REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: "Orlando". Joanna Malicka w rozmowie z Karoliną Głowacką

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2016-11-17 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:23 min.
Udostępnij:

"Ta sama osoba, inna płeć" wypowiada spokojnym głosem Tilda Swinton, gdy grana przez nią postać - Orlando - pewnego poranka odkrywa, że po niemal 150 latach bycia mężczyzną, stał się kobietą. To właśnie magnetyczna Swinton niesie film ("Orlando", 1992) Sally Potter na podstawie powieści Virginii Woolf. Metaforyczne dzieło o płci, strukturze społecznej, miłości, a przede wszystkim człowieczeństwie. A do tego piękne kostiumy, znakomite zdjęcia i dużo humoru. W "Klasykach dla grzeszników" do nadrobienia zaległości i obejrzenia filmu namawiała Joanna Malicka

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM zaczynamy od klasyki dla grzeszników Karolina Głowacka Joanna Malicka studia dobry wieczór dobry wieczór film ma znaczenie producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego, a on przy okazji pozdrawiamy wszystkich studentów bardzo serdecznie dzisiaj film Orlando z 1992 roku brytyjski filmy wspaniała Tilda Swinton grająca na bohatera i bohaterka jednocześnie Orlando to wszystko na podstawie powieści Virginii głów no myślę, że to jest jednak Rozwiń » wobec najciekawszych filmów w brytyjskich na pewno, ale też bardzo bardzo mądra adaptacja filmowa co się rzadko zdarza, że obraz filmowy, bo tak blisko oryginały jednocześnie u was mówi zupełnie innym językiem ale, zachowując styl to co w oryginale było najciekawsze, czyli taką subiektywną narrację myślę, że żal jest dzisiaj, że będzie będziemy miały, o czym rozmawiać z Broendby to 1 z moich ulubionych filmów, ale też śpiewał pierwowzór literacki należy go 1 z takiego kanonu no i książek, które nie warto znać, ale które czyta się przyjemnie, że są piękne mądre jednocześnie no tak zaleca się, że się zgodziła, że wy dzisiaj akurat Orlando tak jest my usatysfakcjonowana po obejrzeniu tego filmu, bo mamy tutaj do czynienia z takim oto zabiegiem, który nam nie pierwszy rzut ucha tak to ujmijmy brzmi dość banalnie jednakowoż, bo mamy tutaj Orlando, który mchy jest dotknięta jakąś taką klątwą może błogosławieństwo w każdym razie jest wiecznie młody i przez jakieś 150 lat jest sobie mężczyznę, po czym staje się kobietą fachowo oczywiście ma swoje liczne konsekwencje, które w kontekście tego, że przez większość filmu obserwowaliśmy Gekko mężczyzny wydają się mocno i irracjonalne to znaczy Tracz np. prawo do swojej własności, bo jest kobietą no, chyba że będzie miała syna i t d. więc to jest bardzo taki prosty wydawałoby się zabieg, ale trzeba przyznać, że w tym filmie są poprowadzone przedstawione w ten sposób, że traci na tym banalne moim zdaniem, że to jest jednak taką budowanej tak skonstruowane, że ogląda się to wspaniale, bo to też film bardzo poetycki takim pierwsza kre w z domu wiadomym, opowiadając o tym filmie zaczyna jednak od pierwowzoru literackiego proszą się, bo to co oglądamy na ekranie jest konsekwencją tego co co można było przeczytać czy co można przeczytać w książce książce wzięło w 1 nie jest chyba najważniejsze jeśli w ogóle nie najważniejszych Pisarek w ogóle na świecie, która w taki powszechnej opinii jest pisarką kojarzoną z feminizmem ruchami kobiecymi wyzwoleniem, ale tak naprawdę, kiedy się nie dodaje do tej powieści swoją drogą ona ukazać się w 1915 roku i moim zdaniem zupełnie się nie zdarza wam za nie zestarzała można wczytać się na nowo na nowe znaki są na tak pięknym nowoczesnym językiem, że w ogóle w zapominam, że nie minęło jak nie było 100 lat od od sny o jej wydania i w wydaje mi się, że to Stolat bardzo wpłynęło na taką recepcja tej książki znad dzisiaj czytać tę książkę zupełnie inaczej niż niż 100 lat temu, a to, dlatego że czasy tak straszliwie się zmieniły, że to taka dosłowność z jaka, jaka była w niej zawarta to taka właśnie walka o o w oczy oby takie pytania fundamentalne czym jest płeć czym jest nasza tożsamość, że pytanie o in o to czy jesteśmy bardziej człowiekiem po prostu czy nasza płeć determinuje nas właściwie z 1 strony stał się banalny, ale z drugiej strony też nabrały zupełnie innego znaczenia no tak, bo ta debata się trochę przetoczyła, ale z drugiej strony wiemy z sali po derby powstaje błąd powstawał przez 7 lat bardzo długo jak na in przez 7 lat jak na kino w za zbyt, jakby był w 90 drugi rok to jest moment, kiedy on wchodzi na ekrany, kiedy ma premierę Wenecji natomiast w przez 7 lat, czyli tak naprawdę w latach osiemdziesiątych ta dyskusja o o tożsamości jak auto rozszerzyła w ogóle LGBT i w ogóle o pytania tożsamość, jakby żyły na nowo, więc nakłada nam się na na 1 dyskusję inna dyskusja mija 20 lat i wreszcie ten film ogląda się już w kolejnej perspektywy my jesteśmy już zupełnie innym miejscu no ale zacznijmy od początku, czyli zaczniemy od książeczki Virginię Woolf mówi Rozalski wywłaszczenie nie zagrzała się mamy tutaj przed sobą i ma 230 stron to naprawdę nie jest dużo to bez drżenia murów są, która jest pisarką nazwałabym ją wręcz kultową wyjazd jest wymówić się oni właśnie jako osobie która, która po raz pierwszy zaczął mówić tymi kobiecym językiem cokolwiek to znaczy oczywiście Wolf ja jestem daleka od utożsamiania języka uczyniło z jakimi się, lecz w ogóle Pisarek radość innym językiem niż mniejszy niższy dla mężczyzn mówią pisarze mówią innym językiem kobiet nie mówiąc Chiny nie zajmowali oni wierzą w tej kategorii PiS także mężczyźni piszą, bo prosta kobiety piszą po kobiecemu maszynowym co absolutnie nie dotyczy to myślę wielkich pisarzach i pisarzy Pisarek i gdzie miało się stąd pisarką, która no i czytana po latach zupełnie wyzbywa się tego kokonu tego tak dlatego w takiego odium bycia pisarką, ale rzeczywiście w jej twórczości trudno trudno nie dostrzec z tego, że w takich książkach jak nie wiem ani dla małej, ale też we własnym pokoju mają oczywiście w Orlando ona jasno mówi z próby będą mówić własnym językiem chcę mówić własnym językiem, ponieważ jestem taka sama jak jak wielcy pisarze Marian 1915 roku sytuacja była zupełnie inna inni takiego mocnego kobiecego języka była potrzeba takiego kobiecego języka w literaturze ni ME wybrzmiało na nie ma co ukrywać ona wyłamała w tej taki skostniałej wiktoriańskiej Brytyjsko ości wydeptał sobie w zupełnie nową świeżą droga i była osobowością wybitną zresztą tak na marginesie jeśli nadal będzie co mi się najbardziej podoba wybiło to najbardziej podoba się dzienniki, które weszły w Polsce LM kilka czy kilkanaście lat temu wielkie pomieszczeń które, gdzie wybrzmiało w najbardziej jest zafascynowana kupowaniem sukienek i uprawianiem ogrodu, ale też pokazuje, z czym ona tak naprawdę na co dzień musiała walczyć co co coś co te książki znaczyły na jej swym Orlando jest taką książką, gdzie ich narracji w języku swych słowach nie wyrżnął szukasz oczywiście siebie i tam najbardziej charakterystycznym elementem jest to, że w ona odsłaniał robi coś, czego z, czego pisarze w tamtego okresu w, chociaż eksperymentowano oczywiście ale, ale w coś co wydaje się być nawet dzisiaj dosyć oryginalne wyznaczona odsłania narratora mówi no ale biograf tutaj chciałby to pokazać inaczej Orlando coś do kiedy wychodzi z głowy, jakby od lewej wyrzucona z tego wygodnego fotela takiego takiej narracji, która jest jasno, że w lewo pozbawią nas różne ciekawe muzyczne w ME od samego początku wiemy, że to co ma ona powiada to jest pewna metafora, że to jest wręcz symboliczna opowieść, że można je czytać tak po prostu, ale jednocześnie pozwolę sobie na żarty z mu w Orlando nie jest pięknym poetyckim młodzieńcem, chociaż jest poetą samego początku, a później niezwykłą kobietą gest nie z głową jest fajtłapa on to takie słowa się tam pojawiają są też bardzo dobrze z dnia miała szczęście wyczyniał zdała do do tłumaczeń w Polsce na jej pytanie co zrobiła z sali Potter czy ja jak zaznaczać tego w siłę tego wszech widzące ego narratora to jeszcze się dowiedzmy kim Sally Potter jest w MŚ w Wirginii autorce książki, na podstawie której film powstał reżyserka i scenarzystka też no zna z sali podarte jest równie ciekawą osobowość nim nakręciła Orlando w w ogóle jest pochodzi z rodziny Petra Loma artystów nie była choreograf komu tancerką pracowała w teatrze jej wczesne filmy zdobyły filmy krótkometrażowe filmy eksperymentujące dziś powiedzielibyśmy gdzieś tam na granicy takie nawet bym czegoś bardziej sztuk wizualnych w i performance i MR, jakby to żona tak długo przygotowywała ten film no i zaowocowało czymś co co co my tak jak pierwowzór literacki rozsadzają ramy narracji tak to daje takiej narracji literackiej tamtego okresu tak tutaj FIM mamę w opowiedzianej zupełnie Świt nowy może Boże uzupełnienia, ale taki świeży otwarty sposób inni mam wrażenie, że sali po terminie może bardzo do siebie następny film lekcja tanga nigdy nie wróciła do takiego działania to jest, że w Orlando to jest działa jej życia również ze względu na dno noł noł gigant gigantyczne z tego przedsięwzięcia na pokazanie 400 lat życia bohaterki niż na to jest niesamowita w ogóle wyzwanie dla starych, bo przygotowane razem z tym da Swinton, która w latach 80 też warto o tym, pamiętać o wywiad, by za czas wracam do tego okresu lat był bardzo szczególny okres w historię Wielkiej Brytanii Londynu ruchów LGBT, gdyby to był moment, kiedy pojawiały się Eric, kiedy Chin w, kiedy pojawiał się jakbym, gdyż te dyskusje odbywały na nowo w pewnym kontekście cieszy kulturowo historycznym i Tilda Swinton była 1 z ZUS dra Carla Newmana wybitnego angielskiego w brytyjskiego reżysera to, że akurat ona gra Orlando jest tutaj bardzo charakterystyczne bardzo ważna również symbolicznie mnie, bo oczywiście to jest aktorka, która ma niesamowitą urodę i Tataj androgeny wdzięczność stopy nie wiadomo czy to kobieta mężczyzna jest bardzo widoczna Janowi nowość wygląda tak jakby została stworzona do zagrania akurat takiej roli, ale ona też miała bardzo ona o torze akurat ona się pojawia w tym filmie ma bardzo duże symboliczne mocne symboliczne znaczenie właśnie dlatego żona była 1 z ikon właśnie tego tego ruchu więc, że mamy tutaj zwykle na poziom go tylko osobowości są w swoją drogą w rolach pobocznych w tle konstrukcji tego filmu myślę, że powiem za chwilę, ale w rolach pobocznych też występują ikony ruchu modelek wydziały lubelskiego i toteż jest bardzo ważna inni i myślę, że tam dodawało wtedy zupełnie innego znaczenia temu filmowi swoją drogą uważam, że ten film tak dobrze się ogląda, dlatego że tamto zaangażowanie ideologiczne też lekko zbladła ilu zostało coś co nie wiem nie wiem czy Stali potem się spodziewała, ale alem, ale mam wrażenie, że w tej chwili mamy, więc jest bardzo uniwersalny od rana trochę inne pytania opowiada trochę inną historię niż w tym 91002 . roku Greene, a nie tylko jest cel tylko to trochę w cudzysłowie mówię nie tylko firmom wojującym takim manifestem tylko właśnie czymś bardziej oryginalnymi uniwersalnym no to na pewno to jest to może konstrukcji teraz to przyjemność ruch jest silnie podzielony na takiej rozdziały to jest wprost opisane mamy czarny ekran pojawiają się odpowiednie napisy jesteśmy prowadzeni przez miłość się napis śmierć zdaje się później poezja na później miłości poezja polityka społeczeństwo narodziny mniej więcej takie mamy te rozdziały, które też są podzielone jeśli chodzi o czas, bo jak mówiłyśmy Orlando żyje bardzo długo, toteż w tym symbolicznym filmie nikogo jakoś specjalnie nie dziwi to to nie jest przedmiotem dyskusji tak się po prostu dzieje większe zdziwienie wzbudza jednakowoż to, że Orlando z mężczyzn staje się kobietą no i właśnie ta konstrukcja jest temu przez żonę taka bardzo wprost to rozumiemy bez problemu Resovię poetyckiej i wszystko to kupuje lub warto zwrócić uwagę co z jak jak Sally Potter Tilda Swinton odczytują ten tekst wyczynie volvo mówiłam o tym, że z 1 strony tam jest w książce ta narracja atakach rozbita i tutaj sami po teraz stosuje bardzo proste wydawałoby się, że wymóg taki trik Tilda Swinton, czyli Orlanda od samego początku wzrostów patrzy w kamerę i ręce i czas tym spojrzeniem są rozmaite spojrzenia czasem ironiczne czasem zdziwione czasem pijane czasem roześmiane na różne sposoby komentuje tę rzeczywistość dżinsy i myślę, że test podstawowy zabieg, który w których, który powoduje że, że mamy dokładnie takie samo uczucie, kiedy i jak jak wtedy, kiedy czytamy książkę, czyli jest rozbicie pawilon zamknął na początku wiemy, że to jest to co powiedziała, że też, że tutaj ta sztuczność w ogóle nie razi no bo od samego początku mamy wszystko wyłożone wprost czyli kto będzie jakaś tam poetycka Wypowiedz im nie dyskutujemy z tym, że nie ma tutaj logiki, że nie ma tutaj rzec, że istnieje tylko coś takiego jak wewnętrzna logika filmu, ale mamy lub ukonstytuowany świat, który od początku do samego końca jest sztuczne i właściwie nie nią tam nie o to chodzi, żeby przyglądać się różnym mniej lub bardziej logicznym z wpadką krzyczy no tak do tego się do pani śledzenia, o co chodzi w niej myślę, że też śledzić fabułę, że fabuła tutaj też ma drugorzędne znaczenie tutaj najważniejszy jest bohaterem, bo kiedy i kiedy ogląda się ten film i mogę kiedyś, kiedy w zastanawiam się go okładać tym filmie Wojciecha do wniosku, że wasze mamy tylko wyłącznie 1 bohatera bohaterkę ta Orlando to jest inna osoba z Orlando Orlanda później, która skupia w sobie wszystkie te pasierbica całą naszą uwagę im i tylko ona nas tak naprawdę interesuje też wiadomo zaś to hasło do wątków pobocznych to właściwie nie ma ludzi nawet, którzy wpływali wynajęli nosa oczywiście pojawia się Sasza wielka miłość pojawia się jej odpowiednik męski odpowiednik gdzieś tam w drugiej części filmu, kiedy zalana została w Norwegii gwiazda lat ale, ale tak naprawdę oni nas w ogóle nie interesują o interesują nas tylko właśnie ona boi i to jest strasznie ciekawe, bo nie tracimy ani na chwilę uwagi, a jednocześnie trudno podążać i trudno skonstruować taki filtr byłby skupiony tylko wyłącznie na na 1 my postaci, ale tyle słońca jest tak magnetyczna potrafiła to udźwignąć, gdyż niesamowite jak ona mówi się z przyjemnością oglądam jak nasze zmienia oglądamy jej stroje i oglądamy inne realia oglądamy talentem taki gest Dariusz ludzi, którzy tam przewijają śmieszny karykaturalny i dziwnych fascynujący znowu prosto do wyboru do koloru cały wachlarz ludzkich osobowości i desek jednak, że 3, a kolejną jest czas, bo ten film skonstruowane w myśl żal, że ta kolejna część, o których mówisz i to nie tylko są takie ważne rzeczy, które człowiek, który człowiek doświadcza podczas swojego życia od śmierci głowy w tym żeby, żeby życie było pełno musimy doświadczyć śmierci musimy doświadczyć miłości musimy doświadczyć wpływu polityki złamanego serca niestety i wielu wielu innych innych rzeczy które, która rzeczywiście się tam pojawiają w tym filmie jesteś taki był wolny los człowieczy rozciągnięty na 400 lat też są gdzieś tam dopada, ale drugim bohaterem tego filmu jest oprócz oczywiście tożsamości i tego pytania testowego kim jestem jest też czas tym niższa o g nie podoba jak sami Potter opowiada o upływie czasu o tym, czym ta uniwersalność, której myślę w tej chwili wyjątkowo po tych latach Wawel miałam szczęścia, ale stał się rzeczywiście wtedy, kiedy wszedł na ekrany i naprawdę w Gryf Jump w kinie na coś niesamowitego w ale wy ta uniwersalność rodzi się w tym że, że w ten czas, by jak biegunki swoim rytmem i co prawda się dowiadujemy, że minęło 100 lat minęło następne 100 lat minęło 20 lat, ale nie ma dla nas najmniejszego znaczenia bo, ale i my płyniemy z losami tej bohaterki właśnie tak jak jak Sally Potter chce moja ulubiona scena w tym filmie to jest moment, kiedy Jung Orlanda już kobieta wchodzi jakiś taki niewygodny straszliwej sukni do MSW w Chełmży slalom Eurowizji w naszych Ellen Johnson Robert miał w ogóle cała ta sekwencja jest niezwykle ciekawa, ale jeśli Legia robi, by poetyckie zakończenie, kiedy ona wchodzi do labiryntu i wchodzi wyraźnie w osiemnastowiecznej sukni stąd już nie o brąz z tą okropną peruką i drugie to taki dziwny gatunek Homo i rent, ale myślę, że jeszcze do tego moment celowałem w wystarczy się dużo dużo bogatsze wstępny, ale wchodzi do do labiryntu z ich jesteśmy w osiemnastym wieku ona idzie przestano Brenta są mniejsze, ale o pina nierzadko krzaki gdzieś tam skręca i choć ilość wody w dziewiętnastowiecznej sukni kres dokładnie tak samo niewygodna i dokładnie tak samo krępująca również symbolicznie naszą Orlanda, ale w ogóle minęło 100 radnych nie czujemy tego to test był to pierwszy test pięknie pokazane, a po drugie to jest strasznie no mocne też znaczenie bo, ale też i sens książki i myślę, że sens tego filmu w to jest to w oczy podziać na samym początku, gdy opowiadała się o fabule, że w to jest film o tym, że rada gminy nawet Cichy żal, że płeć, która jest w łonie sprawą umowną, ale sprawą biologiczną i tak naprawdę determinuje całą naszą kulturę FM kiedyś Zhang słowa gender płeć kulturowa teraz nie chce tego używać, ponieważ obrosło to niestety 30 % słuchaczy wyłącz radio w juanach na innym dla mnie uczono, że płeć kulturowa utworzony to są to są wszystkie tt tt w rzeczy, które nosimy na swoim monolog taki kulturowy bagaż, który mamy za sobą tylko, dlatego że jesteś kobietą mężczyzną co w tym filmie z bardzo wyraźnie wyostrzone i to jest też w książce to znak, że w ta książka jest o tym, ta data symboliczna scena, kiedy Orlando zasypia jako mężczyzna obudził się jako kobieta jest w ich silniej w książce w bardzo jasno mocno powiedziane no tak jestem dokładnie taki sam taka sama moja ktoś ma Momo ja sama osoba trumnę składano inna płacz i tyle i dokładnie to samo jest w książce o w wy brzmiało człowiek no bo Orlando zasnął obudził się kobietą, gdy zobaczył, że jest piękny, ale nie nic się w nim nie zmieniło myśli tak samo czują tak samo zachowuje się tak samo na stosie zmieniono tylko płacz jest bez straszy taka nie wydają się, że w 9001915 roku muszą być rewolucyjne, ale dzisiaj jest to zawsze piękna niż bardzo podoba ta idea takiego myślenia, że poczta jest tylko 1 z cząstek naszej osobowości, że ten bagaż, który dźwigamy na rzecz danego niepotrzebnie, bo przecież bylibyśmy dokładnie tacy sami tym oczywiście jazda jest, by sprawę, że później wiele teorii feministycznych przemieniło chowu rozdają fraza, ale wydaje się, że gdzieś tam u samego źródła jestem coś coś coś fantastycznego, bo WI sali Potter i wydziału w jasno mówią tożsamość to jest to kim jesteśmy jak jacy jesteśmy jak myślimy co czytamy w tym jak się ubieramy nawet psy i tyle, a k całą resztę robi za nas kultura, bo to jest fajne zabieg o, tyle że w swym konserwatywnym tak to ujmijmy w inny sposobie myślenia my jest taki argument, że tak po prostu było, więc tak należy im podtrzymywać takie stosunki, że mężczyzna to to np. musisz na wojnę, a kobieta chciała wychowywać dzieci natomiast w tym filmie ten argument zostaje wytrącony, bo Orlando się zmienia i dlatego moim zdaniem wszystkim przeszkadza jednak to może on ona zaczyna być pakowane pakowana w wy jakieś 3 układy no bo poznaliśmy go jako kogoś innego znika ten argument, że tak przecież, ale było, ale Orlandi, kiedy jest mężczyzną nie chce ich na wojnę, ale nie rozumie, dlaczego ma zabijać no niech Bóg lubi tego robić niezbyt mu się podoba zabawa w politykę zostaje porzucony właściwe podziały na kobiecy sposób w cudzysłowie zmiennym, czyli z zostaje porzucony zostaje to swoją wielką miłością cierpi płacze i biesiad, a znowu, kiedy jest, kiedy jesteś kobietą wręcz odwrotnie w swych to on zdobywa mężczyzna to on decyduje ona właściwym jest ona decyduje ona zdobywa mężczyzna ona decyduje, że będzie miała dziecko ona decyduje o samej sobie na to dziecko wychowuje sama w deszczu w nowo czasy się zmienia w Nashville czworga do, by doszło są bojowe do dwudziestego wieku, ale to jest właśnie w małych i uroda uroda tego w sole prostego przekazu, że nie zastali Pottera, gdy w taki prosty sposób pokazuje na innych może może też i prosta prawda ale, ale właśnie, dlaczego nie, dlaczego niania niania rozważać naszej tożsamości w ten sposób ich te wszystkie ME w bok, bo oczywiście ten film o brąz bardzo wieloma analizami z jest idealnym zresztą był materiałem do przeprowadzania wielu analiz w na różne sposoby filmoznawcy mogą do plaż do tego teorię ale kiedy przyjrzeć samemu filmowi i samym samej urodzie tego filmu to właśnie co dało się, że gdzieś na takim podstawowa w prostym poziomie on jest najmocniejsza tym znajdą się w nim najbardziej powszechna no bo on nie jest już od samego początku ułożyli, więc po pierwsze, wiemy, że film będzie poetycki, bo rozpoczyna się konsekwencji takie, że widzimy jak Orlando czyta poezję i wiadomo, że sprawa istotna, ale też już widzimy, że nie będzie to filmy nietypowy chociażby po aktorze, który gra królową po najpier w myślimy no niestety tak myślimy o, jaka brzydka aktor gra tek starą królową apotem się okazuje, że to facet i tak człowiek myśli sobie, ale nie ładnie pomyślałam Heleny Janas to wszystko są takie rozmowy okruchy które, które były fotek w latach sześćdziesiątych dużo bardziej czytelnej w tej chwili tam, gdzie jest to Merlin, który gra, lecz najpier w w podaży szesnastym wieku być może siedemnastym śpiewaka operowego oka strata w katem ziemie są barwy zamienia się w jakiego się anioła z dilerem ewidentnie cudownego wyzwolenia i takiego takiego jeśli mogę tak użyć takiego wyzwolenia gejowskiego czy też swobody, która następuje tej wolności, która ma nadejść bezdyskusyjne syna, gdy nadchodzi Janem, ale przynajmniej taką mamy nadzieję, że teraz teraz świat się zmienił na plażę, że już, że te dylematy sprzed 100 lat nie są takie istotne, ale ja bym też zwrócić uwagę na samo obrazowania, bo z sali po dar rezer w derby buduje kolejne wieki lata, które upływają w używaniu takich skrótów lub nie takie dosłowne, ale testy te są odwołania do do sztuki malarstwa przede wszystkim też do muzyki anatomii zaczną współtwórczyni nią muzyki dlatego uważam, że taki dział totalny inni to są odwołania do do takich wielkich gmina miedziowych kroków historyk sztuki gender jungle man elektr Otóż wspominam, bo robią to samo on bardzo chętnie nawiązywał do dojdą do malarstwa przede wszystkim, ale bywały momenty mam wrażenie, że sami po tak robi to bardzo dyskretnie tak delikatnie, a to mamy z dziewiętnastym wieku jak i nawiązanie do interesantów mamy z 4 przedziwne suknię w derby 11 tego filmu jest jest malowany w światłem kolorem ani taki bardzo seksualny i myślę że, toteż wynika z prostego poszukiwania jakiegoś swojego własnego języka albo tak jak PSL po teraz rozbija narracyjnej przez patrzenia landy Orlanda w kamery tak z opowiadań ten film w taki sposób takie taki nie spieszno nam się tam się niczym za bardzo nie przejmuje w chcemy mieć 1 wielką scenę z, która aż razi sztucznością wałów myślę tutaj o tych złych arabskich przedziwnych podróżach Orlanda proszę bardzo chcemy mieć chcemy mieć wielkie widowisko scenę na lodzie zresztą wszystko jest w swych pierwowzorze literackim, ale wraz z Russell Patterson byli dobrze to to będziemy mieć tysiące statystów do, jakby nie tak jak ten realizm ani Woźniak właściwie wpływów o nic ani pozna poza takim poszukiwaniem i przyjemność wywoływaniu widzom przyjemności samego ziemi wiatr tak czuje oglądania dzieła sztuki ten film, jakby miał powiedzieć, ale dla mnie dziełem sztuki również, dlatego że bierz kwiaty jak muzeum, gdzie idei oglądam kolejne obrazy to właśnie tak i to jest coś coś niesamowitego i tam się strasznie strasznie sali potem podoba i już jest chyba nie wrócił z żadnymi w filmie, bo wszystkie następne są troszeczkę bardziej realistycznej reszta jest wdrożenie trochę innej poetyki, a szkoda, bo w taki rozmach tego filmu w Worcester coś strasznie wodować atutem rozmach spowodował, że aż 7 lat film powstawał z patelni chciała iść na żadne kompromisy IBE z 1 strony bardzo długo powstawał scenariusz no może oczywiście ta adaptacja jest zrobiona bardzo świadomie to po to tutaj nie ma wątpliwości, a z drugiej strony szuka pieniędzy na ten film inni on wygląda tak jak wygląda, czyli w SO wice, dlatego że lans nikt tutaj nie mnie nie nie zostało użyte żadne skróty ZOZ nie zostało im żaden sposób nie no no no nic nie zostało tak puszczony jeszcze tak bowiem inni, a z drugiej strony bardzo długo trwały zdjęcia pat trwał montaż, ale przyjrzyjmy się tutaj zrobiona scenografia kostiumy wzywa się w każdej scenie inne inne inna epoka inne kostiumy Natalii było też ogromne przedsięwzięcie takie czysto logistyczne ale, ale też przekłada na nas Gazeta to, o czym, o czym mówił światem takim kulturowym przeskoku, że mężczyzna może więcej kobiet na morze mniej na wynik ta scena, który o, której opowiadała z Mielca będą się wspólnie w, kiedy znajdujemy się nagle w osiemnastym wieku inni, gdzie widzimy wiązanie sukni później ta suknia wielka gigantyczna Biała suknia Dydona idzie przez swój pałac i właściwie nie może się zmieścić pomiędzy meblami później i następna scena, kiedy idzie na przyjęcie, że jest w jak w splątane dosłownie o jej peruka na głowę, jeżdżąc dosłownie nie może oddychać no to wszystko dzięki temu, że to jest takie wystawne, że to niech mówiąc brzydko tyle kosztowało, jakby tygrysy znaczenie tego filmu jest w tym Tychy w tym w tym budżecie w tym wyglądzie tego filmu ukryta jest ukryte sekrety znaczenie tak naprawdę bo gdyby ta suknia była mniejsza, gdyby nie zmieniała się w to co drugiej scenie być może w ogóle nie nie odczuwali byśmy tego, że atest jako przykład 1 zmiennej za stan wojenny Lwów najciekawsze hasło 1 z najciekawszych ale, ale dokładnie myć zdarza, że można tak analizować każdą każdą z tych scen to jest po prostu bardzo szczegółowo drobiazgowo pięknie przygotowany film dlatego dlatego to utratę znaczenia tak tak tutaj działają w ale jednakowo 3 są takie momenty, gdzie przynajmniej ja już taki miałam wrażenie, że no no dobra to już było już tak nikt nie myśli może się mylę może jestem w takim pięknym lekko konie sobie żyje, ale chodzi mi oto scena np. rozmowy z poetami artystami na tym Wieczorka, gdzie już Orlando jest to landu dolnej zostaje zaproszony na taki rodzaj dniem dla Libetu Bohema artystyczna bardzo szeroko w inny bardzo tak, używając tego pojęcia szeroko my no i tym samym taka dyskusja, że to panowie sobie rozmawiają, że kobiety to 3 kobiety tamto nie jest specjalnie uprzejme z ich strony, więc w Orlando mówi no ale w panowie mówicie o poezji w w formie żeńskiej jednocześnie tak słyszy, że nie poważa się swoich kobiet swojej żony i t d . a o nim mowa w 1 z nich mówi tak nos niestety nawet jeśli kobieta byłaby najbardziej czarująca nie ma ani męża ani ojca, który był poprowadził to jest zgubiona netto są już takie zdania, które no tak no i w łonie NATO, choć przerobiliśmy kobieta jest w stanie sama istnieć realna nie wiem zapytaj Donalda trampa na dobra w 2 kwietnia, czyli sekcja, ale grono wiernych w tym argumentem kończąc dyskusję, ale Donald Trump broni w upalne, ale ja oczywiście żartuję i rywalizuje, ale ta jest moment, kiedy bohaterka sobie uświadamia, że przez fakt zmiany płci traci, którzy na nich nie robi żadnego wrażenia z najniższego ona on w ona po prostu mu walkę i wkłada inną z ogniem inni na tym stracili rzeczy, które wydawały się oczywistej, które po prostu miała po prostu posiadała no to nie jest taka łatwa prawda do przyjęcia, że żel może i pewnie z na początku dwudziestego wieku było to dużo bardziej dotkliwe w Ghanie dajmy to są czasy, kiedy Brytyjki nie miały praw wyborczych o wszystkim decydował, mimo że widziało zresztą przecież też miała takie doświadczenia, by wspomnieć słynny film godziny gdzieniegdzie ta sytuacja w cieniu gwiazdy jest chyba bardzo prawdziwie pokazany kobiety, która ma inny nie może tak po prostu być pisarką i robić w życiu co chce tego jest uwikłana w role społeczne kulturowe i myślę, że tak naprawdę jest bardzo uniwersalnym dalej jesteśmy uwikłany tylko o może nie jest to tak jasne i może nam się wydaje, że jesteśmy nieco lepszej sytuacji, ale to pytanie dalej jest otwarte, ale nie tylko kobiety są uwikłane, bo to jest film, który nie chodzi nie tylko o to wyzwał wyzwala my kobiety 3 czy coś takiego on jest w ogóle o tym, że wszyscy są uwikłani przez płeć ta charakterystyczna scena nie jest już w męskim kochankiem Orla Andy, gdzie oni rozmawiają o tym, ale gdybym była mężczyzną i nie chciała iść na wojnę i ginąć za sprawy, której nie jestem pewna to co czy nie byłabym już prawdziwym mężczyzną ja nie raczyli się zgadzają ze sobą, że to sekret głupota i też wcześniej, kiedy Orlando jest jasna mężczyzną i zachowuje się w sposób kobiecy to jest właściwie ziemniaki znakiem no to on jest niemęski okazuje się być silny jakość jego wadą serca pierwsza może nie pierwsze lata, ale z tańca sekwencja genu na lodzie tak sobie nazwijmy to jego wielkiej miłości, gdzie się wszyscy zostawiono dobrze na miłość miłością ale, żeby mężczyzna tak zakochał w kimś takim właściwe, kto to jest wydaje mi tutaj role społeczne tutaj jej majątek to cyniczny Ania miłość i i ja myślę, że Ziobrze Masza AZS wykładnia o tym, że ta tutaj to pytanie jest bez klasycznego musimy być tak uwikłani w naszą kulturę było mijają wieki, a Orlando przez to, że kocha poezję kocha sztukę z uważane właśnie zanik męskiego, mimo że historia podpowiada, że męskość kobiecość były rozmaicie definiowane na przestrzeni wieków to jest inna sprawa ale jakby symbolicznie on cały czas nie przystaje do przesyłu przez swoją płeć nie przystaje do dołu do rzeczywistości zarówno będąc mężczyzną, jaki kobietą jako mężczyzna jest traktowany nie męską jako kobieta jest traktowany niż kobiet co druga jest uważany za nim kobiecego lub za niemieckiego nie obiecał nie męską i inni im tutaj myślę, że Szatan, że taka anty w Gdyni 13 w samej, kiedy skończą to, że ona w nie wygląda ani tak naprawdę bardzo kobieco ani też do końca męsko i ich też tak, by tak jest ustawiona tak scharakteryzowane tam i rzeź drzew, jakby braki takich cech wyraźnie męskich i wyraźnie kobiety nawet w samym wyglądzie wstajesz fizyczności tym to powoduje, że my też mamy takich taki troszeczkę im życia za mostkiem z takich jak też sieczki nie wiemy no bo dobrze ma suknia jest kobietą AAA, a Marek tuzy od dzisiaj w cudzysłowie i spodnie to jest mężczyzną, gdzie jak się definiując czym tutaj definiować męskość kobiecość tak samo królowa, która jest jednocześnie kobieca no bo wiadomo królowa Elżbieta była kobietą, ale grana jest przez mężczyzna jest w halach jest brzydką jest taka też poza płcią wyjęto wszystkie elementy powodują, że ma takie uczucie tym, że żaden z co z tą męskością kobiecością nie gra ale, ale ten film jest o tym, właśnie o tym, że leżał w co znaczy być kobietą być mężczyzną no tak, czyli podważa to co jest zupełnie podstawową kategoryzacja kogoś poznajemy to jest mówi radny od razu mózg to da się przecież zajmuję, ale powiedz mi jak ten film został przyjęty, bo przez to, że powstawał przez tyle lat czy nie było np. także w tym 90 drugi już ta dyskusja osłabły było takie, a trochę spóźniony firm i absolutnie nie, bo wydaje mi się, że leżała w ta atmosfera lata osiemdziesiąte, która wpłynęła na na rozwój tego filmu na NATO rząd wygląda tak nie inaczej nie miała tak naprawdę wpływu na to jak ten film został odczytany lub pokazany Wenecja się bardzo podobał, ale on też jest widowiskowy jest jest po prostu w swym niezwykłym dziełem sztuki jeśli chodzi o sztukę filmową jak sam co ma zawierać imię i jaka mu nie odbiera siły przekazu tylko, dlatego że że długo powstawał i rzezie gest, jaki jest, bo tak szczerze mówiąc, kiedy oglądam go po raz kolejny kilka dni temu popatrzyła na niego i oglądał z taką przyjemnością, a tak naprawdę nie wiem wychować dziesiąty raz kiedy, kiedy dowiedziałam się nawet więcej ich także tak, by czas płynie dokładnie tak tak trochę jak jak w tym filmie i jak w książce Virginii Woolf czas płynie, a pewne pytania pozostają uniwersalne inni dlatego myślę innym w tym filmie jest taka siła, że jednak wierzę w to są badania, które zawsze sobie będziemy zadawać pytania o to kim jesteśmy my z pytaniem, jakkolwiek banalnie to brzmi uniwersalnym i i dlatego myślę że, że to, że ten film ma realną zapewne w latach 80 tak, by był zupełnie inaczej odczytywane niż w latach dziewięćdziesiątych, ale też inaczej odczytuje się go dzisiaj i w dalszym ciągu mam wrażenie jest filmem mocnym w przekazie efekt odczytuje się to, że Orlanda w pod koniec filmu urodzić dziecko, bo mnie to trochę zaskoczyło chce go ruszyć wydawało, że to będzie wycięte, jeżeli mówimy, że urodzenie dziecka jest już taką kategoryzacji ostateczną można wypowiedzi, ale też trochę o to chodzi rzek Orlanda razem z dwudziestym wiekiem zyskuje pełną wolność inni to, że rodzi się dziecko córka to, że w jest cel w dechy, jakby to jest to jest co ja odczytuję jako jako pełnię wyzwolenia Zatorza 23 rzeszy jest kobietą już nie powoduje tego, że jest się w dużo gorszej sytuacji niższym kilka wieków wcześniej nieznani tez ostateczne wyzwolenie do nas z dzieckiem jeździ na motocyklu cuda się takie fajne i w ogóle ta dziewczynka jest tak jak PKO bank w GM Tilda Swinton też ona jest wpły w tych ostatnich stronach taka nowoczesna i z Francuzem jasne, że zostali potem tak naprawdę nie mam nie mam absolutnie pewnością tak odczytuje inne końcówka tego filmu sali potem mówi no a teraz może model odetchnąć z ulgą nareszcie na wydane aż takie czasy, że możemy wybierać kim chcemy być i możemy żyć tak jak chcemy czy miara cenom głów jak chciały byśmy, ale Anne, ale myślę, że takie było przesłanie, że także, że Sally Potter w ten sposób chciała bym chciała zakończyć ten film mówiąc wprost, że teraz teraz możemy wybierać kim chcemy być no bo nasze Orlando zostaje wreszcie pisarką to też dodajmy zostaje wreszcie pisarką z 1 została przyjęta spełnia wszystkie swoje filmy w marzeniach i ich i pokonuje wszystkie ograniczenia, które do tej pory nią jak ta suknia krępował się, a przy okazji jest to też film zabawny nie dość, że piękny wizualnie dopracowane są też trzeba to dobry dowcip momentami ich ledwo enzymy i ironia sarkazm taka dwuznaczność czy ta jest w Windows to jest wznoszą się w pierwowzorze literackim, żeby była jasność, kiedy wykażą czy to nie tego filmu ja pamiętam, że kiedy oglądam go pierwszy raz jakoś tak został w mojej pamięci jako film, który w, których jest właśnie taki piękny poetycki ma niezwykłe zdjęcia, a tam zaglądam go i właśnie dostrzegając całą sferę takiego zabawnego języka niezwykłych ujęcie własnego przymrużeniem oka, że ten film nie jest serio on nie jest ani Jordan on tamta ma nutkę ironii dowcipu tam jest bardzo bardzo widoczna no powoduje, że zna też trochę inaczej odczytujemy te historie inni nie jest taki ciężki jest to takie grubo ciosanych drze w a gdyby on nadal przedstawiamy kluczową sprawę dotyczącą CIT nadaje finezji i takie dla takich jak taka lepkość powoduje, że ogląda się to z przyjemnością inni i pewnie to różni Stali potem tak naprawdę o mocy w wielkich derbach w ciasto oczyszcza Salwator pojadą pojawia się bardzo często w dość mówiąc troszkę wcześniej z w różnych analizach genderowe feministyczne ich ogłasza się prosi, żeby w tym kluczu wczytać się jej filmy, ale przecież ona mnie ten film nie jest manifestem, choć mógłby być po bardzo łatwo było się ześlizgnąć z taką, jaką serio wziął taką poważną dysputę czym jest nasza tożsamość Sally Potter w Anglii właśnie przez używanie takich drobnych gestów to, że Orlando jest moja ulubiona scena, kiedy się upija na pustyni i nagle cały ten taki jest kamera turystka itd itd i witamin bardzo dużo tak też mówi zaś do samego Orlando ty jesteś taki poważny, a jednocześnie za mało, ponieważ drewno, ale chętnych, ale wierz mi to samo jest w w tej książce, która nie jest książką poważną może być zaskakujące to nie jest książka taka nadarzyła mu żona i myślę, że da się też taki nie jest tymczasem jak bardzo lubię ten dialog, który zresztą pojawia się dwukrotnie w filmie, ale za każdym razem mężczyzna mówi się kobiecym nie jest coś takiego kocham cię mam o tej uwielbiam się o tej należysz do mnie, a dlaczego no bo ci uwielbiam i z tego powodu należy do ciebie w cudowne i Orlando występuje w obu tych dialogach i Charkowie w różnej roli Chin, bo jest za czas upływający czas dlatego dla tego można też odczytywać ten film jako, jaka była w drogę przejścia przez wszystkie etapy życia, bo Orlando, o czym nie powiedziałyśmy to, że to, że się zmienia to nie powoduje, że zapomina on pamiętał, że on ona najpierw on później ona przez całe życie uczy dlatego dlatego myślę, że w tym finale wreszcie błędny jest dopełniony Innsbrucka imiona z volvo w derby wszystkie etapy życia przeszła od właśnie takim chęć posiadania do uświadomienia sobie, że może niekoniecznie chce być posiadana chce być w partnerskim układzie bessy kimś innej płci bez latać mężczyzna uciekł kobieta jest zakochana w mężczyźnie, ale mówi no to niech nie po testową Nothing nie mogę tak po prostu podążać za tobą sąd mężczyzna też jest bardzo podobny do wy tej wielkiej miłości Orlanda z początku filmu do Saszy, gdy się fizycznie Ellen troszkę charakterologiczne teraz mogę łącznie z zewnątrz są oboje prawda są tu podróżni Kaka i inni, więc możemy mówić z 1 strony o takim atakiem od lustrzanym odbiciu, ale z drugiej strony o tym, że Orlanda Orlando, a później Orlanda uczy się o samych też jak być w takim dojrzałem związku ten pierwszy jest taki wielki taki prosty tak wielką miłością niespełnioną, a ten drugi jest namiętnością jest fizyczności ciała i ich też pokazuje jak jak w ciągu życia ludzie wchodzą różne związki różne układy się uczą samego siebie i odkrywają samego siebie w towarzystwie moc o tym jak odkrywać samego siebie jak budować swoją tożsamość jest w bramce z tym upatruje tego spełnienia dla bardzo ciekawe filmy wizualna uczta koniecznie drodze grzesznicy proszę nadrobić zaległości film o Orlando z 1992 roku wtedy wszedł do kina powstawały mówiłyśmy długo, bo 7 lat, a inna rzecz powstała na podstawie powieści Virginii głów reżyseria i scenariuszy, a także współpraca w kwestii muzyki z sali Potter opowiadała dla państwa Joanna Malicka film znawczyni producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego dziękuję bardzo dziękuję i dobranoc to były klasyki dla grzeszników za chwilę będą informacje po informacjach powtórka dzisiejszego poranka program przygotowała Agata Majewska dziękuję państwu serdecznie dziś Karolina Głowacka słyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA