REKLAMA

O raporcie NIK nt. działań Policji i SG rozmawiają Ilona Buttler, Wiktor Mrozowski i Krzysztof Woźniak

Skołowani
Data emisji:
2016-11-26 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień, ale Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani kolejna edycja audycje dzisiaj proszę państwa tak jak tydzień temu mówiłem powracamy do powrócimy do do raportu Najwyższej Izby Kontroli działania policji straży miejskich i gminnych na rzecz bezpieczeństwa pieszych rowerzystów wzeszłym tygodniu z Markiem Jankowskim z Najwyższej Izby Kontroli omawialiśmy ten raport dzisiaj z fachowcami specjalistami od bezpieczeństwa ruchu drogowego Ilona Buttler Instytut Rozwiń » transportu drogowego dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu Wiktor Mrozowski rzecznik niezmotoryzowanych osób niezmotoryzowanych kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych dzień dobry to jest dzień dobry i będziemy rozmawiać, ale w pierwszej części porozmawiamy też od bardzo ważnej rzeczy która, która rozgrzewa środowisko zajmujące się bezpieczeństwem ma ich też egzaminowaniem kandydatów, a propos zmian w rozporządzeniu ministerstwa infrastruktury dotyczące właśnie egzaminowania kandydatów na przyszłych kierowców Otóż od 10 listopada wykroczenia z tabeli nr 1 rozporządzenia są to wykroczenia bardzo niebezpieczne są w większości przypadków można zakwalifikować do tych wykroczeń, do których egzaminator może zaliczyć jako 1 błąd podczas egzaminu do tamtej pory tak nie było wykroczenia z tabeli nr 1 dysk kwalifikowały kandydata i od razu po wykroczeniu teraz egzaminator może to zakwalifikować jako o popełnienie błędu dalej prowadzić egzamin bez wyniku negatywnego oczywiście, jeżeli w ocenie egzaminatora nie naruszono aż tak bardzo zagrożenia na drodze i nie wywołano tak bardzo zagrożenia na drodze jak się państwu podoba te błędy są bardzo bardzo test wykroczenia są bardzo bardzo często niebezpieczne jak chociażby niezatrzymanie się przed znakiem stop przejazd na czerwonym świetle nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który już znajduje się na przejściu dla pieszych nie muszę powiedzieć, że wynik jest raczej byłabym za tym rozwiązaniem to z kilku powodów po pierwsze dlatego że, pamiętając swoje własne doświadczenie ze zdawania egzaminu wiem, że to jest niesłychanie emocjonalne sytuacja zatem ludzie przystępują do tego egzaminu po wysiłkiem kilkudziesięciu godzinach ekojazdy, więc te błędy z konieczności mogą się pojawiać nie, dlatego że ktoś chce specjalnie nie popełnić błąd rosły emocje luz brak doświadczenia i Wozniak poza tym przypominam, że już sobie, że w ostatnich latach dość często podnoszona takie argumenty, a mianowicie, że ludzie płacą za cały egzamin natomiast jest on przerywany po pierwsze, mieć już w pierwszym bądź jej interesom jak gdyby pozostaje w gestii mordów, po czym następne kolejne egzaminy prawda są jedynym głównym źródłem dochodów gminy wojewódzkich ośrodków są sobie, że dobrze jest, że przekazano pewne możliwości oceny przez egzaminatora osoby on ma troszkę więcej czasu na to, żeby ocenić, jeżeli ten błąd, który popełni n p . na początku osoba egzaminowana potem znajdzie swoje potwierdzenie winnych głębiach no to jest ewidentnie przesłanka do tego, żeby odesłać takiego kandydata do do poprawki, ale może się zdarzyć także ten pierwszy błąd prawda będzie jedynym błędem, a potem dana dana osoba w trakcie tego egzaminu udowodni, że jest przygotowany musimy uściślić, że to chodzi o wykonywanie zadań na egzaminie tym praktycznym jest kilka zadań np. parkowanie, jeżeli raz nie uda nam się tego zadania wykonać atutem jest 1 błąd możemy powtórzyć za drugim razem dziękuję nie zdał pan pani egzamin i teraz jest dokładnie tak samo z tymi właśnie wykroczeniami stabilne z tabeli numerach to co jest chyba nie nie nam w polu manewrowym tylko w ruchu ruch w ruchu na śniegu drogowym tak, tym bardziej jest to niebezpieczne dla mam placu no to coś innego chcielibyśmy też tezę, że każdy z nas jeżdżące jest już ponad 30 lat co pewien czas łapie się z głowy głupie błędy popełniamy w ruchu drogowym dziękuję, że np. moich współtowarzyszy na na drodze byli na tyle ostrożny, nic więc żeby zrekompensować mój błąd ja, więc sobie pani w czasie możemy na to pozwala nawet osoby, ale nie ma gwarancji, że jeżeli panda bezbłędnie zda bezbłędnie zdany egzamin, a mnie się dało kiedyś wydać za pierwszym razem z my to nie będzie pan tych błędów popełniono tu raczej powiedziałbym, że naszą główną intencją jest po pierwsze a prawidłowo ocenić daną osobę, która startuje w, a po drugie, jak gdyby ukierunkować się na to, aby w ruchu drogowym na zachód walczą o ostrożność brak ten margines tolerancji, zwłaszcza na początku swojej kariery SA za kierownicą, ponieważ takie błędy będą się zdarzały i gmin powiedziałbym, że raczej dla mnie ważniejsze jest, że po egzaminie np. pan ma pewne takie ramy dyscyplinujący turze może mniej z mniejszą prędkością poruszać się n p . na pewnych typach dróg niż doży natychmiast po pierwszym błędzie jest ona, więc być kasowane na nadejście pod cywilnym, lecz również zniesie wydaje, że głosowanie mówi jest słuszny to znaczy ten pierwszy moment wejścia do samochodu kursanta, który świeżo po uszy po 30 godzinach próbnych jazd może być stresujący tylko wydaje mi się też, że w momencie, kiedy nie jesteśmy zbytnio pewni swoich umiejętności przystępujemy do egzaminu to ten stres jest większy, ale i jednak wciąż dyskusja chyba toczy się może się toczyć wokół tego czy poszerzać możliwość dostępu do prawa jazdy osobom nawet dużych, które nie są zbytnio przygotowane czy też zawężać cenne ten moment wydają się, że tu stanowa ustawodawca poszedł właśnie w takim kierunku, że źle zdawalność poprawiało, a że jest w tym momencie Relpol zdawalności i ile powiedziałabym jakiś ukłon w stosunku do ludzi to znaczy każdy mógł w każdym przypadku egzaminator na końcu egzaminu może uwzględnić ten pierwszy błąd natomiast uroczych wam się intencja była taka, że on nie przerywa egzaminu natychmiast ten pierwszy błąd tylko można go kontynuować dialog chodzi o to, że są te zadania 1 z zadań też są zadania są zadania z tabeli nr 1 jak np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię i wezbrany jako lekko je wykonywanie zadania na egzaminie praktycznym i do każdego do 10 listopada było także popełnienie wykroczenia z tej tabeli nr 1 od razu dyskwalifikował kandydata to popełni nie było zaliczane jako jedyny możliwy błąd do popełnienia w tym wykonywanie zadania taki n p . przy parkowaniu i do tego 10 listopada może się zdarzyć raz tak jak rozumiem nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię na przejściu dla pieszych, jeżeli egzaminator ocenił, że dotychczasowe działania były Okaj dajesz kandydata niż dotychczasowe działania to jest pierwszy wyjazd za 6 lat wtedy zaczną się zastanawiać czy już momencie, bo takie tak jak za mniejsze, a że tak powiem zdarza się nagminnie także mamy pierwsze przejście dla pieszych zaraz przy bramie z wyjątkiem wyjazdowej ze środka ich już oblewano egzamin to takie przypadki wydają się jedno niezbyt takie rozsądne tak po to chyba to właśnie pani w nadmiarze szans w Azji okazać, że jeżeli taki przypadek zdarzy się też przy ostatniej mili, że tak powiem z do ośrodka, kiedy już przed konkursem kandydat zdający egzamin nie jest pewny tego, że zda i opel i dekoncentruje się to też niedobrze, bo to oznacza, że siadając później do samochodu też będzie zdekoncentrować one tak tej wydaje się, że powinniśmy wymagać i też wymagać od innych kierowców jak sami jeździmy, żeby posiada idą pełną zdolność do koncentracji się Norweg przynajmniej taką pozwalającą traktować innych użytkowników sposób na taki bezpieczny ocet i przyznam się z tym, że widzę tutaj analogie do tego co zrobiono trochę z fotoradarami od dawna było wiadomo, że coś trzeba zmienić w tych rozporządzeniach, jeżeli chodzi o egzaminowanie kandydatów był problem z interpretacją tego stwarzanie zagrożenia faktycznie nie zawsze wykroczenia z tabeli numer nr 1 są od razu stwarzaniem zagrożenia na drodze dla innych uczestników, ale często są z trzeba coś było z tym zrobić nie wiedziano jak to do końca zrobić, więc uznano, że egzaminator może przerwać egzamin, jeżeli dojdzie do takiego wykroczenia, a nie musi, a moim zdaniem można, by było coś wynieść z tej tabeli faktycznie te wykroczenia, które są naprawdę niebezpieczne jak chociażby to nieustąpienie pierwszeństwa jak chociażby przejeżdżanie na czerwonym świetle, jeżeli raz damy kandydatowi pomożemy też myśleć, że to będzie kolejny raz, a nuż następnym razem się nie uda, ale nie wrzucono wszystko do 1 worka skrót informacji o nim wracamy i mam nadzieję już przejdziemy do raportu Najwyższej Izby Kontroli w druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego i Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych i ustaliliśmy podczas skrót informacji, że już nie wracam do tego rozporządzenia bo jakkolwiek cały czas dyskutuje a gdy budowaliśmy przez cały czas lew różne zdania co świadczy o tym, że jednak przepis jest pewien sposób są niejasne, a moim zdaniem, jeżeli przepisy Sol aż tak niejasne no to można, by było się zastanowić nad sensem ich wprowadzenia w ogóle mam nadzieję, że jeszcze jakiś pracę w ministerstwie infrastruktury na ten temat trwają, a my przechodzimy do raportu Najwyższej Izby Kontroli o działaniach policji straży gminnych miejskich na rzecz bezpieczeństwa pieszych rowerzystów jakiś czas temu ust, a tym samym składem spotkaliśmy się Apropos innego raportu najwyższej Izby koron kontroli, a propos zarządców dróg o działanie zarządców dróg na rzeczy poprawy bezpieczeństwa pieszych rowerzystów tym razem policja i tak zastanawiają się od czego zacząć i myślę, że dobrze będzie zaczniemy od bazy, na podstawie której policja buduje cały świat staje pod poprawy bezpieczeństwa pieszych rowerzystów mianowicie na temat systemu ewidencji wypadków i kolizji SEWIK tydzień temu dyrektor Marek Bieńkowski z Najwyższej Izby Kontroli był gościem nerek i mówił na temat właśnie ważności tej bazy danych, na podstawie której policja kreuje posłuchajmy co w Polsce wpły w w coś chochlik radiowe nam się wdał i dziwny dźwięk nastąpił seta, ale chodziło o to, że ważność polega na tym, że zdanych na temat kolizji wypadków drogowych w policja buduje swoją wiedzę i buduje miejsca weryfikuje miejsca, w których ma działać dyr Bieńkowski mówił również, że czasami nie zostają te dane zweryfikowane pomimo innego z wyroku sądu jaki by wskazywał na chociażby sprawców wypadków, że był inny w momencie prowadzenia czynności policja inny inny, bo inny po wyroku sądu to jest bardzo ciekawe to jak z tym systemem zbierania danych u nas w Polsce jest mamy dobry system eutanazja ten system już do rozwiązań tyle razy krytykowanej pewnie nie pierwszy raport NIK-u, który mówi o tym, że system zbierania danych jest jest wadliwy, ale ja się powiedzieć o czymś innym to znaczy, rozwijając ten wątek, że on stwarza problemy nie tylko policji, ale też czy organizacjom pozarządowym czy ekspertom, którzy bazują na tych danych w bojach, by takie przeświadczenie taką krytykę NIK-u dotyczące tych danych powoduje, że tak naprawdę znaczy mamy się opierać na jakich danych wyrok jest pewne wnioski czy odnośnie rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego przy organizacji ruchu w ogóle jak mają zarządcy drogi podchodzić do tych miejsc niebezpiecznych nie mówić tutaj o tym, że jeszcze problem związany z samymi danymi generuje no właśnie wiele problem nie tylko dla samej polisy ratusz właśnie dla innych instytucji i ja nie wiem dokładnie jak działa serwis nie wiem jak jak to wszystko przez to przytoczyć pewnie kilka kilka opinii na ten temat, ale wydaje mi się, że jej, by same są zaufanie do tego czy mamy dostęp do rzetelnych danych czy nie Janowicz jest podstawowym postawą istotą problemu, jeżeli chodzi o zbieranie danych co pani Ilona Buttler z Instytutu transportu samochodowego wie na ten temat wszystko wszystko może mniej realna szansa, że jestem takim użytkownikiem i ich w tej kwestii no będę raczej bronić strach policji mniejszym popierasz to co mówi nikt problem w Polsce polega na tym, że my wreszcie mamy tylko 1 Banksy SEWIK, która mnie no w miarę możliwości próbuję łączyć różne informacje o okoliczności wypadków drogowych i przez te wiele wiele lat nie dorobiliśmy się żadnej jakiś porównywalnej bazy danych istnieją bazy danych innych np. załóżmy baza tego co co świadczy lecznictwa, czyli baza szpitalna prawda, gdzie można wyłowić osoby, które po wypadkach trafiały do służby zdrowia i ewentualnie ocenić, iż po tym, ciężko się Alan na niej zintegrowane pewne zarząd dróg mają swoje bazy danych, gdyż jak, gdyby one są dość trudno dostępne dla innych osób natomiast prezes SEWIK myślę, że to zresztą został podkreślony w raporcie NIK jest relatywnie łatwo dostępne na różnych podmiotów nie tylko policyjnych interwencji na pewno warto się ona jest zrobiona przez policję, gdy ona ma zawiera błędy, ale zawiera błędy na w ww po prostu ich wypełniają ludzie inni, którzy nie przywiązują do tego wagi niektórzy przywiązują, ale też prawne jest taka, że to nie jest główne zadanie policji zbieranie tych danych i my powinniśmy stopniowo wraz z rozwojem naszego profesjonalnego przygotowania zdejmować z winy z policji kwestie zbierania danych n p . zarząd dróg mają z inwentaryzowane dron nie wszystkie, ale nie, które mają i nie ma powodu, że policja np. pracowicie wkładała tam pewne informacje dotyczące infrastruktury wystarczy lokalizacji geograficznej wtedy wiadomo już, jakie są parametry znane zaczyna się problem, bo ja np. tych jest temu uwikłana w program unijny z tej różnicy, czyli badania pogłębione wypadków drogowych kierowców jednośladowych czy i rowerzystów motorowerzystów i kiedy próbowałem dostać się dane drogowe to się okazało, że oczywiście podkłady dostanę w 1 instytucji, ale organizację ruchu już m. in . w ogóle więc, żeby dotrzeć do tych informacji teoretycznie jest to AM powiedziałbym pod górkę wszystko, więc efekt jest taki, że policja właściwie w jaki sposób łatać dziury tego co my mamy w tej chwili w systemie en naszym zbierania danych i druga sprawa, którą pan powiedział mianowicie, że innym pewne dane, które inne są potem pozyskiwane w proces się inne sądy prokuratorskim sądem nie są uzupełniane i toteż prawda natomiast problem polega na tym czy zawsze na miejscu potrzebne to znaczy oczywiście do takich analiz typu run, który nikt tutaj bardzo ostro podkreślał, że np. 3 % prawie 65 % winna jest kierowców ani pieszych prawdy i t d. być może Noma to jakieś znaczenie natomiast dla nas się z naszego punktu widzenia jest ważniejsze w jakimś miejscu doszło jakieś błędy zostały popełnione z zasadą jest także to nie jest tak szybko 1 strona, która nie tutaj też inaczej chodzi o to chodziło o ciężkości wypadków też, a wy zaś inny zakres naszej inaczej policja zaczyna działać w miejscach, gdzie ma powiedzmy 3 wypadki ciężkie bądź śmiertelne ze skutkiem śmiertelnym, a inaczej działa, gdzie są te wypadki lekkie i tutaj też pochodzi właśnie tu o tę weryfikację instytucjonalne w 22 jak gdyby problemy pierwsza to jest jak się klasyfikuje ciężko jest w tej chwili w Polsce, a druga to są tzw. miejsca koncentracji wypadków w Limie z zagrożeń, które lokalizuje myślę na podstawie wykracza i że chodzi o to pierwszą część w Polsce system jest bardzo ułomny to znaczy my praktycznie troszkę tak pod kontem my kodeksu karnego mamy 2 kategorie ciężkie jest powyżej 7 dni nieobecności w pracy natomiast wykroczenia poniższy Ytong klasyfikacji robią najczęściej biegli sądowi na poziomie postępowania prokuratorskiego i tu rzeczywiście być może wstecznie nie wraca ta informacja zawsze do do sejmiku nie jest weryfikowane, ale też prawda jest taka, że policjanci na powrót są w stanie je, gdyby przybliżyć się do tej rzeczywistej liczby, ponieważ tak kupić bezpośrednio po wypadku policjant jedzie do szpitala i rozmawia z lekarzem, więc już pierwszy, gdyby informacje o takiej osobie ma, a poza tym jest kontakt z ze szpitalem jest w stanie jak gdyby tutaj inny pozyskać pewną wiedzę czy jest to ciężkie czy nie jeżdżą dlatego do szpitala źle, że jest obowiązek zrobienia z oceny stanu trzeźwości prawda tych wszystkich osób, więc tutaj na pewno jest będą błędy na pewno, ale prawda jest taka, że nawet kibice czasem mają problemy z oceny ciężkości natomiast jeszcze jedno zdanie i teraz przepraszam hejt rzeczywiście zajmuje cały czas w tej chwili w Europie jesteśmy na etapie el MED przechodzenie na skalę Base z raną, czyli część kości obrażenia okazały się inne definicje ciężkich obrażeń są różne w różnych krajach my tu się zacznie problem, dlatego że generalnie cały cała instytucji wszystkie instytucje w Polsce są nieprzygotowane szyby, żeby stosować Moskale na razie próbujemy konwertować skalenia jest 10 na nagraniu musi pani wytłumaczyć co to jest swoistym widzieli to jest taka skala obrażeń stosowane również inne natomiast stosowana przez naszą służbę zdrowia innych miast generalnie to co zaleczył ceny jest w tej chwili w komisji Europejskiej to jest przed przejściem na skalę Made, czyli takich obrażeń i my próbujemy Tuska dystansować w tej chwili w naszym projekcie generalnie moje wrażenia są takie, że po zastosowaniu tej skali, a ciężkie obrażenia rys 3 plus i wyższej do 6 trend prawdopodobnie tak dziś ciężko rannych u nas w Polsce trochę spadnie, bo my jednak to jest nie to samo co 7 z nich np. nieobecności w nędzy przepraszam już chętnych do Rosji w kieleckim, że wielu osób niezmotoryzowanych wciąż wciąż wydaje mi się jeszcze raz podkreślę, że podstawą interwencji publicznej interwencji jak i polityki związanej z bezpieczeństwem ruchu drogowego muszą być rzetelne dane i toczy to właśnie 6330 %, jeżeli chodzi o spowodowanie wypadku przez przyspieszyć przez kierowców musimy o tym, doskonale wiedzieć, bo to nie jest tylko rzeczy taka, że będziemy wiedzieć, które to są miejsca należy wszystkie inne interwencje, które właśnie na podstawie Niko ma podejmować rząd czy ministerstwo muszą być oparte jakiekolwiek dane no i wypadałoby, żeby te dane były rzetelne i mówią o organizacji pozarządowej, że tak naprawdę nie wiemy, gdzie w Kielcach są takie niebezpieczne miejsca to znaczy wiemy z takich bez takiej publicystyki z informacji, których medialnych, ale większość informacji medialnych jest na podstawie tez tej bastei bramę a gdzie dochodzi do wypadku, skąd wiemy, że widziałem, ale policji czy śledzimy śledzimy na bieżąco co co 10, jeżeli chodzi o wypadki rowerzystów, ale nie był patrząc na skalę państwa podejmowanie właśnie takiej interwencji musi być oparte o te dane i czy to będą dane gromadzone przez policję czy zarządcy drogi wydaje mi się, że to co pani wspomniała o tym, że policjant przy wypadku później jedzie do do szpitala bada i t d . zbiera dane ze mnie patrzeć i tak będzie zawsze lepszym z takim jak jest torem danych niż nie zarządca drogi, bo zarządcy drogi to sam drogowcy liczą oni mają tak szerokie pojęcie o bezpieczeństwie ruchu drogowego mówi tutaj styka powodem wypadków to jestem tutaj sceptycznie do tego nastawiony źle się, że policja bardziej się do tego nadaje co innego jest jakby dysponowani zarządzanie bazą danych, ale samo zbieranie danych to wydaje mi się też są elementy były dni pracy policji taki i 1 z obowiązków i rzetelne wypełnianie tych obowiązków wydaje mi się, że jest jej jak być podstawą funkcjonowania całych ziaren Najwyższa Izba Kontroli postuluje o w zbudowanie innej niezależnej bazy danych nie wiem przez kogo miałaby ona być zrobiona, ale rozumiemy nierealne w tej Państwowej dziwne iż, aby zweryfikowała te dane zbierane do systemu ewidencji wypadków i po i kolizji będziemy konkurować na 2 bazy danych za 31 z drogą będą konkurować co wtedy stanie się z wiekiem czy te dane, które były historyczna sejmiku będą generowały jakieś wnioski czy będziemy mogli prowadzić na tej podstawie nie znali język nierealny, bo w tej chwili tak rodzi się my jesteśmy otwarci na nasypie koło, jeżeli chodzi również o współpracę międzynarodową w dalszej kariery, więc dość, że zbudowanie w ogóle jest Janusz Nowak na razie nie zbudować i że nie zbudować nowy system to co on usprawnić w obecnym zbieraniu tych danych lepiej szkolić policjantów to Najwyższa Izba Kontroli, mówi że coraz lepiej są przeszkoleni policjanci w stosunku, porównując do do raportu, który 3 lata temu się ukazał na temat w ogóle bezpieczeństwa ruchu drogowego z Alejami służy to są 2 różne sprawy natomiast my mówimy w tej chwili obrazach powiedziałbym raczej o pewnym szkoleniu policjantów wprowadzających dane do bazy danych tyły to jest bardzo specyficzna działalność i nic nie przypominam są takie dane chociażby z Holandii, gdzie wyglądało już, jeżeli do tej grupy policjantów czy osób ze scen serc zajętych tym wprowadzenie na analizowaniu danych się nie trafi co pewien czas to ich motywacji, jeżeli chodzi o jakość wprowadzanych danych zmienia się zatem ani powinni być szkoleni również w sensie jednolitości interpretacji różnych danych na przypominam z swego czasu w Polsce mieliśmy takie sytuacje, że wypadki ze zwierzętami domowymi były traktowane jako wypadki z pieszymi Frugo był jakiś tam właściciel praw i in w związku z tym można było ocenić czy ktoś jest winny prawda natomiast notuje z problem taki, że wydaje mi się, że z innym przyszłość to jest uzupełnienie tych baz i połączenie z innymi dostępnymi rejestrami, które istnieją w Polsce tu przede wszystkim myślę sobie o służbie zdrowia, bo rzeczywiście jest ogromny obszar, w którym który leży odłogiem, ale jednak to co pan mówił tutaj to są zarządy dróg i powiedziałbym, że się nie zgadzam, bo n p . w Warszawie ZDM ma bardzo mocną współpracę z policją na bieżąco pozyskuje dziękują wszystkim szkice i informacji o wypadkach nieraz roku on może to zbyt rzadko tworzą raporty o bezpieczeństwie m. in. identyfikując miejsca, gdzie dochodzi do tych wypadków możemy się powiedzieć z punktu widzenia rowerzystów, że np. elita i ta informacja jest w tej chwili niedostateczna tak naprawdę, bo np. w Warszawie zaczynają się pojawiać w tej chwili wypadki na ścieżkach rowerowych między 2 rowerzystami, który nie do końca są rejestrowane np. ale dużo tych rowerze ryzyko, że w Polsce mamy 2000 na 2400 gmin, gdyby każdy zarząd dróg czy nawet nie wiem w skali Powiatowej z powiatowy zarząd dróg czy wojewódzki zarząd dróg takie rzeczy gromadziły to może być inaczej wyglądała sama sama gmina, gdyby przyjmowała takie zadania to wydaje mi się na byłym byłoby problematyczne samych zarządców dróg po jej skrót informacji, więc tak od razu musiałem to z poinformować Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych Najwyższa Izba Kontroli o działaniach policji straży gminnych miejskich na rzecz bezpieczeństwa pieszych rowerzystów wracamy po skuciu informacji w trzecia rzesza audycje skołowani dyskusja trwa podczas krótkiej informacji nawet Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski w kieleckiej rzecznik osób niezmotoryzowanych i raport Najwyższej Izby Kontroli o działaniach policji straży miejskich gminnych na rzecz bezpieczeństwa pieszych rowerzystów baza danych dalej rozmawiamy o tej bazie danych, bo to na podstawie tego ma chociażby policja definiuje miejsca niebezpieczne, a przynajmniej tak widzimy w raporcie Najwyższej Izby Kontroli i tak się zastanawiam rozmawiając o tym co trzeba zmienić w pozyskiwaniu i zarządzali bazom danych właśnie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego, w czym my mamy możemy coś brzydko mówiąc ściągnąć zaciągnąć wykorzystać z europejskich doświadczeń w tym zakresie Vanilla pani jeździ na różne spotkania w szyję wiedziałem, że generalnie Thompson nas czeka w tej chwili w Polsce Alicja Trojak po grudzie w prawdę mówiąc to jest rozszerzenie pewnej odpowiedzialności innych instytucji nie tylko policję, bo myśmy się przyzwyczaić do tego, że policja jest takim dyżurnym chłopcem dobicia natomiast jest ileś instytucji działających w tych in w zakresie bezpieczeństwa i problem jest po pierwsze, lepsze spacyfikowanie zadanie dla tych instytucji mówię tutaj dla zarządów m. in. w zakresie zbierania danych, ale także to co jest inną piętą achillesową w tej chwili w Polsce jest współpraca między tymi instytucjami wzajemną wymianę informacji, więc myślę sobie, że tak policja robi w tej chwili to co sama jest wiele rzeczy, które można poprawić policja do poprawienia natomiast pewne rzeczy pewnie będziemy musieli nowelizować co bazy danych np. z tego mojego ostatniego projektu wynika z nich załóżmy w tym sejmiku jest bardzo niewiele informacji na temat urządzeń ochronnych stosowanych przez rowerzystów, czyli motocyklistów mówię to w kaskach i luźne ubranie i t d. pewne nie ma co może być jakąś przesłanką dla nas dla podejmowania działań totemy promocyjnych prawda więcej natomiast jest wiele rzeczy, których Pm szczerze nigdy nie widziałem, żeby ktokolwiek nie analizowała trendy policja pracowicie Toronto zbiera, więc sens no to jest problem, który trzeba po prostu usiąść, bo nie ma sensu powielać się roboty zbędnej w tej chwili, dlatego że nie ma na to czas w instytucjach, gdyby przekład, jeżeli chodzi oto niebezpieczne miejsce to ten stres, że mam tutaj pewien znak zapytania, bo nie wiem czy to jest rola policji lokalnej, że to raczej powinna być już, bazując m. in. na dokumentach wspieranych przez policję to powinny być jednak główne zadanie zarządu dróg, ale nie jest problem, który też warto podkreślić mianowicie inne lokalizacje tych miejsc niż my podwyższonego zagrożenia czy wręcz dużej liczby wypadków to jest takie tradycyjne podejście do bezpieczeństwa ruchu drogowego i trzeba powiedzieć, że po pierwsze, momentami jest od jakichś tam procent tylko tych wydatków poza tym to i tak troszkę się kłóci z naszym podejściem prewencyjnym, żeby stworzyć ta miejsce niebezpieczne co trzeba poczekać aż ktoś zginie prawda, więc generalnie bez sensu jest to raczej powiedziałbym, że powinniśmy korzystać z tego co już było co się zdarzyło i wyciągać pewne wnioski modyfikować te gminy obecny, w jakich miejscach, które są podobne do do tych miejsc, ale zasady jest tak, że w tej chwili się jednak odchodzi, bo w tutaj w tym raporcie bardzo mocno nikt optuje za tym, żeby to były punktowe miejsca natomiast generalnie raczej w tej chwili tendencja jedz my im bardziej uspokajanie pewnych ciągów czy nawet obszarów tych inni niż koncentracja na punktach z prostego powodu przyziemny po pierwsze, tam jest niewiele tych wypadków takim per saldo, więc związku z tym, by ewentualne no powiedziałbym zyski dla bezpieczeństwa są niewielkie poza tym te wypadki mimo wszystko migrują w Senacie nie zawsze jest tak, że w danym roku jest 5 i wiadomo, że następnym będzie też aż 5 tys nowe miejsca na wyraźne części dla pieszych dodaje Katarzyna w resorcie w raporcie NIK-u jest podkreślane, że rozproszenie tych zdarzeń drogowych stwarza problemy zarówno dla policji w określaniu no oczywiście brak standardów wyznaczania tych miejsc, ale też ważne dla zarządców drogi dom się wydaje, że jednak nie trzeba, jakby oceniać miejską malowania się zdarzeń drogowych wypadków kolizji tak dalej na podstawie tego dane historyczne, bo można to prognozować wystarczy, że tak pewnie zatrudnić audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, które takie miejsca potencjalnie w stanie wykazać czy to dotyczące infrastruktury rowerowej czy przejść dla pieszych nowy sami jak jeździmy po mieście i widzimy przejście dla pieszych przez 3 czy przez 2 pasy ruchu to jesteśmy sobie w stanie wyobrazić bardzo dużą rolę różnorodność zdarzeń drogowych, które mogą aktorom mogą mieć miejsce na na takim przejściu, ale jeszcze, by się, odnosząc do do działania policji w tym mniejsze wydaje, że ta krytyka policji przez przez NIK jest w pewnym stopniu uzasadniona przy okazji naszej ostatniej rozmowy na temat zarządców dróg krytykowaliśmy zarządców dróg z różnych względów, ale też parę zdań powiedzieć na temat policja przytoczyłem z tego co pamiętam wtedy taki inny przykład działań policji inne gminy w turach bodajże w Poznaniu z właśnie w 1 z miejsc, gdzie dosyć często piesi przechodzili na czerwonym świetle przy niskim natężeniu ruchu wlepia mandaty takie też miejsce mieliśmy w Kielcach przy 1 z galerii handlowych policja miała tam stały punkt obserwowania pieszych i wlepianie mandatów p t. akcji poprawiamy bezpieczeństwo pieszych to było potężne niż prawo skręcie i t d. mi się wydaje, że to jest pójście na łatwiznę i to co przez to wspomniał w przerwie, czyli takiej podejście policjantów dotrzeć do pójścia na łatwiznę były tak tutaj dostajemy premie za to, że duże, że wlepiono mandaty łapiemy łapiemy tych, którzy mieli, których jesteśmy w stanie najszybciej złapać to jest to jest droga, która dawno nie spełniałby założeń policji, czyli poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i tak naprawdę na nie przynosi wydają się żadnych efektów co potwierdza nikt tutaj w tym w tym raporcie dysze czytamy to to wychodzi na to, że w stosunku do liczby popełnianych wypadków drogowych sprawstwa wypadków drogowych piesi są dziesięciokrotnie częściej karani niż dziś kierujący pojazdami mechanicznymi to też wynika chyba z faktu, że nie ma infrastruktury pieszej jeśli mogę jeszcze inne na chwilę jej infrastruktura w piersiach więcej mówi chcemy nadrobić uznał, że w Meritum infrastruktura piesza jest jest taka nie inne miasta, kto jest i to jest 1 rzecz, ale nie chciałem przytoczyć pewne fakty, a propos ewaluacji różnych regionalnych programów operacyjnych, które spełniają w przerwie wydajemy bardzo duże pieniądze na drogi dziennie wydajemy naprawdę ogromne kwoty na drogi lokalne regionalne czy na autostradę i jeśli spojrzymy na cele regionalnych programów operacyjnych to jest tam jako szczątkowej formie spisane bezpieczeństwo ruchu drogowego poprawa efektywności zarządzania tak dalej tak dalej w ja mam okazję pracować przy ewaluacji takich programów i oceny tego jak są zrealizowane te projekty drogowe są dramatyczne po prostu nie stosuje się podstawowych elementarnych takich standardowych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i wizje lokalne, które przeprowadzamy no po prostu mogą ręce w oparciu o seksie patrzy na NATO odcinki dróg, które zostały wyremontowane jeszcze mówić mówić o policji to można bez polisy jest bardzo dużo obowiązków związanych z kontrolą przez to, że infrastruktura wyglądałaby taka nie inaczej tutaj powiązanie tych wątków zarządzania drogami i policji jest bardzo istot mało tego teatru KOV rzuca, że w 2001 . wieku można zautomatyzować takie kontrole w owym liście niedokładnie natomiast jeszcze w maju znowu do policji była w 2 cieszy się, że pan to powiedziałby to samo obserwowałem kieliszek analizowałam jeszcze fundusze przedakcesyjne, gdzie bezpieczeństwo i poprawa była tym głównym elementem to czynnik przy rozliczaniu samej inwestycji już nie brał pod uwagę tego bezpieczeństwa wypadało powiedzieć, że bezpieczeństwo jest będzie poprawiany, ale wracając do innego do policji i oceny policji Otóż mnie się wydaje mi to zresztą wynika w tej chwili z tego raportu myśmy się nie dopracowali jeszcze wskaźników oceny jakości lub inny toruńscy hokeiści i to wcale nie jest takie proste, ale w związku z tym nie ja rozumiem, że najprostszy test liczba mandatów i t d. trenerze liczba kolizji właśnie wypadków z ich, jeżeli one spadają Motor dobrze działa w notach Kalety na zasadzie bociana jej urodzin prawdę to znaczy trudno z FR w związku z tym tutaj trzeba byłoby to wykazać, więc to jest ewidentnie mnie 1 z tematów, które powinna komendy głównej razem z ekspertami z chwilkę się pochylić, żeby opracować jakiś zysk wskaźniki natomiast chciałbym od razu chcieli zaprotestować po jest tak jedno zdanie, które NIK ukrył na pięćdziesiątej siódmej niechęć ona już na naszym forum architekt 80 × stronę, więc gdzieś tam na 80 i mylicie, ale niekiedy oceniał właśnie te wskaźniki Ian pracy policji Toronto powiedział, że lista wykroczeń jest efektem 2 czynników np. popełnienia wykroczenia i to niezależnie od policji Otóż nieprawda to zależy na tym, że generalnie, bo to jest prewencja był głównym taki najbardziej oczywiste jest liczba mandatów, w którym udzielamy i t d. czyli po prostu to jest wskaźnik ujawnianych tych negatywnych zachowań i to jest takie najbardziej powszechnie akceptowany społeczeństwie, ale eksperci są zdania jest zdecydowanie ważniejsze jest coś takiego co się nazywa odstraszanie ogólne, a mianowicie, jeżeli my wszyscy tutaj wiemy, że policja jest sprawne i działa to się po wstrzymujemy od jakichś ryzykownych zachowań, czyli nieuchronność tak, że jest wiemy, że jest nieuchronne, że jeżeli coś zrobimy złego to gdzieś tam się pojawi nam policja i w związku z tym jak gdyby dyscypliny mamy swoje zachowanie, czyli liczba wykroczeń popełnianych w ruchu jest również w pewnym stopniu efektem działania policji, ponieważ my wiemy, że one czuwa jak to się w i to jest problem, który ja myślę, że interes bardzo łatwy przejście w tej wsi do następnego problemu, który bardzo często w tym raporcie jest podkreślam też współpraca policji z innymi instytucjami w tym przede wszystkim z ekspertami czy będziemy szeroko rozumianą nauką myślę, że dobrze byłoby też ten wątek chwilkę omówić no, więc artysty ciekawego, bo ja rozumiem, że jest wiele różnych periodyków w ogóle jest baza wiedzy już naprawdę w Polsce w porównaniu do klas 10 Noto mamy to by tę bazę bardzo bardzo szeroką misą różnego rodzaju periodyki wydawane przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego Instytut transportu samochodowego, który jest 1 z największych instytucji badawczych w Polsce, jeżeli chodzi o ruchu drogowym bezpieczeństwo, a jest multum różnych rodzajów dokumentacji, a jak pokazuje Najwyższa Izba Kontroli w tym raporcie jedyną właśnie tą bazą powracam trochę do tej bazy jest serwis, ale też z zupełnie co innego w tej FIM obrazem danych z winy, ale z rejestracją tego, ale wręcz Arista, jakie dane i jaką wiedzę policja natomiast my mówimy o działach, czyli o pewnej bazie co zrobić, żeby skuteczność policji dozoru policyjnego była większa efektywniej wykorzystywać te środki, które mamy i mają wrażenie jest w tej chwili takie, że nawet w Europie jest niewiele takich rzetelnych programów, które się ze mną stricte nadzorem policyjnym, dlatego że policja ma tę bazę danych może wyciągnąć pewne wnioski natomiast trudno tutaj powiedzieć co trzeba zmienić samej policji, żeby jej działania były skuteczniejsze natomiast są pewne możliwości rzeczywiście policję z nich nie korzysta z prezentem, jaki kilka lat temu Nate i konferencji powiedziałam, że policja nie korzysta z wyników badań naukowych chodziło wtedy, że nie wykorzystano wiedzy zdobytej w ramach realizacji programu drugi to były na temat alkoholu narkotyków w ruchu, gdzie m. in. 1 z Work z grup roboczych gminne oceniała jakości narkotyczne rów w Grajewie wytypowane, które są najlepsze z punktu widzenia policji i obecny tego, o czym policja kupiła najgorszy z tych możliwych, bo był najtańszy i w związku z tym będziemy tu po co w ogóle tutaj prawda produkować jej jakieś tam analizy, więc to jest problem rzeczywiście i policja ma pewien dylemat w tej chwili takie są ze mianowicie nie ma pieniędzy na to, żeby zamawiać badania naukowe co więcej jest dość niecierpliwy, ale uważa, że badania naukowe wystarczy pstryknąć zrobić i 1 jedyny element, który tu się pojawia pewne zamknięcie policji dla działań naukowców to znaczy, żeby prace rzeczywiście zdiagnozować to się co się dzieje w policji czy mecz w środku to nie wystarczy przeanalizować dokumenty tylko trzeba wejść zobaczyć co się dzieje rzeczywiście w tym policji i dopiero potem spróbować to podsumować i ostatni element już kończy to jest pewna obronna ne postawę to znaczy nie zawsze policjanci przyjmują uwagi z zewnątrz od innych osób na raczej mówiąc na tym wszystko wiemy albo tu nie ma sensu i t d. chociaż muszę powiedzieć ostatnio miał bardzo fajną dyskusje w komendzie wojewódzkiej policji w Radomiu, gdzie wręczy mi na dywanik wezwano ich, że na, jakie wnioski dla policji wynika z LM przerażona, bo to połowa programu znaleźliśmy sobie bardzo sympatycznie poległ i widziałem, że przynajmniej tydzień no rzeczywiście muszę nad tym zastanowię, bo jest Warty, a dotyczyło to drobnych spraw n p . w jaki sposób dokumentowane są wypadki drogowe przez policję na miejscu zdarzeń Wiktor Mrozowski dajmy się, że dosyć ostrej krytyce poddała pani tę polisę jednak pomimo tego, że wie pani, że za rzeźbą w Oliwie w kwestii nauka, ale i tak tak oczywiste znaczy to czy policja ma taki czy inny problem wewnętrzny to taki tani prąd wspomniała trudno jest oceniać, bo to jest instytucja która, która jest stosunkowo zamknięta i trudno tutaj generować jakieś wnioski tylko i wyłącznie mogą być generowane na podstawie współpracy z tą instytucją, a że jak podkreślił też mniej jest to może nie utrudnione ale w jakiej formie ograniczonej służbom policja też nie jest zainteresowana współpracą to z organizacjami pozarządowymi, ale jeśli już z zainteresowana to w formie akcji profilaktycznych i t d . tak dalej i ta jest jakby kolejny element problemu, ale z punktu widzenia i by w samych policjantów to wciąż o to jak ja to przytoczę, że by system działający w policji system motywacyjny gratyfikację dla policjantów to co jest coś co możemy ocenić z zewnątrz jeśli wiemy, że większa liczba mandatów im większa liczba ujawnionych wykroczeń to jedno było wiadomo, że każdy człowiek, który pracuje robi karierę w jakiejś instytucji będzie dążył do tego, żeby wykazać jak zwiększone zakupy to coś co powiedziała pani Ilona za bardzo nie wiemy jak na jakiej podstawie mamy tu skuteczność wykonywania zadań policji oceniać, więc to jest problem, jeżeli nie mamy wyrobionych różnych norm w postaci właśnie sprawdzania efektywności policji Noto policja sama w sobie no tak, ale zaraz zaraz dojdziemy do wniosku, że i też prosimy, o ile dostaniesz już na zakończenie mamy 77  700 policjantów ruchu drogowym teraz pytanie też za dużo za mało właśnie rozmawialiśmy o tym w przerwie tak naprawdę, gdybyśmy zwiększyli pulę środków to one by poszły na badania naukowe Cionek poszły nie wiemy jak taka interwencja w postaci dofinansowania różnych działań policyjnych mogłaby zapracować no nie wiem właśnie to jest właśnie problem, żeby tak bardzo strasznie dużo rzeczy nie wiem, jeżeli to jest różnie czasami ruchu drogowego Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych Krzysztof Woźniak bardzo dziękuję państwu za wysłuchanie już za kilka minut informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA