REKLAMA

Nacjonalista - to brzmi dumnie? Rozmawiają Anna Wójcik, Wojciech Burszta i Anna Wacławik-Orpik

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2016-11-13 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
55:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to państwo dobry wieczór Anna Wacławik-Orpik to jest program wywiad pogłębiony dziś zapraszam na kolejną debatę zorganizowaną przez warszawski klub inteligencji katolickiej poświęconą zagadnieniu tożsamości rozmawialiśmy już m. in . o tożsamości w sieci o tym, jaki wpływ na kształtowanie się tożsamości ma język, a dzisiejsza debata poświęcona będzie tożsamości nacjonalisty w debacie wzięli udział Anna Wójcik z fundacji Res publika i poznańskiego centrum praw Rozwiń » człowieka Instytutu nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz prof. Wojciech Burszta zakładu badań narodowościowych Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk to początek spotkania i krótka sonda uliczna, w której pytaliśmy o charakterystykę nacjonalisty naszym bliskim kojarzy się nacjonalizm ani na kimś kto by z budowy gminnych deficytów przesadnie przywiązuje wagę do tego poziomu Narodowego w ich tożsamości, jakby etnicznych zależy od myśli narodowej na marsz niepodległości ich przeważała, ale dla zwierząt tirami przychodzi do głowy nacjonalista te są osoby, które traktują pewne rzeczy z przesadą z pewną przesadą, bo to zdrowe upraszczając rzeczywistość pani zdaniem pełnej budżet jest pewnym sentymentem ignorancja, że pewne idee, które ideę patriotyzmu zostaje z Drezna staje się banałem w Łebie z tych ujęć się inny system jest wyjść z Gazy aktualnie w wizycie efektem tej gazetki z Chile Malezji po ulicach masową prawda 1 jedyną słuszną były wszystkim do przekazać, jaka jest tożsamość nacjonalisty wg pani tożsamość nacjonalizm, ale przede wszystkim na pewno czujesz się niezwykle związany ze swoim krajem jej narodowość jest jego podstawową tożsamością w Polsce to się wiąże również z kwestiami religijnymi to są katolicy na ogół przy jednoczesnym wykluczeniu jakichkolwiek wartości i innych narodowości i innych religii tożsamość nacjonalisty socjalisty sprawiają, że Polak w skrzyni Allison stereotypowi jasne tożsamość nacjonalisty gdzieś mi stwierdzić, iż może różnie nacjonalizm patriotyzm rzeczywiście różni nacjonalizm dzisiejsze testy zjawia się na stronie w ww Polska dla Polaków władają, ale tego zupełnie niezły na patriotyzm to jest lekceważenie nie odpowiada za granicę widnieją na zachodniej Europie i mówię otwarcie, że sens, bo jest w polskich Iniesty za to bez jedzenia patriotyzm w pewnym sensie mi się nacjonalizm jest wręcz formą patriotyzmu 1 pauzował moim zdaniem czym się różni patriotyzm dziś już patriota na dializy ze wszystkimi, żeby specjalisty lub też nie jest też jest ciężko stwierdzić co jest delikatne różnice się wydaje je wyzerować w momencie, gdy w jego w jaki sposób się wierzyć w czeskim przez skrajne emocje się wydaje głównie na prowadzone agresji brutalności w same osoby chcemy się wydaje, że trzeba ją bardzo kobiecej otacza tego co jest obce TGE jest sam jestem obcokrajowcem pewnie wcale takie doświadczenie wiedzie przez w hali znany z koleją podmiejską wyspę zieleni i na remis daje efekt, zajmując po prostu nagle stałem tak mi się wydaje, że to wynika ze strachu nic niczego innego wydaje mi się z postrzegam jako gość z taką komunikację plemienną za pomocą symboli, które są jak bardzo źle, by każdy drobiazg ma znaczenie, ponieważ każdy drobiazg, gdyż oznaczała i to jest takie jak kodyfikacja istotna dla każdej grupy osób w nowych dla nas analiz podejrzewam też lekarzy lub też ograniczeń, jakby w wymyka się w jakimś takim właśnie w definicji obecny wysyp w 2 Westovia sporo pracy z agresji słownej owej wyjście ze świata Waldek, bo jest swoimi znajomymi na ulicy w internecie spodoba się pani też nie podoba zachowania polskich albo Europejski machnęli zasadniczo słowo nacjonalista dla mnie ma zabarwienie raczej pejoratywne, więc nie mogę powiedzieć, że to podoba, ponieważ uważam, że niewątpliwie wykracza poza to, czego oczekiwalibyśmy od patrioty np. niewolnicze też uważałem za patriotów, ale dla mnie to jest jakby jest domeną tego co z tym nie jest zdrowe, więc nie powiem, że Misietupodoba irytuje niezdrowe także tymi swoimi poglądami jej aż tak walczył nie zostanie ujścia Serafy porozmawiać tylko te zajmują nie wezwał w defensywie na tym się przez ataki nerwy rozmowa z i zwija kulturalnej wymiany zdań eurozony czasami, że nie mają z poradni w ogóle nie dopuszczają żadnej myśli wersję nie ma powodu, żeby się, żeby wyodrębniać po prostu dzielić rodzina tak bardzo upraszcza tę osobę ludzką doprowadzać do tego, że ona jest Polak jest Niemiec jest Ormianie ZT dieta majątek się boją to proszę państwa z otchłani wyłania się świr ignorant przesadnie przywiązany do idei definiujący rzeczywistość poprzez wrogów z jakimiś skrzywiony poczuciem patriotyzmu, więc z obowiązku dziennikarskiego zapytam czy to nie jest, aby przypadkiem jednak za bardzo uproszczony obraz świata i doprawdy nie może znaleźć żadnych pozytywów i dlaczego właściwie powiedzenie o kimś, że jest nacjonalistą od razu pachnie czymś na granicy obrazy ja myślę, że jednak sprawa jest też bardziej skomplikowana niższy niż się na pierwszy rzut oka wydawałoby wiele jest jak odcieni tego trzeba czym taka nacjonalistyczna postawa i w ogóle nacjonalizm może być wystarczy wystarczy odwołać jedno do takiego przykładu to zawsze na na zajęcia właściwie od tego rozpoczynamy noże to jednak zupełnie w tej tradycji anglosaskiej inaczej rozumie się nacjonalizm inaczej rozumie się w języku polskim przed w Europie wschodniej tam jest dość dość oczywiste nacjonalista to jest ten, który kocham swoją ojczyznę, a patriota to jest ten jest lojalny wobec własnego państwa i takim najlepszym przykładem dla realizowania takiej postawy było to co swoją czasowo na słynnym szkockim aktor Sean Connery powierzone jest nacjonalistą szkockie, ale Patryk patriotą imperium brytyjskiego i nie widział żadnej sprzeczności także on będzie walczyła nie niepodległość niezależność Szkocji, a to, żeby był odrębny parlament i t d. tak dalej natomiast, jako że że istnieją takie ani inne uwarunkowania taki system polityczny on jest jednocześnie tym patriotom imperium brytyjskiego, a i w brytyjskich filmach grali tak dalej tak dalej, więc to jest to jest data ta tradycja anglosaska gdzie, gdzie nacjonalista nie ma niekoniecznie kojarzy się od razu z kimś takim, który jest do maksymalizacji 3 regiony i przede wszystkim poszukuje skoro mówimy o tej tożsamości buduje swoją swoją tożsamość na takim silne przeciwstawieniu się wszelkiej wsie wszelkiej obcości tam jest tata nacjonalizm rozumiany tak, by chyba bardziej tak dosadnie wypowiedział się, że to nacjonaliści to są te osoby rzeczywiście zakochane wbre w idei państwa Narodowego najczęściej przedstawiciele tych narodów starego państwa nie mają, czyli n p . Walijczycy Szkoci Szkoci i i oczyszczanie się mogą posuwać posuwali się do bardzo niekiedy okrutnych działań ale jakby to jest to jest taki internacjonalizm małych narodów, a bez bez państwa, a inaczej nieco i wygląda twoje rozumienie i i postać tego nacjonalizmu, który znany nam z tej części Europy no na co wpłynęła z pewną nadzieję na na kanale historia także w odniesieniu do da po to do Polski przecież, gdzie po etap postawy nacjonalistyczne właściwie zaczynają się rodzić dopiero po upadku powstania styczniowego tak naprawdę to jest pewien paradoks, bo jak się czyta opracowania, a ostatnio, przygotowując się również do tego spotkania takiemu taką wielką grubą książkę przeczytałem trojga autorów wizyjny pozorach Chodakiewicz bodaj wydana przez wydawnictwo zysk i spółka pozyska dla Polaków historia polskiej polskiego ponad nacjonalistycznym go tam z tej książki wasze wynika, że nacjonaliści polscy istnieli od zawsze z kompletną oczywiście co jest kompletnym nieporozumieniem, bo BU BU zapominamy po prostu, że przez wiele wieków ta koncepcja narodu, jaka była w Polsce Rzeczpospolitej rozwiana to po koncepcja narodu obywatelskiego, a nie takiego etniczna kultury kulturowego i dopiero ono oczywiście utrata niepodległości później niepowodzenia powstań, a zwłaszcza powstania styczniowego doprowadziła do tego, że ta etniczna katolicka antykoncepcja narodu ostała się właściwie tą koncepcją jedyną tak taką taką na najsilniejszą i od tego momentu możemy mówić rzeczywiście o ruchu nacjonalistycznym takim w takim rozumieniu tym wschodnio wschodnio Europejskiej to może tyle na dawne na początek tak to historyczne tak też, jeżeli chodzi o ten przykład, że związki języka i nacjonalizmu to element, jeżeli będziemy szukać w literaturze anglosaskiej, gdzie nie ma tego rozróżnienia Band nacjonalistycznej Narodowy to wówczas jest bardzo dużo pozycji książkowych dotyczących walki o samostanowienie narodów to, że samostanowienie narodów i związane z ciasta z pojęciem celem uzyskania takiej GM takiego upodmiotowienia też językowego Noto mamy dużo przykładów, że byt również dzisiaj w Europie właśnie małych nacji, a kraju Basków albo Walijczyków, którzy są zajęci produkowaniem Ełk legitymizowanie swojej walki o PRA dba o osoby państwo za pomocą też, że do walki o dany język, jeżeli chodzi oto poziom identyfikacji w Europie mamy jeszcze przecież w 2 KC państwowo republikańską na kogo Francja, który nie wspomnieliśmy i ta jest LM taka dedykacja wiąz związana bardziej z BPS DM u nas takim cnotami widziałbym obywatelskimi republikańskimi, ale to nie znaczy, że one są nie wykluczające też, więc to jest także zawsze mamy te związki w dominującej narracji Państwowej i ona może być albo podyktowana właśnie przynależnością do wspólnoty obywateli, którzy wierzą w wartości wolności równości braterstwa albo bardziej z kolei podkreślają tak jak w tym narodach słowiańskich PRT kwestia techniczna Mann, ale też jeśli chodzi o pojęcie pacjentek narodową i silną to ja się zastanawiam, dlaczego może inne są słabsze można też próbować nasze pytanie tak tej rozmowy i zastanowić, dlaczego wciąż ta narodowa jest w sosie w Polsce na pierwsze pierwszy plan i etniczna podczas kiedy nasza Obywatelska albo klasowa z Sołą mniej istotne, bo to jest charakterystyczne dla dla myślenia nacjonalistycznego dla narodowej do demokracji Polski Żyd kasy nie nie były ważne dni nierówności społeczne nie były ważne, ale ważne była wiara i etniczność tak naprawdę i taras w tych wszystkich najświeższych odsłonach ne myśli nacjonalistycznej partii i do tego się wracać dość takiej powiedziałbym subtelny sposób już nie tak nie tak dosłownie jak można, by to było wyczytać we wpisach międzywojennych chociażby, a zwłaszcza tych już takich krańcowe w latach w latach trzydziestych dzisiaj mówi się tak, że nacjonalizm Polski jest czymś szczególnym wyjątkowym świecie, dlatego że on ma siłę samo ograniczającą się, a to siłą sama ograniczającą jest pan Bóg po by naród jest jest robotą Besko Anielę obok rock nocą robotą uczyły człowieka i wyraźnie jest pan Bóg najważniejszy dopiero na drugim miejscu naród także także i to jest bardzo charakterystyczna widać to we wszystkich działaniach w dużym formacie w Gazecie wyborczej, bo ten reportaż tej mody Bobo Badeja autorki, która na tak i zdrowia tak szpiegostwa antropologiczne tak jest z zgłasza akces do ONR -U i tam przez kilka miesięcy do blisko współpracował weszła FT struktury po to, wiedziałby, że średnio mi się ten ten reportaż podobała ale, ale najważniejsze ta była po co co można w nim wyczytać mianowicie taki nacisk na na kształcenie na czytanie książek na modlitwę i to właśnie co w tym tej mutacji dzisiaj żadnemu się pojawia jednak wiara i to jeszcze wiara taka przed sobą ropa, a więc jeszcze i Dolasa przeciwko poczcie oficjalne, bo Kościołowi, ale realizująca właśnie tak daję, że wyśle my, że naród jest tworem boskim Polacy są utworem szczególnym w związku z tym jak cała historia pokazuje Niklasa i z wyliczeń nierówności społeczne tylko właśnie to co nazywa się polską jest Polakiem polskością i polskość jest po prostu zaszczyt to też się silnie podkreśla, więc w Wiśle i nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby każdy mógł, by być Polakiem niezależnie od pochodzenia etnicznego niezależnie również od prywatnego języka macierzystego jak i jaki jakiego on mówi, ale musi zgłosić akces do dał do wspólnoty polskiej i Polaków i musi realizować te wartości, które ruch Narodowy wskazuje jako na, czyli być katolikiem być kontynuować tradycje być lojalny wobec wobec dziedzictwa Narodowego i nie Ka i karać narodu tylko podkreślać jego wielkie chwile i t d. tak dalej i t d. ale tą siłą sama ograniczającą ma być nam ma być wiara ma być ma być bułki stąd te koncepcje, które wydają się nam czasami takie nawet absurdalne intronizacji Chrystusa króla one są całkiem poważnie brane pod uwagę ja myślę, że termin ten ten element będzie powracał bardzo Barbarę bardzo silnie jak je przeglądać napisałam drukami wydawanymi w ostatnich latach to w ten trend ten cenny element jest niezwykle Saakaszwili konsekwentnie podkreśla dom może jeszcze radosne tej weryfikacji głosowej ciasto profesor socjologii GER Klose OFE mówi o tym, że już taka identyfikacja z klasą robotniczą też jest coraz mniejsza w wielkiej Brytanii i w innych krajach Europy zachodniej wynikał z tego, że może też inne kategorie po prostu trochę z różnych powodów się rozważał to znaczy no np. pojęcie klasy społeczne społecznej się zmienia dlatego one zaczyna być tak jeszcze bardziej upłynniania najtrudniejsze do niej odwoływać podczas kiedy to pojęcie właśnie te religie bobasy też takie pojęcia religijność w chrześcijaństwo mogą być takie bardziej uniwersalistycznego tak, bo luźno przykłady z globalnymi chrześcijanami, którzy się identyfikują z Syrii i kim jest w prawie miliardem innych ludzi natomiast jest w Polsce, że ten uniwersalizm taka impreza istotna religijna tożsamość jest też jednocześnie tożsamością narodową, czyli mamy taki Polski katolicyzm i adres jest na pewno u nas bardzo silne no dobrze, ale z, gdybyście tak głębiej nad tym zastanowić to no może poza postulatem intronizacji Chrystusa króla to z większością tych zgłoszonych przez nacjonalistów wartości łatwo można, by się było utożsamić tak duma z bycia Polakiem przywiązanie do języka czytanie książek też reportażu, który pan wspomniał książką nie czytaną był dziennik Anne frank, ale zostawmy już tak powiedzmy, że ja nie czyta tego dzieła, które pan przed chwilą tutaj przytoczył w rozmowie, ale postaram się ten fakt, że PiS w najbliższym czasie w każdym razie chcę zapytać o ten moment, w którym nacjonalizm zaczyna być problemem, a nie jest nim o czymś co jest formą radykalnego manifestowania przywiązania do państwa radykalnego manifestowania patriotyzmu patriotyzmu to tak gotowość przechodzimy teraz już wydała do takiej bardziej antropologiczne powiedziałby czy socjologicznej takiej takiej takiej analizy dach i do tego z samego pojęcia tożsamości Otóż stosować nacjonalistyczna w tym takim rozumieniu nas po wyspy wschodnia wzór wschodnioeuropejski takim takim etnicznym narodowościowym i religijnymi jednocześnie z elementami również rasowego TR, który dziś, które dzisiaj się ukrywa pod pod takim terminem rasizmu kulturowego dziś już nie nie przestaje być rasistą takim biologicznym darwinizm stało prawda, ale się mówi żona istnieją takie społeczeństwa takiej kultury takie religie, które nijak się mają do dochodowe do kultury Europejskiej do kultury polskiej, a nasienia asymilują prawda i t d. jesteś pewien wariant takiego myślenia za za pomocą lasy, ale nie jej nie nie to jest najistotniejsze Otóż ta tożsamość jest jest budowa jak poznać i odróżnić, chociaż tutaj ci młodzi ludzie mieli rację, że postara się płonne to pojęcia patriotyzm, bo i nacjonalizmu, ale przy takim Probierzem jest tutaj stopień niechęci do do Annie do obcych do innych, gdzie w patriotyzmie, ale nie jest jednak jak jeszcze zdecydowanie mniejszy kosztem kosztem właśnie owej damy z własnego własnego narodu natomiast w tym myśleniu nacjonalistycznym ta duma z własnego narodu jest ściśle połączona z nosa niekiedy z nienawiścią, ale przede wszystkim z niechęcią wobec obcych, czyli jak mówią z socjologii na socjolodzy nasza grupa jest naszą grupą na odniesienia, a wszystkie inne grupy mogą być etniczne mogą być religijna, ale to mogą być też wszelkie mniejszości, które na szkodę Polski polskości działają one są tymi grupami odróżnienia i i częściej i więcej takich takiej grubsze wskazuje na to tym to poczucie nacjonalizm na nacjonalistyczne jest silniejsza przyczyn są to idzie w w obu kierunkach z 1 strony oczywiście zawsze wrogiem nacjonalistę będzie homoseksualista będą mniejszości będą mniejszości etniczne mniejszości religijnie Żydzi jako mniejszości wyznaniowe jak oraz za i jako jako kultura w takich 3, bo tak takie czy sensy się pojawiają co zresztą było zróżnicowane dużą literą pisane albo albo małą literą, ale też dzisiaj w tym nacjonaliści obie strony mamy dzisiaj w Polsce do czynienia z taką taką obcą sferą jest Europejska zdominowana przez lewaków przez przestarzałe i tata poetyka wypowiedzi jest też bardzo charakterystyczna także ty jesteś, jakby na nowe zjawisko choć, choć nie do końca na dobę chodzi tutaj aprobowanie państw narodowych jest oczywiście ona nie może się w tym sensie podobać, ale jako taki organizm już teraz nie zdominowane przez Żydów krzyczy, że rządzą jakieś jakimiś Annie za pomocą tajnych spisków nie nieprzejrzyste jakiś układ w tym właśnie z lewa są one z z zgotowali zawala, bo to jest ich walka z globalizacją przecież, a więc, Ergo na szkodliwe po prostu dla substancji narodowej samo zabicie na tę substancję dzisiaj przewracać co obserwujemy każdej godziny każdego dnia znam się jeszcze nad porównaniem z Francją Bolek wymienia pan profesor grupy, które w Polsce są zazwyczaj przez nacjonalistów podrzucane jej Brand, czyli homoseksualiści Żydzi osiadł we Francji widzimy w ostatnich latach duża zmiana strategii politycznej frontu Narodowego, które kiedyś takiego czysto antysemickim Goi bardzo sprzyjające mu się, że sprawą osób LGBTI takie partie zaczęła zmieniać retorykę, a i teraz szuka poparcia wśród dróg wśród liberalnych centroprawicowych Francuzów żydowskiego pochodzenia lub do mieszkańców Francji i też bardzo stara się o poparcie elektoratu to co, do której w 2 Gessel z ruchami Elbit i KIO, bo we Francji małżeństwo dla wszystkich jest i obowiązuje jakiegoś czasu jej tutaj te decydenci francuscy widzą bardziej w tych grupach swoich sojuszników podczas kiedy tym strategicznym innymi jest z dieslami wszystko co z islamem wiąże, a jeżeli chodzi o globalizację to jest bardzo ciekawy wątek, który miał je osobiście najbardziej interesuje, czyli związków Weber w stosunku do państwa Narodowego no bo jeżeli teraz w związku z twarzą jest coraz bardziej połączenia ekonomiczne i technologicznie taką globalną sieć zjednoczyć jak lód wybieramy tę świadomość ster zwracamy się w stronę takich naszych narodowych sklepione tożsamości co jest być może w ogóle nieskuteczny na dłuższą metę, ale z tego tymczasowo strategią i tak jak on takie dni nie chcemy z tej identyfikacji z takimi silnymi ponadnarodowym organizmami jak Unia Europejska tylko bardziej chce mieć identyfikacja strzelić coraz bliżej skóra tak naprawdę to państwo nie ma tak do coraz mniejszy wpły w chyba dlatego im funkcjonować też w przyszłości jest to taka jest takie czepianie się być może czegoś co odchodzi w przeszłość, a może ja nie nagradza je do końca to jest 1 jest tani 1 z największych mitów tego tych ostatnich 20 kilku lat, że państwo jest coraz mniej państwa jest coraz więcej im więcej neoliberalizmu tym więcej państwa jest również, które stoi na straży, by dał libacji nie zawali, czyli tak jak mieliśmy to 2008 roku w lepszy przy okazji takich, gdzie wydarzeń na dno całkowitych klęsk można, by powiedzieć na nawet o charakterze takim społecznym państwa okazuje się niezbędne, bo oba państwa ma pieniądze państwo majstrować też dofinansować banki coś tam zrobić i t d. tak dalej jest to jest to jest wcale tak nie jest się, że globalizacja to co prawda to tak opowiadano, że państwa coraz mniej za rzewne, że nic, że poszczególne państwa i rządy są coraz bardziej ubezwłasnowolnioną oczywiście, że źle, że to po części jest prawda no bo patent układ sieciowy rzeczywiście te powiązania ekonomiczne takie ma makro ne noga bardzo tato zginie albo wcale nie znaczy, że za państwo tak jak ja jak wieszczono nową właściwie przestanie pełnić też ta funkcja, która pełni do tej pory in w najlepszym dowodem jest właśnie torze, że mamy dzisiaj renesans państ w narodowych w Europie jak przypomnę, że UE, a tym się za mała 30 lat temu, kiedy pojawiła się tam mnie ta idea wielokulturowości multikulturalizmu przeniesiono ze Stanów zjednoczonych czy list i eseistka z Kanady zostali ci z takich państ w imigranckich, gdzie w Europie zauważono, że liczę, że nasycenie tym mniejszościami etnicznymi poza europejskimi jest już tak tak duże, że właściwie nie ma sensu mówić już o państwie Narodowym zaczęto mówić o takiej gastronomicznej płace tak to nawet zona gastronomicznej koncepcji narodu, że to oczywiście są ci dziś rdzenni Brytyjczycy są Walijczycy są Szkoci, ale jednocześnie są ci nie, którzy przybyli seks z dawnego imperium brytyjskiego są Jamajczycy są Hindusi są Pakistańczycy i oni wszyscy w taki czy inne sposoby jakiś do współczesnej kultury brytyjskie wnoszą wkład i paszy to rozumienie w wielkiej Brytanii z takim zakłóceniami, ale ono jest tak realizowana, ale wydawało się, że to, że Europie ten sposób myślenia się przyjmie bardzo szybko się okazało, że się, że odpowiedział właśnie na da na ataki strat niekiedy radosny ten polityk autora listu jest właśnie to z tym wstrzymamy dzisiaj do czynienia, czyli wzrost nastrojów narodowościowych nacjonalistyczny ksenofobicznych na ogrodzenie się poszczególnych państw, by te wszystkie pomysły, które zmierzają do tego, że drzewo, ale i mówiona właściwie o tym, że chyba ze za dużo się stało, ale z Europy jeśli chodzi o o przyzwolenie po prostu na te na tę radosną wielokulturowości czy pan wiązałoby ten renesans państwa narodowych z napływem na fali uchodźców do Europy to się da, bo część to się zaczęło wcześniej, ale to jest najlepsza argumentuje się ostatnio w ostatnich latach pojawił, bo w Brodnicy lepiej nie przekonuje lepiej jak jak straszenie masą straszeniem malarza może ludzkim, a to jest też odpowiedni język, a którego się, w którego się używa to dodatek opisów, więc nic nie nie wywołuje lepiej takich nastrojów po narodowych jak właśnie obawa strach małe i i rzeczywiście ten stopień obcości kulturowej bardzo często się najczęściej tych wspólnot muzułmańskich jednak przed TWE niewiele się robi, żeby żabę żabę, żeby te owce w jaki sposób oswajać, ale nasze podkreśla się właśnie to wszystko co co z tym strachem my się wiąże nic lepiej nie nie zapadnie do do myślenia i Zawady Europie i w tej nowej Europie odzyskanej do do takiego datek do zamykania się jednak nie na powrót z wprawdzie jeszcze formalnie ska w ramach Unii Europejskiej, ale coraz częściej zrozumiane niejako jakaś wspólnota kulturowa to co najwyżej 2 lata interesu natomiast ten natomiast w jej obrębie rośnie rola państ w narodowych i tak myślał o sobie również Francuzi nie może rzeczywiście ich i republikański ustrój państwa jest zupełnie coś innego i celnego jest jest w Hiszpanii sędziego w Portugalii Ceynowa w Niemczech ale, ale zdecydowanie zdecydowanie te mniej siły pro narodowe, a przy okazji faszystowskie przecież to też jest u nas jest przypadek, że rzecz, że rzecz, że takie ekstrema się w bardzo silnie Prosper jeśli chodzi o stosunek do uchodźców szczególnie państ w Europy Środkowej i wschodniej to ciekawym zjawiskiem jest cenny wkład w Czechach i jedno w Astanie, czyli kreślenie są okulary z ważnych element powrót do używania argumentów z obrony ochrony dziedzictwa kultury chrześcijańskiej co już w Polsce jest konsekwentne i na Słowacji to jednak w tamtych krajach jest zaskakujące i również drogą taką ciekawą z ciekawą cechą wspólną dla dla Polski dla aut dla Czech i GPU dla krajów bałtyckich jest to, że ten nowy oddech mówiła dostał niesamowity opór przeciwko ludziom, których tak naprawdę nigdy nie widziano i którzy są tylko takim fantastycznym i synem, który jeszcze nie przyszedł, ale może nadejdzie może nadchodziła wstyd strach czekania jest chyba najbardziej frustrujące takie są jeszcze jeśliby się bardzo duże gadam, ale jeszcze rei ja dam się skojarzyło tak Apropos, że na narodowcy czytają od kilkunastu chodzi o więcej już nawet tak 20 lat jedno z takich podstawowych lektur czytanych pasie od pierwsze wydanie tej książki Dobosz 1970 piąte rok rząd oraz by taki bardzo zresztą ciekawe ciekawe pisarz francuski już takiego bardzo starszego opowiada przekazywać obraz świętych to jest taka wizja końca Europy polegająca na tym, że milionowe rzesze Hindusów 3 dla takich zdezelowanych statkach dopływają oni by kończyć się Europa ta książka była reklamowana jako jako profetyczny, a wszyscy szanujący się autorzy związani z se z ruchem internetem prawicowym pisali przedmowę do kod kolejnych wydań i ona jakby była tak imprez figura pacjent dokładnie tego co Ecco co wydarzyło się w ciągu ostatnich 2 czy 3 lat w Europie macie wykorzystywane jest przez ruchy prawicowe jak obecnie preppers regulacja że, że Hindusi tam tata to pół biedy troszkę gorzej, bo tam za dużo, ale to jednak jej, by był była torturowana bliższa niż to co dzieje się w rzeczywistości ten argument też jest wykorzystywane, więc warto zobaczyć cel co coś się naprawy co szef w świecie narodowców czyta jak jakiś jak również powieści, bo to jest bardzo kształcące pokrył krótka refleksja nad odnośnie Słowacji, która ufundowana jednak przez księdza prezydenta na tradycje chrześcijańskie można powiedzieć się z takiego wykrzywione go troszeczkę w tempo życia religijnego sposobów fundowania państwo, więc tutaj w wyraźny powrót do korzeni z tego co państwo mówicie jak, wskazując na ten rodzaj lęku przed napływem masy ludzkiej jakich się dzikich tłumów mężczyzn, którzy będą atakować nasze kobiety i t d . bo to przecież wiemy każdy przypadek ataku na kobiety czy w Niemczech czy gdziekolwiek jest nagłaśniany i podawany jako egzemplifikacja tego co nas czeka, jeżeli zachłyśnięcie zamkniętymi w swoich państwach inny etos to są takie argumenty odwołujące się gdzieś się pierwotnie do takich leków biologicznych u to są to jest chyba motywowane takim i poczuciem pewnej bezpieczeństwo we własnym stadzie Novity i takich nut czysto pierwotnych instynktów to tak to jest to jest z 1 strony ten powrót zakamuflowane go myślenia rasistowskiego bo, bo to jest tylko w taki otoczce etnicznej kulturowej dzisiaj ale, ale pewne takie wątki absolutnie nie znajdziemy w, czyli odwołania takie korzenie wprost, ale ale, ale takie, które z przymrużeniem oka do tych wszystkich klasyfikacji tych podstawowych oraz 34 i i 2 i w ramach tego Take w tej klasyfikacji rasowe, które były zawsze hierarchiczne odwoływanie się do tej elastyczności przy czym dzisiaj zdecydowanie odnowy muzułmanie są traktowani jako ci na będące największym zagrożeniem jednocześnie najbardziej za zwierzę ceni bardziej oni przejęli c cechy po części etap przypisywane tradycyjnie Żydom, ale także co jest ciekawe razi Burzyńskiej jak się ogląda tam dziewiętnastowieczne lekarzy wakacje, czyli leniwi prawda no zbudowanie wasz jest w samych sił biologicznych zdolni do Nieustającej populacji prawda i t d . tak dalej, czyli baśniach i biologiczne zagrożenie, ale zaproszenie nie nie popadli w taką taką przesadę bo, bo boję się w ten ten punkt w Jaśle Zenon jest w trzeba rozumieć się tych cech tych jednak masę tych młodych ludzi także w Polsce, którzy za tym za tym ruchem na Narodowym idą za tym stają się nacjonalizm sami jak podkreślają coś takiego co co też jest charakterystyczne dla ostatnich lat w Europie, a mianowicie dość taki sprzeciw jeśli chodzi o taką nieustająco wiwisekcja kultury Europejskiej i grzechów i Melilli zaniedbani i właśnie w niecnych postępków, czyli dotyczy to oczywiście i ich Holokaustu, ale wcześniej i czasów kolonializmu i potem absolutna negacja za czasów kontrkultury kontestacji lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych, a które polegały właśnie na tym że, żeby taką nieustającą krytyką zastanej zastanej Forbet kapitalizmu to się mówi dość krytyki nas samych akt musi wrócić do tych do tych rzeczy, które nas zwalczał są silne dalsze rozdrapywanie ran i konsekwentnie widzimy, że to widać w Europie, bo wszystkie państwa europejskie politykę historyczną bardzo starannie dzisiaj prowadzone padało oczywiście wygląda bardziej lub mniej inteligentni nie wiadomo, gdzie mało inteligentnie wygląda tak będzie bardziej inteligentnie, ale jest na nią bardzo silny nacisk kładziono także ma być ma być ta tradycja dziedzictwo od 2 jedno i stawia takie auto formaty na raz dla młodych ludzi, a nie otwarcie bardziej na na napęd na postawę taką taką krytyczną, a raczej akceptująca i toteż jest jedno jest niezwykle istotne, więc ETA walczy się tutaj łączą nienawiść do do obcych obawa przed jedno i jednocześnie obrona do tego co się za fundamentami również cywilizacji Europejskiej praca to hasło własny interes, czyli mecz i nic i cała reszta takim my musimy wreszcie się skonsolidować ci i i po prostu tej tej za zachodnią Asi w tym w tym szersze w takim sensie także obrończyni cywilizacji Łacińskiej o tych zasług jest dosyć wiersza taktowanie tożsamości Europejskiej takiej kulturowej, dlatego że obok kultura Europejska opiera się na krytyce 1 tych kolejnych kryzysach leki, więc oczek z zmierzchu, który chce, by pokonuje, żeby potem państw nowo w kolejnej epoce to jest dba dosyć ważne elementy charakter górskiej takich tożsamość owych ruchów, które sobie wybierają coraz bardziej coraz bardziej tak swobodnie w elementy, które w danym czasie będą będą najistotniejsze będą łączyć, a prezes tego wątku czarterowego w oczach jest bez NATO przed spotkaniem czy tożsamość nacjonalistyczna jest bardziej pociągająca, dla których Łucji i dlaczego i, jeżeli rodzice wożą powie, że w Polsce Adam Banasiak nikt takich, które są uważane za wasze narodowe takie zwierzę jest przewaga mężczyzn, ale też bardzo dużo młodych kobiet, gdyż coraz więcej niedawno był bardzo w zeszłym roku te drgania MPO opublikował taki dwudziesto minutowy film o młodej dziewczynie, która zostaje gwiazdą 1 z partii prawicowych w Polsce bardzo polecam to jest historia Pauliny ERM i pytanie jest takie czy bas gitary styczna etyka z drugiej strony bardzo nastawiona do porządek hierarchię retoryka jest po prostu pociągająca dla dla ludzi pokoleniowo nie tylko ze względu na płacz i trudem się, że te podziały taka analiza np. która była wzrosłaby tylko w poprzek TR właśnie wedle podziałów ani w poprzek podziałów klasowych albo płciowych jest ładna tak no bo to nacjonalizm nacjonaliści Soły bale bar z elitarnych wydziałach najbardziej elitarnych uczelni i to i również osoby młode kobiety młodzi mężczyźni w różnym wieku przepraszam, bo ja cię jakoś chciałam dorzucić zdanie do tego co państwo tutaj w liście chodzi o tożsamość nacjonalisty to znaczy wydają się, że trzeba spuentować, że ta tożsamość fundamentem tożsamości nacjonalistycznej jest jednak niechęć i nienawiść do obcych, że to jest fundament, dlaczego dlatego, że ta tożsamość kształtuje wyłącznie przez negatywne określenia i nie znaczy warto zawsze to podkreślić, że w zwyczajnych zazwyczaj mówi moja twarz naszej tożsamości mamy wiele prawda to dziś opisujemy przez to, że jesteśmy rodzicami, że jesteśmy zajmujemy się takim ani innym i pakowanie inną pracę lub mamy takie czy inne przyzwyczajenia natomiast nie ma mówi patriota także się opisuje przez pozytywne określenia mówi czym nie jest prawda 1 mówi, że to jest płacenie podatków nie to, że to jest miłość ojczyzny natomiast nacjonalista głównie definiuje się przez odróżnienia od innych, a nie potrafi powiedzieć kim jest Polakom powiedzieć po co potrafi powiedzieć, że Polak nie jest Żydem, który jest chytry przebiegły z innym rządzi światem na razie nie jest dlatego wcale nacjonaliści ci Żydzi i inne mnie i innych inni obcy nie są potrzebni oni w ogóle można być antysemitą bez antysemitów bez Żydów w ogóle wokal we Cole w okolicy prawda i tak samo można być przeciwko uchodźcom, których tu wcale nie ma no i oddzielna sprawa to jest wykorzystywanie tych emocji do politycznych celów i po prostu ich rozgrzewanie tak mówimy, że uchodźcy przynoszą one mogą nam przynieść choroby tak jak mówiliśmy, że Żydzi roznoszą tyfus i to jest właściwie jedyna jedyny sposób formacyjne dla po dlatego mam poczucia tożsamości nie ma żadnego pozytywnego w pełni się wspaniały zgadzam bardzo dziękuję, że pani tak to jasno ujęła to się zgadza dokładnie z tym jak i formuje się dziś 3 kategorie główne takie pojęcia owe w ruchu Narodowym mówi się po może być Polakiem nie Polakiem i byłem Polakiem byli Polacy to stoisko od dzisiaj byli Polacy to są ci którzy, aby Polakiem jest Piłsudski np. dla lat taki skrajnie myślących z obozu ANR USB Polak dobrze się zapowiadała, ale były pod ich to są te 3 kategorie prawda strasznie pojemne tak, ale ten Polak, a nie istnieje bez Polaka i bez ulg i bez małego pola nie Polak na to, że tak szerokie prawda to wszystko jeszcze bardzo dużo dorzuca do tego dlatego Maciek to 1 tożsamość są tak mało atrakcyjne osiąga tożsamość liberalna tak zła z liberalną demokracją z takim nastawieniem, że trzeba np. szanować mniejszości albo jeśli ma się władzę ograniczać do władzy wprowadzać system podziału władzy i to zaczyna być wszystko trochę zbyt rozmyte trochę mniej skondensowane, a ich dobrze jest być może Romney do sprzeczek, dlaczego zaproszenie przyjęła postawa taka właśnie za liberalną demokracją i jak bardzo te tendencje, które są za demokracją rozumiano trochę za często jako rządy większości, czyli go w sposób nie do końca właściwe terminologiczne są tak popularne teraz w Europie środkowej, kiedy okazuje się, że to co jest liberalne to jest to co jest narzucane przez Unię Europejską, a demokracja zajmuję państwa narodowe sposób, który ma realizować wolę większości, czyli tego mitycznego suwerena, ale sama pani przed chwilą powiedziała rzeczy bardzo ciekawą tego następnego pokolenia, czyli bez ich można mówić po jakich wartościach, które jakiemuś pokolenie już prawie całemu przyświecały tej wolności tego, że Polska nagle stała się po osiemdziesiątym dziewiątym roku innym krajem, że dostaliśmy wszelkie narzędzia do ręki łącznie z internetem, że świat nagle wylądował w naszych kolanach nie trzeba było pokonywać nie wiadomo jakichś barier, że mogliśmy to wszystko zobaczyć dotknąć pojechać jest tak normalne jak oddychanie powietrzem wiele osób się zresztą rozczarowało, korzystając z tej wolności w tej chwili być może taki nawrót do jakiegoś autorytaryzmu tęsknota za za czymś co będzie nas definiować w sposób mniej płynne, zwłaszcza w tej płynnej rzeczywistości jest może są naturalne jest zwyczajnie konsekwencją zmiany pokoleniowej być może następne pokolenie tak się odbierze nam kapcie spadną to jest bardzo ciekawe tropili MŚ 11 dodał mianowicie mnie akurat tak się tak się składa, że na razie jesteśmy świadkami tych wszystkich zmian, o których tutaj mówimy w sytuacji, kiedy właściwie ostatni świadkowie epoki drugiej wojny światowej odeszli już od dawna to dla nas dobrą sprawę to jest właśnie charakterystyczny moment nie, a już świadków kiedyś pory likiery jak było 50 lecie jego działalność naukowa mówi Ts pięćdziesięciolecie to jest ostatni moment, kiedy drzewa myśli się tam moja myśli moja pamięć z SS spotyka się z SLD z historykami daj mi nie za chwilę nie będzie zostaną tylko historycy zostaje taka taka już pamięć no po prostu w jaki sposób uporządkowana prawda ten i wydaje się, że to jak dziś jej zaczynają chodzić mówić o Tarnowa i wiedziałam, że wojna się przydała prawda, że coś, by się tutaj przydało przeczyścić i t d. czy tak to nie wiązać właśnie z nich jest moją obecnością już tych świadków epoki czyli, czyli dał parze weteran drugiej wojnie wojnie światowej toczy się pomiarze o to od wielu wielu lat nikt tam tylko niektórzy z VAT weteranów prawda tam się zaprasza, ale i świadków Holokaustu zaś, że to jest właśnie pokolenie, które już ma do dyspozycji już niema tej idei tej pamięci pokoleniowej nie mają się do tego odwołać tylko ten, kto mógł pamięć taką po prostu w jaki sposób już, gdy ukonstytuował nową źródła w opracowaniach ono o zupełnie inny o innym charakterze ja się obawiam się, że rzecz, że także, że ta pamięć nie jest w stanie kompletnie np. młodym ludziom pokazać grozy wojny czy jest tak naprawdę wojna w poprzek, ale jeszcze wątek doświadczenia chyba ostatniego z ostatnich roczników, które były wychowane w taki hurra optymistyczne narracji tego od importu w końcu zimnej wojny, ale z dzieckiem cywilizacja jest tylko do przodu, kiedy był jasno określone cele strategiczne Polski pamiętam z podstawówki gimnazjum czy ten czas jest naprawdę jest horyzont w przeszłość była piękna horyzont był widoczny i poczucie takiego dorastania też takim libacje, które bardziej stabilnej sytuacji zewnętrznej i w bardzo jest taki język był prawdopodobnie stabilizujące się sytuacji wewnętrznej kraju to dobra wy dawało to dużo dużo nadziei, a jeśli chodzi o ludzi, którzy urodzili się już od 2008 roku tak, a to no może też we wczesnej to to jest po prostu pokolenie, które Edmund Klich zdał tylko czas największego kryzysu od lat dwudziestych jednocześnie coraz bardziej z tak dynamicznie zmieniającego z otoczenia Międzynarodowego i mamy z 1 strony to co się dzieje na Wschodzie kraju, czyli do nas od naszego kraju, czyli element, by zmiany geopolityczne Rosji tak z drugiej strony jak wielkie konsekwencje wojny w Syrii był w niepokoju bliskowschodnich i do tego, że musimy się z kolejnymi wyzwaniami niż jeszcze dekadę temu stąd 15 lat temu spotykać ze mnie dziwi, że z tego entuzjazm jest mniej dziękuję bardzo Adam Pawluć z tej strony chciałbym się państwa zapytać może tak trochę po klęsce dyskusje w innym kierunku to co dzisiaj nazywa nacjonalizmem tak naprawdę nie jest, bo to nacjonalizm 10 tez wydmuszka racjonalizmu, toteż np. działo przed wojną z trenerem pamiętam taką sytuację jak ONR potrafił wejść do redakcji tygodnika lewicowego zaatakować naczelnego siekierą jak też nie woły, żeby to jest taki poprawny wzorzec tego co to co chcieliśmy prezentować, ale to nie jest nacjonalizm to jest gra tak efemeryczna w tym momencie ten nacjonalizm, że to co państwo mówią ta niechęć tak daj się tak ciągle zmienia, bo sytuacja ta polityczna czy ekonomiczne w tym momencie dla narodowców wcale nie jest zła im się dobrze, że jest spokojny kanapowy w tym momencie i oni po prostu to jest tak powiem zainteresowanie hobby to nacjonalizm, więc cieka w jestem jak państwo do tego się ustosunkuję rzezie to nie jest nacjonalizm po prostu to jest ciekawe co prawda oczywiście gdybyśmy, gdybyśmy taką egzegezę zrobi dla portali porwali ich charakter tego ruchu Narodowego na z międzywojnia na 13 społeczeństwa to był mniejszości etniczne na zupełnie inna sytuacja rzeczywiście i i co się ścielił gęsto i t d. ale to wcale nie znaczy że, że ktoś może wydawać na razie wydmuszką jak tam pan woła ładnie nazwał, ale ta ta to co się bardzo szybko może stać czymś zupełnie innym wystarczy 11 jakaś Iskra to by coś takiego się stało i pewnie się z jakiejś tam przewidywalnej perspektywie może wydarzyć NATO to zupełnie zmieni się też też sytuacja póki co to jest te jednak rzeczywiście pod tym względem tak nawet wózkarze, że to n p . w Inter ba, by internet ma to do siebie, że ludzie się w tych gettach zamykane są wasze całkowicie nie przenika, ale także tam można się tam trochę powetować Tajwanem natomiast jej jednak grupa ci narodowcy nie wie nic naprawdę o o o grupie o grupie innej, tak więc tata to też nie jest jakaś tam na komunikację, ale wydaje się, że ta tendencja jednak jest tak tak tak oczywista tak zaczyna być nim niektóre środowiska dojmująca, że ja bym jej jednak tego do nich lekceważy jawi się w 21 i uważnie się temu przyglądamy zwłaszcza, że to można obserwować w różnych wymiarach nie tylko tam inne np. w publicystyce czy cieczy w jakiś akcjach podejmowanych, ale w świat ze wzrastającej randze tych grup rekonstrukcyjnych, z których uczyniono główne grupy prawda patriotycznej tak zrobili kilka lat temu takie badania w całej Polsce w lecie to w 2012 rok to jeszcze jeszcze nie zostały te grupy jako strażnicy tradycji po powołanie, ale już żeśmy obserwowali, że po prostu takiej taka lokalizacja tożsamości związanej z przede wszystkim z tymi grupami z związanymi z ZUS za świeżą i starosta okresem 2 wojny światowej albo z, a z drugiej strony czasami swojskimi prasłowiańskim, a nam, żebyśmy powszechnie spotykali się właśnie z takim określeniem wielu kobiet, które tam żona uwielbia być niewolnikami tam właśnie tymi tymi słowiańskimi co to, że to bardzo im się podoba wiele takich też tak też zachowanie pokazy po pokazywało pełną taką tęsknotę aż za jednoznaczność dojrzewa tata od autora konstruowanie tej historii i stworzyć mu więcej niż tylko zabawy i i Brzezia od tego czasu to bardzo się już to na tartan ten proces uległ natężeniu i Tatarzy jest no bardzo bardzo istotne elementy tej świadomości alienacji nacjonalistycznych chociażby hotel rekonstrukcja rzezi rozmaitych i t d. na to to tato to wie o tym, że to też Tymka Kubusia co się wydaje, że państwo z Betty skupili się na pojęcie nacjonalizmu, a wszystko to co było w tym negatywnego to dotyczyło pojęcia szowinizm nie padła ani razu słowo szubienic ja uważam, że powinniśmy się zastanowić na na pozytywach Amelii nacjonalizmu nacjonalizm nie musi być stale bardzo zły mówimy o Europie noszenie my do my jesteśmy w takim miejscu, że może o tym, powie do państwa Izrael czytamy nie ma nacjonalistów i czy bez ruchu nacjonalistycznego pasów albo przetrwało Wild co tam była widziana przez wizażystki nocą, lecz negatywnego my skupmy się na pozytywach, a po co jest negatywna kody uważam, że to jest szowinizm nacjonalista podobnie jak patriota kocha swoją ojczyznę wszystko robi dla natomiast nienawidzi nienawidzi nikogo szowinistą atak w dorosłości silny wręczono po prostu chyba powinien tutaj wyraźnie te 2 pojęcia honor ograniczyć ich tam, żebyście państwo od latem mają wypowiedzieć się ustosunkować się raz oraz paczek wypadła z nowego początku rozpoczęliśmy od akcyzy od takiego jak Adam najstarszego zdefiniowania, a inny jak ważna patrzeć na dna nacjonalizm potem przeszliśmy do dodał do rozważań nobli bliższych nam tutaj realiów, ale dobrze pan poruszył ten te różnice pomiędzy nie nacjonalizmy nacjonalizm Lema, a szowinizmem na jaw do tego jeszcze do dodał inny ksenofobię i powiem panu tak, że Grecja nacjonalista jest zawsze potencjalnym szowinistą i w oczywisty sposób zadawałem i tak ICT relacji to nie jest nafciarzom musi być szowinistą takim prawda skrajnym weszliby dworskiego oraz zbywał nas nie bywa tak niekiedy trzeba go było tam odwoływać z tego nowego Jorku, bo już tam różne rzeczy opowiadał niekiedy głosił zaczynał, które można, by uważać za za światowej konsekwentne prawda, więc ja bym tak tak tak to ne tak to rozumiał, a oczywiście świat do mówiliśmy też o tym, o o nacjonalista w dzisiejszym świecie, a po to, co do nacjonalizm, bo żydowskiego w Izraelu na nie nie mam, ponieważ miał się wypowiadać się na tym nie zna, więc więc, że ale i ale przecież dawno wiemy, chociaż tyle jak jak historia wyglądała prawda, że i ca trzeba było zrobić, żeby tamtym skrawku świata takie maleńkie państwo Bakoma mogła zaistnieć, ale dał myślę, że rozmawiamy jednak o tych rzeczach które, która się jednak to na naszych oczach teraz rozgrzewają i tak to zrozumieli też koleżanka chciała 1 aspekt dodać antykomunistyczne tak petycji KE nie męczy was co mieli okazję być na wystawie w europejskim centrum Solidarności w Gdańsku dobrze stoi w 1 muzeum maraton budzą również z wartą uwagi stałby bardzo dobre wystawa dotycząca historii polskiej ostatnich kilkudziesięciu lat, czyli dostali 30 lat co jest zazwyczaj pomijana w okresach historii z tego co pamiętam drzemie we w nauce historii w Polskiej szkole i jazd widziałam tam na wystawie bardzo ciekawą fotografie i baner na granicy po polsko niemieckiej, które było napisane w PRL pierwszy od stuleci państwo polskie jednolite narodowo sprawiedliwych i bezpiecznych granicach i tu pojawia się ten wątek, który jest typowy dla chyba tego ruchu od takiego dar od nacjonalistycznego Narodowego sorry mam do czynienia dzisiaj, czyli jego zaciekły rysem antykomunistycznym taki związany z krytyką poprzedniego systemu często nie no właśnie nie jest, akceptując tego, że tamta to poprzedni system również, że bardzo podkreślał to homogeniczne narodową Polski w to był fragment debaty poświęconej tematowi tożsamości nacjonalisty rozmawiali Anna Wójcik z poznańskiego centrum praw człowieka Instytutu nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk i fundacji Res publika i prof. Wojciech Burszta zakładu badań narodowościowych Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk spotkanie odbyło się kilka dni temu w muzeum historii Żydów polskich wieszczy nazwa Anna Wacławik-Orpik dziękuję za dzisiejszy wywiad pogłębiony i zapraszam jak zawsze za tydzień po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA