REKLAMA

Podatek od nieruchomości ma już 25 lat. Czy firmy wiedzą, jak go rozliczać?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2016-11-08 12:40
Czas trwania:
14:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze z 1242 Aleksandra Dziadykiewicz dzień dobry państwu zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM w rynki finansowe w dniu, w którym stany Zjednoczone wybierają nowego prezydenta na razie też zawierać nowych rynkach nie dzieje oczywiście inne imię później będzie jak ruszą już najpewniej giełdy w stanach Zjednoczonych no dostaje powinno dziać się trochę więcej tak wszyscy będą czekali na ogłoszenie wyników wyborów Stano, który mamy teraz to w Rozwiń » Warszawie WIG 20 rośnie zyskuje 74 % w Europie w etatach Londyn też na plusie 14 niewielka zmiana w Paryżu taka roleta zyskuje 1 % natomiast we Frankfurcie DAX tracił 14 % waluty euro po 4 zł i 32 gr za dolara teraz płacimy 3 zł i 91 gr frank kosztuje 4 zł 1 gr, a brytyjski funt 4 zł i 86 gr na początek raportu gospodarczego jeszcze danych statystycznych na stopa bezrobocia w październiku wyniosła 8 i 2 % jest to delikatny spadek w porównaniu ze stopą bezrobocia, które notowaliśmy w Polsce we wrześniu takie szacunki przedstawia ministerstwo pracy cieszy się, bo jak przypomina zazwyczaj było także w październiku już się stało bezrobocia no właśnie zmieniała, bo znała nawet rosnąć w porównaniu z tym co działo się we wrześniu w tym razem tym razem w tym roku jest to inaczej bezrobotnych zarejestrowanych jest miliony 309  000 osób, czyli wyraźnie mniej niż było to winne są we wrześniu 2016 roku w raport gospodarczy, a z gry taka sama pan Aleksander Jarosz menedżer w zespole d s . podatku od nieruchomości w PwC w dzień dobry dzień dobry wynik 25 lat podatku od nieruchomości i to jest właśnie to okazja przy, których spotykamy się i raporty PwC in o tym jak wygląda anteny podatek to właśnie do tych nieruchomości dla kogo on jest ważny tak to podatek od nieruchomości to podatek, który płacimy my jako osoby fizyczne jako np. właściciele mieszkań w, czyli podatek od powierzchni użytkowej mieszkania domu czy podatek od powierzchni gruntu, ale dla przedsiębiorców rośnie również podatek od wartości budowli tak tak jest skonstruowany podatek od nieruchomości, ale którego ustalane i byłem rozumiem, że jest to podatek, którym przede wszystkim interesują się samorząd przede wszystkim prezesie gmin tak jest to jest podatek lokalny on można powiedzieć, że w dużej części ustalany przez gminę czy mamy uregulowania na poziomie centralnym ustawowe natomiast ustawa przewiduje bardzo dalekie możliwości wpływania na kształt tego podatku przez gminę gminy mogą np. ustalać wysokość podatku czy mają wpły w na stawki na wprowadzenie zwolnień podatkowych w Polsce jest około 2 ,51000 gmin w związku z tym można powiedzieć, że znajdą się z podatków właściwie można tak powiedzieć to jest to oczywiście koszenia, ale można powiedzieć, że to jest około 2 ,51000 takich mikro systemów podatkowych gminy rozumnym zwracają też budynek szczególną uwagę no bo ten stanowi to bardzo konkretną bardzo dużą część tego co źle wpływa do kasy gminy tak jest to bardzo duży wpły w, bo jeżeli wziąć pod uwagę udział w wpływów z podatku od nieruchomości w ogólnych wpływach gmin z wszystkich źródeł średnio jest to 33 % około natomiast, jeżeli porównamy wpływy z podatku od nieruchomości we wpływach ze wszystkich podatków lokalnych to jest to średnio aż 83 % jest to średnio np. z no natomiast czy są też przypadki, kiedy jest to więcej przykładem jest Warszawa, gdzie ten udział wynosi aż 97 %, czyli na tej podstawie możemy sobie wyobrazić jak ważny jest ten podatek, jeżeli chodzi o budżety samorządów, a czy można powiedzieć, że za podatek się sprawdza oto jest pytanie trudne, ale zupełnie kogo pytamy istnieją bardzo duże wątpliwości co do sprawiedliwości tego podatku dyskusja już od jakiegoś czasu temat podatku katastralnego to podatek, gdyż nie uwzględnimy podatek katastralny dla tych, którzy może niekoniecznie rozmiar zakres pojęć tak podatek katastralny cechuje to, że jest to podatek od aktualnej wartości majątku, czyli odchodzi z od słowa katastru kataster jest to pewnego rodzaju ewidencja, która zawiera wszystkie dane dotyczące podatnika przedmiotu opodatkowania, ale i tak jak powiedział zostać opodatkowani od bieżącej wartości, czyli od możliwości np. generowania zysku przez dane nieruchomości, więc jest uznawane jako rozwiązanie najbardziej sprawiedliwa i tutaj trochę dochodzimy teraz do pytania o podatek od nieruchomości Polski dla was zależy też przespany przez kogo uważany jest za z zastojem Biennale w ten nasz podatek, którym mamy od nieruchomości zupełnie inaczej liczonym gol podstawą opodatkowania jest powierzchnia, czyli może się okazać, że na gejowską Warszawę tak z gruntem budynki te, które stoją na gruntach bardzo drogiego i tak mają ten sam wskaźnik, czyli powierzchniowej potencjalnie do gazet i miasta mogą, choć dużo więcej, gdyby rynek od wartości tak dla Warszawy oczywiście jest to jest to prawidłowe stwierdzenia natomiast może podam przykład powiedzmy, że rozmawiamy o budynku magazynowym powierzchnię około 10  000 m ² o budynku, który w obecnie jest używany jest zdewastowany i stoi na dziś na obrzeżach mniejszego miasta w i jeżeli porównamy to np. właśnie w tym momencie z biurowcem o takiej samej powierzchni, które stoi w centrum Warszawę podatek w tym momencie od tych 2 nieruchomości będzie dokładnie takie samo wyniesie około 200  000 zł rocznie natomiast oczywiście, jeżeli porównamy sobie tutaj możliwość generowania zysku przez 1 drogą nieruchomość lub w ogóle są to sąd do wielkości nieporównywalne w czyjeś tak jednoznacznie określić np. można, by było po prostu zastąpić podatek od nieruchomości podatkiem katastralnym dobrze też takie pomysły gdzieś w kieszeni publicznej są tylko, że nic się tym kierunku specjalnie nie dzieje teraz opór tak jest opór, bo przede wszystkim społeczeństwo jest obawa, że obciążenia podatkowe w związku z tym wzrosną w związku z tym obecnie 1 z oficjalnych informacji wynika, że takie prace rzeczywiście się nie toczą o przyszłości były podejmowane próby wprowadzenia tego podatku trzeba sobie zdawać sprawę z kosztów, które na pewno niosłoby za sobą próba wprowadzenia takiego rozwiązania no to wymagałoby to po pierwsze, zaprowadzenia ewidencji, która w tym momencie nie istnieje można powiedzieć i wyceny wszystkich nieruchomości wg aktualnych wartości co jest na pewno przedsięwzięciem i bardzo czasochłonnym i bardzo kosztowna, a 3 podatek od nieruchomości ten, który mamy teraz w Polsce jak słynne już od 25 lat 3 do firmy, które muszą opłacić, oceniając ten podatek jako coś istotnego, otrzymując za nie przyjmujemy zajmują, a mogłyby np. ogólna percepcja tego podatku jest także studia na podatek drugiej kategorii wszyscy koncentrujemy się na podatek dochodowy na Warcie są to tematy, które są bardzo często poruszane głównie właśnie na szczeblu centralnym to się zmieniam, jeżeli chodzi o VAT na to mamo uregulowania na szczeblu Unii Europejskiej i że nawet popatrzymy na przedsiębiorców o to dużo osób pracowników zaangażowanych rozliczenia tego podatku jest właśnie zaangażowanym w podatki dochodowe przy czym VAT, więc ten podatek od nieruchomości jest faktycznie postrzegane jako podatek drugiej kategorii wg mnie zupełnie niesłusznie, że wielokrotnie okazuje się, że wysokość obciążenia z tytułu podatku od nieruchomości jest dużo większa niż n p . z tytułu podatków dochodowych my mieliśmy przyjemność pracować z przedsiębiorcami RM w ankiecie wysokość tego obciążenia przekraczała nawet 100  000 000 zł rocznie są ogromne kwoty tak jak wspomnieliśmy one są zupełnie niezależne od dochodów czy zysków generowanych przez przedsiębiorstwa niezależnie od tego czy dochód jest osiągany ten podatek musimy płacić interesuje proszę wyobrazić, jeżeli płacimy podatek roczny w wysokości 100  000 000 zł, jeżeli mielibyśmy tyle podatku dochodowego zapłacić chcielibyśmy osiągnąć dochód w wysokości pół miliarda złotych to jest politycznie niewyobrażalne, czyli firmy płacą podatek no i płacą Bonda, bo muszą, bo nie mają innego wyjścia, ale jak rozumiem, gdyby dobrze, że to dodatkowi przyjrzeć się poświęcić na to trochę czasu to można, by było zrobić tak, żeby zapłacić mniej tego podatku tak to co prawda przepisy ustawy o podatek i opłatach lokalnych, które regulują materię podatku od nieruchomości są bardzo ogólna co stwarza również bardzo duże możliwości różnej interpretacji to znajduje wyraz w orzecznictwie sądowym z naszego doświadczenia ani podatnicy często popełniają błędy w rozliczeniach przez samorząd nazwać błędami często są to Polsce nieefektywności, czyli trochę sami interpretują te przepisy na swoją niekorzyść i powiedziałbym, że jeżeli woda robi tak naprawdę tak większość podatników z naszego doświadczenia wynika, że średnia wysokość nadpłaconego podatku od nieruchomości mieści się w przedziale od 15 do 20 % to oczywiście zależy od branży zależy od konkretnego podatnika specyfiki rozliczeń VAT oraz 153 do 20 % obciążenie szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że ten podatek da się odzyskać za ostatnie 5 Lotos to są bardzo duże kwoty, czyli marketing 1 tygodni się też pochylić i zastanowić się inne co moglibyśmy zrobić tego co robi się do fiskusa z prośbą o interpretację, a to rozwiązanie jest rozwiązaniem powiedziałbym dosyć ryzykownym, a co wynika z kolejnej specyfiki podatku od nieruchomości i rozwiązania, które jest nietypowa, jeżeli chodzi zarówno rozwiązania polskie międzynarodowe chodzi o to, że gmina jest podmiotem, który z 1 strony jest beneficjentem tego podatku jak rozmawialiśmy otrzymuje bardzo wysokie wpływy z tego tytułu, a równocześnie wymierza ten podatek i zdrowe działo działa jako sędzia we własnej sprawie oczywiście byłbym niesprawiedliwy, jeżeli powiedziałbym, że wszystkie decyzje wydawane przez wójtów burmistrzów prezydentów miast są tendencyjnie są wydawane na niekorzyść podatników natomiast jedno ta sytuacja nie jest do końca powiedziałbym, że optymalna i zdarza się faktycznie, że tych rozstrzygnięć niekorzystnych mamy dużo, a jeżeli chodzi o interpretacje indywidualne jest oczywiście rozwiązanie, z którym możemy wziąć pod uwagę natomiast niestety musimy to wcześniej dobrze przemyśleć i liczyć się z tym, że niestety będziemy skazani takim przypadku na drogę sądową warto też to sądowe orzecznictwo pewnie śledzić jak z tymi przepisami nie jest notorycznie mamy taką sytuację, że podatek od nieruchomości teoretycznie jest podatkiem prostym, bo jak byliśmy przepisy są dość ogólne co by mogło powodować, że jest to podatek prosty, ale właściwie tak nie jest, bo im dali się będzie przepisy tym więcej problemów z jej z tego wynika zatem co mógłbyś zmienić, żeby podatek od nieruchomości był właśnie łatwiejszy może bardziej sprawiedliwy bardziej czytelny, a to jest bardzo bardzo trudne pytanie tutaj też trzeba sobie zadać pytanie czy nie wracamy trochę do tego tematu, który poniesiesz na początku, czyli w ogóle zmian systemowych w całym systemie opodatkowania podatkiem od nieruchomości z boku dzisiejszy system naprawdę jest obarczony obarczony wieloma błędami, czyli tutaj możemy wymienić właśnie to wtedy różnice w podatku na etapie różnych gmin to ogólność przepisów, więc pytanie czy to jakieś systemowe rozwiązanie nie nie powinna pomóc być może dobrym kierunkiem jest jest podatek katastralny rzeczy, które mogą dostać się zrobiona jest w miarę szybko tak rozmawialiśmy o wprowadzenie podatku katastralnego to byłby skomplikowany proces doboru przede wszystkim uszczelnienie trochę tego podatku trochę większe doprecyzowanie np. definicji funkcjonujących na gruncie podatku od nieruchomości 1 z większych problemów, które głównie przedsiębiorcy stykają się na co dzień na to jest redefinicja budowli jest to 1 z takich typowych przykładów, które występują na gruncie podatku od nieruchomości, którą jest odesłanie do pr. bud. pr. bud . z całkiem innym systemem SI niż system prawa podatkowego posługuje się innymi dysfunkcjami w ogóle inny cel jest wprowadzenie tych regulacji Broda stąd dużo nieścisłości dużo możliwości i różnej interpretacji tych przepisów stąd, gdy np. uściślenie definicji budowli byłoby tym co w pierwszej kolejności moim zdaniem powinno być prozaik co znacznie poprawiłoby sytuację podatników podatku od nieruchomości, ale też trochę tak jak już w Bonn wygrzebał się rozmowie, że nikt się nad tym podatkiem nie chcą pochylać i to nie tylko ze strony przedsiębiorców, ale też właśnie włodarzy, bo tak jak rząd to właśnie City z VAT to tu też szuka uszczelniania, gdyż szuka luk w interesie chce ściągać jak najwięcej podatku z drugiej strony, dlaczego rząd ma się zajmować podatkami, które przed napadem gminna ich koszt zamyka Ellen taki podatek traktowane lekko właśnie z boku trochę po macoszemu, gdzie jest to jest tak tak no na pewno można może być to toto 1 z powodów no, chociaż oczywiście budżety gmin z perspektywy całego państwa też powinny być bardzo bardzo ważne, gdyż trudno doprawdy bardzo dziękuję za spotkanie w pan Aleksander Jarosz menedżer w zespole d s . podatku od nieruchomości w PwC był moim państwa gościem dziękuję bardzo kończymy raport gospodarczy 4 minuty do informacji Radia TOK FM po informacjach Jakub Janiszewski i audycja połączenie raport gospodarczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA