REKLAMA

Kim byli donatyści? Rozmowa z ks. dr. Stanisławem Adamiakiem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-11-10 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek państwa i byłem gościem jest ksiądz dr Stanisław Adamiak z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry to bardzo serdecznie im w tym widziałam takie czasy w Polsce, kiedy staramy się z zbadać sprawdzić, kto jest prawdziwym patriotom akt jest prawdziwym patriotą no i rozumie, że za jakieś narzędzie przepisy, że prawdziwy patriota jest ten, który ma taką kartę historyczną, a inny mama Inei wydaje się że, że są Rozwiń » tacy, którzy mają bardzo precyzyjne narzędzie, ale są też tacy, którzy zastanawiają się, kto jest prawdziwym chrześcijaninem albo dobrym katolikiem to jest złe, jeżeli nam się wydaje Szanowni państwo, że to jest jakiś nowoczesny wynalazek to nic bardziej błędnego paść już od momentu powstania chrześcijaństwa takie debaty były prowadzone w kościele ja jestem lepszym chrześcijaninem katolikiem od ciebie ty jesteś gość nie jest prawdziwym kim jest prawdziwy katolik, po czym poznaje prawdziwego katolika były różne były różne teorie 1 z nich była taka, że ten prawdziwy to jest taki, którego wiara została wypróbowana w ogniu i przenośnie i dosłownie, czyli mowa o kościele męczenników, czyli ci, którzy w czasach prześladowań nie zapadli się swojej wiary nie wydali swoich ksiąg nie oddali nie spalili to są ci, na których można budować kościół w znacie, którzy w trudnych sytuacjach dzieli mnie ja właściwie jestem poza moim Ania jeszcze nie było jeszcze we, która zgodnie z nią później, ale zbyt mało znanym z kontaktu z buddyzmem były ograniczone w starciu powiedzieć, że ja nie mam nic wspólnego z treści Stawicki na ich wynik, że to nieprawdziwości pojechały wyrzucić to są jakiś to są zdrajcy w i jeżeli w Beach wpiszą państwo hasło do nas artyści do Wikipedii to wyjdzie państwu, że oto stoi stara historia ponad 1005 zlotemu 2 w Afryce północnej byli tacy i że historia skończyła, ale jak uważnie państwo zaczął wertować internet to pojawi się n p . w PiS Adam Szostkiewicz Ewa z jego bloga prowadzonego na podstawie polityka PL z 2007 roku zatytułowany Dona artyści o g i powróci historia z 2007 roku historia polskiego duchownego rzymskokatolickiego Stanisława Wojciecha Wielgus i pewna znowu debata, która podzieliła kościół czy ktoś, kto ma być metropolitą może mieć właśnie taką dla jednych haniebną karteczki współpracy ze służbami bezpieczeństwa czy nie może byli tacy, którzy uważali, że wykluczone, że tak nie może być, że w ogóle jest poniżej godności, że takie osoby, które współpracowały Pol-Miedź epi spalony na stosie albo jakikolwiek odpowiednik tego dwudziesty pierwszego byli tacy, którzy wiedzieli, kto jest człowiekiem wszyscy grzeszymy, więc skoro wszyscy jesteśmy grzesznikami to co co z tą współpracą, ale ten blok pokazał, że właściwie do artyści wciąż istnieje są wśród nas, zanim spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie czy rzeczywiście dentyści są wśród nas to hit chwilę jeszcze bym wyjaśnił jeszcze szerzej, o co chodziło, chociaż pan redaktor nie więcej to już wszystko przedstawiło też w wielkim skrócie to są właściwie chyba 2 rzeczy przed którymi kościół właściwie zaprzestał to znaczy pierwsza w jak postępować z tymi, którzy uparli się tymi, którzy nie dorośli do standardu nie dorośli nie niespełnienie standardów, których kościół wymaga to był problem najbardziej rzeczywiście w obliczu prześladowań najbardziej w obliczu 3 jest, że w ciągu trzeciego wieku po Chrystusie, ponieważ pierwszy taki rzeczywiście powszechne prześladowania chrześcijan nie gdzieś punktowo, że jakiś cesarz zwariował w 1 mieście jak Neron czy gdzieś ludzie się rzucili na chrześcijan takie planowe systematyczne prześladowania chrześcijan jest połowa trzeciego wieku i rzeczywiście wtedy bardzo wielu chrześcijan na różne sposoby się ugina na różne sposoby idzie na kompromis, że tu analogia jest nam się czasami wydaje, że często taki z jedynką od pana, bo ktoś był wiernym, aby zdać analogia z prawami, które już pan redaktor poruszył ze sprawami współpracy n p . ze służbą bezpieczeństwa jest bardzo dobra, bo przecież wiemy, że to nie jest taka 01 Kowal czarna Biała rzeczywistość to jest cała w wiadomo o zgodę podpisał ale, ale nie donosił, że tak do zasilania szkodliwie paliwa rocznie, a to nie ten prezydent, ale w paliła się nie zaciągał i t d . więc wszyscy w tym 0304. później wiek był dość podobnie jest trzecim biegu chodziło o to, żeby zasadniczą chodziło o to, żeby złożyć ofiarę bóstwom pogańskim czy posągowi cesarza, a to znaczy zrzuci złożyć ofiarę nowym wrzucić kadzi czy zmieści się z z mięsa zwierząt ofiarowanych czy może tylko rzucić kadzidło czy może rzucić kadzidła z intencją, że to się tak po prostu coś mi ręki wypadło czy można uzyskać certyfikat tamto, bo bardzo zorganizowana akcja wszyscy, którzy składali ofiary dostawali taki certyfikat, że okazali się lojalnymi obywatelami, a spełnili obowiązek złożyć ofiarę bogom, by niektórzy chrześcijanie załatwiali sobie z odpowiednią opłatą ten certyfikat nie złożywszy ofiary i teraz pytanie czy oni w takim razie to oni zdradzili czy nie podobnie zdaje się taktyki są stosowane, jeżeli ktoś coś się ożenić, bo vis Zamość w Polskim w Polsce, a także w kościele w poślizg karteczkę no to nie do końca w tym, że co bym powiedział razem z ZUS chyba nawet wprost przeciwnie, ale na pewno nikt tak nikt nie zmusza do rzucania kadzidła w natomiast prześladowania, gdy przyszło na początku czwartego wieku psami na początku były wycelowane w duchowieństwo chrześcijańskie instytucje kościoła, bo praktycznie Kościuszki z tą instytucją na nim swoje budynki miał swoje mienie władzy wymagały wydania wydanie mienia kościelnego w szczególności wydania ksiąg liturgicznych i naczyń liturgicznych i tu my mamy zapisy jak później, gdy już nastała wolność i właśnie rozmaici biskupi się nawzajem oskarżali co ty zrobiłeś wtedy ty im wydały święte księgi radni ten drugi się bronił no owszem, wydałem, ale tak naprawdę nie były święte księgi kod do pisma heretyków albo to były jakieś pismo dotyczące medycyny, bo to i tak było po grecku i ta cała policja rzymska nie wiedziała, o co chodzi, więc jakieś inne księgi wydałem w albo ktoś mówi wydałem, bo tak, by zabrali mi to co byłaby za korzyść, gdybym nie wydał zginęła tak, by wzięli tak wydały mi przeżyłem, więc była cała bym chciała masek takich pośrednich zachowań, kiedy nastała wolność, kiedy te prześladowania ustały co więcej, kiedy państwo zaczęło jakoś już wspierać kościół, ale nawet z tego po prostu, gdy nastała wolność od rzeczywiście powstało pytanie co z tymi którzy, którzy jakoś się dzieli, a w szczególności czy oni mogą dalej robić karierę w kościele czy czy może zostać biskupem ktoś, kto ktoś, kto wydał święte księgi z władzą będąc np. diakonem i na tle tego właśnie w Afryce północnej, czyli tereny dzisiejszej Tunezji Algierii trochę Libii to były jedne z najbardziej sfeminizowanych terenów tam tam był biskup w każdym miasteczku w każdej wiosce prawie tak to wiemy, bo mam potem różne listy, kiedy były zebrania tych biskupów i choć wszystko się zjeść w porywach zjeżdżało się naprawdę to trochę tak jak trzeba sobie wyobrażać tak jak proboszczów dzisiaj w zasadzie, więc w Afryce niektórzy wybrano na biskupa kogoś, kto był oskarżany o to, że to, że jakoś z tymi władzami kolaborował podczas podczas podczas prześladowań May spora część innych biskup nie zaakceptowała tego wyboru wybrała swojego biskupa nieugiętego i tak zaczął się z pisma tych, którzy tych, którzy wybrali tego drugiego nazwany Don artystami teraz ten drugi biskup może upraszczając wybrali Donatan i od tego nazywano ich doradcami oni uważali, że są kościołem czystym i kościołem, który nie jest skażony kontaktami z władzą nieskażony grzechami podczas prześladowań jest w związku z tym kościołem lepsze prawdziwsze, a ci z drugiej stronie, czyli im na nazwijmy ich katolikami po prostu tak naprawdę nie są chrześcijanami i ich udzielania sakramentów nawet jeśli ściąg potem chrzest jest nieważny, bo jeśli kosztu zdaniem Dona ty stów jeśli chrztu udziela kapłan, który jest niegodny kapłan, który zdradził podczas prześladowań potem chrzest pobiorą też jest nieważne nie ma mocy po prostu tak jak go nie było i dodaje w przedszkolu jedni mówią to my jesteśmy prawdziwie jak i drudzy mówią to jesteśmy prawdziwie i t d . i nawet dzieci w końcu mówią to zwróćmy się do pani nauczycielki do pani przedszkolanki czy zwróci się do cesarza niech cesarz rozstrzygnie kto, którzy z nas są prawdziwi i co cesarz w tej sprawie zrobił o tym, będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM ksiądz dr Stanisław Adamiak z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i byłem gościem w środy na testach, którzy być może w ukryciu do dziś przetrwali informacje o 1120 po informacjach wracamy Cezary łasiczka program oraz czarek państwo mają gości jest ksiądz dr Stanisław Adamiak Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy dzisiaj jadą na testach stare zaczęły się ponad 1500 zlotemu w Afryce północnej i różne frakcje w ówczesnym kościele pokłócił się o to kto jest prawdziwym wierności przez inne czy ci, którzy w czasie prześladowań nie ulegli nie wydali książkę jednak czy inni nie złożyli ofiary pogańskim bóstwom czy ci, którzy może trochę się Legionów to taka szara strefa nic nie nie było narzędzi, żeby powiedzieć, kto bardziej aktywni na ich tak jak mówię to jak przeszkolić się pokłóciłem poszło do pani nauczycielki Japończyka, czyli cesarz mówi w terapii wysłucham was dzieci potem wydam decyzję czy dla nas może być taki nieco zaskakujące, że zaraz na początku okresu wolności kościoła zaraz po tym, jak cesarze byli prześladowcami zaś okazuje się jak pan redaktor mówi tom przedszkolanką, ale rzeczywiście tak było w spór na ty styczny, który w czwartym wieku się toczy jest w historii ważny w historii też w kościołach to doktryny, a także to pierwszy tak zdecydowane zaangażowanie państwa w spory wewnątrz religijne i gdy patrzymy na ten sport widzimy, że to było po prostu nieuniknione rozdział kościoła i państwa to dobrze brzmi na hasłach, ale w praktyce to jest do końca niewykonalne i ten spór właśnie pokazał, dlaczego na początku czwartego wieku stać tych prześladowań cóż powiedzieliśmy władze cesarskie wtedy jeszcze pogańskich skonfiskował własność kościelną w szczególności budynki także budynki kościołów, gdy nastała wolność dekretem kolejnych cesarzy, a zwłaszcza Konstantyna wielkiego własna to własność miał być oddany Kościołowi, dlatego że w Afryce północnej, zwłaszcza w samej karta ginie w stolicy Afryki tylko służy podzielił na 2 i do urzędnika cesarskiego, które miało oddać kościół oddać budynek bazyliki Kościołowi katolickiemu do przodu konkurencyjnych biskupów i każdy powiedział ja jestem biskupem kościoła katolickiego, a urzędnik miał przed sobą dokument masz oddać biskupowi kościoła katolickiego bazylikę no i teraz powstał pytaniem, o którym któryś z nich jest rzeczywiście biskupem kościoła katolickiego i często w ten sposób innym to było nieuniknione, że państwo w ten sposób choćby dlatego zaangażował na takim gruncie prawa wręcz cywilnego tak produktom praw do tej własności gminom są trochę trudniej to dobra dlatego teraz kościół katolicki z bardzo mocno scentralizowany, że miałem dość łatwo jest z Legią ustalić jak do takiego sporu doszło, że ktoś sprawdzi biskupem ten, którego trzeba się spytać papieża ale gdyby z jakichś dziwnych powodów nie wiem łączność zrywał się przerwała i Warszawie, by się nagle objawiło na jest jeszcze 2 myślę, że ruch jest na banki, które tutaj w czasie biskupi byli, kiedy kilka lat temu z Modlina papież był w tym roku miałem ja nie widzę żadnych objawów, żeby te własności nie być mamy nowego nuncjusza, który tutaj w będzie pilnować, żeby tam i łączność nie osłabła, ale nigdy łączności nie było i nagle, gdy to nie tak abstrakcyjny sytuacja to do czego w tą stronę trochę sytuacja mogła zmierzać po drugiej wojny światowej, że nie bardzo złożony z Rzymem, gdyby do do katedry po jakich przyszło 2 panów, który każdy z nich, mówi że z biskupem katolickim nie był jeszcze miejsca jak zwolenników, którzy by się zaczęli bić co przyszłoby policja i my spalą się do nich skierował do sądu sąd cywilny musiał jakoś rozstrzygnąć sąd, kto to jest ktoś, kto rzeczywiście ma prawo nazywać się biskupem kościoła katolickiego, kto ma prawo, kto ma prawo własności do tych budynków ten spór toczył przez 100 lat to w dużej mierze spółdzielnia cesarskiego był to spór rzeczywiście takie prawo własności do bazylik później na to się nałożyło torze w trakcie tego konfliktu dochodziło do rękoczynów i gorszych rzeczy były ofiary w ludziach też, że my wtedy chodziło o zwykłe prawo kryminalne tak także władze były nieuchronnie w to zaangażowany cesarz wziął stronę wziął stronę katolików tych, których my dziś nazywamy katolikami, bo oczywiście od tego obie strony uważały się za zasadne w ich katolików, gdzie strony tych, których też uznawali biskupi z reszty świata, bo specyfiką dramatyzmu było to, że oni stanowić takie, by kość afrykańską katolicki dużo zdolnej do polsko katolickiego kościoła znaczną kościół polskokatolicki, ale jest on jest rzeczywistością, dokąd trochę jeszcze innym jak wiadomo nikt nie będzie przez kościół polskokatolicki powstał w stanach Zjednoczonych z także na anty to jest jakby osobna historia, ale coś w rodzaju kościoła oddzielono oddzielonego od reszty taką uważa, iż mamy tutaj rzeczywiście byliśmy wierni, a ponieważ reszta kościoła aż kościół świata reszta biskupów utrzymuje kontakty z tymi zdrajcami nasze mienie z naszymi przeciwnikami, bo to zaś chcemy z nimi za bardzo chcemy mieć więcej niż cokolwiek wspólnego i to głównie artyzm argument dla katolików my mamy rację bo, bo jesteśmy częścią całego kościoła bo, a przecież niemożliwością jest to, żeby kościół zachował się prawdziwy Kościuszko w 1 miejscu, a wszędzie indziej nagle zapanowało jakieś odstępstwo i ten oczywiście to był 1 z głównych argumentów, które przekonywały przekonywał kolejnych cesarzy nowy kokpit papieży biskupi Rzymu zawsze byli po stronie po stronie właśnie katolików afrykańskich cesarz Filip mąż już wszedł zatem interesy są różne, bo przez większość czasu cesarze dawali spokój jest ta pierwsza interwencja radośnie udana Konstantyn wielki przez kilka lat próbowały jakoś się katolików poprzeć i później Sojusz nie ma sensu doradcze są zaś silnie rzeczywiście w większości na większości obszarów Afryki mają przewagę nad testem dla porządku publicznego lepiej dać temu spokój to jest taka dość powoli się widzieć w zamian z uwzględnieniem długu 10 koni już dawno trudno skoro muszą być 2 kościoły tam nie będą nic nie poradzę jest piękne zapisy pod koniec panowania Konstantyn zaczął tego, że wsparciu katolików przeszkoda artystom być może nawet, choć jesteśmy pewni jakiś tam działania takie policyjne, jakby były, ale później już dał to z tym spokój i gdy pod koniec panowania katolicy z 1 z miast Afryki poskarżyli mu się, że Donaty ci zabrali ostatnią bazylikę, którą mieli przy to jest bezprawie i nie chce zaś coś z tym zrobił to co odpisał, że w nocnym generalnie macie rację, ale wiecie co ja wam dam pieniądze się sami zbudowali nową, a tamten Rzym zostawcie, bo już dosyć mamy problemów, gdzie indziej także w zasadniczą cesarzy też jak blok z tym status quo się jakoś się godzili aż do przełomu 0405 . wieku kiedy, kiedy cesarz rzeczywiście zaczynają zdecydowanie wspierać katolików no i to, że katolicy, wygrywając to niewątpliwie ponadto różne powody na 1 FOT jest to, że otrzymują mocne wsparcie państwa w lekach doszło do momentu, kiedy wszyscy mówią dobrze taka sytuacja nie nie powinna mieć miejsca, więc usiądźmy wspólnie przy stole ich zastanówmy się na poziomie właśnie nie litery to co było to było od zawsze postulat katolików, że weźmy usiądźmy jakoś dogadamy bywam pokażemy, że to nasze zarzuty z początków tego konfliktu są są nieprawdziwe jakoś dogadamy natomiast Donaty ci zasadniczo mieli punkt wyjścia taki wy jesteście zdrajcami my znamy nie będziemy rozmawiać nie ma o czym rozmawiać i to, że na koniec dochodzi do takiej wielkiej konferencji 400 jedenastym roku wyjątek to jest w Kartaginie to zasługa władzy Państwowej Donat wyścig, choć nad konferencją są zmuszeni bo gdyby nie przyszli to by jakby od zaraz zostali uznani za heretyków Zamość za przestępców natomiast takie mają jednak szans przedstawić swoje poglądy czy tak, by nas, że zostaną uznani, ale chwilę później to jest pewnego rodzaju różnica taka, że katolicy przynajmniej w swoich deklaracjach, a tych pism katolickich przeciwko dentystom mamy dużo bardzo dużo nieco się do gustu my Augustyna złego nie kojarzymy natomiast dla Augustyna 1 z głównych zajęć to było jednak to zwalczanie Donaty stów albo raczej pro próby doprowadzenia do jedności dla katolików dla tych dzieci byli chrześcijanami, a takimi co zabłądzili takimi co z mało ważnych powodów z uwierzyli jakimś plotkom nieprawdziwą informację oddzielili się pokłócili, ale sposób nasi bracia, ale dla husarii, którzy wzięli się nie poprawia to trzeba ich zabić oni też tak to, żeby zabić to nigdy nie było natomiast zaraz możemy dojść do tego, że nie może zwolnić z proponowanych wobec opornych kara śmierci była na koniec z pewnym, że proponowana nowa była w tym Arsenale cesarskim jako karczku opornym tuż obok Estery giną w kosza skoro to się sprzeciwia cesarzowi Lotto masaż ukarany katolicy zawsze tutaj starali się bronić nawet wskazany do artystów, by te wyroki nie były wykonywane właściwie mnie nie ma 1 przykładu w taki wyrok wykonano wyroki zapadały też moda na testach za akty przemocy wobec katolików tak to także Jagna jeśli rzeczywiście Donaty wściekłość katolika zabili no to kara śmierci, w którą pożyczy to była sprawa z Raciborza znalazł uznania, że diamentowe gody w ramach to była sprawa zwykłego kryminalnego tak karnego w, a prasa katolicka nasz uważali donacji zabrać których, gdyż może ostatecznością siłacza przyprowadzić z powrotem do miast dla Dona ty stów przynajmniej na gruncie do deklaracji katolicy nie byli braćmi, bo nie byli prawdziwymi chrześcijanami byli zdrajcami zdrajca ich ochrzcili, więc nawet nie byli ochrzczeni i w jakiś Donaty stąd ta postanowił zostać katolikiem to się zdarzało to katolicy z radością go przyjmować, a prezesi katolickich postanawia zostać laty stąd to dla tych czy też przyjmowali go z radością, ale najpier w go ochrzcili uważając, że rząd w ogóle nie jest ochrzczony w trzeba go porządnie ochrzcić co oczywiście tak katolików było kamieniem obrazy no bo jeśli u uważam, że jeśli ci przeciwnicy zaś uważają, że my nie mamy chrztu no to znaczy, że tak uważają nas chrześcijan przyzwala się skomplikowała trochę aż do tego 400 jedenastego roku rozumiem, gdzie w końcu udało się usiąść w Kartaginie dziś tak naprawdę nie udało się usiąść ponieważ, gdy rozpoczęła się obecność przedstawiciela carskiego ta konferencja to właśnie GI przedstawiciel cesarski dostojnych biskupów zaprosiłby usiedli podana artyści powiedzieli, że w piśmie świętym napisane jest, że nie będzie zasiadał w kole bezbożnych i oni nie usiądą w obecności swoich bez bocznych kolegów katolików, by dostać się na co obrażeni biskupi katoliccy powiedzieli, że na konie będą gościć też, by dostać się na co przedstawiciel zasadzki powiedział, że on tutaj jako w ogóle młodszej w obliczu tak dostojnych czcigodnych pobożnych mężów też nie usiądzie w związku z tym cały czas Stali rysowane kulisy ich aktualne, że tych wszystkich popędził przyszedł w 20 lat później przyszli Wandalowie Marianie arianie i tak naprawdę my nie wiemy na ile się katolikom udało, bo udało rzeczywiście pokonać na ty stów, ponieważ weszła później przyszli Wandalowie, którzy zadziałali trochę jak Leśnik z tej anegdoty, bo bo, o ile Dona ty stów i ich katolików na gruncie doktrynalnym nie różniło praktycznie nic to był spór dyscyplinarne jakiś taki spór o to kto tu nikt, kto kogo ochrzcił tak dalej Otóż rzeczywiście wandalowi byli arianami tu różnice doktrynalne były już, że był już dość poważne i być może tak naprawdę to pobudziło katolików do artystów, ale mało o tym wiemy tam różnice były matematyczne chodzi o różnice między liczbą 31 zdaje się nie da za gaz zawsze wszystkim przybliża, że jeśli chodzi o poglądy Ariane to w dużym przybliżeniu myśleć mniej więcej przypominały one doktryny świadków Jehowy dzisiejszą znaczy, że Chrystus jest z kimś wyjątkowym jest synem Bożym jest Bogiem, a takim trochę mniejszym na pewno nie ma nie ma Trójcy świętej Wandalowie jako arianie odrzucali odrzucali przyjęte w 3002005 . roku na soborze nicejskim wyznanie wiary, który do dziś jest w kościołach katolickich prawosławnych ewangelickich odmawiane i pewnie też, że i było też uznawane przez pryzmat testów jest tu różnic doktrynalnych nie było katolicy bardzo szukali katolicy chcieli znaleźć jakiś punkt mogli powiedzieć wyda NATO ściśle wierzycie w jesteście heretykami właściwie nie mogli znaleźć poza tym 1 z uważacie, że jak ktoś był ochrzczony przez kogoś, kto to jest grzesznikiem to też jest nieważne, więc to był ten punkt, w którym uznano, że jest punktem herezji, że jest punktem punktem błędnym i tuszę wykształciła doktryna, którym o, których wszyscy się uczą na katechezie ma przed pierwszą komunią jeszcze z sakramenty są ważne ex operę operator to znaczy niezależnie od tego jaki byłby ksiądz czy dobry czy zły msza święta spowiedź chrzest jest ważne to jest święta GUS ujmował to najkrócej w takiej formule, że kiedy Piotr chrzcił to jest chrzcił, kiedy pada uczcił to Jezus ochrzcił i kiedy Judasz chrzcił to też jest wskrzesił most nad szczyt pewnie uważali, że kiedy opuścił to Jezus ochrzcił, kiedy Paweł chrzcił to jest 6 a kiedy Judasz chrzcił do tego chrztu nie było informacji o jedenastej 40 pojechała c wracamy do naszej rozmowy ksiądz rektor Stanisław Adamiak jest państwo możliwość, aby w w Cezary łasiczka program off czarek państwa mają gości jest ksiądz dr Stanisław Adamek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego czy znalazł się taki naturalny można, by rzec bat na Donaty 100 w postaci Ariańskiej wandali czy wandala wandali Scheme for dońskich aliansów bloków wandal w ich brzmienie naz w można w Ariańskiej wandal w tym przy tym pozostańmy naczyń i nie wiemy co to jest dość zagadkowym mamy jakieś ostatnie świadectwa walki między katolikami dentystami i jakby już do pod rządami Wandalów w nie wiadomo na ile to spacyfikował ona rzeczywiście wszyscy zaczęli być wtedy inne problemy tak poza tym po tej konferencji 400 jedenastym nie jakoś ta sprawa z psami częściowo się pacyfikował rzeczywiście Donaty ścięli spora część doradców przed przyłącza się do kościoła katolickiego katolicy oferowali takie bardzo łagodne warunki tak jak mówiłem spółki z Katowic promocja 1 proc Rosjan, zwłaszcza dla duchownych, że oni biskup nie przestawał być biskupem jeśli przystępował do katolików nawet się zgadzali NATO deptaka dość niezwykła rzecz może być w takim razie 2 biskupów w mieście nikt go będą na 300 uzna, że przyłączy do kościoła katolickiego to będzie 2 biskupów będzie biskupem koło biskupa katolickiego opóźnia, kto z nich umrze to zostanie w tym co dłużej żyje dopiero późniejsze wybierze 1 i będzie już już 1 i my mamy świat stworzony w ten sposób jednak tuż po 100 lat od tego początku początku tej schizmy tego podziału nic jakoś chyba do wielu docierało, że już niema się, o co kłócić na złe strony na Donaty stów rzeczywiście była odbierana mocna presja Państwowa to nie chodziła jakieś kary śmierci więzienia był mocno kary finansowe dla poszczególnych bardzo był rozpisany taki taryfikator dosłownie na różne kategorie społeczne jak to będzie płacić jeśli się nie podporządkuje tym zarządzeniom, by być jedności z kościołem katolickim, więc jakoś to działało w chaosie widać w morzach w jaki sposób bezpośrednio lub przenośne przetrwali do 2001 . wieku myślę, że przetrwali właściwie w każdym ruchu, ale wewnątrz kościoła, który stawia taki bardzo mocny nacisk na to, że kościół ma być świętem później trochę paradoksalnie przeszkadza Mięciel mówimy, że wie, że 1 Święty kościół powszechny, ale z drugiej strony apostolski motu apostolskim w siłę Święty powszechny apostolski kościół, ale jeśli powszechny katolicki w łacinie, ale jeśli ktoś tak się zapisuje na tej świętości to wtedy to wszystko się przestanie podobać w kościele tak albo zacznie proponować posunięcia które, które mogą im to kościół właściwie rozbić to znaczy przykop przykładem takim odnowienia się niegdyś bliski Donaty stąd to było tuż dużo bliższy nam okultyzm w Czechach w piętnastym wieku, gdzie też był ten postulat, że sakrament udzielany przez godnych Szafarz przez księży, którzy żyją w jakiś ciężkich grzechach np. mają jakieś konkubinę czy mam inne tego typu zjawiska z odsetkami są nieważne, ale jeśli myślimy nie, a przecież my nie wiemy nas na ile moralny jest ksiądz, który chrzci nasze dziecko, które błogosławi nasze małżeństwo, które w, który nas spowiada jeśli tego nie wiemy czasem nerwowości w ciasnym złożona kwestia nawet w atomowym wyścigiem no to jest, którzy głośno tutaj kościół kat mocno przebiera w tym, że nawet jeśli wiemy to Noto to nie przeszkadza nam wierzyć, że to, czego on udziela jest jest czymś świętym także świeże świętością jest to co jest udzielane, ale niezależnie od tego kim byłby ten się fachowo mówi siatkarz im od okna i dzikość katolicki jest w tym sensie takiego jak był cierpliwy dla gmin i dlatego że jakże jest niższe jest świadom tego, że nie uda się zaprowadzić tego żeby, żeby wszyscy bezwzględnie byli byli idealni już takie oczekiwania i wewnątrz kościoła i na zewnątrz często Bydgoszcz SA, żeby taki czysty bez zmarszczki wskazuje, kto z jak to właśnie chcieliby na teście, ale właśnie w tym sporze gimnastyczki dentystycznych pierwszy raz się przełom w kościele, lecz Augustyn formułuje tak jakby realizm, że może tak się nie dasz sobie, że Rzym my jesteśmy skazani przez grzech pierworodny jesteśmy tu na ziemi tacy jacy jesteśmy możemy się starać, ale należy stosować ale, ale sakramenty są czymś ponad nami przez posłów chrzest usuwa grzech pierworodny, ale nie nie wszystkiego skutki skłonność do złego pozostaje to jesteś sam raz było nie budowy, choć skłonność do grzechu może mieć pretensje tylko do autora noweli jest uregulowana tylko wynika właśnie z tego grzechu pierworodnego dla, ale to na to byśmy się musieli osobno pos poznasz grzechu, a to właśnie coś bardziej dotyczyło Pelagia ani innych kontrowersji, które to dobrze dr Augustyn toczą są dane o tym, kto o tym, może przy ogniu kolejnym spotkaniu, a wróćmy do wyjścia z tej lustracji, która podzieliła trochę jak Donaty jeszcze kościół z analogicznymi znów analogia jest dobra bo, bo po pierwsze, tak jak mówię cała sala to lustracja dotyczyła całej całego spektrum zachowań tak itd można się oczywiście nie, tyle że nie trzeba było żadne kontakty służb bezpieczeństwa wchodzi grupka tak jak w 0304. wieku działa mówiono nie należało ulegać prześladowcą kropkę, ale w praktyce właśnie się okazuje, że w praktyce był cały szereg różnych zachowań, które bardzo różnie można, by zakwalifikować zabiciu przez pierwsze podobieństwo na drugie drugie podobieństwo jesteś taki, że tak jak pokazała pokazały wydarzenia w czwartym wieku jeśli otworzy się tą taką my puszkę Pandory, że zaczniemy bardzo dokładnie analizować jak się wszyscy zachowywali w czasie prześladowań Żydów okaże, że wszystkich tych wszystkich nawzajem nawzajem obrzucają błotem zbierane są jak na nowo na nowo otwierane paradoksalne sytuacje, gdy przed pogańskimi sędziami chrześcijanie się nawzajem oskarżali o to jak się zachowywali w czasie prześladowań ludności prowadzonych przez przez Pogan, więc i widzę te dane są na nowo otwarty i myśli kościół kościół w tym osłabnie, bo się okazuje, że może nie rzec, że w grze nie można tego ty go rozwiązać Wojtuś z lustracją myślę, że było tak trochę podobnie rzecz na koniec czym niektórzy niektórzy cierpią po raz drugi nie da się non nie ma pełnej sprawiedliwości na tym świecie tak nabierze koloru jako chrześcijanie mocno wierzymy że, że prawdziwa kara i nagroda to jest na tamtym świecie i tam to już, że pan Bóg to bardzo dobrze wie jak się ktoś jak ktoś się zachowywał w czasie prześladowań jak kto rozmawiał ze służbą bezpieczeństwa i t d . i na sądzie ostatecznym to będzie bardzo dobrze wyjaśnione natomiast tutaj no może niekoniecznie mamy wszystkie instrumenty możliwości żeby, żeby coś z tym zrobić Augustyn wielokrotnie w polemice z artystami powtarzał, że pamiętajcie, że za bank jest mowa o tym, że, że oddzielenie ziarna od plew nastąpi na końcu świata, a wy byście chcieli już teraz byście chcieli już teraz wszystkie te lewi z kościoła wyrzucić i i ruchu i zostawić tylko ziarno, ale pamiętajcie, że tak się nie da to jest chyba ta pokusa, która właśnie towarzyszyła nie wiem kursy tą, która towarzyszyła niektórym najbardziej radykalnym lustratora był to nie, żebym odrzucał idee jako taką, że tak tak, że MR zależy co rozumiemy frustrację, ale z Kayah lustra 1000 nie odrzuca 4 oczy to wielkie pytanie o 3 wielkie pytanie o odległość czasowa, jakby trochę także czasami się mówi Arnold w po co wyciągać coś teraz jak ktoś już ledwo Steina stoi nad grobem posum to wyciągać po tym, jak ktoś już nie żyje to ona, ale to nie może się obronić po pierwsze, doświadczenie uczy, że doświadczenie uczy że, że te sprawy, które sąd dotyczą spra w pryzmat stalinowskiego już teraz tak naprawdę nie budzą takich emocji, a przecież większość publikacji Instytut Pamięci Narodowej dotyczy wydarzeń sprzed gdzieś tam z lat bezpośrednio po wojnie nie budzą emocji nie funkcjonują specjalnie w obiegu publicznym bo gdy są dawne sprawy i interesem bardziej historyków bardziej dziennikarz jeśli chodzi o sprawy bliższe nam też jest kwestia rozdzielenia odpowiedzialności moralnej i odpowiedzialności jakoś zmienią politycznej w wprawie kanonicznym funkcjonuje pojęcie przeszkody, które oznacza, że ktoś czegoś nie może zrobić nie, dlatego że zrobił coś złego gorzej po prostu no tak się stało że, że nie można nie wiem bracie nie może z siostrą ożenić np. tak jest jest to przeszkoda to nie wynika z tego, że coś, że coś złego zrobili ale, ale nie można jeśli ktoś jest w obecnym prawie kanonicznym jeśli ktoś jest w związku małżeńskim nie może otrzymać święceń kapłańskich jest to przeszkoda co nie oznacza zrobić coś złego przy myślę, że można, by traktować, że pewne zachowania były można, by traktować jako przeszkodę do obejmowania funkcji kościelnych na tutejszy kościół nie ma nie są czasy średniowiecza gdy, gdy duchowni i podlegali jurysdykcji kościelnej duchowni podlegają teraz czy jest jakaś jurysdykcja kościelna, ale podlegamy też normalne jurysdykcji świeckim męskości nie ma instrumentów, by prowadzić śledztwo prowadzi badania, więc na pewno spędzę kościoła problematyczne jest to że, że jest, że jest to jest dany nam, a że jest zdany na informacje, które pochodzą z innych instytucji, ale oczywiście są pewnego rodzaju lustracji Rokosz w kościele nie jest lustracja w Polsce jako taka funkcjonuje tak przy obejmowaniu urzędów publicznych należy zdeklarować swoje z Wisły jest jak swoje relacje potencjalne z ze służbą bezpieczeństwa tak jeśli się starszym niż trojga, jaki rok jest granicą, bo aż jedno 170 lat może jakoś tak, że na ulicach celowość Apropos prawa, niemniej kanonicznego obowiązującego przy miał się bodaj 3 lata temu Watykan podniósł barierę wieku zgody na seks z 12 do 18 lat w prawo kanoniczne 2013 z, bo zawsze ciekawe, że wiezie do 2013 roku właściwie wyrazić zgodę na seks mogła osoba powyżej 12 dwunastego roku ja nie wiem jak jak to jak to wygląda dokładnie ustawodawcy dotyczącym państwa Watykańskiego tak no ale właściciel, a ja nie mam się dość często mieli być, choć państwo watykańskie metody dość abstrakcyjna powiedzmy, że sytuacja no bo w po jak wyrok, mimo że pani z państwa każdy ma swoje prawodawstwo także karne to jednak nam jest to bardzo specyficzne państwo i ideowej tak niewielu bardzo niewielu ciast stąd też, choć tak, jakby 2 nieudane rodzin zażyciem środka w 2 TK maksymalne na najwyższy odsetek na mieszkańca no bo to się liczy pewnie z kradzieżami kieszonkowymi nagrań dla Świętego Piotra w tonach, ale został bez tych samych statystyk, chociaż nie strzelić, bo to jest z kolei pasek adres pod jurysdykcją włoską tak ważne, żeby to policja włoska patronuje, ale nie znaczy, ale jest w Kijowie teren jest tak nieczynny Państwowa wypada teraz być może chodzi o FSB prawo kanoniczne biorąc kościół są w tym co dotyczy spra w kościelnych zasadniczo idzie za tym, że zasadniczo uznaje zwyczaje miejsca tak i zasadniczo akceptuje, że w różnych krajach ten wiek zgody różnie różnie jest różny i wolność, chyba że właśnie tak nagle okaże się akceptowało legną w ogóle cały świat tak co dało najniższą, które gdzieś tam jest tam była niezła we włoszech, bo to z naszych podhalańskich został Alex dopiero zaś możliwe nad zagładą z drugiej strony w samym sam prawie bez zmierzającym kościelnym za ścigane przez kościół nadużycia duchownych wobec nieletnich się uważa wszelkie do 18 roku życia czy jak pewnie surowiej niż niż jakikolwiek inne prawo kara jest przeniesienie na inaugurację nie w 1 000 000 zlotemu rywalizujących Kongregacja nauki arch. Józef Stanisław Adamiak jest z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwem będą się bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację Radia TOK FM za chwilę być dwunasty po informacjach Mikołaj Lizut dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a zrealizowało Adam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA