REKLAMA

Sto lat awangardy w Polsce

Kultura Domowa
Data emisji:
2016-11-29 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą moim gościem jest dzisiaj Jarosław Suchan, czyli dyrektor muzeum sztuki w Łodzi dzień dobry dzień dobry gościmy właśnie w tym przepięknym budynku tutaj w Łodzi oddział pierwszy ms 1 niezwykle mnie nie ME z 2, o którym już nieraz w radiu TOK FM opowiadaliśmy tym razem jesteśmy w tej Anny w tej pierwotnej siedzibie będziemy państwu opowiadać o awangardzie i nie próbuje zrobić taki mały odstęp, a Rozwiń » później będziemy to wszystko rozszyfrowywać, bo Awangarda dla muzeum sztuki i muzeum sztuki łódzkie dla awangardy naznaczoną bardzo wiele oczywiście pewnie pojawi się państwo w państwa głowach teraz nazwisko czy Władysława Strzemińskiego czy Katarzyny Kobro no a teraz rozpoczynają się takie bardzo duże w zasadzie ogólnopolskie obchody stulecia awangardy, więc zaczniemy od tych ram czasowych później będziemy wyjaśniać, dlaczego do muzeum sztuki, dlaczego nie Strzemiński, dlaczego Kobro, ale zacznijmy od tych ram czasowych, bo skoro mówimy o stulecie awangardy no to te ramy czasowe ktoś musiał określić, czyli co wydarzyło się w 1917 roku że, że to stulecie obchody awangardy właśnie zostało ustanowione na teraz w 1917 roku w listopadzie 1917 roku miała miejsce pierwsza znacząca manifestacja polskiej awangardy to była wystawy ekspresjonistów polskich, czyli późniejszych formistów w wśród, których z byli tacy artyści jak w Pruszkowie Tytus Czyżewski czy Witkacy to miało miejsce co prawda nie w Łodzi, bo w Krakowie z tamtejszym Pałacu sztuki, niemniej jednak jest wydarzeniem, by pozbyć tak powiedzieć, jeżeli chodzi o historię awangardy w Polsce założycielski jest tak istotnym dla nas trudny dla laików powiedzmy czy w ogóle Awangarda jest tak w jaki sposób reneta awangardy się rodziła w jaki sposób ją rozpoznać Awangarda to był szeroki ruch kulturowy, bo mówimy awangardzie nie tylko w sztukach plastycznych, ale także w literaturze w teatrze w filmie w architekturze z wzornictwem przemysłowym w projektowaniu w ogóle jest pierwszym był to ruch, który w zasadzie wywrócił do góry nogami całą kulturę Europejską, a z czasem i światową był to pierwszy taki ruch w obszarze kultury, w który wychodził z założenia, że w sztuka nie powinna się opierać na wzorcach, które zostały wypracowane w epokach wcześniejszych tylko powinna szukać nowego języka nowych form, dlatego że rzeczywistość tak gwałtownie się zmieniła, że w istniejące formy nie przystają do niej nie są w stanie jej opisać tak, że to był ruch zwrócony w przyszłości i Kresy to cecha najważniejsza ruch, który negował tradycje w, a przynajmniej negował tradycja właśnie źródło wzorców, które należy w nieskończoność powtarzać także to najważniejszy aspekt awangardy z tego brała się przekonanie o tym, że celem artysty jest eksperymentowanie poszukiwanie nowych języków poszukiwanie nowych środków wyrazu istotnym elementem awangardy było również myślenie o tym, że sztuka czy kultura jest narzędziem zmiany zmiany społeczeństwa zmiany świata wizji chodziło tutaj o kultywowanie sztuki dla sztuki, ale raczej o wypracowanie takich narzędzi za pomocą, których będzie można doprowadzić do przekształcenia w rzeczywistości społecznej do stworzenia nowego lepszego świata w także istotnym elementem awangardowy domyślenia było również był również ten komponent utopijnym to już to co pan teraz powiedział coś się zapala czerwona lampka w głowie, że to chyba się musiało trochę nie spodobać na początku wieku jeśli mówimy o eksperymencie o negowaniu przyszłości NATO w tonie są zbyt popularne hasła oczywiście chce widzieć więcej na awangardę da nie, tyle że spotykała się wówczas z odrzuceniem przez większość społeczeństwa i znajdowała się można pędzić na obrzeżach kultury głównego nurtu, ale tak naprawdę wiele zjawisk i awangardowych ciągle nie zostało przyswojone mimo tego, że historia tej awangardy ma w Polsce już Stolat, a z Europie stąd kilkanaście jak pan powiedział to jest Awangarda łączy się z przełomem takim myśleniem wprzód, a nie, a nie do tyłu tutaj też nie patrzą oczywiście patrzymy na historię na docent początek wieku burzliwe wojenne czy to wszystko miało wpływ czy to z tego wynikało jak najbardziej Awangarda inny, a przynajmniej pewne nurty w awangardzie były odpowiedzią na kryzys kultury czy kryzys świata, jaki ówcześni ludzie znali tym największym najbardziej dotkliwym zarazem nowego kryzysu była pierwsza wojna na świat nowa odzież Awangarda niejako w przeczuciu tego co się zdarzy pojawiła się wcześniej zasadzie okolice lat 19091910 cała uchodzą powszechnie za ten moment, kiedy Awangarda się rodzi na świecie w Polsce mamy to przesunięcie z tego względu, że zawierucha wojenna bardzo mocno w powstrzymała ich zastopowała pewne eksperymenty na awangardowe, które w Polskim malarstwie już w okolicach 191213 zaczęły się w pojawia się także najbardziej Wanda jest ściśle związana z tą historią bardzo burzliwą początku wieku, bo tutaj nie chodzi tylko o wojnie chodzi tutaj o rozpad dotychczasowych imperiów narodziny nowych państw o gwałtowne przyspieszenie cywilizacyjne rozwój w przemysłu nowe wynalazki to wszystko wracało do góry nogami i stąd już wcześniej powiedziałem pojawiła się pojawiło się poczucie, że kultura praktykowana daty dotychczasowy sposób nie nadąża i że trzeba to państwo ludzi nową nowe formy, by móc wyrazić to wszystko co się w świecie w owym czasie działo, gdy przejdźmy teraz praktycznie do Strzemińskiego do kontroli do Łodzi do muzeum sztuki powiedział na początku, że te związki z muzeum sztuki i awangardy są bardzo mocne dlaczego powiedział nad jeszcze mocniej nie ma w Polsce miejsca, które byłoby bardziej związane z historią awangardy niż nasze dna morza, a to wiąże się bezpośrednio z postaciami Władysława Strzemińskiego Katarzyny Kobro wielkich postaci nie tylko Polski, ale i światowej Neo awangardy Władysław Strzemiński Katarzyna Kobro pod koniec lat dwudziestych współtworzyli razem z innym wielkim artystą wielkim pasażerskim i 2 standardowymi płytami, czyli Janem Jankowskim i lubianym przez 8 grupy, a grupa ARR wyszła z inicjatywą w owym czasie, żeby tutaj w Łodzi stworzyć kolekcję sztuki współczesnej międzynarodowej sztuki ne na współczesnym nawiasem mówiąc ta propozycja najpierw pojawiła się w Warszawie w ale nie spotkała się z ciepłym przyjęciem Łódź okazała się bardziej otwarta akurat wtedy zaczął być tworzone w naszym muzeum i władze podjęły decyzję, że w tym muzeum zostanie stworzona przestrzeń na tworzenie tej kolekcji i tworzenie tej kolekcji jest niesamowitą historią, dlatego że bardzo krótkim czasie w grupie polskich awangardzistów udało się przekonać najwybitniejsze postaci ówczesnej Europejskiej sceny awangardowej, żeby do tej kolekcji innym przekazały zdarzy swoje prace artyści wielcy artyści tacy jak nas, że jak Max Ernst kurczy Vickers i t d . tak dalej przekazali w darze na pracy w to uwierzyć to jest takie nieprawdopodobne, zwłaszcza że nie mówimy o Paryżu nie mówimy o Berlinie tylko mówimy o Łodzi, która wówczas go nie da się kręci niebyła centrum kulturalnym Europy natomiast zadziała tutaj magia zadziałał prestiż nazwiska artystów polskich, którzy w tym inicjatywy się włączyli pierwsza publiczna prezentacja tej kolekcji miała miejsce w lutym 1931 roku, czyli bardzo wcześnie dlatego możemy się szczycić tym, że jesteśmy 1 z najstarszych na świecie muzeum sztuki awangardowej, a być może jesteśmy najstarszym ciągle istniejącym najstarsze muzeum sztuki nowoczesnej uchodzi niskim dochodem, a w całym roku, który został otwarty w 1929 roku przy czym na pierwszej wystawie stałej w tym muzeum były pokazywane prace impresjonistów i postimpresjonistów awangardy sztuka abstrakcyjna pojawiła się tam w 1936 roku, czyli kilka lat po prezentacji tutaj w Łodzi, ale nie to jest ważne teraz tych instytucji była pierwsza myśl, że na jej fantastycznie się w tej całej opowieści jest to, że właśnie ta kolekcja powstała z entuzjazmu z takiej niezwykłej otwartości poczucia Solidarności Europejskiej awangardy zapraszamy w takim razie bardzo gorąco muzeum sztuki w Łodzi tutaj można się dowiedzieć wiele innych, a najbardziej i przez cały rok będziemy te dyskusje czy na pewno prowadzić Jarosław Suchan dyrektor muzeum sztuki był moim teściem dziękuję bardzo dziękuje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA DOMOWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA