REKLAMA

Czy gry i symulacje szkoleniowe mogą być lekarstwem na problemy firmy? Mówią Joanna Średnicka i Monika Olejniczak

Strefa Szefa
Data emisji:
2016-11-27 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:18 min.
Udostępnij:

Czym są gry i symulacje szkoleniowe? Do czego się ich używa? Jakie są plusy i minusy stosowania gier i symulacji? Jak badać efektywność gier? Jakie są alternatywy dla gier i szkoleń?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja astra Warszawa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie na początku może się odwołać do wyobraźni naszych słuchaczy co akurat jest łatwe, bo zazwyczaj słuchacze radiowi mają dosyć bogatą wyobraźnię być może będzie łatwiej jak na zamknięcie państwo tras na chwilę oczy proszą, żeby nie zamykali ci, którzy akurat prowadzą samochód to co byłoby w głowę niebezpieczna, ale wyobraźcie sobie państwo może przychodzić do pracy, a tu na Rozwiń » biurku zamiast normalnie papierów i zadań czekających na państwo na państwa leży np. wielka gra planszowa z Frankiem i karteczka rzuć kostką była też co robi narzucamy, ale powstaną przecież praca to praca w Lesznie Grasia na grę zrzucamy to plansza z zbiórkę a, ale wstaje czy państwo rozglądać się na koła na każdym biurku leży jakaś klątwa jakaś kostka albo wręcz wita wielki plakat z podtytułem zapraszamy do gry na nich właśnie o grach porozmawiamy sobie dzisiaj o grach w prace o takich dużych krajach, w których bierzemy udział w symulacjach testowaniu rozkład jak można się wcielić w role przedsiębiorcy pogrzebowego Tarnów środa KOV i czy to jest możliwe w trakcie w trakcie gry i jak to może wpłynąć na naszą pracę w miasto bardzo ciekawa jak się potoczy nasza dzisiejsza audycja ich zakonu rolę, jaką postać może jak konkretnie o symulację dzisiaj wejdziemy o grach symulacjach i o tym, poco nam gry symulacje w pracy o tym, będzie dziś strefa to że audycja strefa szafa przy mikrofonie masz na Mazurach stąd już państwa i moi goście pani Monika Olejniczak dyrektor personalny na Europę środkową wschodnią firma Johnson and Johnson dzień dobry dzień dobry i pani Joanna Średnicka współzałożycielka oraz dyrektor ds. badań rozwoju pracownia gier szkoleniowych dzień dobry dzień dobry co wejdzie w życie bardzo cieszy z dzisiejszego tematu audycji i nie będę tutaj obiektywna, bo uwielbiam no uwielbiam gry uwielbiam symulacje uwielbiam wszelkie formy podobne do nich, ale właśnie ci co to dokładnie są dla słuchaczy, którzy nigdy w nie widzieli nie brali udziału co to są gry szkoleniowe co to są symulacje gry symulacyjne, bo to jest chyba taka najbardziej trafna dla najbardziej trafne określenie, która oddaje istotę tego, o czym mówimy gry dlatego rzeczywiście wykorzystują wszystkie mechanizmy jej wszystkie elementy, które znamy z gier powiedzmy rozrywkowych, a symulacyjne do tego, że ona odtwarzają czy symulują jakiś fragment rzeczywistości i dzięki temu możemy wejść niejako bez konsekwencji popełnienia błędu bez konsekwencji zrobienia czegoś nie tak to tym roku wirtualnego czy zasymilowanych świata coś poćwiczyć spróbować nauczyć czegoś, czego w, gdybyśmy mieli się tego uczyć w rzeczywistości prawdziwej to było Bytom bardziej trudne kosztowne czy aby na pewno, bo być może wystarczy jedno skądinąd praktycznie szkoła nas uczy tego, że wiedzę czerpie się z książek z wystarczyłoby przeczytać pewnie jakąś książkę zamiast brać udział w symulacji w grze symulacyjne, która pewnie, że najwięcej czasu ma taki nie rzeczywiście z książek możemy się bardzo dużo nauczyć możemy bardzo dużo przyswoić wiedzę natomiast na to też w Jemenie od dziś najwięcej uczymy się przez praktykę taki tutaj już klasycy tacy jak Konfucjusz, którzy mówili powiedz nie zapomnę daj mi zobaczyć, a może zapamiętam daj mi przeżyć zrozumiem, czyli tak naprawdę to prawdziwe doświadczenie, które zdobywamy przez praktykę w najbardziej trwałe takie, które rzeczywiście zapada nam w pamięci i na tym bazuje cała ta metoda uczenia przez doświadczanie, czyli uczenia nas w praktyce, ale jak wiemy praktyczna praktyczna nauka bardzo często obarczone błędem znaczy jeśli popełnimy błąd wtedy się najwięcej uczymy, ale ten wątek często kosztowne kosztowne dla nas kosztowny dla naszego zespołu kosztowne dla organizacji symulacje słupki są tutaj taką metodą bezpiecznego trenowania bezpiecznych warunkach, a jednocześnie przez to, że wprowadzają elementy gier jest to też przyjemne atrakcyjne wciągające dla uczestników na -li jednak pytam o to opon praktyka, bo on sobie myślę tak przyszły weterynarz oto musi pojechać za tę krowę czy do tego chowania musi mieć praktyki nogi ma on na zwierzęciu, a przyszły menedżer zazwyczaj też funkcjonuje w jakiejś firmie i to też uczy się patrząc na Szkota swego szefa albo biorąc udział w UE chociażby w MEN projekcie talent tak dla talentów w rozwoju talentów mając w Świlczy coś coś konkretnego atutem mamy czasami te gry związane z pełnieniem związana z miejscem pracy i chciałam spytać jak wygląda w takim razie ten transfer doświadczenia znaczy w jaki sposób to, że ja się wcielam zupełnie kogoś innego ich świecie osoby zupełnie coś wirtualnego potem możesz się przenieść sama praca w końcu znowu taki nie to z 1 strony jest wirtualne, czyli bardzo często, że wirtualne czy daleki od tej rzeczywistości, w której normalnie działam, a i to jest zaleta tak naprawdę tej metody, bo zrywamy nas takiego świata, który znamy przenosimy nas do innego świata, którym mechanizmy i pewne zasady, które nim rządzą są tak naprawdę przeniesione z rzeczywistości to fabuła uwalnia nas od pewnych schematów i odpornego na rzekomego działania, które byśmy weszli normalnie jeśli robimy coś po raz en ty czy nie mamy inną fabułę, żeby nas wyrwać ze strefy komfortu i z tego co już znamy co jest dla nas jakby nawykowe, ale jednocześnie, jakby przeniesione zostały do tej gry pewne mechanizmy, które są rzeczywista, czyli to jest trochę daleko, ale tak naprawdę bardzo blisko rzeczywistości, czyli wystarczająco daleko, żeby nas oderwać, a wystarczająco blisko, żeby nas czegoś nauczyć w ale czy to nie jest tak, że jeżeli mamy się zajmować czymś zupełnie abstrakcyjnym to tu to jednak zachowujemy się tak jak na co dzień, czyli n p . co informujemy albo próbujemy takich zachowań, których w życiu byśmy spróbowali naszym realnym świecie właśnie tak słucham pani Anny jest myślę sobie, że to tak naprawdę my znamy np. symulatory już od dłuższego czasu są symulatory lotu lotów symulatory jazdy samochodem symulatora przeprowadzenia operacji chirurgicznych naprawdę świetnie zaprogramowane, że chirurdzy mogą się w fantastyczna wymoczyć, ale to cały czas jest nasze życie tak dzielimy się uczymy znów twardej wiedzy możemy poczytać prasę to samo będziemy po testach będzie remis, ale to cena to co mi się podoba w takich oderwanych od rzeczywistości gra to torze właśnie wtedy bardzo fajne nowe kompetencje można wyćwiczyć nowe reakcje na pewne sytuacje wręcz w zabawie, gdzie umysł uwalnia od już napięcia i stresu, przechodząc do głowy zupełnie inne pomysły takie firmy coraz częściej wykorzystują takie takie sposoby na cześć rynek my mamy dziś np. kąciki w firmie jakiś różnych zaba w z grami plaży wniosek licznymi takimi Ziętek jest n p . na naprawdę tak faktycznie jest w 1 w naszym centrum operacyjnym do tego, żeby chcemy, żeby nasi pracownicy mieli szansę oderwania się od biurka tego co region cały czas, żeby sobie spokojnie odciągnąć uwagę do czegoś co jest bardzo fajne gdzieś tam robią z gry w innym pokoju miał na taką przerwę, bo później wracają odświeżenie Vegeta Guled relaksowi ma sprzyjać fakt, ale są też fantastyczne gry, które pomogą rozwiać pewne kompetencje czy też odwagę dojdzie, gdyż te działania inaczej tak coś się później gdzieś podświadomie może fajnie przenieść na życie, ale też może być zagrożeniem tak proszę państwa rozmawiamy o Gerlach i symulacjach, a właściwie jak powiedziała pani Joanna Średnicka grys o grach symulacyjnych przecież ciągle uważam, że ów mogą mieć i gry symulacje i pewnie jeszcze kilka ładnych kilka określeń moglibyśmy znaleźć zapraszam teraz na skrót informacji Radia TOK FM, a potem wracamy do dyskusji o audycja strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur studiu państwa i moi goście pani Joanna Średnicka współzałożycielka dyrektor ds. badań rozwoju w pracowni gier szkoleniowych oraz pani Monika Olejniczak dyrektor personalny na Europę środkową wschodnią w firmie Ronson and Johnson rozmawiamy o grach symulacjach, a może grach symulacyjnych jak to wcześniej powiedziane i rzeczywiście jak inne tajne pani Monika wspomniała o symulatorach to rzeczywiście to jest coś co ja wierzę, że uczy bezpośrednio nawyków, które potem wykorzystujemy w sieci czy też symulatory jazdy samochodem czy symulatorach na pilotowanie samolotu to symulator właśnie operacji chirurgicznej tutaj widzę bardzo dużą dużą korzyść i tak w zastanawiam się czy to znaczy w takim razie się w ogóle gry symulacyjne to jest nowa sprawa czy to przyszło do nas wraz z rozwojem przedsiębiorczości z takim rozwojem w LM to znaczenie na pewno skala i ran i liczba i rodzaj gier, z których korzystamy teraz w takich kontekstach nie tylko rozrywkowych, ale też właśnie rozwojowych to na pewno jest kwestia ostatnich 20 kilku lat Elana nie wchodząc w szczegóły wszyscy wiemy wszelkie zmiany, które te, które się zdarzyło w Polsce przyniosły też nowe narzędzia rozwoju trenowania umiejętności pracowników natomiast historycznie to jak najbardziej nie znaczy korzenie tego typu podejścia do uczenia poprzez właśnie praktyka i odtwarzanie jakiś fragmentu rzeczywistości oto, żeby w nich najlepiej się nauczyć jak się zachowywać jak działać też sprawdzać swoje nawyki i ewentualnie korygować tylko kwestia bardzo starali w zasadzie w każdej kulturze mamy jakąś wersję szachów, które były grą strategiczną stworzoną pierwotnie o to, żeby strategów wojskowych uczyć w jaki sposób planować kampanie wojskowe, więc jeśli to niebyła rozgrywka dla jajogłowych nie one się one się trochę oderwała od tego pierwotnego kontekstu i teraz już rozgrywamy je głównie po to, żeby trenować też wciąż, ale myślenie strategiczne bardziej abstrakcyjne kompetencje niż nie przygotowujemy się w ten sposób da żyć dzięki Bogu do wojny tylko raczej do tego, że lepiej sobie radzić z wyzwaniami świata ale gdy mówię o tym, przykładzie jako jako takim klasycznym przykładzie gry edukacyjnej, która w każdej cywilizacja konwersję mamy w PSL też myślą o takich krajach, z którymi mamy styczność właściwie od dziecka monopoli, a wróble rzeczywiście co prawda, bo prawdopodobnie nikt z nas nie będzie nigdy właścicielem hoteli ani całego imperium hoteli chociaż, kto wie, kto wie oczywiście życzyłabym tego każdemu sobie również ale gdy w granie w kongresie daje nam konkretną wiedzę o otaczającym świecie od rzek aż duża ufność dyktować ceny po monopolu o tym, że czasami ci się zdarza po prostu los jest przeciwko tobie no może nie nie to, że trafiasz w więzieniach zaś w ich bardzo za za daleko idąca analogia Ależ np. czasami ci się powinęła noga tak po prostu tak jest muszę sobie z tym radzić musisz cierpliwie poczekać na Baszta przejdzie tam jest taka gra Cashflow, która z kolei uczy inne w jaki sposób nie tylko na pensję można można zarabiać można z zmieniała myślenie o ożyciu w tylko ciągnęły się takiej grze w prace tak np. plan szuka w pracy itp co ona ma mi zmienić no i właśnie kluczową kluczowa sprawa to jest to co różni gry edukacyjne od gier rozrywkowych, które często mają jakiś walor edukacyjny, choć krótka dygresja proponowali też gra, która powstała na początku dwudziestego wieku po to, żeby tak naprawdę edukować ludzi o negatywnych konsekwencjach systemu kapitalistycznego zaprojektowana przez kobietę wszystko amerykańską feministkę lewicujący są, która chciała otworzyć patologie systemu kapitalistycznego dlatego do więzienia w nowych, więc znała, czyli biznesów tak naprawdę konsekwencję monopoli, które się wtedy tworzyły Enei i jej i taka właśnie to jest przykład oderwania się gry od omówienia, czyli od tego co jest kluczowym ciągle elementem każdego procesu rozwojowego tak jak ktoś kiedyś powiedział, że są to nieprawda, że doświadczenie jest najlepszym nauczycielem najlepszym nauczycielem jest omówione przemyślane przepracowana doświadczenia przez nas zmian, w których wnioski z doświadczenia, że znamy wielu ludzi, którzy teoretycznie metryką owo i wiekową mają mnóstwo doświadczeń, ale nie wyciągnęli z nich wniosków innych, więc z tym co w tym co się dzieje w takiej grze edukacyjnej w miejscu pracy w zespole w organizacji, w której w, której to wykorzystujemy to właśnie ta część zamówienia jest wyciągnięcie wniosków najprostszego ćwiczenia z najprostszej gry możemy wyciągnąć mnóstwo wniosków o tym jak się zachowujemy co działa we współpracy, a co nie działa co możemy zrobić lepiej jako zespół co możemy zrobić lepiej jako organizacja możemy z optymalizować zasoby, z których korzystamy, czyli wszystko to co zostało wcześniej wpisane w grę jako pewne wyzwania czy takie bariery, które przed graczami postawiliśmy później w tym omówieniu używają jako taki poligon do rozwoju do wyciągania wniosków i to tylko wtedy tak naprawdę ma sens edukacyjny na i jak tu widzę kolejną możliwość, a weszły kolejną trudność no bo załóżmy sobie, że prowadzimy taką symulację, choć gra z zespołem do symulacji jest bardziej oderwana od ich pracy, czyli jest dosyć abstrakcyjne, po czym omawiamy i próbujemy te wnioski z gry przełożyć na ich rzecz i myślę, że to on automatycznie się w po wzywał wielu osobach opór no bo po pierwsze to on, że na tym nie znamy to nie było nasze w rzeczywistości tak nie ma, a tutaj próbujecie teraz na siłę to przerzucić na nasz grunt na nasze życie tak w ogóle na podstawie gry można coś co sądzisz na temat mojej pracy, ale myślę że, zwłaszcza dla tych osób, które w, którym dobrze wyjść rząd mają jakieś rzeczy do poprawienia albo w także ci, którym mogliby niem bardziej się nauczyć się udoskonalić to myślę, że to może się rodzić opór opór właśnie w związku z tym, że to jest na tyle abstrakcyjne, że nie przekłada, ale w ich głowie na na prace w III w grę, gdy wydaje się, że można to zależy oczywiście jednostki tak jak osoby na nas reagowały na Węgry van Gend Johnson&Johnson akurat stosujemy na coś podobnego do gier symulacyjnych takie mapy uczenia się tak sobie co nazywamy jej i to jest taki proces, który jest przygotowywany elementów zmiany głównie on i pod bardzo konkretny projekt czy bardzo konkretna zmiana, która ma się zadziałać, gdzie tworzymy taką mapę w rzeczywistości taką plażę i do tej branży jest wydawane są różne karty zadania do odczytania dużo pytań do 2 uczestników i z tej grupa osób wokół takiego stało z mapą, gdzie właśnie krok po kroku non stop przez taki zaplanowany, jakby procesy i odkrywanie pewnych dalszych informacji, jakby też dyskutowania konkretnych elementów przechodzimy przez całą tą zmianę i wydaje z 3 graczy to jest bardzo meble przylegając tego co się dzieje w organizacji na pewno są od tych sytuacja bardzo różne reakcje, bo są ludzie, którzy są mniej do zmiany przygotowani bardziej przygotowani nie tym szybciej akceptują rzecz zmieniający się natomiast faktycznie powoduje to to, żeby z takim abstrakcyjnym mamy środowisko takie trochę wirtualnej rzeczywistości MF takie ćwiczenie pozwala ogarnąć całość w sporze z lotu ptaka na całość tego co się zadziało co było w przeszłości, jaki jest pomysł na przyszłość, jakie są elementy zmian tak tego pomysłu i faktycznie to z moich obserwacji uczestniczyłem w kilku takich procesach wynika, że to jest po pierwsze bardzo fajne energetyzujące ćwiczenie bardzo rozczarowuje różne mity i takie rzeczy, które ludzie narosły w głowach też przekazy okazuje się, że bardzo dużo osób ma w głowie dużo odpowiedzi napytania, których rodzice daje nic, gdyby znają odpowiedź tak tylko gdzieś to trzeba złożyć sobie pewną pewien obraz całości jest faktycznie jeśli chodzi o wyniki symulacji czy gry związane z przybliżeniem rzeczywistości to co jest łatwiejsze, ale jeśli mówimy o tak zupełnie oderwanym od rzeczywistości innym temacie czy projekcie czy takiej czy trzęsą mu racji bycia zupełnie kimś innym to Duda co to co w nim Miś najbardziej trwa debata w konieczność dużej kreatywności tak wejścia zupełnie poza swoją strefę komfortu, że później tak naprawdę może każda osoba z w sobie odkryć pewne rzeczy, które udało się zrobić także, dlaczego tak naprawdę z podobnymi jednak z problemami co da np. jakości problemu być może z innych kategorii zaszkodzić też powodu nie dajemy sobie radę w pracy tak, ale w grzech okazuje się, że niby jesteśmy świetnymi liderami jesteśmy bardzo praktyczni albo na szkle jesteśmy w stanie połączyć ileś osób widzimy więcej faktów, dlaczego tego nie używamy jest na co dzień takie się mamy jakiś duży kompleksowy projekt czy dotyczy problem do zaadresowania, a to nam nie przychodzi z łatwością miasto jest na pewno takiej taki pewnie elementem czy państwo robią, żeby na smartfon to tłumaczenie pomoc takim tłumaczeniem zrozumienia tego, jaki miał przełożenie jasno, iż dla indeksu państwo radzą z tym oporem, który może się wtedy już są tak naprawdę bardzo bardzo ważne 2 rzeczy, o których o, których trzeba pamiętać to znaczy, że po pierwsze, że to jest narzędzie bardzo demokratycznym to znaczy on ona może być i z PiS -u swojej istoty demokratyczne w tym sensie, że każdy bierze w nim udział w takim stopniu w jakim chce raz wyciąga z niego wnioski w takim stopniu w jakim chce, ale może się każde narzędzie niedemokratyczne przerodzić w narzędzia opresyjne ciśnienie jest nie zadba o pewne rzeczy takie 2 rzeczy które, które my stosujemy wyższe to jest od początku do końca bardzo partnerskie traktowanie uczestników poinformowani czym biorą udział i co to będzie czy ta gra służy rozwojowi czy służy ocenie to jest to są 2 zupełnie różne konteksty ludzie muszą wiedzieć czym biorą udział mamy 99 rodzin mogą być o zakaz, zrywając z dokładnym 99 % tego co robimy to są gry rozwojowe, czyli zawsze tutaj celem jest rozwój jednostki im e-myto to jesteśmy zewnętrznym podmiotem wobec organizacji, które został wynajęty do tego, żeby pomóc ludziom się rozwijać i ludzie muszą o tym, wiedzieć, kto i po co co z nimi robi, a druga rzecz, czyli partnerskie traktowanie poinformowania druga rzecz to jest no dobrze poprowadzona mówienie to znaczy przejście metodyczne przez kilka fraz takiego omówienia, gdzie nagle ta gra okazuje się, że ma zupełnie inny wymiar niższy niż to co się wydaje na początku, czyli dać zarówno przestrzeń do wypowiedzenia emocji do powiedzenia o tym co się wydarzyło do zanegowania nawet wyników rzędu do przedyskutowania czy to rzeczywiście się ma do rzeczywistości uczestników jakości się nie ma i dopiero po przejściu przez pewne fazy jesteśmy niby wszyscy gotowi do tego, żeby wyciągnąć z tego konstruktywne wnioski do tak znowu jak w każdym ze świadczeniem musi być opór potem musi być jakieś poczucie, że być może zagubienia i dopiero potem jest przestrzenna wyciągania konstruktywnych wniosków MON właśnie przyszło mi do głowy takie porównanie tego tego procesu z 1 z tym w jaki sposób na szkodę organizacje wyłaniane talenty, gdzie no poszukujemy ludzi, którzy mają bardzo szybko mieć taką rozwiniętą umiejętność szybkiego uczenia się, a szybkie uczenie się polega na możliwość spojrzenia na daną sytuację z pozycji białe kartki tak na ile da 1 każda osoba jest na szkodę państwa do słuchaczy takie pytanie na inne sytuacje, które pojawia się w waszym życiu korek kierujecie się dotychczasowymi swoimi doświadczeniami rozwiązaniami, które dziś słyszeliście wiedzieliście, że zrobiliście, ale jest jeszcze w stanie zrobić 2 kroki do tyłu i spojrzeć na to gdybym nic nie wiedział to co by mi przychodziło do głowy tak naprawdę nieograniczone już swoimi doświadczeniami spojrzenie na nowy temat red, że to jest na naturalne jest to, że korzystamy ze swoich doświadczeń tak, ale jednak osoby, które potrafią zupełnie innowacyjny inny sposób podejść do nowego problemu treści w jej życiu pojawiło okazuje się to to jest jakiś tam dowód na to, że mają to umiejętność uczenia się uczenia na nowo jest łatwo zaakceptować różne rzeczy taka gra symulacyjna może być też takim fajnym symulatorem wyjścia poza schemat zupełnie pozyskamy jest to problem tak zupełnie inny styl się nie spotykaliśmy do tej pory naprawdę, jakby ta Biała kartka jest nawet nie trzeba jej tworzyć tak to PiS nie mamy tego pytanie czy wszystkim potrzebne jest wychodzenie poza schemat czy to zawsze jest rozwojowa front bardzo dobre po bardzo dobre pytanie i pewnie odpowiedź jest taka, że w, jakim stopniu każdemu tak mi natomiast niektórzy potrzebują tego wychodzenia poza schemat częściej bardziej inni rzadziej mniej natomiast sama kompetencji w grę gotowość, żeby to robić to jest podstawa rozwoju i w dzisiejszych czasach, w których w zasadzie przywiązanie się do czegokolwiek na dłużej niż na chwilę może zechcieć przepisem na porażkę to chyba trenowanie tej umiejętności i nikomu nie zaszkodzi Moodys trenowania odwagi tak do tego, żeby porzucać to co już wiemy umiemy, a miejsc dla aut jest coraz większe rośliny również nowe rzeczy próbować nowych rzeczy, pomimo że robimy to często właśnie gra w symulacjach w grupie często jesteśmy my wystawieni ja wiem, że to jest bezpieczne środowisko przed nami tak mówimy dość bezpieczne środowisko ponoszą konsekwencje n p . nie powodują konsekwencji finansowych znaczy nasze błędy w powodują konsekwencji finansowych, ale powodują konsekwencje towarzyskie na nie oszukujmy się, jeżeli w, jaki sposób się za galopuje mamy w tej naszej no właśnie czy dobrze leczyć czy symulacji no zespół będzie o wiele większe niż w 2, ale np. w niebie nadal na inne dane są popularne wszelkie gry takie społecznościowe internetowa pewnie sobie kim się zwolnień jak ten wynik mnie to nie wciągnęła na tym znam kilkoro znajomych, którzy byli przez lata i grach dla mnie to jest niesamowite jak ci ludzie cudownie się czują będąc jakimiś nie wiem Super wojownikami króla Anglii 0 z dłużnikami były rzeczy, których w ogóle w życiu takim swoim nawet gdy nogi zaprosili wystawili w temacie chcę, a w internecie realizują się gdzieś tam tych grach komputerowych jako w ogóle jest pewnie alter ego swojej osobowości zwolnień w obszarze zapewne jest w ludziach wielka tęsknota za tym, żeby robić zupełnie coś innego jak nie namawiam, żeby robić jakieś straszliwe rzeczy należy uznawać odrzucać praca i grać w Grekom, a tak ale, żeby w ogóle w życiu tak spróbować jakiejś innej wersji siebie i to w tej gry symulacyjne są fajne, bo są takim bezpiecznym zaproszeniem im w zasadzie już dziś zajmują się temat już prawie 12 lat i początki bywały różne bywały trudne, bo firmy były do tego nieprzygotowane im też co tu dużo mówić też na bal nabraliśmy praktyki z z kolejnymi latami i w zasadzie jak sobie dziele uczestników na takie 2 grupy pierwsza grupa też są ludzie, którzy lubią grać i którzy na informacje będziemy się dzisiaj rozwijać czy trenować g reagują wielkim entuzjazmem o w trakcie i sceptycy, którzy metoda jak metoda szkolenia szkolenie przejdziemy przez to, a i to jest ta różnica przeżywają horror tak w natomiast na końcu czy nawet już po kilkunastu minutach okazuje się, że tor ten proces ten poziom zaangażowania i satysfakcji z tego doświadczenia jest dla obu grup taki sam to znaczy, że nic niektórzy to często kobiety muszę powiedzieć statystycznie mają większy opór to tym, że elity społeczne wytrenowania mężczyzn do granic w euro rodzinną stylów walki z po godzinach, a nawet czeka, więc jest większy opór kobiet z UE do takiej wejścia w grę entuzjastycznie natomiast potem równie dobrze inni równie skutecznie sobie w tym świecie radzą natomiast wrócimy do rozmowy zaraz po skrócie informacji Radia TOK FM a audycja strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur studiu państwa i moi goście pani Monika Olejniczak dyrektor personalny na Europę środkową i wschodnią w firmie Johnson&Johnson i pani Joanna Średnicka bił współzałożycielka jednocześnie dyrektor ds. badań rozwoju w pracowni gier szkoleniowych rozmawiamy z o grach szkoleniowych właśnie o grach symulacjach o grach symulacyjnych czy też jak zwał tak zwał chodzi o coś COS co nam symuluje rzeczywistość i bezpieczny sposób pozwala testować próbować nowych zachowań nowych rozwiązań nowego sposobu myślenia również bezpieczne jak bezpiecznym już sobie powiedzieliśmy, że różnie do tego ludzie podchodzą, a my przed przerwą podział pani, że kobiety mają większe opory przed wchodzeniem w grę w takt jest taka obserwacja dni poparta absolutnie żadnymi pogłębionymi wydalenia wzywa firmy, więc możemy socjologiczna dusza tutaj już zastanawiać czy powinnam była we wygłaszać taką tezę natomiast coś takiego obserwujemy, że mężczyźni chyba są bardziej przygotowani do ich kulturowo tak często grają w sporty zespołowe częściej rywalizują, więc taka konwencja wejścia w jakąś grę, gdzie coś robimy trochę na niby, ale i potem ktoś wygrywa ktoś przegrywa potem następny mecz znowu ktoś wygrywa ktoś przegrywa jest chyba bardziej oswojone w męskim świecie niż w kobiecym świecie, który z bardziej poważny jest bardziej nad Londynem znając postawę na współpracę z marazmu wracają na rezultaty, więc gra kojarzy się z rywalizacją co też nikt też z czasem mylące, bo wiele gier szkoleniowych gier edukacyjnych tak naprawdę wymaga od nas zarzucania takiej prostej rywalizacji i rywale stacyjnego podejście do świata do życia, a raczej przyjęcia mistrzowski współpracy to jest gwarant sukcesu ryzykownej grze w tejże, ale ciekawe staże i widziałam kiedyś kilku gier świadkiem, gdzie nie było powiedziane, że jest rywalizacja i ludzie od razu zaczynają rywalizować w grze, bo gra się są mariażu z rywalizacją i tarasy garaże, by przegrać tylko gra się pora, żeby wygrać z nią w taki tak naprawdę to całe omówienia później, które nie są często bardzo bardzo emocjonujące równie jak samo granie, kiedy się nagle okazuje się, że w tej grze wygrać to wcale nie trzeba było zabić przeciwnika i rywalizować tylko to jest metafora takich sytuacji w życiu, że takich sytuacji wżyciu organizacji czy w ogóle w życiu społecznym, kiedy do współpracy strategię wygrywającą, kto to jest tak naprawdę, a propos tego zarzutu czy to jest nierealistyczna to słyszymy, ale w życiu tak nie jest tak, bo w życiu rządzi rywalizacja, tak więc też druga ich w ogóle ważne są sobie radzą z takim argumentem, ale w życiu tak nie ma, bo to, by rozłożyć jest bardzo częsta strategia obronna jak właśnie próbujemy w jakiejś znam bardziej abstrakcyjnej gry przenieść potem wnioski, bo nasza masa rzeczywista no tak naprawdę 80 % czy 90 % takich sytuacji da się zminimalizować dobrze dobierając narzędzie to znaczeń gra, która jest rzeczywiście dopasowana do jakiegoś aspektu tej rzeczywistości uczestników, którym oni znajdą analogie NATO o to chodzi tu nie chodzi o to, żeby dać jakąś abstrakcyjną rozrywka, w której wszyscy wyjdą z przekonaniem, że to się też ma daleko do rzeczywistości jest tak naprawdę największa porażka w naszym zawodowym działaniu jeśli dostarczymy gra, w której ludzie nie znajdą analogie ze swoją rzeczywistość, więc na etapie doboru narzędzia wybieramy taką graczy projektujemy taką grę, żeby pewien może czasem nawet nie oczywiste czy niewidoczna pierwszy rzut oka aspekt był rzeczywiście analogiczny czy n p . to co tutaj pani mówiła, że jej czasem musimy się kompletnie otworzyć zobaczyć zupełnie stworzyć inaczej na rzeczywistość po to, żeby zobaczyć, że tu też oczywiście współpraca z potrzebna, a nie rywalizacja jak w państwa nagle przychodzą osoby z różnych firm, które być może mają jakieś wspólne tłoczy przez środowisko starego przechodzą od miasta każdy indywidualnie ma swoją wygraną na rzeczywistość taki w pewne przekonania wierzenia brak wierzeń pewne rzeczy i to jest właśnie ciekawe, kiedy przychodzi ten moment aha i poszerzania tej swojej mamy rzeczywistość tak to jest właśnie ten zajmował aż wreszcie rozwojowe dla człowieka resztek w i też stoją to jest marzenie czy też każdy inny edukacyjny, w którym im więcej niż miało do świadczeń z tego tylko narzędziem trudno łatwiej wychodzi, że wyciąganie wniosków patrzenie trochę z przymrużeniem oka też na siebie inne swoje emocje, które nami rządzą inni dostrzeżenie tego jak z rozmowami rekrutacyjnymi częściej im częściej chodzimy na rekrutację tym lepiej sprzedaje tak jest też o VAT, ale czy to w notach tak to znaczy, że będę grała w te gry i symulacje i będę tym co chwila ćwiczyć to one też lepszym pracownikiem należy zważyć, że my wierzymy, że taki też przede wszystkim lepszym bardziej świadomym siebie człowiekiem i w batalii z kompletem 6 pomiędzy grą, a tego świata rzeczy walka z 3 zawsze satelita tor czy osoba prowadząca taki warsztat to jest naprawdę duża część jego odpowiedzialności zawodowej pomóc ludziom wyciągnąć z tego wnioski, bo inaczej to jest czas stracony dla organizacji czas stracony dla pracowników, którzy prawdopodobnie nigdy więcej czy w takim nie będą chcieli brać udziału jeśli przyjdą na grę, w której nie zobaczą absolutnie żadnej części żadnego aspektu rozwojowego dla siebie za groźby, która razem nasz organizm organizację dobrze to od pomysłu co w takim razie do czego można wykorzystać gry symulacje, żeby ćwiczyć z sobą ja rozumiem wychodzeniu w ogóle myślenie poza schemat to jest tak ogólne określenie ziemniak powiat potrzebuje konkretnych umiejętności w podejrzewa, że np. negocjacje, bo wahaliśmy czy dziś kupuje sprzedaje nie wiem maszyny czy zabawki czy cokolwiek innego to mechanizmy są te same tak co jesz liczenie strat w ogóle cały taki pakiet kompetencji menedżerskich, czyli myślenie strategiczne widzenie właśnie tego dużego obrazka widzenie powiązań najczęściej jesteśmy w życiu jakimś wąskim aspekcie rzeczywistości przez wiele lat i takie czasem zobaczenie siebie jako część większej całości zobaczenie jak to co robię ja wpływa na inne części organizacji bardzo odświeżające też trenująca taki duży obraz czy myślenie strategiczne wszystkie kompetencje związane z zarządzaniem ludźmi z zarządzaniem procesami, gdzie symulacji możemy odtworzyć typowe wyzwania, które się pojawiają w zarządzaniu zespołem kompetencje komunikacyjne to są bardzo wdzięczne, że kompetencje do odtwarzania w grze, bo możemy po prostu zabrać pewne pewne sposoby komunikacji zostawić tylko niektóre z regułami gry także ludzie muszą osiągnąć mistrzostwo Szkot w precyzyjnym komunikowaniu się możemy w grze świetnie odtworzyć wszystkie błędy komunikacji, które się połowę ujawniają, jakie zakłócenia na linii kilku osób, które przekazują sobie informacji, czyli szeroko rozumiana komunikacja realny i kompetencje sprzedażowe jest też sporo gier, które ćwiczą WL kompetencje potrzebne osobę w sprzedaży przy takim, które muszą nie tylko mówić, ale także słuchać jak w odczytywać potrzeby klienta, a więc sprzedaż to też jest eksploatowane poprzez gry w obszar tak naprawdę wyglądają dziwnie to za nią towarzysko Żywiec browar można wykorzystać gry jest po prostu narzędzie to sprawna mediom, które możemy zacząć do tego, czego chcemy a jakie mamy alternatywę, bo wygląda to jak absolutnie w remedium na wszystkich łączy z Chin w wywiadzie dla ruchu w Żarach po prostu mamy kłopot Bach robimy symulacje nie to jest na pewno jednak 1 z ciekawych metod rozwojowych dla pracowników i bardzo często coraz częściej wykorzystywane przez firmy Danmar oczywiście jest też znacznie więcej innych metod jak wiemy, że przez całą twardą wiedzę o nim wiedzą o produktach o procesach na wprost w jakiś sposób szkolenia trzeba przyswajać można to szkolenie robić bardziej mniej dostępny sposób coraz częściej są też szkolenia w postaci takich trochę quizów komputerowych internetowych gier ku z owych z nagrodami, żeby trochę zmobilizować, żeby ktoś np. zapoznał z procedurą co się robi z tego jakiś fajny program zwany rywalizacja dokładnie dot zresztą też bardzo ciekawe, bo to i między pracownikami jest trochę trochę zabawy i mimochodem przyswajać pewną podstawową wiedzę, która jest konieczna, a naprawdę straszliwie BHP i wywrze też we własne harować gniazdo teraz, ale to jest bardzo istotny temat, ale czasami szkoleń jest taki sposób przedstawiane żyje się dziwić, że ludzie nie zasypiają na tych spotkaniach tego, bo po prostu nic, a może zupełnie inna jest awans do szkolenia BHP w poprawkach przez pierwsze 15 bilet, a więc od kwietnia, a to jest bardzo ważny temat swoją drogą bardzo ważna, a temat to dobrze pytanie czy można w takim razie szkoleniem BHP pan nie wiem co robić mała symulację no może właśnie teraz, że wypowiadając, wypowiadając to w eter odcinamy sobie 1 ze złotej gałęzi, ale nie dalej jak wczoraj rozmowę ze wspólniczką, że to był świetny temat na zlecenie bez szkolenia BHP przerobiona na grę absolutny szczyt konieczne są sytuacyjne sprawy tych sytuacyjnych tematów jest niesamowicie duże to są te najciekawsze smaczki szkolenie oczywiście, kiedy mówimy o konkretnych przykładach co się może niedobrego wydarzy jeśli czegoś nie dopilnuje i umocnić Jurand Ciechanów, aby nie należy, a w znaleźć w rękach, ale tak dalej no i zamknąć oczy ich w kłębek krzyczeć ratunku w alei to co wcześniej Ania mówiła, że takie uczenie się przyswajanie wiedzy poprzez czytanie czy nie nawet oglądanie filmików to coraz mniej już jest przez firmy stosowane do zgody na niską skuteczność innych, a coraz częściej temat zawiązane z pracą z jakimiś projektami i z rozwijamy talenty przez takie programy, które nazywają Action Learning, czyli uczenie się poprzez akcję poprzez brak pracy w działaniu, gdzie jest cały projekt rozpisany z konkretnym biznesowym zadaniem najważniejsze jest są firmy, które robią symulację na jakimś świętym z sufitu trochę temacie tak co też jest fajne, bo ludzie sobie, tym bardziej konkretne umiejętności ćwiczą, ale wynik ich pracy po zaprezentowaniu idzie do szuflady, a jeszcze firmy pójdą w konkretne zapytanie biznesowe czy temat biznesowe strategiczne gdzieś indziej walne może coś w tym ciekawego zrobić i nagrody dodatkowo może być wdrożenie efektów tej pracy takiego zespołu to po pierwsze, emocjonalnie to jest jakby cały zespół i prace niesamowicie spaja po drugie, bank dodaje dodatkowy stres i smaczek no bo gdy siadł przed głównymi czas z członkami zarządu OFE w momencie zaprezentować natomiast faktycznie jest później także to osoby się przeradzają bardzo często osoby, które wdrażają rozwiązania jest jeszcze z tych wdrożone rozwiązania, jakie efekty utrudnień dla organizacji pozytywne typu większe profity czy efektywniejsza organizacja Rennes wychodzą jako skuteczna to tym bardziej że do tego zespołu jest tak naprawdę długofalowa Brożka, jakby do do kożucha to się w 200 dziś taka nagroda także jeszcze coś fantastycznego poza tym, że się nauczyć zrobi, nic więc jest dużo takich ciekawych metod właśnie wcale tak naprawdę coraz więcej na wyobraźnię na emocje, bo im bardziej emocjonalnie jesteśmy z działaniem związani tym łatwiej nam jednak pewne rzeczy zapamiętać nawet przepraw wprowadzić w Chinach ale, żeby nie było tak cudowne i żeby nie było żadną grę inny i symulacje to jest jedno właśnie lekarstwo na na wszystko to na pewno są takie sytuacje, kiedy niewskazane jest użycie gier i symulacji, w których uwzględnienie na pewno są w PGZ powalczy to znaczy to do bardziej chyba jest to zawsze wtedy, kiedy niewskazane jest w ogóle taka forma interwencji kiedy, czyli n p . czy n p . z jeśli przeprowadzamy ludzi przez zmianę przez jakąś poważną go dotkliwą dla organizacji zmiany jest taka pierwsza faza takiego szoku czy żalu, w którym ludzie są to po po tej dużej zmianie ENA i wtedy różne teorie zarządzania zmianą mówią, że szkoleniach, ale i takie formy, która już są nastawione na szukanie rozwiązań to nie jest najlepsze rozwiązanie ludzie potrzebują symbolicznie o płakać zmian, tak więc gra w tym sensie jak każde narzędzie, które nastawione na szukanie rozwiązań na jakieś pozytywne aspekty być może nie było w najlepszym rozwiązaniem tak jak jak każda interwencja szkoleniowa z trudem się, że w sytuacjach kryzysowych, gdzie mamy tempo działania czy podejmowania decyzji ta może być też inne koty jednak wymaga czasu zastanowienia się dekoracje z rzeczywistością RM Mateusz trwa atak atuty musimy szybko decyzję podejmę w pod rozwagę i szybka gra dla pań obecnych studio w we wstępie do audycji lub posła naszych słuchaczy, żeby zamknęli oczy wyobraźni co uderza w klasie zupełnie nową rolę jako przykład, podając mi wtedy przyszło do głowy jako pierwsi np. przedsiębiorca pogrzebowy drogie panie i w czym np. może nam się sprzedać wcielenie ich rola przedsiębiorcy pogrzebowego szybko burza mózgów dziennikarz oraz dużą empatią związana też w zespole ME 3 czy firmie gminie być może osoby w Pucharze managerowie także, gdzie i też nie managerowie zmianę, gdzie hala jest bardzo wysoki poziom empatii delikatności w przeprowadzaniu, a jednocześnie na takich rynkach, gdzie raczej popyt to nie jest największe wyzwania z promesy pomyślano o magazynie ja takich umiejętnościach logistycznego rozplanowania np. zarządzanie cmentarzem i zarządzanie magazynem Targ myślę że rozważymy czy ta metafora chcą korzystać z leśnictwem gola w naprawdę bardzo proszę pozyskała część zysków i korzystają państwo państwo mój pomysł niekoniecznie na początku też łodzian przyszłemu zamknięciu oczu, ale nie wiedziałam, że można je otworzyć się dławi wzrost w liczbach w Gorzycach można otworzyć co, ale rozmawialiśmy o grach i symulacjach grach symulacyjnych różnych rodzajach angażowania pracowników coś abstrakcyjnego co jednak przynosi korzyści zysk w realnym świecian, a zwłaszcza na bok nosem, że mówimy o pracy przekłada się na jakości efektywność pracy, a państwa i moimi gośćmi były pani Joanna Średnicka dyrektor ds. badań i rozwoju oraz współzałożycielka pracowni gier szkoleniowych dziękuję bardzo dziękuję bardzo pani Monika Olejniczak dyrektor personalny na Europę środkową wschodnią w firmie Johnson and Johnson dziękuję bardzo dziękuję ja nazywam się, że na Mazury i zapraszam państwa na audycję strefa szefa już za 2 tygodnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA