REKLAMA

Agnieszka Elbanowska przedstawia: Pan Kazimierz, Pierwszy Polak na Marsie

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-12-01 17:40
Audycja:
Czas trwania:
09:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą dzisiaj kultura osobista w Królikarni moim gościem jest Ewa Opałka dzień dobry dzień obrad będziemy państwu opowiadać wspólnie wystawie, którą widzimy tutaj dookoła na wystawie Wandy Czajkowskiej p t. retrospekcja Anny będziemy opowiadać trochę o samej artystce rzeźbiarka oczywiście jesteśmy w muzeum rzeźby dodajmy na początku zimnej będziemy oczywiście opowiadać o tych pracach, które tutaj Rozwiń » widzimy dookoła, więc zaczniemy od samej Wandy Czajkowskiej, czyli co to jest artystka bowiem, że tutaj mieszka też niedaleko ma pracownie, a te wszystkie wspaniałe rzeźby zostały przeniesione do muzeum na czas wystawy Wanda Krukowska mieszka faktycznie na Mokotowie ma pracownie ćwiczeń Anakonda wartości dla telewizji na Woronicza i jest artystka, która w już za tydzień skończę 86 lat LO im przez większość czasu swego życia mieszkała w Krakowie przez 50 lat od kilkunastu lat mieszka w Warszawie retrospekcja jest tutaj właśnie takim terminem też, że zaproponowane przez artystkę o to, żeby spojrzeć na na tę swoją przeszłość z jej punktu widzenia w wezwaniu to wzbudziło takie skojarzenia z terminem z narracji filmowej i literackiej takim sposobem patrzenia w przeszłość, który właśnie jest z punktu widzenia bohatera i to rzekłbym przerywa taki ciąg aktualny wydarzeniami z przeszłości zawsze to musimy w takim razie to tort wszystko dokładnie wyjaśnić, czyli zaczniemy od samego tego klucza Anny wystawy musimy opisać państwo tutaj co my dookoła widzimy, więc zaczniemy zacznie od swego klucza, którym powiedziałem na początku retrospekcja odbywa się w maju odczytaniu jest na takim wejściem w przeszłość artystki, a który polega na tym, że dostajemy szczeniaka do Toli wewnętrznego świata czyni się skarżą właśnie z takim zabiegiem na filmowym, który polega też na takim samym naj naj języka kamery na twarz bohatera w takim klasycznym kinie, kiedy w ogniu aż dostaniemy się na jego głowę i widzimy te przeszły z przeszłe wydarzenia w i tam się też skojarzyło z fotografią, którą uszyła ma Wanda Czajkowska oni czytają onegdaj w, wysyłając swoje zdjęcie proszono portret to w katalogu w zasadzie całą twarz BOT hektarowi zazwyczaj wysłała w projekt ze swoją głowę od wysokości oczu z ciałami sej zaznaczył jego istotę tej głowy i też skarżyło się takie w nich wnikanie w głowę artystki natomiast my jesteśmy teraz w ostatniej sali nie da ekspozycji pierwsza fala prezentuje najnowszą pracę z Elipsa, które powstają specjalnie zmyślą o klika dni w tym roku, ale jest taka praca seks bez ikry po graniczące też, że układ pomiędzy rzeźbą architekturą i tutaj są też w tym ciągu terminów, które nie są związane z pewnego rodzaju opowiadaniem narrację Lisa jest taki sposób opowiadania, które może przeskoczyć np. przez Pisa odcinek czasu i prezentować wydarzenia od siebie odległe i tam się skojarzyło z tym, że po wracało włącza się również starsze prace prezentowane w tej sali nie śpieszy z sali widzimy prace, które już powstawały od lat pięćdziesiątych, ale i w latach sześćdziesiątych komisja czy nasz własny 1002 . roku natomiast lata pięćdziesiąte na ten moment, kiedy artystka kończy, że Akademia sztuk pięknych w Krakowie 50 czwartym roku ceny zaczynają go takie poszukiwania własnego stylu i najstarsza praca tam pisali test pięćdziesiąty siódmy rok studiów dziesiąte to jest taka figura mężczyzny, który widać zarówno pewne tendencje, które wtedy się pojawiały w sztuce rzeźbiarze współczesnej one jest taka trochę kursująca na trasie ekspresja mistyczna, ale drzwi wycieczka do odniesienia po obu starożytności do sztuki klasycznej, ale jeszcze takich trudności właśnie nie klasycznego przed laty ćwiczyli u Wandy Żukowskiej widać takie nawiązania Szkot można się dopatrywać się sztuki etruskiej jakichś takich wpływów jeszcze przed przed klasycznych więc, że są też prace z lat sześćdziesiątych, który wyłania się tak jak pesymistyczna strona artystki dzięki bardzo charakterystyczny rodzaj pracy z materią rzeźbiarską tryb polega na takim przy atakowaniu trochę tej materii rzeźby tancerki ostre cięcia w wyroku obecny co to jest tym wszystkie rzeźby, które są prezentowane takie tradycyjne tak zaczęła się aktualne są sauny rzeźbami gipsowym niczyja dyskowe wirtuozi dialogi o, o ile w Egipcie to jest ości chyba ulubiony materiał w tym sensie, że on też takie swoje konotacje Kościeliska klasycznego jest też taki surowy ład skargi bardzo surowe materiały techniczne wieża sala jest właśnie taki łamiący się styl ekspresjonistyczny jeszcze figuratywne druga fala już to pokazuje w taki zwrot twórczości w kierunku instalacji tam mamy żyć instalacji ściana 8510001006 . rok następnie jest tutaj taka główna część się po 16 robi niesamowite wrażenie dochodzimy do wielkiej sali, gdzie mamy wielki stoją one na tym stole głowy i czym była głowa dla Wandy Czajkowskiej tutaj mamy do czynienia z takim rowerowe obsesyjnie powracającym motywem głowę i właściwie tutaj większość prac firma ma taki tytuł, a tych z 1 strony Thaksin moment, w którym one się koncentruje już Tokaj włącznie na tych części ciała i one w jakimś sensie odjęta od całej reszty w przypadku stołu ona jest jakość bardzo mocno zmodyfikowana prawda, więc do wieku nie jest to jeszcze widać taką kompozycję wolność niemalże powracania do tego motywu głowy to są głowy, które tutaj akurat stole z 2 miejsca są takie same z drugiej strony są sobie przeciwstawione w pewnym szyku i układzie myślę, że dla artystki to jest po prostu tym ostatnim sam o tym, że naciął kostka jest taką ułańską i post humanistką jednocześnie także nas najbardziej koncentrują na takiej kwestii w jakim sensie człowieczeństwa można powiedzieć co to wszystko za czas jakby przełamane takim poszukiwaniem takiej czystej idei w abstrakcji, więc z taką artystką on gra z całkowicie modernistyczną i awangardowo jednocześnie bardzo mocno skoncentrowaną na element pewnej idei nowych idei humanistycznych jednak ten człowiek jest tutaj ważny ja odczytuję to w takim kluczu fenomenu logicznym również takiej relacji dra podmiotów człowieka do przedmiotów obiektów analityki pewnej jedności tej materii na czele takiej tkanki cielesnej są przez Marcina mer le Pont nazywa się Zygmunt ara, czyli właśnie taka dziwna cielesna tkankę, która nas łączy w jakim sensie też dostępne z tym światem materialnym, ale też o obiektywnymi pozwala nam też tutaj odczuwać właśnie te relacje do obiektów, gdyż relacje przestrzenne siebie samych jako materię dla siebie samych jako podmioty jednocześnie przedmioty także tak głowa, która jest właśnie tym jednocześnie ludzkim elementem, ale jednocześnie, że jest obiektem dowodów wołania ciemne charaktery kredytowych ma związek z Anną autoprezentację czy tutaj przyjść też ten temat dochodzi do dochodu głosu znaczy lepiej widzimy na plakacie, który reklamuje wystawę promuje wystawę i na zdjęciu, który jest właśnie wykorzystałem brak jest jednocześnie znajduje się w przestrzeni wystawy w UE to jest zdjęcie, na którym artystka sama się w jakim sensie dusi głowy ma spowiedzią Percival na jej bardzo tak mocno zaciska ręce naszej też nie wiadomo do końca członek Terence wydają się rękami odrobina cenione są specjalnie brakuje też sprawiał takie wrażenie w głowę z kolei do tej samej artystycznej oczywiście jest figuratywne imię medyczne jest z kolei wywindowali, który ją na uatrakcyjnienie w pewien sposób dla mnie do tej w fabryce w najpełniejszy sposób taki bezpośrednio, odsyłając do samej artystki pokazuje napięcie regiony taką ambiwalencję pomiędzy tą relacją między podmiotem przedmiotem i takim uprzedmiotowienie się artystki jako materię własnej pracy, czyli takiego próba próby zniesienia tej materii po bardzo ważnym motywem twórczości Żukowskiej jest to, że rzeź to materia aż, z których składa się sama rzeźba jako obiekt realizm pewnego rodzaju ciężarem z 1 strony artystka dąży do zdematerializowanych tego ciężaru tej widzimy taką głowę, która jest 1 z takich firm kroków ku temu żeby, żeby tę materię właściwie zlikwidować tak długo do tej właśnie takie, o których mówiłam na rzecz PiS doszło do tego, że Polska przemówiła szczegółowe tutaj, ujawniając rusztowanie, które znajduje się wewnątrz jak dostać się właśnie po co do tego wnętrza, pokazując rodzaj konstrukcji, które znajduje się w środku wrogi zapraszamy w takim razie do 12 lutego jeszcze także wystawę można w tym także w Łowiczu udzielać dokładnych informacji między czasie są różne warsztaty oprowadzanie po te wszystkie informacje są zamieszczone w matce także wszystkich serdecznie zapraszam zapraszamy bardzo gorąca Ewa Opoka włamań gasić krwawej nocy rozmawiałyśmy o wystawie Wandy Żukowskiej retrospekcja w Królikarni muzeum rzeźby dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA