REKLAMA

Czy na egzaminie na prawo jazdy będzie można popełniać błędy? Z Filipem Grega rozmawiał Krzysztof Woźniak

Skołowani
Data emisji:
2016-11-12 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani kolejna edycja audycji dzisiaj proszę państwa wracamy do tematu egzaminowania i szkolenia kandydatów na przyszłych kierowców, a to z prostego powodu od czwartku obowiązuje nowe rozporządzenie ministra infrastruktury w i budownictwa w sprawie egzaminów właśnie ruch wśród tych różnych zmian dosyć istotna sprawa, ponieważ od czwartku egzaminator osoba, która egzaminuje naszych kandydatów na kierowców nie jest Rozwiń » zobowiązana do przerwania egzaminu czy też nie musi przerywać egzaminu w razie popełnienia wykroczenia przez kandydata czy to prawda to o tym, właśnie dzisiaj rozmawiamy tak czy inaczej egzaminator może kontynuować egzamin praktyczny w tzw. mieście czy też w ruchu miejskim, jeżeli kursant kandydat popełni wykroczenia, które są określone w tabeli również tego rozporządzenia państwa i moim gościem Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biuro rzecznika praw kursanta dzień dobry panie Filipie dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państ w panie Filipie kilka tygodni temu rozmawialiśmy o różnych zmianach, które zachodzą w sferze szkolenia egzaminowania kierowców i pamiętam, że powiedzieliśmy, że to dosyć kosmetyczna zmiana jak widać rzeczywistość daje nam tematy do rozmowy jak to jest czy faktycznie egzaminator będzie mógł nie przerywać egzaminu praktycznego w ruchu miejskim, jeżeli kandydat popełnił błędy, które są wskazane w tabeli nr 1 do rozporządzenia o egzaminach tak wg treści tej nowelizacji faktycznie będzie możliwość, aby egzamin nie został przerwany, ale tutaj z innym pojawia się pewien taki dysonans poznawczy wygenerowany wstępnie przez przez media przez dziennikarzy straszni są naprawdę da wraz z hasłami czasami niestety tak jest, ponieważ musimy tutaj sobie jasno sprecyzować 2 rzeczy, w czym innym jest nieprzerwanie egzaminu bądź też przerwanie egzaminu, który tutaj mówimy o czymś innym jest wynik tego egzaminu to nie zawsze idzie w parze musimy sobie jasno jasno tutaj sprawę postawić egzamin, który nie został przerwany również w morzu egzaminem z wynikiem negatywnym ustalmy na początku fakty egzamin jest kontynuowany podczas egzaminu kandydat jest zobowiązany prowadzić pojazd sprawnie bezpiecznie zgodnie z przepisami w sposób nieutrudniający ruchu innym uczestnikom z dołu nie podlega ocenie takiej bieżącej w trakcie egzaminu egzaminator wydaje polecenia do wykonania m. in . czy z zadań egzaminacyjnych określonych w arkuszu egzaminacyjnym to są różnego rodzaju skręty parkowanie zawracanie różnego rodzaju czynności, które kandydat musi wykonać i zgodnie z z rozporządzeniem egzaminowani długu w ślad za Załom arkuszem egzaminacyjnym kandydat nie, wykonując np. parkowanie nie może to parkowanie wykonać w sposób nieprawidłowy niezgodny z kryteriami oceny w tym momencie dostaję informację egzaminatora, że dane zadanie zostało wykonane w sposób nieprawidłowy, po czym egzaminator wyznacza drugi raz to samo zadanie do wykonania i tu zawitali kandydat będzie zobowiązany wykonać już go bezbłędnie to zadanie zgodnie z tymi kryteriami, które są żmudna, ale rozumiem, że z tego co pan mówi to ten pierwszy raz to już dyskwalifikuje tego kandydata czy nie nie nie mnie nie dyskwalifikuje ma właśnie drugą pulę na drugą szansę może kandydatom drugą szansę sobie tutaj jakby no może wykonać już wykonać złożone w sposób prawidłowy i teraz jeśli wykona zdobyli w sposób prawidłowy w arkuszu w tabelce, gdzie indziej są pozytywne wyniki w danym zadaniu pojawi się tzw. ptaszek znaczek krzyży inny, który informuje o tym, że to zdanie jest prawidłowo zaliczone jeśli jednak to zadanie zostanie po raz drugi wykonany nieprawidłowo uznał, iż kandydat zaparkujesz taki sposób, że nie da się wyszli z pojazdu z 1 ze stron aktu tego wymagają kryteria oceny w tym momencie egzaminator jest zobowiązany ogłosić wynik egzaminu negatywny ruch, ponieważ zadanie zostało dokonane dwukrotnie, niemniej jednak zwracał uwagę nie oznacza to przerwanie egzaminu oznacza to jedynie, że wynik tego egzaminu będzie negatywny, a egzamin i dalej trwa oczywiście najczęściej egzaminator zadaje pytanie czy egzaminowany mu czy chciałby zakończyć przerwać egzamin w tej chwili czy kontynuujemy oczywiście z wynikiem negatywnym to dobra postawa ze strony egzaminatora mnie, o czym za chwilę na pewno będziemy rozmawiali Anna, niemniej jednak i wynik tego egzaminu już jest ustalony jako negatywny, a egzamin może być kontynuowany co są, jakby nie zmienia tego tak wynika to to zapytam tak jak naprawdę like to po co kontynuować ten egzamin skoro i tak już kandydat nie zdał, żeby sobie pojeździł po mieście no i jak Palikot powie oczywiście, żeby sobie pojeździł po mieście tak naprawdę przecież kandydaci już zapłacił za cały proces egzaminu zapłacił za zaraza czas de facto czas było, bo program egzaminu to by to ilość zadań, którą trzeba wykonać jakiś tam konkretnym czasie no to dlaczego miałby tego nie uchroni je ukończyć bardzo często niestety kandydaci napytanie egzaminatora lub chcą przerwać egzamin, bo skoro już zdali no to idę do domu aż uda, a to co, dlaczego przecież to jest piękna okazja może o odcieniu jednak negatywnym, ale dobra okazja do tego, aby się jeszcze doszkolić skorzystać z tej chwili i kontaktu z egzaminatorem samochodem egzaminacyjnym i przede wszystkim z tym programem egzaminu aby, aby jeszcze doszlifować swoje umiejętności oczywiście to nie jest czas gdzieniegdzie egzaminator się zatrzymać będzie tłumaczył pewne sprawy, których kandydat nie wie, ale z całą pewnością, wykonując kolejne zadania egzaminacyjne polecone przez egzaminatora egzaminator też gdzieś tam być może na pomnik jakąś dobrą radę zaproponuje, aby następny raz w następnym razem pewne rzeczy wykonać może troszkę lepiej, więc korzystajmy z tego korzystajmy z tej z tej możliwości przejazdu całej trasy Egzaminacyjnej do końca i tu powinniśmy dojść do tego, gdy te do tej drugiej drugiej formy zakończenia egzaminu z wynikiem negatywnym, czyli przelewanie z oczu konstrukcja konstrukcja prawna jest taka, że egzamin może skończyć się wynikiem negatywnym poprzez dwukrotne pokonanie zadania tego samego zadania negatywnie to, o czym mówiłem przed chwilą, a druga sytuacja to jest sytuacja, w której na zachowanie kandydata świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia i wypełnia w 1 z punktów winnych tej tabeli kryteria oceny wypełnienia zalando to do tej tabeli wrócimy, bo naprawdę to są ciekawe punkty to tabela składa się z jak dobrze płacą 17 z 1717 w tym mieście jest pod punkty, więc odmówiłem, bo niektóre z nich to moim zdaniem są całkowicie wykluczający jakiekolwiek jazdy czy Konrada będzie chciał jechać czy nie będzie chciał jechać mnie, więc o tym, porozmawiamy po skuciu informacji, bo już, że zbliża się czas skrót informacji Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biura rzecznika praw kursanta rozmawiamy o zmianie rozporządzeń co do egzaminowania i przyszłych kierowców naszych kierowców kandydatów na kierowców bardzo ciekawe bardzo ciekawe rozwiązania są tutaj zapraszam do komentowania skołowani mowa to krótka sam z holowaniem auta to krótko FM i profil Skołowanych na Facebooku tam można swoje zdanie pisać zachęcam skrót informacji już teraz a druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem proszę państwa rozmawiamy o zmianie rozporządzenia w sprawie egzaminowania kandydatów na kierujących na kierowców przepraszam bardzo nam kierujący to też rowerzyści kierowców i proszę państwa bardzo ciekawa zmiana Otóż zgodnie z nowym rozporządzeniem egzaminator nie będzie musiał przerywać egzaminu praktycznego w momencie popełnienia przez kandydata wykroczeń, które są jasno sprecyzowane w tabeli zapraszam do komentowania skołowani małpa to klub KSM schorowani małpa to krok kasami profile Radia TOK profil schowanych na Facebooku profil schowanych na Facebooku ze mną przez Skypea Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biuro rzecznika praw kursanta w pierwszej części mówiliśmy właśnie o tym, że to przerwanie czy też nie przerwanie egzaminu praktycznego nie oznacza w wyniku negatywnego egzaminu mówiliśmy również o tym, dysonans, który się pojawiły w mediach no ale skoro niż ten dysonans przewidział i oczywiście różnych informacji należy szukać u źródła, więc otwieramy stronę ministerstwa infrastruktury i budownictwa i tam informacja z 9 listopada od 10 listopada 2016 roku bardziej przyjazne egzamin naprawo jazdy dotychczas podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy w przypadku popełnienia przez zdającego błędu określonego w tabeli błędów w rozporządzeniu o tej tabeli zaraz powiemy egzaminator miał obowiązek przerwania egzaminu zdający i to jest ważne zdanie najważniejsze w tej całej formacji zdający automatycznie uzyskiwał wtedy negatywny wynik z egzaminu naprawo jazdy, więc jeżeli dotychczas było także zdająca automatycznie uzyskiwał wtedy negatywny wynik egzaminu naprawo jazdy to rozumiem, że ministerstwo twierdzi, że od tej pory od 10 listopada wcale tak nie jest, że egzamin ni egzaminujący kursant kandydat nie będzie miał automatycznie negatywnego wyniku, czyja to źle rozumiem to ten przekaz od ministerstwa panie Filipie redaktorzy jakież było ogromne zdziwienie, kiedy przeczytaliśmy właśnie w aktualnościach na stronie ministra ten zapis i dalej nie do końca potrafimy zinterpretować to co zostało tu zapisane, dlatego że owszem, dokonano w rozporządzeniu zmiany dotyczącej nagłówka tabeli innych, o których mówimy tej tabeli, w której zdarzenia bezpośrednio zagrażają życiu zdrowiu uczestników i w Starym brzmieniu tabela mówiła o wyższe o skutkach przerwali im oprzeć o skutku tego egzaminu z przerwami już szkół i sprzedaż energii o przerwaniu będącym skutkiem bezpośrednim tego wykonania danej czynności w tabeli ich do dzisiejszej zmiany mogącej skutkować przerwaniem, aby zdającym dającym się nie egzaminatorowi prawo nie przerwanie tego egzaminu, niemniej jednak w jakby w naszej ocenie przepisu, na który w, którego Dody, którym mówimy w niej nieprzerwanie egzaminu absolutnie nie mówi o wyniku o pozostawieniu wyniku pozytywnego, dlatego że jak w głębi wniknie MF przepisy, kto inny jasno mówi się w rozporządzeniu w art. 28 miejscu 8, kiedy osoba egzaminowania uzyskuje negatywny wynik tej części praktycznej egzaminu i tam w literze EBI jasne jest podany, gdy zachodzą okoliczności, o których mowa w domu mowa w art. 16 a w art. 16 mowa jest właśnie o tym, gdy o tym, że kandydat popełnił czynu z tabeli nr 1 z lata, ale jak rozumiem ta zmiana może być tak każe to egzaminator ma oceniać krzyża zaszła konieczność właśnie zaszła Tarn to popełnienie wykroczenia, jeżeli chodzi oto tabela nr 1 czy faktycznie kandydat naruszył tak przepisy drogowe, że egzamin ma być przerwany czy też trasą nie musi być przerwany i ten wynik będzie negatywny bądź pozytywne gesty może właśnie chodzi o ten lepsze łatwiejsze zdawanie egzaminu praktycznego chce mnie nie do końca proszę proszę zwrócić uwagę, że to, że minister tam nie pisze wprost w, że towar czy inaczej zapisy zapisy zapisy w rozporządzeniu wcale nie mówi o o tym, że nie wy nie o nie wydaje się ocen negatywnym w artykule, który cytowałem w artykule w 2008. jasno stoi, że od osoba uzyskuje za wynik negatywny natomiast zmiana dotyczy przerwania egzaminu to jest to, o czym odbije do czego od, czego dąży od początku, abyśmy rozluźnili czym innym jest wynik negatywny, a czym innym jest przerwanie egzaminu, dlatego że proszę zwrócić uwagę w pierwszej części audycji rozmawialiśmy, że jeżeli kandydat po połowie 2 × ten sam błąd ich do otrzymuje wynik negatywny egzaminu, niemniej jednak sam egzamin szef nie musi skończyć może ten egzamin z o być kontynuowane aż do wykonania wszystkich zadań egzaminacyjnych i teraz tutaj jest znowu, ale we wsi egzaminator tak czyta umowy będzie przerywał ten egzamin w oczy w ówczesnym rozwiązanie do 10 listopada był zobligowany przerwać ten egzamin, jeżeli wystąpiły zdarzenia jest w tabeli nr 1, a po zmianach nie będzie musiał stuprocentowo przerwać tego egzaminu, jeżeli wystąpiły zdarzenia z tabeli nr 1 za chwilę, kiedy mówię troszeczkę to tabele będzie nam to trochę jaśniej w zrozumieniu gminni z całą pewnością jest tak przynajmniej taka jest nasza ocena fundacji, że nowy wynik egzaminu nie może być pozytywny, jeżeli nastąpiły zdarzenia określone w tabeli nr 1 w witrynach no powiedzmy, ale czy te zdarzenia mogą nastąpić tak jak mówi się 2 ×, czyli kandydat ma prawo popiera wymienię tutaj relacji klient nie ma dyskusji to jest wstyd i konstrukcja tego rozwiązania była taka, że oczywiście kandydat jest dopiero jest świeżo upieczonym niemal kierowcom to jest człowiek, który dopiero zaczyna swoją karierę nie ma dużego doświadczenia wobec czego pewne umiejętności jego mogą być jeszcze jedno takie niepełne i dlatego też powstała powstał arkusz egzaminacyjny i prawo do drugiej próby wykonania danego zadania, ale jednak do ruchu drogowego nie mogą być dopuszczone osoby, które i w elementarnych kardynalnych sytuacje nie będą potrafiły zachować prawidłową, bo to jest kurs nauki jazdy po to jest egzamin wewnętrzny, który ma swoje zadanie, a powinien być zrealizowany uczciwie, że te elity jest temat na osobną zupełnie audycje nie, żeby ją do egzaminu państwowego przystąpiła osoba, która nie popełnia błędów krytycznych jak wyjdziemy stąd tabele bliżej to zauważyli tam takie zdarzenie jak i pkt 1 spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego i panie redaktorze nie wyobrażam sobie, że osoba, która spowodowała kolizję lub wypadek drogowy mogłoby nie otrzymać w wyniku negatywnego egzaminu innym, że ważnych zadań prawo jazdy i nie muszą zdawać egzaminu no ja sobie tego kompletnie nie wyobrażam choćby ze zwykłego takiego dydaktycznego wychowawczego punktu widzenia, bo w tej tabeli mamy i różne inne zdarzenia np. wyprzedzanie na przejściu lub bezpośrednio przed nim nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i nie zastosowanie do sygnałów świetlnych no i jak jak wyglądałoby jak wyglądałaby powaga państwa, gdyby mnie można było dopuścić do do ruchu drogowego, czyli wręczyć mu prawo prawo do prowadzenia pojazdów wyręczyć prawo jazdy, czyli orzec wynik pozytywnym egzaminu osobie, która popełnia tak kardynalne błędy zagrażające życiu zdrowiu uczestników ruchu i świat przyznali, że ja tego nie wiem jak można było dać takie uprawnienia kierującemu też nie do końca sobie wyobrażam, że egzaminator może pozwolić kandydatowi, który przyjeżdża na czerwonym świetle bądź nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu daje możliwość kontynuowania tego egzaminu w postaci rośnie nieprzerwanie pomimo tego, że wyniki tak tak już jest negatywny ponieważ, jeżeli ktoś podczas tego egzaminu minął popełni takie wykroczenie, który jest naprawdę bardzo dużym wykroczeniem i częstym w obecnej rzeczywistości na polskich drogach jest duże prawdopodobieństwo, że popełnił znowu nic poco dawać mu taką możliwość w ogóle kontynuowania jazdy mogą po to, powstała właśnie ta tabela, aby określić te takie zdarzenia na absolutnie kardynalne podstawy, do których nie ma prawa dojść nawet w u młodego kierowcy nie do końca rozumiem koncepcje ministerstwa nie chciałbym tu się wypowiadać za legislatorów natomiast inny przyznam, że ta idea w in dania tej wolnej ręki egzaminatorowi wydaje się być słuszna dla ostatniego siedemnastego i deszcz nowego punktu, bo też niedawno zupełnie trafił do tabeli wydarzenia takiego stylu prezentowanego w siedemnastym płci jako spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem jest to takie zachowanie, w którym kandydatowi z gdzież tam obecny na skrzyżowaniu zgaśnie ten pojazd no Ion nie będzie mógł sprawniej będzie potrafił sprawnie uruchomić silnik jeśli zauważy, że ten pojazd Bundeswehry i to spowoduje jakiś większy no tzw. korek w tym miejscu, iż będzie to znaczne utrudnienie no to faktycznie nie jest to dobre zachowanie jej nie pozwala chyba na dopuszczenie do samodzielnego ruchu kogoś, kto tak znaczne utrudnienia w inny w ruchu powoduje, ale jednak biorąc pod uwagę, że jest młody kierowca był to dziś egzaminator powinien mieć dowolną możliwość oceny na ile to jego zachowanie okoliczności w jaki się zaraz wielkość ruchu, jakby intensywność ruchu drogowego miejscy skrzyżowanie, bo trudność oznakowanie Cetera et Cetera wiemy, że różnie to wygląda no tutaj faktycznie egzaminator mógłby mieć wolną rękę i uznać, że jest to, bo naprawdę trudna sytuacja nawet tzw. starego kierowcy od czegoś wymagać od młodego i tu powinien móc oficjalnie jak by kontynuować z tym egzamin i dać szansę na wynik pozytywny to na pewno natomiast mowy wpisywanie takiego takiej zmiany dla całej tabeli wszystkich tych zdarzeń absolutnie niebezpiecznych dla wydaje się być no dosyć i nieuprawniony i teraz dochodzimy do tego ojej co wydaje się być osoby zamysłem ministerstwa, owszem, są niektóre zdarzenia powiedzmy gdzieś tam najechanie na podwójną ciągłą podczas skrętu n p . na skrzyżowaniu zdarza się, iż to oznakowanie jest tak tak wymalowane, że już, że trudno jest nie najechać szczególnie temu młodemu człowiekowi, który jest tak doskonale idealnie panuje nad pojazdem nie najechali na tą podwójną ciągłą też powinno czasami pozwolić egzaminatorowi uznali, że dobra świat się nie zawalił nie było niebezpiecznych lub się po prostu gdzieś tam jeszcze nie wyrobił, tym bardziej że zależy od hazardu ani z jego samochodu, bo mówimy tutaj o o tym, że podczas egzaminu może im nic się nie stało tak tylko w jakim stopniu powstaje u takiego młodego człowieka czy też świeżego kierowcy niekoniecznie musi to być młoda osoba świeżego kierowcy nie wyrabiamy w ten sposób przekonania, że jeżeli się raz udało na tym egzaminie egzaminator powiedziała tam dobrano trudno nic nie jechało z naprzeciwka nic się takiego nie stało to czy nie będziemy mieli uważać w przyszłości i coś się jednak stanie no panie redaktorze kto, kto z nas nigdy podczas skrętu na skrzyżowaniu na wąskiej jezdni, gdzie była podwójna ciągła i nie najechał na tą podwójną ciągłą tylko, dlatego że po prostu było było ciasno, a nic się nie zdarzyło mu kompletnie nikogo nie było żadnych innych uczestników ruchu w tym miejscu jak może komuś pilnie słowo no ale jest różnica taką w takiej sytuacji, a nie zatrzymali na sygnale czerwonym nie najazd gwiazd tutaj należałoby chyba jednak dać takie narzędzie egzaminatorowi, który pozwoli pozwoli uznać, że no ten kandydat nie jest kandydatem nie jest kierującym niebezpiecznym, bo i jeszcze raz zwracam uwagę tutaj to jest moja ocena tego przepisu tutaj inie tylko moja wolność to konsultowałem z kilkoma egzaminatorami i w branży ta dyskusja o tych kilku dni są to czy te są różne obozy są też są różne głosy, chociaż egzaminatorzy jak najbardziej Somalia zdania, że wynik należy ogłosić negatywny natomiast faktycznie jeśli kandydat jedzie bezpiecznie jeśli ten egzaminator czuje się bezpiecznie jestem kandydatem wierzę w wierze i zachowuje się w sposób taki, który nie stwarza zagrożenie nie utrudnia ruchu jeździć w miarę sprawni tylko gdzieś tam zdarzyło się takie potknięcia jak cytowane przykładowo najechali na podwójną ciągłą lotom no egzaminator, jakby tutaj nie może no, jakby uznać że, że niestety kolego jesteś niebezpieczny wysiadka tylko im może dać mu szansę kontynuować egzaminu proszę zwrócić uwagę, że zdarzenia na drodze czasami powodują, że kandydat musi najechać na podwójną ciągłą, ponieważ np. jakiś inny uczestnik ruchu zaparkował swój pojazd taki sposób, że nie ma szans zmieścić między podwójną ciągłą, a pojazdem zaparkowanym tutaj z nami jej kandydat musi na podwójną ciągłą najechał w żadnym przepisie kodeksu ruchu drogowego nie jest napisane, że na podwójną ciągłą nie najeźdźcami no, chyba że nie ma innej możliwości nie, więc formalnego czysto takiego technicznego punktu widzenia takie najechanie na liniach powinno w jak by powodować przerwania egzaminu prawda, a jednak żadne egzaminy karty nie robi przymyka ze zdroworozsądkowego punktu widzenia, ale są, tak więc takie u generalizować nie możemy, bo to pewnie mogą się zdarzyć tacy egzaminatorzy, którzy bardzo ściśle pod dochodzą do sprawy przepisów nie, a linia zmiany nie znajdzie je w ogóle informacji kolejne przed nami wrócił po skończeniu form informacji Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biura rzecznika praw kursanta wracamy po skuciu informacji do jakże ważnego tematu zmiany rozporządzeń w zakresie egzaminowania kandydatów na kierowców trzecia i ostatnia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem dalej ze mną przez Skypea Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biuro biuro rzecznika praw kursanta i przed skutek informacji rozmawialiśmy zaczęliśmy rozmowę o trochę o podejściu egzaminatorów, jeżeli chodzi o różne punkty tabeli tabeli wykroczeń, których kandydat na kierowcę nie powinien popełniać, a jednak czasami się to zdarza i to skutkuje automatycznie negatywnym jak rozumiem większości tych przypadków negatywnym wynikiem egzaminów mówiliśmy o niektórych tych punktach, że faktycznie na różne sytuacje na drodze niekoniecznie muszą niekoniecznie muszą skutkować negatywnym wynikiem no ale jednak jasne pozwoliły stwierdzić tylko włącznie, żebyśmy nie generalizować, że wszyscy egzaminatorzy podchodzą w taki sam sposób do niektórych punktów co prawda pewnie większość nie przerwała wywinie nie dałaby negatywnej oceny egzaminu, gdybyśmy widzieli w jaki sposób niezagrażający innym żaden sposób innym uczestnikom ruchu drogowego najechali na podwójną ciągłą to pewnie tak jest, ale fajnie zaczęliśmy tę rozmowę o podejście egzaminatorów, ponieważ nie stwierdziliśmy w pierwszej drugiej części jakiż ten dysonans informacji nastąpiło czy czy przerwanie egzaminu oznacza negatywny czy też pozytywny wynik egzaminu może oznaczać czy nie różnie środowisko do tego podchodziło Panfil powiedział, że większość egzaminatorów jednak rozumie to jako grzech i w momencie, gdy nie przerywamy egzaminu to nie oznacza, że ten wynik egzaminu nie jest negatywny, chociaż niektórzy twierdzą, że właśnie taką oznacza troszeczkę w błąd wprowadza czy też może nie błąd wprowadza informacje ministerstwa infrastruktury i budownictwa, gdzie tam norm nie do końca jest to sprecyzowane czy faktycznie przerwanie egzaminu oznacza negatywny czy negatywny wynik niekoniecznie oznacza przerwanie egzaminu do końca tego nie wiemy co, o co chodziło ministerstwu my, ale wróćmy do tego podejść no właśnie, skąd ten dysonans istnieje, choć nie jest niebezpiecznie zresztą tak jak słusznie zauważył nasz słuchacz na profilu Skołowanych na Facebooku pan Michał przepisy są niejasne skonstruowane zamiast uprościć i ułatwić procedurę egzaminu to pojawia się kolejne pole do manipulacji przez egzaminatorów i czy faktycznie ten dysonans ta niejasność te różnego rodzaju interpretacje nie będą skutkowały tym, że faktycznie pomimo popełnienia jakiegoś wykroczenia niekoniecznie nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu dla pieszych, ale innego nikt nie aż tak niebezpieczna gra właśnie to najechanie na na podwójną ciągłą na jezdni nie będzie skutkował tym, że egzaminator faktycznie wyda nie nie na kreatywne oceny egzaminu tylko pozwoli nie tylko kontynuować egzamin praktyczny, ale i wyda ocenę pozytywną właśnie to jest niestety sytuacja bardzo trudna i nie do końca rozwiązywane w obecnej chwili, dlatego że z 1 strony chcielibyśmy, aby egzaminator był w absolutnym profesjonalistą bardzo doświadczonym kierowcą znającym doskonale przepisy ruchu drogowego ducha prawa o ruchu drogowym bo, bo to jest bardzo istotny myje i w poczuciu swojej misji, bo jednak jest komisja egzaminator proszę zwrócić uwagę rynek jest spoczywa bardzo poważny moralny obowiązek, ponieważ to on ostatecznie dopuszczono do ruchu uczestników ruchu to on pozwala, aby samodzielnie ludzie wsiadali do wielu atomowych pojazdów i jedno poruszali się, stwarzając potencjalne zagrożenie w ruchu, więc oczekujemy, aby ten egzaminator był obiektywny i aby prawidłowo oceniał nas jako kandydatów czym jesteśmy godni do tego, aby samodzielnie prowadzić czy też nie, ale z drugiej strony gminy takie dania absolutnie wolnej ręki wymagałoby absolutnego prestiżu egzaminatora niemal można, by tutaj powiedzieć niemal jak sędziego w sądzie, bo przecież taki człowiek nadaje nam prawo lub w Cannes nie nadaje inny i pytanie tylko oczy czy ta pozycja społeczna współczesnego egzaminatora jest na tyle silna, aby dać mu wolną rękę w ocenie, a z drugiej strony, żeby obywatele nie składali na dziś drugą na co drugi wynik egzaminu skargi, bo przypomnę, że każdy kandydat ma prawo do złożenia skargi na przebieg egzaminu inny i jeżeli egzamin przebiegał w sposób nieprawidłowy doszło do jakich nie nieprawidłowości wtedy egzamin uznaje się za za okazaniem ważnej drugi raz jest egzaminowany dany kandydat, niemniej jednak każda taka skarga, która jest uzasadniona no i w jaki sposób podważa kompetencje egzaminatora dlatego też egzaminatorzy starają się egzaminować możliwie jak najbardziej obiektywny sposób, a jednocześnie taki sposób to też chyba można oficjalnie, ale należy powiedzieć w taki sposób, który w żaden z polskim w żaden sposób nie da kandydatowi możliwości do odwożenia do podważenia niekompetencję egzaminatora krótko mówiąc egzaminatorzy w sytuacjach takich nie do końca pewnych sytuacjach, które nie są w stanie udowodnić, że zrobili dobrze, bo przymykają oko to jest taki słynny słynny już chyba w naszej branży takie powiedzenie, że kandydat kątem oka widzę różnicy między różne no nie da się nie da się kątem oka widzieć sens nie jedzie, nic więc bardzo rzadko jest także kandydat mniej ma przerwany egzamin wynik lepszy wynik zadania inny negatywny, kiedy przejeżdża przez skrzyżowanie oznaczone znakiem 7 ustąp pierwszeństwa ich nie rozejrzy nie upewni się tylko ma dużo szczęścia, bo akurat nic na drodze z pierwszeństwem jechał przyjeżdża przez to skrzyżowanie na wprost bez upewnienia się bez zachowania szczególnej ostrożności w egzaminatorzy już ma ciśnienie znacznie wyższe, bo widzi że, że w sytuacji, gdyby ktoś jechał doszłoby do kolizji mniej czy poważnego wypadku, ale niestety nic z tym nie robi, bo nie jest w stanie udowodnić temu kandydatowi, że kandydat no nie zachował się w sposób prawidłowy nie zachował szczególnej ostrożności nowo jak miałby to udowodnić w latach jest to sytuacja taka, która niestety nowych albo z 1 strony dajemy wolną rękę, ale szanujmy to rękę albo ustalmy przepisy na tyle ciasno na tyle sztywno, żeby nie było pola do manewru nie było pola do dyskusji zrobisz tak to nie mieści się w ich zero-jedynkowy ścianę albo ja no właśnie pytanie czy teraz nie ma tego pola do dyskusji ja mam takie niewdzięczne zadanie wymyślanie różnych rzeczy, które mogą się zdarzyć po zmianie przepisów i tak sobie pomyślałem, chociaż pewnie nie jestem jedyny jak byśmy głębiej przegląda internet to na pewno takie takie głosy się pojawiły czy to nie będzie korupcjogenne bardziej oglądamy wypełnioną kopertę i pan wie pan teraz nie musi pan przerwać tego egzaminu niekoniecznie to musi się z kończyć negatywnym, bo takiej ani inne rozumienie jest zmian przepisów to jakoś to załatwimy ja wiem, że jeśli jest niewdzięczny temat opóźniono, by Lech, ale talent, ale wie pan, jeżeli jest ten dysonans tej informacji jedni mogą rozumieć go w sposób literalny, że przerwanie egzaminu nie przerwanie egzaminu nie oznacza wyniku negatywnego, a inni uważają, że nie przerwanie egzaminu oznacza wynik negatywnej itd to dysonans są różne różnie rozumiane Lotto możemy mieć pole do popisu w pewien sposób no niestety muszę się z panem zgodzić tym razem to jest taka możliwość, chociaż jest to maksymalnie utrudnione chociażby poprzez wprowadzenie monitoringu w pojazdach poprzez losowy dobór kandydata do egzaminatora, bo przypominam, że egzaminator nie ma na to wpływu komputer losuje miejskim kogo będzie egzaminował przepisy wykluczają również możliwości wprowadzenia egzaminu przez egzaminatora, który np. brał udział w kontroli danego ośrodka szkolenia to to są takie sytuacje które, jakby znacząco powinny utrudnić proces ewentualny proces tych działań działań negatywnych, ale oczywiście jedno człowiek jest tylko człowiekiem różne sytuacje wchodzą grę dlatego też wydaje się, że ten przepis ta zmiana przepisów mimo wszystko jasno interpretujące i § 28 nie daje szansy do pozytywnego wyniku egzaminu, a jedynie dumnie przerwania jazdy na dokończenie jazdy zrobienie wszystkich zadań egzaminacyjnych dotarł jest ważne stanowisko i jasne bardzo bym chciał żeby, żeby jasno ministerstwo wydało opinię w tej sprawie, ponieważ z całym szacunkiem dla państwa dla państwa decyzje dla dla decyzji fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy to bardzo ważne jest podjęcie tej debaty i tłumaczenie przepisów, ale jednak wiążąca jest decyzja ministerstwa w tym zakresie, więc fajnie, by było uzyskać taką jasno sprecyzowaną informacji opinii od ministerstwa oczywiście jest to podmiot, który wydaje takie unijny przepis, więc jeśli były uzasadnił co miał namyśli byłoby dobrze niestety w procesie legislacyjnym, kiedy doszło do do lutego aktu konsultacji społecznych, do których o dziwo, tym razem w przypadku tego przepisu na nie przystąpiła nasza Fundacja z ich powodu zostaliśmy wykluczeni nie otrzymaliśmy dokument tego akurat przypisy do konsultacji w procesie w uzasadnieniu do zmiany nie ma ani słowa o tej o tej konkretnej zmianie przepisów jest kilka innych elementów bardziej też takich technicznych i tutaj wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego składały swoje swoje poprawki natomiast żadna z organizacji branżowych lub przedstawicieli przedsiębiorców prowadzących szkolenia na nie miała uwag do tego rozporządzenia przynajmniej nie nie zostały one podane w sprawozdaniu, a prawdopodobnie były dlatego też dlatego też jesteśmy tu zupełnie zaskoczeni tą to było bardzo bardzo takie inne dla nas zaskakujące, bo w projekcie tego rozporządzenia wstępnie nie było mowy o takich zmianach jest to nasłuchu zaskoczeniem, gdyż mamy głęboką nadzieję że, że ministerstwo na dniach bardzo czytelnie zinterpretuje na czym polega ta zmiana dla samego kursanta, aby właśnie nie pojawiały się już w mediach takich formacji, że rzecz, że złamałeś przepisy, ale możesz jechać dalej, bo jest ono przede wszystkim bardzo nie wychodź, zwłaszcza te przepisy, które są jasno sprecyzowane w tej tabeli nr 1, o której mówiliśmy jak w 17 przypadków m. in. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu czy też niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawne i t d . tak dalej te tabele są dostępne w internecie oczywiście wszyscy mogą sobie przejrzeć no właśnie powiedzieliśmy, że to niejedyne zmiany m. in. i inne zmiany to to brak obowiązku włączenia świateł w pojeździe, gdy te uruchamiają się automatycznie jest to logiczne idziemy z duchem czasów w coraz więcej samochodów ma taką funkcję, że światła czy też mienia czy też dojazdy dziennej w dzień szturm włączają się automatycznie w momencie uruchomienia silnika w noweli przepisów obniżono również wymogi wobec egzaminatorów nadzorujących WORD to jest ciekawa zmiana, o co tutaj chodzi o jakie o, jakie wymogi wobec egzaminatorów obniżono wymogi euro wobec egzaminatorów, jakie wymogi tynk ze swymi egzaminator nadzorujący to jest taki egzaminator, który tak nazwijmy go taki starszy egzaminów w taki ważniejsza od wszystkich innych, które po prostu ma większe doświadczenie wykonuje różnego rodzaju czynności, jakby nie wprost związane z procesem egzaminowania kandydata to są to są różnego rodzaju czynności formalne sprawozdawcze analizy przebiegu egzaminów statystyki tego typu rzeczy egzaminator nadzorujący to jest osoba, która naprawdę bardzo dużo pracy na tyle duże, że bardzo często wręcz w ogóle nie przystępuje do egzaminowania nie mniej siedzi w samochodzie z kandydatem i godnie ocenia wykonuje takie czynności czynności stricte biurową owe toczy się siłą powiedzmy sobie też prawdopodobnie prowadzi różnego rodzaju do szkolenia dla swoich dla swoich egzaminatorów analizy spotkania innych aby, aby ta 1 proc z egzaminowaniem w miarę jednolity Jaskólskiego i tam obniżono kryteria jeśli chodzi o jak i czas doświadczenia ilość lat posiadanie uprawnień, bo na motorze ktoś po, a ich dużo dużo długą uprawnienia do do egzaminowania wcale nie oznacza, że w tych sprawach gliwiccy formalną biurowych będzie będzie dużo dużo lepszy także myślę, że ten ta zmiana nie jest żaden sposób jasny sygnał na treść tych zmian dostępna na profilu Skołowanych na Facebooku jeszcze 1 zmiana istotnie nie w rozporządzeniu egzaminowanie obu kandydatów na kierowców, ale o szkoleniu osób, które będą szkolić tych kandydatów i tutaj ważna rzecz, bo kilka tygodni temu tak jak mówię w pierwszej części rozmawialiśmy o różnych problemach z w świecie na szkolenia i mówiliśmy, że te osoby, które szkolą kandydatów niekoniecznie muszą mieć lepsze szkolenie w zakresie właśnie bycia bycia tym, że w tym przewodnikiem kandydata z w świecie prowadzenia pojazdów nie mówiliśmy o tym, że podczas takiego egzaminu egzaminu osoba, która chce szkolić kandydatów nie ma egzaminu w mieście takiego praktycznego w ogóle, a to się zmienia tak było to fakultatywne w tej chwili wprowadzona zmiana no może bardzo liczymy zobowiązuje do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu dla instruktorów z egzaminu na instruktora nauki jazdy również jego prace na placu manewrowym, ale również w ruchu drogowym są obowiązkowe 2 zadania na plac manewrowy między nami 2 zdania w ruchu tych drogowych także te w tej chwili, bo te umiejętności kwalifikacje instruktora będą szerzej badany przyszłego instruktora będą szerzej badany na egzamin Włoch i to cieszy, bo podnosi się podnoszą się potrzeby podnoszą się inne kryteria dostępu do zawodu to jest ciekawe, ponieważ tak sobie myślałem trochę żartobliwie, ale jeżeli taki kandydat na instruktora nie zna tego egzaminu czy to nie oznacza, że on nie powinien czy też powinien mieć dalej prawo jazdy uprawnienia skoro nie zdały egzaminu egzaminatorów są to z niewielu ma dziwnie coś tak i brzmi ciekawie, ale podobnie jest z egzaminem dla egzaminatora jeśli ktoś przystępuje popełnia jakieś zdarzenie to oczywiście nie wiąże się to z zatrzymaniem uprawnień do prowadzenia pojazdów czy zatrzymanie uprawnień do nauki jeśli dany kandydat na egzaminatora posiada uprawnienia instruktora bo, bo przypomnę, że jeżeli nie ma takiego obowiązku są 2 jak różne zawody dla Azotów nigdy w życiu nie uczyć są też wydaje się być czasem dyskusyjne różne zdanie można, by stóp Jasnej Górze musi być każdy musi być uczyć kandydatów tylko po prostu być kierowcą panie Filipie bardzo dziękuję za kolejną audycję Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biuro rzecznika praw kursanta rozmawialiśmy o zmianach różnych rozporządzeń proszę państwa czekamy na decyzję ministerstwa infrastruktury w sprawie właśnie tego czy przerwanie to oznacza negatywny wynik czy nie jest na odwrót i t d. tak dalej to bardzo ciekawe bardzo dziękuję państwu za wszystkie głosy Krzysztof Woźniak do usłyszenia za kilka minut informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA