REKLAMA

"Plac zabaw": taka przemoc wśród dzieci jest możliwa? Mówi Barbara Arska-Karyłowska

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2016-11-26 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska przez państwo dzisiaj wysokich obcasach dodatku do gazety wyborczej znajdą państwo bardzo ciekawy wywiad wywiad przeprowadziła Agnieszka Jucewicz, a rozmawiała z panią Barbarą aryjską Karłowska tą, która w tej chwili jest zaś w studiu dobry wieczór pani dobry wieczór państwu dobry wieczór pani dr Barbara Barska Karłowska psycholog kliniczny plecy tkanina jest w Pesie Uniwersytecie humanistycznym, bo tak teraz jest wygląda pełna nazwa ta Rozwiń » jest pani kierownikiem zakładu psychologii klinicznej dziecka w żadnym pretekstem do tej rozmowy i jest filmem, który pojawił się na ekranach naszych kin filmy Bartosza Kowalskiego plac zaba w i stereo opowieść o dzieciach opowieści okrutna szukam jeszcze dalej przymiotników ideę czy pani która zajmuje się psychoterapią dzieci te tak psychoterapią dzieci przychodzą do pani rodzice przyprowadzają dzieci mają z nimi problem, a przykłady takich problemów jest agresja bić tak bywa agresja w tym filmie no to jest wynik agresja, która osiągnęła szczyty i nie będziemy zdradzać przyszłym ewentualnym, widząc tego wpły w filmu dokładniej czy nawet puenty, o co chodzi, niemniej to jak pani spojrzała na ten przypadek, że tak to nazwijmy 2 bohaterów tego filmu i agresji ale w jakim sensie jak spojrzałam o rzeczy jest to jak w tym sensie w klub czy pomyślała pani no tak to znamy to taki przypadek kliniczny znam to z różnych opisów co prawda w załamanie to Niewiem może pani się zetknęłam może nie pokazany jest mechanizmy wszystko nadal wymagalne nie tak tego tak jej tak agresja jest zupełnie wyjątkowa i po obejrzeniu tego filmu czytałam statystyki i EMC jednak zdradzić, że ten co się dzieje w tym filmie na czym polega agresja, bo to jest film oparty na prawdziwe wydarzenia coś takiego się w Anglii zdarzyło, ale że, że starszy trochę dzieci i taty młodszy od bohaterów tego filmu nawet, ale starsze dzieci i inni starsi od ofiary, gdyż zamordowały młodsze dziecko i Ellen takie wydarzenie zdarzyło się wg statystyk, które znalazłam raz w dwudziestym wieku, więc w ten sposób, że tego typu zamordowanie młodszego dziecka bo owszem, zdarzyło się w dwudziestym wieku morderstwa przez starsze dzieci młodszych dzieci przez starsze, ale zwykle było to jakoś bardzo wyraźnie umotywowane no tutaj tej motywacji zupełnie nie widać po niej wiadomo dlaczego dlaczego to się stało wydaje się, że też z tego nie wiedzą osoby, które pracowały z prawdziwymi sprawcami tego tego wydarzenia także w gminach nic dziwnego, że reżyser filmu nie wiedział, bo była też psychologowie którzy, którzy badali przecież te dzieci, które tego naprawdę dokonały też w głowie głowi nad tym co to się stało, dlaczego tak się stało i też do tego nie doszło w czerwcu przypuszczam, że znalezienie przyczyn w ogóle jest jest bardzo trudne no ale ale w tym przypadków patrząc na ten film w ogóle tego nie widać nie ma żadnej przesłanki rozsądnej żadnego rozsądnego wyjaśnienia, dlaczego tak się stało to spostrzega to pani jako brak tego filmu mianowanych i myślę, że to myślę, że tak, bo on no bo on niczego zupełnie nie wyjaśniono pokazuje straszne wydarzenie bardzo wyjątkowe wydarzenie to są wydarzenia, które się w Polsce nie zdarzyło w Polsce czegoś takiego w ogóle nie było, a to psy, a to wydarzenie przeniesione na polskie małe na przyniesione do Polski i niczego niczego się niczego nie wyda nie wyjaśnia, a tropy, które widz nie psycholog znajdzie tam w kat rodzina matka w okropnym stanie, że depresja może nie ojca w ogóle nie ma brak pieniędzy jest tak, iż żyją całe otoczenie nieduży Sopot drugi Stalina, bo tego nie wiemy prawda albo drogą następny dziecko, które się opiekuje się niepełnosprawnym ojcem, więc trudno, bo od rzeczy ludzie lubią sobie uporządkować coś właśnie ludzie ludzie wychodzą na zginanie włos nie słuchałam rozmów, ale jestem pewna, że to są rozmowy szukał odpowiedzi, dlaczego prawda, uruchamiając swoje zdrowie ruszają nowe myślenie nic dziwnego, że szukają, bo w teren, bo to jest Motor człowieka bardzo po porusza ten film bardzo porusza i Czech chce wiedzieć, dlaczego coś takiego się stało na choćby dlatego, żeby jeśli ma dzieci lub wnuki to, żeby nie dopuści do dechy w podobny no może nawet nie nikomu nie przychodzi do głowy, że coś takiego się zdarza, ale żeby, żeby nie dopuścić do do jakichś tak bardzo agresywnych zachowań i 5 jedno taka w ogóle ludzie szukają przyczyn taka nagana nagana jakoś poradzić, ale nasza natura uporządkować rzeczywiście rozmawia się tego co, widząc dane Boga właśnie na to, że to jeszcze gorzej, że się łapią to bat to co tam jest pokazane w żaden sposób nie wyjaśnia tego co się na końcu dzieje, że nie mówiąc o tym, że, gdyby się, gdyby wyjaśniało to przecież nasz świat byłby pełen małych morderców ich to na wolne, bo taki wyrok jest pełno takich takich doświadczeń dzieci mają niespełna dzieci, które mają takie doświadczenia jak zaplanować tę konkretną scenę jest taka scena, gdy 1 z chłopców, który zajmuje się ojcem, zanim wyjdzie na jego uderza go kilka los państwa należy ująć zwrot takiego, że rytuał potem pomyślałam czy to miał być coś nadzwyczajnego co się zdarzyło tego dnia i twórcy chcieli pokazać, a potem szlam może masz wybór taki jakiś ruch jest tam węgiel jest kilka takich to nie tylko tata dziewczynka, która wypija wrzątek to jest też taki jest wypełnienie wytłumaczone ewentualnie straż działa prawda zabrać w Kosakowie tak czy, czyli jest tam kilka takich, zanim się dzieje ta ograł okropna zbrodnia to, a te dzieci wykonują kilka takich dziwnych rzeczy mają kilka bardzo dziwnych widzimy bardzo Klicha barwy dziwnych zachowań, które też żaden sposób nie są wyjaśnione nie wiemy, dlaczego nie oni nie mają nie mają te zachowania też żadnego dalszego ciągu jest takie pojawia się jakiś taki epizod, aby agresywny wobec siebie lub innych już no i nie wiem, dlaczego ciekawe czy się co musi zadać pytanie twórcom filmu czy autorowi scenariusza czy koszty konsultował z psychologiem dzieci, a może Jan Citko jak ja tego w zupełnie niezrozumiała zupełnie nie nie wiem, dlaczego nie wiem, dlaczego on bije tego ojca nie wiem, dlaczego oni się w tak okrutny sposób zachowują wobec tej dziewczynki nie wiem, dlaczego ta dziewczynka piję gorącą wodę nie wiem też jeszcze to zachowanie wobec tej dziewczynki to jeszcze można myśleć to, że to 1 się przed drugim popisuje, ale i eskaluje wokalistek lat to nadal dużo agresji wobec dzieci prawda, którego zespół nakręcał jeszcze szantażują, ale także agresji słownej wobec niesamowite zderzenie jest z języka i jak złowiony zające dzieci w tym dla uroczystość wręczenia ze znakiem w jakie daje taki, że zdaje język urodzony nieprawdziwe jak jest bez innego świata z innego poziomu prawda, gdy w Sydney realny język Dziedzic jest zupełnie zupełnie czym innym w ogóle ta droga do szkoły chłopców i potem te uroczystości to są 2 światy we were, iż państwa przeczytajcie dzisiejszy wysokich obcasach rozmowy z naszym gościem rozmowę przeprowadziła Agnieszka Jucewicz, a my zaraz wracamy do państwa, bo w skrócie informacji dzieje się w wysokich obcasach wywiad wywiad przeprowadziła Agnieszka Jucewicz rozmawia z dr Barbarą Ars Longa Orłowską gra w tej chwili jest w naszym studiu wstęp jest ona psychologiem Klinicznym, a pracuje na SWPS Uniwersytecie humanistycznym i zajmuje się psychologią kliniczną dzieci także psychoterapię w ramach tego tak dla nas do niej w ramach w ramach, ale w każdym lesie z reguły po i pojawia się pojęcie od razu tam zła i wzrost o ludziach zadających pytania młodzież chce sobie to porządkować głowy, skąd takie zło prawda o u tych dzieci ale gdy liczba tych sytuacji tam w tym filmie mu odnosimy się proszę państwa do filmu Kac Wawa w niedawno się na nasze ekrany o życiu codziennym bardzo dużo takich zachowań u małych dzieci obserwują dorośli znaczy zachowania agresywne kampanie na myśl tamtych latach w lewo trafią też dowiedzieć, skąd w nim tyle zła runda z morzem nie zwlekajmy z, ale są one na tyle zła w MON zwięzłość i kradła, a ci go na złość ludzi upraszczają i Volta złość złość bierze wraz ze zła, które w nim jest dziś zastanawiają czy ta wychowali wprawiło możesz jeszcze z takim urodził i dach, ale ja bym się wszystkim powiedziała, że złość nie jest niczym złym, że nie warto jeździć, mówi że nie wolno się złość, bo właściciel wolno i czy nawet trzeba czasami i nie ma nic złego w tym, że ktoś jest rozgniewany czy ktoś jest zły to co jest złe to zachowania agresywne emocje są HOKEJ emocja innym ludziom nie robi krzywdy trocie innym ludziom robi krzywdę to zachowanie, które swoją moc płynie i wobec tego, dlaczego my musimy uczyć dzieci to wyładowania emocji sposób akceptowany społecznie są takie sposoby którymi dziecko może wyładować złość czy też nawet nie tyle wyładować swoją uspokoić co sobie z nią poradzić tak jak z każdym z emocją musimy dzieci uczyć radzić sobie z trudnymi emocjami tak samo muszą sobie na dużo się nauczyć radzić sobie z lękiem i micry k, a także to, że żal, że dziecko czuje złość to w to w tym nie ma nic złego to, że bywa agresywne to już jest coś niedobrego, ale może być agresja bez czucia w kość przecież no i sędziami, ale wiele planów zamiast bowiem nowy normalnym życiu, że tak pewnie na filmie to bywa także jedno dziecko uderzy drugie nie będąc rozgniewany, ale na ogół to są to nie jest agresja po to, żeby zrobić komuś krzywdę tylko to na ogół IEO wynika z impulsywności tego dziecka są dzieci, które nie są na tyle impulsywne, że jak je ktoś popchnie to się odwrócą i uderzał, ale nie jest to agresja wymierzona w to, żeby nie wynika ona właśnie tak jak pani wiedziała ze złości czy z tego, że chce zadać ból czemu innemu dziecku tylko wynika z tego, że to jest pierwsza nasza reakcja nie pomyślał prawda on, gdyby pomyślał to pewnie by nie uderzył, chyba że nie umie sobie poradzić, że nie ma innych sposobów radzenia sobie z taką sytuację, że go ktoś popchnął, że ktoś uderzył i t d . jest to, czego musimy dzieci uczyć to uczyć się zachowywania się w takiej sytuacji, w której tak to uczucie wzbiera prawda ona wzbiera, bo boczek też popchnął albo czy ktoś wepchnął do kolejki przestrzegł przed siebie i są oczywiście dzieci, które nie mogą ich nie mają takiej możliwości, żeby zrobić stop ido pomyśleć i dopiero zareagować i wtedy te dzieci uderzą jest tym dzieciom jest bardzo trudna są też takie dzieci, które uderzą nie, dlatego że nie potrafią się zatrzymać pomyśleć tylko, dlatego że nawet jak pomyślę odcieniem nie mają po narzędzi, by nie wiedzą co zrobić w takiej sytuacji, więc musimy te dzieci, które nie nie potrafią się zatrzymać próbować uczyć, żeby się, że najpierw stop zatrzymaj się pomyśli dopiero zareaguje, a te dzieci, które potrafią się zatrzymać, które mają takie możliwości hamowania, mówi że mają dojrzalsze płaty czołowe potrafią z inną mają taką możliwość że, że pomyślą przed zachowaniem się w jaki sposób to tym dzieciom te dzieci trzeba uczyć jak się mają zachować co mają zrobić co mają po spowiedzi w RPA Nike jest rola dorosłych, ale dobrze jak ma wyglądać ta nauka jak w tych obu wypadkach no jeśli chodzi o dzieci, które właśnie potrafią się zatrzymać to uczymy ich tu uczymy je zachowań asertywnych miast zamiast agresji używaj raz w zachowaj się asertywnie powiedz temu drugiemu dziecku syn jest cel, żeby się wpychał przed siebie do kolejki i jeżeli powieść to dostatecznie zdecydowanym głosem, jeżeli te drugie dziecko poczuje, że do Senatu nie będzie pozwalał to następnym razem się nie pęknie przed siebie do kolejki, a może nawet tym razem wycofa się na koniec normy w akademickim centrum psychoterapii przy Uniwersytecie SWPS prowadzimy grupy dla dzieci i które mają trudności w z różnych powodów z zachowaniem odpowiedniej w sytuacjach społecznych i m. in. duża bardzo czasu poświęcamy na to, żeby odgrywać takie scenki, w których jedno dziecko robi drugiemu coś złego, a-dur pierwsza musi na to jakoś zareagować w sposób odpowiedni i to trzeba ćwiczyć ćwiczyć ćwiczyć, bo jeżeli się tego nie wdroży nie jest zautomatyzowane to dziecko nie zastosuje tego w tej trudnej sytuacji, kiedy naprawdę złość się pojawia, a my naj tak się tego uczymy ale by być od 21 oraz, jeżeli mamy dziecko impulsywne ME wyśmiał ofensywnym jest kłopot, bo dziecko impulsywne UE to zwykle są dzieci, które mają być czempiona nadpobudliwość psychoruchową czy weź zaburzeniach par kin etyczne czy też ADHD jak, ale wybitnego byśmy tak nazwali na jej one rzeczywiście mają wielki kłopot z powstrzymaniem pierwszej reakcji często często mówią znajomi tak zrobić tylko, że zamiast zrobię to ja już takim pomyśle TEU co zrobiłem i one mają duże poczucie winy związane z tym, że rzecz, że się w ten sposób zachowują więcej Pono pierwsza rzecz jest taka, że poniesione żałują tego, że tak zrobiły no to dosyć łatwo przekonać o tym, że Warty przeprosić trzeba je uczyć tego żeby, żeby wiedziały, kiedy robią źle i umiały i umiały to przeprosić, a druga rzecz ni to by nowa to jest niestety musimy tak modyfikować otoczenie tych dzieci, że bony miały mało czy okazji do takiego zachowania i tutaj rola dorosłych, żeby tak, w którym takie warunki stworzyć, żeby one Night nie, żebyś mnie nie dawać im o okazji do takiego do agresywnej, ale na agresywnego zachowania, ale Miller jest sezonowe lub ważnym następna grupa takich dzieci to są dzieci ze spektrum autyzmu to znaczy te dzieci, które na awans one mogą chodzić normalnie mają autyzmu w takim, a spektrum autyzmu to jest od takich dzieci, które do normalnej szkoły chodzić nie mogło do takich dzieci, które mają zespół Aspergera i mogą się świetnie się uczą np. mają bardzo wysokie wyniki w nauce ona, ale z sytuacji społecznej jest zupełnie przerastają na jej z tymi dziećmi Stal bracia po prostu ćwiczyć i mówię stwarzać takie warunki żeby, żeby miały jak najmniej okazji tak się zachować n p . ani mówić nie możemy izolować dzieci nie możemy izolować, ale wyłączamy je np. wyłączamy je np. takich zajęć, których nie ma się o w dostatecznej opieki dorosłego prawda, czyli na przerwę wychodzą tylko wtedy, jeżeli na korytarzu jest dorosły albo przydzielamy dorosłego na tych miejsc, gdzie te dzieci bawią prawda, więc robimy jakieś takie indywidualne przystosowanie warunków do do potrzeb tych dzieci mówił tanio sytuacja, w której agresja pojawia się często wówczas, gdy w efekt złości, że impulsywnych np. Gdańsk radził nie radzi, ale ja chcę wrócić do takich sytuacji pomyślał nawet o swoim dzieciństwie i to pewne w takich aktach agresji, że nie wynika ze złości żadnej wraz z sieci do braku empatii na różne rzeczy bardzo się inaczej tutaj mam, że tego nie robiłam to dla mnie to co w sukces teraz nazwać go od znęcanie się nad zwierzętami prawda takie ewidentne po prostu rodzaj zaba w wreszcie zadaje ból dzieciom dzieci zabitego i mówi że taka niewiedza nie zdają sobie sprawy, a prawda nie o i potrafią sobie wyobrazić, że kogoś to boli też tak chyba uczymy małe dzieci nie nie rób temu psu to mogą to boli prawda trzeba dzieci objętych ponad 17 wolę rzeczywiście się na pewnym poziomie rozwoju nie zdają sprawy mu z tego, że jej co czuje inny człowiek no bo sąd takiego identyczne notes to jest rozwojowo normalne, że małe dziecko dziecko w wieku do 4 lat n p . jest takiego centry znalezienie myśli o tym, ani nie zdając sprawę, że inne innych człowiek zbierze inna istota czuje coś nie zdają sobie sprawę z tego co czuje, a czysty przekaz tylko takim właśnie kim jest główny doradca naśladowanie zawsze jest prawda patrzymy jak godzić jak rodzice nasze funkcjonują jej adres tak najzwyczajniej w świecie to jest takie od małego uczenie dziecka empatii poprzez to zaś jak należy modelowanie też, że nagrań dowiedziała się na ratownictwo modelowanie bardzo dużo się ten samochód nie tylko słowa w el da tak, jeżeli jeszcze powstrzymuje przed czymś mówi oby nie zrobię, bo długo będzie bolało co zrobimy tak za przeniesiemy tak nie zrobimy tak, bo będzie z UE będzie mu źle prawda no to dziecko nawet nie, czując tego nie ma bez wyobraźni uczy się bardzo się na tego rodzica tak, bo pomyślał o tym, bohaterach mówi Jan Person 0 empatii 0 reakcji KE żadnej no tak o nich, ale i dla niej już tak, ponieważ Gawlas zakończyli prawda tak czy mieli 12 lat te tak i normalnie dziecko w tym wieku już nie jest aż tak bez egocentryzm, żeby nie wiedzieć jedno w ogóle nie jest tak autentyczne, żeby nie wiedzieć co inne czuje także w Toronto to jest na pewno ich zachowanie wykraczało poza normę, ale z prawdopodobnie styka się też pani z dziećmi, które wprawiały tym, iż tak się zachowywały tym zachowaniem oczywiście dlatego trafiły do pani coś wykazywały brak empatii były agresywne gorzej, gdy to już dosyć późno takie dziecko do pani trafia prawda na początku do domów rodzice zabierzcie potrafią poradzić tłumaczył i t d. teraz myślę, że przejdzie to aż przyjdzie wyrasta ono, że wyrośnie z tego też pewnie i pewnie, że przyczyna leży w tym braku dojrzałości i t d. no to tych, którzy dziś wyrasta nad Jarem nie robiłabym już psuć tego teraz nikt ich od wielu lat zrobiłam jak dziecko nie znaczy, że w rozważała, ale taniej to coś się, że to co dzieci robią zwierzętom to jest tor tor bywa różnie, bo są takie dzieci, które robią okropne rzeczy zwierzętom, ale nie, dlatego że ciekawe są w bólu, które w, który to zwierzę będzie przeżywało tylko, dlatego że w ogóle ciekawe są świata ciekawe są w reakcji to co się stanie w Onet robią bardziej ciekawość mój mały naukowiec jest chęcią zadania z badania bólu tak, że to są różne motywacje tutaj dobre, ale wróćmy wobec tego nie do gum do kwestii, dlaczego takie zachowanie, dlaczego agresja w filmie o filmie mówimy o bohaterach filmu doprawdy nie wiem, skąd przeczytałam jest tutaj to co pani mówi w taki punkt w części tego jak już niema prostej odpowiedzi co kiedyś oczywiście to jest pewna pewnie karykatura nie wiem panie z psychologiem z innym jak pani się zadbać o to mi powiedziała psycholog, gdy pytam się o skuteczność tego sztama na wodzie z psychologiem to jest nauka o tym, że pewnie ludzie w pewnych sytuacjach zachowują się w pewien sposób, czyli tyle chce iść do karykatura rodowodzie sami możemy coś wytłumaczyć szukamy tych mechanizmów szukamy prawidłowe w branży IT trudno znaleźć w trudno znaleźć n p . nie umiemy przewidywać zachowywać rachowania JR to małe niewielkim stopniu przewidujemy po Odrze po fakcie łatwiej nam wydumana dla was w mojej bardzo w kolejce nie ma żadnej wartości, bo możemy się gdybać prawda także inni oddalone jest na razie w powijakach SA no poza tym, że możemy zobaczyć prawda w tej chwili np. właśnie, że po płaty czołowe na nim gorzej funkcjonują albo, że w mniej serotoniny, jaka jest sytuacja nawet to, że umiemy to zbadać EOG lub neuro neuropsychologii nie są inne pewnie złoży za 50 lat w ogóle wystawi się będzie wiadomo nawet to zrobi, ale przecież pewne pewne rzeczy w oparciu o pewne prawidła jednak zostały stwierdzone, a więc i mówi pani tutaj w tym wywiadzie o tym, wiadomo co robić lub czego nie robić, by minimalizować to prawdopodobieństwo, by nasze dziecko stawał się dzieckiem agresywnym tak tak tak mamy pewne mamy już pojawią się dane z badań, które nam pokazują, że istnieje dziec KO będzie np. miałeś na stały obiekt przywiązania od urodzenia no to będziemy się lepiej przystosowywać mało będzie jeszcze lepiej rozwijało no to wiemy prawda albo, że jeżeli ogląda agresję albo żyje się w świecie agresji i taty i też ogląda agresję prawda wyjadą ogląda więcej we własnym życiu albo oglądana w telewizji czy tym filmie dużo agresji na etat staje się bardziej agresywne na takie rzeczy z 2, jeżeli ogląda to w towarzystwie osób dorosłych np. te filmy agresywna ogląda w towarzystwie osób dorosłych i te osoby dorosłe jakoś to wyjaśniają prawda jej, nadając temu pewne znaczenie NATO to, że to te filmy modelują agresję w dużo mniejszym stopniu niż wtedy, kiedy dziecko ogląda je w amok pewne rzeczy wiemy rzeczywiście wart, a sytuacja w, po której my zwyczajni zjadacze chleba niemający wiedzy mówiłem pewnie się tak zdarza po wyjściu z tego filmu niektórym osobom, które mówią są wszyscy się dziś psychopaci dzieci chore no one miały one w pewnym sensie tak jest to jest rozsądne rozsądne określenie na zaznaczył nadto od 2 zrezygnowała z nowych lub doznaje udaru wyższych dlatego badano to nam na tego tego terminu się w diagnozie w tej chwili nie używa, ale Enej zagra z jej dzieci, ale napowietrzne w dół nikt, kto o to jak tnt co to znaczy to znaczy efektywniej odczuwa empatii, a który nie uczy się w tary, który ma wysoki próg bólu to znaczy, że jest bardzo odporny na ból bardzo odporny na stres prawda no to w tym sensie można będzie te dzieci spełniają te kryteria są to pytanie następne doskonale się takimi jak, dlaczego tak urodziły się z tym nieskończony się takimi się z Chinami nic na ten temat nie mówi, a więc ja nie mogę wejść, a te dzieci i konkretna wiedza o nominale były badania dna wydana za takie wzięły na aleję zamula, skąd się w ogóle biorą dzieci i które popełniają różne dosyć okropne czy nie wnoszą pewne przesłanki nowe dzieci właśnie które, które są ofiarami przemocy mogą na to zareagować w taki sposób, że rzezie też stosują przemoc, bo też zareagować takich, którzy staną się bardzo lęk owe prawda, czyli ETS na może być taka może być tak nie jest wobec tego trudno jest powiedzieć, że to akurat na rauty, że akurat spowodowało takie zachowania atuty w innej żadne z tych dzieci nie żyje w świecie przemocy prawda można powiedzieć że, że dzieci, które przeżywają jak jeszcze ogromny stres frustracje zareagują agresję na, ale znowu mogą zareagować ucieczką i lękiem też trudno powiedzieć skąd, skąd te dzieci takie nic w tej rozmowie podkreśla pani role rodziców, ale także całego otoczenia w sytuacji, gdy pojawia się tzw. dziecko trudne, których stwarza problem ze w przedszkolu i pokazy, by taki mechanizm Zamana wpędzając się trudne do wyniku tego co się dzieje w ogóle się robi jeszcze trudniejsze no taka tragedia Bentley kółko, ale daje się z matek efekt kuli śniegowej tak ma pani rację tak ma pani rację, że jak je 1 przyjmujemy jak rodzice mają poczucie winy, że popełni jakieś błędy fachowe zawsze mówię, że łatwo schować tzw. łatwe dziecko z trudniejszych w słynnej dziecka jest, że takie dziecko, które się rodzi trudne z jakiegoś powodu n p . dlatego że jest chory fizycznie prawda albo dlatego, że ma bardzo dużą wrażliwość na stymulację to znaczy reaguje bardzo zmienia na hałas na jej na zimę do dna na wszystkie bodźce reaguje silniej niż inne dzieci wobec tego bardzo dużo płatne narzeka, że każde takie każda taka trudność powoduje, że takie węża z takim dzieckiem jest trudna, ale z dzieckiem jest trudno to rodzić małe szpitale zmęczony i i popełnia jednak nie można też popełnia błędy można powiedzieć, że nie daje temu dziecku wszystkiego co by dało, gdyby nie byłyśmy bardzo zmęczony prawda nawet gdy dziecko jedzie do przedszkola albo do żłobka na jej treść sprawia trudności opiekunom i opiekunowie najczęściej niestety mówią, że to wina rodziców, więc rodzice są wtedy oskarżani czują się jeszcze gorzej już czyni bardzo źle, a teraz coś jeszcze gorzej opiekunowie czy mężczyźni są nieadekwatnie Belga na nasze rozumienie tego dziecka, bo istnienie tego dziecka pokazuje to, że nie potrafię prawna zamierza zainwestować w grę z radnych PiS zniknęło nie u nas niech sam umarzają, zanim je tak naklejać, że tak też też bywa, a jeżeli nie chcą go przenieść do każdej to jakoś go ukarać to zachowanie mamy też taką tendencję, że jak jednoznacznie nie słuchano to, czego ukarać prawda na lata, ale nie działają w unijnym PN wszyscy są bardzo sfrustrowani ich takie dziecko bardzo często albo zaczyna się zachowywać coraz gorszej, bo i tak nie zdobędzie tych nagród, które zdobywają inne dzieci albo zaczyna się zachowywać coraz gorzej, bo sama jest bardzo sfrustrowane i nie wie co z tym fantem przemija moda to się zachować plac gry, bo po prostu nie ma żadnych wskazówek, jakby miały się zachować, bo karę, ale niczego tutaj nie nie rozwiązuje ja mam takiego takie dziecko miałam kiedyś pod opieką chłopca, który wiedział bardzo dokładnie jak ma się zachowywać był bardzo dobrze ułożonym chłopcem, ale miał zespół Aspergera i Kate co to oznacza ono to oznaczało, że on wszystko wie i wie, kiedy masz jak zachować i co ma też tak długo jak ta sytuacja była już przećwiczone mówi, ale jeżeli ta sytuacja była nowa to już nie wiedział, ponieważ on mnie nie przenosił swoich doświadczeń w 1 sytuacji na inną, a był niezwykle przywiązany do zasad to znaczy jeśli zasady mówiły, że ma być tak to miało być, tak więc potrafił n p . na wymyślać nauczyciel CBA złamało zasady murowania był dzwonek i monet monety na przerwę miał się nauczył, jakie dzwonek ta ma wchodzić do dna mogą wchodzić w klatce wobec tego mamy myślał nauczycielce no bo ona postąpiła niezgodnie z czworga 0 las, a myśmy go jeszcze nie nauczyli, że dzwonek jest dla nauczyciela, a w, że dla niego jestem dzwonek po przerwie, a dla nauczyciela z tym dzwonek kolekcji prawda i 3 Włodek osobno nauczyli walczymy o tym, że dzwonek po przerwie jest do wchodzenia na testach i dzwonek poległ też jest do wychodzenia na tego się nie nauczy prawda no, więc takie, gdzie odbywają, które po prostu nie wiedzą jak przerwać, gdy szczególny wypadek druga sytuacja dziecka choroba z tych lat, ale Toszka, o czym pani mówi ten efekt kuli śniegowej trudne z prawie problemem radzić sobie nie radzą jeszcze się do pogłębiał idzie do przedszkola bardziej gender jak przerwać ten cel taki krąg i czy Westworld pierwszy po pierwsze nie wini siebie nawzajem dorośli muszą swe funkcje bieg ze strzelca, a doba tego rozpieszczać, bo tego to dlatego uderzyły też dokładnie 1 to co się dzieje w takich sytuacjach też stało, że myje i dorośli szukamy wyjazdową szukamy wyjaśnienia we i w jakim wyjaśnienia na wychowanie i szeregowych WD no i szkoła nie umie się z nim poradzić Otóż ani w rodzie tego nie jest źle wychowali ani szkoła nie jest winna, że sobie, że ma kłopoty po usiądź my razem i pomyślmy jak dostosować warunki do potrzeb tego dziecka musimy wszyscy razem to jest trudne dziecko musimy wszyscy jak pani mówi to były w szczególny przypadek, by dziecko miało SA Wa 4 g Etel w szczególny przypadek, by dziecko ma ADHD, toteż szczególny przypadek, gdy twoje lękowe w każdym szczególe to są wszystko szczególne przypadki, a rozwiązanie takie same musimy się wszyscy zebrać usiąść razem stworzyć zespół i wymyślić coś z tym dzieckiem zrobimy jak szkoła wzywa rodziców i mówi proszę pani my sobie ani dziewczyny radziły musi pani go zabrać na dobrych praktyk pierwszy raz to rodzic mówi no ta szkoła nic nie poradziła jak zabiera do innej to była szkoła Państwowa no to bierzemy do prywatnej prywatna szkoła wzywa popu, bo po 2 miesiącach, mówi że pani sobie nie radzimy pani ukryła przed nami, że on na takie kłopoty momentalnie go musi zabrać no to jak to jest druga szkoła, lecz go zabiera tym razem zabiera do jakich wyjątkowo małej i jak jeść niespecjalnie dobrze mnie ta szkoła znowu wzywają mówi no dobrze myślę też nie radzimy no chyba do integracyjnej integracyjnej mówią no jak to integracyjny festyn z prawa zachowanie to mamy dzieci na wózkach no przecież możemy zrobić krzywdę jak się czuje ten rodzic jak się czuje to dziecko nikt nie usiadł i nikt nie powiedział Słuchajcie my musimy zatrzymać to dziecko my musimy zrobić wszystko i takie szkoły się zdarzają, które mówią my musimy zrobić wszystko, żeby to dziecko we władzach uszyć razem pomyśleć nad programem i ten program musi być wspólny i spróbować dać sobie radę z tymi trudnymi zachowaniami tego dziecka właśnie chciałam zapytać, gdzie jest taki najsłabszy punkt w wychodzeniu z tej sytuacji pani mówiący o postawie szkoły mówi weź bywają takie szkoły, ale chyba ciągle jeszcze jest ich za mało wzoruje się zdaje, że jest za mało krewny na pewno w Warszawie i za mało k w lesie jest za mało proszę panie dla Majki and ów test ciężka sytuacja, ponieważ dla mnie na scenę na umieszczenie mojego klienta w szkole, którego zatrzymanie bywa to robi właściwie nie do zrobienia mienie do nie do przeskoczenia, a takich klientów których, którzy stąd wyrzuceni ze szkoły do szkoły ja cały czas szukamy dla nich szkopuł to znaczy jest 1 sposób, który który prawdopodobnie by rozwiązał tę sytuację i w wielu przypadkach rzeź już byśmy z tego sposobu skorzystali to się udało mianowicie nauczyciel wspomagający to znaczy taka osoba, którą szkoli psycholog i psychoterapeuta szkoli ją w tym jak postępować z tym konkretnym dzieckiem i ta osoba chodzi z tym dzieckiem do szkoły do normalnej szkoły do normalnej klasy, ale i jest na wszystkich lekcjach i też bardzo sprawny system za to płaci, jeżeli dziecko na diagnozę z zespołem Aspergera to płać jak mazda diagnozę inną to nie płacili nawet wtedy właśnie niestety bywa że w rozładowaniu marzy o 0 sam prowadzi tak wtedy też są takie sytuacje tak tak, ale rozumiem, że to ich cała idea jest taka, że przez pewien czas tak przez pewien czas, ale ten czas bywa dosyć długi np. rok 1,5 bez zmian jest zaś zasłynął skończył odsyłam wszystkich państwa do tego wywiadu naszym gościem była pani dr Barbara Barska Karłowska psychologa kliniczny SWPS Uniwersytet humanistyczny dziękuję bardzo dziękuję pani dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA