REKLAMA

Jak legalnie demonstrować? Instrukcja obsługi nowych przepisów. Z prof. Agnieszką Grzelak rozmawiała Agata Kowalska

Post Factum
Data emisji:
2016-11-30 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu ze mną studia już pierwszy gość pani prof. Agnieszka Grzelak z biura Rzecznika Praw Obywatelskich dobry wieczór dobry wieczór z, a będziemy rozmawiać o projekcie, który on właśnie jeszcze jest projektem, ale jeśli obserwować prace Sejmu Senatu w to za chwilę stanie się ustawą chodzi o zmianę prawa o zgromadzeniach, czyli 1 bardzo ważnych ustaw gwarantujących nam demokratyczny udział Rozwiń » w debacie publicznej można powiedzieć to ta ustawa jest teraz zmieniana w błyskawicznym tempie i mam nadzieję, że na porządek tam pani wyjaśni troszkę, ustawiając się w pozycji, ale inicjatorów tej zmiany, dlaczego co takiego jest za sprawą dysk o zgromadzeniach, że trzeba je zmieniać to jest bardzo dobre pytanie sama chciałabym znać na niej odpowie za symulowanie dużo czasu w sejmie dzisiaj, więc może tak spędziłam dzisiaj mam troszkę czasu na komisji na posiedzeniu komisji administracji spra w wewnętrznych i posłowie również dopytywali wnioskodawców co właściwie przyświeca co takiego się wydarzyło w ostatnim czasie, że jest konieczna tego typu zmiana na to pytanie niestety nie mógł nie usłyszeli konkretnych odpowiedzi na uzasadnienie projektu nie wyjaśnia tego w uzasadnieniu projektu tego również nie wyjaśnia jest to po prostu czysto omówieniem przepisów właściwie powtórzenie tak im bardziej literackie może językiem tego co jest w samym projekcie nie przedstawiono żadnych argumentów, które by przemawiały za takimi ani innymi rozwiązaniami nie przedstawiono żadnych argumentów, które pokazywało jakąś ocenę sytuacji aktualnej problemy z jakimi się borykamy, który był po prostu przemawiały za tym, że tego typu zmiany są po 3, a nawet panie ośle Gil prace Sejmu też wspiera ich posłów silny i senatorów w ich pracy może jest pani w stanie się domyślić co co takiego powoduje, że prawo o zgromadzeniach tak jak czy to ma być ograniczone w szczególny sposób bardzo wiele rozwiązań tych proponują posłowie czy, czyja jakoś można domyślać czym byli powodowani pani redaktor mówi o ograniczeniu prawa do zgromadzenia ja wczoraj usłyszałam podczas pierwszego czytania projektu, które odbyło się tak przy okazji dwudziestej trzeciej 35, że jest to zwiększenie swobody wolności zgromadzeń zwiększenie swobód obywatelskich Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich próby testuje, dlaczego różne organizacje biją na alarm skoro właśnie poszerzane są nasze prawa i film wagony są poszerzone w ten sposób, że posłowie wnioskodawcy twierdzą, że chcieliby prawa do spokojnego manifestowania, żeby im po prostu w trakcie organizowanej manifestacji nikt nie zakłócą przebiegu tych demonstracji, żeby nie odbywały się w pobliżu obok w tym samym miejscu żadnych kontr manifestacje, żeby po prostu w ten sposób zagwarantować prawo do pokojowego zgromadzania się bardzo dobrze nie są w ogóle zakazać wstyd byłoby już tak spokojnie, że naprawdę nic by nie zakłócało dobrostanu to zajmiemy się tym co jest w projekcie jest największą uwagę zwracała pewna hierarchia wszelkich demonstracji w ten projekt wprowadza też hierarchie i okazuje się na pierwszym miejscu są te zgromadzenia, które organizowane są uwaga przez władze publiczne obywateli kupiono w samym końcu jest mylnie może nie tyle ta kolejność cud co wyznacza też hierarchii, dlaczego wśród wszystkich omówień tego projektu mówi się o tym, że w zgromadzenia organizowane przez władze publiczne i są na pierwszym miejscu później te organizowane przez kościoły, a dopiero potem zgromadzenia cykliczne i wreszcie spontaniczna, dlaczego więc co wy wytwarza też hierarchie właściwie można powiedzieć, że te zgromadzenia, które mają być organizowane przez władze publiczne czy przez kościoły związki wyznaniowe one są jak na tym tle są w tym są w tym samym miejscu tak często sama pozycja projektodawcy przewidują, że zgromadzenia, które są organizowane przez władze publiczne oraz przez kościoły związki wyznaniowe lub przez kościoły związki wyznaniowe one po prostu nie będą miały pierwszeństwo, dlatego że w tym samym miejscu czasie nie będzie się mogło odbyć żadne inne zgromadzenie i taką poprawkę proponują do ustawy prawo o zgromadzeniach co ciekawe prawo o zgromadzeniach w ogóle nie reguluje kwestii organizm go zgromadzenie organizowane przez władze publicznej kościoły związki wyznaniowe ona wyłączona jest w mocy ustawy prawo o zgromadzeniach tymczasem dodajemy tutaj takiej przepis, który nam ogranicza prawo do zgromadzeń takich właśnie organizowane w trybie takim tradycyjnym na podstawie umowy prawa o zgromadzeniach to jest 1 rzecz odnośne to będzie wyglądało w praktyce znamy wszyscy MMA nimfy, czyli feministyczne demonstracje rok roczne znamy parady równości czy marsze równości z różnych miast i nagle powiedzmy, że władzy władza nie chce, żeby to feministki maszerowały po ulicach polskich miast to, że może w świetle tych propozycji, aby ogłosić dzień kobiet święto kobiet zorganizować n p . jaki się, w jakich właśnie wydarzenie, które będzie miał charakter zgromadzenia i rozjazdy ta Manifa nie może się odbyć w tym miejscu w dokładnie tak w tym miejscu i czasie, w którym była planowana i wtedy prawdopodobnie to te przepisy są trzeba też przyznać dosyć siły źle napisane jeśli chodzi o legislacji, ale prawdopodobnie to wtedy rada organ gminy będzie musiał wydać decyzję zakazującą drugiego zgromadzenia w tym miejscu, a jeżeli wydał już wcześniej zgodę, bo organizatorki wiedzą, że to będzie prawdopodobnie 8 marca prawdopodobnie ścisłe centrum danego miasta to, a władze o w 7 marca z myślą, że mają jakiś inny pomysł na ten dzień w tym właśnie miejscu to co się zdarzy nieraz będzie zmienić stołów tą datą tą decyzją, dlatego że choć testy także organ gminy nie wyraża zgody tylko ewentualnie zakazuje zgromadzenia w tej chwili tak mamy jest zarówno Wanda Nowak, więc po prostu trzeba będzie wydać decyzję o zakazie zgromadzenia w tym miejscu obligatoryjnie go feministki starostwo na nich woda jest urlop, jeżeli ustawa zostanie w tym kształcie przyjęto dotkniętym proszę posłuchać zgromadzenia organizowane właśnie tam już wkrótce skracam przez władze publiczne nel czy zgromadzenia szerzą organizowane w trybie na zasadach określonych w sprawie o zgromadzeniach nie mogą być organizowane w miejscu czasie, w których odbywają się zgromadzenia organizowane przez władze publiczne prosto nie nie nie mogą w inny organ ma jakieś pole do decyzji nie organ nie będzie miał pola do decyzji po prostu takie zgromadzenie nie będzie się w tym miejscu mogło odbyć, jeżeli wykażą uzasadniony, dlaczego te zgromadzenia organizowane przez władze publiczne lub kościoły związki wyznaniowe mają kogoś taką ważniejszą rolę czy pozycję względem tych organizowanych przez obywateli i znowu tego nie wiemy i to jest też 1 z punktów, które grzecznie podniósł w swojej opinii nowe prawo z do zgromadzeń wolność zgromadzeń to jest wolność kierowana do obywateli ani do władzy publicznej nie wolno nie władza publiczna ma mieć prawo do organizowania zgromadzeń tylko to obywatele muszą mieć prawo do spotykania się do wyrażania swoich poglądów to jest ściśle związane z wolnością, bo wyrażania własnych poglądach Ryszarda wozy odpowiadali na to pytanie, bo na pewno padło w Elblągu projektodawcy nie odpowiada Hess niestety na to pytanie w Wilnie w no dobrze jak się zmienią, bo jednak mimo wszystko o zgromadzenia organizowane przez obywateli obywatelki nie będą zakazane to jest dobra wiadomość ona jest ona za to spadają w tej hierarchii, ale będą możliwe i znów tutaj mam widza, że jeśli coś co się zgromadzeniem cyklicznym odbywającym się w GM od podanej porze roku np. Dl stale to będzie miało pierwszeństwo nad tymi zgromadzeniami, które się one odbywają akurat, bo np. przyjęto jakąś oburzająca ustawowe jak nam na czym polega tutaj ta wyższość 1 na drugim to jest nowa forma zgromadzeń, którą proponują nam wnioskodawcy mianowicie właśnie takie zgromadzenia organizowane cyklicznie przewidziano, że jeżeli ten sam organizatorów w tym samym miejscu na tej samej trasie co najmniej 4 × w roku zamierza organizować jakieś zgromadzenie albo co najmniej raz w roku, jeżeli to są dni świąt państwowych lub narodowych i przy założeniu, że tego typu spotkania miały miejsce w ciągu ostatnich 3 lat wówczas byłem, jeżeli ma na celu uczczenie doniosłych istotnych dla historii RP wydarzeń zwraca się do wojewody z o wyrażenie zgody na takie cykliczne organizowanie tych zgromadzeń w takim przypadku, jeżeli wojewoda taką taką zgodę wyrazi na to zgoda wyrażana na 3 lata to od razu też dodaje, jeżeli taką zgodę wyraził to w tym miejscu liczą się również żadne inne zgromadzenia odbyć się nie będzie rezerwacja miejsc publicznych dokładny najbliższe zgromadzenie będzie mogło być 100 m dalej pytanie jak liczyć 100 m czy od końca nie w marszu niepodległości czy obcy do środy jeżdżę dużo, bo to budynki, ale też różni się wzięła kolejny, ale to nie zastanawiał bez tych cech, które pani wymieniła zgromadzenia cyklicznego wynika jasno, że taka znowu wrócę, używając już tego popularnego zgromadzenia, jakim jest Manifa czy taka parada równości wśród tych części Bono odbyła się tylko raz w roku na dodatek nie święto państwowe, chociaż być może to jest jakaś podpowiedź dla środowisk LGBT, że należy organizować to wielki dzień świąteczny możemy się 8 marca nie inwestor Biel czerń od razu, bo wiemy, że od razu powiem, że tutaj jest jeszcze 1 przesłanka mianowicie uczczenie doniosłych istotnych dla historii RP wydarzeń, ale to musi być spełnione łącznie, więc wojewoda będzie decydował czy dane z innym zgromadzenie cykliczne, które ma być zgromadzeniem cyklicznym spełnia tę przesłankę do wojewoda będzie decydował czy mamy do czynienia z dorosłymi wydarzeniach to będą takie wnioski o zgodę do wojewody będą tak pisane już do widza jej towarzysz zmienia trochę obraz jest jestem przerażona, bo z tego jasno wynika, że moje pierwsze słowo w tej edycji Giro to to prawo do zgromadzeń będzie ograniczone były słuszne, a co złe zgromadzeniami takim, jakim jest po liczne przez to cały ostatni rok oto inny komitet obrony demokracji organizuje marsz nagle po to, on Fundacja Panoptykon Amnesty International protestują pod Pałacem Prezydenckim w związku z ustawą anty imigracyjną o to jeszcze odbywa się protest przeciwko polowaniom na zwierzęta to gdzie one się w tej hierarchii mieszczą, jakie będą teraz warunki funkcjonowania organizatorów takich zgromadzeń zgromadzenia, które będą organizowane w takim trybie klasycznym z zawiadomieniem z o planach związanych z zorganizowania zgromadzenia one, że będą odbywały na tych samych zasadach pod warunkiem, że nie będą w miejscu czasie, kiedy ta władza publiczna związek wyznaniowy lub kościół albo nie odbywa się zgromadzenie cykliczne w tym samym miejscu no, jeżeli nie, jeżeli okaże się, że miejsce czas jest szefem puste kolokwialnie można zorganizować zgromadzenie może do niego dojdzie za chwilę wrócimy do rozmowy ze mną studies pani prof. Agnieszka Grzelak z biura Rzecznika Praw Obywatelskich, który to rzecznik protestuje przeciwko wyraził to on dosyć mocno w swojej opinii wobec projektu zmiany ustawy prawo o zgromadzeniach ten projekt właśnie przechodzi przez Sejm w błyskawicznym trybem jak wszystkie ostatnie ustawy za chwilę po informacjach wracam w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną w studiu pani prof. Agnieszka Grzelak z biura Rzecznika Praw Obywatelskich dyskutujemy na temat prawie na temat zmiany nowelizacji prawa o zgromadzeniach 3 ustawy, która regulowała to mogą ich, w jakich warunkach wolno demonstrować przede wszystkim im rozmawiać o tej hierarchii, którą wprowadza projekt zgłoszony przez posłów prawa i sprawiedliwości i tuż przed informacjami pytam o to jak żyć jak dziś odnajdą ci wszyscy, których coś w państwie oburzenie postanawiają wzrost zorganizować demonstrację winny nie jest ona cykliczna nie jest organizowana przez związek wyznaniowy po prostu typową manifestacje i mówi pani o tym, że ich prawa pozostają takie same, o ile nie w tym samym miejscu czasie nie będzie organizowana jakaś demonstracja kościelna lub władz publicznych lub cykliczna i rozumiem, że w praktyce cała cała moc złośliwość tego projektu, ale możemy się ujawnić, ponieważ właściwie można uniemożliwić innym demonstrowanie tak to znoszą też bardzo poważna obawa, która rodzi taką wskazówkę dla nas, że mamy tutaj jakiś ze mną w poważne naruszenie zasady zaufania obywateli do państwa, bo w momencie, kiedy organizatorzy zgromadzenia zawiadamiają o zamiarze przeprowadzenia zgromadzenia z gminy zawiadamia o nich wojewodę, ale oczywiście organizują im skrzykują ludzi przygotowują się do tego no to okazuje się, że ma 5 dni przed planowanym terminem tego grona tego zgromadzenia zostanie zgłoszony powiedzmy wniosek organizacji zgromadzenia cyklicznego w tym miejscu i wojewoda wydaje decyzję o tym, że jest wyraźna zgoda na cykliczne zgromadzenia wówczas tamtą zgromadzenie musi zostać musi zostać odwołane albo przeniesione albo przeniesione to jest też bardzo wątpliwa konstrukcja tutaj w projekcie ustawy bo gdyby przypadkiem organ gminy nie chcą tego typu decyzji o odwołaniu mnie już termin zgromadzenia wydać wówczas wojewoda wydaje zarządzenie zastępcze PAK, czyli niejako zastępuje organ gminy w decyzji o tym, że noc zgromadzenie, które było pierwotnie planowano nie może się odbyć w Tychowie w końcu decyzja należy do władz centralnych w no tak, bo wojewoda z przedstawicielem administracji rządowej w terenie co więcej z Indonezji rzecz, bo to jest dosyć interesujące w kontekście może troszeczkę odchodząc na chwilę prawo do zgromadzeń w kontekście kontekście planów prawej stronie gościły samorządów jak ktoś ma taki idei, która do tej pory funkcjonowała, że to właśnie władze gminne władze samorządowe zajmują się zabezpieczaniem, ale i w ich regulacje są tutaj administrowania wszystkimi demonstracjami wyszedł bywają na ich terenie, a my nawet wojewoda nabiera bardzo dużego znaczenia tak to jest nasza wątpliwość oczywiście podstawową w końcu to organy gminy samorząd terytorialny jest tym tym szczeblem, który po prostu zajmuje się problemami społeczności lokalnej Wiejak zorganizowana sytuacja na danym terenie wie w jaki sposób zabezpieczyć się dane zgromadzenie, żeby było bezpiecznie tak, bo mówimy oczywiście o prawie do zgromadzeń pokojowych i przeciwdziałać korkom na ulicach samochodowym np. też o to tak jak zrobić wjazd na wszystko to nagle po Grzegorz wojewoda będzie może nie organizował będzie zarządzana znaczy zarządził, że macie zrobić tak albo Ignaczak oczywiście to jest bardzo bardzo istotny problem, który to pani redaktor podnosi głowę jeszcze 1 rzecz, że w związku z tym mianowicie prawo o zgromadzeniach w obecnym kształcie przewiduje, że mu krótkie terminy na wniesienie odwołań od ewentualnych decyzji o zakazie organizacji zgromadzenia są terminy w godzinach liczone tak i możemy się odwołać od decyzji organu gminy do sądu sąd od Sądu Okręgowego do Sądu Apelacyjnego także, by ewentualnie móc jeszcze w terminie zaplanowanym pierwotnie takie zgromadzenie przyprowadzić no tutaj nie ma takiego trybu wprowadzonego w tym projekcie w związku z tym decyzję wojewody o zgodzie na organizację cyklicznych zgromadzeń Żak można próbować zaskarżyć normalnym będzie można próbować zaskarżyć w trybie administracyjnym no ale nie ma terminów takich, które by nam pozwoliły rozpad rozpozna rozpatrzyć tę decyzję na inne to od odwołania i wydać decyzję ostateczną przed planowanym pierwotnie zgromadzą moralnie szkoty to lepiej niż z nich a od kiedy dowiadujemy się, że oto, kto zna nasze miejsce się zgłosił jej cóż ani jak rozumieć rynkom Zabrza nawet jeśli ktoś już zarys zapowiedział odbędą to on demonstracje zaprosił na nią ludzi powiadomił media jest oczywiście złożył wniosek do do samorządu informujący o tym, że taka demonstracja się odbędzie to nagle LM z władzą centralną może, a on uniemożliwić tę demonstrację lub znosi ten cel ten pomysł jest zastępuje go czymś innym co to jest koncept dość, że możemy odnaleźć w naszej konstytucji przepis, który by wspierały ten most ten sposób zarządzania debatą publiczną w szczerze powiem mam tutaj podstawowym zasadniczym powstały wątpliwości tak, bo art. 50 konstytucyjną mówi nam wyraźnie o wolność zgromadzeń wolność do pokojowego zgromadzania do uczestniczenia w zgromadzeniach do wyrażania swoich poglądów konstytucja wyraźnie stanowi, kiedy takie mam prawo może być ograniczona, czyli muszą być spełnione przesłanki polegające na tym, że mamy zagrożenie powiedzmy dla bezpieczeństwa publicznego, ale też również to ograniczenie musi być koniecznej proporcjonalne tak, czyli w tego typu ograniczenia muszą być przede wszystkim uzasadnione, a te są dosyć generalny i narzucona w ich oni są wskazywała bez uzasadnienia pokazującego n p . przez ostatnie rok na warszawskich ulicach dochodziło do bijatyk, a w pozostałych miastach podpalono kioski ruchu na niej nie mamy takiego uzasadnienia, które by powodował, że matka generalna ustawa wprowadza nowe uniwersalne reguły ograniczające prawo do zgromadzonych tematem był poruszany dzisiaj podczas posiedzenia komisji, ale co ciekawe wszyscy przedstawiciele organizacji pozarządowych czy stowarzyszeń, którzy byli obecni protestowali przeciwko temu projektowi i właśnie m. in. wskazywali na to, że nic się nie działo podczas ostatnich zgromadzeń, które miały miejsce, które było za co by uzasadniało tego typu zmiany nawet przedstawiciele stowarzyszenia marsz niepodległości mówili, że z ewentualnymi protestującymi, którzy koncertem Astor demonstrowali na trasie ich marszu też sobie poradzono w sposób pokojowy po prostu odgrodzono z wprowadzone jakieś tam od grodzenia i oby było to możliwe policja sobie świetnie poradziła również w innej sytuacji, kiedy odbywały się czarne protesty i tam też dochodziło do kontr manifestacji i również nie nie nie było żadnych incydentów no było Super pokojowo, ale ta to prawo do kontr manifestacji można uznać jest 1 z tych spraw obywatelskich tego, że ktoś z domost w w 1 sprawie jak Tesco przy przeciwnicy temu pogląd odwagi tak to rozumiemy prawo do kontr manifestacji w tym samym miejscu czasie nie 100 m dalej za rogiem w off o za godzinę czy następnego dnia, bo to nie tak powinno być rozumiane też prawo do pokojowego zgromadzania się tak mamy prawo do powiedzenia, że się nie zgadzamy z tym co mówią inni, jeżeli robimy to w sposób pokojowy nie nie używamy przemocy nie używamy narzędzi, które są niebezpieczne tak to mamy jak najbardziej prawo, które nam przysługuje potwierdza orzecznictwo Trybunału praw człowieka Strasburgu, który odkrywa kilkakrotnie się wypowiadał tego typu sprawach wskazywał, że władze publiczne nie mogą ingerować w prawo do kontr manifestacji mogą jedynie za nim po podejmować działania, które zapobiegną on właśnie przemocy naruszeniu porządku publicznego tak to są te przesłanki, które ewentualnie mogłyby uzasadniać jakieś podjęcie działań ograniczających pragnę zwrócić uwagę, że w naszej ustawie obecnie w jest tryb w sytuacji, w której mamy 2 zgromadzenia, które miałyby się w tym samym czasie odbyć jest tryb ustalania i i negocjowania jest to sprawa administracyjna przewidziana coby co jest złym, która jest przewidziana w sytuacji, gdyby się zdarzyło się 2 marsze powiedzą sami mieliśmy też na randce widzieliśmy realizację tej jakże z oddziału ZUS działa gminy sobie z tym jakoś odnieść może powiem to, że podczas dzisiejszego posiedzenia komisji RM przedstawiciele rządu to znaczy w randze zastępcy dyrektora departamentu prawnego MSWiA po łysinie wypowiedzieli na temat tego projektu nie przedstawili stanowiska rządu nie przedstawili również żadnej argumentacji, która wspierała ten projekt po prostu wysłuchali tego co mieli inni do powiedzenia, więc nie wiemy, jakie stanowisko rządu w tej sprawie byli przedstawiciele, sądząc z mundurowych policji również też nie zabrali głosu czy Komenda główna również nie wyraziła swojego zdania, tak więc jest to projekt poselski bez wyraźnego stanowiska rządu w tej sprawie nam na tym etapie na koniec muszę zapytać zaobserwujemy no cóż paraliż Trybunału Konstytucyjnego wydaje się, że to co poprawiać to po prostu kont kontrolna funkcja tego sądu zostanie zawieszona za chwilę el na, a wygląda na to, że świat do tego projektu obywatele nawet nie będą mogli demonstrować przeciwko tej ustawie, a Trybunał ich też nie obroni no bo znowu, więc właściwie, gdzie szukać ratunku oprócz zgłoszenia się ze skargą do Rzecznika Praw Obywatelskich tak oczywiście rzecznik zawsze pozostaje organem, do którego ze skargą można się zwrócić natomiast faktycznie naczelnym zgromadzeń czy będzie można dalej to też jasno powiedzieć pod warunkiem, że dobrze, że władza nad Pogonią Prudnik natomiast faktycznie w przypadku paraliżu Trybunału Konstytucyjnego, gdyby taki miał mieć miejscem mną pozostają nam jedynie pewne ścieżki procedur wewnętrznych można pomyśleć o skorzystaniu z procedur międzynarodowych w skardze do Trybunału praw człowieka po wykorzystaniu drogi krajowej, czyli powiedzmy, gdybyśmy uzyskali odmowę brak zgody na zorganizowanie zgromadzenia, ale czasami na uwadze, że to trwa latami nie jest procedura, która się rozstrzygnie w krótkim czasie, więc bez wątpienia nasze prawa są tutaj mocno ograniczone nie tylko samym tym projektem, gdyby miał się stać się z prawem, ale również tym co się dzieje z Trybunałem Konstytucyjnym bowiem przestaniemy mieć organ, który nas broni przed nadużyciami władzy po wejściu na koniec, bo o tym jeszcze nie powiedziałyśmy istnieje w jeszcze taka taka instytucja, jaką jest zgromadzenie spontaniczne, która nie wymaga zgłaszania się do gminy ze względu na wyjątkowy charakter nagły charakter tych działań, które wzbudzają nasze oburzenie albo poparcie chcemy zademonstrować czy ten projekt, jakkolwiek się odnosić do takiego typu zgromadzeń, które po prostu się nagle mogą objawić na ulicy, bo np. właśnie w sejmie o dwudziestej trzeciej, a jest próba ograniczenia naszych praw to znaczy na samych zgromadzeń spontanicznych projekt nie dotyka on o innym, chociaż przewidziano, że uczestnicy zgromadzenia spontanicznego nie będą mogli zakłócać się tu się rozszerza zgromadzeń cyklicznych również jest zakaz obowiązujący w tej chwili w ustawie, że nie można zakłócać tych zwykłych zgromadzeń i to będzie funkcjonowało w ten sposób sposób czyli, jeżeli dojdzie do zakłócenia zorganizowanego zgromadzenia po prostu dojdzie do rozwiązania z zgromadzenia spontanicznego tak tam siostry nieprzewidziane w chwili obecnej ustawie, więc on po prostu będzie rozłam w ramach tak do tego, żeby kontr manifestacje nie nie nie nie unika, niemniej nie ograniczały prawa innych do demonstrowania, ale też i rzucił pytanie brzmi czy jeśli Czyżby chodziło o to jak obywatele będą omijać tę ustawę i rozumiem, że zgromadzenia spontaniczne stają się ich jedynym, a wejściem jedynym wyjściem natomiast można przypuszczać, że jechałem interpretując przepisy, że jeżeli, by miały się odbyć w tym samym miejscu czasie co zgromadzenie cykliczne no to po prostu zostaną rozwiązane z ostrym nożem męża dla nas nielegalne tak będą nielegalne naruszą przepisy ustawy z tym państwo zostawimy z tą myślą projekt przechodzi obecnie przez Sejm sunąc po innych ustawach już niedługo pewnie przez Senat i Real będzie czekać na PL sport prezydenta budzi się tak po w tym tygodniu mamy również posiedzenia Senatu, więc na co czekać skoro można przyjąć ten projekt ścieżek geo niema on właściwie żadnych przesłanek ulg w stylu można, by dyskutować w związku z tym Real w wątpliwość jak rozumiem posłowie i senatorowie mieć nie będą w bardzo dziękuję naszemu gościowi bardzo nas Agnieszka Grzelak z biura Rzecznika Praw Obywatelskich jeszcze raz państwu przypomnę, że do orzecznika można się zgłaszać różnego rodzaju problemami skargami na władzę publiczną i od tego, a biuro rzecznika jest, że państwo pomagać, więc zachęcam poszerzenie również śmiałymi serdecznie dziękuję za spotęguje ruch w ciasnej formacji w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA