REKLAMA

Gry szkoleniowe - czy zarządzania można się nauczyć poprzez rozrywkę? Odpowiada Joanna Średnicka

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2016-11-12 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sobotni poranek w radiu TOK FM ósma 41 Karolina Głowacka studia pani Joanna Średnicka dzień dobry dzień dobry z pracowni gier szkoleniowych gry szkoleniowe to są takie gry dla korporacji dużych małych firm zza Odry z grup przyjaciół jak to określić tak naprawdę dla wszystkich to znaczy oczywiście najczęściej najliczniej korzystają z tego dużą organizację, czyli duże firmy to też jest kwestia rano w jakimś stopniu budżetowa natomiast sama idea to jest w nim jak bardzo Rozwiń » prostoty założenie, że najlepiej się uczymy przez doświadczenie w, a jeszcze lepiej się uczymy jak jesteśmy zaangażowani i się przy tym fajnie bawimy to wtedy takie doświadczenie pozostaje z nami na dłużej elity z wykorzystaniem mechanizmów gier czy tego wszystkiego co znamy z rozrywkowych kier do tego, żeby ludzie czegoś nauczyć gry szkoleniowe i grze integracyjny na różnych wyjazdach integracyjnych często samo przyjęcie Grecji są częścią elementem, licząc na ataki nie tutaj to spektrum ani tego co możemy wrzucić do celi do tej szufladki czystego pudełka gry szkoleniowe jest bardzo duże znaczy to jest od prostych ćwiczeń, które służą temu, żeby ludzie się lepiej poznaliśmy się lepiej poznali w działaniu do poważnych symulacji biznesowych, których nauczymy ludzi i w jaki sposób zarządzać firmą w jaki sposób zarządzać finansami czy też gry taki stolik edukacyjny Ordynacka zrozumieli wyzwania, jakie stoją przed współczesnym światem do tego też grysu coraz częściej wykorzystywane czy to jest po prostu jeśli syn pomyślimy, że szachy są tak naprawdę najbardziej klasyczną grą edukacyjną one powstały po to, żeby pomagać strategom zarządzać armią na polu bitwy i tak naprawdę we wszystkich kulturach jak spojrzymy na świetną metaforą Phelps świetną metaforą on się rechot kleiły oderwały się od tego pierwotnego kontekstu i teraz gramy w niej po głównie po to, żeby nauczyć myślenia strategicznego, żeby inni nauczyć się podejmować decyzje pod presją czasu, żeby nauczyć się myśleć, zanim coś zrobimy, więc jest jest jakby te konteksty teraz taki bardziej oderwana od tego pola bitwy znaleźć przypomnimy sobie, że to była gra edukacyjna na to tak naprawdę najbardziej klasyczna gra jest grą edukacyjną w sobotę mowa to kropla w zamyśle mają państwo doświadczenia z takimi nie g mają pytania uwagi czekamy my natomiast ja muszę pani przyznać się prosi uniżenie zrozumieć, ale takie hasło gry integracyjne wyjazdy to mi się kojarzy jednak z taką żona do trojga, a także robimy dziś głupawe rzeczy jesteśmy dorosłymi ludźmi nagle mamy śnieg łapać za kostki i mówić, kiedy się urodziliśmy, jaki nasz ulubiony kolor rzeczywiście także historycznie w Polsce, że zachowujemy historycznie, sięgając tych kilkunastu czy kilkudziesięciu lat wstecz, kiedy to się zaczęło ta metoda zaczął się w Polsce rozwijać ona jakoś tak się nam połączyła z integracją to znaczy, że gry to sołtys integracja natomiast coraz mniej, gdy nasza historia jest taka myśmy zaczynali od 12 lat temu i pierwszy mój kontakt z grą to była gra do zarządzania sytuacją kryzysową, czyli tak naprawdę kontekst zupełnie inny niż łapanie się za kostki dobra zabawa, a więc to takie mówiąc na początku to jest to spektrum jest bardzo szerokie i rzeczywiście jak klikamy sobie w Google, a Grenadą prawdopodobnie wskoczy na mnóstwo firm, które oferują gry integracyjne natomiast coraz bardziej i coraz więcej jest też takich zastosowań związanych z praktyk z uczeniem, a ludzi czegoś co w innych metodach jest trudniejsze do zrobienia, bo już, sięgając też to do klasyków jak już mówiliśmy o szachach to też można powiedzieć, że Konfucjusza, który powiedział, ale powiedz mi zapomnę, a zapomnę pokaż mi zapamiętam daj mi doświadczyć zrozumiem czym tak naprawdę to jest metoda, która wrzuca nas jakiś świat mówił, że to jest taki symulator lotów dla menadżerów ludzi, którzy zarządzają organizacjami tak, jakbyśmy nie chce w niej, a polecieć samolotem z pilotem, który się uczył ustały pointa luz książek latać tak samo można przenieść wiele wyzwań zarządzania czy wiele wyzwań, z którymi my jako ludzie się mierzymy świata gry no to przykład proszę jak wygląda gra, która polega na zarządzaniu sytuacją kryzysową i Pa no np. gra, w której razem coś robimy wdrażamy jakiś projekt i nagle okazuje się, że budżet, który mieliśmy na początku się kończy, lecz także na metro jest z Lecha i nagle musimy sobie poradzić z Pa poradzić z sytuacją, w której tego budżetu nie ma kiedy musimy uruchomić to co jest tak naprawdę zasobem do uruchomienia w takiej sytuacji, czyli kreatywność umiejętność współpracy umiejętność dogadywania się zarządzania zasobami ograniczonymi, czyli coś zupełnie odległego tego co pani powiedziała tak dziekani Polesie i łapanie się za kostki jak długo potrafi grać tak graczy to jest także my siadamy przy stałej godziny wszystko się zamykać to potrafi trwać cały dzień na przyszły są tak są gry też krótkie jeśli mamy, a dziś mamy do czynienia z jakimi się rannym treningiem kompetencji które, którą możemy przenieść na krótkie ćwiczenia NATO grę mogą otrzymać może to być gra godzinna, ale są też rozbudowany symulacji, w których ludzie grają przez 2 dni przez 2 dni zarządzają wirtualną w tym przypadku akurat odtworzono na planszy z firmą tak podejmują decyzje w czasie rzeczywistym natomiast widzą konsekwencje z rundy na rundę w co się wydarzyło tak podejmuje decyzje w tym roku widzę co się wydarzy w następnym, czyli grze mamy taki skondensowany czas mogę przeżyć, a w ciągu 3 godzin czy 2 dni jeśli mamy rozbudowaną grę w nagrodę kilka lat funkcjonowania firmy i taka jest idea, żeby takim doświadczeniu spłaszczyć ludziom, a czas także możemy w ciągu krótkiego czasu zobaczyć konsekwencje naszych działań w przyszłości, ale jednak sytuacja z gry czy wyjazdu, gdzie mamy te gry jak było takiej sytuacji właśnie ten mimo wszystko jednak mało stresującej, bo gramy w porównaniu z rzeczywistością realną odpowiedzialność realnymi pieniędzmi realnymi miejscami pracy i t d. to są te 2 różne rzeczy to znaczy jak i czy to naprawdę da się przełożyć to, czego jakoś tam nauczyliśmy się w grach szkoleniowych nie sposobu myślenia reagowania to jest jednak inny świat w jasny to jest i tych zalet to tak naprawdę tym to zaleta, że podejmujemy decyzję bezpiecznych warunkach to znaczy, że mogę eksperymentować oraz decyzjami mógł eksperymentować też sam ze sobą to jest też mocne narzędzie do tak naprawdę trenowania swoich indywidualnych umiejętności i zobaczenia nic jak się zachowuje w pewnej sytuacji jak już wrócimy do tej sytuacji kryzysu takie jak się zachowuje w momencie, kiedy nagle świat, w którym się wydawało, że jest uporządkowany i wiem co się wydarzy nagle przestali wiedzieć co się wydarzy jest w sytuacji niepewności, czyli tutaj oczywiście wszystko zależy od od omówienia warto też to co odróżnia szachy czy inna gra, która tak naprawdę w na początku powstała gra edukacyjna jest monopol znana nam wszystkim gra planszowa, która w swoim założeniu na początku dwudziestego wieku powstała po to, zresztą z innym zaprojektowana przez DM lewicujący feministka to też, by pokazać patologie systemu kapitalistycznego i patologie i posiadania ziemi i skupienia tej własności w jednych rękach co ona się oderwała znowu tego kontekstu i teraz uznajemy, że to jest na razie to jest świetna gra rozrywkowa natomiast autorka tej gry stworzyła ją po to, żeby pokazać, jakie są konsekwencje systemu, w którym żyjemy początek dwudziestego wieku, czyli duże duże poczucie niepewności niepokoju rządzący się monopole te, więc gra w założeniu swoim edukacyjne w ZUS trzeba w tym beznadziejnym w funtach to właśnie moglibyśmy się tak dokładnie i teraz drewno w grze rozrywkowe kończymy grę zostaniemy ze swoją indywidualną refleksje w tym była dobra w tym była niedobra natomiast nikt z nami o tym nie rozmawia najczęściej nie dyskutujemy naszych decyzji naszych strategii i tym co odróżnia gry szkoleniowe od gier rozrywkowych to jest ta to wszystko co się dzieje po grze my mówimy, że nauka zaczyna się wtedy, kiedy gra się kończy wtedy, kiedy mamy czas na omówienie na przedyskutowanie takich bardzo różnych poziomach znaczy, dlaczego zrobią to co zrobiłam, dlaczego nie zrobiłam pewnych rzeczy takie jak się poczułam w momencie, kiedy ktoś inny zrobił coś oka i potem następuje ten etap w interpretacji, ale jeśli np. uczestniczę w takiej grze ze swoim szefem czy szefową to też jest stres, bo przecież mamy właśnie pani mówi ten skondensowany czasy trudne decyzje trudne wybory i Janie, by tutaj gram imam się czegoś uczyć, ale skąd on wiedzieć, że ta Szewczyk szefowa nie pomyśli sobie tutaj zachowała się tej grze źle to lepiej przy najbliższym danych o zwolnieniach jednak pozbyć tej osoby słowem, gdy wywołuje to w wyobraża sobie taką stresującą sytuację, że możemy zostać ocenieni jako realnie pracownicy na podstawie tego jak zachowaliśmy się w grze mimo żona ma być szkoleniowa Ks maj to jest bardzo ważny wątek, którego pani dotyka rzeczywiście oni to sól wracamy do obiegu podstawowej rzeczy w zarządzaniu, czyli do kultury organizacyjnej jeśli rzeczywiście mamy taki niepokój, że to co zrobimy to zostanie wykorzystane przeciwko nam to gry tak samo jak każda inna sytuacja może być dla nas wielkim stresem wojennym zdarzeniem i niechętnie z nią wejdziemy, ale jeśli mamy do czynienia z kulturą, w której rzeczywiście mamy nastawienie na rozwój i wiem, że to narzędzie zostanie wykorzystany po to, żebyśmy się mogli rozwijać tutaj tego tego ryzyka nie ma jest też trochę także, a z naszego doświadczenia coraz mniej jest takich miejsc, w których tego typu niepokoję się wśród pracowników pojawiają to znaczy, że ten ta kultura zarządzania i ten ten poziom na menadżerów jest coraz wyższe te historie, które znamy sprzed 1015 lat w sztuce rozgrzać się tą drugą stronę np. 3 zespół bierze udział w takiej grze łącznie z szefem szefową i później państwo to interpretują to też jest niewygodne dla szefostwa, bo nagle ktoś o w otwarty sposób może zinterpretować go skrytykować decyzje wobec całego zespołu to jest zawsze mecz to jest metoda bardzo demokratyczna znaczy wszyscy na początku wiedzą wiedzą co się będzie działo żadna omówienia żadna część interpretacji nie dzieje się poza poza poza grupą czy poza ludźmi, więc zawsze wszyscy, którzy uczestniczyli mają też równy głos inni w ogóle chyba nie, gdyby nie chciała iść tym kierunku takiego w rozstrzygania tej części oceny na nich duża garść, bo to bardzo rzadko jest intencją i to bardzo rzadko się tak naprawdę dzieje i ich głównie jednak AM takie wspólne granie przynosi dużo pozytywnych doświadczeń raczej odkrywania talentów dotychczas nieodkrytych niż skupianie się na tych na tych słabych stronach mieliśmy taki przypadek to szczerze mówiąc mnie osobiście przekonał to kilkanaście lat temu do tej metody ale kiedy właśnie w grze o zarządzaniu kryzysowym ujawnił się niesamowity talent negocjacyjny 1 z pracowniczek, które do tej pory była asystentką, która po powrocie z urlopu macierzyńskiego zasadzić tam zbudowane do mniejszych zajęć, ale i po prostu rozkwitła w tej symulacji w taki sposób w jaki w, jaki nikt nie spodziewał uprawdopodobnić w rzeczywistości nigdy nie dostał szansę, żeby nigdy nie zapomni o mienie zaproponował tego zadania i z radością rok później odkryliśmy żona awansowała i się rozwijać jest i był to dla nich taki moment rozwojowe gmin, więc raczej z doświadczeń, a wychodzą z tego pozytywne rzeczy bardziej niż sza niż jakieś negatywne wnioski o ludziach pan Bartek ma kilka pytań czy gry, o których mowa to gotowe rozwiązania czy daje się zastosować skomplikowanych organizacjach czy może taką grę robi się specjalnie dla kogoś znajdujemy wszystkie odpowiedzi na wszystkie pytania odpowiedź może być tak to znaczy robić je w skomplikowanych reorganizację jak najbardziej tak naprawdę im bardziej skomplikowana rzeczywistość, którą chcemy ludziom pokazać, a im dać się zrozumieć, ale tym gra jest bardziej adekwatnym narzędziem możemy w krótkie angażującej żalem przedstawić strukturę firmy albo jakiś obszar biznesowy, który jest trudny do wytłumaczenia, w czym się robi na miarę tak istnieje mnóstwo gier gotowych, które w większości takich współczesnych wyzwań zarządzania są w stanie uchwycić, ale i projektuje się jak najbardziej cieszy tym zajmujemy projektowaniem gier na potrzeby bardzo konkretnej organizacji jest jej AM Kirgizji procesów albo coś co ma coś co ma być odtworzone w grze jest tak unikalne, że nic innego takiego na świecie niż z nich jak najbardziej gra się projektuje on, czyli nie najważniejszą sprawą, która stoi za taką koncepcją gier szkoleniowych jest praktyka w bezpiecznych warunkach dokładnie tak to jest w zasadzie taki slogan, który w, których większość firm, które się tym zajmują się z kluczykami stało to efekt no to jest symulator lotów film dla organizacji dla menedżerów, ale też co warto wiedzieć coraz szerzej przyglądają się uczyć coraz baczniej przyglądają się GROM, a też ludzie zainteresowani losami świata w oczy w jaki sposób te złożone problemy, które przed nami stoją możemy rozwiązać chociażby dając doświadczyć ich grze i później, rozpoczynając bardziej partnerską i bardziej opartą na faktach mnie na emocjach czy jakichś oraz stereotypach, które mamy w głowie dyskusję, gdzie to jest wykorzystywane w nowo w takich firmach w zarządzaniu to jasne, ale może nie w wojsku gdzieś z PL w wojsku tak rzeczywiście to jest 1 maja to 1 ze źródeł udzielonym mi gry strategiczne były były wykorzystywane w grach i oczywiście ja osobiście z pacyfistycznym bardziej podchodzę do świata i te rozwiązania nie zawsze pokojowy noblista chwali najwyżej punktowa ne, by tak Targ i bardzo mnie inspirują takie wykorzystanie, który n p . z Anną w stanach Zjednoczonych jest ogromny ruch, a GM, choć część, gdzie twórcy gier zastanawiają się w jaki sposób gry wideo można w odbudowywać wątki, które będą będą miały taki walor edukacyjny nawet Barack Obama w swoim czasie współpracował z doradcą ds. gier zastanawiając się w jaki sposób gry wideo ze ogromny rynek wart miliardy na świecie może także być pewnym medium komunikacji do wciągania ludzi dyskutowania o kwestiach klimatycznych o kwestiach ubóstwa kwestia uchodźców jest im sporo takich kierowców i jednych lepszych innych gorszych, bo tutaj, jakby z tak jak i jak to w życiu, które dotykają tego typu problemów, więc ja wierzę, że gra w grę to jest język komunikacji i z tego pierwszego wieku obok gry wciąż często interpretuje się jako coś infantylne Gott znaczy hasło gra o uchodźcach brzmi dziwnie brzmi dziwnie tymczasem z rozwijają się takie metody, które powodują, iż sąd uzna poważny tak, ale jeśli sobie pomyśleliśmy, że na żar dzisiejsze pokolenie młodych ludzi oni też nawet trudno zadawać pytanie czy oni lubią grać oni po prostu grają, ale jeśli pomyślimy medium komunikacji, które chcemy do nich dotrzeć, a raty, jakkolwiek dla nas gra o uchodźcach brzmi dziwnie to nie jest dziwne tak też to też nie jest dziwne i i jest po prostu jest 1 z kanału, w którym być może trzeba docierać do młodego pokolenia, żeby się z nimi komunikować się językiem bardzo serdecznie pani dziękujemy za opowieść pani Joanna Średnicka z pracowni gier szkoleniowych opowiadała dla państwa o grach szkoleniowych dziękuję serdecznie teraz informacje Radia TOK FM potem program skołowani, a w Skołowanych dyskusja o zmianach przepisów egzaminu praktycznego naprawa jest Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA