REKLAMA

Jerzy Stuhr o reżyserskim debiucie w operze, "Don Pasquale" w Operze Krakowskiej

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2016-11-30 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:08 min.
Udostępnij:

Jerzy Stuhr debiutuje w operze. Znany aktor podjął się reżyserii opery "Don Pasquale" Donizettiego na deskach Opery Krakowskiej. Czy profesorowi towarzyszy stres związany z debiutem na operowej scenie? Jak udało mu się namówić do współpracy Mariusza Kwietnia? Czym praca w operze różni się od tej na planie filmowym? O tym Łukaszowi Wojtusikowi opowiada Jerzy Stuhr.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście Łukasz Wojtusik witam państwa bardzo serdecznie w Krakowie w mieście, które przygotowuje się do kolejnej premiery premiery na deskach opery krakowskiej Don Pasquale nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że będzie to także premiera w roli reżysera prof. Jerzego Stuhra, którego jazd pokoju reżyserskim jestem gościem dzień dobry i dobrym zdrowiu pan będzie dobry państwu pewnie mam się wytłumaczyć, dlaczego ja się znajduje aha no chyba Rozwiń » trochę tak panie profesorze, bo w menu to na pewno pytać wszyscy, ale zakładam, że to nie jest tak, że Kongres oświaty dziecięciem będąc interesował operą chodził już samo duch widziałbym przed dojrzewał do opery długie lata nawet były tak w młodości pamiętam zniechęcało trochę boją, że z realizmu wychodziłem swoje korzenie dziś opierały na takim bardzo realistycznym teatrze psychologicznym to Opera dziś tak byłem daleko, ale z drugiej strony jako młody aktor miałem wielkie szczęście uczestniczyć w wielkich inscenizacjach tomik dziś ukształtowało Jeżyce były ogromne przedstawienia działający nerwica wszystkimi możliwymi środkami bardzo takie właśnie bogatej muzycznie i ruchowo i obsadą owo w dziada 80 × grała co prawda siedemdziesiątym drugim roku no, więc to był teatr moich marzeń i niestety takiego teatru już im dalej Lars było coraz mniej boję ekonomiczne środki na zmieniały się struktury, że nie było tych wielkich zespołów w stałych prawda także tym jak dziś odchodził w niepamięć dopiero znowu wracają z opery z powrotem się spotkałem z tym wielkim wspaniałym teatrem działającym na wszystkie zmysły widza słuchacza i to była Opera no ale obie siły na zamianie na ziemię nie umiem wszystkiego zrobić z niej, że opel operowy repertuar dla mnie jest bardzo wąski, bo to inaczej trzeba słuchać tego już daje nie mam takiej wprawy wczytaniu partytury wyszedłem sprawy lub nie uprawiały tego przez lata całe, ale zorientowałem się, że jeżeli biorę na warsztat operę włoską noc to rozumiem tekst, bo znającymi języki wiem, w którym miejscu są śpiewacy nie muszą walczyć Party z góry nogami często mam przewagę trochę także widziałem, że możesz mogli się obrazy w kręgu opery włoskiej opery takiej, którą kocham również czyny i bogactwem kostiumów działającym nerwice nigdy się nie wziął za repertuar operowy współczesnej pomysł w ogóle będzie interesowało, żeby zobaczyć jego gry w dżinsach śpiewaków prawda z a jakby cały ten sztafaż sztuczności jeszcze bardziej podkreślić chciałem chciałem właśnie też kostiumami moje marzenia operowych May trzeci element to, żeby to było lewe komedię, o ile tego dość płasko ale, żeby to się też dobrze grały dobrze, przez który wzorował, żeby było tak wie pan wznawia czasem takie coś tak w cudzysłowie trochę, że ta operacja jest tak zacytowana też zysk z całą swoją właśnie mówi sztucznością i formą rozbudowano Barłóg te niekończące się arie barokowe, iż są śliczne i te moje takie marzenia zamiary zbiegły się z repertuarem teatru no właśnie wiek temu wystąpił z tym tytułem do mnie, a my z zespołem dyrektorem Nowakiem znamy się lata cały się właśnie ze starego teatru także on wiedział, gdzie uderzyć, żebym ja się poczuł się pewniej no plus wspaniali śpiewacy z Mariuszem kwietniem no właśnie to było to było także pan rozmawiając, dyskutując dyr Nowakiem jest oczywiście może zdradzić powiedział nie nie słuchaj, ale jak kwiecień zaśpiewa toyoty nie euro rocznie są to chyba pierwszą tak dziś rozmowę odbył pan kwiecień z dyrektorem, że oni już mnie do mnie przyszli górą ja będę śpiewał i pan to wyreżyseruje ad rem Brandt także wał wzrosty co było obraz się, jakby przekonałem, że do śpiewaków myślałem, że to są bardziej kapryśne osoby ze względu na tym delikatnie aparat, którym dysponują i którego nie mogą już zepsuć, a od osób ludzie tak uprościć tak fantastycznie mi pomagający albo się, by tego, że oni tak mi będą nucić na próbach, żebyś mnie nie wy wy eksploatować za bardzo, a ja też usunąć takie Lucynie emitent będący będzie dniem i mnie nie wiem jak jest energia tego tego fragmentu o nim, że jest dumna całość razem na całość co jest zadziwia aktorsko jak to wygląda domyślam się, że to jest kompletnie również inny świat niż nawet świat, w którym pan przebywa od czasu do czasu czy świat filmowy, gdzie gra się zupełnie odwrotnie norm wszystkim zaś w tego typu repertuarze rynku barokowa komedia czasem warstwowa wręcz nawet ja nie mogę co jakiś pogłębienie psychologiczne jest też analiza postaci ogółem 2 i muszą operować w bardzo płytkim takim przydziale wesoła teraz żartuje sama siebie on żartuje z niej po on teraz komentuje są już będzie za chwilę się działo o Musze takimi prostymi, jakby uwagami wycierać, żeby oni, żeby kwot tworzenie postaci nie przeszkadzało im w warstwie muzycznej to dziś jest gdzieś skorelowane, a czasem wręcz namawiam ich na takie żarty właśnie z opery Don Pasquale daje taką możliwość, jeżeli pan poseł, mówi że jeszcze w tej formie wizualnej strojów ma to być wszystko przesadzone trochę przerysowane czy to daje taką możliwość gry i pokazania, że sama konwencja opery barokowej może być sam w sobie nieco Warszawa po prostu i kiczowato i ja w ogóle lubię eksperymentować z kiczem tak na pograniczu ekspresjonizmu kiczu gdzieś te rejony mi się podobają jeszcze kiedyś był zafascynowany filmem Cabaret w grę ballad Boba Fosse, a także to to i to tutaj też odnajduję o tyle jest to przecież oni sami jedli braci staje do licencji musieliśmy trochę bawić właśnie tą formą skoro pozwolili sobie na coś takiego, że bardzo często postaci występują, jakby z postaci komentują co się dzieje na scenie jest bardzo dużo rzeczy w nawiasach to znaczy wychodzi, gdzie jesz i mówi, ale złośliwcy fantastycznych bramek robi z Kodnia, ale gusty, ale go za chwilę było kręci wokół palca uważajcie państwo nam da i tak by bardzo często osoby jak policzył, że dalej to pociągi nie są chwilę, jakby w zdecydują o byle, ale bardziej cytują Evra, a potem wchodzą te postaci śmieszne udało się nawet chyba się uda jak pisze o chorobie opery to co się przy obecnych środkach dostępności ogląda się różne innej stylizacji również miał zapytać czy wystarczy teraz pana w domu są DVD wszystkie nic się do znudzenia chwila skali wykonanie jej wykonanie Metropolitan też panem Mariuszem kwietniem zresztą jest spełniony lekko do tego się słucha słucha słów pada pamięć, zwłaszcza jak ja mówię nie jestem taki biegły w partyturze wydaje się, że wg prawie na pamięć nauczyć, więc jak i się oglądało te kredyty inscenizacje to wszelkie rzadko się udawało, żeby ten Don Pasquale, który w, którego wyniki za no cóż się zakochał w młodej dziewczynce, a tu wszystko wołali bywało już skosił mówili Malcolma, ale artysta wymyślił całą intrygę, żeby wyrwać tę młodą i żeby ją będzie Ernest owi siostrzeńcowi gros Don Pasquale z i nikt dziś w Żabnicy ze zbyt wąski pas QAD-FK nie wzrusza o Jezu, myślę, że jak taki staruszek jak ja bym biegł ogrzejemy się zakochał i by mnie tak zrobili w konia to bym chciał, żeby nie było żal, że widzowi było żal go na chwilę jeśli uda się to udaje z tymi wykonawcami tutaj mnie AMW w Krakowie 30 moment powagi ten moment jednak żalu wie pan takiego, że jak się uśmiechamy trochę przez ZUS też włosy krótkie to są, jakby właśnie to jest oczywiste jest trochę Buffo, czyli nasz dotyczącego samego powstawania tej opery krótko kilkanaście dni słyszałam, że cała Opera muzycznie powstała bowiem branży trochę co słychać w nim bowiem, w których partie, bo to staramy się przykryć właśnie inscenizacją wykonaniem tego, ale dziś liderzy nowo Kamil Stoch w nocy było pisane, bo na drugi dzień trzeba było grać naprawdę gdzieś nie boi się do tego uzdrowisko strony skoro znowu tak, że przyjdą ludzie zapewne powiedzą, że ona może to mogło być lepiej, ale to przecież wzrostu reżyserował to przecież na Operze to się nie musi znać jak pan tutaj już nie patrzy na ziemie nie raczej odwrotnie bez litości dowodziły poseł, iż brał po co jeszcze brat jest świadczenie już padły już parę razy w życiu debiutowałem i filmem i filmami i występami za granicą w obcym języku i t d. tak dalej to ja wiem, że sytuacja jest taka, że publiczne rzeczywiście jak pozbyć się za to brał nie wierzysz w proteście sam się na scenie pojawili, a to już miała być niespodzianka o w Total ale dlaczego się na to zdecydować czy krótka partia była epizodem, ale taki znaczący, bo to właśnie w tym fałszywy notariusz daje ten ślub kuzynki głównego bohatera podstawiony gość w ale dlaczego się zdecydowanie bliższe sobie, że to właśnie jeszcze 1 mafia z, że ja pokazuję, że ja się, tym bardziej że nie jestem operowy Śpiewak i będę udawał operowego śpiewaka w UE żyje się też tym bawić może jeszcze 1 jak wymawiać widzowi uzmysłowić wyraźnie, że wybierzemy się tą konwencją bawimy teraz się bawić tą konwencją wierzy w to bawić się dalej będzie operą filmem teatrem z danych o PRA co mi się już lub, jeżeli w ogóle notowań repertuar włoski jednak, bo co mi tak ułatwia znajomość języka żyje się swobodnie czuje strach fragmentach, których są wyśrubowane, że to na pewno były lokalne muzea zawsze mnie ciągnęło za jakiś czas znowu pożartować sobie, ale ono ich cudowne jest to, że ma się do dyspozycji mapa oraz w NIK z żadnym teatrze w Polsce bym takiego aparat w sumie już nie uświadczysz jak teraz zaproponowałem mojej przyjaciółce przypadnie Krystynie Jandzie Struga współpracuje blisko mnie zaproponowałem jej tytuł, który ona mówi ilu aktorów w 17 umowy z 217 Suur, a psuły, a jak się dziecka orkiestra proszę pana wczoraj na próbę weszło 50 osób guru nocą co jest bale to jest potęga potęga tego pracownik kostiumy, jakby moi studenci, którzy są tu też asystentami moimi z PWST z Krakowa właśnie opatrzone te kostiumy mówią było już Almy, a my jak piszemy dziś celnych było reżyserować 30 prowadzone są kursy mocno dostrzegł bekhendu wybrać kogoś kim ubrania w umowie dlatego, żeby pokazać się takiego teatru już ciężko robi się od 2 grudnia Don Pasquale w reżyserii Jerzego Stuhra w Operze krakowskiej w świetnej obsadzie poza tym nikogo prosić go bardzo serdecznie zapraszam na razie będą 4 przedstawienia Ano po wyborczym wznowienie obrotu złóż do obsady też po kolei będą wchodzić kolejne 3 osady, toteż trudność w Operze że, żeby żyć w każdy musi oddać ten sam czas do prób, a jest po 3 osoby ma na 1 partię prawda także tym zapraszam bardzo serdecznie na taki wieczór bym chciał, żebym był, żeby ludzie zapomnieli co jest w telewizji co jest na ulicy 3 radio, żeby odpłynęli dziś zupełnie inny świat w te chwile takiego estetycznego relaksu bym chciał dać, ale jeszcze nie teraz rozproszą radio i zapominać ja byłem gościem prof. Jerzego Stuhra w krakowskiej premiera Don Pasquale na 2 grudnia teraz w radzie TOK FM czas na ich forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA