REKLAMA

"Mamy dobrą szkołę. Czemu ją chcemy reformować?" - mówi prof. Krzysztof Konarzewski

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-11-29 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
36:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM, gdy w dobry wieczór państwa Aleksandra PEZDA ze mną w studiu prof. Krzysztof Konarzewski z Instytutu badań edukacyjnych warszawski dobry wieczór, więc otwieram sobie takie 2 teksty dotyczące tego samego badania z 2012 roku i z 2016 czy jedno 100 jedenastego i 15 DM BOŚ do plażowania ani daty ich opublikowania chodzi o badanie Team z, czyli kompetencje matematyczne i beże i przyrodniczych uczniów badanych krajach OECD wśród uczniów mniej więcej dziesięcioletnim Rozwiń » stażem są w trzeciej klasie i dziesięcioletnich teraz tworzy bardzo sama o tym, pisałam jeszcze w Gazecie wyborczej w 2012 roku polskie dziesięciolatki średnie czytają coś tam wiedzą z przyrody i kiepsko sobie radzą z matematyką za to mają dobrą samoocenę i lubią szkoły dzisiaj czytam w Gazecie wyborczej tekst festyn sołecki polskie dziesięciolatki matematycy na równi z Finlandią z przyrody dziewiąte miejsce na świecie za to nie lubią szkoły oraz Anny ze złości się zmieniła nie widzisz w Radomiu świetne dziennikarstwo było, bo w 1 zdaniu w obie panie wydobyły o rzeczywiście najciekawszy wątek tych tych naszych czteroletnich zmagań w c trzeba, żeby słuchacze itd dokładnie zrozumieli, o co chodzi tu trzeba powiedzieć, że w 2011 roku my się bodaj trzecioklasistów, którzy mieli wtedy prawie 10 lat, a w 2015 badaliśmy już czwartoklasistów, ponieważ była był to środek reformy wieku obowiązku szkolnego Katarzyny Hall w PiS, gdybyśmy dalej trzecioklasistów to w perspektywie, by się okazało, że te dzieci są za młody badamy zasada tego Międzynarodowego konsensusu jest także 89 , 5 roku co najmniej one miały mniej, więc przeszliśmy do dawna na czwartą klasę co Bóg co miało dobrej strony złe strony jest zła strona jest taka, że nie możemy bezpośrednio porównać wyników nowo SL idzie teraz dzieci były o rok starsza i kształcony o rok dłużej, więc nie można powiedzieć, że z tego postępu wynika, że nasza szkoła jest lepsza na o systemie oświaty nic nie możemy powiedzieć, bo i nie został zachowany podstawowy warunek porównań, że dzieci muszą być w tym samym wieku mieć za sobą taką samą karierę szkolną mój mąż coś jednak zawsze poezji w ale właśnie w alei miasto to jest ten sam test to wolno nam robić porównania np. dzieci w tym samym wieku, a zaś myśmy w 2015 roku mieli 18 % tyle ile w całym kraju z dzieci, które poszły do szkoły jako sześciolatki w, więc można było one z w momencie pomiaru nie miały tyle samo lat co dzieci w trzeciej klasie 4 lata temu w, a więc można było zobaczyć jak się zmienia wiedza dziecka wyłącznie pod wpływem kształcenia dzięki sponsorom i i okazuje się, że to jest jakościowy skok, że w matematyce te dzieci po roku dodatkowym roku kształcenia, mimo że mają tyle samo lat i umieją dużo dużo więcej w przyrodzie coś więcej chociaż, chociaż już nie co ojciec, czyli one się uczą o rok dłużej, ale się uczą ochronnej, ale są w tym samym wieku, bo tam od tych dzieciach, które poszły do szkoły jako sześciolatki no i z tego, że się morał jest taki co szkoła żon żywiołem jest strasznie ważna nadal jest wiek jest ma drugorzędne znaczenie, a czy wie wie może bardzo przeszkodzi dziecku wcale w karierze, jeżeli dziecko idzie za młode nieprzygotowane w to coś się może płakać ciśnienie radzi sobie w ale w większości te sześcioletnie dzieci były doskonale przygód Harry do szkoły nowo zrobiły taki postęp w aucie odczują uczucia mówi to drugie tyle duet dobra strona tego porównania jest taka, że wolno nam, że żal dowiedzieliśmy się jak wygląda próg między trzecią czwartą klasę w rodzice, którzy nasuwają to wiedzą, że dla ludzi z wielu dzieci tak się przemówiła to jest to, bo to jest poważny, bo w próbach to zupełnie inne środowisko edukacyjne w klasie trzeciej pierwszej drugiej trzeciej jest tak edukacja przedszkolna jest 1 pani nauczycielka nie ma dzwonków nie ma stopni w niemal 7 zazwyczaj było, bo to nie zwalnia tempa, ale dziwię się przy różnych przedmiotów nie ma, ale przedmiotów nie ma zupełnie coś jest także dziecko się czy teraz przyrody już lat AZA AZA chwilę polskiego w uczy się po prostu dlatego są ciocią pani mu podsuwa w no nie ma z jak miasto niecały jest bardzo istotne w i nie ma żadnych sprawdzianów Nakonieczna nad dzieckiem nic nie wisi no i się, że to jest właśnie taki raj na ziemi, a dziecko, choć trochę się bawić się uczyć w RPA w czwartej klasie zaczynają się schody i zaczyna się dyscyplina wiedzy czy są przez nie różni nauczyciele są przedmioty każdego ucznia inny nauczyciel każdy ma trochę inne oczekiwania obleciał i zapamiętać prac jest pani odbiera od od przyrody, a to jest adresowanie odpis od matematyki, a to jest pani od polskiego w zaczynają zadawać co jest istotne zaczynają zadawać prace domowe nie z dnia na dzień, ale np. za 3 dni albo nawet za tydzień z 1 czy dziecko musi w ogóle zacząć być wolni albo najmądrzejsze, lecz marnować tak w ZUS lub nie można zostać Power nauczycielki nauczyciele mówią uważaj, bo nie zdasz, a poza tym musisz tam pilnować się, bo przecież w szóstej klasie będzie sprawdzian teraz go nie ma dzięki mądrości prawa i sprawiedliwości, ale w upale zwolnią część z nas coś zaradzi nawet mało subtelna niższy, a jeszcze wieczorem wyjaśniono, że Żuraw nowo zieleni, ale Zenon dokończyć i od razu o ponieść jest wielki wróg, kto to mówiono, że mogą być może być gorsze wyniki, a wszędzie takie same jakże dzieci niewiele się nauczy Otóż nieprawda, a nauczył się bardzo bardzo duży, więc nowa szkoła jest nieprzyjazna uczniom chyba Bóg, bo nie lubią szkoły jak pani powiedziała, że to zaraz do tego jedziemy porównajmy te beton po naszym klientom nasze miejsce w rankingu krajów OECD na nie unikniemy tego wyboru na 2 i nie patrzeć, bo to zrobiliśmy jakiś skok tak w matematyce i rodzi też no właśnie mamy w mamy mamy w tej chwili w rodzimym dziewiąte miejsce to do nich trenerzy nie są kraje OECD akurat część jest w PiS robi się czas, ale zamiast 45 krajów są z całego świata z różnych kontynentów i oczywiście dużo jest krajów europejskich w UE i trzeba powiedzieć, że w 4 lata temu nasze 3 nasze nasi trzecioklasiści w matematyce bylina na absolutnie na końcu w Europie byli ostatni w Europie w dno w tej chwili są głównie w Europie są w wysoko, bo w ogóle są na na z 17 miejscu razem z Finlandią Litwą w zażyłe w poprzedniej edycji były na dwudziestym ósmy inwestora dziękuję bardzo pani pani tyle piwa więcej niż ja właśnie problem z rys Jolanta zwitek 100 mi pomaga on też tak jest na naj naj naj bardziej nas kształcą nasze własne teksty to co ja też jak coś, o czym przekonała w psy, więc to jest ogromny ogromny skok jak czas w przedmiotach przyrodniczych na 30 pozycję, a w tym arcydziele LogicSynergy pan Dochnal to są jakieś kolosalne różnice kolosalne tak nasze naturalne różnice w oczach to po prostu oznacza teatr to jest jeszcze 1 z tych 3 setek dowodów, jakie ostatnio przytaczaną w debacie na temat reformy, która dzisiaj się rozumiem w krypcie pierwszy pierwsza odsłona rozegra się w sejmie że, że Polska edukacja, że Polska szkoła jest dobra Polska szkoła się sprawdza Polska szkoła nie jest doskonała włączy się siedemnasta pozycja nie pierwsza to nie pierwsza od pierwsza pierwsza zawsze zajmują frajda darzyli go siłą znowu się dla żony w zamian spór z realiami znam, więc żadnych doku ma dokładnie taki sam wynik jak jak Polska Polska awansowała z Finlandią Trocha trochę spadła co, choć 10 punktów w lesie spotkaliśmy podobnie jak Litwa, więc mamy dobrą szkołą, jeżeli mamy dobrą szkołę to FIS, dlaczego ją chcemy koniecznie zagruntować do reforma tak jak ja rozumiem jest zawsze wynikiem nacisków konieczność prac ja zmieniam umeblowanie w swoim pokoju wtedy, kiedy w notorycznie wpadał na kanapę i siebie nabija siniaki i mówiono nie tak dalej być nie może albo kiedy się pan z ludzi tym co pan tam został po raz noc o typie no to jak ja się, że dziecko może sformułować pod wpływem ludzie, ale nie 3 George w jak ja już jak dobrze jestem znudzony Rose jakoś ubarwić życie, ale nie będę przebudował mojego pokoju, bo nie nie mam żadnych gwarancji, że przebuduje na lepsze, a jeżeli nie, ale przecież znowu znudzonej przecież jak i tak przecież i teraz, żeby ta reforma tylko mnie dotyka tak jak w moim mieszkaniu pół biedy, a innym, że sąsiedzi mogą się złościć ja przesuwam Cionka na pewno w Bobo huczy nad głową albo jest przez chwilę natomiast tutaj na reformie wyczerpie czerwi milioner z 3 miliony uczniów jest choćby na samej zmianie jest choćby na tym, że to będzie zmiana może każdy z zamierzeniami władz zupełnie innego, że nie może się uczyć od poprzedników, że nie możesz ta nie może być na spokojnie i t d. no ale wróćmy jeszcze do tego do tych do tych badań są one sprawdzają nowo nie oprzemy się zarzutom, że to są znowu tylko te z EFSF będzie test test z narzędzi pomiaru tak jak wodomierze albo termometr kiedyś delegaci z gęsi rozmach telewizyjnej pełen pewien miłośnik prawa i sprawiedliwości powiedział min ale o czym pan mówi co szkoła jest dobra co zaczynało się, że uczniowie dobrze wypadają w tych stajniach mówiono w błoto to prawda właśnie to mam na myśl przejść testy są niemiarodajne pytam co jest w takim razie miarodajne, jaka jest miara doskonałości szkoły męża on wrócić zamilkł w AJA mu powiedziano powiem panu powiedzieć przecież opinia prezesa w PIT i w istocie ich są tylko to jest częsta alternatywa albo wieziemy obiektywnym pomiarom albo wierzymy subiektywnym opinię, gdy opinia jest tyle ile ludzi wypowiadających się na ten temat wobec tego trzeba wybrać 1 najważniejszego no i wiadomo, kto to jest najważniejsze, kiedy mówimy o wymiarach subiektywnych co wtedy i nigdy nie jest ważna jest ekstra rządzi co nie tylko czy test został przebity zbudowany poprawnej czy został dobrze przeprowadzone testy, a jej są rozbudowane my musimy zresztą zamieścili tutaj krzyczał 1 zaś towarowych w 2, jakie są tam np. zadanie własne są osoby zadania, w których trzeba coś wybrać, ale ze jest dużo zadań, które trzeba coś napisać mój kolega Marcin Karpiński czuli się zajmować się matematyką w szczególnie się entuzjazmuje takim zadaniem, z którym trzeba zdać się rozwiązać równanie z 2 niewiadomymi, a to jest czwarta klasa już więcej nie ma żadnych kiksów i t d. w noże są narysowane lody dwojakiego rodzaju 1 na patyku, a drugi z kubeczków i wiadomo jak wskazuje, że za 2 ludy w kółeczku i za 4 lat na patyku Bartek zapłacił 22 z rady, ale Jola kupiła 1 w kółeczku i 3 na patyku i zapłaciła 14 SZ ów cel wierzę, że taka fikcyjna od rezydenta obcych walutach fikcyjne międzynarodowa, żeby nie grozi do wszystkiego we wszystkich krajach są żadne to jest pytanie ile zawodów kosztuje nas dwoje w 11 lub z VAT na artykuły Kubali było tak napastliwych kubeczków z pieniędzy normalnie żołnierza zaczyna układać gejów albo byłeś układ równań rozwiązuje wcale nie jest łatwo to niezła baza liczy okazuje się, że polskie dzieciaki wypadły tutaj znacznie lepiej niż średnia międzynarodowa w celi i w ogóle okazuje się też i to jest nasza wielka radość, że w matematyce polskie dzieciaki nie są specjalnie biegłe elfy takich nam w kadrze za jagody odejmowanie dużych liczb od siebie, a w euro mylą się to co do tak, bo przecież mnie uczył przyszłych księgowych zresztą mają wpływ będą miały w życiu kalkulatory w natomiast są znacznie lepsza, niżby wynikało, że ich wyniku ogólnego w rozwiązywaniu problemów w rozwiązywaniu problemów matematycznych my mamy o 6 miejscu lepszą pozycję niż w wyniku ogólnym no ale to przecież nasz wkład temu co wynikom naszych przed 15 latków prawda, bo Anne jednak w tych problem w rozwiązywaniu problemów z wolą trochę niżej niż w ćwiczeniu niż w prostych zadaniach matematycznych w Pizie ludy i nie mogę nie przypominam, że któraś, z jaką jest pisze wiem, że w przyrodzie z nas wie co to tam były rzeczywiście kłopoty i u nas też, bo w rozwiązywaniu problemów przyrodniczych nasze dzieci już nie są takie warzywne już nie są takie dobre co prawdopodobnie świadczy nie najlepiej o programie nauczania przyrody w naszych szkołach, ale co do matematyki nie pamiętamy jest pisze autor to jest w sensie konkurencja, więc bardzo podnieśliśmy nasz wynik taki ten ogólny z matematyki natomiast gorzej sobie radzą na siebie nazwy, ale z gimnazjum handlowym, a tu być za tydzień nowenny za tydzień mówi już po rozmowie nie na front line nie wiem jak mówią o tym, powszedni podobno to nowy ma być bardziej jeszcze bardziej rewelacyjny ustawy o prze no daj Boże, chociaż nowy dowód na gwóźdź do trumny z gimnazjum im się również sprawdzian należy go, że w Lake kogo o to chodzi w 2, jeżeli jeszcze 1 element w złapaniu, o czym przez wieś w pomiarze nie uczymy się od poprzedników tak naprawdę Polska szkoła zaczęła się powolutku reformować, a w kilka lat po to, pop 3389, kiedy ludzie zaczęli myśleć, że program, który odziedziczyliśmy po Polsce ludowej w no może nie jest najdoskonalszy z możliwych te w ich w ogóle zaczęli się zdawać sprawę, że szkoła to nie jest budynek to nie staje nauczyciel też wszystkim program to jest tak samo jak w religii religia dziś liczy doktryna ani rytuał albo albo kolor witraża w ciemno i zaczęto coś kombinować i znów pojawia się idea podstawy programowej w bardzo wcześnie od dziś całą książkę ocena szans teraz można, by drugą w różne ekipy przystępowały do tego do tej roboty w niektóre kończyły pracę niektóre przerywały w połowie, bo się zmieniała władza w ale tak to zadanie było przez kolejne ekipy rządowe podejmowane i w końcu zaowocowały podstawą programową Mirosława Handkego w a, a potem Marcia cross, a potem wystawieni na Zbyszka Marciniaka zamek w, która w tej chwili już jest już zestarzała, bo ona powinna być co 5 lat zmieniała zamieniono Lwh ani emeryturą, ale nie, ale one niemal niezmieniona ona powinna być poprawiona w tych nielicznych miejscach, w których jest ich wzrost tych, których i już nie sprawdza każdy go nie liczyliśmy wiemy dokładnie jakich to znaczy wyprze przypomnijmy no np. źle jest unormowany nauczanie języków obcych w szkole podstawowej znaczy podstawa jest wystawia za niskie wymagania dzieci już dawno je z spełniły, gdyby powstała pozwalała co można, by z nimi zrobić więcej ale by zaszły dalej ale gdy w tym one Jałowiec w został w czasie w tym sensie niektóre hasła one w niektóre są pewnie potrzebny jakiś inny z kolei brak, ale to jest problem dla niewielkiego zespołu ekspertów, którzy zasiądą zaproponują drobne redakcyjne poprawki, które będą aktualizować tylko raz tamto to co prawda jest Sojusz proponuje też to jest kompletna zmiana to jest wrzucamy tamtą postawę i budujemy nową nikt nie wie jak ona będzie wyglądała zaraz zobaczymy w rocznym nie żal Czajki, o ile wiem kontynuacji nie będzie będzie to całkowicie nowy dokument co oznacza, że wyrzucamy 20 kilka lat doświadczeń do kosza i zaczynamy budować do wdrożenia od nowa i być może za 20 lat dojdziemy do tego poziomu, jakim w, jakiej w tej chwili Polska szkoła się znajduje Lotos bardzo niebezpieczne, że to jest bardzo smutnej w słynnej dzięki Bogu, że moja córka już jest duża i z Hongkongu Singapuru zawsze na szczycie tych wszystkich wszelkich badań z matematyki, by pan myśli, dlaczego w Korei Korea Japonia w gdy Rosja i Rolls-Royce, a Rosja wysoko w co nie może chodzić tylko o azjatycki styl bycia może oni inaczej uczących przedmiotów nie wiem byłem w szkole w Singapurze w zasiewach zajrzałem tam Werner w byłej Kulas no chyba jakiś wielkich różnic nie widziałem nigdy nie mam pojęcia co się taki jest na pewno ich jak jakiś element kultura tutaj jakiś jak i jakie znaczenie ma kultura jest kultura ciężkiej pracy to jest kultura rywalizacji to jest kultura samo poświęcenia w samo wyrzeczenia w w Japonii jest taka instytucja druku, czyli w taki jest tak samo się szkoła równoległa, która przygodę, która daje z 8 korepetycje alarm, ale brak ceł, które się wreszcie wszyscy uczniowie biorą po pół po zwykłych lekcjach dorzuca do tej szkoły drukuje tam się dalej uczą w rywalizacji jest potworna selekcja jest ogromna w szkole w ich szkole japoński i uczniowie najbardziej nie lubią szkoły w Japonii właśnie za czym w tej skali, o których pani wspomniała w Japonii jest na samym dole co czytam szkoła jest wyraźnie nie lubią nielubiany w -li jesteś po ponownie z Korei to ogromna dyscyplina z Bielan z moich znajomych, którzy wyznacza szkołę musisz tez pruska szkoła taki pruski Dryl tam strusia zapomniano o tym w tych dniach naszych Prusa 3, a tam właśnie tu przeniesiono z, kto wie być może to jest właśnie w jak ja tak taka kultura ciężkiej pracy w ogromnej rywalizacji SA są poświęcenia, ale w Europie na to nie pójdzie w lotach metodycznych, jeżeli jednak nauczanie matematyki mówią mi, że ten azjatycki system nauczania matematyki są lepsze żonie lepiej uczą liczyć po prostu liczyć na początkowym etapie liczyć tak tylko, że matura z ZUS, w których jazda mówiła, dlaczego dziecko ma biegle liczyć co co tu nie ma kalkulatorów et cie czy my przygotowujemy księgowych na wypadek awarii prądu będą musieli znowu w moja matka była księgową wiem, że w Pisa kopią w Łódzkiem, a dla nas test to już nie te czasy we wsi oraz umiejętność, która na miejscu potrzebną nie po i jest istotne, żeby w oczy jak ja jestem matematykiem, ale też, ale jest istotne, żeby dziecko rozumiało czynności umysłowe, które wykonuje raz źle znam dzieci, które do elity, ale nawet dziurze w drodze całkiem duże dzieci, które nie umiał tabliczki mnożenia jakoś nikt im szyld to jakoś do głowy nie wchodziło w ale radzą sobie, ponieważ wykorzystują przemienność mnożenia względem dodawania Bjelica 6 × 8 to one sobie 3 × w 3 × 823 × 8 i od razu sobie policzą presja wolę takich dzieci niż te, które zwykle pałeczkę tabliczkę jak pacierz chodziło rozumowanie błędne przyroda moim zdaniem są słabiej wypadła my jesteśmy słabsi w rozwiązywaniu problemów, ponieważ w naszym nauczaniu przyrody jest za dużo szczegółów, ale ciągle traktujemy dzieci, żeby takimi MF się pod pozornymi wiadomościami rządzą w, że jest Georges tron i jechać wie pani na czym polega róż najwyraźniej Romów mogłoby się wysilać, ale pewnie też zwolnienie grafik, aby pani na pewno, bo już od subtelna różnica co gorsza nikt tego nie wie pewien pewna pani koleżanka zadzwoniła do jedno w procesie, jakim w stomatologii kiedyś, żeby o to zapytać, a chodzi o pielgrzymowaniu w to w ogóle nie jest potrzebna, ale jeżeli pani nalegać ja pójdę do dodała dolna półka są ważne książki i pan pani przeczytam faktycznie to zrobi po 2 minutach, jeżeli profesora oddzielnie niekiedy nie jest mu potrzebna, dlaczego my traktujemy dzieci takimi wiadomościami, o ile dobrze, ale teraz przejdźmy do takich negatywnych wniosków Otóż te kilka lat temu, czyli 2011 roku na pytanie czy lubię szkołę i różne pytania pokrewne dzieci nasz czy czują się w szkole bezpiecznie tak, bo to nie jest takie proste pytanie czy lubią szkołę zajmowaliśmy siódme miejsce razem z Chorwacją i Finlandią i większość uczniów deklarowało, że nie doświadczyła w szkole przemocy, że nie zna kradzieży rękoczynów bójek wymuszeń wykluczenie ze wspólnych gier czy rozpowiada Ania kłamst w tak nie jest informowany o te pytania tym razem spadliśmy w tej ocenie szkodzi ocena szkoły spadła w oczach dzieci o wiele punktów, bo jesteśmy na czterdziestym piątym miejscu to jest naprawdę bardzo Nisko, dlaczego wreszcie coś co też kształt ramy odpowiadali wznosił się żyje w dal na Jazz i jedno sprostowanie jeśli chodzi o bezpieczeństwo rolety mamy taką samą wysoką pozycję jak 4 lata wcześniej, a siódma pozycja rozłam w ogóle decyzji szkoła jest szkoła jest bezpieczna dla uczelni twierdzi, że część uczeń twierdzi było szambo i że jak pytamy dyrektorów do niej zawodziła jest bezpiecznie w Rzymie polscy inwestorzy handlują na szkołę w Indiach, gdzie włączać niedobra szkole dzieci niegrzeczna Fuji w Baalbek w oczy duże jak tylko, że ja jestem w tym sporze ja oczywiście wolę wierzyć uczniom, bo o nim mówią o tym co zaszło naprawdę dotykamy odbył okradli mnie pobili mnie w, a dyrektor być może nie wiem no może on czyta w gwiazdach zimno nie możesz dostać pieniądze na kolejne warsztaty, a może dostać pieniądze znaleźli w dal poza nie znaczy Austria dyrektora, bo dyrektor jest jakby strażnikiem ładu w rewanżu tak jak policjanta pytać jak to tam jest zmuszać Ano nie tu ktoś pije tam ktoś w ładniejsze wnętrze w zieleni Parkowej, gdybym nie dopilnował Tur Bielsk radio RMF FM Wrocław, więc bezpieczeństwo w porządku to jest istotna, bo w na te rzeczywiście jest dziwny fenomen, że te dzieciaki w trzeciej klasy wypowiadał się pozytywnie o szkole, a teraz te wypowiadają się znacznie mniej pozytywnie to to są te sześciolatki nic by ich to są między 19 % sześciolatków, aczkolwiek nie wiem czy jest różnica w opinii muszę to sprawdzić zaraz wróci do domu z pań jest druga tura o to pyta sprawdzać czy czy jest jakaś różnica, ale ja nigdy, ale jest jeszcze 1 różnica w tych postawach niezależnie od tego, że pytaliśmy szkołę o to pytaliśmy też o postawę wobec przedmiotów nauczania aha, czyli pytaliśmy o czy lubisz matematykę w RCL cała seria pytań czy lubisz lekcje matematyki czy lubisz swojego nauczyciela rzeczy czy czy dobrze się pracuje ze swoim nauczycielem matematyki i wreszcie czy umiesz matematykę czy radzisz z matematyką czy jesteś dobry w rozwiązywaniu problemów z 28 takich pytań, które zostały potem podzielone na 3 na te 3 aspekty aż drżała z życia odpowiadają na każde z tych aut to co się da zrobić paczkę to może nie jest takie interesująco, bo to w końcu tworzy się skalę i podniecić 1 wynik dopiero on jest miarodajny do strony ważne jest, że we wszystkich tych aspektach nastąpił w 2 wpół poważny spadek w stosunku do badania sprzed 4 lat, a największym hamulcem ta jest taki jest taki efekt, że dzieciaki w dwunastce 4 lata temu uważały, że umieją matematykę najlepiej na świecie rzeczy lub osiągnęliśmy pierwsze miejsce rozrząd łańcuch stała woda, gdyby w, a teraz spadliśmy po trzydziestce tam któryś z tych to jest i proszę popatrzeć na wiatr, jaki jest jakiś cudowny paradoks one dużo więcej umieją i dużo gorzej myślą o swoich umiejętnościach, ale dużo więcej również wjazd na 4 lata bilet na 223 moja hipoteza, bo oprócz tego dowód niemożna być prawda jest taka, że dzieciaki w nauczaniu początkowym w klasach 13 obcą wały nie sprawdziło matematyką tylko z matematyką ludyczną zabawową pół przedszkolną nie zdawać matematykę na coś tam były jakieś liczby coś tam się porządkowało wód w pani chwaliła przy każdej okazji, bo pani też nie bardzo się przejmowała matematyką pani pani zawsze w ciepłym się czuła dobrze Marian smalec z cła oraz, a teraz mamy prawdziwą matematykę no to jest szok prawda jak w, a któż to jest matematyka nie rozumiem, dlaczego pan, że te były badane tez z czwartej klasy sprzęt tamte dzieci były w trzeciej klasie wciąż walczy dla ścian te dzieci w 2011 roku były trzecie trzecioklasista Dominik w pączkach, więc na pewno z faktury za kradzież zadania w pod koniec trzeciej klasy te w Tesco w czwartej klasy są w Tucholi to jest ten to bariera, której teraz dysponujemy teraz ten rok ten próg związali się zmienia fakt PL teraz dzieci zaczynają się naprawdę uczyć naprawdę poważny, że trzeba i to wywołuje 2 efekty po pierwsze, gwałtownie przy przerasta ich wiedza i po drugie, gdy przestają być pewny siebie i przestają czuć, że to jest przyjemne no i widzi to prawo i sprawiedliwości proponuje wprowadzenie dodatkowego wychowawcy w czwartej klasie oraz coś w rodzaju Propedeutyki nauczania tak oba te oba te pomysły z nami oba misie wydają nieszczęśliwe dodaje nauczyciel wychowawca to jest taki pomysł to, że to jest stary post ma plasować się, iż nazwa była w powyższym pani, która nie uczyła niczego tylko się opiekowała się tak swoją klasą na wychowanie to jest dzieciom potrzebna właśnie tej tradycji w ogóle w Polsce nie ma wychowawcza to jest ktoś to jednocześnie nauczali czy i pełni dodatkowe funkcje w w i jakiś władca, który niczego nie naucza to będzie przez nich traktowanych lekceważąco tak tak tak tak tak mi się zdaje no bo o Janie wiem w wiedzę w innych krajach europejskich, że tak dzięki nauczyciel synów wspomagający jest rzeczywiście były przyporządkowane do klas najmłodszych, bo tam dziecko nie wytrzyma dyscypliny albo chce wyjść na chwilę dzieci mają różne także nasz system uda się właśnie ten wniosek o winie myślę, zwłaszcza tych 2 rocznikach, które były szczególnie duża można raczyć się, że nie było tych asystentów można je wziąć udział w Biblii byli potem trzeba było szybko zwalniać, bo oczywiście w 2 potem był bardzo Chudy rocznik tym teraz obecnej ideolodzy i ich pierwsza rzecz to dopadł padły te w tt asystent, który nosi ono tak no ale to początek o losach czwartej klasie właściwa władza, ale on nie może być asystentem wychowawcza rzeź autorytet budżet, bo ta pani, która pomaga dziś taka pani życiu taka struktura pomaga nauczycielowi RS 6 wychowawcza jest człowiekiem, którzy są za spory, które z, który może obniżyć stopień ze sprawowania, ale też, gdyby na wychowawcę spojrzeć i z perspektywy brytyjskiego systemu jak na 1,5 no to on w tym dzieciom pomóc no dobra jest słabszy z matematyki to morze z biologii ci lepiej pójdzie cudzych mógł poprowadzić, ale czy taki wychowawca dla całej klasy może być tu tory tak, ale nie może być oczywiście, bo on przecież mnie nieznani biologii ani ani matematyki test nauczyciel nauczania początkowego, bo to jest ta sama pani, która ich uczyła w klasach 13 SA już niczego już nie może nauczyć pracy w klasie czy czwartej oprócz tego, że buldożery przeci w temu rozwijana właśnie były kochane dzieci w tylko cieniem czy tym dzieciom właśnie potrzebna jest taka, że taka pani ślady trzeba też coś już kulisy szkoły trzeba też pamiętać, że w szkole istnieje pewien podskórny antagonizm między nauczycielkami nauczania początkowego i resztą kadry z tezą wyraża wolę nie byłoby powalczyć, bo takiego nie kosztem dzieci w Abu pani Ewelina wychowawczyni to jest rzecz ważna postać, która np. może interweniować u innego nauczyciela na rzecz tego ucznia może powiedzieć Szanowna pani koleżankom proszę jeszcze raz go zapytać albo coś tam rolę, w jaką jest jak ona ma niską pozycję w zespole w pedagogicznym no to interwencja jest mało skuteczne jak pan widzi to Property Awards ich właściciel Tadeusz Tkaczyk Warszawa dzieci do tego jak i należałoby teraz się uczyć w innej szkole jak w adres, by i ja rozumiem, że chodzi o prąd wodę ucztę tylko przyrodoznawstwa no bo na temat zmian będzie osobna Polski będzie osobny natomiast chodzi o te oto 4 przedmioty przyrodnicze z jakiegoś powodu uznano, że nie można wprowadzić czwartej klasie tak po prostu przy wszystkich tylko co najwyżej jakiś rok przygotowawczy w PS jest oczywiste, że za rok będzie stracony dla nauczania, bo w ogóle w przyroda to jest sztuczny twór przyrody jako przedmiot ma w w no Hanka musi jakoś udało w końcu jakiś przedmiot czynu wykroić, ale tak naprawdę to jest zlepek 3 przedmiotów wprowadzanych na olej w żużlu czy ich miejsce 3 dyscyplin przyrodniczych czy dziedzin przyrodniczych w kolejności biologia geografia fizyka chemia no nie ma co prawda słów w dzisiejszej szkole powstały właściwie Enigma z 3 przedmiot w trasę będzie szkoła podstawowa będą 4 przedmioty Bohemia tam się gdzieś pojawić w każdy przedmiot ma swoją logikę i wiadomo jak naucza, że są wielkie doświadczenia w ciągu będzie służyła prób wody ucieka stąd będzie połączenie, w jakich przedmiotów no i archeologii i niejasnych wyobrażam to problem dotyka to będzie nauczanie dzieci jak się poruszać w świecie, który jest podzielony na wyodrębnione do nauczania przedmioty czy to będzie prowadzona etyka, którą należy tę, która wprowadza nowy sposób nauczania do wszystkich przekłada się, a to, by się nauczycielowi przy dachu może niekoniecznie dziedziczą praw przecież dzieci mają już naukę w środowisku w w klasach 13 i tam się uczę się poruszać z niedzieli i uczą się o ptaszka, jakiego ruchu drogowym o zachowaniu zdrowego trybu życia i t d . tak, a nie da to pewnie chodzi o to, że trzeba założyć osobny zeszyt, że trzeba zdobywać jakieś oceny o taką kwotę dotyka wręcz chodzi, czyli przygotowanie do szkoły lub dożywotnią jest zarówno w rzutach do tak na pewno nie będziemy się z matematyki będzie osobnym przedmiotem są tak no trudno to w zasadzie Sławno 3 proc, a propos ile ucieka akurat przyrodoznawstwa znowu zaczniemy marsz zacznie uczyć biologii tak jak zawsze było ich w pierwszym w czwartej klasie wchodzi biologia w piątej klasie dochodzi do niej geografia szóstej klasie dochodzi fizyka w siódmej klasie dochodzi premia w, a w ósmej klasie idziemy na wakacje w budżecie wszystko umie się no dobrze panie profesorze, a jakby, gdyby pan miał udzielić jakichś rad co zrobić, żeby ten przeskok między nauczaniem początkowym a jakby resztą edukacji mnie wykańcza autach tych dzieci to widać w tych badaniach, że to jest to ich uderza tak, ale może też, ale mądrzej mądrzej, ale źle się z tym czują nie znamy jest nieszczęśliwa wódz PiS ja wolę mieć nieszczęśliwego mądrego ucznia niż szczęśliwego głupcem AJA nie wiem, ale w realiach jest w rodzinach z, a no to moja to mój jest nierealne Dębno oraz liczba ich zaradzić temu decyzję i owszem, Nowaczyk Jawor i apelowałem do badaczy dziś jednak na tym seminarium, żeby rząd w za zaczęli przyglądać się czy przypadkiem szkoła podstawowa w czwartej piątej szóstej klasie nie stosuje nadmiarowe represji, bo potrzebna jest dyscyplina potrzebne są wymagania w Turznie nie ma przedszkola dobrze nie, umieszczając to jest Jedynka jak znak tak dalej będzie będziesz powtarzał klasę w 2 lata 2 to jest coś w ale być może nauczyciele przesadzają w tym przestróg tak jak policjanci w ruchu drogowym, którzy powinni pilnować bezpieczeństwa interweniować wtedy, kiedy złamiemy jakiś przepis i to czymś grosik w Algierze niczym nie groził, że ulice jest pusta ja przechodzę przez ulice nie nie nie sunie po pasach no to taki policjant mógłby się to odpuścić prawda hotele żadnego znaleźliśmy oboje, że nie wystarczy zaapelować do nauczycieli jest trochę odpuścili prawda należało inwazję żywych tarcz czy Bemowo zrobić wystarczy, jeżeli jednak że, gdy ja ja żyję jak wdał się w ogóle chce dobrze i to nie jest człowiek, który aspiruje przeciw dzieciom, gdybyśmy opowiedzieli nauczycielom, żeby on troszeczkę nam ten zmienił aranżacje klasy szkolne, żeby pomóc, żeby dzieci mogą się poruszać w czasie w czasie lekcji, żeby w, żeby nie było takiej sztywnej atmosfery życia podnieś palec czekać na wezwanie brały z złoto i wszerz opowiada, że w fińska szkoła jest szkoła 2 Rumunów głównie z bałaganu w latach dziś jednak uczą nasza szkoła wychodzi z matematyki jak widać coraz gorzej, a może to przejściowe w nasze szkoda, bo może być znacznie bardziej swobodna nie, tracąc tego zapału, żeby dzieci nauczyć i jest złoże, jeżeli się usunie ten nadmiar depresji to on może być lepiej nie wiem czy tak będzie, ale rzeczy się do badań i próbował zaradzić temu w dziękuję bardzo moimi państwa gościem był prof. Krzysztof Konarzewski rozmawialiśmy o polskich 9 , 5 latkach, którzy są coraz lepsi w matematyce i naukach przyrodniczych za to coraz mniej szczęśliwi w szkole niestety po informacjach dalszy ciąg rozmowy edukacji Wende mnie rozmawiała z nauczycielami roku o tym jak oni widzą zapowiadaną przez prawo i sprawiedliwość reformy szkoły, a teraz informacji lub 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA