REKLAMA

Jak sztuka weszła na wrocławskie podwórka

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-11-06 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
radio TOK FM w niedzielę 6 listopada program zrób sobie kraj w radiu TOK FM jeszcze w dzień dobry Paweł Sulik i witam gości w studiu Radia TOK FM jest z nami pan Michał Bieniek kurator sztuk wizualnych Europejskiej stolicy kultury Wrocław 2016 dzień dobry dzień dobry pani Natalia Romaszkan koordynatorka projektu Wrocław wejście od podwórza w ramach Europejskiej stolicy kultury dzień dobry cydr i pani Anna Jaszczyk 1 z artystek biorących udział w projekcie tak Świetlik i refleks Rozwiń » tak od tych 2 dni co na nim będziemy mówili dzień dobry dzień na prawicy państwa zaprosiliśmy do naszego studia, chociaż już kiedyś mówiliśmy w radiu TOK FM o projekcie, który nazywa się Wrocław wejście od podwórza w w największym skrócie chciałem słuchaczom przypomnieć, że to jest historia którą, która gdzieś swoich podsta w miała próbę pokazania miejscy wydawać, by się mogło nie atrakcyjnych miejsc w tkance miejskiej, które artyści czy aktywiści chcieli w ten sposób, aby podkreślić, że obudować przebudować zaznaczyć i zobaczyć jak okoliczne lokalna społeczność będzie na to patrzyła czy z radością i będzie chciała wziąć udział we wszelakich aktywnościach czy też z pewnym dystansem muszę państwa zapytać czy odpowiedni czas już minął 3, jakie są państwa refleksje jeśli chodzi o reakcje na poszczególne projekty czasy nie minęło od tego zacznę było cały czas działamy w UE i pomimo tego, że wyrok już się zbliża się do końca przed nami jeszcze wciąż kilka projektów natomiast będąc po niespełna 30 realizacja ach, w ciągu 2 lat w bardzo różnych miejscach miasta, bo to istotne nie skupiamy na konkretnym osiedlu w konkretnej dzielnicy tylko jesteśmy rozliczani po całym Wrocławiu i inni, ponieważ takie nasi artyści architekci projektanci znaleźli przestrzenie my nie pokazywaliśmy konkretnych podwórek jako organizatorzy tego zapraszaliśmy do przyjrzenia się całym dzielnicom całym obszarom natomiast nasi goście właśnie animatorzy architekci artyści wybierali te podwórka plan dla nich ciekawe interesujące zapraszaliśmy artystów spoza Wrocławia co istotne, ponieważ chcieliśmy zobaczyć czy spojrzenie z dystansem na Wrocław z pewną świeżością rzeczywiście jest przyniesie jakiś rezultat da nam jakąś nową świeżą jakość i rzeczywiście mamy takie poczucie, że udało się ja bym udało się uzyskać pewne nowe spojrzenie na przestrzeni na przestrzeni miasta udało się to aż po no i choć nie jest to nie jest to w pełni pełni sukces zaprosić mieszkańców do George jest w pełni sukces, ponieważ w jednych miejscach wyszło to oczywiście lepiej i ludzie mieszkańcy zaangażowali się w działania w innych miejscach nie może zabrakło czasu może metodologia naszej pracy w danych w przestrzeniach nie była do końca dobrze dobrana natomiast w eksperymencie uciekał jeśli zdejmowane szkoły, bo jak i pamiętam poprzednią rozmowę wielokolorowe nadmuchany Jeż cieszył się olbrzymią popularnością dzieciaki przychodziły tam go oglądać bez względu NATO, gdzie taniej nie będzie on teraz zmieszane gdzieś za granicą w ogóle jechać nawet 2 funkcjonujących zachętach, ale okazuje się, że jest za sukces tak ze względu na to gdzie zafunkcjonuje czy w jakimś odrapane podwórko kamienicy na Grabiszyńskiej czy gdzieś jakiś ładny przestrzeni przepiękny to niema znaczenia była sama co bardzo, ale jakieś przykłady tego, że tego typu możemy podać wspaniale zafunkcjonował to się tak lub społecznie mówiąc o skali zaangażowania projekt Karoliny Breguły serial podwórkowy, kto tam, gdzie mieszkańcy przez ponad miesiąc razem z artystką przygotowali scenariusz grali przygotowywali też szyld całe całe zaplecze produkcji i tak w takim trybie 1 dnia intensywnej pracy potem 1 dnia montażu był wyświetlany na podwórku kolejne elementy element serialu, ale tutaj mówimy też dużych podwórkach, bo podwórko pasji, która wygrała Kasia jest jak to sobie tutaj tak roboczo nazwany najmniejsze podwórko we Wrocławiu ale, ponieważ zyskała decyduje o tym, często o tym, sukcesie bądź porażce, ponieważ skala mówi nam o tym, skala podwórka mówi nam o tym ile ich mieszkańców jesteśmy w stanie zaprosić do działania i większe podwórko tym często mniej ludzi się angażuje pomimo tego żar danej przestrzeni mieszka więcej osób to niestety i panuje większa jest taka nim znieczulica jest kwestia dystrybucji informacji, o ile zrozumiała oczywiście, że tak, ale też kwestia tego, że ta odpowiedzialność za za tą najbliższą przestrzeń się po prostu bardziej rozmywa w inny podwórko, które wybrała się jest maleńkie tam miałyśmy taką możliwość trzeba przejść po wszystkich mieszkańcach z nimi porozmawiać i tutaj też busu pary Super odbiór i bardzo fajne takie poczucie tego, że się udało i że pani coś, że został syn, że zostało coś się co zrobione natomiast tym przypadku w przypadku właśnie tych projektów animacyjnych, które trwają przez dłuższy czas udaje nam się zaangażować się nie większą ilość osób po pierwsze przez czas realizacji po pierwsze przez metodologii działania karty po drugie, przez metodologii działania artysty w inny projekt Asi sprytnie inflacyjnym, niemniej powstał w na tyle dobrze dopasowany do niego przestrzeń, że udało się dotrzeć do ludzi i porozmawiać z nimi o tym, a dążenie do pani Anna treści opowie o projekt, ale tam faktycznie, jakby ta data ta kwestia przynależności przestrzeni i mieszkańców do tego była wręcz bardzo zdefiniowana, bo jak chodząc po bo po przeróżnych podwórkach war we Wrocławiu oraz zaintrygowało mnie to, który jak na tle innych bardzo duże w takich podwórek, które obejmowały całe takie kwartały uliczne właśnie w szukałam sobie ten ten malutki Świetlik, który wręczył na początku wydawał się niedostępne, bo on jest jakby odgrodzony furtką w związku, z czym tak przystał furtka faktycznie przechodzą tylko mieszkańcy 1 kamienicy i oni właściwie są taką bardzo wybraną grupą, która z tego korzysta stąd też to, z czym Natalia mówisz tak jakby ta grupa docelowa osób najbardziej zainteresowanych, którzy mu, którzy będą gotową instalację mieli na co dzień była no bardzo zdefiniowana tak mieliśmy szansę faktycznie zadzwonić porozmawiać wyjaśnić objaśnić zapytać i t d. potem z czasem, by tak jak mówił początkowo wydawało się, że to jest takie, jakby odcięta zamkniętej właściwie stoi takie nieużywane potem z czasem mi z każdą nieobecnością Wrocławia okazywało się, że jednak mieszkańcy z tego korzystają, choć tak bardzo przelotnie wychodzą tamtędy do zaparkowanych samochodów wychodzą wyrzucić śmieci i tam część mieszkańców von na tej malutkiej w tej malutkiej studni takiej kamień kamień na komin nieczynnej wiesza pranie, więc zależało mi bardzo, żeby te wszystkie funkcjonalne aspekty utrzymać, żeby jak był tamten czas byłem spokojny swobodne przejście i żeby właśnie na szkle zachować tę funkcję sznurów na pranie i jak u zarania tego w tej takiej małej ciemnej szarej studni u zarania tego pomysłu taka trochę romantyczna im idea sprowadzenia tam nieba na ziemię stąd właśnie ten cenny jak w koncert wyłożenia dna tej całej tej małej studni powierzchnią lustrzaną odbijającą światło przy czym właśnie tak jakby tak jak mówiłam, jakby chodziło o zachowanie to z tych też tak jakby funkcji tego podwórka w związku, z czym wokół ustawiony jest taki taras drewniany, po którym swobodnie można przechodzić to też daje tak jakby większe komfort podejścia faktycznie do do granicy TIL tych luster i pochylając się nad nimi, zaglądając tam jak widzimy własne odbicie ale, ale też, jakby nie było swoich dzieł na początku Bukała pani Jadwiga drzwi pytała Rosja rozmawia z ludźmi i jak i jak reagowaliście pani w ogóle wychodziła kopie informacji od pokarmów jak może być niedawna po 2 dniach zrealizowałem niż Maradona czy ten proces z takim było troszeczkę inny, ponieważ to ze względów proceduralnych też, zanim chodziliśmy i pukaliśmy to jak było tutaj ze względów organizacyjnych tak też chcieliśmy mieć pewność także to jest, że jesteśmy w stanie to wykonać i że też, że był fundusze na to są znaczy, że jak koszty tej instalacji są wystarczające, żeby szły one, że pani puka do drzwi rzeczywiście otwierają na razie, a ich najpier w właśnie jest zadali z Natalią która, jakby wyjaśnia całą ideę i koncertu całego tego programu wejście od podwórza, gdzie są w różnych podwórkach różne działania te i jak by tak mówimy o jak by tak o tej idei rozjaśnienia podwórka tego wewnętrznego i też oczywiście mówimy też o omówimy też o niebie tak, ale mówimy też takich prozaicznych sprawach Żydzi to też wiąże z oczyszczeniem tego podwórka przed karaniem kanału deszczowego także BM o wahaniach goście to morale gości oddajemy właśnie do powiedzenia używamy nigdy takich określeń, które to jak, otwierając drzwi mówimy dzień dobry też widzimy kogo mam przed sobą inaczej rozmawiamy z osobą starszą, która otwiera nam drzwi w inaczej mogą mu kobietą, która lektura, gdy dziecko między nogami nie znajdą poświęcić nawet 1 , 5 minuty, więc trzeba tylko unika dopasować, ale za każdym razem ten odpowiedź jest jednak dobrze, a tak, ale ile to będzie kosztowało albo akcyza to po akcji nowa i tutaj dochodzimy do wód do sedna tak naprawdę powiedzenia od męża, ale drodzy państwo to państwo nic nie będzie kosztować możecie państwo tego nie oczywiście nie chcieć niemniej, ale nie przekłada się nie wymaga to od państwa żadnych nakładów finansowych ani od państwa ani spółdzielni i tutaj zaczyna się rozmowa tak naprawdę o tym, czym jest Europejska stolica kultury jako nie tak Extra idealnie, ale tak naprawdę czym to jest namacalnie to znaczy w momencie Europejska stolica kultury zapukała do czyich drzwi konkretnie o dalszych Ady interesujące, że te argumenty ekonomiczne na początku tak lekarzu zapłacili to jeszcze ja i to jest dla mnie zrozumiałe, gdyby ktoś zapuka do moich drzwi po zostawiane są na podwórku, toteż byłbym zaniepokojony, ale czeka mnie tak to kolejna warstwa, a mianowicie czysto symboliczna Czyżby ludzie pytają np. co to oznacza albo jakiś błąd nie przeszliśmy cały ten etap właśnie spadł o podniesienie jakości życia taki stan zatkania kanałów, ale ich przyszło do dołu do 3 czy ktoś zapytał, dlaczego to ma być nie boi się odbijać dlaczego, dlaczego to tak ma wyglądać ktoś pytał o walory estetyczne artystyczne tego nowo próbuje zwykłe przypomnieć te pytania czy było faktycznie, dlaczego akurat nie ma znaczenia, bo my co takiego się działo z takiej niszy swobodnej rozmowie także, że jakby próbujemy zwiększyć przyjemność przebywania choćby krótkiego w tym małym świetlików i tak naprawdę tutaj przyznam się, że oczywiście, aby ta idea odliczanie, by tego, że właśnie z wyższych pięter też kamienice wyglądający, ponieważ na świecie jest bardzo bardzo małe, więc znam oczywiście też część tej architektury się o odbija w oku, ale muszę też przyznać że, że właśnie ten ten moment otwarcia był też były dla wszystkich pewną niespodzianką i my i również to szyja czekałam na to z ogromnym biciem sercem, bo sprawa niby jest prosta kąt padania równa się konta owi odbicia, niemniej jednak tam sytuacja była o tyle skomplikowana niby malutkie to był ten, kto to jest nie wiemy jak i 4 te studia pewno albo tak niewielki jest też wiedli nie ma jednak tam są skosy właśnie spadki, ponieważ na środku musi być odpłatna wodę deszczową, więc za te nasze lustro też pochylają się do środka i tak naprawdę gdzieś tam było trochę jednak nie wiadomo co tak naprawdę zobaczymy jak za chwilę powrócimy do naszej rozmowy i przed nami skrót informacji Radia TOK FM ja przypominam, że zna mieszka Michał Bieniek pani Natalia Romaszkan pan pani Anna Piaście i za chwilę powracamy do rozmowy słuchamy Radia TOK FM program zrób sobie kraj dziś w niedzielę 6 listopada Michał Bieniek kurator sztuk wizualnych Europejskiej stolicy kultury Wrocław 2016 dzień dobry już teraz Natalia Romaszkan koordynatorka projektu Wrocław wejście od podwórza w ramach Europejskiej stolicy kultury jeszcze raz dzień dobry w Indiach i pani Anna Jaszczyk 1 z artystek biorących udział w inny w wprawo w projektach i w pierwszej części dzień dobry i w pierwszej części naszej rozmowy pani pięknie opowiadała o tym jak Anin instalacja Świetlik wygląda jak funkcjonowała w trasę bez dobry czas w drugiej części naszej rozmowy, żeby zapytać pana Michała Bieńka czy to nie było także od czasu do czasu pojawiały się głosy z zewnątrz, które mówiły świadka nie o to walczyliśmy o euro o Europejską stolicę kultury nie po to, biliśmy się z różnymi innymi miastami nie po to, nie po to jest w ogóle cała ta idea, żeby na jakiś w mieniu w mleku w podwórku wzmożenie najchętniej wyglądającym parę osób upatrzyła sobie pod nogi zobaczyła mnie, bo prawda to nie o to w tym wszystkim chodziło tak czy były takie głosy krytyczne Tobiasz przeciwnie po pierwsze, powiem jak to wygląda z mojej perspektywy jak głęboko wierzę, że właśnie potop była to walka i UE i właśnie temu służy tytuły cała ta idea Europejskiej stolicy kultury, żeby właśnie działania kulturalne artystyczne one nie tylko UE realizowana w galeriach muzeach takich bezpiecznych tematycznych przestrzeniach dedykowanych sztuce ale, żeby mogły opuszczać te ramy instytucjonalne i być realizowane tam, gdzie niekoniecznie ten dostęp do kultury do sztuki jest czy rzeczą, jaką na co dzień na co dzień oczywistą, odpowiadając na pana pytanie rzeczywiście na takie głosy podnosiły się i podnoszą się cały czas dlatego też, że te działania, które realizujemy w ramach projektu Wrocław wejście od podłoża to są działania rzeczywiście jakieś mierze jednak pieniędzy nie znaczy pionier ska eksperymentalnej na pewno skala tego działania do tej pory prawdopodobnie nikt w Polsce nie zrealizował jeszcze tak szeroko zakrojonego projektu dedykowanego właśnie sztuce działaniom artystycznym w przestrzeniach publicznych, ale było tych z Wrocławiem, a tych miejsc jest docelowo ma być ponad 30 jesteśmy cały czas w toku realizacji w razie tylu gwiazd i czekać nas jest lato też nadmienić, że tutaj nie mówimy także o znaczy jedno z wydarzeń, na które składało się również kilkanaście specjalistycznych traktujemy w tym podsumowaniu jako 1 ma tutaj namyśli projekt kazano w poszukiwaniu cudownego czy taki dwumiesięczne projekt umieszczony w przestrzeniach na gigantycznego osiedla Kozanów we Wrocławiu prowadzi albo pracownie w centrum ma swój odrębny, ale program ruszy film opowiedzieć więcej szczegółów proszę odejść, choć okazano fit poszukiwanie w tym na czym polega to taki projekt, który odbywał się latem tego tego roku do tego projektu zostało zaproszonych kilkunastu artystów polskich niemieckich, a także szwedzkich Rajcza artyści pracowali w przestrzeni tego bardzo specyficznego osiedla, jakim jest Kozanów jest osiedle to jest szczególny zarówno architektonicznie są takie bardzo ciekawe blokowisko usytuowane przepięknie otoczone parkiem jest tam bardzo dużo bardzo dużo zieleni ona ma też bardzo ciekawą i trudną historię o tak historia wiąże się nierozerwalnie z wielką powodzią dziewięćdziesiątego siódmego roku to od osiedla rzeczywiście bardzo mocno ucierpiało podczas tej powodzi to wspomnienie ta trauma, ale cały czas istnieje ciekawy jest także to, że na tych terenach przed wojną mieściły się cmentarzem w niemieckim Breslau to były to było tu, ale ta część ten kwartał miasta, gdzie zlokalizowana była cmentarze spośród tych cmentarza obecnie zachował się tylko cmentarz żydowski, a wszystkie pozostałe cmentarze niemieckie w ramach traktatu o nauczaniu 48 roku zostały po prostu zrównane z ziemią na ich miejscu mieści się teraz ogromny przepiękny park zachodni do tej historii zresztą odwołał się 1 z artystów grających udziału w tym projekcie Artur Żmijewski aktualnie odnalazł fragment płyt nagrobnych pochodzących z oryginalnych płyt nagrobnych pochodzących z tego nieistniejącego już cmentarza ewangelickiego, a i postanowił to potem wykorzystać, ponieważ one były składowane w takim, a bardzo szczególny sposób to władze takiego cięcia fiskalne prawdopodobnie dziesięcioleci po prostu leżały porzucone ułożył je wraz z takiego chodnika pomnika jak sam nazwał ten ten projekt chodziło tutaj oczywiście odniesienie się do historii ziem odzyskanych tzw. ziem odzyskanych tego, że ten materiał, jakim było poniemieckie płyty nagrobne nagrobki w ogóle elementy cmentarnego bardzo często wykorzystywany do odbudowy odbudowę tych ziem miast na tych miast miejscowości na tych ziemiach bardzo często do tej pory możemy przecież znaleźć element płyt nagrobnych w chodnikach na klatkach schodowych elementach tektonicznych także to bardzo ciekawe na niewątpliwe jest to praca 1 z tych prac, które wzbudziły też duże, gdyż duże kontrowersje i Akunina hasła cała taka dla nas trudna, ale też interesująca myślę, że wiele wiele się na związku z czystą historią z umiejscowieniem tej pracy i realizacją nauczyliśmy cała taka, a w cały taki proces, gdyby właśnie konsultacji społecznych czy potrzeby jak do opowiedzenia tej pracy, przez które musieliśmy, przez które musieliśmy się zmierzyć co ciekawe mimo kontrowersji, które narosły wokół tej pracy ostatecznie udało się wynegocjować i pozostawienie na stałe we Wrocławiu co prawda nie w tym miejscu, które zaproponował oryginalnie artysta ona została przeniesiona finalnie zresztą na dniach dosłownie, bo to auto to akurat to ten proces przenoszenia miał miejsce w zeszłym tygodniu właśnie do banku Zachodniego i tam już funkcjonuje na stałe jako rodzaj takiego monumentu właśnie chodnika pomnika jak jak pech chciał sam artysta czy to oznacza, że ten proces konsultacyjny w różnych sytuacjach on jak rozumiem nie był prosty styl w tym konkretnym przypadku no jak zło były dyskusje celowo, bo warstwa symboliczna jest niesamowicie mocna i działać nowa gala dla dla niektórych być może owej zbyt ciężka jak tutaj na pewno nałożyło się kilka kilka elementów z 1 strony ta warstwa symboliczna i też pewien element zaskoczenia związane właśnie z tak jak to ujęła poprzednia dystrybucja informacji i skalą miejsca, w którym działamy w przypadku Kozanowa tak jak powiedziałem to jest ta skala jest ogromna dlatego, że to jest bardzo duże osiedle mieszka tam bardzo dużo ludzi, do których po prostu niemalże niemożliwe jest dotarcie tak znaczy niemożliwe jest dotarcie do każdego poszczególnego mieszkańca tego osiedla skonsultowanie z nim danego działania artystycznego, a także wspólnym mianownikiem takiego pomysłu na tego rodzaju realizacje artystyczne czy ciel czy można to ująć w ten sposób, że ideałem dla państwa byłoby to, gdyby każdy mieszkaniec Wrocławia w jaki sposób odczuł nie tylko dowiedział się, ale odczuło, że we Wrocławiu z Europejską stolicą kultury czy to by uczyć czy to było taką podstawową intencją, żeby takiego właśnie zapukać z tym do SLD jak największej ilości drzwi lekarzem tu nie chodzi o spektakularne wydarzenie, żeby Lis znany artysta za olbrzymie pieniądze przyjechał wina leży ażurowy artystów, którzy najpierw miasto jest bardzo znana natomiast natomiast mnie nie o to chodzi nie chodzi też o to, żeby ten projekt też nie jest jakby strategią promocji Europejskiej stolicy kultury tutaj raczej Europejska stolica kultury jest pretekstem, ale także na debel daje pewną możliwość właśnie tego rodzaju działania znaczy myślę, że bardziej nam przyświecała czy przyświeca cały czas jakaś taka potrzeba właśnie pewnego przełamania tego nurtu one jednak hermetyzacji kultury sztuki z 1 strony, a z drugiej strony chyba wszyscy wierzymy w to, że sztuka realizowana w przestrzeni publicznej ma sens nie tylko artystycznie, ale także właśnie społecznie może przynosić rezultaty poza artystyczne rozumiane bardzo szeroko AMS inwestorzy, o czym chciałam tak różnych chciałam powiedzieć, ponieważ element my, przygotowując te działania artystyczne nie skupialiśmy się tylko ich łączne powstaniu artefaktu bądź na powstaniu serii warsztatów, ale dla nas ważne było też co to wszystko co dzieje się obok dookoła, czyli co będzie jak w projekcie skończy uczyli też podczas gdy prace nad nim w taki sposób staraliśmy się działać, żeby wzbudzić wre w ludziach, którzy z nami pracują bądź pracują obok nas obok tego projektu w PEM pracują żyją mieszkają nie zwrócili uwagę na przestrzeń, której się odbywa ich często najbliższą ukryć codziennie funkcjonują na problemy tej przestrzeni na, a też te trudności interpersonalne, które często sami prowokują nie odzywając się nie, uśmiechając nie mówię sobie dzień dobry im to są drobne rzeczy, ale tam też służyły te wszystkie projekty nie tylko realizacja zamysłu można relacje międzyludzkie tak późno, żeby stały się nie wiem bardziej prawdziwe bardziej żywa, bo po prostu częstszą Javiera sposobu ich limit to takim modelowym projektem, który w, dzięki któremu udało się to zrobić właśnie projekt Karoliny Breguły, którym już rozmawialiśmy, gdzie grupa mieszkańców kilkudziesięciu osób ponad 20, która mieszkała na 1 osiedlu podczas tym miesiącu prace nad serialem na tle zaprzyjaźniła, że teraz właśnie rozbili Chabry spotykają się nalewka oczywiste nie wszyscy naraz, ale potworzyły się tam jakiś taki cel znajomości tutaj jest pani z panem pan z panem panie z panią wcześnie, by te osoby totalnie obcy ludzie totalnie żyła niemal codziennie jednak przy śmietniku czy odprowadzali dzieci do tej samej szkoły, ale też przykładem jest przecież wiesz, bo z tego też wyniknęło jak jednak taka sytuacja rozciągnięta w czasie prawda, że dzieciaki zawiązały pewną grupę, która kontynuuje wspólną pracę nad projektem jakiejś jakiejś mierze i poświęca wiele uwagi temu, żeby ktoś nie skończyło, żeby ta energia nadal funkcjonowała to jest wartość sama w sobie jest pełniona przez siebie pracownia jest moim zdaniem też takim projektem, który przekłada się jednak nazwać oczekiwanie i kontynuowanie tych wiem, że bardzo mnie na czym polega pracownie przy komuny paryskiej 45 to jest miejsce zaaranżowane w pustostanie, które otrzymaliśmy od miasta nie miasto miało taki pomysł, żebyśmy przystosowali to miejsce na na przestrzeń wystawienniczą co dnia było naszym zdaniem do końca dobrym pomysłem zaproponowaliśmy miejsca aktywne to znaczy Przedmieściu oławskim ME w tym trudnym obszarze ze względu na strukturalnym społeczną nad tą ilość lokali komunalnych na zły stan tkanki miejskiej postanowiliśmy stworzyć miejsca do spotkań, ale do warsztatów do pokazywania chociażby animacji dzieciom do prostych działań kulturalnych z zebranych przez artystów animatorów aktywistów związanych właśnie z pobudzeniem tak naprawdę ludzi do tego, żeby wyszli z domu spotkali się ze sobą porozmawiali ze sobą i może przestali być tacy samotni, bo okazało się, że rok w bojach niejeden, bo największe wyzwanie nie jest w infrastrukturze tak bogaci są w miarę szybko tanim kosztem zrobić pomieszczenie, gdzie nie będzie wiało nie będzie kapało tak jak powiedziałam chodzi o to trudniej określić jak teraz powiedzieć ludziom jest pewna wartość, żebyście się wspólnie w różne rzeczy spotykali się też nie udało nam się to od razu, dlatego że w zeszłym roku, kiedy uruchamialiśmy pracownie założyliśmy model artysty rezydenta niektóre będzie IAM realizował jakąś tam swoją pracę artystyczną osadzoną w potrzebach lokalności z mieszkańcami, dlaczego potrzebną bardzo cenny ten lokal my wybraliśmy rzeczywiście taki projekt, który fajnie wysiadł byliśmy z niego zadowoleni, ale wiedzieliśmy, że możemy więcej wycisnąć z miejsca przede wszystkim ludzie, którzy tam pracują, ale też potrzeby lokalnych mieszkańców są to większa niż zmieniliśmy w tym roku model zostaliśmy zostaliśmy w takim modelu, który podzielił nam AMD program na program dla dzieci i rodziców i na program dla osób dorosłych, ale i osób starszych i pierwszy program prowadzi Kamila Woszczek i Krzysztof bryła inni to są te potrzeby hitem są ogromne głównie są to potrzeby socjalne bardzo trudno było to nie, próbując odpowiadać na te potrzeby socjalne i przejść do potrzeb takich związanych z edukacją czy właśnie z wszystkimi działaniami kulturalnymi udało się to, chociaż też jest to jest to proces teraz przychodzi tam grupa kilkunastu kilkudziesięciu dzieciaków czasami z rodzicami czy sam minie, która naprawdę często musi się tam uczyć trzymania nożyczek kredki, ale od setek go w końcu przechodzi do tego do rysunku czy to nawet sklejenia taśmy ze sobą 2 rzeczy, ale to jest Super fajnie, że mają taką taką możliwość taka impreza skończy pracownik ma zostać ma działać dalej te i tak samo dno jasno powiedział, żebym tak, ale tak miasto powiedział, że tak co więcej my też przedłużyliśmy nasze auto nasze zobowiązanie dotyczące utrzymania lokalu jako jako instytucja, bo mamy poczucie, że na to ona naprawdę jest działanie, które wprowadza nową jakość w perspektywie osiedla i miasta, ale osiedle, które bardzo tego potrzebowało, bo jestem przychodzi tam pewna grupa ludzi nie wszyscy, ale szkody osoby starsze czy osoby dorosłe i miał totalnie żadnego miejsca, w którym ranny mogłoby się ze mną spotkać chociażby porozmawiać ze swoich problemach z nowicjatu co można z nimi zrobić nawet np. warsztaty z pisania pism z Chin w ME warsztaty z pisania warsztaty z przechodzenia procedury administracyjnej nóżka związanej z załatwieniem jakiejś prostej rzeczy w urzędzie w 2 my mieliśmy takie spotkanie warsztaty z policjantami, którzy na danym dane na tym osiedlu pracują z niektórych słuchaczy słuchaczek może być zaskakujący ruch Chorzów nie bez opieki, dlatego że zawsze się wydawało, że to w kompetencjach albo władze państwa albo władz samorządowych tego typu działalności leży Atu okazuje się, że w ramach Europejskiej stolicy kultury w ramach działań i nogi jednak na pograniczu artystycznych i społecznych coś takiego się wydarza co ktoś może powiedzieć, słuchając pani nad tą trochę pomieszanie rzeczywistości, ale nie radzi, a dla firm chętnych trochę tak, ale oczywiście, że tak bym tak w taki sposób można pomyśleć o tym, że w momencie, kiedy my przygotowaliśmy pewien program działań właśnie, że odrobimy pokaz filmowy dyskusja, ale w momencie, kiedy przyszli nas odbiorcy powiedzieli nam to świetny pomysł tylko ja chętnie przyjmę ten pokaz tylko proszę mi powiedzieć po taki problem to się śmietnik rozwalił, a więc stwierdziliśmy, że dobra dojdziemy do tego etapu filmu z filmów rozmowy z rozmów o książkach, ale musimy najpierw przejść przez ten lekarz wezwany może jeszcze narażenie życia zamyka się wydarza odwrotnie w odwrotnej kolejności zgłoszeń od ławki albo kamienice Jacka Zachodniego projekt adoruje kocham, czyli roboczo przez nas nazywany ławką Jabłońskiej to było projektuje też wzbudził duże kontrowersje z powodu zupełnie poza artystycznych oznacza, że te kontrowersje doprowadziły do tego, że musieliśmy tam na tym podwórku przeprowadzić takie ponowne konsultacje objaśnić mieszkańcom, a raz jeszcze, dlaczego taki projekt dlatego w takim kształcie, że w ramach Europejskiej stolicy kultury, że w ramach takich ani innych funduszy i t d . i t d . i w ramach konsultacji w tym poświęciliśmy sporo czasu wyniknęły właśnie w toku już tych rozmów w taki właśnie prozaiczne kwestie jak chociażby kwestia rady osiedla okazało się, że bardzo wielu spośród szczególnie starszych mieszkańców tego podwórka nie ma pojęcia, gdzie znajduje się ich rady osiedla żona w ogóle istnieje mieszkańcy nie wiedzą do kogo mogą zwracać się z różnego rodzaju zażaleniami zapotrzebowania i t d . jakby tutaj po raz pierwszy bal w tak tak tak tak mocno rysowała się ta kwestia, która wymaga jakiejś odpowiedzi to jak łata odpowiedzią było znowu do spotkania, bo dzięki tym konsultacjom dzięki naszej obecności na podwórku młodsi mieszkańcy podwórka spotka się ze starszymi i po prostu zaczęli im udzielać informacji musimy powoli kończy naszą rozmowę myślę, że w UE najbardziej chyba zaciekawieni wyciszy głosy słuchaczy, którzy ani się kulturalnie sztuką nie zajmują się władza samorządowa z wywiadem miał prawdopodobnie w ChRL oświadczyła, że zaraz mnie nie ustępują w mistrzostwach Europy ze stolicy kultury jest takimi kwestiami, ale to ja jestem bardzo wdzięczny państwu, że państwo pokazali nam całe wydarzenie z tej perspektywy Michał Bieniek kurator sztuk wizualnych Europejskiej stolicy kultury Wrocław 2016 Natalia Romaszkan koordynatorka projektu Wrocław wejście od podwórza i Jana Chrzciciela artystek biorących udział w g mówiąc o swoich projekt o swym projekcie świetny bardzo państwu dziękuję za rozmowę ci dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA