REKLAMA

Smólski: Wszyscy eksperci na których powoływała się Anna Zalewska w swoich ekspertyzach, krytykują jej reformę

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-11-30 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:04 min.
Udostępnij:

Rząd Prawa i Sprawiedliwości chce rozpocząć likwidację gimnazjów już od 1 września 2017 roku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szósta 25 i 4 sekundy Piotr Maślak pierwsze śniadanie w toku i pan prof. Bogusław Smólski członek kapituły rankingu szkół wyższych perspektywy 2015 mecz Polska Akademia Nauk pedagog też chyba mogę tak powiedzieć panie profesorze niema nawet przede wszystkim właśnie z przede wszystkim chodzi dodaje pani profesorze w 5 godzin trwała wczoraj nie wiem jak to nazwać sejmowa batalia o reformę edukacji narodowej oczywiście prawo i sprawiedliwość ma większość, więc skutki są Rozwiń » łatwe do przewidzenia pani minister się bardzo śpieszy projekt ustawy ma 500 stron podkreśla to zmienia kilkadziesiąt innych ustaw czy tam kilkanaście nie mam przed nosem dokładnych danych i musi być podpisana czyli, czyli przejść całą ścieżkę legislacyjną przez pana prezydenta jeszcze w tym roku po to, żeby mogła wejść w życie 1 września to już, zanim przejdziemy rozmowa o tym, pośpiechu najpierw chciałbym pana zapytać, czego nowego ani się dowiedział z tej wczorajszej debaty sejmowej o o reformie no, więc przyznam się z tym, że niewiele, ponieważ inny, ponieważ wydaje mi się, że podobnie jak wielu również rozmówców dzisiaj niż w porannych pana redaktora lekcje miałem okazję posłuchać odnosi takie wrażenie, że zamiast rzetelnej refleksji nad systemem edukacji polskiej nie mamy do czynienia z rewolucyjnym zapałem który, który jest tak wyraziście mógłby reprezentowany przez panią minister liczy komitety trzeba dokonać zmian natomiast zmian w systemie edukacji, czyli w system, który tak niesłychanie ważny na innych tym w jaki sposób będziemy wykonywać będzie kształcić nasze pokolenia jak będzie wyglądała Polska w przyszłości protesty bardzo wielu środowisk, które w, których nigdy w sposób merytoryczny chcą dyskusji chcą przede wszystkim postu było odsunięcie decyzji o wprowadzeniu są po prostu ignorowany o takim symbolem już w wieńczącym, jakby to 1 ligi to ignorowanie jednak głosów płynących ze środowiska była rozmowa z nauczycielami innych w poszczególnych lat, czyli tych tych, których środowiska wyróżniały jako jako tych najlepszych nauczycieli ogromnym doświadczeniem okazało się, że rozmowa z ministrem nie dała kompletnie nic pani minister próbowała ich tylko przekonać o tym, że termin jest najważniejsze, a dzisiaj mówimy o kształceniu naszej mówiłeś cała debata na temat tej reformy sprowadza się do komplet jest kompletnie dla mnie niezrozumiałe w zasadzie tylko 1 pytania likwidować gimnazja czy je zostawić co chyba powinno być przy planowaniu jakiejkolwiek reformy edukacji kwestią zupełnie drugą albo i trzecio planowych to prawda to prawda to znaczy nie ulega wątpliwości, że system edukacji w Polsce należy zmieniać, że należy go oceniać należy dostosowywać do czasów współczesnych, że trzeba lepiej kształcić nauczycieli, że linia umiejętności dziś potrzebują dużych trzeba dzisiaj zmienić system to znaczy system polegający na tym, że nie kształcić przedmiotów kształcić młodzież dzisiaj powinniśmy kształcić młodych ludzi umieć wydobyć ich zdolności wykorzystać niż demograficzny do tego, aby zmniejszyć ilość młodzieży w szkołach w klasach, a żeby robić to lepiej, żeby uwzględnić fakt, że dziś świat się niesłychanie szybko zmieniać poza tym potrzeba nam ludzi kreatywnych trzeba ludzi przedsiębiorczych trzeba umieć wydobyć z tej młodzieży to co z nich jest naj naj cenniejszy trzeba wprowadzić metodę, w której będziemy podkreślać to co jest zdolnością i potencjałem młodych Annie testu ma nie ani wykazywanie młodzieży z czegoś nie umieli i i t d. tak dalej saga swoją panią profesorze testom ani Atu pani minister powtarza dobre wyniki naszych uczniów w międzynarodowych badaniach dowodzą tylko tego, że są oni od twórczy dobrze w odtwarzaniu testów no Nieee nie to pani minister nie przeczytała dokładnie tego, jakie testy są niezrozumienie testu inne rozumienie tekstu umiejętność szycia umiejętne wykorzystywanie umiejętności nie mają nic wspólnego z testami i tutaj ty tato to nieprawda zresztą muszę powiedzieć, że razi mnie w tej całej debacie w szczególnie w wypowiedziach pani minister, którzy pojawią się w tych wypowiedziach nieprawd wodnych przywoływanie opinii rektorów i wtorek ktoś sołtys tymi, którzy do tej reformy nawoływali jest po prostu nieprawdą oczywiście rektor rzeczywiście medaliści w kwestii przygotowania młodych ludzi, którzy trafiają na studia, ale w sytuacji, w której nagle w krótkim okresie czasu przy minimalnym wzroście kadry nauczającej wyższych uczelniach pięciokrotnie wzrosła ilość studiujących musiał się obniżyć poziom to naturalna selekcja, która w tym środowisku występowała w nagle jej zabrakło w to 2 inne drugi przykład mianowicie powoływanie się na rzekome ekspertyzy, które wskazywały potrzebę wprowadzenia gimnazjów okazało się, że wszyscy eksperci po drodze dementują to łup, jakby wypowiadanie się w tej materii martwi się zamiast zastanawiać nad tym jak uczyć lepiej zamienia się to, o czym pan na to ma o czym mówił pan redaktora mianowicie sprowadza się tylko włącznie do przeniesienia organizacyjna na nas 63 + 3 na noc nawet na 8 w 4 przegranych chodzą nawet nie, że przeniesienie do 1 szkoły, bo nadal będą to prawdopodobnie w dużej większości 2 placówki nadal budynki były gimnazja będą budynkami szkół szkół tylko, że czas 78, więc w zasadzie nadal inne środowisko będzie tam w tej szkole bo, bo będzie podobnie jak do tej pory będzie można aplikować do różnych szkół my jeszcze 1 z jeszcze 1 mit, o których chciałbym pana zapytać, a może prawda pani minister Zalewska za poprzedniego rządu istniał zakaz nauki w przedszkolach mówiła w sejmie notatkami do tego doliczmy do tego do tego katalogu półprawd, które przy tej okazji padają w tym w tym amoku i zawinięciu takim dyskusyjnym wy pada szereg argumentów które, których nie powinny paść tak myślę, tym bardziej że rzecz dotyczy to jednak rzeczy niesłychanie ważny podstawowy dla dla dla przyszłości społeczeństwa polskiego to pytanie, które zadałem panu przed wejściem na antenę, a który też zadaję w imieniu mojej znajomej matki szóstoklasistki, ale to taka osoba powiedzmy, że symboliczna uosabiający ta setki tysięcy rodziców w całej Polsce szóstoklasistów i to pytanie brzmi Piotrze za miesiąc rozpocznie się drugi semestr szóstej klasy a czego nauczyciele będą uczyli moją córkę za miesiąc podkreśla no, więc jeżeliby, chociaż bordowe bazować na tym co mówią nauczyciele nauczyciele podkreślają jedno, a mianowicie rzecz niesłychanie ważną do dzisiaj nie ma podstawy programowej to znaczy ci się z ustawą jest prawie, że decyzje, zakładając sposób procedowania naszego parlamentu decyzję o zmianie struktury, ale nie ma tego co najważniejsze, czego i jak będziemy będziemy uczyć nie ma podręczników nie ma podstawy programowej, a zatem jesteśmy absolutnie w polu wszystkie organizacje, które będą ów skutki ponosić w tym m. in. samorządy podkreślają, że tak naprawdę do dzisiaj te informacje nie mają, a zgodnie z rodzinnych jest prawem, które w tej chwili powstaje w parlamencie czy z tego 1 marca będą musieli już być gotowi do wdrożenia tej reformy ten chaos i pośpiech niczemu dobremu nie służy im i wyrokuje najgorsze to z czego pana zdaniem MON wysyła wynika pani profesor z pewnych ja rozumiem chęć zmiany już nawet jestem w stanie zaakceptować ja sam osobiście nie jestem jakimś specjalnym zwolennikiem gimnazjum jako takich jak i jako ojciec choćby gimnazjalistów z zdaję sobie sprawę z wszystkich zalet i wad tego systemu, ale uważam, że to sprawa tak jak rozmawialiśmy drugoplanowa natomiast jest co powinno być pierwszoplanowe i dla i jak, dlaczego na pierwszym na pewno powinno towarzyszyć pewna refleksja na temat systemu edukacji sposób przekazywania wiedzy w jaki sposób uczyć, czego uczyć świat się niesłychanie szybko zmienia dzisiaj my to co, gdy ich dostęp do wiedzy dostęp do informacji narzędzia, które w, którym dysponuje młodzież diametralnie różnią się od tego co miało miejsce lat temu 2317 nawet wtedy, kiedy wprowadzaliśmy gimnazjum i ja dzisiaj zdobywać tak takie reformy trzeba zacząć od tego, żeby po pierwsze, wykorzystać wszystkie dostępne metody i ich drugi sposób pozyskiwania wiedzy trzeba przestać uczyć przedmiotów tutaj bardzo martwi to, że rezygnujemy np. z przyrody, która była takim wyjściem ku współczesności trudno czy uczeń w pewien sposób zintegrowany, że nie ma osobno fizyki nie ma z matematyki masonów przyrody, że można te wszystkie przedmioty i zacząć łączyć trzeba o nim przestać uczyć przedmiotów czy uczyć młodzież wiedzy o świecie wykorzystywać te narzędzia, które nam dają poszczególne przedmioty tego, żeby opisywać świat, że niekoniecznie uczyć formułek ale, żeby uczyć rozumienia świata poprzez m. in. używanie tych formuł, czyli krótko mówiąc trzeba refleksji trzeba czasu, ale trzeba też konsensusu wszystkich, a szczególnie wykonawców tego procesu, czyli również środowiska nauczycielskiego a, żebym się zidentyfikował stołków stołu proponowaną rewolucją ono musi rozumieć na czym to polega po to, żeby później wykonywać to jak najlepiej wreszcie trzeba zmienić przede wszystkim system kształcenia nauczycieli to nie jest tak, że wśród tych nauczycieli nie ma ogromnej ilości wartościowych ludzi, ale chciałem dać swobodę część stworzyć warunki do tego ażeby indywidualizować szkoleń i kształcenie, o czym mogli kształcić w mniejszych zespołach, żeby zmniejszyć liczebność klas on to co np. jest w Finlandii na ten przykład ci często powołujemy Lasoń może liczyć się, więc jak 16 uczniów nie ma mowy o tym, żeby gdziekolwiek się pojawił jakikolwiek korepetycje i t d. tak wiele razy się odbywają Koral Dębnica dokładnie, tak więc ci krótko mówiąc o świcie jest bardzo wiele dobrych wzorców niestety nie chcemy podniesienia wieży trzeba też przygotować finansowanie takiej reformy to absolutnie tak absolutnie nie musi kosztować i Ożarowie tryliona nie należy tego otwarcie nie mówi, ale pozwala rzeźby staną rzeźby, żeby przebić zresztą w ogóle czy zwróci uwagę na szerszy faktury występuje ostatnio w naszej rzeczywistości nie tylko Polski, a mianowicie ogromna ilość nieprawdziwych informacji którymi się karmić społeczeństwo i które zaczynają funkcjonować w sposób absolutnie irracjonalne to jest epoka postprawdy jak to swego czasu The Economist zdefiniował bardzo trafnie bardzo słusznie prawdą jest to co żyje swoim życiem w internecie, a nie to co wynika z faktu niestety to prawda jak to się przekłada na naszą edukację może taki sposób jak zżymać, kiedy słyszymy mnóstwo półprawd ze strony pani minister albo przeprasza osoby za brzydkie określenie wkładanie w usta autorytetów słów, których te autorytety wcale nie wypowiedziały n p . bo też takie były przykłady podczas wczorajszej debaty należy wyrazić tylko żal że, że to dotyczy tak niesłychanie istotnego obszaru życia naszego społeczeństwa, jakim jest wychowanie edukację młodzieży szczyt, albowiem wychowywanie i edukowanie młodzieży w tych warunkach i w tym świecie półprawd innych drużyn jak najgorsze pana zdaniem będzie można cofnąć zmiany, które nas syndrom moment tego, że kiedy już już na kurs z ogromnej ilości środowiskiem bardzo rzetelne analizy propozycji składanych wydawało się, że opóźni ten proces, że już jesteśmy blisko podjęcia decyzji o tym, że jednak doczekamy się jednak spróbujemy się do tego przymierzy spróbuję przedyskutować spróbujemy jednak rozmawiać o Meritum ani o formalnych zmianach w systemie edukacji wydawało się, że teren ten etap już jest bardzo bardzo bliski wczorajsza debata pokazała, że fajnie, że ten zapał rewolucyjny jednak zwycięża nad tą częścią merytoryczną 480 stron przepisów oświatowych, które zmieniają 117 mówię kilkadziesiąt 117 różnych usta w prawo i sprawiedliwość chce całe procedowanie zamknąć w 2 tygodniach łącznie z podpisem prezydenta i opublikowanie martwi również to, że skracamy czas z wykształcenia podstawowego, żeby zakończyć czymś optymistycznym panie profesorze imponujące jest umiejętność szybkiego czytania u polityków obozu rządzącego od 500 stron przeczytać tak, ale być może zazdrości ramowych Zabierzów stron to jest najsmutniejszy Nerze nie będą wiedzieli nad czym głosują i nie będą nawet znali tekstu, który zmienia życie kolejnych pokoleń Polaków w ciekawy byłby test na okoliczność znajomości ustaw część emerytur można żyć i domaga się testy takie testy są w krajach skandynawskich zrodzone z, gdzie sprawdza się czy ustawa jest zrozumiała, bo myślę fatalnie, by taki test wypadł w naszym parlamencie bardzo dziękuję prof. Bogusław Smólski były państwa mają gościem dziękuję bardzo, że z państwa za ważne informacje o nich pierwszej gospodarczy program Radia TOK FM Radzieckim, a potem poranek Piotr Kraśko myje dziękuję państwu bardzo proszę mi wybaczyć to Ochronka niecały dzień i oszukiwani i pokaz pływanie po prostu dopada mnie jakiś przeziębienie albo coś innego mam nadzieję, że nie proszę trzymać kciuki Mylnej do usłyszenia pierwsze śniadanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA