REKLAMA

Czym jest ekopoetyka?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-11-25 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaczynamy magazyn Horyzonty przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu dr Julia Fiedorczuk dobry wieczór dobry wieczór poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka, a przede wszystkim odpowiedzialność Chełmianka w ich tak chyba można mieć swój wybór jest tożsamość się, nad którą pracuje się od wielu lat nie tylko dla siebie, ale też dla nas wszystkich wyrzeka się bada też sprawdzasz łączy się z innymi odpowiedzialnymi za zmianami organizujesz różnego Rozwiń » rodzaju inicjatywy gminne czy też był się, by być bardziej określił jako aktywistka ekologiczną czy może już jako ekolożka z, czyja wiem, że nie jestem nie jestem pewna jak kot jest różnica raczej pewnie jako aktywistkę na razie pewnie jakoś tak, żeby jako aktywistka bez względu na to, że ja się przede wszystkim poruszam jednak w obrębie humanistyki i poezji i sztuki i literatury i to są te przestrzenie w to jest moje moje pole zespole, który ja uprawiam i na tym polu staram się w jaki sposób ugruntować czy zaszczepiać myślenie ekologiczne, więc że, jeżeli już musiałabym jakoś się etykietki sobie przyprawić może to byłaby byłoby coś w rodzaju takiego filozofki Jeanne może stać nas, więc teraz bardzo zgrane trio może morze może coś można w tym kierunku, jeżeli te mają rozmaite działania miałoby mieć wspólne wspólny mianownik w od jakiegoś czasu łączysz czy też pokazujesz czy dowodzi, iż połączeń między ekologią, a poezją ekologia i poezja tylko na pierwszy rzut oka mogą być odległa, ale przecież, żeby po pierwszej inne myślicie refleksji na ten temat to człowiek zdaje sprawę sobie z tego, że na obie te dziedziny łączy bardzo wysoki stopień wrażliwości tyle tylko, że faktycznie dotychczasowe powszechne wyobrażenie o tym, meczem ekologia się zajmuje jeśli myślimy o aktywistach no to wyobrażamy sobie tych ludzi przykutych łańcuchami do drzewa ewentualnie z działaczy Greenpeace, którzy by zrzucają z dachów ważnych budynków jakiś ważny oświadczenia na wielkich płachtach inne niewiele się mówi o tym co można rzeczywiście w dziedzinie humanistyki Mes działać jak bardzo to jest w zasadzie oczywiste jak bardzo to się łączy, a wcale nie jakiś abstrakcyjny tym bardzo ciekawa ile ner w świecie humanistyki i to już mam namyśli naprawdę świat inny jest takich osób jak te bowiem łączyć się w formalnie lub nieformalnie, by działacze na ile to jest faktycznie działalność awangardowa na ile można już nazwać pewnym prądem w tym, że to jest pewien front to jest działalność dość awangardy awangardowa nadal w Polsce na taki mam wrażenie gdzie, o ile dosyć się w prężnie rozwija się taki nurt, który się po angielsku nazywa ani na starych, czyli na badania nad zwierzętami w humanistyce dojść mocny bardzo silny nurt czy czy inny nurt, który się określa mianem post humanizmu to Eco krytyka, czyli taki Namysł nad relacją między człowiekiem środowiskiem naturalnym i próba wykorzystania humanistyki czy aktywizowania humanistyki do budowania posta w ludzkich granicę jako mniej restrykcyjne w stosunku do poselskiej przyrody to mam wrażenie, że na gruncie polskiego literaturoznawca czy polskiej humanistyki dopiero się zaczyna oczywiście są ludzie, którzy dorobią były już pierwsze konferencje były pierwsze publikacje także są ludzie, którzy dorobią najbardziej w obszarze humanistyki języka angielskiego, a my, czyli stany Zjednoczone wielka Brytania to jest już silny trend również w obszarze języka niemieckiego no i teraz pytanie na lata na silny trend jest mocno w świecie akademickim, a na ile realizuje jak rozumiem domyślną wizje, czyli przekracza te to akademicką w kryzysie największe wyzwanie prawda ze wszystkim wyburzyć ciałami w ogóle to jest o potężne wyzwanie tych czasów cokolwiek się nie próbuje zrobić też spróbować dotrzeć, z czym z jakąś kwestię z problemem Niewiem z pytaniem do kogoś, kto myśli trochę inaczej niż myślimy, gdy koszt to funkcjonuje trochę innego obiegu wiedzy tak, bo wiele mówi się w tej chwili o tym, że wszyscy trochę funkcją języki bańkach informacyjnych jest poniekąd z LM inny skutek tego, że żyjemy w internecie tak mamy do swojej społeczności wydaje się, że wszyscy mieliśmy na to samo dziękujemy same teksty taka pojawia się taki taki efekt Echa, że ci słyszymy swoje własne słowa odbity po prostu od ścian naszych znajomych, ale nie tylko to, ale tak jest również w obrębie nie wiem dyscyplin naukowych, gdzie też nie ma nie ma dialogu pomiędzy dyscyplinami między humanistyką, a naukami ścisłymi, gdzie nie ma dialogu pomiędzy ludźmi nie ma między akademikami załóżmy ludźmi nie wiem dziś na ulicy 33 czy 3 z ludźmi trochę trochę trochę słabiej wykształconymi czy wrogami czyhającymi, gdy po prostu światopoglądy są jakoś oddzielone gość przepaścią, więc w moim wielkim marzeniem takim pragnieniem czymś co wydaje się niebywale, jakby w tej chwili pilne jest próba przełamywania barier pomiędzy tymi bankami, z którymi żyjemy jak i zwiewna na różne sposoby wychodzenia do ludzi na różne sposoby i bardzo zależy na tym, że humanistyka właśnie nie była taką wierzą w kości Słoniowej zamknięto dla specjalistów operującą dyskursem którzy, który rozumiał tylko specjaliści IT są z poezją bardzo mi zależy na tym nie tylko jest dużo zaangażowanych poetów w tej chwili w Polsce, którym zależy na tym, że poezja właśnie, jakby źli docierała do ludzi, żeby ludzie współ uczestniczyli w praktykowaniu też poezji, żeby ona miała znaczenie dla tych czasów dla tych problemów, które mamy w tej chwili naprawdę dla ludzi, żeby to niebyła jakaś elitarna w stół, a więc, że elitarne zajęcie grupki nie wiem akademików 3 czy poetów we własnym gronie jest wizje, jakby ta kwestia komunikowania się pomiędzy tymi bankami kwestia komunikowania trudnych problemów to jest problem dotyczy to też kwestia nr 1 klimatolodzy sami o tym, mówią, że być może 1 znajduje się już problemów, jaki w ogóle mamy w Onkologii tę sprawę komunikowania wiedzy na temat zmian klimatycznych ludzie w to nie wierzą ludzie nie chcą tego słuchać ludzi się drażnić ich sprawa się też są oszukiwani, że może, że to jest jakaś tyscy wydumane go my też, że są ludzie ludzie oprócz tego, że żyją, że w różnych bankach informacyjnych, toteż mają zupełnie różny zakres decyzyjności zupełnie inny efekt może wywrzeć poinformowanie o milionach obywateli, którzy mają niewielki wpły w na rzeczywistość o zagrożeniach ekologicznych, a powiedzmy kilkudziesięciu czy kilkuset przywódców światowych, którzy 1 decyzją mogliby faktyczne zmiany wprowadzić na i teraz pytanie czy jak i jakikolwiek przekaz poetycki akademickich humanistyczne inny ma szansę dotrzeć bezpośrednio od razu do decydentów czy to jednak zawsze musi być się inicjatywa oddolna najpierw poleci mówią do ludu następnie ludziach także ulice nie wyobrażam sobie rozmawiania z politykami za pomocą poezji w warzywach i w pewnym sensie w pewnym sensie jest ich jak jestem zawsze dla mnie była narzędziem go w kontestacji po prostu jest dla mnie nadal narzędziem Konstal kontestacji zamień narzędzia do pobudzania pobudzania wyobraźni pobudzania ani gniewu wtedy, gdy trzeba pobudzanie pielęgnowania wrażliwości i Pile nie ma takiej dzikiej myślę, że nam też bardzo brakuje jak za nią bardzo dużo myślę o dzikości jako takiej wartości, która już sprawę, że zaprzepaszczono na różnych płaszczyznach było ono bardzo wierzymy w technologii oczywiście też inną i korzysta z technologii ma nadzieję na to że, że różne rozwiązania technologiczne się pojawią, które pomogą nam walczyć ze zmianami klimatycznymi, ale mam wrażenie że, wkładając całą tę wiarę w technologii LNG tracimy rzeczywiście kontakt z ciałem, a on stykiem asów z takim aspektem naszego własnego istnienia, który budzi, który jest dziki był dziki dzikość naszego własnego organizmu dzika przyroda już, jakby coraz rzadziej występuje tak naprawdę przyroda w stanie dzikim tak prawdziwy las dziki rafy ale gdzie myśli to brzmi naprawdę intrygująco wyszło im głównie od różnych ras kojarzy się z bardzo bardzo ukształtowanym zdyscyplinowanymi wybranymi świadomie myślami ani dzikim niekoniecznie świadomie to znaczy różne rzeczy różne różne inne różne rzeczy tutaj wchodzą w grę w Indiach zaś dla różnych poetów prawda z 1 strony jest dyscyplinarka z tą formalną, ale ta dyscyplina formalna Otóż jeśli mówi coraz więcej osób z Realem 3 Nowak rytmy poezji odpowiadają w jaki sposób takim głębokim rytm życia o tym, mówią krytycy ewolucyjnie, którzy nie nasza gra, bo jest taki jest krytyk, który pisze o Szekspirze Jon pokazuje, że rytm Szekspira są absolutnie naturalne rytmy tak duże Glonass przyciągają, a przyciąga nas coś takiego jak zbitki z dźwięku i sensu decyzji bardzo pierwotne koty z bardzo pierwotnego i ewolucyjnie w ogóle ludzi w wykształcona kontakt z połaci i to nie jest także poeci piszą tylko z tego racjonalnego takiego się one umysłowości piszą w park dzikich miejsc w sobie tak naprawdę jak myślisz o wizjonera różnych mistyka z o właśnie buntownika ach to od źródła LED źródło w ogóle twórczości każdy twórczości artystycznej w tym też poetyckie teksty bardzo tajemniczego jestem głęboko przekonana, że źródło twórczości ludzkiej artystycznej w tym właśnie poetyckiej i dokładnie takie samo jak źródło naturalnej twórczości znaczy ta sama energia i za to ich Niewiem powoduje duże, a ptak śpiewa śpiewa w sposób bardzo zorganizowany bardzo teraz wiadomo, że śpiewa ptasie mają składnie nawet co ważne tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie sama energia sprawia, że tak śpiewa, że tak buduje, ale nie wiemy i zakonserwowane gniazdo orzeka rzeźbili w Kortowie i w ten sposób ta sama energia sprawią, że osób pojawia się ktoś taki nie jak Leśmian także znajdzie się rozmawiałam Oleś nianie i to po prostu komponuje swój wybór niesamowite nieprawdopodobne wiersze tak z wielkim słowo tchórzostwem właśnie tymi rytmami takimi niesamowitymi erotycznymi bardzo bardzo śledczym świadczącymi takimi mocnym, ale nie wiem, jakim mocnym fundamentalnym kontakcie z materialną rzeczywistość się tak z cielesnością z właśnie z Rosjan no tak, ale on właśnie miał ten ma linowych Rusiniak lat dzisiejsi poeci mają bloki betonu buldożery wokół siebie ciasne przestrzenie szklane domy na Lotosie przekładana Eco oraz innych dość przykłada znaczy właśnie na istniejących metafor porównań do przyrody rytmów przyrodniczych wieżach czy nawet tego już nie czujemy tego nie widzimy tak co to znaczy wiatr między liśćmi, bo my mamy do jasne pewnie, że także Taste sceneria współczesnej poezji zupełnie inna i to było liczne, gdybyśmy teraz zaczęli pisać wiersze krzyż pastoralny tak to była jakaś głupota kompletna nie dostanie też rezerwowy nieprawda bez broni się dzieje, ale z tą dzikością chodzi, że chodzi jeszcze coś innego chodzi o to, że z bardzo dużą o naszego języka, a od myślenia i komunikowania się podlega takiemu formatowanie przez to właśnie, że np. mamy Facebooka i wszyscy powtarzamy trochę to samo jedni drugich przez to, że jesteśmy tak zawaleni informacjami i wiedzą mamy tak dużo wiedzy, że ta wiedza nam czasami przesłaniała najprostsze fakty fakt czasem sam trudno zobaczyć coś koło Tesco leży tuż przed naszym nosem, dlatego że mamy wiedzę, do której się automatycznie odwołujemy zamysł popatrzeć na coś ją taki przykład ostatnio z moimi studentami, którzy zresztą bardzo cudownie na dziś nie obrażą, że w erze opowiada o inflacji w ten sposób, ale daleki stąd pytanie co pokazał im stworzyć na 2 wieża, która była obok siebie na kartce i uważam, że wszyscy patrzą na to, że nikt nie patrzy na to, że ich obydwu pytanie czy one się różnią i wyścig w pierwszej chwili nikt nie stworzono te wiersze Kofty patrzyli na mnie, próbując wyrwać z domu odpowie on zachodzić w realiach jak pomyślałam, żeby nic czy ten ten problem z percepcją, który ma metro polega na tym, że mamy kłopot z tym, żeby wprost na pewne rzeczy spojrzeć i moim zdaniem tych strat to właśnie ta dzika wyobraźnia czy dziki myślenie ty też takie myślenie, które nie owija w bawełnę tylko my być może i właśnie patrzcie, tym bardziej ale, o czym jest cały czas jesteśmy zdolni do dzikiego myślenia, aby w świecie bardzo ucywilizowany daleko, bo poukładanym, gdzie ta technologia jest cyfryzacja jest tak daleko wszędzie i zarazem zakotwiczona w nas być kości nie ma w Mainz do rzeczy czy jesteśmy nadal zdolni dziką myślę moim zdaniem to znaczyć, gdybyśmy nie byli to starożytne absolutnie stuprocentowo zniewoleni tak to znaczyło, że możesz tylko o turystach analizy jak był mąż tylko iść utartymi koleinami roślinami, które wyznaczył braci Wierzynek Info i rynek informacji rynek przede wszystkim informacji właśnie ten ten zalew informacji, że tak nie wolno umożliwiło granica absolutną umysłowe tak, że niewolnikami jeszcze nie zdążyliśmy tego pewna anomalia mam nawet psy w drobny dowódcy w tej kwestii bombę pojutrze w ramach festiwalu myśli abstrakcyjnej organizujesz prowadzi się spotkanie wokół Eco poetyki ne i dowodem na to, że jednak nie jesteśmy niewolnikami umysłowymi 100, że już dawno nie ma miejsca na to spotkanie jest tak duże zainteresowanie, że my możemy państwu teraz opowiedzieć się co nieco o klimacie tego spotkania jego temacie Annę o jego gościu czy współprowadzącym, ale tak naprawdę wygląda na to, że trochę zainteresowania tą dziką myślą jego poetyką zaczyna się budzić również dzięki swej działalności NT Noma mam tak bardzo się z tego cieszy, że to zainteresowanie, które się pójdzie to nasze budzi trochę na takiej samej zasadzie jak mysz, kiedy ta dzika przyroda już w nich nic na losy biegną do rezerwatów tak po prostu w panice więc, że to, że to, że ludzie zaczynają za materiał dla rezerwowych, ale los jednak rezerwaty jego dzikiego o tym, dzikim Leśnica jak w pewnym sensie mamy nadzieję, że nie zależy jak by nie tylko rezerwat, że może jakiś jakich matecznik tak, z którego z, którego coś będzie mogło wyrosnąć rozprzestrzenić się jej po prostu mułu gdzieś się rozrastał zna się po ziemi w twoim partnerem we wprowadzaniu tych tematów dobre przestrzeni publicznej w Polsce sfera dobry tran on również będzie prowadzącym, ale to spotkanie będziecie poruszać się przedziwne tematy, ale powiedzmy najpierw słuchaczom kim jest radar do rajdu Bertram jest meksykańskim poetą i tłumaczy, że my mieszkający w Polsce od 25 lat on tłumaczy przede wszystkim z polskiego, ale też litewskiego jidysz na rząd hiszpański i jej też jest wykładowcą w Instytucie i turystyki na Uniwersytecie warszawskim jest też jest jest nieszczęście było ważne z autorami książki jako poetyce, a także kilka kilka projektów wspólnie wraz z zrealizowaliśmy go właśnie toaleta to praktyka jego poetyki to jest ranny w inny nasz wspólny nasze wspólne zainteresowania i coś zrobić razem robimy, toteż wielojęzyczny nie ze względu na to, że radość tłumaczymy też trochę tłumaczy, że to wielojęzyczność jest dla nas bardzo ważnym aspektem też rzadką okazję to jest momentami nieprzekraczalna bariera język już dawno NWR jest w ogromne wyzwanie tak to jest ogromne wyzwania ale, ale też ciekawe wyzwanie my też jak żyjemy w takim świecie bardzo globalnym, a do tego o wydanie nam się, że wielojęzyczność i przypominanie o tych mniejszych językach w świecie zdominowanym przez angielski też jest wciąż bardzo ważne małe, a do powracania do języków, które w, jaki sposób są w kryzysie straszyła też masy własnej jako logiczny aspekt można powiedzieć to porozmawiajmy o języku, którym naprawdę rzadko mówimy czy nawet myślimy to jest temat spotkania po jutrzejszego na język przyrody czy też język świata otaczającego nas, ale nie język ludzki będziecie doszukiwać w tym języku poezji w to znaczy to będzie chyba trochę może odwrotnie będziemy czytać ludzkie wiersza i może nawet próbować coś napisać albo los swojego taty i pierwszy krok po sprawie kolejnych meczów nie leży w kierunku tak czegoś się czegoś kolektywnie napisanego natomiast chodziłoby o to, że by w tym wierszem potraktować jako narzędzie z 1 strony pracy ze sobą z drugiej strony, że narzędzie komunikowania się ze światem właśnie spoza ludzką przyrodzoną wierszami ludzkimi w taki styl narracji po traktach wierszami tak, jeżeli ludzkim, dlatego że wiersze ludzkie, że wiele o 11 Rzeszów powiedziałam, że wiezie ludzkie też wypływają z tego, że wzrost tego w samej energii nadzoruje średniaków zawiezie ptaków n p . tak albo wiesz, że w Aliorze NKW skał to jest nasz gość jest taka, że ludzka poezja bardzo często w jaki sposób bardzo często tematycznie mu będzie mówi o poselskich przyrodzie podziemnej części test nie nie ma VAT od większego tematu dla dla ludzkiej poezji niż ta niższy niższy niż przyroda pierwszym wierszem, którym zaczniemy na warsztat to będą w ogóle fragmenty pieśni nad pieśniami biblijnej aż tak, którą papież las tak sięgały do klasyki ptak, którą na, które patrzymy z perspektywy właśnie takie ekologiczne, lecz staramy się pokazać, że ten wiersz, który można potraktować jako o jako taki hymny na okna na część z tworzenia sworzeń, lecz stworzenie jak miałam mnóstwo wożeni wielu stworzenie, które jak najbardziej mają głos również tym wierszu takie najbardziej mają głos z istoty, które właśnie wszystkie są kosztem rozśpiewanej rozdane i cała ta sceneria pieśń nad pieśniami czegoś tam no i są głosy kochanków są głosy właśnie rozmaitych istnień, więc czytamy też nad pieśniami czyta fragmenty pieśni nad pieśniami jako pieśń o takiej wielkiej pieśni świata, która składa się z głosów rozmaitych stworzeń wraz z pytaniem o wgląd w ciekawe czy takie typy tak pytanie inni w tym wszystkim kluczowe jest takie jak coś w ogóle stało, że ludzie uciszyli przyrodę, bo to jest dla mnie tak naprawdę najdziwniejsze duże zbyt duże zwierzęta mają głos teraz strażnicy się mówi o tym, że rośliny też na różne sposoby się komunikują tak na to się okazuje okazuje się, że las w stanie naturalnym jest prosty taki rozgadany w ogóle społeczny organizm na tak zwierzęta wiemy, że nie tworzą tworzą więzi społeczne, że mają wiele zwierząt ma coś rodzaju kultury i też i też mają mają swój język nie ma, które mają języki są chemiczne na różnych poziomach na wszystkich poziomach świata materialnego zwrot odbywa się to rozmowę i o czym my widzimy ślad tego właśnie w pieśniach pieśniami taką głęboką intuicję dotyczącą tego rozdania świata, który jest też jakoś erotycznych po prostu o to, żeby ten rok jest fundamentalne Nottingham istot żywych tak to to położone są wzajemnie ze sobą jakoś połączone z lutego 25 nad pieśniami jako ten trend taki nowy dom pradawne wierszy erotyczne czy pieśni erotyczna ona ona ono tak naprawdę to zgłębia właśnie do RO tych rozgrywek i ich wolność Irakowi rano mąż ogląda, ale tak samo jest ich w 2 z wielu innych wieżach później i więcej, więc dziś wiemy o tym, że rzeź to, że nie tylko by ludzie się również ludzie komunikują różne rzeczy, że cały świat właśnie rozgadany, że wita nas polega właśnie na komunikowanie swojego swego istnienia, że ewolucja polega na, a na negocjowaniu np. różne rzeczy ze środowiskiem czasami to są negocjacje, które każą się z wchłonięciem 1 organizmu przez drugi, ale nie zawsze często kończą się jakimś rodzajem paktu powiedzmy symbiozy z moją ocenę, że wada, bo albo odwagi do współpracy i taką wielką zagadką, a on jest jak to już zdołali uciszyć ten świat wyobraża sobie, że jesteśmy jednymi, a zysk zamieni bywało tak niepojęte i trasy i kiedyś czytał wiersze bardzo często ta intuicja o rozdaniu świata ma ona bardzo często wpły w jest obecna i dlatego wychodzimy od wierszy AM oto, żeby móc je w ogóle pomyśleć o tym, żeby móc o tym, pomyśle, żeby móc uciszyć być może w jakim stopniu nasz ten monolog wewnętrzny taki neurotyczny, który po prostu nadaje nadaje nadaje nadaje, który przesłania nam cały świat, żeby móc się po prostu nastroić Trumana na odbiór tak to się będzie odbywał w takim miejscu EMC stacja Muranów piękne miejsce na Muranowie gazowego piękne tam już ma ostatnio pojechałam żeby, żeby porobić zdjęcia tam są piękne drzewa niedaleko, więc spróbujemy znaleźć sposób na to, że drzewa inaczej zobaczyć, żeby spróbować zobaczyć jego istoty które, która też koszty tych też coś komunikują wzywana ważny wiersz Szymborskiej o milczeniu drze w, a on być może trochę przewrotnie ten wiersz jest przewrotne, po czym polsko-czeskie wierzy, że pani milczą Mel opowiadasz swojej działalności, by to w Warszawie czy też w Polsce mocnej współpracy z radą dostanę, ale też nie należy do stowarzyszenia badaczy do literatury i środowiska tak to można nazwać też organizacja międzynarodowa i czym różni się twoja działalność tutaj w Polsce inne jest w porównaniu do tej działalności organizacji międzynarodowej albo też jak inni działacze na świecie inne próbują zmieniać się świat mając podobną poetykę w sobie aktem to znaczy moi znajomi ze Stanów, bo ta organizacja ono jest ona z ich została założona w stanach Zjednoczonych tyłem na organie organizacja akademicka przede wszystkim jako stosuje się w starych leczy and Environment IS, a więc ona zrzesza przede wszystkim akademików, ale też twórców poetów w tej chwili mam wrażenie, że wszyscy moi znajomi Ursusa na ulicach i procesu i idzie jak i uczestniczą w rozmaitych protestach tak i tak ważna jest od dłuższego czasu są konkretne w różnych miejscach rzeczy które, które ludzie próbują się walczyć n p . na Zachodzie Stanów zjednoczonych jest kwestia takiego rurociągu, który ma tam zostać poprowadzone kosztem ludności indiańskiej, więc nowy i moi znajomi z Azji w tej chwili protestują przede wszystkim tam słowo w kwestii tego rurociągu dla żołnierza głównie w dużej mierze to Toyota etc działania nasze polega na dochodzenie na ulice, ale też oczywiście miał w Giodo tam tam tam, gdzie się jest dziś na Uniwersytecie czy się na spotkaniu autorskim czy się pisze książkę czy się pracuje ze studentami czy prowadzisz kursy twórczego pisania not tam wszędzie po prostu robi się co można zrobić, czyli próbuje się ludzi w jaki sposób próbuje się próbuje się w ludziach zaszczepić pytanie tak naprawdę pytanie o o to w jaki sposób chcielibyśmy żyć to jakieś nasze miejsce na ziemi o to, jakie są tak naprawdę nasza wartość jak już jest jak mówią o wartościach w tej chwili w Polsce to takie słowo strasznie obciążone nie tak, jakbyśmy chcieli tak, ale my też równowartość znali już jest ważne, żeby powiedzieć, że my też mówimy o bardzo odległy o warto o tym nie są wartości niem religii związane z jakąś religią konkretną także 3 rzeczy, ale polityczne bardzo drogo ale, ale nie da się uciec od tego, że jednak moment to ma pewne na zachowanie światopoglądowe tak, a wręcz polityczny radykalizm złego absolutnie 100 % ja zawsze rośnie podkreśla, że ekologia polityczna strona 2 zlotego w branży wspólna po prostu jest wspólna z tego względu że, że te kwestie ekologiczne dotyczą dotyczą po prostu Łódź, a ludzkiego o już w bycia niebycia życia przeżycia warunków życia oraz w po straszliwej niesprawiedliwości, która dotyka wielu ludzi niż zwolnienie nie ponosząc żadnej odpowiedzialności za niszczenie środowiska, bo to przecież najbiedniejsi ludzie, czyli ci, którzy niewiele zaszkodzili tak naprawdę płacą na jej największą cenę za swoim zdrowiem stać na zdrowie w warunkach i męczeństwa Andrzej wraz z życia także oczywiście ekologia jest absolutnie jest polityczna poezja polityczna to wszystko co robimy to praca ta praca w, o których mówiłam przed chwilą era, o których myślę jak koło jako takim zbudowaniu duszy jako właśnie to mówił o budowaniu wolności tak dzikości wolności wolności myślenia wolności decydowania przecież to wszystko przekłada się też na jakość postawą Obywatelską absolutnie dla mnie dań są rzeczy to nie sądzę nie są jakieś po prostu nie wiem frywolne w rozrywki niż wybór uciekamy od świata ligi postarano się, że do wojewody z absurdu właśnie jej wrodzona naiwność niedojrzałość tak uważać, że można, że kontemplować przyrodę kupić sobie swój kawałeczek ziemi, by cieszyć się tą wolnością i uważać za miłośnika przyrody nowa ten traktat Acta w wspomniała wcześniej, by o tej nominacji człowieka, który z niewiadomych powodów uznał się za ukoronowanie stworzenia i odniosło ogromne efekty na tym polu ogromne sukcesy no a teraz przychodzi nam płacić za grzechy naszych przodków jak też oczywiście za nasze własne mam przed sobą artykuł z poprzedniego wydania tygodnika polityka ne, gdzie przytaczane są słowa w dzień sala lokalu, bo uważanego za założyciela i ekologii do brytyjskiego przyrodnika wielkiego obrońcy naszej planety Mel, który do przewiduje, że za kilkadziesiąt lat mniej więcej do 2007 roku NFZ giniemy w 80 % my ludzie i on patrzy na to z pełnym optymizmem dla WOŚP przyjmuje perspektywę planety i mówi że z tego punktu widzenia z punktu widzenia środowiska równowagi, Ergo właśnie organizmów równowagi życiowej właściwie jest dobra wiadomość jak to widzisz w latach trudno tak trudno trudno o trudno tak jednoznacznie, gdy przyklasnąć chodzi o rzeczywiście są takie momenty, kiedy są takie momenty kiedy, kiedy trudno nie podzielać silnie podzielać jego zdania tak, że ewidentnie ludzi za dużo nie wiem ja nie wiem bo, bo z drugiej strony przychodzi taki wchodzi do głowy taka myśl że, gdybyśmy sprawiedliwie podzielili się tym, że jest to dobra wstyd wystarczyło znika z koni zdarzyło wam z jego z 1 strony, jakby z 1 strony na razie taka myśl, że ludzie naprawdę zasłużyli na gitarę tak tylko, że zginął nie ci, którzy na nią zasłużyli w tym zaś jest mi trudno tak przyklasnąć temu użytkowanie, że w dniu 6 proc ludności, bo ci, którzy już teraz giną, bo to już się dzieje ci, którzy już teraz toną w Chinach Indiach ludzie mają tracą wszystko to nie są ci, którzy spowodowali niektórzy, którzy wyemitowali Gazy cieplarniane to do środowiska dlatego też wspomnimy, że pustynnienie terenów, którzy dzisiejsze wojny bardzo często betonu podłoże ekologiczne już dawno nie byłoby niepolityczne bardzo często są wolne zasoby zawodem nauczyciela jest powitała nas już dzieje ner, ale do Eli lama jest dosyć optymistyczne jak mówisz to właśnie nic ci, którzy najwięcej na grzeszy -li ne przeżyją mówi tak szacunki demograficzne przewidują, że około roku 2040 ludzkość będzie liczyć około 9 miliardów istnień z tego około 80 % do 2007 roku zginie nagle jednak nie załamuje rąk uważa, że 1 miliard wcale nie jest gorszy niż 9 miliardów sama ziemia, czyli Gaja przetrwał, ponieważ posiada mechanizmy pozwalające jej skutecznie przystosować się do zmian także tych, które są dziełem człowieka jeśli człowiek węża na miejsce innym organizmom jeśli jakaś część ludzkości przetrwa zdaniem Pawlaka też będzie dobrze, odkąd ludzie pojawili się na ziemi nastąpiło bardzo wiele katastrof podobnych do tych, które wkrótce nas czeka jestem przekonany, że te wydarzenia oddzielą ziarno od plew i w końcu na ziemi pozostaną ludzie, którzy naprawdę będą ją rozumieć i będą żyć z nią w zgodzie jestem optymistą będzie tak jak mówią Anna Fotyga bardzo bym chciała jeśli coś takiego w Onkologii ziemi, że podobno nie bardzo często także bardzo ekspansywny, acz generalnie bardzo ekspansywne gatunki giną to nie jest dobra strategia rzeźba nie bardzo jest aktywny ekspansywne gatunki giną w czystych także one ust dają, jakby pociął kark innemu gatunkowi, który im po w powiece wzrok uczy się na błędach poprzednich naszych błędach poprzednika i tak już ma szansę przetrwać, więc być może to jest trochę to co mówiła blok także, że dług netto wobec to jest moim zdaniem naj optymistycznie, że to się może zdarzyć to znaczy, że ludzkość po prostu ewoluuje być może razem ze swoimi maszynami w jaki sposób w ewoluuje zrobić następny krok ewolucyjny w stronę jakiś przytomności Wrony większy, ale musimy najpierw faktycznie wyginąć w takim razie nie zdaje w dużej mierze nie mam zielonego pojęcia ważne jest, by sposobów na wyginięcie mamy aż do wyboru 2 kolorów modne kolory wojny o konfliktach mamy przecież, że ten zasób broni wystarczające do tego, żeby w mniejszym złem i 60 ×, więc z Pogonią to się nie martwiła tak natomiast natomiast tutaj mamy sposób na wyginięcie mamy mnóstwo natomiast chodzi o to oto przetrwanie taki, kto mógł przetrwać to wręcz, że życie naj optymistycznie Przywara jest taki, że przetrwamy tylko zmienionej formie, a jeśli tak to też bardzo ciekawe teraz mówi się dużo o Irtyszu ponoć humanistyki na koniec bo, bo uważał, że natura i kultura to są takie 22 odrębne obszary ewolucja należy do natury kultura rządzi się trochę innymi prawami teraz wiadomo, że tak nie jest dużo mówi się o ku ewolucji jej na natury kulturowej tak to znaczy, że procesy kulturowe mają wpływ na to jak przebiega nasza biologiczna ewolucja, a przemiany biologiczne oczywiście są również podstawą dla rozmaitych form kultury wierzyli to działania rzeczywiście jest takie obustronne to znaczy, jeżeli nasze praktyki kulturowe i formy kultury, który wypracuje wypracowuje ME mają wpły w na naszą również biologiczną ewolucje to teraz pomyślmy jak doniosłą rolę ma humanistyka, która kształtuje nasze postawy, która kształtuje nasze sposoby myślenia, jeżeli to są rzeczy, które potencjalnie biorą udział w grę w budowaniu tego nowego gatunku tak, w którym którym być może następnym kroku będziemy MO w no to drodzy państwo by, tym bardziej zachęcamy, aby do refleksji do zanurzenia się w Eko poetyce po jutrzejsze spotkanie jest już zamknięte natomiast mamy dobrą wiadomość na wiosnę, aby wracają spotkania z Opola czy organizowane przez Julię Fiedorczuk AZA kilka dni, by pierwsza odsłona strony internetowej o poezji ekologii, a tak tak za kilka dni mam nadzieję, że uruchomimy już ze strony czy możemy zdradzić jakiś trop albo adresy tak adresy to w ww Eko www krokach Eco poetyka kropkę com w proszę państwa proszę, aby śledzić na rozproszyć śledzić to miejsce już niebawem będzie aktywne, a my na pewno będziemy zwracać się do tematu stronom dla nas bardzo ważne, a naszym gościem i przewodnikiem po świecie jako poetyki była dzisiaj dr Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka literacka odpowiedzialna ziemian KO dziękuję bardzo bardzo zapraszamy na informatyce Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA