REKLAMA

Sensacja z Indonezji, horror z Tajlandii... ''Cicha eksplozja'', rewolucja w kinie azjatyckim!

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2016-11-13 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
24:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek w radiu TOK FM w teraz dobre pół godziny, a w kinie kinie azjatyckim kinie Azji wschodniej południowo-wschodniej studia Jagoda Murczyńska dzień dobry dzień dobry selekcjoner Ka festiwalu 5 smaków to jest festiwal, lecz państwo domyślają właśnie, zajmując się temu sferą kina festiwal róż 16 października potrwa do 2003. że jest ich październik listopad, a przecież mógłby ktoś ich zamarzyło mi się, że nie ma jest to aby, w czym jest dziesiąty Rozwiń » festiwal filmowy i ser ten właśnie z tej okazji wydaliście książkę cicha eksplozja NoveKino PL w Azji wschodniej, której jest się redaktorką całego tego przedsięwzięcia innym no właśnie 2001. wiek dla kina azjatyckiego to jest taka rewolucja, ale jednak z perspektywy polskiej Europejskiej może szerzej taka cicha takich napisaliście, że na razie mam nadzieję, że rzeczywiście tam ogromnie dużo się zmienia myślę, że do grona to do Europy czy do świata Zachodniego najlepiej, bo przez lata docierało kino japońskie, które ma swoich fanów jest znane było pokazywane wielokrotnie i w kinach i na festiwalach w telewizji gdzieś tam po piętach depczą mu książeczkę może kino chińskie może trochę Korei Południowej teraz coraz mocniejsza no ale najbardziej pokrzywdzone tym samym brakiem odbioru są te mniejsze Kinematograf no właśnie nie mniejsze tylko kinematografię mniej znane z krajów takich jak Filipiny Tajlandia Indonezja Malezja, które naprawdę mają sporo do zaproponowania ciągle jeszcze nie są tak mocno obecne jak jedno z usługi albo po prostu raczej to eksplozja polegać tych filmów jest więcej ciąż są lepsze czy są bez 3 jeszcze lepsze techniczne pewnie zależy to dokument o tu od różnych krajów w różnych krajach przebiegała ta cicha rewolucja trochę inaczej, ale rzeczywiście te filmy powstające w 2001 . wieku to jest kino, które już minął bez większego problemu dorównuje jakością techniczną produkcją inne produkcje światowym coraz łatwiej też nam się odnieść je znaleźć się punkty wspólne, bo my żyjemy to jest truizm trochę, ale żyjemy w zglobalizowanej rzeczywistości problem azjatyckie okazuje się, że nie różnią się aż tak mu bardzo nasze, więc ta przestrzeń komunikacji jest wymyślenie ram wspólną, a też istnieje chyba coś już takiego co można nazwać taką globalną kulturą filmową, zwłaszcza jeśli chodzi o kino takie festiwalowe twórcy między sobą się znają niezależnie powstające firmy nie jest nowa fala tajska nowa fala malezyjska filmowcy niezależni z Ameryki przez w wielkiej Brytanii znają się spotyka się na festiwalach grają ze sobą i wymieniają się inspiracjami to widać w tych filmach też, więc mogliby je jest taka przestrzeń komunikacji na bardzo wielu poziomach, ale jest to jednak kino szalenie zróżnicowane w mojej te kraje są bardzo zróżnicowanej kulturowo i politycznie jak to zagrać w takim razie w takim tomie jak wyda wyrok to ten pomysł oczywiście czymś takim, a dopiero początkiem, bo w ogóle przegrzania tego tego tematu, bo rzeczywiście też polskich z nas trzymało się o tym, piszą mało się o tym, mówi i nie znamy też tylko publiczność szeroka, ale także krytycy dziennikarze efektywną praktycznie nie istnieją książki na ten temat pojedyncze jakieś publikacje rzeczywiście się pojawiły czy monografie poszczególnych autorów czy była kilka lat temu wydana książka Piotra Krygowskiego też, która przybliżała trój listek z perspektywy historycznych my staraliśmy się z kolei podejść bardziej tematycznie pokazać właśnie to co dzieje się teraz MON oczywiście to są też Kinematograf, które mają ogromną tradycję to są setki tysiące filmów, których nie znamy i to nie tylko głośniki narcystyczna egidą gatunkowe nie są fantastyczne tajskie horrory, które mają ogromną tradycję są świetnie zakorzenione w lokalnej mitologii, które jest bardzo bogata obfituje w duchy duchy są w Tajlandii akurat bardzo mocną częścią życia codziennego to nie jest coś co odeszło w przeszłość w co się faktycznie by wierzy duże są obecne po prostu żyją razem z ludźmi to tak całkiem dosłownie w dzisiejszej rzeczywistości, bo np. nasza autorka Katarzyna sutek, która zam . od wielu lat w Bangkoku, bo opisuje miejsce poświęcone duchom 3 lub, w których wstawione są np. telewizory, jeżeli dużej scenie widzimy i tak żyli tu jest płci żeńskiej dopuszcza się po prostu telenowele skierowane w górę CN 2 to przenikanie się kina i rzeczywistości jest obecna także na tym poziomie, ale co, dlaczego w takim razie dominują horrory skoro takie zaprzyjaźnione z koncertów Niemców są bardzo różne, ale wprost są częścią życia codziennego, więc ich obecność zupełnie naturalna niektóre potrafią być bardzo złośliwe złowieszczej przerażające i na tym rzeczywiście tnt horrory bazują one popkultura miesza się z tą ustawą mitologią wychodzą z tego się ma świetne rzeczy, a czy to jest zrozumiałe w takim razie dla widza Europejskiego z 1 staraliśmy się bardzo, żeby właśnie on ma pokazać jak najszerszy ten kontekst i inni wskazać na takie tematy, które nam dziś umykają, a są inne są ważne i mam pomysł to książka też był taki, żeby skupić się z 1 strony właśnie na kinie autorskim, które jest trop też częścią bardzo ważną naszego festiwalu 5 smaków od wielu wielu lat także pojawią się tam autorzy, którzy są pokazywani, którzy powracają na festiwal ze swoimi nowymi firmami jak twórca zbliżonymi Bisset czy w zeszłym roku pokazywany pokazywana reżyserka z Kambodży też, która nic w tym mantra tworzy taki film pierwsze po po trudnych politycznie czasach kinom, ale też chcieliśmy pokazać taką stronę Przemysłowo biznesową i moment mądre teksty w książce, która w UE opisują to co się dzieje w tych i Korei Południowej czy w Chinach, gdzie gigantyczny biznes w wszedł do RODO właśnie kina i produkuje się ogromną ilość filmów o zmyślą o nich mówić właśnie festiwalowym minie pojawianie się jakiś niższy tylko właśnie ją w staraniach o wielkich budżetach, ale o milionach milionach dosłownie widzów, którzy odwiedzają kina i to naprawdę działa jak nie nie jestem specjalnie zaznajomiony z kinem Azji wschodniej południowo-wschodniej poza może trochę Koreą południową czy odrobinę Chinami trochę jak oni mnie więcej to są te okolice, ale na pewno kino koreańskie chińskie potrafi być właśnie w teście mówisz pełne tych wszystkich efektów specjalnych i t d . nad morze chciałbym zwrócić uwagę na to, że bardzo fajnie ogląda się kino historyczne z innych krajów np. właśnie tak odległych, ponieważ widać jak on zupełnie inaczej są często rozłożone akcenty, bo w tych filmach jesteśmy wrzuceni jako rzeczywistość, w której nikt niczego nie tłumaczy np. wyglądamy kino koreańskie no to Japończycy są źli to w kolanie nie trzeba robić żadnych wstępów do Hertza to jest jasne to my jesteśmy przyzwyczajeni do swojej perspektywy, że druga wojna światowa Niemcy są źli i t d. się dziś nikt nie robi żadnych dodatkowych elementów, toteż myślę bardzo panie pokazujemy jak różna jest pamięci ona też jest dostępna też w kinie komercyjnym przecież to też jest cenne taki okres przywołuje przykład Korei Południowej tam dosyć rzeczywiście kino historyczne jest bardzo popularne bardzo lubiana przez publiczność i co ciekawe jest czy te siły taką przestrzenią, gdzie powstaje masa filmów z różnych perspektyw politycznych tak naprawdę jest konserwatywne i takiej bazie kosmopolitycznej elity głos jakoś funkcjonują w przestrzeni w Koninie inni mnie nie rywalizują ze sobą tylko po prostu, tworząc jakąś jakąś przestrzeń też dyskusji dialogu, chociaż oczywiście w stosunku do Japończyków, że chętnych do filmu nie są nie są najprzyjemniejsze próbują też rozliczać się go z historią, która jest przecież trudno czasem w sposób paradoksalny, bo niedawno na czyjeś ciągle jest na polskich ekranach film służąca pociąg, który też o tej historii opowiada naprawdę przewrotny sposób dla mnie ta to ty się pod południowokoreański są o tyle ciekawe, że dosyć łatwo tak naprawdę się komunikują z polskimi widzami też to działa w 2 strony mogą Korea Południowa tkwi między wielkimi mocarstwami między Chinami Japonią dokładnie tak samo jak Polska między Chinami jest okupowana drży harują aż Leon Sowa radni nie znam przykład służąca, która opowiadała okupowanej Korei o właśnie z innym niszczeniu kultury koreańskiej firmy arystokrata zafascynowany z kolei kuszą kulturą japońską jest tak dokładnie tak przewrotną, gdyby ktoś próbował podobną historię opowiedzieć o niemym w Małopolsce pod ostatnimi wyborami, a 3 japońska kinematografia też mierzy się ze swoją historię w sposób krytyczny, bo są takie komentarze, że jeśli chodzi o polityków elitę polityczną sprawy historyczne są właśnie tak mimo powiedzmy nie do końca rozliczane artyści no właśnie to jesteś ciekawy temat pozostaje kino historyczne, choć już się kończy z chętniej takiego w kulturze sięgają jednak czasy dawniejszej poród połóg są bardziej malowniczych to jest malownicze to się świetnie sprzedaje młodzi idole japońscy świetnie wyglądają w kimonach samurajskich i inne gromadzą rzesze fanów i fanek przed ekranami powstają też filmy historyczne, ale one dmucha w no właśnie dobiegł do tych najbardziej popularne trudno, bo stare są dosyć jednak ciągle nastawione na promowanie tej oficjalnej wizji historii japońskiej, jeżeli pojawia się też głosy krytyczne to gdzieś się w niszach chwalono oczywiście są i są często bardzo bardzo mocne nim w waszej książce przypomnę rozmawiamy o książce cicha eksplozja nowe kino Azji wschodniej południowo-wschodniej w rynku jest też temat kina i chińskiego, a w zasadzie tak czy Detroit chińska marzli chińskiej Republiki ludowej Tajwanu i Hongkongu jak to się ma jedno do drugiego nie słono za nie dyskutują ignorują się no to są bardzo skomplikowane relacje inna na festiwalu 5 smaków to zgłębiając temat też już od dłuższego czasu, bo to z no właśnie takiej perspektywy oddalonej wydaje się to wszystko jedno chce je 1 takim trio z bratem, ale to wcale nie jest nimi nie wygląda w ten sposób Hanoi Falk Tajwan osobno historia to potem Tajwan Tajpej na nazwę dla Paryża ma Shin najbardziej niezależnym miejscami skupiającymi ogromną ilość fantastycznych artystów stamtąd pochodzi muszę się czy Anglii czy teraz im właśnie młodzi twórcy którzy, którzy robią kino naprawdę niesamowite niż ludzie jakoś tak artystyczno -li chodzi o treści w Hongkongu, który jest znacznie bardziej politycznie nastawionych w kontrze do konta w bardziej oczywisty sposób na stadiony w kontrze do do chińskiego rządu tegorocznymi kina niezależnego, a równocześnie bardzo niezależne, więc w Hongkongu no gdzie się w bardzo bardzo ciekawe procesowo z 1 strony wielki przemysł filmowy jest bardzo pomocny powiązane z Chinami wielu reżyserów w tej chwili emigruje do Chin, żeby to zarabiać pieniądze kręcić filmy na dużą skalę i mieć po prostu jakąkolwiek publiczność Lennon z kolei młodzi niezależni twórcy próbują dyskutować z tym co chińska władza próbuje narzucać co chiński rynek to też kwestia oczywiście nie tylko o takiej cenzury politycznej wprost wypowiedzianej, ale też takiej cenzury rynkowe to znaczy, jeżeli coś nie sprzeda na chińskim rynku to po prostu nie nie zafunkcjonuje no, więc młodzi twórcy hymnu w tym roku zresztą też trochę zupełnie inna skala tych aż trudno sobie wyobrazić to znaczy w Chinach nie wiem od jakiej liczby widzów można uznać winę za sukces jeśli mówimy o kraju, gdzie mieszka ponad miliard osób w 2 w zgodzie z 10  000 000 ton z FM jedno nie jest zagrożony tak tak to jest miażdżyca są ogromne ogromne liczby widzów ogromna tonów w zeszłym roku były takie statystyki, że powstało kilka tysięcy sal kinowych czemu nie no i rozwija się to dramatycznie szybko, a Chiny też mają ograniczenia związane z wpuszczaniem zagranicznych filmów na swój rynek, więc też ma swoje znaczenie walka o te miejsca Otóż 35 filmów takich mainstreamowych rocznie z zagranicy jak to jest, bo oczywistym odniesieniem jest Hollywood i jeśli mówimy o tych filmach takich akcji tych, które mają być 3 i szeroko kolportowane i 3 kino chińskie koreańskie japońskie 3 inne czerpie i na czym, więc ściąga z Hollywoodu czy bierze może troszkę przerabia po swojemu jak to wygląda raczej to drugie, więc też muszą oczywiście wszystkie te kraje dbać o swoją publiczność, która winna jest przyzwyczajona do swoich ulubionych trupów czy poety czy estetyk w Chinach jest, zwłaszcza mocno widoczna, bo jednak mknące estetyka filmu jest specyficzna się bardzo zmieniają też go, ponieważ coraz bardziej wyrafinowane scenariuszy, ale te firmy nastawione na masową publiczność są jednak dosyć nudne w małym powiedziałabym delikatnie w, prezentując uproszczoną wizję świata historii rzeczywistości, chociaż z drugiej strony czarny charakter superbohater wcale tak trudno też nie może być inaczej, ale też trzeba powiedzieć, że dużo oczywiście w Chinach powstaje doskonałe kino teki niszowe i ono gdzieś tam krążyli norm próbuje się przemycać różne tematy niewygodne także, więc nic w ograniczony sposób ale, ale dziś tamto jest z takich ciekawostek to mogę powiedzieć, że nad nim na Tajwanie zadowolą się znacznie większa jest bym im było nas gościnny 2 lata temu i operator reżyser mówił, że właśnie na studia operatorskich w Tajpej uczono go właśnie omijania chińskiej cenzury na polskich filmach z lat siedemdziesiątych właśnie za pomocą kodów i metafor wizualnych, więc był w nożną tych połączeń z coraz coraz więcej się odsłania Jagoda Murczyńska opowiada dla państwa o książce cicha eksplozja nowe kino Azji wschodniej południowo-wschodniej jest publikacja, która ukazała się za okazję dziesiątego festiwalu filmowego 5 smaków skrót informacji za chwilę do państwa wróciła przed nami jeszcze kino indonezyjskie tajskie malezyjskie niedzielny poranek w radiu TOK FM w rozmawiamy o kinie Azji wschodniej południowo-wschodniej przy okazji zbliżającego się festiwalu 5 smaków to jest festiwal filmowy w Warszawie rusza 16 listopada w studiu jest selekcjoner Ka tego listu pod jego domu Raczyńska dzień dobry jeszcze raz cynowe Jagoda jest także redaktorką książki, która powstała z okazji tego, że ten festiwal obchodzi swoje dziesięciolecie to jest książka cicha eksplozja zbiór tekstów różnych autorów mówiłyśmy o kinie chińskim japońskim koreańskim i to jest chyba te ptaki demografia, która kojarzy się najbardziej jeśli już powiemy kino azjatyckie to mamy te 3 grupy możemy tak powiedzieć, ale przecież jest też kino indonezyjskie czy malezyjskie, jaka jest czy one mają swoje też specyfiki bardzo wyraźnie, że zobaczysz film mi powiesz HS Malezję Chiny zdecydowanie tak nie jest to może kino takim Narodowy nie definiowano jako stek w głównym grubymi kategoriami, ale zdecydowanie Pytel byłyby same tematy i poetyka tych filmów jest mi bardzo różna to widać najmocniej w kinie gatunkowym chyba ponoć Szkot Filipiny są doskonałe jeśli chodzi o takie bardzo słodki cukierkowy melodramaty, ale też kino niezależne jest takie trochę inne na Filipiny to jest kraj z bardzo mocnymi wpływami jednak postkolonialnym Miętek Miś pańskimi i to widać też kim, bo n p . wiele się z Motyką na modowe ruską trochę aury typy komedii romantycznej i mną i taka estetyka popkulturową Tusk też kraj bardzo chrześcijańskim z soboty wątki znał tam się pojawiają znajomy z kolei Malezja no to kraj bardzo mocno wielokulturowy, gdzie się Lech mimo egzystuje barem bardzo dużo tych grup religijnych kraj muzułmański, ale równocześnie bardzo jest tam duża diaspora chińska pojawiają się też bym bardzo bardzo duże grupy osób z czystego i bliskiego kręgu kulturowego Nate przenikalność kultury jest bardzo mocne mocną obecność ma, zwłaszcza tych artystycznych nowo w halowych twórcy popu, pokazując ścierające się tradycji ścierają się kulturę to jest bardzo ciekawe kino już nawet z takich takiej perspektywy społeczno-politycznym pokazuje jak w ogóle można funkcjonować w takim kraju, gdzie rzeczywiście tych kultur jest w Tekturze Jon aut z wielu wielu o wiele dekad w ten sposób z myślą funkcjonują jest też całe rozdziały poświęcone przeglądowi kina sensacyjnego indonezyjskiego tak to specjalność 1 z to specjalność Indonezji zdecydowanie pisze dla nas o tym, autor Francuz postronne mają rząd, który jest też na indonezyjskiej, żebym bywał tam często zna te archiwalne zdjęcia do dochodu do kogoś do perełek i to jest też taki filmowy kino, które rzeczywiście na początku naśladował kino hollywoodzkie było tam dużo kalorii, ale nadawał mu bardzo swoją lokalną specyfikę, więc tam się pojawią lokalne wersje Rambo czy Terry żona przefiltrowane przez przez noc są bardzo ciężko dostępne filmy, ale marzy nam się też retrospektywa kiedyś, bo rzeczywiście jest rzecz, którą warto zrobić obraz festiwalu Tarzanie w różnych wersjach kontakt po wyborach można z Brownem wysyłało gdzieś podziały Indie Chiny Indie no właśnie tak skupiliśmy się na tym tle na tej Azji południowo-wschodniej specjalnie, dlatego że inni no to jest osobny gigantyczny temat na na osobnym osobną publikację niejedną też szły tak kinematografia, która nam się kojarzy chyba najbardziej boli głód, a tak naprawdę kinematografii szalenie zróżnicowana, gdzie kino artystyczne świetnie funkcjonuje i regionalnym przecież boju to tylko 1 z dominujący, ale czy 1 tylko z nurtów tej popkultury, ale ja mam okazję śledzić skromna na Facebooku czy na różnych stronach internetowych jakiś profil twórców czy producentów z Azji południowo z Indii południowych bardziej elita rywalizacja między coli ustaliło z tymi regionami różnymi obaliły tę właśnie jest niesamowita tam non każdy każde pojawienie się jakiegoś aktora jest komentowane przez setki tysięcy ludzi, którzy kibicują mu albo go nie na wino to są gorące emocje tak jak tego ty mówisz to przypomniało mi w Wilnie to taki pogląd, że Europa ciągle jest przekonany, że to ona jest w środku użyto tutaj dzieje się ferment kulturowy będący też zupełnie ślepa na to co się dzieje w Azji właśnie Leedham to wszystko wybucha i to z bardzo różnych bardzo różnych dziedzinach zarówno religijnie n p . ma w jakiej politycznie społecznie i jak od o tym, mówić także właśnie kinematograficznych damy sobie też siedzimy w tej Polsce oglądamy różnej jakości komedyjki tak muzea już na pewno kino kino hollywoodzkie też cierpi na jakiś taki mam wrażenie między ZUS wielokrotnie się z po powtarzają zabłysnąć zdarzają się stare naraz wykorzystują po raz kolejny trend ZOZ same scenariusze, a w Azji jest świeża i nie mówię tego tylko z perspektywy właśnie w fascynujący Hahn czy organizatora festiwalu, ale faktycznie ma dalsze wyczuć różnicę, że jednak tam pojawiają się i takie próby powinno szukania nowych gatunków nowych sposobów opowiadania tych samych historii u nas sów w tym roku nawet selekcjonują uczniów do konkursu naprawdę zderzyliśmy się z ogromnym wyborem niesamowitej ilości filmów, które właśnie w wyłączą takie kino gatunkowe z kinem społecznym bardzo oryginalny sposób są thrillery, które opowiadają o jakiś problemach takich bardzo życiowe nie zawsze jest narzędziem są świetne rzeczy co więcej z mojej rozmowy z mojego punktu widzenia też ciekawe jest to, że nie jest coraz więcej reżyserek inne sprawdzone zrobią nie tylko takie kino tzw. kobiece, że właśnie niszowe, ale wkraczają też ma ten rynek rośnie blok, bo sterów tron robią furorę robią kino gatunkowe więcej, by ktoś to się bardzo zmienia w zeszłym roku pokazywaliśmy właśnie na japońskich reżyserek już dziś to nam się ten pomysł, żeby żona pokazać reżyserki koreański bądź też dużo robią niesamowite rzeczy, więc non zmienia się to i to w takim razie na takich nieoczekiwanych porach często zaczną jeszcze 10 lat temu od retrospektywy kina wietnamskiego mówiłyśmy o tym na początku, że te ostatnie kilkanaście lat to jest wielka rewolucja, czyli obserwować z roku na rok no ja miałam szczęście dołączyć do festiwalu 5 lat temu to organizatorzy są bardziej zaawansowani jeszcze niż mniejsze wpływy śledzenie nowych trendów, ale rzeczywiście Ber no naprawdę jest z roku na rok tych filmów jest coraz więcej one są coraz lepszej to jest taka namacalna zmiana, która naprawdę poraża, bo to do sądu są niesamowicie szybko dziejące się zmiany w książkę z już dostępna książkę można zamawiać w przedsprzedaży, a dostępna będzie od środy będzie ją można fizycznie kupić od razu na festiwalu w kinie Muranów, ale i w kinie Kinoteka, ale także za pośrednictwem naszej strony internetowej strony wydawnictwa hard, z którym współpracujemy przy wydaniu tej książki cicha eksplozja nowe kino Azji wschodniej i południowo wschodniej to jest zbiór tekstów pod redakcją obecnej studia Jagodę Górczyński dziękuję bardzo dziękuje od niego odejść także selekcjoner kom festiwalu 5 smaków to jest festiwal filmowy odbywające się w Warszawie rusza 16 listopada kończymy niedzielny poranek Radia TOK FM, które przygotowała Anna Piekutowska realizował Karol Kowalewicz za chwilę będą informacje po informacjach Anna Gmiterek-Zabłocka zaprasza państwa na program twój problem moja sprawa dziś m. in. będzie o szkołę dla czeczeńskich uchodźców, które powstało na przejściu granicznym oraz o samotności wśród seniorów tak Anna zapowiada swój program i bardzo serdecznie państwa zapraszamy po jej imieniu jedenasta 50 i niedzieli państwu życzę Karolina Głowacka ostrzeżenia niedzielny poranek w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA