REKLAMA

"Zachowaj Równowagę" w odżywianiu dzieci. Mówią Anna Taraszewska i Joanna Jaczewska-Schuetz

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2016-11-26 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:53 min.
Udostępnij:

Instytut Żywności i Żywienia dzięki wsparciu organizacji Swiss Contribution realizuje w Polsce globalną strategię Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczącą propagowania zdrowego stylu życia i zapobiegania otyłości. O szczegółach dotyczących dbania o zdrowie dzieci opowiadają goście

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska prób państwa rozpoczynamy kolejny problem z cyklu poszerzanie świata wczoraj dostałam znowu zgadzam się dosyć często jako dziennikarzowi, który prowadzi programy związane ze zdrowiem kolejną pięknie wydaną książkę o jedzeniu mami ich na półce dosyć dużo sami państwo wiecie, że w tej chwili, jeżeli wejdziecie do księgarni do wyboru do koloru jedzenie jedzenie jedzenie we wszystkich odmianach wszystkie wiedzy dla tych co glutenu nie Rozwiń » mogą one dla Days mają alergię na coś innego dla wszystkich otworzycie państwo telewizor też jedzenie celebryci wręcz celebryci, którzy gotują mając całe szkoły na program rozrywkowy bardzo często wręcz, a tymczasem coraz więcej osób choruje na cukrzycę przybywa nam osób, które mają nadwagę, żeby tylko nadwagę, a ostatnie badania jeśli idzie o sprawności dzieci i ich możliwości fizyczne jeśli idzie o takich czystek w ćwiczeniach techniczne sportowe się okazuje, że co jest gorzej niż było 1520 lat temu w i dzisiaj właśnie chciałabym porozmawiać z 2 osobami, które to z 2 paniami zajmują się jedzeniem mądrze pomija się żywieniem i mają właśnie kontakt z ludźmi młodymi, a także z tymi, którzy ich nauczaniem, a także dostęp karmią prawda w przedszkolach szkołach w studiu obecny sam to pani Anna Jaczewska wszystkim dobry dzień dobry pani specjalistką ds. wyżywienia z re prezentuje pani Instytut żywności żywienia w Warszawie i pani Anna Karaszewska z tego samego Instytutu dzień dobry dzień dobry obie panie obie panie są Edukator Ka mi teraz tak mądrze brzmi, ale rzecz jest bardzo ważna i nie mówię to by wywołać śmiech Instytut żywności i żywienia Agaty styka wiodąca placówka w kraju rozumiem, która dość, że z amunicji żywności żywienia Instytutu żywności żywienia zajmuje się bardzo wieloma sprawami i tak naprawdę chyba ich tutaj nie wymienimy wszystkich mógł, ale przede wszystkim jest to instytucja, która tworzy zasady rekomendacje dla realizatorów żywienia w różnych grupach społecznych ma akurat zajmujemy się dziećmi młodzieżą i Instytut żywności żywienia przedstawia takie rekomendacje dotyczące właśnie żywności żywienia jak żywić dzieci jak żywić młodzież inie tylko raz pani powiedziała określenie Monty realizator rozumiem ten, kto np. jadłospis łaźni i tak karmi tak bardzo mądrze to mówimy i faktycznie czasami nie wiem może za za za mądrzy tak natomiast naszym celem też jest do docierania do tych realizatorów, czyli n p . do do incydentów do dyrektorów szkół i przedszkoli i w sposób zrozumiały przekaz chcemy przynajmniej przekazywać im etatowiec za nieważną najważniejsze jest to, żeby oni ją zastosowali w praktyce ani, żeby tylko Poznaj teorię o rzeczy jest coraz bardziej ważna, bo coraz więcej wiemy na temat związku między tym co jemy, a stanem naszego zdrowia profilach dokładnie tak już dawno dawno temu ktoś stwierdził, że za nasze zdrowie czynniki związane z naszym stylem życia odpowiedzialne są około 5060 % i to później się potwierdziło po części w różnych badaniach naukowych, a te czynniki związane ze stylem życia to jest oczywiście ruch ich to co jemy nasz sposób odżywiania, ale na nasz stan zdrowia wpływają także różne inne czynniki, a tutaj wspomina genetycznych, na które tak lubimy z zrzucać zbędne niezależna od nas Ruda Regina dokładnie nic nie możemy zrobić, ale tak naprawdę te czynniki to w stosunkowo niedużym stopniu wpływają n p . na występowanie nadwagi otyłości, która w tej chwili na myśl aura urasta do rangi epidemii jeśli nie pandemii, bo właściwie wzrost nadwagi otyłości stwierdzamy, że we wszystkich krajach na świecie tymczasem biegała co na stole stoi u osób, które tam u wielu osób, które oglądają te programy rozrywkowe, gdy Diego czuję opór w tym czasie chcą przegrywają Floyda, jakim do Orzeszka Wici w sali i t d. oglądając telewizję, gdzie często jest mowa właśnie ten jest zdrowe posiłki to szpinak łososia to docenta do 2 w KRS właśnie po zapowiedział na początku, że co innego wiedzieć, a co innego dostosować nawet dzisiaj prostota tej niedzieli jechałyśmy ze szkoły, gdzie naprawdę proszę mi wierzyć nasza młodzież bardzo dużo wie, kiedy młodzież jak rodzi się miał w klasie szóstej szkoły podstawowej, jeżeli zapytamy teraz dzieci co jest zdrowa to tak naprawdę powinieneś spożywać nawet nie można jeść tak właśnie chociażby oglądając sobie jakiś program co prawda nią nie preferujemy jedzenia przy telewizorze, ale to może za chwilę natomiast te też mamy problem i młodzież i dorośli testem, żeby to wdrożyć oraz praktyka i to jest myślę największy problem i stąd różne pomysły, żeby na osiągać ten cel, jakim jest wdrażana praktyk tak to jest ogromne wyzwanie, bo nasze społeczeństwo ma dosyć wysoki wysoki poziom wiedzy żywieniowej tak wiemy doskonale jak powinniśmy rzecz tylko, że potem jest problem z tym, że nie wdrażamy tych zasad w życie i i to sobie nawet małe, realizując różne programy zadajemy pytanie jak te programy prowadzić, żeby przekazać ludziom z jak mają to wiedza i wdrażać swoje codzienne życie, bo to jest zmiana zachowania jest zmiana postawy mówiąc bardzo mądrze wydać, a my wymagamy zmienić więc, że prawda elementy była w dywan socjologia dowiem czy elementy podstawy, czyli prawda wiedza emocje i działanie dokładnie za komunizm możemy kogoś nauczyć możemy wzbudzić w nim pewien to jest coś jest, więc idzie co dalej postawę emocjonalną oczy, że filozofia, ale po tym, mieście na końcu on musi zmienić swoje zachowanie dokładnie tak jak tu jeszcze dodamy Apropos emocji, że nudno ta nadwaga otyłość, która teraz tak powszechnie występuje też może być wywoływana przez pewne czynniki emocjonalne my przecież bardzo emocjonalnie podchodzimy do ożywienia często zajadamy stres albo wręcz coś, czego nie powinniśmy robić, a propos dzieci młodzieży nagradzamy jedzeniem za coś co dziecko powinno robić po prostu zwyczajnie nie, dlatego że że dostaję nagrania, bo to jedynie zjedzenie dotyczy nagradzamy dobrych i słodycze nie są jedzenie halal jedzeniem z UPA i drugie danie, a wykrycie daje dziecku jak rozwody rzetelnie zjedzenie takiego proszę zauważyć, że teraz żywność otacza nas wszędzie my idąc ulicą widzimy różne sklepy różne punkty dzieci w szkole mają sklepiki idą do szkoły i po drodze również, więc ożywienie miasta otacza troszeczkę kiedyś no człowiekiem, kiedy był głodny trzeba teraz funkcja jedzenie jest bardzo różna i oczywiście są te dobre funkcje, czyli właśnie ten posiłek przed wspólnym stole, do którego my zawsze bardzo zachęcam, żeby rodzic dawał ten przykład i usiadł z dzieckiem przy stole przynajmniej raz dziennie to jest taki emocjonalny też też stosunek prawda mówimy sobie o problemach całego dnia rozmawiamy i wtedy i wtedy jest pani natomiast właśnie to co koleżanka powiedziała, że jeżeli stres zaczynamy zajadać tak i Testa jedyna taka najprostsza przyjemność mamy tak naprawdę coś win to żywność mamy na wyciągnięcie ręki, więc źle się czujemy jesteśmy smutni w przypadku młodzieży mam stres w szkole, tudzież jakiś inny i od razu sięgamy po tego batonika czy chipsach prawda i tak jest tez bardzo duży problem obecnie tylko dygresja, gdy pani powiedzieć siadamy do posiłku kilka lat temu z rodzinnego kilka lat temu Władyka reklama słynnego ciemnego napoju dużych butelkach jak to Żydzi da się do wyjazdu z Force India w Obrazowie obiadu bez nowego ronda w hokeju, które towarzyszy zupie drugie, bo w otwieram oczy, bo naprawdę, gdyby ten napój burzom towarzyszyć obiadowy Litwo pierwszy raz zobaczyłam domu były reklamy prawda proszę zwrócić uwagę, iż tak to w tych reklamach występuje piękne sprawne osoby wszyscy zadowoleni śmierć pokolenia była zgoda na wałach od lat jest wydźwięk prawda i tu w aspekcie dzieci nadwagi otyłości dziecko nie jest w stanie mu przetworzyć tej reklamy jak znaleziono ją dosłownie interpretuje Instal jest też ta jednak to był cios za każdy też okazję, gdy trwa jedynie tak tak galerii to to jest właściwy błędach mchów i właśnie, realizując nasze nasze programy m. in. program w ramach Szwajcarsko -Polskiego współpracy, które kierowaliśmy do szkół w ERM i 1 z kryteriów takim ważnym dla nas była była kwestia reklamy do dzieci, żeby nie epatować w szkołach w szkołach reklamą żywności, która nie jest wskazana do codziennego żywienia dzieci młodzieży minister ten wątek reklamy też jest istotne w aspekcie rozwoju różnych chorób na tle wadliwego żywienia pali w wzrosła o program w ramach współpracy polsko szwajcarskiej miała pani namyśli to kilka jakiś czas temu o tym, rozmawiałam z moim gościem debaty z Instytutu żywności żywienia róże my duże środki poszły z funduszy szwajcarskich myśmy do tego dołożyli jakąś część jej dość dużo pieniędzy już teraz nie pamiętam bardzo szło w miliony franków szwajcarskich tak długo oglądał wczoraj i winno mieli państwo na stworzenie całego programu dotarcia do wielu grup i jaki był zarys do kogo państwo uderzali ich i główne nurty RPO projekt szwajcarski w ogóle obejmuje wiele różnych działań nie tylko Instytut żywności żywienia prowadził prawda działania w ramach projektu szwajcarskiego akurat u nas w Instytucie prowadziliśmy działania, które ukierunkować niż mentor w 44 grup le to były osoby z problemem nadwagi otyłości oczywiście dzieci i młodzieży, o których dzisiaj tutaj rozmawiamy więcej to byli też konsumenci i jej kariera były kobiety w ciąży i karmiące proszę państwa za chwilkę ciąg dalszy ponownie witam państwa, bo skróci informacja w studiu obecne są z nami pani Anna Dereszowska i pani Anna Jaczewska el Szyc, aby panie są specjalistkami ds. wyżywienia pracują w Instytucie żywności i żywienia, a my zakończyliśmy tamtą część informację o programie polską na szwajcarskim skierowanych do kilku grup kobiet w ciąży matek do da ludzi młodych czy to jest edukacja i zasad, jakie powinny obowiązywać tam, gdzie oni są żywieni przedszkolach szkołach do osób z nadwagą otyłością chodzi o szeroką propagowanie wiedzy, a także o tym, powiedzieliśmy w miarę możności o utrwalenie dobrych nawyków jak ten program trwał kilka lat prawda, bo to 2011 roku w tym roku się kończy jak dokładnie tak i weź no już właściwie za za 2 tygodnie na początku grudnia odbędzie się konferencja podsumowująca wszystkie nasze działania, które w Instytucie prowadziliśmy każde zadanie będzie prezentowało wyniki, w które uzyskaliśmy w ramach prowadzenia tego projektu oczywiście te wyniki będą też, że opublikowane w formie raportu, bo danych uzyskaliśmy dosyć dużo, więc jeszcze będziemy je dopracowywać opracowywać i powstanie taki raport końcowy z realizacji tego projektu instytucja, bo panie reprezentują w taki podpunkt w tej części dróg edukacji zasady żywienia w przedszkolach w szkole szkoła wyda idą ładnie szkoła i przedszkole przyjazne, że wiedzą ile my aktywności fizycznej, gdy wejdziesz na stronę można znaleźć bardzo dużo ciekawych formacji wasze dla każdego dokładnie jak z poradnika całego dla nauczycieli dla rodziców, a więc nas, że nasze zadanie tak czy ta edukacja w szkole żywieniowa dzieci młodzieży polegała na tym taką ideą, która nam przyświecała było to, że ten program był skierowany do całego środowiska szkolnego czy nasz program obejmował zarówno uczniów, a jak nauczycieli wszystkich pracowników szkoły, a także rodziców co jest co jest bardzo ważne ne i szkoła miała za zadanie stworzyć taki tak jest takie dogodne środowisko tak czy ICO ważne ten program nie był skierowany do jakich określonej klasy czy na określonego poziomu edukacyjnego tylko do całej społeczności, ale występował ten, kto chciał rozumiem przez doszła informacja doszło do wszystkich szkół w Polsce jak to było tak przystępował, które ten, kto chciał na tym znam mieliśmy dosyć rozbudowaną strukturę mieliśmy 16 koordynatorów eventach ordynator na jedno województwo i też on znał swój teren nie wiedział n p . gdzie takie działania trzeba skierować tak wiadomo, że placówki u nas w Polsce różni działają to znaczy są placówki bardzo prężna, gdzie ta idea zdrowego stylu życia jest już dosyć dobrze u utrwalona i tutaj oczywiście one też korzystały z naszego programu z miast były też placówki, gdzie no net Elżbieta edukacja była powiedzmy ne po macoszemu traktowano też były takie placówki, które zgłaszały się do naszego programu i wtedy mogły na dużo dużo zyskać dzięki temu od uczestnictwa jak i spostrzegać, bo nieraz prowadziła programy o ty możesz pojawiła się kwestia żywienia dzieci w przedszkolach, bo najczęściej się pojawiła albo tych pierwszych klas szkoły podstawowej rodzice, którzy zwracają uwagę na zdrowe odżywianie zdobywali przerażeni tym jak dzieci są karmione i jestem ciekawa i czy to do was docierać czy nastąpiła jakaś zmiana, a te jaka, a potem jeszcze zaprowadzą zmiany jest zmiana przepisów, ale w tej w ogóle chodziło o to chodziło o to jak i co dzieciom jest podawane na objazdy i tak w danym biznes start Gniezno rodzice się skarżyli, że test materia strasznie oporna byto zmienić dlatego również, bo inni rodzice mówi jest UOKiK wydaje, że nie było, ale i 1 jego zdania, w które reprezentują wszyscy błoto bardzo trudne czy znasz dość wojny wręcz zdobywają z naszych doświadczeń wynika, że to jest także są albo rodzice bardzo zaangażowani takich monet nie jest tak naprawdę zbyt wielu albo są tacy, którzy machają ręką i dla nich ważne jest, żeby dziecko wróciło z przedszkola prawda nas zadowolone, żeby cokolwiek zjadło, żeby nie było głodne no badanie, jakie prowadzimy, bo to nie tylko opinia tych rodziców zaangażowanych, ale też w badaniach widzimy, że my niestety w placówkach popełnianych było wiele różnych błędów żywieniowe jest najczęstsza najczęstszą przyczyną jest taki etos w obronie można można na linii najmniejszego, lecz po prostu trybun wygodne i a jest zły taki argument, bo dzieci to lubią, bo dzieci to lubią, ale to akurat chyba nie jest najlepszy, ale nie w rządach, ale jeżeli, ale argumentacja ona ma dużą dozę racjonalizmu Obamowie tak, bo ona jest w ten sposób wyjaśnione dajemy to co dzieci lubią oby jak damy to, czego dzieci nie lubią te dzieci tego nie wiedzą tak twierdzą, że takie coś was zaboli Georga Händla zjadły razem, gdy zjazd w ogóle dlatego Japonię także nie ma tak naprawdę dobrego programu edukacyjnego bez włączenia rodzica w tych działaniach, jeżeli nie będziemy edukować rodzica to te działania idą troszeczkę w próżnię, bo szkoła nie zrobi wszystkiego tak, jeżeli żywienie w szkole prowadzone jest z błędami i rodzic na to nie zwrócił uwagę albo np. właśnie to co pani powiedziała, że dziecko nic cokolwiek byle byle zjadło moje dziecko np. jest takie sformułowanie mamy za moje dziecko na śniadanie nie tylko płatki czekoladowe albo je tylko drożdżówka nie jest nic innego prawda albo parówka albo już miano nie wchodzą szczegóły taka absolutnie ma dziecko nie buraczków albo tam jakiegoś warzywa, jeżeli teraz, gdy dziecko w przedszkolu właśnie przedszkole z takim pięknym miejscem do kształtowania tych nadal też linia jedno ładnie rodzice nie biorąc pod uwagę, że dzieci w przedszkolu jest w grupie prawna nic nie utrwalają my tych błędnych nawyków, które wyniosło ono niestety z domu tylko nie pozwól dziecku na to, żeby tu wyobraźni żywieniową sobie kształtowało chociażby w przedszkolu natomiast no musi być ta współpraca i my w naszym programie szwajcarskim namawialiśmy bardzo tego taki też jedno z naszych z naszych priorytetów no tak i priorytetów współpraca przedszkola szkoły z rodzicem forma edukacji no bo bardzo dowolny myśmy nie narzucali tak jak to też chcę podkreślić to nie tym nasz program nie jest tak sztampowe, że trzeba koniecznie robić określone działania gama tych jak działań była bardzo dowolna i chociażby właśnie przykładem jest ta edukacja rodzice, które mogą być prowadzona bardzo różnej formie tak, jeżeli teraz jest to współpraca NATO wtedy zupełnie inaczej wygląda kształtowanie tych nawyków, czyli to co się dzieje w przedszkolu szkole jest kontynuowane w domu a jakie najczęstsze błędy jeśli idzie oto żywienie dzieci w przedszkolach ciągle te występują to znaczy powiem tak, jakie błędy występowały, zanim weszło w życie rozporządzenie rady tzw. prawda sklepik COVEC, które też reguluje kwestie żywienia zbiorowego, ale to co przed 2015 roku rokiem najczęściej, bo stwierdzane to np. zbyt mała ilość warzy w w proponowanych posiłkach bardzo mało albo w ogóle potraw z nasion roślin strączkowych bardzo rzadko podawane ryby niezwykle mały udział produktów pełnoziarnistych zbożowych w tych posiłkach, które jedzą dziś tylko białe pieczywo tak białe pieczywo słodycze, a więc cukier sól produkty przetworzone bardzo dużo soli cukru w produktach, a my tak, ale tak naprawdę rodzice nie znający sprawę, że trzylatek no to już jest duże dziecko prawda tak naprawdę już jego smakowitości kształtować jeszcze wcześniej ma, więc tutaj właściwie apel do rodziców młodszych dzieci, że nie do słońca dajmy im nie służymy im, ponieważ dziecko ma taką naturalną potrzebę nawet tego, żeby smakować potrawy naturalne także robienia tkactwa roczku do schładzania go z cukrem zupełnie zbędna robienie kompotów i do schładzania można oczywiście troszeczkę posłodzić, ale to nie muszą być za 2 łyżeczki oba te czy dostał lanie np. dzieci teraz jest razem z rodzicami naj bardzo dobrze natomiast na nie musimy im solić tak bardzo tej zupy, ponieważ ten próg się robi bardzo wysoki i potem ponownie z pokaźnymi słonych potraw i zmian tylko dodam jeszcze, że to też jest 1 z błędów często popełnianych przez rodziców, że mecz doprawiamy dzieciom potrawę tak jak byśmy sam sami zjedli, a tak naprawdę nasze dziecko może jeść mniej cukru mniej sali mogłoby prawda, gdybyśmy go do tego nie przyzwyczajali my już jesteśmy dorośli mamy pewne określone przyzwyczajenia zamglone rozmyte za dużo soli daje do nakładania sankcji, ale nie gra brzmi nie uczmy tego nasze dzieci, więc zacznijmy zmiany od siebie bo, bo to jest trochę także domy rzeczywiście dorośli organizmy te wydawano, ale ty sobie tyle soli nad branżą nie da ładnie rośnie bardzo ważną w kwestii pani po poruszyła tak naprawdę nie możemy mówić o edukacji dziecka prawda i o tym, żeby jemu kształtować nawyki, jeżeli hossa rozwijania usług, jeżeli nie absolutnie to się to się nie stanie także pokazujmy, a nie mówmy co trzeba to też jest fajnie, bo są 22 rzeczy, które się przenikają ta edukacja rodzice edukację dziecka my często ze szkół mamy takie głosy, że w szkole dziecko coś usłyszało przyszło do domu mówi mama od dzisiaj nam koniecznie musi być ryba raz w tygodniu, bo tak pani powiedziała tak albo ma moc, dlaczego albo tato, dlaczego ty Pieszko no no tak napój tak na swój złoty kij na 2 także zdarzają się takie przypadki to pokazuje, że szkoła czy przedszkola może być fantastycznym miejscem do edukacji poprzez edukację dziecka, ale także rodzica poprzez dziecko w depozyt mieście tutaj chce wtrącić w naszym programie inny adwokat w szwajcarskim żeśmy bardzo dużą rolę kładli na to co dzieci same wykonują w szkole tak to były oczywiście w zależności od stopnia konieczne były szkoły i podstawowe gimnazja szkoły ponadgimnazjalne, więc uczniowie sami musieli zaproponować coś pewne działania tak dużo na naprawdę mi uwierzyć, że wyobraźnia dzieci dotycząca form przekazu tej właśnie promocji jak my to ładnie mówimy jest po prostu niesamowita my w Instytucie nawet czerpiemy to pomysły od nich, ponieważ prace, jakie wykonywały spoty reklamy musiałabym tutaj przynieść albo pokazać się czy prace dzieci to właśnie spoty, a dzieci na temat zdrowego żywienia czy hasła czy formy zabawy zresztą odsyłamy na na stronę internetową projektu obok tamy no właśnie w związku z tym, że te prace były tak fantastyczne i dzieci młodzież miały tak cudowne pomysły na promocję zdrowia wróciłyśmy kilka prezentacji z pracami z pomysłami z hasłami uznałyśmy, że to jest na tyle fajne, że dobrze, by to było w szerzeniu WM AK było założenie naszego programu, że rodzice też mieli uczestniczyć w tym tak, czyli były np. organizowane wystawy dla dzieci była, gdy dla rodziców były warsztaty festyny rodzinne, gdzie rodzice byli jakoś tam włączeni w ten gęsty działania naprawdę no tutaj, korzystając z zakazem taki apel do rodziców wiadomo no i rodzice są zapracowani nie mają czasami czasu, ale proszę mi wierzyć, że te działania w szkole one są najczęściej planowane, tak więc na początku roku szkolnego możemy się zorientować, jaka jest tradycja szkoły co możemy zrobić i uczestnicząc jeżeli rodzic uczestniczy w takich zajęciach daje przekaz dziecku, że to co en ono robi to jest to jest to jest wyzwanie niż tych form właśnie takiego zdrowego stylu życia jest bardzo dużo i też na terenie szkoły może się odbywać nie tylko warunek rodzi się w tym uczestniczyć w próżnię, bo przez moment wrócę, ale chce, aby wyjaśnić coś chyba najbardziej sobie, by ta zmiana przepisów o rok 2015 potem te protesty usta symboliczna drożdżówka czy możecie nie może tu podoba jakaś modyfikacja przepisów czy teraz cały ich byt przez wielu postrzegany jako rygorystyczne ona znaczy pierwsze przepisy, jakie weszły rozporządzenie w dół rok 2015 takie pani mówiła no tutaj różne środowiska protestowały i od roku 2016 nowe szła taka znowelizowana Watson, Ergo Arena laser generalnie złagodziła bardzo za najlepszego z tych, które wcześniej były dużo mniej bym powiedziała dokładnie są doprecyzowane pewne rzeczy i to nowe rozporządzenie to po pierwsze, dopuszcza np. te drożdżówki jeśli chodzi o, ale także odchodzono od 2 Brzozówka czy to nie jest już po analizie zawarte rodzina była górą w naczepę tak my w ogóle bardzo się cieszymy z tej legislacji tak, ponieważ teraz żywieniem w placówkach oświatowych jak to ładnie mówimy, czyli przedszkolaki szkoły i nie tylko jest jednak uregulowane prawnie i dobrze się stało, że w ogóle zaczęliśmy o tym, mówić tak oczywiście były protesty były różne pomysły na to, żeby to trochę złagodzić natomiast dobrze się stało, że była, że jest taka dyskusja, że wreszcie zaczęliśmy mówić o problemie żywienia dzieci raz w Polskiej szkole myślę, że czas bardzo dobrze jeszcze mamy moment PS hodowali certyfikaty certyfikaty w zakresie żywienia certyfikat w zakresie aktywności fizycznej pośród szkół, które się zgłosiły, który spełnił pewne warunki tak dokładnie tak, ale tam było narzucone n p . o opisy kryteria umożliwienia mu się spożycia drugiego śniadania w plażówce i t d . i mieli po prostu to zrobi dźgali spełnić wszystkie kryteria kryteria byłe różnie opracowywane w zależności od poziomu edukacyjnego, czyli od przedszkola czy Lagos oczekiwaliśmy czegoś innego co prawda starsze dzieci czegoś innego i placówka, żeby otrzymać ten certyfikat musiała spełnić wszystkie kryteria uwzględnione w dokumentacji dotyczące zarówno ożywienia, jakie aktywności fizycznej, podsumowując wszystkie placówki, które mają nasz certyfikat szkoły gminne przyjaznej żywieniu i aktywności fizycznej bądź bądź przedszkola to naprawdę placówki bardzo dobre, gdzie no ten zdrowy styl życia jest najważniejsza przy państwa zapraszam na skrót informacji o z państwa we wstydzie pani Anna Janczewska siedzi pani Anna Karaszewska rozmawiamy o żywieniu dzieci młodzieży to związku z kończącym się programem współpraca polsko szwajcarska, której właśnie celem była edukacja edukacja i jeszcze raz edukacja idąca, zanim takie były założenia jak wielki Miś został spełniony jak po gaża będą wyniki pokazane na konferencji, która będzie niedługo, bo 2 grudnia zmiana posta w po prostu ja znalazłam na stronie i odsyłam państwa do do Tychów w stronę, czyli w trzeba wejść najpierw nad tą stronę w ww zachowaj rownowage plK i potem znaleźć dom działkę i zagłady jeździ tam młodzież i tam bazy w nazwie Legia albo nieznacznie giełda z jego wynagrodzenia za moment i tak sobie otworzyłam piramidy piramida żywienia z nieliniową, a także piramida aktywności fizycznej bardzo fajny, ale wolno piramidzie żywieniowej od dłuższego od zmieniła się od stada od dłuższego czasu dopiero od kilku lat dozorca na dole była o zbożach takich, jakie to teraz na dole jest ruch ruch ruch dokładnie ustalić ilu dokładnie tak, bo zdrowym stylu życia możemy mówić tylko wtedy, kiedy zdrowemu żywieniu towarzyszy ruch my jako społeczeństwo niestety jesteśmy mało ruchliwi i to nam pokazują wszystkie badania Azjaci coraz mniej ruchliwe, gdy zgadza się na to, że dziś jeszcze kilka lat temu Jasona rodziców chodziłyśmy do szkoły to mówiłyśmy, że małe dzieci te mają naturalną potrzebę ruchu w Lublinie bez mądrych Nelsona w tej własnymi emocjami tylko tak jakby ta naturalna potrzeba ruchu, gdzie się schowała czy ruch przełożył się na ruch czciła krwawo palców na smartfonie tablecie czy przy komputerze dlatego w podstawie piramidy nowej znalazł się ten ruch, żeby podkreślić jego ogromne znaczenie w profilaktyce chorób na tle wadliwego żywienia ja tego chcę podkreślić, że ZAK SA zobaczymy inne to piramida i właśnie to podstawę i ten rok także zobaczyć co tam jest i co te osoby inne symbolicznie wykonują taniec np. chodzenie po schodach tak mu już też jest aktywność fizyczna tam byliście na spacer tam jest wyjście na rower, a więc to nie są jakieś dyscypliny sportowe strasznie drogie tereny musimy wykonywać zapisywać się na taki sprzęt i kupować sprzęt kupować nie okazuje się, że aktywnością fizyczną to już jest chodzenie po schodach, bo nie chodzimy już po schodach prawda, wisząc na większą aktywność fizyczna taka codzienna nawet również jest jest bardziej zanika wszędzie jeździmy samochodem dziś też jeżdżę samochodem Sopot wożone do władz gminy ma jak ja obserwuję czasem mam dzieci w szkole jak rodzice no i mam wrażenie że, gdyby mogli to by dzieci pod samo wejście do szkoły analizuje, a parkingiem czysto 150 m dalej naprawdę fajnie by było to dziecko wysadzi, żeby ona jeszcze przed tymi kilkoma godzinami w szkole w ławce na przeszło się trochę na świeżym powietrzu nie poza tym tak jak mówimy o ożywieniu tak o tym, dobrym przykładzie no, więc to mamy dokładnie to samo za za aktywność fizyczną aktywność fizyczna musi być też przyjemnością i transport czy wobec tych czynności, które wykonujemy też musiał być pewną przyjemnością dla dziecka teraz też to jest rola rodzica tak, żeby dziecko zachęcić, żeby wybrał sobie coś co będzie lubiło tak i to będzie rower niech to będzie spacer nie pomoże będzie jeszcze coś innego tylko na statek jedziemy na basen pomoże też popływają Metrohouse z dzieckiem tak albo, jeżeli jedziemy gdzieś znaki zajęcia na, toteż może po ćwiczymy może też pójdźmy dziś na spacerek taki bardziej intensywna, ale zróbmy to razem z dzieckiem to jest także na plac zaba w w teście widać te małe dzieci małe dzieci w wieku przedszkolnym, a potem dzieci gdzieś znikają, bo ja z 1 strony domom właśnie taki plac zaba w, gdzie ta wychodzą właśnie widzowie matki babcie dziadkowie z dziećmi, a po drugiej stronie piękne boisko, gdzie stoją bramki talonu kiedyś służyło ono kiedyś służyło w brzuch uda mu Szwed wywierają wpły w na leczenie wojsk, ale zabrzmiała różnie już nie, ale nikt im się przypomniało jak pani co mówi o takich naszych zabawach podwórkowe, gdzie kiedyś to było zupełnie normalne życie grał na wkład w gumę czy w lasce strzelił po piłkę czy w chowanego jak chociażby czytam 2 ognie no teraz nie wiem czy to już jest śmieszna niż mieć nalepkę w naszym projekcie w szwajcarskim mamy m. in . takie Kuć tynki w filmie Jonas trwają 3 minuty w takim szalonym profesorem UAM faktury i Hans hitem tak któraś odzież rozdawał takie takie filmiki raz na 2 tygodnie przypomina właśnie od starych gra i musimy powiat wziął też weźmiemy, bo mieliśmy kontakt z osobami, które w szkole realizowało projekt był odpowiedzialny za przeprowadzenie działań, więc wiemy, że dzieci z ogromnym entuzjazmem podchodziły do tych zabaw, który dla nas wzorem lat były czymś takim normalnym prawda im się nie bezpardonowo zahaczył mnie jednak by rzucało się teczka ile biegło się na podwórko reforma nie mogła być, żeby wyciągnąć coś co wlecze prawda o wykładnię trudno znaleźć dzieci na podwórkach, ale teraz zawiedziona zadziwiająco zgadza się ja też często wracając do domu po pracy mijam przyszkolny boisko, który jest dostępny dla wszystkich przez większą część tygodnia tam albo nikogo nie ma, a jeśli są to to dorośli grają w piłkę no to jest cudowne, że dorośli grają w piłkę lubiłem bardzo działa tam widzieć młodzież dzieci tak także także ruszajmy się zdrowie red na czym to ruszajmy się zdrowo kochani rodzice tak dla zdrowia naszych dzieci to jest to jest bardzo ważne porozmawiajmy jeszcze o tym w tworzeniu nawyków jak pani słusznie powiedział coś powinno zacząć, a od pierwszym po godzinach nagle pociąg odjeżdża, ale nie dyrygentka powodem zmiana co STS utrwalone jest bardzo trudna co więcej w pojęciu tak pani powiedziała rodziców z utrwalonej tak ma być, bo moje dziecko dawka nie lubi, ale plotka oczywiście to przeciw temu nie lubi wychodzi cała ta współczesna pedagogika może tylko rodzaj karykatury obie, które mówi niech dziecko we mnie zmuszać dziecka ani ich dziecko sobie wybielanie ma tę przyjemność no i mądre mądre postępowanie rzeczywiście można to pogodzić i pozwalanie dziecku na eksplorację na poznawanie nowych rzeczy prawda, a ani nie takie utrwalanie, gdy potem się pojawia no i inni nie lubi no tak nie lubi to fajny, bo ma prawo nie lubić prawda może ona prawo nie lubić, ale że wznowienie złożony nie lubią myślę, że jeżeli dziecko nie lubi czegoś to jeszcze nie jest dramat prawda, jeżeli ona nie lubi 1 czy 2 czy nawet 13 takie jak dorosły ma prawo nienaturalnie źle widzi natomiast problem pojawia się wtedy, kiedy dziecko zaczyna wybierać to co lubi i to jest tylko te 34 znamy takie dzieci, które mają po prostu wybrane produkty ich ulubione i nie są w stanie zjeść nic innego na śniadanie na szkodę niż dany dany produkt czy dana podawanej wtedy już pojawia się problem tak, tym bardziej, że to też wiemy wszy na podstawie różnych badań tylko dotyczy to oczywiście młodsze dzieci takich, którym włączamy do diety nowe produkty czasami także może dziecku coś nie zasmakować, ale nie dlatego liczy ona się krzywi, mówi że nie dobra, ale to nie zawsze jest wynikiem jakiegoś smaku czasami chodzi o tekstury czasami chodzi o wygląd badania pokazują, że czasem trzeba nawet dziesięciokrotnie FM wystawi dziecko na działanie tego produktu, żeby ono jest w ten produkt w końcu zaakceptowała, więc tutaj et to jest chyba kwestia jakiejś takiej konsekwencji cierpliwości rodziców, żeby się nie zniechęcać odmową dziecka tylko po kilku dniach ponownie podać dziecku ten produkt, o którym Mono mówiło, że tak nie bardzo mu smakuje taki jest szansa, że za którymś razem dziecko jednak ten produkt zaakceptuje poza tym jeszcze chcę powiedzieć 1 rzecz, że pamiętajmy o regularności posiłków, jeżeli dziecko zje śniadanie dziecko powinno jeść 5 posiłków dziennie, jeżeli teraz dziecko do Jana między tymi posiłkami jeżeli, więc np. jakiś słodki bardzo produkt tak to nie wymagajmy, żeby zjadły za chwilę obiad tak też dostosowujemy winna objęto działalność George SA do wieku lorda do narzędzi gazu tylko trzyletni inaczej 10 jeszcze inaczej piętnastą czasami te porcje na polskim stole są przeogromne tak to dziecko już samym wyglądem się zniechęca prawda poniesie z tego tak tak strasznie dużo, więc też nie przed karmieniem dzieci i dbajmy o to, żeby były te regularne posiłki i róbmy przerwy między posiłkami za bardzo często obserwuję moje dzieci w wózku już, które już trzymają w rączce coś prawdami start o okazanie dziecko jest absolutnie błędne podejście i potem nie wymagajmy dziecko zje pełnowartościowy posiłek, jaki miasteczka obiad takie miano zjadło chrupki drożdżówka Żalka lizaka i jeszcze to była spokojna jak trzeba było zwłok Marlena też też taka rada dla rodziców, bo czasami zdarza się, że przychodzi rodzic miał moje dziecko nic nie chce jeść no MON analizujemy brodaty dziecko zjadło nagle się okazuje żoną strasznie dużo zjadła tylko, że pomiędzy nie to także głównymi posiłkami tak jak koleżanka mawia nici my się jeśli dziecko się na je pomiędzy posiłkami będzie chciał je właściwych posiłków rodzice odbierają właśnie o to, że dziecko jeśli nie chce albo rozmawiajmy na koniec w różnym został mało czasu chwileczkę o tej ważnej rzeczy Consus słodyczy słodycze, które pełnią funkcje nagrody słodycze, która daje babcia dziadek, gdy przychodzi prawda dają dorośli jak sobie jak i tutaj z tym po nim do zgody, gdyż była kiedyś taka dyskusja to pamiętam, że ktoś zadzwonił powiedział on mnie w domu osoba dorosła mówi o mnie w domu dzień słodyczy decyzje będzie rada to jest bardzo serio może ona ma na samym początku, że po pierwsze, dajmy te słodycze jak najpóźniej nie dawajmy dziecku, które ma roczek albo 1 , 5 albo 2 dla przyciągnie my przyciągniemy jak najbardziej hak najdłużej możemy go jak i kontakty nie od angażu, jeżeli dziecko już zaczniesz to ono będzie chciał oczywiście to są pewne metody jego aktywa odpowiemy dalej samo co możemy zrobić, żeby ograniczać słodycze, bo faktycznie jest to co gryzie trawę tak wszystko zależy od tego czy mamy już dziecko przyzwyczajone do smaku słodkiego prawda, bo jeśli dziecko lubił słodycze zostało do nich przyzwyczajone potem trudno jest oczekiwać, że z dnia na dzień nuta słodyczy przestanie jeść tylko, dlatego że mama tata gdzieś przeczytali żadną tam może jednak nieco za dużo wagi, więc tutaj lepiej metodą małych kroczków wycofywać się z tego jedzenia słodyczy i można oczywiście najzdrowsza forma słodyczy w cudzysłowie są owoce one też są słodkie jednocześnie dostarczają nam składników mineralnych witamin błonnika, czyli tego co dziecko rozwijające się rosnące potrzebuje no ale jeśli dziecko ma prowadzić skuter tę słodycz my te owoce nie wystarczają wtedy możemy np. zaproponować im taką nazwijmy to zdrowszą alternatywę słodycze czy np. przygotować w domu jakieś batoniki na bazie suszonych owoców płatków owsianych, ale są sprzedawane takiego co we jedno tys dzieci bardzo popularny drogeryjnej to tutaj mamy 2 Duo ME 2 do każdej co widzę, więc wszystko RO zejdą łaźnie właśnie tutaj mamy taką radę, żeby dokładnie czytać informacje o wartości odżywczej, które zawsze znajdują się na opakowaniu w przeczytaj sobie skład i przeczytajmy sobie ile cukru zawiera taki batonik, bo on niby jest fit niby jest zdrowa, ale nie zajrzymy ile on ma cukru to się okazuje, że ma czasami tyle cukru ile takich tradycyjne baton norma jeśli zjawić się za bywa odwrotnie może po prostu tak trafić do Wetliny wzorami przygotujemy mamy kontrolę nad wielością dodawanego cukru nad jakością dodawanych składników, a potem stopniowo powolutku Dani Klein możemy ograniczać orzekł, że raz dziennie tak może po południu umówmy się dzieckiem dostać taki dobry system umawiania się dzieckiem co dzisiaj zjeść słodkiego i kiedy żeby ono wiedziało żon dostanie ten centa słodycze, ale w określonej porze w określonej ilości i potem zmniejszamy to bardzo dobra metoda we właściwie już taka przetestowana tak, ale im potem można nawet dość właśnie do tych 2 × w tygodniu może nam się raz w tygodniu tak natomiast oczywiście na jedzenie ma być przyjemnością, więc też nie zapominajmy o tym, zdrowych deserach też słodki, ale niekoniecznie ma być tak batoniki słoneczne takie konkretne cele państwa na koniec programu przypomnijmy jeszcze raz strony, gdzie można znaleźć masę informacji uznano za blamaż wyrażamy zapraszamy do zaglądania na stronę w ww zachowaj rownowage pl tam się znajdą informacje zarówno dla nauczycieli dyrektorów szkół, jaki rodziców wiele ciekawych merytorycznych informacji dotyczących żywienia dzieci młodzież, że w różnych zaleceń rekomendacji jak również sposobów realizacji edukacji żywieniowej w placówkach oświatowych strona nie znika, mimo że program ten polsko szwajcarskiej się kończy, który go celem było propagowanie zdrowego stylu życia zapobieganiu otyłości stanie brały w nim udział dziś rozmawialiśmy właśnie o dzieciach młodzieży w Instytucie żywności żywienia reprezentowały pani Anna Karaszewska i pani Anna Jaczewska Szyc bardzo serdecznie panie dziękuję również dziękujemy za zaproszenia dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA