedziałabym zaawansowanych technik i logicznych, które i w gruncie rzeczy już u pani siada ruch już widać bardzo wyraźnie, że te techniki oddechowe i te techniki takie właśnie związane z, że oni znaleźli drogę do UE do tego co niewidzialne do tego co nie przejawiają one, żeby przeskoczyli ten w tę niemoc, której jakoś drachma także znak w łachmanach niż, rozbijając cały czas rośnie o o te granice świata wiedzą, że coś poza tym światem istnieje, ale nie potrafię jeszcze do tego dotrzeć jeszcze albo może już w każdym razie nie potrafię, a w pani siada im się już udaje, a bunt, a potem to rozwinął się z tego co pani mówi celem korpus tekstów dotyczy tego, że najpierw byli na haju stek, a potem będzie mniej na haju akademiach i wina, że jak to fajnie byłoby na haju, a właściwie oceniliśmy to jest to już tak nie mamy, więc szukamy alternaty w alternatywą również 8 zloty miesięcznie, a Tauron zgodnie z 1 zlotego firmie SOS nie jest oczywiście to nie jest o tym, wyłącznie to jest taka próba powiedziałabym opisu właśnie doświadczenie, które mogły inne, które gdzieś tam przyczyniły się do powstania jogi natomiast ogólnie rzecz biorąc jest próba zrozumienia świata i to jest próba zrozumienia tego, o czym jest człowiek w świecie, ale nie patrzeć WL i Pattison to znaczy taki, jakby filozofia, żeby myśleć na dno w brygadzie to było na pewno opisy doświadczeń, które dla takich doświadczeń, które wychodziły poza codzienne nasze dwubiegunowy doświadczenia tak trwać bardzo wyraźnie widać, że ten stan nieśmiertelności, który oni realizowali zresztą w ramach tegoż naszego świata, ponieważ oni mieli świadomość, że istnieje jeszcze całe obszary rzeczywistości, ale wiedzieli, że do nich dotrzeć nie mogą, albowiem w Azji albo ich interesowały wróg będzie też nawet te nie przejawia na obszary rzeczywistości nie interesowały natomiast było możliwe w świecie uzyskanie stanu wewnętrznie sprzeczne dostaną wolności stanu do szczęśliwości na nic się wydaje, że to jednak było jakoś przez przez właśnie je samemu też indukowane indukowane tak natomiast brahma Hannah w tych tekstach, kiedy już, kiedy już właśnie ten główny można być w pewnym sensie, bo to co jest nadzwyczajny w Belgradzie to jest to, że nawet jeśli to było indukowane przez same to oni potem potrafili to w u osób opisać taki sposób opowiedzieć o tym w taki sposób użyć takich metafor i tak jak poprowadzić odbiorcy, żeby on mógł zobaczyć to świat, że w tym kocha rent na jakiś opis świata i koherentna opis ludzkiego doświadczenia oni na to nie i to jest nadzwyczajny, bo nawet, jeżeli to było indukowane przez same to każdy powiedział głupi, że są takie doświadczenie windykować, ale to, że potem z tego co z tego doświadczenia można stworzyć tylko chętną myślę tylko Harendy model świata i właśnie roli człowieka w tym świecie to to jest niezwykła uważa natomiast brahma dach jest sytuacja się o tyle zmienia, że są właśnie, jakby centralnym pojęciem staje się śmierć i śmierć, która jest widziana jako manifestacja Boga, że Bóg manifestuje się w świecie śmierci, że Bóg, żeby stworzyć świat musi w jakim sensie zanegować samego siebie i o tym w tej potem w tej negacji siebie, jakby ponownie się objawić już jako jako postrzegany na świat i wyczuwa i człowiek w jakim sensie musi temu to doświadczenie śmierci powtórzyć i to też nie jest powiedziane wprost to jest opowiedziane w Smorgoniach, które tak poz mogą oni je można co skonstruowane tak, że można zrozumieć to kocha Francję wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM formacja 1140 państwa mają goście z prof. Joanna Jurewicz Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Joanna Jurewicz wydział orientalistyczny Uniwersytet warszawski najnowsza książka pani profesor cofają Defence los jest cofnięcie im więcej kin, czyli o dzień śmierć i filozofia historia starożytnej myśli indyjskiej książka wydana przez dom wydawniczy Elipsa to właśnie może coś o tym, myśli, bo na razie tajne na razie wychodzi na to, że dobrze chodziło o jak zatem zdarzyć się odróżniać jedno zaś tylko widziałam tak wyje wizję tego jaskinie i leczenie jest ich wydaniu indyjskim można powiedzieć tak, że właśnie wyć z powrotem wrócił z powrotem do ognia w rynkowym JLL w można powiedzieć, że rzeczywistość pojmowane jest w kategoriach ognia ognia, który się manifestuje w świecie manifestuje się w świecie manifestuje swoje konto, na które jest ambiwalentny, który posiada właśnie swój ognisty aspekty swój przeciw decyzji płynny aspekt i manifestuje w świecie to swoją widział wewnętrzną sprzeczność znaczącą rolę takiego polskie nie są w taki efekt realnej wyrosła w foyer rannych są tańsze Georg Brandt sam tańsze okien no trochę na sarnę w Chorzowie na poziomie kosmicznym to jest realne w tym, że tak też jest taki ogólny model kosmosu, że poranne ofiary sprawiają dok w właśnie jest wzrost są wylewane do ognia sprawiają, że wschodzi słońce, z którego potem pada deszcz na poziomie ludzkim wyraża to się to właśnie, że człowiek wypija są one potrzebne na fizycznym poziomie się poci, ale równocześnie ten jest totolotek to po rozgrzaniu Podkowa w samym sobą prawdopodobnie dawała takie świadczenie rozgrzanie powoduje, że jego myśli się po tym, ciepłem wewnętrznym celują w co są coraz bardziej przejrzyste i człowiek jest wstanie skontaktować się z tą rzeczywistością pod ich zobaczyć ten ogień w świecie i mieć z nim jakoś tak i poczucie jedności mieć poczucie, że ogień, który wbrew nim jest jogging jest w rzeczywistości świecie w kosmosie i Tołstoj są 1 z istotą tego ognia jeszcze 1 z bardzo ważna cecha ognia artystą, że to jest syf można powiedzieć jego cechą jest poznanie to znaczy to tor ten centa, a to ogniste rzeczywistość tych swoich 3 naprzemienne ich manifestacjach poznaję samą siebie i w ten sam sposób człowiek uczestniczy w tym procesie poznawczym można powiedzieć największym skrócie tak wygląda myślę, że nawet w w momencie, kiedy zaczynają właśnie w łachmanach to się nieco zmienia zmienia się w ten sposób można też wychodząc od ognia powiedzieć, że podczas, gdy wyrwać właśnie ogień jest wyraźnie znaczy ogień jako kategoria, którego pojmuje się to ten świat ten kosmos właśnie taką ambiwalentne mu ambiwalentne istotą nazwijmy to tak wzrok węch jest brak ma dach ogień staje się właściwie przed uosobieniem, jakby kładzie się nacisk na to jego destrukcyjną postać na tę postać niszczącą na tę postać właśnie śmiercionośną ognia w i kosmos jest pojmowany w kategoriach właśnie taki można powiedzieć otchłani czy pustki, którą Bóg w sobie tworzy taki pojmowanej na wzór właśnie głodnego w kategoriach głodnego brzucha który, który cały czas musi być nasycony, a samo tworzenie samo tworzenie rzeczywistych kosmosu są takie głosy mogą oni, w których jest niebezpieczne dla Stwórcy to znaczy Stwórca wyłaniano 3008. dnia, który Stwórca wyłania z siebie ogień i ten ogień nie ma co właśnie pożreć nie ma czym niczym Gołąb sycić w związku z tym ogień zagraża Stwórcy czy jak Stwórca głodny to zły to zły tak jak twórca młody to zły i jedno gorzej będą nawet sam sobie zagraża wtedy ta, a jego złość zagraża sobie jemu samemu, ponieważ nie ma nie ma nic innego poza jedynym, który się cały czas przekształca i potem wiek rozwiązaniem jest jest w samo funkcjonował na dnie kosmosu widziane jest też w kategoriach jakiegoś takiego aktu rytualnego, który człowiek codziennie musi powtarzać, ale celem tego aktu w większym stopniu jest nasycenie tego ognia i taki powiedziałabym człowiek jak składał ofiary w to, składając do ognia nie tylko już wtedy raczej nie są metek różne inne obiad składający, ale notes też brak mamy się też, że same należącym, w czym ona była naprawdę to jest nieważne tak jakby wykupuje siebie od śmierci i wykupuje siebie tak długo jak może się wykupić aż wreszcie umrze jak on rzadko składają na stosie kremacyjne mi wtedy jego ciało jest tym co tu objazd dla Torunia, a on, a on doświadczam doświadczony jakaś jego część przeżywa też są takie fantastyczne fragmenty jest też taka właśnie ruch też kawałek analizowałam tak kazali mi kopa niż w grach i Emilia Rahman idzie wini pan już Grohmana, który się właśnie opowiada co się dzieje z człowiekiem po śmierci i jak ten człowiek po śmierci znaczy człowiek dlatego często przeżywa dochodzi do Żyda do dochodzi do słońca zawsze się tak ten zarówno frekwencji jak i Brach Monach uważa się, że z na słońcu czy te jak on, że słońce z widocznym znakiem tego miejsca, gdzie jakoś tam w kosmosie, gdzie jakość nieśmiertelność jest możliwa już dość prosta, że zespół no i synem no właśnie Kiszczak wejść na PFRON z ulic nowego nośnikiem osi Słupsk 8 i na tym słońcu ta śmierć dalej go goni w postaci ognia, a także także brak Manas jest, jeżeli wie jak się nas w dacie potrafi odpowiedzieć dobrze pytaniem, które zadaje strażnik słońce i t d. to to po jego to wtedy uzyska po Łazienkach z sąsiadem i Święty Piotr no tak tylko ten strażnik słoń sama postać niemal trzyma w ręku jakiś straszny straszny właśnie do końca wiadomo czynie mocno i jak się o nie umiał odpowiedzieć na pytanie przez niego zadane dotyczące własnej tożsamości on pyta się, kto jesteś, a wtedy, jeżeli ktoś odpowie jest zmiana Jurewicz to wtedy dostaje się policjant Tadeusza czyta tylko część, która przeżywa byście pojęcie duszy nie ma zostaje w Dudę żonaty młotem i Shell i powraca z powrotem na nasz świat jak ująć w teatrach jak ja jak co należało ich nieśmiertelność tak na to nie wywiązała się znęcania no na niej nie gorszy niż rok branża znowu zaczyna się umierać tak, a znowu jest kolejna śmierć, ale biadolenia wie czy dobra odpowiedź jest, że ja jestem tobą, czyli właśnie wyrażenie tego mechanizmu ja jestem przy zbyt małe wymiary Real no ale przy założeniu, że wszystko jest 1 to jest dobra odpowiedź tak moja moja osobowość tak powiem jest w tym w ramach tego założenia i moja jest jest niestety na jakąś powiedziała tylko on emanacją Boga, który jest tak naprawdę 1 ja mam po to, żyję, żeby ta jedność doświadczyć, a tylko jedno dobre odpowiedzi 1 niestety w to, więc tak to wygląda w rytm i można powiedzieć właśnie, że wbre w mana jest brak many się co zafascynowany śmiercią nad twórcy pachnącą COS w Afryce testową wokół tej śmierci i przekroczenia tej wszechogarniającej śmierci, która jest można powiedzieć, że w pewnym sensie śmierć jest najlepszym czoło manifestacjom Boga, bo jest czymś najbardziej przeciwny temu co tutaj na świecie doświadczamy prawda śmierć jest czymś najbardziej obcym dla nas, chociaż stale niby z nią obcujemy, ale jest jednak jakość czymś równocześnie doświadczeniem diametralnie obcym od życia tak jak Bóg jest w postawie w pewnym sensie doświadczeniem diametralnie obcym odczucia absolutnie diametralnie obcym wobec świata tu i teraz, tak więc więc, więc jakoś w ten sposób, by ta ich myśl musiała biec Annę no i wreszcie w u pani siada ach, pojawia się właśnie dlatego to filozofia, bo najem ten ostatnio ta ostatnia część tytuł odnosi się już do nich ogień wiemy już wiemy, ale los filozofia trochę też, dlatego że zasadniczo w takt odważyłam się użytego zwraca użyłem tego słowa w odniesieniu do bani Saad nieważne, więc Logi przyjmuje się tak naprawdę filozofia w Indiach, jeżeli się w ogóle zaczynać od pani szat przy tym moim zdaniem to jest i to jest to staram się pokazać mojej książce, że to jest to fałszywe założenie to znaczy ta filozofia zaczyna się już rok wejdzie Ellen i nikt nie byłoby filozofię bani Saad bez tych wielo wieś losy wielu są letnich wysiłków wcześniejszych filozofów właśnie w należy oczywiście w pani siada pojawia się więcej takich pojęć abstrakcyjnych to co my w Europie byśmy was znaczy to co my ogólnie uważane za ekstra za abstrakcyjne pojęcia czy i już nie, odwołując się do doświadczenia w i jechać no IW pani siada wydaje się, że nastąpiła jakaś powiedziałabym nadal zachowane jest przekonanie, że wszystko jest 1 ze wszystko jest manifestacją 1 absolutu, ale że tak jakby możemy wyrwać się nawet po śmierci z tego zysk to tak jak mówią wrak będzie ich Grohmana z kryzys, który człowiek może uzyskać to jest dotarcie do tego do tych obszarów świata, które są konceptualizm chowane, w czym pojmowane w kategoriach słońca, ale cały czas jesteśmy na krawędzi naszego tego tego świata tu i teraz cały czas nie możemy przejść do tego co jest co jest nie przejawia on coś naprawdę wolne od śmierci i ostatecznie wolną od śmierci i wydaje się, że w NATO wydaje się w pani siada już zna i ten mentalny skok został dokonany i najwyższym celem człowieka jest nie tylko powiedziałabym odprawianie rytuałów i i w których się potwierdzą swoją 1 z kosmosem, ale równocześnie istnieje możliwość wyjścia poza poza słońce tak pójścia jeszcze dalej i doświadczenia ostatecznej tego absolutu w swojej ostatecznej postaci w żaden sposób nie przejawia żadnej i to jest też i ten namysłu nie ma żadnej wątpliwości tworzy się właśnie w czasie recytacji w czasie oddychania, bo te teksty były wkomponowane ustnie nigdy nie komponowane z dniem nie nie nie tworzono filozofii w milczeniu tak jak się dzieje jak i szykan siedział i pisał w milczeniu jak rozumiem pani mówi są jednak Polska też może mówił w ale tworzone w słowie w grupie słynny filozof i Delic pisali mówił no właśnie nowa myślę, że tak, ale zasadniczo jak piszemy to toto to jest cichutko to nie mówimy do siebie, chociaż właśnie moje różnie bywa natomiast tutaj tworzono filozofie w trakcie nocy można powiedzieć doświadczania własnego jakiegoś procesu chciało właściwego oddychania recytacji im jestem przekonana, że za ten proces tworzenia filozofii miał właśnie wpływ na to, że na torze w ich umysłach coś się Anna czy wpły w na nas stany świadomości, które pozwalały jasnych ścian oraz na coś takiego tak sobie myślę pozwalały im właśnie doświadczyć w którymś momencie co się zadziało Czech Włoch pewnie długi proces tej ostatecznej najwyższej jedni, która jest poza wszelkimi uwarunkowaniami, które już się nie manifestuje to w świecie ciągłych z martwych wstawanie o umieraniu tylko jest po prostu poza po prostu nie po prostu jest poza tym to nieustającą zmienność świata i ta rzeczywistość i nie można też zauważyć właśnie z w tym jak się zmieniają znaczenia słów to rzeczywistość pani siada nazywa się Rahman wróg wejdzie to słowo oznacza wyraz Rahman oznaczy swój czas święta słowo jego moc właśnie święte słowo Wedel n p . i tak samo to samo można, a Ibrahima Abrahama, na które są właśnie tekstami na temat tego słowa wyraz brahma oznacza zarówno święte teksty, jaki taką wewnętrzną podstawę, która jest identyfikował, którą można właśnie wewnętrzną postawę, na której można coś budować jak się recytuje jak śpiewa to się uzyskuje ataków wewnętrzną postawę podstawę fizjologicznie w dole w dole brzucha to jest to na czym można się oprzeć, żeby móc długo mówić długo śpiewać i 1 Rahman w łachmanach mam przekonanie, że właśnie odnosi się też do tej fizjologiczne podstawy, która jest podstawą wszelkich racji, bo dzięki temu mówimy o jak mówimy to świat się staje w bardzo dziękuję pani profesor w bardzo dziękuję prof. Joanna Jurewicz z wydziałów realistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oba państwa moim gościem najnowsza książka pani profesor dostaje teraz filozofii i 90 Indian z Chęcin wydana przez dom wydawniczy Elipsa dziękuję pani profesor informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a zrealizował Adam Szura Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA