13 6, godzina filozofów, Tomasz Stawiszyński, dzień dobry. W studiu jest już nasz gość dzisiejszy, dr Mateusz Falkowski, Fundacja na rzecz myślenia imienia Barbary Skargi i Instytut kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, dzień dobry. Przede mną dwie książki: jedna opasła, druga mniej opasła. ich autorem jest Klaus Theweleit, postać, którą dziś będziemy przybliżać. I opowiemy o tej książce, zwłaszcza o męskich fantazjach, bo to jest właśnie ta opasła książka, która, powiedziałam ukazała się niedawno nakładem PWN, książka w w tłumaczeniu Mateusza Falkowskiego i Michała Hellera, który skądinąd był gościemgodziny filozofów tydzień temu, a dzisiaj drugi tłumacz z nami.
Powiedzmy może najpierw o samym autorze się ta druga książka jeszcze tylko powiem to śmiech morderców Breivik i inni obie książki są bardzo ciekawe i powiedziałem nie oczywiste także, jeżeli chodzi o stylistykę, bo są specyficzne bardzo sposób napisane są czymś pomiędzy takim literackim esejem zbiorem jakichś aforyzmów AM akademicką akademickim przykładem na obie dotyczą tematów mrocznych 1 jest poświęcona faszyzmowi druga jest poświęcona przemocy na sposobowi postrzegania przemocy w kulturze społeczeństwie różnych narracji o przemocy, na które snujemy powiedz może autorzy, bo to jest w ogóle ciekawa figura skądinąd Klaus Wowereit tak tak w mini jest niezwykła postać niezwykły autor w inny piszący w sposób tak powiedziałaś niezwykle oryginalnym może powiedzmy sobie na nas na sam początek, że obie te książki moro dotyczące rzeczywiście mrocznych tematów powiedziałbym tak, że tym zasadniczym nośnym tematem obu tych książek jest mężczyzna on z nim mężczyzna po, a Europejski niemiecki w męskich fantazjach, a i śmiechu i morderców, czyli w książce pochodzących sprzed kilku lat, o ile więc chyba to jest ostatnia, jaką Closterkeller to napisał, choć to cały czas soczyście pracuje nad kolejnymi w przypadku uśmiechu morderców chodzi o 2 mężczyzn w ogóle można odpowiedzieć śmiech morderców zresztą jest swego rodzaju mury to, czego zresztą Klaus Wowereit sam się przyznaje i o czym pisze swoistym uzupełnieniem tych rozważań z męskich fantazji bardziej szczegółowych, bo skupionych na narodzinach niemieckiego faszyzmu natomiast śmiechu morderców, choć już o bardziej współczesną przemoc współczesną przemoc mężczyzn, bo do tego dojdą do tego wracać, bo to jest 1 z takich no i kluczowych elementów tarczy czy on 1 z kluczowych tez Klausa Traveldata w ogóle nie tylko w tych książkach powracających, więc pół mężczyzna niemieckie Europejski tu mężczyzna od w ogóle tak nic bardziej współczesny już w UE jeśli chodzi o samego autora i może rzeczywiście warto to jej też opowiedzieć o samej formy tych książek męskie fantazje i książka gruba, ale niezwykle mam wrażenie ciepła przyjemna w lekturze to może byłoby dość ryzykowne stwierdzenie natomiast rzeczywiście książka nie akademicka to ranni ciężko z rysunkami z ilustracjami do całkiem sporo tych już bardzo bardzo dużo tak taką NATO to te ilustracje zresztą czy trzecią przele w fragmenty zdjęć z gazet z epoki z początku wieku budynki, ale również właśnie z takich komiksów z amerykańskich anarchistycznych pisemek na 3 z lat sześćdziesiątych wszystkie dotyczące tej kwestii przemocy wojny i męskości książki akademickie również w takim sensie, że inni może od razu może wejść właśnie w materię tych tych książek na razie może tych męskich fantazji, że oparty na bardzo bogatym materiale empirycznym w ten to znaczy nie jest to wyłącznie wywód teoretyczny, ale bardzo silnie zakorzenione w materiałach pochodzących z początku dwudziestego wieku w listach PiS i powieściach wspomnieniach notatkach przyszłych faszyzm to, bo to jest właśnie ten fakt jako próba zrekonstruowania tego w jaki sposób świat wyobrażeń pewnego rodzaju Imaginarium jak moglibyśmy powiedzieć ówczesne kulturowe wydaje z siebie ten polityczny ruch to polityczna, ale szerzej nie tylko polityczne zjawisko, jakim był faszyzm właśnie powiedzmy sobie tak od 2 zasadniczych regułach takich wytycznych metodologicznych czy takiego się zasad metodologicznych, jakimi kieruje się kierował się też Allied mam wrażenie, pisząc właśnie męskich fantazji pierwsza rzecz to o tym, już wspomnieliśmy to jest odwołanie odwołanie się do tego co mówili sami faszyści to light bardzo podkreśla zwraca na to uwagę wręcz obsesyjnie powraca do tego wątku, że jeżeli chcemy zrozumieć, dlaczego on narodził się faszyzm jak powstawał ziemi jak powstaje dzięki takim warunkom okolicznością i t d . i t d. to powinniśmy przynajmniej na próby odsunąć na bok i rozważania ogólne dotyczące Niewiem procesu historycznego po rozważeniu oba w dotyczących polityki państwa a, ale również rozważań dotyczących ideologii w, a powinniśmy tak jak powiedziałem na próbę posłuchać tego co mówią sami faszyści to znaczy w jaki sposób opisują świat w jaki sposób mówią o samych sobie w jaki sposób wyrażają swoje lęki i nienawiści i t d . tak dalej co uprawomocnia takie posunięcie metodologiczna właśnie to znaczy, skąd bierze to założenia w tą wiąże się mam wrażenie z drugim właśnie założenie przez tą drugą zasadą no bo też oczywiście i na tym polegał wydają się oryginalność Wrighta oczywiście, bo w latach siedemdziesiątych, kiedy powstawał męskie fantazje w teorii faszyzmu w pochodzących zresztą, jakby z różnych dziedzin szeroko pojętej humanistyki od Niewiem psychoanalizy na historii po prostu kończąc rozważy politycznych ideologicznych tak dalej i t d . gdyż w tych to już było bardzo dużo, więc próba jakiegoś nowego zdefiniowania czy próba odsunięcia nowej opowieści o narodzinach faszyzmu była próbą dość karkołomną w i można, by powiedzieć, że to, że te w light unika czy próbuje uniknąć właśnie tych tych 2 najbardziej może przetarg tych ścieżek to znaczy właśnie rozważaniem z zakresu historii polityki czy historii systemów politycznych no i teraz na moment się włączymy będą informacje, a po informacjach wrócimy w ten sposób budujesz napięcie w tym programie napięcie intelektualne rzecz jasna przypomnę dr Mateusz Falkowski z państwa gościem rozmawiamy o męskich fantazjach książce Klausa też Allied Tomasz Stawiszyński jesteśmy ponownie dr Mateusz Falkowski cały czas w studiu raz jeszcze dzień dobrem w Chinach zastanawiamy się jak narodził się faszyzm za pośrednictwem analiz z reklam są też Bella Vita w inny to pytanie zadajemy no i właśnie powiedziałeś o tym, że, że pewnym założeniem metodologicznym pewną metodą poznawczą, jaką dawała co stoi w książce przejął było skoncentrowanie się nie tyle na różnych właśnie historyczne ideologicznych politycznych na aspektach narodzin tego ruchu czy prądu kulturowego tego zjawiska w dwudziestowiecznej historii tylko można powiedzieć zwrócił się czy zainteresował się wyobraźnią samych faszystów i tym w jaki sposób widzą rzeczywistość siebie i innych, jakimi kategoriami, jakimi pojęciami się posługują, jakie wyobrażenia im towarzyszą to 1 z aspektów metody wywala Nita drugiego nie zdążyła włożyć, bo się pojawiły informacje, więc oddajecie głos, gdyż w UE właśnie może i jedno zastrzeżenie, bo powiedziałeś użył słowa wyobraźnia i wyobrażenia Otóż po to, wydaje mi się, że 1 z na czele z 1 z naczelnych zasad metodologicznych Tower light hard trening i taką właśnie specyfiką jego podejścia jest ryzyko jego podejścia polega na tym, że może bardziej niż te wyobrażenia interesują go od ciała faszystów w tak to znaczy, jeżeli w dotychczasowej historiografii po tak z grubsza powiedzmy sobie analizowano faszyzm albo w z 1 strony właśnie jako wspólnik czy efekt rozwoju pewnej do nich machiny Państwowej tak krótko mówiąc, że to faszyzm czy nazizm był jak to się mówiło się z totalitaryzmem tak to znaczy był systemem politycznym opartym przede wszystkim na pewnej totalnej, czyli całościowej władzy, a z drugiej strony inni zbyt długa opowieść najczęściej sułtan wokół wokół faszyzmu czy nazizmu to oczywiście skupienie się na wątkach ideologicznych, bo można oczywiście poszukiwać źródeł wcześniej nie wiem nawet w niemieckim być może romantyzmie i pyta i geologia i faszystowska w pewnym sensie komplementarna wobec totalitarnej władzy czy razem z ową totalitarną władzą stworzyły stworzyły wszedł w dziczy był przyczyną wszystkich okropieńst w tak dwudziesto wiecznego, jakie takie, jakie nam zaserwował mówiąc kolokwialnie dwudziestowiecznych faszyzm 13 z o dłuższy można, by powiedzieć, że to balet mówi pani machina Państwowa ani ideologią a, czyli w no i nie po prostu to coś dzieje się w Indiach bądź w głowach w tym tylko Włosi to co dzieje się z ciałami to jest tu wracam do tego wątku płciowego i Irak to znaczy w domach są to męskie są to męski właśnie działa tak właśnie to są męskie ciała tutaj ten tytuł męskie fantazje ma się on może być Polmlek com mylący, bo właśnie można, by odnieść wrażenie, że chodzi właśnie o to co się dzieje z ZUS no właśnie w wyobrażeniach natomiast te fantazje mają bardzo są w bardzo konkretny sposób właśnie ucieleśnione w ciałach faszystów marsz Bobo to też z drugiej strony nie jest także chodzi o nazwijmy to taką prostą biologię tych ciał to znaczy nie chodzi o skład biochemiczny np. jakiś ustrojowych płynów tylko raczej chodzi o to jak ciało samo siebie postrzega co ze sobą robi, jakim praktykom się oddaje tak tak tak tak tak oczywiście no Matter Rzymu właśnie dokładnie chodzi o to praktyki to znaczy ty pożyczył sobie też od razu, że to książka składa się męskie fantazje składa się z 2 tomów tak pierwszy tom przetłumaczony przez Michała Hellera jest tym bardziej może właśnie tradycyjną opowieścią o Europejskiej głównie nowożytnej męskości to znaczy, jakiego rodzaju jest to opowieść jest to opowieść o VAT w deklarowaniu męskich ciał od ciał kobiecych na tworzeniu czegoś co trwale nazywa ciałem tancerzem ciałem pancerzem, który ma chronić mężczyzna tak mężczyzna właśnie Europejskiego od tego nowożytnego mężczyznę przed wszystkim są też konto bardzo często mówi tak płynne lekkie i chaotyczne wszystko co się kłębi moro mówi możemy sobie tutaj tych tych tych tych synonimów czy właśnie słów krążących wokół wokół tych tych kategorii właśnie mrowienia kłębi linia płynności lepkości możemy to słowa tutaj mnożyć zmysłowe przed tym ciało próbuje się od pancerzy, lecz i tego się lęka tak tak tego sielanka i przed tym się inaczej przed tym się o płacy opancerzenie było oczywiście i LM cały problem z faszyzmem niemieckim i to jest jak długi długi już tom męskich fantazji dotyczący i już Street Artem rzeczywistości niemieckiej w całych cały faszyzm wszystko co się tu wszystko co do 30 wszystkie przedsięwzięcia tych męskich opancerzonych chciał służą tak naprawdę utrzymaniu tej granicy tak służą tak naprawdę w zachowaniu tego pancerza innymi słowy z pewnego punktu widzenia faszyzm nie był po prostu chcą, by tak rzec wyborem nie tylko ideologicznym 333 czy politycznym tych młodych dwudziesto 19 dwudziestoletnich mężczyzn on w pewnym sensie koniecznością to znaczy, że faszyzm to, że stajemy się częścią pewnego oddziału to, że musimy strzelać do masy to, że nie wie mając mając naprzeci w siebie wroga najczęściej najchętniej zabijemy go 33 czy wręcz wnuków masakruje mego kolbami np. tak ani ani po prostu tak można powiedzieć najprościej i naj oszczędniej i najbardziej ekonomiczny, czyli również z pistoletu załóż sobie tak czy czy kulą to, że to przemoc jest firmowana jest celowo pokazywana tak to znaczy, że to męskie faszystowskiej ciało wcale nie ukrywa też i satelity tej przemocy, której się, kto dziś, na który pastwi się wydaje przeciwnie właśnie ją afirmuje i właśnie on pokazuje tutaj w tej książce od razu trzeba to tym co powie jest bardzo dużo dość takich norm przerażających opisów, ale właśnie takich opisów, które są jednocześnie, bo bardzo często pochodzą po prostu zły stan tych faszystów, którzy z dumą opowiadają jak to właśnie zatłukli kogoś kolbami w dobrze, że te opisy one właśnie bardzo często, mimo że są właśnie przerażający są podane w lekkim tonie zbyt często towarzyszy towarzyszy temu no taki koszarowy żołnierski dowcip to jest zresztą ten wątek, który który trwale podejmie też podejmie też w tej książce długi, o których wspomnieliśmy oczywistej o tej tej późniejszej śmiech morderców właśnie ten tytułowy śmiech to znaczy tu nie chodzi tylko i wyłącznie o to, że inni, że MF, że zabijamy, ale jeszcze na dodatek towarzyszy temu auto afirmatywny śmiech i to powiązanie tego autor afirmatywny do śmiechu z tą przemocą z tym, że jest się częścią pewnego oddziału to wszystko są warunki tego, aby to faszystowskie działo się po prostu nie rozpadło w tym sensie, że tak jak tak jak w takie, które tak jak powiedziałem i ten faszyzm nic nie jest po prostu wolnym wyborem tylko jest pewną koniecznością, bo inaczej się rozpadną i fakt i tutaj w light to też też może warto o tym, wspomnieć, bo o winnicach Tower light to nawiązuje do psychoanalizy i do filozofii francuskiej lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych wykorzystały tutaj pełną garścią z różnych inspiracji a, ale ma wszystko podporządkuje Tity Tito swoje opowieści wprowadza bardzo dużo takich ciekawych nowych kategorii rynki n p . kiedy mówi o Iga faszysty mówi o ja nie w pełni narodzonego, a to znaczy jest to taki podmiot czy właśnie takich jak, w które jest niepełne to znaczy z no nie jestem podmiotem, który zna własne granice taki, który jest w pełni, a czy spełni do pewnego stopnia autonomiczne i suwerenne i teraz chce wszystko co taki faszysta czy takiej ani w pełni narodzone robi to właśnie służy w odnalezieniu tej granicy właśnie to zbudowanie tego pancerza inna stąd oddalanie wszystkiego co temu zagraża wtedy przemoc to jest też teza jest ze śmiechu morderców n p . wtedy przemoc to wspomniałeś o tym fakcie auto afirmacji, który przemocy towarzyszy staje się ona sprawą egzystencjalną zaszczuli moją nie tak tak tak tak tak dokładnie tak zresztą może warto, bo mówimy o ciszę męskich fantazjach, ale warto wtedy książki traktować jako komplementarny właśnie zdawać sprawę, że cała ta opowieść cała ta opowieść ta bela ta z męskich fantazji ona oczywiście jest opowieścią historyczną, ale jednak to jednak jest jest tutaj taka ambicja to, żeby powiedzieć nam również coś bardziej aktualnego 3333 czy coś co mogłoby się odnosić również do naszej aktualności i inne w pewnym sensie można powiedzieć, że jest to książka to wszystkim powinni przestać panowie szli do Bordeaux do mogliby z tego pewnie sporo się dowiedzieć na temat niektórych swoich dość naturalne wydawałoby się uzupełniać takich problematycznych odruchów ranking Top i w i w tej drugiej strony, aby w mieście dodał przy okazji tej aktualności mimo tych tekstów od męskich fantazji np. zrzekł się czasami przyglądamy temu co się obecnie dzieje na świecie, jakie prądy polityczne wysuwają się na prowadzenia przynajmniej dają o sobie znać umacniają się w różnych krajach no to wydaje się, że ta lektura właśnie niestety w upiorny sposób na aktualności zyskuje dziś no to akt tak mało wdowy dowodem jest tutaj ten śmiech morderców czy ta książka poświęcona współczesnym aktom aktom przemocy, ale znowu właśnie pisana z takiej perspektywy nie po prostu analizy socjologicznej wskazywania na niczym Ekonomiczno społeczne i okoliczności czy warunki narodzin takiej przemocy, które to okoliczności warunki bardzo często służą nam za rodzaj i czy do usprawiedliwienia czy właśnie bardzo łatwego wyjaśnienia takich takich właśnie aktów przemocy tymczasem znowu to w light podchodzi do tego w sposób no na tyle właśnie specyficznej ulgi należy się zadaje takiego ptaki takie pytanie, którego wydaje się, że we wszystkich tych analizach od środy trzeba powiedzieć, że w tej książce śmiech morderców tabela dot odwołuje się do Londynu niesamowity i wielości niesamowitej liczby artykułu z gazet, które nie publicystów, ale też właśnie w zarodku faktów takich jak i psychologów społecznych, którzy takie właściwie cytaty opatrzone krótkimi komentarzami bardzo esencja innymi tak tak tak tak, bo jest jest to rodzaj takiego Hannie nie wiem po członku, aczkolwiek to sobie tutaj nazwiemy jest to w pewnym sensie też tak jakby antologia wyjaśnień czy prób wyjaśnień tej przemocy to m. in. właśnie taki, jaki ten zamach jak ten zamach Breivika tam jest taki fajny moment macie fajne no nie wiem znowu te słowa w niekoniecznie tutaj pasują, ale jest taki moment z tektury też definiuje jakoś metodologiczna metodologiczną postawę Tower light ta, kiedy on, odrzucając taki powiedziałbym popularne właśnie współczesne psychiatryczne rozumienie przemocy jako wyraz naczep tak jest, w ramach którego przemoc jest wyrazem jakiejś patologii zazwyczaj patologii jednostkowej najlepiej kogoś, kto przemoc stosuje odizolować się zrobić z niego szaleńca to też pozwala się wzorce z malować inne są to przemoc właśnie opowiada posłuchajmy tego co on mówi oddaję głos Breivik Gowin mówi to właściwie w tej optyce tron przestawia my wszyscy jesteśmy szaleńcami on jest zdrowy odwraca kompletnie ten sposób myślenia dr Mateusz Falkowski jest naszym gościem cały czas informacje i wracam po studio cały czas dr Mateusz Falkowski i jeszcze raz dzień dobry dzień dobry cały czas rozmawiamy o klasie to zalać jego 2 książkach męskich fantazjach i śmiechu morderców i temat przemoc narodzin faszyzmu net praktyk cielesnych to jest to co nas dziś interesuje jak będzie tak, bo dużo mówiliśmy o tym, mówiło się o tym, że w le tą metodą drwala i teatrze 1 z 1 z cech charakterystycznych jego metody jest skoncentrowanie się na tym w jaki sposób ci ludzie, którzy nie faszyzm tworzyli, którzy nie, którzy byli faszystami doświadczali siebie postrzegali rzeczywistość się inni doświadczali własnej cielesności to jest coś co najbardziej interesuje, ale także w tej książce o mordercach o przemocy już międzynarodowej i ponad historycznej w jakim sensie on również bardzo starannie oddaje i pilnuje tego zawsze, żeby się trzymać tego co sami mordercy sami ludzie stosujący przemoc o sobie mówią jak siebie widzą w jaki sposób interpretują Need to co robią to jest dla niego niezwykle istotne teraz rozmawialiśmy przez chwilę przed wejściem na antenę, że tu nie ma n p . takiego odruchu czy on w każdym razie nie próbuje udowadniać tym osobom może on ich rozpoznanie rzeczywistości albo ich rozpoznanie tego co robią jest niewłaściwa powiada oni tak to widzą, więc taki jest to jest trochę mnie na pierwszy rzut oka paradoksalne to się przypomniało mu Carl Gustav Jung i taka anegdota o lek. Gustaw ringu, który sam miał dość niepokojące inklinacje w kierunku faszyzmu skądinąd są to kontrowersyjna sprawa nie wszyscy się na pewno z tym zgadzają, że tak było w natomiast opowiadała ta anegdota Marie Louise von Franc taka jego uczennica, gdyż do niego przyszła po raz pierwszy neony i opowiedziała jak w przypadku kobiety, która od ryzyka, która była w szpitalu psychiatrycznym, w którym ją pracował miałam rozbudowane systemu rojenia polegający na tym, że wdawał się, że mniej więcej pół roku w spędza na Księżyc była pół roku w Szwajcarii wstanie katatonii czynne RMK botaniczny przebywała na kiedyś wzbudzała z tego styka ta pani twierdziła, że na Księżycu była u von Franc główna tak to rzeczywiście ciekawe urojenia, że się wydaje, że jest na Księżycu, a ją za nie mówi nie ona naprawdę na tym Księżycu była moją nagłośnienie wiedziała do końca jak to rozumieć, więc jakoś tam zaczął dopytywać co ma namyśli, że się tak wydawało nie nie on mówi ona naprawdę była na Księżycu i po transferze wtedy dopiero zrozumiała na czym polega idea rzeczywistości psychicznej, że zrobi to co do świata to co przynosi doświadczenie po prostu jest rzeczywista tak jak tak jak wszystko, bo tak tak właśnie, bo mówisz o tym, ale może nie do powiedzieliśmy tego pewnie nikt nie podkreśliliśmy dostatecznie tego tego elementu prawdziwości owego oby tak rzec to znaczy istnieje pewna przyjęta powiedzmy sobie strategia polemiki i 3 walki nawet można, by powiedzieć z faszystami czy światopoglądem faszystowskim 33 czy jakimiś konkretnymi poglądami głoszonymi przez nich przez bank przesunął niekoniecznie faszystów oczywiście, bo to poglądy dziś to sobie krążą między różnymi ludźmi w każdym razie strategia polegająca na dowodzeniu o fałszywości krzyczy fałszu tych cech tych poglądów tak mam nie jest prawdą, że w kobiety są dziś Kamil nie jest prawdą, że Żydzi rządzą światem nie jest prawdą, że Żydzi uwodzą nasze, ale niskie kobiety i t d . i t d . tymczasem w krótko mówiąc próbuje się rozmawiać na poziomie prawdziwości bądź nieprawdziwości pewnych poglądów pewnych tez on już samo to, że nie schodzimy tutaj do poziomu najbardziej zdaniem to wydaje tak istotnego czy ważnego, a w każdym razie jej takiego samego najbardziej interesującego czy do poziomu cielesności i ciała już samo to każe postawić tutaj pewien znak zapytania czy karze lekarzy opatrzyć jakoś to tego rodzaju strategię się pewnymi MON i wątpliwościami czy pytaniami, ale może jeszcze istotniejsze jest to, że w tych bardzo czasami wydawałoby się właśnie takim księżycowym i poglądami czy tezami i jest właśnie pewna prawda to znaczy, że to przede wszystkim właśnie prawda na temat konstytucji cielesnej i takiego no i sposobu użycia czy sposobu istnienia w samych tych ludzi to znaczy, że rzeczywiście tak rzeczywiście kobieta jest zagrożeniem dla tych mężczyzn tak to znaczy ich rozpoznanie rzeczywistości tego, że wszystko co nie wiem małżonce płynne kobiece i t d . i t d. niż jest niebezpieczne w pewnym sensie właśnie zdaje sprawę z tego jak oni są skonstruowane to znaczy, że te wszystkie przedsięwzięcia gesty akty przemocy właśnie służą ich w samo zachowanie rynków wizowe wobec wobec takiej konstytucji właśnie kontakt z tym co pojmowane czy postrzeganej jako kobieca jest realnie destrukcyjne dla tego rodzaju konstytucji dla tego rodzaju struktury to wzrost w każdym razie w każdym razie oni ci mężczyźni jak gdyby trafnie właśnie rozpoznają to niebezpieczeństwo, jakie im, jakim z tej strony grozi w tym sensie w tym sensie można powiedzieć, że to teza to zatem Wrighta jest jest tutaj jest tutaj trochę taka czy brzmi mniej więcej tak, że nikt nimi wymienimy i jak gdyby takich bezpośrednich pretensji czynniki różnych takich bezpośrednich zarzutów pod adresem wygłaszanych poglądów i tez raczej przyjrzyjmy się stąd właśnie waga i ranga w tym na wkład pierwszego tomu męskich fantazji czy tej historii historii nowożytnej męskości przyjrzymy się raczej co zrobiło no i czy co ta kultura tak bardzo konkretne instytucje zrobiły z męskimi ciałami tak to od tej dacie to o to kto to to pytanie to Wrighta mnie nie dotyczy tego o jakim pogląd wyznajemy tylko tego co się dzieje realnie tak z naszymi męskimi ciałami innych zdrowych to nie jest coś jest tu można na zasadzie racjonalnej merytorycznej polemizować z 1 strony z drugiej strony nie jest to coś co można leczyć w takim konwencjonalnym medycznym ujęciu psychiatry Zobacz potraktować jako pewnego rodzaju patologii jest jakiś trzeci nie sposób patrzenia NATO, który w, którą proponuje no tak dokładnie właśnie dla ani ani merytoryczna racjonalna dyskusja ani taka właśnie psychiatry za akcja 3333 czy właśnie stwierdzenie, że Breivik jest np. obłąkany 333 no bo w ten sposób nie docieramy do kei do tego do tego żywiołu czy do tej przestrzeni czy do tej warstwy aktywności Breivika np. tego, że on działa w imieniu pewnego zakonu, a także jest częścią pewnej szerszej struktury w życiu wierzę, że właśnie on nawet dziś do pewnego stopnia, gdzie indziej tam nawet użyła takiego sformułowania tak taki taki Boskiej przemocy jest taki fragment może go tutaj nawet znowu to znaczy w ramach tych 2 konwencjonalnych ujęcie, o których mówiliśmy, czyli tej nazwijmy to polemiczną racjonalnej i tej psychiatrycznej to można powiedzieć tak no rzeczywiście jemu się wydaje, że jest częścią jakiegoś zakonu i że właściwie delegowano go tutaj z mocy Alice transcendencji doniesienia niesienia na sztandarach pewnych wartości i Togo uprawnia do stosowania przemocy tymczasem on powie jedno musimy patrzeć, żeby zrozumieć tak naprawdę co on robi musimy zobaczyć, że on właśnie w tej logice i w tej strukturze symbolicznej działa on tak siebie przeżywa właśnie tak to kto tak tutaj zresztą jest taki bardzo często trzeba też od razu powiedzieć to, że w tych w tej książce ostatnio wydanej w oczy śmiech morderców, bo to są naprawdę spore fragmenty analizowane przez Traveldata spore fragmenty słynnego manifestu Breivika opublikowanego dziś bodaj słowa w internecie tak i tutaj elementem Allied no nie obawia się 333 no po prostu bardzo dużo właśnie cytuje i po pokazuje taką strukturę psychofizyczną taki właśnie postaci jak Breivik jest taki słynny może to niema teraz czas, żebyśmy protestowali, ale są takie na placu fragment gdzie, gdzie Breivik Breivik opowiada o tym jak to, przygotowując się do do zamachu miało taki podstawowy kłopot może nie tyle z konstrukcją bomby, ale z insektami, które akurat znalazł w KRUS w swoim domu i ta walka właśnie z insektami była była była była jakąś jakąś taką no i równie ważnym przedsięwzięciem tak no i teraz jest właśnie pytanie no i legend co to jest za konstrukcją psychofizyczną tak, że przygotowania do zamachu są w pewnym sensie czymś właśnie komplementarnym czym się przy szosie uzupełnia się z walką o rym el Sol choroba w tym, ale właśnie taką walką to, które dokładnie walką o przeżycie, gdy i jeszcze i jeszcze i jeszcze tutaj wracają do tego wątku tym coś co ta kultura czy co zrobiono z ludzkimi ciałami to, gdy mówimy o niemieckim faszyzmie w tym drugim tomie męskich fantazji punktowe light dla przykładu bardzo dokładnie analizujemy, ale w organizacji życia w niemieckich szkołach kadetów w to jest bardzo ciekawa opowieść o od wielu o rytualnej bardzo często w naturze chłosty bicia publicznego krótko mówiąc tego wszystkiego co czyni z tych młodych przecież właśnie męskich ciał przyczyniło z tych młodych przecież męskich ciał właśnie w pancerze to znaczy pancerze to znaczy co działo to męskie ciało wychowane w PRL -u w przemocy w wśród właśnie tych rytuałów i chłosty bicia publicznego i t d . tak dalej, ale w pewnym sensie, że w pewnym sensie nic nie zastępuje tak zastępuje jest bardzo ważne to normalne mówiąc w cudzysłowie drzwiach psychiczna tak nagle się okazuje, że tą instancją ja czymś co zwyczajowo jest to raczej tam taki ośrodek odczuwania w niczym empatii i partycypowania w przypadku tych męskich ról męskich ciał jest po prostu pewna instancja czysto fizyczna tak dlatego właśnie czy to ciało to ciało pancerz to jest właśnie ich siła idei stąd właśnie taka, że taka, a taka walka ciągła i to ciągłe staranie o to, że toczą się nie rozpadło, a ci donosili rozpada proszę wtedy, kiedy jest częścią jakiegoś oddziału w stoliki np. 3 trzyma rozgrzany karabinki wtedy, kiedy rozgniatamy butem w nim ciało wroga i t d . i t d. krótko, mówiąc że wszystkie te akty fizyczne służą do przetrwania tożsamości czy integralność można było się bardziej integralności i integralności tych tych ludzi od mężczyzn właśnie w jeszcze można, by zapytać czy z obu tych opowieściach Tower light ta mamy do czynienia z jakąś ich receptą na dajmy się, że wydaje mi się, że drzwi co robić z ofertą nieprawdy w Chełchach to robić co robić, żeby zrobić, żeby rząd to się nie powtórzyło tak tak tak to odwieczne pytanie wydaje mi się, że tutaj trwale to oczywiście nie mnie nie daje formułuje żadnych wdrażanego programu 3 minucie po 3 czy przecieki właśnie projektu to są raczej takie drobne wskazówki np. w rodzaju takiego, że nie chodzi o racjonalną dyskusję w przekonywanie, że ktoś nie ma racji że, aby zwrócić uwagę na to w jaki sposób chowała się w naszej kulturze męskie ciała w jaki sposób ustala się relacje między, ale właśnie między młodymi ciałami tak np. męskimi kobiecymi i t d . tak dalej to są drobne wskazówki żaden program edukacyjny czy pedagogiczne bardzo dziękuje w noc, a jeszcze 1 rzeczy chcę powiedzieć tak już zupełnie na koniec z sobą mówiliśmy na początku, że ta opowieść Wrighta męskich fantazjach jest taka nie nie no specyficzna pod względem stylistycznym to nie jest taki akademicki wykład rynkowości coś między esejem literaturą, a piśmiennictwa filozoficznym, a tu jest jeszcze 1 wątek w tej opowieści istotne mianowicie historia jego ojca mogą też właściwie konfrontuje się z historią osobistą jego ojciec dobry faszysta jak z mówieniem Tower light jest 1 z bohaterów tej książki, a naszym gościem był dr Mateusz Falkowski filozof Fundacja na rzecz myślenia imienia Barbary skargi Instytut kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego bardzo dziękuję dziękuję bardzo i współ tłumaczy razem z Michałem rem książki męskie fantazje, o których dziś rozmawialiśmy ten program realizował Jacek Kozłowski wydawała Małgorzata Wólczyńska z nazwą Tomasz Stawiszyński słyszymy się we wtorek do usług
Zwiń «