REKLAMA

Wystawa Wandy Czełkowskiej "Retrospekcja"

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-12-02 17:40
Audycja:
Czas trwania:
09:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą dzisiaj kultura osobista w Królikarni moim gościem jest Ewa Opałka dzień dobry dzień obrad będziemy państwu opowiadać wspólnie wystawie, którą widzimy tutaj dookoła są na wystawie Wandy Czajkowskiej p t. retrospekcja Anny będziemy opowiadać trochę o samej artystce rzeźbiarka oczywiście jesteśmy w muzeum rzeźby dodajmy na początku w innej będzie mowa oczywiście opowiadać o tych pracach, które Rozwiń » tutaj widzimy dookoła, więc zaczniemy od samej Wandy Czajkowskiej, czyli co to jest artystka bowiem, że tutaj mieszka też niedaleko Łeby ma pracownie, a te wszystkie wspaniałe rzeźby zostały przeniesione do muzeum na czas wystawy Wanda Krukowska mieszka faktycznie na Mokotowie ma pracownie ćwiczeń Anakonda niedaleko siedziba telewizji na Woronicza i jest artystka, która w już za tydzień skończę 86 lat LO im przez większość czasu swego życia mieszkała w Krakowie przez 50 lat od kilkunastu lat mieszka w Warszawie retrospekcja jest tutaj właśnie takim terminem też po zaproponowanym przez artystkę o to, żeby spojrzeć na na tę swoją przeszłość z jej punktu widzenia w wezwaniu to wzbudziło takie skojarzenia z terminem z narracji filmowej i literackiej takim sposobem patrzenia w przeszłość, która właśnie jest z punktu widzenia bohatera IT szef przerywa taki ciąg aktualny wydarzeniami z przeszłości zawsze to musimy w takim razie do toalety wszystko dokładnie wyjaśnić, czyli zaczniemy od samego tego klucza wystawy musimy opisać państwo tutaj co my dookoła widzimy, więc zaczniemy zacznie z tego klucza, którym powiedziałem na początku retrospekcja odbywa się w moim odczytaniu jest na takim wejściem w przeszłość artystki, na który polega na tym, że dostajemy szczeniaka do Toli wewnętrznego świata czyni się skarżą właśnie z takim zabiegiem na filmowym, który polega też na takim mamy nadzieję na jej styka kamery na twarz bohatera w takim klasycznym kinie, kiedy w ogniu aż dostaniemy się w głowę i widzimy te przeszły z przeszłe wydarzenia w i tam się też skojarzyło z fotografią, którą używała Magda Czajkowska oni czytają onegdaj w, wysyłając swoje zdjęcie proszono portret to w katalogu razem z setek całą twarz, a tak się robi zazwyczaj Bratysławy projekt ze swoją głowę od wysokości odczułem spałem zwie zaznaczyła jego istotę tej głowy i też skarżyło się takie w nich wnikanie w głowę artystki natomiast my jesteśmy teraz w ostatniej sali na ekspozycji pierwsza fala prezentuje najnowszą pracę z Elipsa, które powstają specjalnie zmyślą o klika dni w tym roku, ale jest taka praca w swej specyfiki po granicząca też, że układ pomiędzy rzeźbą architekturą i tutaj są też w tym ciągu terminów, które nie są związane z pewnego rodzaju opowiadaniem narrację Lisa jest taki sposób opowiadania, które może przeskoczyć np. przez PiS szefa odcinek czasu i prezentować wydarzenia od siebie odległe to się skojarzyło z tym, że po wracało włącza w siebie również starsze prace prezentowane w tej sali nie śpieszy z sali widzimy prace, które już powstawały od lat pięćdziesiątych, ale i w latach sześćdziesiątych komisji czy Marek własnych 1002 . roku natomiast lata pięćdziesiąte na ten moment, kiedy artystka kończy Akademię sztuk pięknych w Krakowie 50 czwartym roku ceny zaczynają go takie poszukiwania własnego stylu i najstarsza praca tam pisali test pięćdziesiąty siódmy rok 305 TSI taka figura mężczyzny, który widać zarówno pewne tendencje, które wtedy się pojawiały w sztuce rzeźbiarze współczesnej ona jest taka trochę kursująca na trasie ekspresję mistyczne, ale też i wycieczka do odniesienia do starożytności do sztuki klasycznej, ale jeszcze takiej zwrotności obecnie nie klasycznego przed laty niczyjej uwagi Ciołkowski widać takie nawiązania Szkot można się dopatrywać się sztuki etruskiej jakich takich wpływów jeszcze przed przerwą klasycznych więc, że są też prace z lat sześćdziesiątych, który wyłania się takie specjalistyczne strona artystki dzięki bardzo charakterystyczny rodzaj pracy z materią rzeźbiarską tryb polega na takim przy atakowaniu trochę tej materii rzeźby tancerki ostre cięcia w 0 Dariusz Łacny co to jest tym wszystkie rzeźby, które są prezentowane takie tradycyjne tak znaczy właśnie on aktualne są z łyżeczkami gipsowe milczenia artystka po prostu życzliwy dialog i o, o ile w Egipcie to jest właściwie ich ulubiony materiał w tym sensie, że on też takie swoje konotacje dość bliską klasycznemu jesteś taki surowy artystkami bardzo surowe materiały techniczne wieża Eiffla jest właśnie taki łamiący się styl ekspresjonistyczny jeszcze figuratywne druga fala już to pokazuje w taki zwrot twórczości w kierunku instalacji tam mamy żyć instalacji ściana 8580 szósty rok następnie jest tutaj taka główna część się po 16 robi niesamowite wrażenie dochodzimy do wielkiej sali, gdzie mamy wielki struny na tym stole głowy i czym była głowa dla Wandy Czajkowskiej tutaj mamy do czynienia z takim rowerowe obsesyjnie powracającym motywem w głowę i właściwie tutaj większość prac firma ma taki tytuł, a tych z 1 strony taki moment, w którym one się koncentruje już Tokaj włącznie na tych części ciała i one z jakimś sensie odjęta od całej reszty w przypadku stołu ona jest jakość bardzo mocno zmodyfikowana prawda, więc do wieku jest jeszcze widać taką kompozycję wolność niemalże powracania do tego motywu głowy to są głowy, które tutaj akurat stole z 2 SA są takie same z drugiej strony są sobie przeciwstawione w pewnym szyku i układzie myślę, że dla artystki to jest po prostu czym ostatnio myślał o tym, że naciąga skalistego południa humanistką i post humanistką jednocześnie także nas najbardziej koncentrują na takich kwestii w jakim sensie człowieczeństwa można powiedzieć, że te wszystkie za czas jakby przełamane takim poszukiwaniem takiej czystej idei w abstrakcji, więc z taką artystką on gra z całkowicie modernistyczną i awangardowo jednocześnie bardzo mocno skoncentrowaną na element pewnej idei nowych idei humanistycznych jednak ten człowiek jest tutaj ważny ja odczytuję to w takim kluczu fenomenu logicznym również takiej relacji dra podmiotów człowieka do przedmiotów obiektów analityki pewnej jedności tej materii na czele takiej tkanki cielesnej są przez Marcina mer le Pont nazywa się Zygmunt ara, czyli właśnie taka dziwna cielesna tkankę strona złączy w jakim sensie też dostępne z tym światem materialnym, ale też o obiektywnymi pozwala nam też tutaj odczuwać właśnie te relacje do obiektów, gdyż relacje przestrzenne siebie samych jako materię dla siebie samych jako podmioty jednocześnie przedmioty także tak głowa, która jest właśnie tym jednocześnie ludzkim elementem, ale jednocześnie, że jest obiektem pozwów wołania ciemne charaktery kredytowych ma związek z Anną autoprezentację czy tutaj przyjść też ten temat dochodzi do dowodu głosu znaczy lepiej widzimy na plakacie, który w, który reklamuje wystawę promuje wystawę i na zdjęciu, który właśnie wykorzystałem brak jednocześnie znajduje się w przestrzeni wystawy w UE to jest zdjęcie, na którym artystka sama się w jakim sensie mdłości głowy ma spowiedzią Percival na jej bardzo tak mocno zaciska ręce naszej też nie wiadomo do końca rocznego Terence wydają się rękami odrobina opcyjne są specjalnie brakuje też rozprawiał takie wrażenie w głowę z kolei do tej samej artystycznej oczywistym jest figuratywne mim etyczne jest z kolei wywindowali, który ją ma uatrakcyjnić w pewien sposób dla mnie do tej ta praca w najpełniejszy sposób taki bezpośrednio cumujących w samej artystki pokazuje napięcie regiony taką ambiwalencję pomiędzy tą relacją między podmiotem przedmiotem i takim uprzedmiotowienie się artystki jako materię własnej pracy, czyli takie o próbach próby zniesienia tej materii po bardzo ważnym motywem twórczości Żukowskiej jest to, że rzeź w materiale, z których składa się sama rzeźba jako obiekt jest pewnego rodzaju ciężarem z 1 strony artystka dąży do zdematerializowanych tego ciężaru tej widzimy taką głowę, która jest 1 z takich firm kroków ku temu żeby, żeby tę materię właściwie zlikwidować tak długo tutaj właśnie takie, o których mówiła Anna na rzecz PiS doszło do tego, że Polska przemówiła szczegółowe tutaj, ujawniając rusztowanie, które znajduje się wewnątrz jak dostać weszli do dolara do tego wnętrza, pokazując swym rodzaju konstrukcje, które znajduje się w środku wrogi zapraszamy w takim razie do 12 lutego jeszcze także wystawę można w tym także w Łowiczu udzielać dokładnych informacji między czasie są różne warsztaty oprowadzanie po te wszystkie informacje są zamieszczone w matce także wszystkich serdecznie zapraszam zapraszamy bardzo gorące Ewa Pałka była męka Znicz kasta wiedzących ludzi, a rozmawiałyśmy o wystawie Wandy Żukowskiej retrospekcja w Królikarni muzeum rzeźby dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA