REKLAMA

O Polsce, polskości, patriotyzmie i marszach dyskutują prof. Paweł Łuków, dr hab. Jan Chwedeńczuk i dr Jacek Dobrowolski

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-11-11 17:00
Czas trwania:
40:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a my świętujemy w gronie następującym prof. Paweł Łuków etyk bio etyk Uniwersytet warszawski Instytut filozofii dzień dobry dobry dr Jacek Dobrowolski też Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i nowa orgia myśli dzień dobry dr hab. Jan Chwedeńczuk Instytut fizyki teoretycznej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry jakieś marsze były dzisiaj w nią do Tottenhamu, a do TOK FM marsz, ale z emblematami narodowymi mitami Dianie w Alpy dostrzegły w Warszawie Rozwiń » czy my nie czy wy byliście Nike Marshall wyznania gdzieś tam byłam tak powiesz, na którym można go boskimi ale, żeby dojść na plac Narutowicza wysiądą w centrum, więc miałem też interakcję z życia można powiedzieć przeciwną stroną Nate to było przeżycie no ale nie widzę, żebyś był jak niania, bo ja byłem incognito, a w Presco Paweł Łuków ja niestety nikt jeszcze nie wybrałem akurat szczerze trochę mam mało mało manifestacyjnie nastrój w, zwłaszcza po tym co się stało w stanach Zjednoczonych już tak takie poczucie bezsilności się pojawia i pewnego rodzaju bezcelowości podejmowanie działań publicznych skoro one i tak jak kre w piach niewiele z tego wychodzi Jacek Dobrowolski o Elizie miałem pewne sprawy rodzinne od nowego zamierzam się wybrać się tym razem z lewicą, a Polska to jest taka wielka rodzina archiwum oraz no właśnie żałuję, że nie mogą się wydarzyło wybierałem się realne trudno mam tutaj przed sobą tekst ze strony internetowej tokfm PL tak zresztą będący podsumowaniem takiej krótkiej rozmowy, którą odbyłem na antenie niedawno z Agnieszką Lichnerowicz z reporterką Radia TOK FM, która była na marszu niepodległości dzisiaj trochę opowiadała o tym co tam się dzieje i np. jakie hasła marszowi niepodległości towarzyszą nam np. soczyście Bóg honor ojczyzna śmierć wrogom ojczyzny też, ale podobno 1 z najpopularniejszych haseł było hasło ana drzewach zamiast liści będą wisieć komuniści w Jan Chwedeńczuk i do tych komunistów i 6 jedno 100 ty jesteś fizykiem tutaj, więc to jest płaszcze czy to tak można zastąpić np. liść komunistą w nocy można tylko, że nie jak kto to jest komunisty do kogo to dotyczy to ciekawe bardzo właśnie o to chciałem zapytać o zakres tego pojęcia komunistów rezerwową wcale nie chodzi o jak i zakres ani jakich w konkretnych komunistów chodzi o to, żeby po pierwsze, wykorzystać hasło, które z dawnych czasów kojarzę po drugie, mam wrażenie, że jeśli ideologią tak czy inna ma charakter konfrontacyjny jest nastawione na nas na zwalczanie wszystkiego co nie jest nasze co nie jest nami na co mam wrażenie, że wtedy wszystko jednak czy to będą komuniści z kolędą zdolną szewcy czy ktokolwiek to właściwie nie ma większego znaczenia chodzi o to, aby jak rozumiem podkreślić własną jedność gotowość udzielania i nieprzejednani chyba tylko chodzi tutaj treść tego nikt tych sloganów nie zawsze była musi wiązać ze szkolnych przywiązanie do konkretnych norm dot nona nie musi być nie musi nic mówić nie chodzi o to, żeby krzyczeć malaria to, że to wymyślił naczepy i 4 spontanicznie myśli pan powstało takie hasło czy jest to w nowo n p . na marszach KOD -u to to pewnie też hasła są jakoś tam przemyślanej o tym, też myślę, że ktoś zastanawia nad tymi hasłami, które tam są wielokrotnie powtarzane, więc o zakładając, że komuś coś chodziło o czymś marzeń, że to w ogóle są istotne, że ja myślę, że tutaj mamy taką sytuację, w której LO no chodzi raczej o zamanifestowanie pewnej przynależności i odcięcie od wsi od wszystkiego co nie jest nasz czy czyta hasło oraz 3 czy hasła są wybierane przez kogoś tak dobierane Giodo do Azji to mówiąc szczerze jest drugorzędną sprawą istotną sprawą jest toczone są odczytywane przez grupę przez tłum jeśli nie są pod dywan to co możemy powiedzieć, że ktoś posłuchał i się zastanowić się dokładnie z tym utożsamić jeśli natomiast są odczytywane no to mamy 2 wyjścia może być także po prostu trzeba coś wołać no bo jest manifestacja może być tak rzeczywiście jest Łukasz szukała identyfikuje się już przeciwnika oponenta, ale tutaj nie sądzę, żeby on był jakoś zidentyfikowany jako w szczegółową chce się tak, że było z góry powiedzieć zbył zdefiniowanych w przeciwnika albo po prostu jest uogólnionym no to są te wszystkie d-moll liberalne tzw. elity to są lewacy, którzy dążą do zniszczenia samej substancji wspólnoty narodowej to są różni geje lesbijki n p . którzy próbują tutaj degenerować zdrową polską moralności i t d. i t d. to może nawet byłby gdzieś tam dr Jacek Dobrowolski wśród niech wśród tych co zamiast liści nadzorowania awers i pewnie my wszyscy to najnowszy jest, bo umrę tutaj to jest chyba dość prosta tutaj to słowo właściwie znaczy tyle co źle i na jej musimy zastanawiać dokładnie na właściwą treścią pojęcie aha, które dają zostaje w zastosowanej czyjego on użytkownicy w ogóle zdają sobie sprawę z tego co to oznacza dla nich też po to, synonim słowa artysty artyzm źli najgorsi i najchętniej silna, więc w tym sensie dostał to Logana na drzewach będą wisieć ci najgorsi ci, którzy na to zasługują na lód, czyli komuniści właśnie taki monit dokładnie są na to to już właściwie na co wskazuje raczej poprzez konkretne rozstrzygnięcia macie dla nich chińskich do tego zbioru zalicza czy nie to to już właściwie nie zależy zupełnie od tego co to znaczy komunizm czy też są nie znaczy tylko lała się kogoś nie lubi tutaj inna rzecz, że oczywiście sam to jaki jest tutaj stosowany język no skądinąd pokazuje dobrze lekkiego stopnia ten ruch jest intelektualnie czy ideologicznej właśnie oderwanej kompletnie od rzeczywistości w gruncie rzeczy właśnie podsuwała swoim podsuwa swoim zwolennikiem zwolennikom jakieś takie i inne bajki o komunistach którzy, którzy nie pozwalają im być sobą nie być takimi, jakimi oni wszyscy by chcieli być czyli, czyli herosami anonim, który wszyscy się boją Eneę w impasie tak to wygląda, że tak powiedział profesor łuków i trzeba po prostu mieć jakiegoś wroga i wyglądzie raczej gorzej to jest zdefiniowane w tym lepiej, bo wtedy można kogokolwiek nie chcę do tego worka komuniści z komunistami wrócić do ZUS przeszło to komunista funkcjonuje jako rodzaj inwektywy, ale i tutaj nie chodzi o to, żeby identyfikować szkoły w szczególności za poprzedni klub go za to za pomocą np. poglądów tych osób ich działań tak, ale dochodzi do pewnego rodzaju przyklejenia łatki pewny awans do dyskietki potrawy z góry wiadomo o to jest nasz myślę, że jest w końcu to jest po prostu przyczepie niepewnych pewnych etykietki wełny plakietki to nie jest on ten od doniesień działką, o których nam chodzi, nawet jeżeli jak mu się wydaje bardzo często, gdyby zapytać nazwiska to byśmy pewnie albo nie usłyszeli zbyt wielu nazwisk a, gdybyśmy usłyszeli nazwisko to one z komunizmem niewiele miał wspólnego lub nic, ale ważne jest, żeby przykleić czasem to są nawet takie nazwiska należąca do osób, które z tym komunizmem w sposób aktywny walczył w nakładzie do jeszcze był naprawdę działa aż mnie interesuje czy tonerów, a także ci, którzy tak, by hasła wznoszą się oni odbierają to co my mówimy analogiczne rozumiesz znaczy to oni odbierają nasz język również jako taki konfrontacyjne, bo być może jest to co my w tej chwili mówimy jest odbierane przypuszczam, że przez ludzi o takich poglądach jak na tym marszu jako agresję za chwilę potem omówimy jak ta rzeźba taka w Bumarze delikatna ironia nam towarzyszy tutaj, żeby tam od razu konfrontacja Paweł Łuków Jan Chwedeńczuk Jacek Dobrowolski wstąpiło teraz informacje i wracamy coś specyficznego w tym święcie niepodległości tak nawet pięknie ten nasz lektor tutaj mówi radośnie święta niepodległości w radiu TOK FM, ale jest coś specyficznego w tym święcie niepodległości polskim, że ja n p . co roku mam obawy przed wychodzeniem na ulice to wspaniałe święto konia z rokrocznie no i teraz jest dość spokojnie chyba dzisiaj odpukać, ale rokrocznie w trakcie tego wspaniałego święta właśnie, w którym cieszymy się z odzyskania niepodległości, w którym wszyscy razem my Polacy wychodzimy na ulice, żeby się one jak dzisiaj w wiadomościach dowiesz się właśnie, że tegoroczne święto niepodległości po raz pierwszy właśnie było radosną pełną optymizmu i pozytywne celebracji okazją dla wszystkich Polaków nie było żadnych incydentów nie wpłynęły żadne samochody czy to nie najlepszy dowód na to, że w składzie dobrą stronę wspaniale to jest dobra zmiana no właśnie, ale tak chwilę jednak na chwilę jednak odejdą z tego bardzo optymistycznego nastroju wprowadzonego przez Jacka Dobrowolskiego Enei odwołam się do tych wcześniejszych mrocznych lat sprzed dobrej zmiany jeszcze kiedyś to mimo wszystko w iście na ulicy tego dnia mogło się skończyć jakimiś nieprzyjemnymi doświadczeniami co jest takiego specyficznego w tej wspólnocie w obrębie krajów, którym nie przyszło nam żyć, że tego rodzaju święto jest okazją do tego, żeby biegać n p . po mieście podpalacz jakieś samochody i w ogóle rozliczne konflikty ze sobą wchodzić już nie wspominam o tym, rzecz jasna zawsze jest także jakiś co najmniej 2 marsze idą i wszystko się robi tak, żeby temat są przypadki się nie spotkały się w jakiś kordony policji muszą czuwać nad tym, żeby te drogi się nie skrzyżowały się skrzyżują to wiadomo, że się Polska kre w poleje no ja jeszcze pozwolę sobie mało, bo łyżwiarskich od razu przyszło do głowy, że on wlała się, dlaczego to jest takie agresywne i na swój sposób ponure święto może to wynika z tego to taka teza kontrowersyjna być może, ale może to wynika z tego, że ci, którzy to święto tak właśnie celebrują i tak świętują dziś głęboko o w głębi duszy podświadomie czy nieświadomie w gruncie rzeczy wstydzą się tego, że są Polakami nie czują żadnego powodu prawdziwego do jakiejkolwiek dumę i 71 pojazdów zastępczych oczywiście to wynika nie tylko z tego czym jest polskości bycie Polakiem, ale również ich osobistej zapewne nie zawsze Wesołej sytuacji jej być może obiektywnie skłaniające do frustracji poszukiwania winnych no ale Jan Chwedeńczuk nie pozwolimy sobie zawód staram się zrozumieć gnać Poźniaka co zrozumie to przez chwilę wejść w miejsce butę drugiej strony i o o takie buty wysokie zyski murowane i rzadko ciemnej barwy tak o nim mówiono lodowce zieloni byli prowokowani przez policję na jej rozwiązała byli prowokowani tam 2 lata temu były takie drzewa, które atakowały marsz narodowców powinno się wyciąć Niemców czemu zostały wyrażano bardzo, bo zostało wyrwane z korzeniami no ale to nie wydziela się zachowują w sposób skandaliczny to co trzeba przyznać, że to jest w tym się zdarzyło kiedyś to wielokrotnie, ale ja mam pewne Niemcy będą się Monty Python się przypomniał od razu taki skecz słynne rozpoznawaniu drze w dużej odległości, chyba że osiedlowa, na których wiszą komuniści, a w to są dobre drzewa Łask obrazem polskiej brzask, ale czy nie jest przypadkiem także to dla mnie nie umiem sobie radzą nie w nie świętujemy z razem po prostu zwrócić uwagę właściwie jest także rozmaite strony sceny politycznej próbują przechwytywać rozmaite zjawiska na własną stron nasze przeczucie, jakby przejmować przy co trwa cały czas walka n p . o właśnie święto, czyja to jest święto czyje naprawdę to kogo ono należy jest taka próba zawłaszczenia takiego święta, ale tak samo w odniesieniu do rożna do rozmaitych innych rzeczy to znaczy takich, w których być może warto by było być dumnym, ale my zbiorowo nie jesteśmy w stanie być dumnymi z tych n p . z tego, że Polska odzyskała niepodległość tak dalej, ponieważ zawsze musimy zadać sobie pytanie, a czy jest tak naprawdę to święto jest przeci w komu to święto to święto istnieje święto nie jest w tym tak jak widzę to nic nie patrząc o tym co się dzieje w Polsce święto nie jest świętem Polaków święto jest nasze lub próbujecie ją w ich sobie przywłaszczyć w związku z tym prawdopodobnie te święta niepodległości kolejne będą również tak naznaczony właśnie takiemu to po prostu czasem wręcz obawą o fizyczną integralną część w poszczególnych uczestników to znaczy pójście na manifestację, która miałaby być celebracją tego, że udało nam się wybić na niepodległość w zasadzie jest dosyć ryzykownym przedsięwzięciem się stało inne narody potrafią pomimo rozmaitych różnic o charakterze ideologicznym i w każdym innym potrafię jednak cieszyć się tym czym się udało osiągnąć my jak gdyby nie potrafimy zakończyć w pewnym sensie walki to znaczy, kiedy walki, która kiedyś była walką o niepodległość po cenie z walką o prawdziwą polskość i t d. nie może być także zakończył się pewien etap, po którym będziemy świętować oto to wielkie wydarzenie tylko musimy ciągnąć tę walkę nieskończone no właśnie moja nie rozumiem, kto tu z kim walczy, a ja myślę, że ma tak no bo rozmawialiśmy wcześniej na temat jego oczy czy przypadkiem przeciwnicy tzw. narodowców też nie mają nic nie stosują języka, który przez tamtych jest postrzegany jako agresywny tak naprawdę mam wrażenie, że pytanie, kto tu z kim walczyć w istocie pytaniem, kto to zaczątek, jakby to było na istotną to znaczy myślę też to oczywiście, kto zaczął nie jest aż tak ważne w momencie, kiedy i, kiedy właściwie świętowanie niepodległości polega na niemal graniczy z żałoby, więc to w sumie w sumie nie ma takiego większego znaczenia, skąd się zacięło i kto z kim wcześniej mówiliśmy też o takim uogólniony czasem wręcz mitycznym przeciwników ważne, żeby on był on być może jest tak, że po prostu brakuje jakichś pozytywnych zasobów intelektualnych robotów zwalił zdefiniować to n p . to co takiego jest dobrego w tym, że żeśmy żeśmy odzyskania niepodległości, ale jak pan pójdzie na płytę Maleńczuk twarze być może twarze to już być szczegółowa, ale też ubiór wygląd ludzi na marszu KOD -u i na marszu narodowców w NATO to po prostu wygląda podział klasowy sztos to sól to naprawdę wygląda jak starcie w naprawdę to wygląda jak starcie klasyczną jest walka klas i 8 chcemy się w trans do tej o tyle nie ma sensu chyba pytanie jak to za czoło albo kto jest winien, bo tak naprawdę to jest kolejna odsłona czy kolejny wariant stare jak świat niekończącej się walki klas tylko że, ponieważ jesteśmy krajem peryferyjnym natomiast walka klas przybiera takie kuriozalne kuriozalna zupełnie formę, których jest w gruncie rzeczy przesłonięta przez walkę o inne sprawy, ale nam w zdają sobie sprawę z tego lekkiego stopnia też uproszczenia, ale skoro mówisz o ubiorze czy go czy właśnie o pewnego rodzaju właśnie dystynkcja w gruncie rzeczy społecznych, które łatwo zauważyć, gdy porówna się uczestników marszu kod z uczestnikami marszu niepodległości no to on tam widać dość łatwo tutaj mniej więcej dałoby się od graniczy z zadowolonych z dnia zadowolą się stąd taki to jest najbardziej wprost prosta definicja Anglię klasowego klas społeczeństwo dzieli się na zadowolonych inna ma niezadowolonych po prostu, a zastanawia się właśnie nad zasadnością tego w inne podziału tej analogii pomiędzy zadowolonymi niezadowolonymi, bo mam takie poczucie, że raczej tak 1 runda powiedziałbym odruchowo nie aplikowane do tych maszyn czy do tych podziałów analogii, jaki byśmy sformułowali, że to właśnie w tej grupie nie wiem marszu niepodległości to do niezadowolenia w marszu kod zadowoleni mogło ulec zastanawiającą odwróceniu teraz, bo marsz niepodległości w tym roku pod hasłami bardzo triumfowali w styczniu nimi przebiega ne no i też w gronie ich wyborców prawa i sprawiedliwości przecież nie sympatyków tego typu wizji Polski czy polskości mamy bardzo wiele osób z wyższym wykształceniem dobrze sytuowanych materialnie to nie jest tak, że tylko ci, którym się jakoś nie powiodło, którzy jakoś się na marginesie wskutek skądinąd różnych patologii transformacji na znalezienie, bo Polska transformacja wiele miast ciemnych różnych stron także, choć byliśmy karmieni taką propagandą sukcesu przez nią przez wiele lat to co miało swoje skutki no no ale dziś to właśnie zadowoleni na ulicy pod sztandarami biało-czerwonymi hasłami o wieszaniu komunistów wyszli chyba też no ale zdaniem MF może chwilowego nastroju mu triumfalizm etycznego są bardziej taką długotrwałą czy długofalową kwestią pozycji społecznej perspektyw i t d. nawet jeżeli uczestnicy tego marszu mogą dzisiaj mam poczucie wielkiego triumfu to nie znaczy, że ich perspektywy życiowe nagle ulegały, jakiego się wielkiej odmiany wciągu ostatniego roku uprawnienie raczej, jeżeli to najgorsza no może tam woda w niektóry przypadkach mogło się coś zmienić na lepsze, ale pragnienie nie bardzo widzę powodu dla in Doda jakieś bardziej długofalowego zadowolenia tutaj takiego zadowolenia w sensie pewnej naszej satysfakcji z własnej pozycji życiowej społecznej z własnych osiągnięć pana nie tylko lek. Tomasz Deja poziom nastroju chwili zamrożenia bez zastanawiam się co musiałoby się stać, żebym im, jakie musiałyby zaistnieć okoliczności, żebym poszedł z tym marszem narodowa wieś Narodowym i wydają się, że powód dla tri granit jest taki, że my nie jeść czy docenione przez zbiorowość to znaczy wiesz jestem wszyscy jesteśmy tutaj akademikami to jest, nawet jeżeli nie kokosów nie zbijam, czyli jakiś tam kryteriów sukcesu nie spełniamy to jednak bardzo dużo dostajemy od od od społeczeństwa jesteśmy wyniesienie wysoko i i jeżeli jestem wysoko to już nie potrzebuje chyba to powiedzieć nie będziesz chodził z pracą po ulicy imieniem będę ja nie chcę nic odchodzi z Unią ma w sobie właściwie za sam raz co zrobić jako fizyk spokojnie kochanie chyba raczej może go w panikę, ale jakoś dyktować co znane mi się znacznie beta Rd w nas w każdym razie race kwantową race kwantową wtedy to co chcę powiedzieć to, że mi tyle daje społeczeństwo, że ja nie musiałem nie musi już niczego żądać od od zbiorowości arkowcy, żeby ona utrzymywała w moje funkcjonowanie ale gdybym był Nisko w hierarchii to to właśnie miały silną potrzebę, żeby ta to zbiorowość coś mi dała, ale może tak jest Janku, że to ty nie chcesz czegoś dać tej zbiorowości boty jesteś przecież polskim fizyki ale, ale ja Polski fizyk na polskim Uniwersytecie, ale wiara, zmieniając rocznie kilkadziesiąt osób uczona do dość dobrze podsta w mechaniki kwantowej uważam, że to płacę podatki i t d. uważam, że daje dużo tylko to nie jest na poziomie ideologicznym kotle z takich wyjaśnień taka, jakby techniczne wkład i moim smak perspektywy to wystarcza, bo nie docenia się czy docenione przez zbiorowość ale gdybym był niżej tom to na pewno właśnie chciałbym być jakoś przytulone mówiąc krótko węzłowato ta zbiorowość bycie odpowiedziała ja cały czas przy tym obstaję, że ty nie docenia wystarczająco, ale ta zbiorowość skupiona wokół symboli narodowych powiedział Beno na tych właśnie, choć od tej zbiorowości polskiej zbiorowości polskiego społeczeństwa tyle dostajesz to się jakoś nie chcą zidentyfikować wystarczająco mocno z polskością właśnie aleja jak to miałbym zrobić coś, czego nie doradza w ratach, a w w budce z rozumem ja myślę, że to jest trochę uproszczenia małże tutaj mamy zadowolonych i niezadowolonych, bo pewnie i średnich wśród drugich znajdziemy takich takich tylko w zależności od tego co będziemy ich pytać będziemy też mówić o zamożności będziemy też perspektywy życiowe to poczucie akceptacji społecznej różne rzeczy możemy pytać wtedy to podziały na zadowolonych i niezadowolonych będą bardzo się mocno krzyżowały natomiast myślę, że też warto zwrócić uwagę na to, że w dużym stopniu osoby, które czują się w jaki sposób pokrzywdzone przez świat przez społeczeństwo i t d. mają dzisiaj dużo większe niż kiedykolwiek przedtem możliwości artykułowania swojego niezadowolenia mogą się skrzyknąć za pośrednictwem internetu mogą się o żadnym z odnaleźć wyszukać w świecie i to powoduje również, że jak, gdyby nie tworzą zbiorowości, które dają im poczucie mocy poczucie przynależności i takie poczucie, że nie jestem z tych dziwacznych tych tych nietypowych jest nas więcej i to jest chyba poszukiwania też tak i przynależność do czegoś co by się chciało odgórnie zadekretować i to właśnie ta normalność ja tam nie jestem prof. Paweł Łuków dr hab. Jan Chwedeńczuk dr Jacek Dobrowolski w studiu i teraz informacji i wraca przy mikrofonie Tomasz Stawiszyński w studiu cały czas Paweł Łuków Jan Chwedeńczuk Jacek Dobrowolski no no cóż do ostatniej wypowiedzi prof. Łukowa bym się odwołał do tego właśnie ne pojęcia normalności np. tego, kto jest tutaj nasz aktor nie nasz w na terenie państwa o nazwie Rzeczpospolita Polska no bo tutaj w istocie chyba też m. in . o tym na wszystkie te konfrontacje i te różne polityczne opowieści są, kto w granicach tego państwa może mieszkać i co może robić mieszkając w granicach tego państwa i jakie przejawia się przekonania, jakie żywić poglądy, jaki styl życia wybierać a jakiego nie no i tak się zastanawiam czy np. dla mnie na terenie tego państwa winni na przedstawicieli marsz niepodległości jest miejsce czy niema miejsca no bo tak nie jestem człowiekiem wierzącym się nie identyfikuje w ogóle z katolicyzmem, a z polskim katolicyzmem to już na pewno nie inne nie ma szczególnej od migracji dla polskiej kultury nie podoba się za bardzo Polska literatura niektóre no to co w Chinach na polskiej firmy też raczej nie chodzę do kina, bo wolę inne filmy w mojej jakoś tak nie ulegnie zmianie nie jestem szczególnie utożsamione zostało miasto w ogóle nie myślą o sobie w kategoriach narodowych nie myślą o sobie, że jestem przede wszystkim w pola lider raczej mam takie odruchy w stronę kosmopolityzmu jakiegoś takiego uniwersalizmu mówi w tym języku rzecz jasna, ale mu równie dobrze mógłbym mówić przecież z innym, choć język oczywiście jest ważny nasz ne i nas kształtuje mam pewien sentyment do różnych krajobrazów dzieciństwa n p . który z, których wyrastały, ale właśnie jako krajobrazy dzieciństwa i traktuje niejako w obrazy polskiej ziemi i t d . i t d. na dziś zastanawiam się właściwie w ramach tej propozycji, którą i obecny rząd i ruch Narodowy to bardziej radykalne organizacje, proponując właściwie mogą się jeszcze tutaj czuć u siebie na terenie tego państwa czy już właściwie się nie powinienem czuć się no i wg mojej definicji to jesteśmy można powiedzieć patriotów to znaczy w tym sensie, że pracuje się dla dobra społeczności prowadzi audycje, która jest dla wielu ludzi ważna nie płaci podatki nowe dokłada się istotnie do wież cegiełka, ale o tym, mówić, że coś, jakby mi ideowo osły tak no więc to niech pani pasuje zbytnio to w znaczy to musi właśnie brakuje w tym co mówić brakuje ci tego się tego sosu działa no ale czego brakuje nam brakuje 2 bazie 31 to jest takiego u identyfikowania samego siebie za pomocą pewnych słów to historia opowieść o finezję w nagrodę w jego identyfikowania się poprzez na pewno zbiorową narrację na temat przyszłości grupy narodu i t d. tego brakuje, o czym pan przed chwilą mówił i drogiej rzeczy mianowicie pewnej takiej emocjonalności takiej gorącej akt i gorące gotowości do poświęcania jej oddawania życia za swoją ojczyznę wszyscy pamiętamy jak na szkole np. pytano o to co to jest patriotyzm i t d. oczywiście najczęściej to do dyskusji szkolne odbywały się właśnie w kontekście w kontekście poświęcania życia za ojczyznę i umierania za nią, ale więcej myślę, że to jest to co to co charakteryzuje takie nazwijmy to tym bardziej takie radykalne ruchy narodowe jest to, że one właśnie mają taki sposób identyfikowania członków grupy zbiorowości wspólnoty za pośrednictwem właśnie tych 2 czy 2 elementów historii i pewnego rodzaju czy historii, która często przyjmuje charakter takich nazwijmy to etniczność wręcz uznać, że to jest on 12 zlotego narodowość jest czymś co jest co się ma i niezależnie od tego czy się tego chcecie się nie chce i druga to właśnie to taka żarliwa emocjonalności myślę że, toteż widać n p . na tych demonstracjach, które tak jak dziś wychodzą jak patrzy się na demonstrację KOD -u, toteż demonstracja, która to myślę, że wygląda na demonstrację absolutnie i jakoś tak, bo taka taka pozbawiona żarliwości była ta niepozbawiona emocjonalność gotowości do rzucenia się w prze pasz dla ojczyzny, czyli że dla demokracji w ZAK, dlaczego i być może to to może być tak, że to jest nowy sposób definiowania Siejko i kształtowania pojmowania własnej tożsamości, a może być także to jest właśnie to co najbardziej drażni Stone czy przeciwników kodowców w chwili torze oni są tacy obojętni tacy tacy zachodni takie właśnie Palace przed filmów są chłodni z o treść jak najbardziej różne gorące prądy Olga jest w droższych uruchomić je z dnia nie nie, żeby tak, ale na 37 taśmą z dopłat, a no jest tym mniej w tym chłodem ma na marszach bądź z planem płodem kodem Holendrzy to temperatura marszów może też wynikać z tego, że w 1 mają więcej do stracenia winnym idąc tą trasą mają mniej dostał ocenę otrzyma mniej do w to co na to, że jest bardzo gotowy może do gorących uczuć i pasy i namiętności na o tamci są bardziej zachowawczy i jak w pamiętamy nawet z prawników nie da wciąż idą, więc właśnie, ale jeszcze wracając do tego pytania to on w przyszła mi do głowy w tej chwili taka refleksja, że kiedy miałam chodziłem do liceum czy szkoły czy podstawowej im też na lekcjach rozmawialiśmy o patriotyzmie Enea raczej nie może chodziłem do jakiejś wyjątkowej szkoły, ale ja pamiętam właśnie to żona nauczyciela często podkreślali to, że w tej polskiej tradycji narodowej z obrony Gerard to jakaś taka odwieczna tolerancja i umiłowanie wolności przecież jesteśmy krajem, który ma tradycje właśnie on w różnorodności wewnętrznej bardzo stare i głębokie zresztą często nawet są ci u nas nasi dzisiejsi narodowcy przywołują albo powołują się na mniej lub bardziej mityczne przez Mittala izolowana, ale jednak polskie tradycje się tolerancji dla innego i t d . i t d . czy właśnie wielo narodowości i z pierwszej Rzeczpospolitej, więc dajmy się, że jeżeli sięgniemy do tej tradycji i nazwijmy to pasmo Jagiellońskiej, a przecież dzisiejsza prawica w swoim intelektualnym zapleczu ma jakieś tam odniesienia do tej Jagiellońskiej tradycji być może również z mitologii Giovanna nie chcę w tej chwili w to wchodzić ale, ale ta Jagiellońska tradycja, na którą powołują się chętnie po prawej stronie jest czymś co w gruncie rzeczy ktoś po lewej stronie również mogę przywołać właśnie jako najbardziej pozytywne jasne strony naszej polskiej historii, którą mogą możemy możemy celebrować świętować właśnie Polska jako wielość taką różnorodność jako tygiel kultury narodów właśnie ta tradycja, a to przecież miast jak może to taki jest, że nie tak z kosmopolitycznym nie jest niczym nadzwyczajnym nie, ale w tym kraju strefy w ich, ale może tak po prostu jest, że no nie wiem to trochę tak jak z biblią, że z Biblii mam namyśli rzecz jasna stary nowy testament można wyprowadzić bardzo różne koncepcje tego czym właściwie ma być religia, jaki styl życia religia próbuje, jakiego nie można wyprowadzić tezę o w konieczności stosowania kary śmierci tezy przeciwnej kary śmierci tam do różnych innych rzeczy też na się dostosuje podobnie z taką tradycją państwa, które w metrze czy narodu nazwijmy to, który ma już jako za sobą historię, więc się różne prądy w nim pojawiały się i można sobie wziąć z tej tradycji to co się chce, ale ostatecznie no i któraś z tych wizji czy któraś z tych propozycji wysuwa się na prowadzenie wygrywa, a inne gdzieś w tło się gdzieś w głosie odsuwają no i teraz chyba współcześnie na prowadzenia wychodzi ta wizja taka powiedziałbym Integry studia na off Piastowska taka, akcentując właśnie jednolitość wspólnoty narodowej tych wszystkich wartości, które ją spajają toczyć nie tylko w Polsce się dzieje, ale ja mam wrażenie, że VAT jednak my lubimy mówić o tradycji czy w ogóle słowo tradycja, ale pamiętajmy, że tradycja to nie jest cała przeszłość tylko taka wybiórcza przeszłość i wydanie zawsze będzie takie wedle jakich kryteriów my dokonujemy wyboru tego co ulica Woronicza mniej więcej po namyśle właśnie, ale kłopot polega na tym, że dosyć często mamy do czynienia z takimi wyborami, które może inaczej z takimi stanowiskami, które głoszą, że właśnie ta tradycja to nie jest gdzie nie przeczą temu, że tradycja czy to co nazywamy tradycją jakieś narodu grupy, że to jest element wyboru z naszej przyszłości tylko jest to traktowane jako pewnego rodzaju dana faktura nie podlega kwestionowaniu jako pewien fakt, który determinuje naszą naszą on naszą teraźniejszość i to jest myślę tutaj o 1 z takich elementów różniących te 2 strony to 1 strona właśnie definiuje się za pomocą pewnego myślenia o od myślenia w kategoriach nieuchronności historycznego historycznej nieuchronności i tych tworzenia się tożsamości przez ową nieuchronność, a drudzy mówią nie to totolotek musiałoby nie jest mniemaniu radni jesteśmy nieuchronnie tacy lub inni tylko jesteśmy na 3 należymy do tego narodu lub nie w zależności od tego jakie kryteria przyjmiemy, czyli z 1 strony la Grande taka substancja palna teoria narodu właśnie z drugiej strony naturalistyczne naturalistyczna, a z drugiej strony relatywizm etyczny k Gorzelany wyobrażenie z drugiej strony mamy taką wizję, która mówi, że musimy sobie wyraźnie powiedzieć co takiego co takiego w imię, czego chcemy funkcjonować jako zbiorowość jako wspólnota po pierwsza pierwsza to naturalistyczne wizja nie zadaje tego pytań pana jest jak gdyby w LO w szponach pewnej konieczności natomiast druga mówimy nie jesteśmy w szponach konieczność my możemy uznać, że Polakiem jest też ktoś, kto pochodzi, kto kogo rodzice nie wiem są 3 to jest i Tatarem czy ktoś jest niewielu Cyganem i t d. każda może być Polakiem, dlaczego dlatego, że jest przywiązany, czyli tak nazwiemy tak wolontariusz etyczne stanowisko jest przywiązany do pewnego zestawu ideałów i dalej byśmy Stali się też można dowiedzieć no niech sobie, że będzie tutaj z nami niech sobie będzie Tatara albo kimkolwiek innym też może sobie tutaj mieszkać z nami n p . w nie świętować święto niepodległości no może, dlatego że ten inny nie może, dlatego że jego nie wiedzie ku temu stanowi obecnemu pewne nieuchronne no właśnie osobnej naturalistyczne gaz prąd stąd ta kwestia, kto jest Polakiem Mania to on nawet jak się bliżej śledzi to dyskurs prawicowy nie jest aż tak jasna nie nie tak dawno czytałem ciekawy tak i eseje metafizyczne mojego kolegi z Instytutu filozofii dr Wawrzyńca Rymkiewicza, który jest 1 z klasyków już chyba w tej chwili prawica lubi tego co takiego intelektualnego zaplecza prawica Grand on pisał, że bycie Polakiem polega na tym, że jest się pan nam, że polskość to panisko siąść w polskość to właśnie bycie wolnym autonomicznym sobie pańskim Sarmatów, któremu nikt nie powie co ma robić i on jest wolny i jak, tak więc teraz bardzo ciekawa definicja nie wiem czy się w niej nie mieści się w łańcuchu jest pełno jest bo, choć z Danielem czy jesteśmy dostatecznie Pański no właśnie wydawanie jest wyrażana tańcem, ale bliskość emocjonalną co jest o tyle się tutaj jest, żeby stanąć zabawne takiego oto chwila, bo to takie no właśnie mówię wmawianie sobie, że po prostu dlatego żeśmy się urodził i Polakami to na scenie jakimiś panami jakimiś ten zapis taki Polski Super Masters ma ona, że wielu przedstawicieli naszego społeczeństwa rzeczywiście nieświadomie być może wyznaje, ale może to choćby na protezach takich kompensat fajne no i nikt nie w darze od bycia panem niższy niż taki Polski narodowiec nam, że on panuje nad Szymon panuje w swoim życiu na czym on opanowany John z panem jest takie wmawianie sobie lotów to jesteśmy panami oddam, bo osoby krzyknie mam w wianku maszyna to jest w radykalnej sprzeczności te wymagania reszta to kryterium państw kości z tymi ludźmi, których jest dzisiaj widziałam na niedzielę to jest chyba najbardziej zabawny aspekt tego, że oni właśnie teatralną wasze wielkie marzenie oni wszyscy chcą panować, ale też duchowe państwo to odwoła ślub właśnie duchowe państwo tym zamkniemy naszą dyskusję bardzo dziękuję prezes Paweł Łuków Instytut filozofii Uniwersytet warszawski dziękuję bardzo ją dr Jacek Dobrowolski również Instytut filozofii Uniwersytet warszawski i nowa orgia myśli dziękuję bardzo i dr hab. Jan Chwedeńczuk Instytut fizyki teoretycznej Uniwersytet warszawski dziękuję bardzo dziękuję pierwszy raz w życiu byłem z 3 filozofami na tak małej powierzchni no i jak ma wspaniale panisko trwa pańską no i bardzo dobrze baz w te audycje wydawało mi to strzelecki realizował Oleś CAL mógł, a po informacjach na specjalny program zakaz 11 listopada zaprasza Karolina Lewicka Jeż nazwom Tomasz Stawiszyński bardzo serdecznie państwu dziękuję i słyszymy się w niedzielę do usłyszenia no i miłego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA