REKLAMA

Koncepcji nieświadomości i nieświadomości zbiorowej według Carla Gustava Junga. Dyskutują Tomasz Stawiszyński i Zenon Waldemar Dudek

TOK Powszechny
Data emisji:
2016-11-24 19:00
Audycja:
Czas trwania:
01h 55:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państwu witam państwa serdecznie na kolejnym spotkaniu z cyklu filozofia ne w ogrodzie zimowym spotkania matce w tym cyklu, który rozpoczęliśmy 2 tygodnie temu przebiegają pod hasłem nieświadomości właśnie różnym koncepcjom nieświadomości się przyglądamy i będziemy jeszcze przyglądać podczas kolejnych spotkań tutaj w teatrze powszechnym w Warszawie przypomnę może 2 tygodnie temu Niemcy wszyscy państwo w tym spotkaniu przed 2 tygodniami uczestniczyli naszym Rozwiń » gościem był dr Paweł Boguszewski neurofizjolog z Instytutu Nenckiego Polskiej Akademii Nauk i rozmawialiśmy o neuro naukowej w perspektywie postrzegania nieświadomości właśnie trochę, konfrontując zarazem różne nazwijmy to tradycyjna już chyba można tak określić psychoanalityczne ujęcia kategorycznie świadomości z tym wszystkim co dzisiaj ne na temat pracy mózgu ludzkiego umysłu ludzkiego mówią nauki empiryczne z taką powiedziałbym z punktu widzenia nauk empirycznych niezbyt korzystną dla tradycji psychoanalitycznej w takim niezbyt korzystnym dla tradycji psychoanalitycznej bilansem tej konfrontacji z Lecha poprzedniego spotkania wyszliśmy no bo okazało się, że z tej perspektywy, z której neuro fizjolodzy neuro biolodzy na działanie mózgu czy umysłu patrzą no to taka koncepcja nieświadomości jak inne koncepcja Frey Tosca n p . z nie jest szczególnie adekwatna inaczej się rozumie w we współczesnych euro naukach nieświadomość aniżeli to Zygmunt projekt postulował 100 lat temu dzisiaj, ponieważ pomyślałem, że nie ma sensu wprowadzać do tych spotkań takiego chronologicznego porządku, że to nie jest kategoria inne co, do której nasza wiedza przyrasta to nie jest coś co w takim sensie jak w naukach empirycznych n p . my się dzieje w pewnym momencie odkryto, a następnie poznawane rozpoznawano poszerzano na ten temat swoją wiedzę to jest coś co w różnych ujęciach rozmaicie definiowaną i właściwie chronologia nie jest tutaj tak bardzo nie tak bardzo istotna stąd właśnie rozpoczęliśmy od końca, czyli o z najnowszych najnowszych osiągnięć nauki najnowszych badań naukowych w tym razem będziemy się przyglądali trochę koncepcji Carla Gustava Junga 1 z najciekawszych niewątpliwie też takich najbardziej nietypowych, chyba że myślicieli dwudziestego wieku zaprosiłem dzisiaj na nasze spotkanie niewątpliwie najlepszego specjalistę od psychologii Carla Gustava Junga w Polsce można nie tylko w Polsce ocenia dr Zenona Waldemara Dudka, który jest psychiatrą psychoterapeutą autorem wielu wielu książek także i tekstów tekstów to całą masę dr Dudek napisał na temat psychologii Junga i nie tylko psychologią, a także różnych nurtów, które nie z psychologii Junga wyrosłem hrabiów to jest o tyle ciekawe w ogóle to perspektywa, którą dr Dudek ma, że jest nie tylko praktykującym psychoterapeutą nie tylko kimś, kto psychologią Junga w pracy terapeutycznej się inspiruje, kto używa tych narzędzi w psychologii Ługowski wypracowanych, ale także jest psychiatrą, czyli kimś, kto ma gruntowne wykształcenie medyczne i taką perspektywę biologii styczną także nowo ostatecznie psychiatria jest jest częścią czy dziedziną medycyny, zanim oddam dr. Dudkowi głos słuch, zanim zadam mu pierwsze wywoławcza pytanie to powiem tylko jeszcze dla porządku, że na to spotkanie tak jak wszystkie spotkania z cyklu filozofia w ogrodzie zimowym jest rejestrowane i będzie można odsłuchać nagrania ne na stronie Radia TOK FM w takiej zakładce inne audycje specjalne tak jak wszystkich innych spotkań z letniego zimowego cyklu filozofii w ogrodzie ranę i witam przy okazji też słuchacze Radia TOK FM rzecz jasna, którzy nas teraz być może słuchają, bo to zacznijmy od podsta w wobec tego Carl Gustav Jung w uczeniu na początku lat później 1 z wielkich heretyków w ruchu psychoanalityczne uczeń Zygmunta Floyda urodzony w Szwajcarii 1800 siedemdziesiątym piątym roku z wykształcenia psychiatra stworzył w obrębie tej tradycji czy nurtu psychoanalitycznego we własną szkołę autonomiczną traktowaną czasem trochę po macoszemu zbywano jako coś takiego co właściwie jest formą no właśnie trochę przypisu do psychoanalizy freudowskiej nowości każdy, kto miał jakikolwiek kontakt z tym działem obszernym dziełem Carla Gustava Junga nawiąże Lotos wie doskonale, że mamy do czynienia z pełną prawną autonomiczną rozbudowaną oryginalną koncepcją, która na dobrą sprawę stąd schowane Geoffrey doskonałą wcale nie ma tak wiele wspólnego, jakby się mogło wydawać naczelną kategorią chyba najważniejszą bodaj najważniejszą kategorią psychologii Carla Gustava Junga jest właśnie kategoria nieświadomości nieświadomość i nieświadomości zbiorowej i archetypów to może pomówmy przez chwilę o tym w jaki sposób Carl Gustav Jung rozumie nieświadomość nieświadomość zbiorową co to za obszar w ludzkiej psychice jak one się przejawiają jak działają i w jaki sposób Jung ja rozumiem był wieczór państwu na początek wypadałoby nawiązać jakiś kontakt z publicznością w świadomy tak za pomocą wzroku percepcji jakiegoś pojęcia terminu jest bardzo trudno, żeby mówić o nieświadomości wtedy, kiedy nie mamy kontaktu świadomego, kiedy nasze pojęcia są rozumiane jeśli nie podobnie w taki sposób, że dają nam swoje znaczenia, więc się no ale spróbuję niejako przejść do rzeczy są tylko powiedzieć od jedno o tym od razu na wstępie Rzymkowski rozumienie nieświadomości to jest rozumienie paradoksalne jest to podejście, które łączy psychologię człowieka pierwotnego z psychologii człowieka nowoczesnego człowieka człowieka uniwersalnego oczy takiego człowieka, jakim mówią mity teksty religijne i człowieka, jakim jakim, jaki jest nie występuje w niej wtedy, kiedy próbujemy zbudować ideał ludzki czy wręcz, że wtedy, kiedy mówimy o człowieczeństwie, czyli czymś esencji tego, o czym ci kim jest człowiek i paradoksalnie Jung który, ściągając tak szeroką perspektywę w pojmowaniu świadomości nieświadomości człowieka czyli, próbując połączyć psychikę człowieka pierwotnego, a jego odpowiednik, czyli psychikę dziecka z psychiką człowieka współczesnego, czyli psychologią dorosłego i z psychologią MEN chce dać się też człowieka, który próbuje połączyć wszystkie wymiary życia, czyli człowieka starego tego, który jest na granicy życia śmierci ci, których wchodzi w obszary graniczne w ludzkiej świadomości rzeczywiście pojęcia nieświadomości u Junga, zwłaszcza nieświadomości zbiorowej jest inny niższy ów droida w i żeby wyjaśnić tę różnice w pojmowaniu nieświadomości między gminą wybitnymi humanistami dwudziestego wieku to to może warto nawiązać do tego właśnie jak mówili o nieświadomości Jung tej w Detroit jak mówi i łąk w uproszczeniu Floyd i mówi o nieświadomość mówi nieświadomości jako zjawisku wtórnym wobec świadomości jest bardzo ważne rozróżnienie Floyd, mówi że w czasie rozwoju dziecko, bo młodzi ludzie dorośli sobie coś uświadamiają przeżywają różne doświadczenia, ale też zagrażający bolesne lub takie ruchy, używając języka potocznego nie potrafił się zmieścić dom w umyśle w świadomości dotychczasowej są wypierane i znikają ze świadomości i ta jest nieświadomość istoty wyparty das Moon wygrał Szwed Fort Węgrzce, czyli to co z nich było w świadomości to co znika, czyli potrzebna jest praca świadomości tzw. mechanizmów obronnych czy oporu, żeby być istotą nieświadom oczywiście to jest takie trochę celowe uproszczenie jego myślenie, niemniej ono wyraźnie pozwala odróżnić to myślenie freudowskiej myślenie Jurkowskiego i innych myślicieli takich głębinowych i pokazać właśnie tą różnicę, czyli Jung, mówi że istnienie świadomości wtórna takie Kus trojga i to co my wybieramy to co jest bolesne to też są te urazy na sieci takich treści właśnie zagrażające naszej świadomości spróbujmy powiedzieć młodemu człowiekowi wciągu kilku minut, a że jego życie to będzie pasmo udręk i żeby nie musiał ciężko pracować, że może zachorować na ciężką chorobę, że będzie miał złą lub uciążliwą żonę i że będzie nękany podatkami, a jak będzie stary to będzie w przytułku i byli jak przyjdzie do niego śmierć to prawdopodobnie wszystkie demony do niego przyjdą, bo nie można zbyt dużo treści wprowadzi do świadomości komuś, kto jest na to przygotowany w jest to zjawisko wypierania tego w pewnych treści czy działanie mechanizmów obronnych to jest nasz nasze wyposażenie ludzkość wypracowała kultury, czyli świadomość i przekazuje z pokolenia na pokolenie, ale też wypracowała mechanizmy obronne, żebyśmy za dużo nie wiedzieli, bo świadomość może zniszczyć właśnie zaburzenia psychiczne psychozy w nasze zagubienie w w sytuacji stresu to jest właśnie to są te momenty czy tę sytuację, kiedy my tracimy sterowność dlatego, że to co chcieliśmy wprowadzić do świadomości lub co narzuca się naszej świadomości zagraża stabilności psychicznej i lepiej jest w cudzysłowie czy może bez słów nie wiedzieć, czyli nie pamiętać nie kojarzyć pewnych treści i one wyparte no funkcjonują w tym co się właśnie w psychologii głębi nazywanie świata sądy stają się nieświadomy właśnie w roli Jung pojmowali świat nieświadomość funkcjonalnie w zasadzie ani Frohlich ani Jung nie mówił, że nieświadomość jest jakiś obszar jakaś przestrzeń i co np. sugeruje pojęcie podświadomość w podświadomość jest dziś pod stołem na stole i świadomość o pod sufitem nie znać świadomość lub na którymś tam 5 wyżej pojęcie, czyli swoje funkcjonalne ujęcie nieświadomości to znaczy das wywózkę do świadomości, czyli coś co jest treścią mojego świadomego jacyś powiązany z moją z moim podmiotowym i jakoś strukturę podmiotową ja czytam ja mówię ja jestem na spotkaniu w teatrze powszechnym to są treści świadomości natomiast to co nie jest powiązany z moimi ja co aktualnie nie dociera to jest wszystko lśni świadomością das Moon wywózce to nie jest powód tylko nie i wielokrotnie myślę że, gdyby wielu krytyków psychoanalizy również myślę neuro nauka na spojrzeli na psychoanalizę jako ich historie nieświadomości, że jest to teoria funkcjonalna, która opisuje jak funkcjonuje psychologia ludzka w pewnych sytuacjach szczególnych, kiedy pewne treści, gdy są w UE powiązany ze struktur ją jak i wtedy są steru walne są dowolne nie ma na nich wpływ, a inne treści inne procesy jej nawet mówiąc ogólniej są poza świadomością nie są w relacji ze świadomością i one są nieświadome i wszystko po co jest nieświadomy ma wpły w na nas nadkom sobie z tego nie zdajemy sprawy nie rejestrujemy wykorzystuje nasze ciało turysty jest nasz mózg, ale i uważam, że nie da się tego jeśli chcemy, by rzetelnie badać całego człowieka takim, jakim jest zdrowie i chorobie, jaki jak zachód siecią w pierwotnej człowiek dziki i małe dziecko to i zrezygnowanie z pojęcia nieświadomości zubaża redukujemy na nasz obraz człowieka, bo jeżeli po co mówi Floyd ona mówi już było mówi wszystko co my doświadczamy jest rejestrowany psychicznie tylko część tego nie jest dostępna świadomości, a to co nie jest rejestrowany jest doświadczony jako zjawisko psychiczne, że jest jakiś rodzaj życia psychicznego, który spod progu świadomości czy poza tym rejestrem świadomego ja i teraz tylko jedno zdanie może dokończy o tym, rozróżnieniu ma raczej na świadomość nieświadomość pierwotną i wtórną, więc siłą, mówi że nasi też nieświadomość tych treści, których się pozbywamy z lęku na, dlatego że ci to co przelatywało przez naszą świadomość co było doświadczony, ale my się tego pozbywamy się w oparciu o mechanizmy obronne, bo to zagraża jakiś jakimś aspektem naszego funkcjonowania to jest nieświadomość, w którym na, bo było jeszcze świadomości i żeby nie znalazł natomiast to co jest niezwykle istotne dla myślenia Jurkowskiego jest wprowadzenie pojęcia nieświadomości pierwotnej, by się rodziły z nieświadomości jako dzieci jako dorośli za nami jest cały bagaż na dorobku naszej cywilizacji naszej kultury i nieświadomość zbiorowa przechowuje cały dorobek ludzkości tak możliwe było powiedzieć nie możemy niestety już do tego dostęp najczęściej siedzi poprzez sny albo przez twórczość również o tym, opowiadają dzieła kultury one niejako one przychodzą niejako z zewnątrz do nas, ale one reprezentują zjawiska nieświadomości zbiorowej ci w tej nieświadomości, która jest związana z utylizowane wokół archetypów od wokół motywów archetyp owych mówi pan o tym, rozróżnieniu na nieświadomość pierwotną nieświadomość wtórną, na które właściwie czyni ją Chyły i o tej wizji nieświadomości jako czegoś co jest takim rezerwuarem czy takim taką przestrzenią w cudzysłowie rzecz jasna, do której trafiają różne treści nie przyjmowane przez świadomość odrzucone przez świadomość z różnych powodów rzecz jasna nie no ale jakby to się miało do całej koncepcji nieświadomości ów droida, która jest w równym stopniu pierwotna w tym sensie, że się z nią rodzinę, że z niej wychodzimy jak u Junga, w której krąży energia widzialna energia seksualna właśnie, która jest tym terenem gry instynktów gry popędów pożądanie pragnienie, z którymi my przy pomocy tych instancji psychicznych jak ego właśnie czy Super ego wchodząc rzeczywistość kulturową, obchodząc rzeczywistość interakcji z innymi ludźmi instytucji kulturowych w rzeczywistości innymi słowy, która ogranicza ekspansję naszych popędów musimy wejść pewnego rodzaju kompromisowy układ my tutaj się wydaje, że ta nieświadomość, w której do Oscara też jest pierwotna też jest czymś w poprzedzającym inne ukształtowanie czy ukonstytuowanie się tych instancji świadomych właśnie choćby przy w tym co się odsłania w tym zawołaniu freudowskiej słynnym o tym, że, gdzie było nic nie będzie ego, więc jest takie budowanie zamku świadomego na nieświadomym na oceanie nieświadomości, by na to pojęcie nieświadomości pierwotnej ci takiej, której my przychodzimy na świat dzieci przychodzą na świat ponosi sprowadza do pojęcia kompleksu Edypa, czyli do pojęcia, w którym każde dziecko rodzi się z konfliktem sprzecznych uczuć wobec rodzica, zwłaszcza rodzice do przeciwnej płci no i to jest jakby niejako 1 mitem o Edith Piaf Floyd spróbuje zinterpretować psychologii człowieka obecnie można powiedzieć, że wszystkie kraje jak zresztą ten stosuje to w praktyce jest nie używam wszystkich mitów możemy użyć do pisania określonych sytuacji ludzkich, czyli niejako każdy z nas jeśli świadomie czegoś tam, bo jest na określonej drodze jego Biała nasze ja też jak droga bohatera mitu, który oczywiście nie wie nawet nie zna dramatów rodzinnych, że ojciec za 2 jest mordercą albo, że matka to nie jest prawdziwa matka tylko tej z mocą ducha i dziecko tego nie wie i dopiero po czasie jak się dzieją różne tragedie pani świadomość doprowadza do pewnych sytuacji brak tragicznych dramatycznych i w ramach tego dramatu ten bohater albo ginie jako ofiara to jest największe nieszczęście bohatera tak albo doświadcza jej mąż poważnego cierpienia ubytku jest oskarżony jest dokonać musi cierpieć i młodzież jest zmuszony do odbudowy KMŻ pokonywanie ekstremalnych trudów albo osiąga świadomość, że zaczyna rozumieć swoją przeszłość dziś swój jako kompleks Wojdat jest tylko kompleks Edypa tak, a jeżeli mówimy o różnych mitach to jej wg każdego mitu można jakoś nieświadomość wytłumaczyć dla 1 z państwa mit Ikara będzie nie bardzo dobrym wytłumaczeniem tego tego, czego jesteśmy świadomi, czyli to będą idealiści ludzie marzyciele fantaści, którzy bardzo wysoko mierzą, ale troszkę z mają słaby kontakt z ziemią, a dla kogoś innego będzie moty w mitu Syzyfa czy jest to osoba, która powtarza pewne czynności jest nieświadoma sensu tego czynu i nią nie skorzystać z pomocy i nie umie włączyć się z tego ciężkiego to utrudnić utrudnienia i ciągle te wpatrzony kamień powoduje, że spada na ziemię, więc Floyd mówi o tym, że im, że jest to każdy się rodzi z jakąś świadomością moi Floyd wytłumaczył dużą część i psychologii człowieka bardzo dużą, zwłaszcza taką typową dla myślenia dziewiętnastego wieku cywilizacji zachodniej, czyli problem seksualności problem władzy i problem jest nadmierne generalnie problem jej ogród na terenie tegoż ograniczyć społeczne, które kontrolują właśnie jest zabraniają władzy zapewniają naszemu po będą musieli naszej agresywności i naszym naszemu popędów wysoka wynosi ujawniać i te 3 aspekty tylnymi dobrze ilustruje Lajos jako tyran ojciec Edypa wtedy jako nieświadomy zagubiony pośród zagubiony młody bohater, który popełni poprzez błędy się musi uczyć, bo nie miał on od ojca jest pozbawiony tej opisy z półwyspu stowarzyszenia rodziców mojej i w dramacie między tymi z synem ojcem opowiada się kobieta tak no i tak wybawieniem dla syna jest kochanka jako okazuje się, że to kochanką jest jest matka tak małe i to rodzi taki trójkąt tragiczny trójkąt w rozwoju dziecka i literatury kontry i drugie seksualną agresywny jak dziś seks agresja i władza jest i płeć jest tego włączone jest częstym motywem tragedii takich współczesnych dramatów literackich i innych mitów tylko zamiast seksu może być jakiś inny ważny czynnik jakiś dobro, które też działa tak jak potem w, więc seksualne wytłumaczenie tego dramatu zawiera również uniwersalny w tym sensie, że pokazuje, że coś działa tak jak popęd to teraz przejdźmy do Junga mówił pan o tej koncepcji mówimy cały czas o tej koncepcji nieświadomości zbiorowej, która jest z 1 strony chyba 1 z takich najciekawszych bydgoskich koncepcji z drugiej strony najbardziej kontrowersyjnych i może nawet niezrozumiałych trochę pan już były nieświadomość zbiorową wg Junga zdefiniował wstępnie bardzo mówiąc o tym, że właściwie rodzimy się niejako dziedzicząc z pewnego rodzaju nową skumulowaną wiedzę przodków tak chyba można opowiedzieć i brzmi to właściwie cokolwiek mistyczne albo mityczni co najmniej ja myślę, że w ogóle ta koncepcja nieświadomości zbiorowej jest, żeby taki mógł jeszcze umiejscowić na mapie myślicieli w dziewiętnastym dwudziestym wieku not czymś co pan bywała ciekawym punktem wyjścia do rozważań czy Carl Gustav Jung to właściwy jest myśliciel nowoczesny czy to jest myśliciel przed nowoczesny czy to jest ktoś, kto próbuje wrócić do czegoś co już utracono i co, o czym się powiada, że utracono bezpowrotnie, bo front to niewątpliwie jest na wskroś nowoczesne myśliciele razem z oczywiście nie wiem Marks ze Zniczem i całą plejadą jeszcze innych postaci, która w pewnym momencie historycznym de konstruują rozbijają pewnego rodzaju obraz świata i obraz człowieka, który się z aktu, który w tym świecie zamieszkiwał taki obraz wiedział w jakim sensie statyczny zanurzony w pewnej strukturze głębszego ponad indywidualnego sensu z pewnego rodzaju opatrznością, która liczy porządkiem i Helen snem głębokim wewnętrznym tkwiącym w samej strukturze rzeczywistości na jej najgłębszym poziomie z jakąś instancją metafizyczną, która tego porządku strzeże z jakąś hierarchię kulturową, która jest odzwierciedleniem czegoś więcej aniżeli tylko konwencji społecznej np. jakieś umowy i t d . i oto nowoczesność wytrąca człowieka z tego poczucia, że żyje w świecie strukturą vanem, że jego wewnętrzny świat jest dla niego światem jakoś dostępnymi przejrzystym, że stosunki relacje społeczne rzeczywistość kulturowa rzeczywistość społeczna, w której funkcjonuje jest odzwierciedleniem jakiegoś właśnie głębszego sensu nieomal jest odzwierciedleniem niesprawiedliwych relacji społecznych wyzysku arbitralności, gdy przemoc i t d. tak dalej to wszystko jest nowoczesność niebo jest pusta nic nie ma sensu, bo jesteśmy wydani na pastwę instynktów jesteśmy istotami biologicznymi w gruncie rzeczy mity piękne opowieści inne religie i w metafizyczne wizje są produkcją naszych instynktów albo są jakimiś rozpaczliwym i próbami zakłamania naszej sytuacji jest kondycja człowieka nowoczesnego i oto przychodzi w pewnym momencie Carl Gustav Jung to jest bardzo, używając nowoczesnej mowy polskiej bardzo triki i że ona akurat wpisuje się w inne tradycje psychoanalityczną nierząd wyrasta z tej tradycji z 1 strony z drugiej strony przynosi przekaz w gruncie rzeczy sięgający jedno z czasów zdecydowanie wcześniejszych opowiadanie właśnie tak wcale nie jest nie utraciliśmy tego wszystkiego nie rozpadł nam się świat sens głęboki nie został nam odebrany nie jesteśmy tylko istotami biologicznymi co więcej to wszystko mamy pół na wyciągnięcie ręki w snach w różnych dziwnych doświadczeniach przeczuciach intuicja ach, mitologii w tych wszystkich obrazach opowieściach mitach, które nauka i ne i współcześni filozofowie określają jako takie bezsensowne opowieści, które właściwie nie mają związku z rzeczywistością robić coś takiego wg pana w geście rozpaczy powtórzyć po trochu musiał długo czy robić coś takiego studium czy przywraca do tego co było przed nowoczesnością no właśnie jak trudno się porozumieć prawda moim zdaniem Jung tak robi pewien przełom, który u innych próbuje ogarnąć większą całość i n p . jeśli chodzi o psychologię człowieka to próbuje to całość psychologiczną odnieść do całego życia człowieka, że ci psychologia całej linii życia w procesie indywiduacji to jest ogarnięcie dziecka dziecka jako dziedzica rodziców rodziców jako dziedziców poprzednich pokoleń i t d . i Aon mnie całą linię życia do przodu psycholog w kat nikt moim zdaniem z psychologów dwudziestowiecznych tak wyraźnie powiedział o tym, że nasza psychika nasza świadomość pełni funkcję technologiczną my jesteśmy nastawieni na cel pewne nasze czynności są zorientowani tego, że mają przyczyny poprzedzającą, ale mają przyczyny celowo byśmy tam, bo aż do artysty Arystotelesa nawiązali jeśli dobrze go rozumiem, czyli my pewne rzeczy robimy po to, żeby co się wydarzyło i w tym moim zdaniem nie przyjął tak płynne explicite o tym, mówi, ale w dzieje mówi o tym, że tą jedziemy tym silnym usilne dążenie naszej psychiki jest dążenie właśnie do całości do ogarnięcia do stworzenia pewnych struktur, które obejmują większe większej części i taką większą częścią naszego życia jest właśnie ten połączenie życia ze śmiercią tego co na dłużej tego co na dole tego co biło i tego co będzie tego co kobiecej tego co męskie tego co Jasnej tego co ciemne, że takie rozróżnienie kategorie ostre, ale istnieją w naszej świadomości i wystawa dyskryminacyjną funkcja świadomości jest odkrycie ostatnich kilkuset lat tak naprawdę jesteśmy zaintrygowani ta nowoczesność to jest myślenie, że człowiek stwarza wiedzy i cała ta wiedza jest gdzie robi ona w raju, mówi że my tylko część wiedzy robimy produkujemy części jest już przed nam prawie samymi tylko odczytujemy, czyli niejako siłą, która nawiązuje do myślenia platońskie go, że istnieje coś takiego, jaki daje pierwotne i że nasz mózg i cała cywilizacja jest kształtowana wg pewnych idei pierwotnych tak jak mrówki tworzą mrowisko i tworzą pewną społeczność wzoru zorganizowaną wokół instynktów tak człowiek nie i można bić nieświadomie albo pół świadomie, ale celowo organizuje życie społeczne, w którym są rytuały i są tworzone więzi już takie oparty na więzi Lutz typowy dla człowieka ani iść inne troszkę niż u zwierząt i że całościowe rozwiązania życia społecznego budowanie instytucji sposób wychowania dziecka dzieci opieka Macierzyńska rola ojca metody terapii leczenia ćwiczy to było szaleństwo czy współczesnym medyków zawierają wspólne korzenie wspólny rdzeń te czynności taki codzienny obrządek śmierci obrządek zaślubin wszystkie tego typu czynności zawierają pewne ramy odniesienia pewne pewien pewny w odniesieniu do wzorców i te wzorce to są kredyty Jung twierdził, że już nas mózg predysponuje nas mózg, który się różni od od mózgu małpy od mózgu niż zwierząt już na pewno dorośli oto do organizmów roślinnych ten mózg niejako ma to gotowość do tworzenia tych form społecznych emocjonalnych intelektualnych językowych i symbolicznych i ta gotowość jest jako forma wciąż formy możemy włożyć różne treści i w tym sensie różnica między wojownikiem egipskim rzymskim w greckim chińskich chińskimi hinduskimi współczesnymi żołnierzami i radnych, którzy walczą w Iraku Afganistanie czy nawet terrorystami różnica wg, gdybyśmy powiedzieli tak dosadnie po łemkowsku różnica między tymi wojownikami jest inny między umysłem tych wojowników między doświadczeniami ich jest zdrowsze nie jest w Belgii podobieństwa są tak duże, że można mówić o archetyp wojownika oni wszyscy podobnie funkcjonują w obliczu śmierci dziś nie boją śmierci nie boję się zabić, a jeżeli się boją zabić drugiego to nie są wojownicy oni są nie mnie nie są tylko z jakimś po wysłany my mu winny jest inny przez państwo czy jakąś instytucję funkcjonariuszem, który jeździ Majki zlecenie tak jak posłanie dziecka do sklepu, ale i on zginie, dlatego że on miał mu nie doświadczył tego czym jest archetyp wojownika Gosię, bo to zastanawiam się jak i jak pan to traktuję to on ten pomysł ten projekt idei mongolską czy jako pewną tezę nazwijmy to o rzeczywistości o jakiej rzeczywistości jak ją zdefiniować tak dalej to na to oczywiście jeszcze trzeba uszczegółowić czy jako np. pewną ideę normatywną czy ten ideał normatywne to znaczy, że dobrze, by było, gdybyśmy w ramach pewnej go projektu społecznego zachowywali się tak jakby istniał pewien uniwersalizm pewną prawie pewne nazwijmy to od Universal listy czy na podłoże, na którym wszyscy możemy jakoś wspólnie odnajdować no właśnie nie wiem pewne treści, które łączą nas jakiś ranach kulturowych i t d . i t d. bo z 1 strony jest także, o czym z z dr Bogusza z kim rozmawialiśmy 2 tygodnie temu jego skądinąd pytałem o to koncepcji nieświadomości zbiorowej właśnie zapowiadano tak no to jest coś co możemy mogli inaczej możemy sprawdzić w sensie takim, że toczy dziedziczymy pewne dyspozycje, jakie to są dyspozycję to się po prostu eksperymentalnie sprawdza z 1 strony z drugiej strony nie nieznane są żadne takie czy aż tak daleko idące dziedzictwa w ramach tego paradygmatu nauk empirycznych w jakiej chciałby widzieć łuk Boguszewski mówi z perspektywy dzisiejszego ewolucjonizm o zakładam czy wiemy, że to jest zbyt mały okres czasu, żeby tam się coś realnie odłożyło w sensie takim nie dziedzicznym właśnie z trzeciej strony i to już jest bardziej z samym samym samymi diagnozami Junga czy tekstami Junga myślę związane, ale jakoś słyszalne było dla mnie z tym co pan mówiło o archetyp wojownika właśnie no czy to jest tak właśnie, że to ci ludzie jakoś, którzy nie spełniają nazwijmy to tego archetypu dowodzą, że archetyp jakoś nie wiem, że oni nie dorośli do tego archetypu czy to jest także po prostu ten archetyp jest pewnym tworem kulturowym wytworzonym w określonej w określonych kulturowych warunkach implementowane pewnemu osobom po to, żeby zachowywał się w określony sposób na polu bitwy, kiedy realizowały cudze interesy i byli i były wysyłane na nas wojna, a dziś po doświadczeniach pierwszej wojny światowej drugiej wojny światowej po pewnej zmianie też kulturowej cywilizacyjnej pierwszej wojnie światowej, która zresztą Floyda też niezwykle mocną doświadczyła w tym sensie, że to był dla niego no no widok szokujący czy doświadczenie szokujące, bo żołnierze wracający z pierwszej wojny światowej cierpiący na PTSD wówczas jeszcze tak nie nazwanej niezdiagnozowane to był to był nazwijmy to materiał, który skłonił go do stworzenia koncepcji pana posła więc, że żyjemy dzisiaj wiemy, że to jest pewnego rodzaju właśnie taki lokalny artefakt kulturowy to co byśmy chcieli widzieć jako archetyp wojownika, a losy ludzkie są właśnie nie wpisywano w takie w takie konstrukcje no, więc po pierwsze to by nie ma wątpliwości, że w propozycjach Junga jest jej propozycję opisową nie normatywną znacznie więcej tak jak no i tablica Mendelejewa ona opisuje, że taki świat, że są takie pierwiastki takie atomy jest tak wiele wyjątków, ale jakaś część znaczna część tej rzeczywistości chemicznie przypisano pierwiastka i tak chętnie po, których się mówić takie wzorce kulturowe rozumiane jako czynniki dynamiczne, które oddziałują na psychologię oddziałują społecznie przyjmują UFO postać symbolu symboliczna obrazową dziś realnie działają w rzeczywistości tworzonej przez człowieka przeżywanej przez człowieka w Tychach Dybów jest bardzo wiele być może nie skończoność, ale ich zasadniczych najważniejszych z punktu widzenia czy całości ludzkiego życia i trybu życia społecznego jest na dno kilka czy kilkanaście kilkadziesiąt najważniejszych 1 z nich jest ten archetyp wojownika nie można sobie wyobrazić rzeczywistości ludzkiej bez walki i ludzkość człowieka dziecko musi przyswoić sobie el 3 lutego 2 tego archetypu, żeby używać chociażby czy przede wszystkim byśmy mówili z powodów prawnych w pewnej kulturze humanistycznej mówimy, że walka czy wojna jest potrzebna do obrony, jeżeli wykazujemy Rachel Wood w walkę z atomu można sobie wyobrazić hipotetycznie co to będzie to będzie rzeczywistość krasnoludków, ale nie ludzi człowiek, któremu też tak, jakbyśmy komuś wycięli wątrobę, bo ona produkuje żółć, która może powodować biegunkę to pozbawimy ich ten człowiek przestaje być człowiekiem jest niefunkcjonalny i czyli archetyp wojownika jest tak ważnym organem życia psychicznego doświadczeń na drodze rozwojowej, że on jest niezbędny w cywilizacji, czyli w Chinach Jung nie mówić czy wiem, że dzieci archetyp wojownika jest dobry czy zły on ma swoją i dobrą złą stronę tak każda wtedy PiS dwubiegunowy żon pokazali pokazuje nowość od dziś powiedzieć ciemnego wojownika, czyli zbrodniarze i tyrana i pokazali pokazuje jasnego wojownika, czyli dobroczyńcy obronić się mną nowa wynalazcy tego, który popycha dynamicznie z Europy dokonuje pewnych czynów, które popychają świat do przodu to właśnie to coś, żebyśmy to też był brak precyzyjnie zrozumieli, o co chodzi jak mówi matematykę wojownika, czyli chodzi o to, że istnieje pewna nieświadoma właśnie struktura zrodzona w obrębie psychiki tej części psychiki, którą określamy mianem nieświadomości zbiorowej, czyli po prostu takiej, którą mamy wszyscy no tak jak mniej więcej mamy podobny układ biologiczny działa podobny skład biochemiczny ciało mamy ręce nogi wątrobę serce mózg i t d . tak dalej rdzeń kręgowy et Cetera to tak podobnie mówią mamy też taką część psychiki, która jest taka sama u wszystkich nas wszystkich i zawiera ona skumulowany zestaw no właśnie pewnych treści czy forma raczej doświadczenia, bo archetypy to są wg niego pewne formy doświadczenia, które wypełniamy w momencie, kiedy jakiś empiryczne doświadczenie nas spotyka wówczas ta forma nabiera nabiera konkretnej treści ta treść jest też relatywna do dnia do kultury do momentu historycznego, ale forma jest ta sama oto mamy jakąś strukturę właśnie, po której nie nabywamy, czyli pewno też wiedzę taką grę, więc właściwie, które nie nabywamy w toku socjalizacji nie dowiadujemy się jak walczyć na szkoleniu wojskowym na przetargu na zajęciach z przysposobienia obronnego podobno PiS chce wprowadzić ponownie przysposobienie obronne, żeby aktywować archetyp wojownika prawdopodobnie, ale w każdym razie mamy coś takiego co w sytuacji, kiedy się znajdzie na wkład w niebezpieczeństwie mamy kogoś bronić nie wiem ktoś nam nasz bliski jest niebezpieczeństwo albo w ogóle się udajemy na wojnę wówczas to coś ta struktura się jakoś uaktywnia się na sesji daje nam pewnego rodzaju wskazówkę wewnętrzną taki rodzaj kompasu wewnętrznego nie stanowi on co do tego w jaki sposób mamy się zachować co zrobić, jaką postawę przyjąć może też się pojawiać w snach podróżnymi postaciami jakoś nas instruować i teraz no właśnie, bo to jest mocne założenie przyzna metafizyczne mocne założenie jest inne jak byśmy te brzytwa okna ma zastosowanie to wreszcie po co mam do wyjaśniania tych różnych zjawisk archetyp archetyp no bo ostatecznie zdaniem ludzie chodzą szkolą się są żołnierzami idą na wojnę jasne, że mniej więcej to podobnie wygląda, bo tam strzelają do siebie zabijają się widzom śmierci innych mało, kto ma wspólnego z tą tromtadracji ją taką, którą mamy w pieśniach różnych linii rejs po powie wanien tam szabelką chorągiewką, bo to jest pewien no pewna narracja zrobiona też do tego, żeby to wszystko nie było takie straszne, ale ostatecznie też ludzie ciasto, opowiadając po prostu Sieczka straszliwe okrucieństwo i potworne cierpienia i po co po co ten test tylko na tym przykładzie, ale ale, dlaczego czy jak ja jak wykrywamy innymi słowy, że tu jest jeszcze coś więcej poza tym, że pewną wiedzę nabywamy w rolach kulturowych się nas kształtuje i t d . tak dalej, skąd wiadomo, że sam jakiś archetyp innymi słowy wg Junga mamy tutaj może dużo się wątków pojawiło, ale jedno ja jednak dotychczas sprostować, bo to było bardzo restrykcyjne ujęcie, że jest archetyp i niepotrzebne jest socjalizacja niepotrzebny jest uczenie się właśnie jest po 3 w 2 nasze rzeki może to takie zachęty jest w pierwotnej też gotowość tę samą możliwość, jakiej nie ma małpa w jakiej nie ma inne zwierzę inny szlak, a człowiek ma, czyli człowieka, a może świadomie kierować tym archetypem może go świadomie w wy drenować to co robili Grecy w zdrowym ciele zdrowy duch Grecy wymyślili wojewoda itp podstawowe konkurencje, które rozwijają różne umiejętności wojownika rzut dyskiem rzutu oszczepem zapasy bieg to są bardzo różne umiejętności to było bardzo inteligent po to, żeby stworzyć całościowy rozwój mentalny różne umiejętności trzeba mieć dynamikę wytrzymałość koncentrację ci poprzez różne umiejętności fizyczne uaktywniają się różne umiejętności psychiczne różny sposób koordynacji różny sposób postrzegania podejmowanie decyzji, więc RAID, ale też było to uczenie się w pewnej etyki, czyli było tak była to edukacja społeczna PIT można powiedzieć mamy archetyp na poziomie ciała też trening chciałam poziomie emocji na poziomie myślenia na poziomie wyobraźni to jest trening na poziomie uaktywnienie tego archetypu na poziomie psychologicznym uaktywnienie na poziomie społecznym, czyli rywalizacja i ona może być bezwzględna tak jak to zwyrodnienie archetypu wyłomu Rzymian, że wojownicy się kształt rozwijali latami do poziomu doskonałego po to, żeby 1 drugiego zabił to jest zwyrodnienie archetypu wojownika, gdybyśmy to pojąć wosku w tym interpretowali to jest też wskaźnik moim zdaniem że, obserwując takie procesy społeczne jak i jaki obraz wojownika ma dane społeczeństwo jak postrzega władza tym, kto mu rolę wojownika, a co zrobi z tym wojownikiem zużywa ich tylko do mordowania jeszcze do słabych to mamy degeneracji życia społecznego i degeneracji kultury, bo archetyp wojownika jest w formie ciemnej i pod względem społecznym, a FIA w ogóle pod względem duchowym to już nie jest wojownik tak naprawdę tylko też morderca tak samo jak archetyp króla zwyrodniały syn tyran, jeżeli się kilka archetypów nałoży wersji ciemnej, czyli mamy tyrana mamy zbrodniarza Noto mamy Hitlera Stalina n p . i to mimo to jest to obserwacja prac tych może moich typach mówić na dużych procesach kulturowych i nadużyć, jeżeli mamy zjawisko charakterystyczne w danej epoce, że coś uraz i wg Junga są pewne procesy cykliczne wkrótce w rozwoju cywilizacji tak jak w rozwoju dziecka Hindus człowieka i są pewne fazy i pewne wzorce stają się bardziej aktualne, a potem one wchodzą w tło i mogą być przyswojone, czyli uświadomione zasymilowanej jako forma, czyli ta gotowość jako treść ja już mam indywidualnie mojej jest w stanie wypełnić określoną treścią, czyli zwykły tzw. mięśniak to dla niego archetyp wojownika pociągnąć kogoś tak biznesmen to archetyp wojownika to wykończyć kogoś na rynku lub konto przejąć kogoś wrogów wrogie przejęcie zrobić konkurencji dla LOK kogoś, kto chce bić awansu sportowca no to jest wygrać zdobyć ten to mistrzostwo Olimpii bliskie i dla 1 to będzie na zasadzie taki, żeby kogoś wykończyć w sposób nieuczciwy, a dla tego nazwijmy je w inny wojownika, który już bardziej walczyć ze sobą m. in. tak to się bije z innymi tylko o to, żeby ich niewielu wytrenować tak jak mistrz sztuk walki o siebie jest z innymi nie o to, żeby im pokazać, że jestem lepszy tylko pokazać jak mogę czegoś nauczyć i można powiedzieć, że ta archetypy w tych bardziej dojrzałej formie, czyli fizycznej ci działo albo materialnych, czyli produkcja urządzeń narzędzi formie w na poziomie psychicznym, czyli emocjonalnym intelektualnym wyobrażenie owym na poziomie społecznym dziś jest struktura jest instytucja, która trenuje, która niejako z uruchamia taką społeczną powiedzieliśmy inicjacje do tego jak być wojownikiem jak być lekarzem jak być przywódcą jak być matką jak być ojcem widać instytucje istnieją to one niejako tworzą warunki, żeby społecznie zorganizować środowisko, żeby ta asymilacja archetypu tej formy była no użyję tutaj 2 tysięcy głosów optymalna, czyli Jung, by nie, mówi że normatywnie, że tak ma być, ale można, by było powiedzieć, że ta norma, gdy optymalna forma asymilacji danego wzorca cechy typowego jest wtedy, kiedy oni z możliwie pełny czy obejmuje się przer w w możliwie szeroki zakres rzeczywistości czy ten wojownik już tak się trzymam tego archetypu dobrze przyswojone wojownik np. małego chłopca, że to jest dzielny mały żołnierz, ale taki, który nie bije słabszych wykorzystuje swoją siłę, żeby pomagać słabszym kolegom i stopniowo coraz bardziej społecznie, czyli w klasie potem w liceum przy jakiej średniej szkole na studiach potem jakiś organizacji od cały czas dokłada nowe treści wojownika, ale ta forma jego no i w pewnym sensie cały czas, żeby ten wzór wojownika gdzieś tam jest reprezentowany na fakt tu jest kilka kwestii które, których bym chciał poruszyć z 1 strony, bo akurat ten archetyp wojownika pan na warsztatach jest czas, że się tak wyrażę wziął on nie wchodzi w zakres takiej, jeżeli mówimy o dna natomiast myślę, że najbardziej pomocne takim pokojowym odniesieniem podstawowy do do mówienia o tym, czym jest archetyp to jest archetyp matki tak, czyli matka opiekunka rodzicielka i mamy kulturę Mattia halny mamy kulturę patriarchalne płaci NFZ wzorce macierzyńskie są jako początkiem ku świadomość tego człowieka oswajanie instynktów i pociąg niż budowanie świadomości indywidualnej także jeśli byśmy mieli tutaj jakiś inny przykład podań to na pewno archetyp matki jest Borusewicz pewnym PUP w pewnej opozycji do archetypu wojownika dlatego większość matek typowych matek takich uczuć opętanych niejako wizją macierzyństwa to dziewczynki uczą delikatności pełno dookoła dniówka i t d . wszystko delikatnie chłopców mówią że, gdy tak nie podskakuje wieś, bo grzecznie nie ruszaj nie podskakuje, gdy chcą z niego zrobić takiego na pokojowego takiego budują anty wojownika tak i cywilizacja społeczeństwo, które spróbuje niż w kasować ten wzorzec wojownika moim zdaniem to są utopijne one tylko produkują na tym po niego komunizm mówiło pokoju to jest taki przykład March patriarchatu, ale zbudował niezwykły niejedno typowy totalitaryzm tak, bo wojownik wtedy się pojawią w najgorszej postaci formie tyrani no właśnie było, bo chciałem jeszcze o tych archetyp halę pan przy przeszedł do Orlando na takiej aplikacji tej koncepcji archetypów do rzeczywistości społecznej, ale najpier w jeszcze same archetypy albo było to jest tak jak powiedzieliśmy rodzaj takich wrodzonych dyspozycji Jung nawet używa takiej metafory w pewnym momencie, że to jest jak struktura kryształu nie archetyp nieświadomości zbiorowej właśnie w takim ścisłym sensie NATO mówi o tych archetyp Pach nawet tych z takich wielkich archetyp Pach ne, czyli o pewnych zarazem modelowych w sytuacjach, w których jego zdaniem znajduje się każdy człowiek w trakcie swojego życia czy pewnych takich stacjach rozwojowych jeszcze inaczej mówiąc albo z podstawowych doświadczeniach granicznych, które nas jakoś konstytuują jako ludzi kształtują nasze doświadczenie i wobec, których my musimy się jakoś opowiedzieć w toku życia i mówi archetyp pieczenia cienia indywidualnego, czyli tej nieświadomości indywidualnej można być, do której się z Lecha to wszystko, z czym się nie identyfikujemy czy my nie chcemy być i cienia zbiorowego rozumianego jako jakaś potencja do zła ludzkiej naturze zawarta w także od nas samych potencjał do agresji do zła do Konina do destrukcji mówi archetyp animus anime, czyli reprezentacji płci przeciwnej w nieświadomości w taki powiedziałbym jeszcze mocno konserwatywny z dzisiejszego punktu widzenia sposób, opisując tak kobiecość w mężczyźnie jako rodzaj intuicyjność i racjonalności emocjonalności i męskość kobiecie jako dyspozycje do racjonalności właśnie takiego działania racjonalnego kierującego się intelektem mówi archetyp wielkiej matki właśnie, o którym którym pan wspomniał i starego mędrca wielka matka to jest reprezentacja na nowego stwierdza się łączyć z naszą matką, bo każdy ma matkę, ale zarazem z matką rozumianą jako natura, zwłaszcza że jesteśmy częścią natury także i natura w jakim głębokim sensie daje nam życie potem na dożycie zabiera również archetypy starego mędrca mówi jeszcze Jung, czyli takiej figury kogoś mądrego z 1 strony z drugiej strony na kogoś, kto rozpoznaje, jaki właśnie głębszy można powiedzieć sens to jest takim wzorcem pozytywnym wzorcem tego w jaki sposób przejść przez życie, niosąc pewnego rodzaju mądrość i zarazem no i archetypy jaźni czyli jaki dziś reprezentacji bóstwo właściwie 3 w jakiej dyspozycji do transcendencji, którą wg niego też wszyscy mamy i to są takie wielkie stacje milowe naszego życia wszyscy musimy się skonfrontować z miłością ze śmiercią strat z tendencją z życiem, ale i umieraniem z naszą biologiczną ością i t d. tak dalej do tego wszystkiego dostajemy jakieś dyspozycje właśnie z tej nieświadomości zbiorowej, gdy się w siebie słuchamy, gdy się zwrócimy w siebie na do snów do przeczuć do fantazji do wyobraźni do mitów także inni w sensie zewnętrznym to dostaniemy jakąś głęboką mądrość, która jest na wyciągnięcie ręki, która nas jakoś tak slalomem bezpiecznie przeprowadzi przez te wszystkie trudne trudne trudno się wiąże z wizerunkiem nie dostajemy to możemy wziąć też relacja jednak odczytania dość poprzez doświadczenie doświadczony to nie to nie jest mechaniczny to są procesy, które się rozgrywają, jako że z poziomu pracy rozumie opowiedzieć co się wydarzyło to był proces, ale taki podział na na podium i przedmiot na nas na przyczyny wskutek to raczej trzeba zostawić dziś, bo uczucia raczej myśleć paradoksalnie to się wydarza jest wielo silnikowych z procesu walne trudno powiedzieć n p . czy to jej opis dziecka, bo tak się ja już mówię też praktyki terapeutycznej n p . są takie motywy co spowodowało, że matka która doznała pewnego szoku co to znaczy urodzenie dziecka, a co to znaczy opieka nad dzieckiem dziś totalnie zmienił punkt widzenia z takiego mi dano punkty macierzyński doznała takiego brzmienia ani, jako że co to jest żona się zakochała w dziecku czy w macierzyństwie kiedyś uznała to za priorytet jest to może być mniej banalne zdarzenie to może być PiS dziecka tym żyć choroba dziecka albo to może dojdzie w czasie postu po raz pierwszy pięknie uśmiechnęło i to matką w jej skład jest niesamowite Jona kontakt i tego typu doświadczenia w mokrym dobrze tu było nasze to się zdarzają ludzie opisują od tych szczególnych doświadczeń tak jak artyści mówią, że nagle zobaczyli napisał zobaczyli doznali olśnienia, o czym będą pisać dramat reżyser uświadomił sobie, o czym będzie jego i jego film co będzie błędu to prawda, ale jest też nazwijmy to pewna technologia wchodzenia w kontakt z nieświadomości mnie świadomością zbiorową w ten sposób nawiązywania tego kontaktu poprzez terapię właśnie psychoterapia aktywną imaginacji pewną technikę przez Junga opracowano tak właściwie na poły medytacyjną mer technikę spontanicznego rozwijania pewnych wyobrażeń, które się pojawiają albo pewnych motywów ze snów n p . czy coś nam przyśni i zaczynamy sobie o tym, rozmyślać wreszcie puszczamy jak to się mówi wodze fantazji patrzymy, gdzie nas ta to to wyobrażenie zaprowadzi analiza marzeń sennych, którzy z takim sposobem na skądinąd w snach się archetypy też przejawiają wg niego ale bo to jest coś co co mu specjalnie tak trochę opowiedziałem o tych różnych archetyp Pach Junga, żeby nawiązać rzadko co pan mówił o tej przestrzeni społecznej, żeby pewną krytyczną uwagę pod adresem tej koncepcji wygłosić jak właśnie koncepcji trochę jak taki nie biorącej znaczy pragnącej gdzieś się wrócić do czasów przed nowoczesnych może nie tak mocno to było widoczne w momencie, kiedy Jung swoje swoją koncepcję formułował, ale dziś myślę jest widoczne bardzo to była jeszcze kultura bardzo tradycyjna inny ustrój, którą wanna hierarchiczna kultura, w której funkcjonował Jung dzisiejsza kultura też wygląda zupełnie inaczej i właściwie PET takie mocne role społeczne, o których mówi, o których pan mówi te wszystkie wymiary doświadczenia, które mają być tak uniwersalne te różne rozwiązania, które dostajemy w tych dniach w tych tekstach w tych rozwiązaniach to co miało być właśnie nazwijmy to pewną ekspresją nieświadomości zbiorowej, a więc czymś nie zdeterminowane kulturowo nie zdeterminowanym przez czas i kulturowe konwencje dziś wydaje właśnie takie no trącą myszką w tym sensie, że to, że już niema takich wojowników niema takich praw dla prezesów nie ma takich lekarzy, że wszyscy uważają ruchową lekarz chirurg prawda pana Dworaka chochlą tego nie ma takich ról kulturowych w tym sensie twardych nie ma takich ojców panie Matko panie Ojcze da się wszystko są to ty jesteś prawo o takim dawcą nie szlachetna, ale jest też o kolizji z wymową dziś jest, a notach do nienotowanych to może wracają powoli wracają do niej, ale chodzi o to, że że, że tak kultura jest już kulturą, w której te właśnie tradycyjne role takie też asocjacji, które mamy z tymi rolami uległy dekompozycji nie ma już tego właśnie no może jakoś dekretem można do tego wrócić, ale z tym zarzutem stanie cegły projekt normatywne no bo no, bo już często wypełniamy ile się ról naraz często takie właśnie bardzo tradycyjna cenne role kulturowe są źródłem frustracji obciążenia na przej, a nie ani ani doświadczeniem jakiś pełni albo albo zadowolenia i t d . i t d . więc jeżeli pozostaniemy na takim gruncie, że jednak traktujemy to to propozycje Junga jako propozycję opisową, a nie normatywną i spróbuj to spróbujmy się w tej perspektywy spojrzeć właśnie nas na różne zjawiska spółek znak zapytania, czyja to opisowa czy normatywna to tak rozstrzygnięciem no, więc jeśli byśmy przyjęli, więc oczywiście trzeba odróżnić, że nie nie mylić manifestacjach typowej z rolą społeczną także ci mówią, gdybyśmy nawet powiedział tak można sobie wyobrazić taką sytuację że, gdyby jej, gdybyśmy współczesnych żołnierzy potraktowali jako reprezentatywnych jako reprezentację wzorca wojownika np. mnie nie badałem tego nie interesowałem się za bardzo, ale np. widzami jedne i jedno zjawisko, iż chodzi o jedno czy tak, iż chodzi o wojnę sowiecką to tam głównym czynnikiem jest przeciw rynkowym to był Spirit, a choć Amerykanów to narkotyki były w ich wyposażeniem, bo to byli to już byli chłopcy, którzy się trzęśli ze strachu to nie byli żołnierze przygotowani do wojny będą też 1 wejściówkę słowo problem polega na tym, że właściwie na wszystkich wojnach byli chłopcy, którzy trzęśli trzęśli ze strachu tylko nie mogli o tym, potem mówić nie mówili my się o tym, dowiedzieliśmy dopiero później mówiono nam, że to takie twarde chłopy są co to pójdą na wojnę i będą walczyć za ojczyznę, a wszyscy się trzęśli ze strachu, że kto to tam daje tak natomiast także inni ja bym nie powiedział także rolę możemy wypełnić różnymi treściami w danej roli można dziś np. funkcję macierzyńską można wypełnić różnymi rolami różnymi czynnościami może się różnie opiekować dobra matka może, by podwyższyć mógł być istotą dobrej matki dziś może być zatrudnienie dobrej opiekunki, bo do funkcji takich podstawowych trzeba kogoś cierpliwego ktoś, kto ma czas ma wolną głowę i lubi to ci i dywidend, ale wraca tutaj nam na tradycyjną rolą matki jako patronki taktyki kosztem rodu, które zatrudniała nianie guwernantki mówimy oczywiście o pewnej klasie społecznej, ale w 1 i ta GE in diety tak gotowość do bycia matką wyraża się w różny sposób niż po różnie rozdzielone role i różnej konfiguracji natomiast także, gdybym miał podać przykład, że nie żegnam się to tylko role się de konstruują, ale moim zdaniem archetypy nie znikają one dalej nas oddziaływują na społeczeństwo na świadomość na wyobraźnie niby dlaczego Harry Potter stał się 1 można je postacią, która na, której się wychowało ostatnie pokolenie tak i to jest pewien wzór cywilizacja to powód po wojnie nastąpiło w drugiej wojnie światowej taka została blokada na wojnę w Luwrze we w Europie i lęk przed faszyzmem, że w ich od od dna odblokowanie tego wojownikom nastąpiło dopiero na post w postaci dziecka jak i bardziej jako maga, ale jednocześnie jako szlachetnego wojownika prawda moim zdaniem to jest wskaźnik społeczny kulturowy, że na poziomie wyobraźni herosa wyobraźni zbiorowej my mamy zapotrzebowanie na treści związane z zagrożeniem z wojną niż walką które, z którymi kontakt jest nam potrzebny tak jak człowiek, który jest na sucho w ustach potrzebuje wody, czyli Sejm RP te treści pod jakąś postać muszą do nas przyjść oczywiście przychodzą pod wpływem również znów natomiast także ich tak samo mówi nam, że przed Harrym Potterem był Lubska bokser nie zapominajmy również z tej okazji James Bond, czyli płaszczyzny wojny tak no to wszystko są w LUKS Choroszcz zbiorowej wyobraźni, którzy przygód przygody oddziaływują na pana świadomości jednostki tworzą pewne procesy, tak więc mniej, ale n p . jeśli chodzi o ciekawą moim zdaniem no i jak ja wyrzucony terapeutycznej traktuje jako przeja w archetypu wojownika ułóż w u dzieci młodzieży, gdzie dorośli, którzy ich przyjęcie wychowanie głównie przez matki sfeminizowane inny system edukacji niż w system medyczny, czyli dzieci mają na etapie dorastania mają większy kontakt z kobietami niż mężczyznami mężczyźni nie są zmarginalizowani mamy zmianę kulturową czasem ci mężczyźni są tacy, że to w sumie dobrze, że nie mając kontaktu z dobrze, ale właśnie tymi wojownikami zostają mali chłopcy, którzy dręczą swoich młodszych kolegów dziewczynki w szkołach w ubikacjach ich mogiłami z młodzieńczym terroryzmem do czynienia z ich winy to oczywiście możemy się zastanawiać nad drobnymi przyczynami ci na tym jak i jaka jest rola tutaj konkretnych rodziców konkretnej szkoły natomiast ja mówię hipoteza archetypu moim zdaniem może tłumaczyć i racjonalność tej potwornej agresji prymitywizmu, który występuje właśnie w szkołach i tam dziedzin nawet z karabinem idą sobie swoich nauczycieli, więc moim zdaniem to jest taka erupcja taka kompensacja, czyli coś nie jest redukowany poprzez społeczną kontrolę to nie ujawnia się w formie patologicznych swoimi ciemnej niedojrzały jako wynaturzenie danego typu coś z tą zamienimy się mikrofonami, bo myślę, że jest moment, żeby teraz już kontynuować wspólnie z NATO zasila Kacperczyk tutaj jeszcze pana poniesie zgłaszał pierwszy mógł tylko bym prosił właśnie będę się starał mamy takie mikrofony w stylu Starym, a ja będę się starał podchodzić, ale także do mikrofonu, bo się nagrywa wszystko więcej dóbr tradycyjnie proszą nie mówienie, że nie do mikrofonu, bo nie będzie słychać na nagraniu proszę bardzo przeczytałem książkę, w której inny były opublikowane wyniki badań wpływu naszego zestawu genów na naszą mentalność i na naszym, że tak powiem zachowania ich mam prośbę panie Tomaszu, żeby pan znalazł jakiegoś genetyka, który by nam dokładnie powiedział to co pan przed chwilą mówił, że ta nasza gotowość do różnego rodzaju działań i przyswajania wiedzy to jest zapisana w naszych genach mało tego my możemy w jaki sposób tymi genami sterować, chociaż to jest trudne, bo są tzw. procesy epi genetyczne, które pozwalają nam niektóre geny wyłączać albo włączy ci nie zadziwiło, że my mamy geny wiary, który powstał około 20  000 lat temu i ci co mają go włączonego dochodzą do kościoła cerkwi czy meczetu, a ci co mają one wyłączonego do niej chodzą także panie Tomaszu polecam się z takim tematem i taką wiedzą, która nam powiedzą, że nasz garnitur genetyczny, bo tam są podane konkretne geny za co odpowiadają m. in . za agresję za przestępczość i inne takie rzeczy właśnie z tą gotowością z tym poziomem gotowości do naszych jakichś działań i zachowaniem kilku przeto tak rzeczywiście Bobo na dobrą sprawę genetyka i geny jako współczesna forma empiryczna inni definicji nieświadomości czy transpozycji tej kategorii świadomość zwykle bardzo ciekawej za tydzień będzie prof. Andrzej Leder to od razu powiem, więc psychoanalityczną filozoficzne na ujęcie nieświadomości wg Hakana tym razem ich trojga oczywiście też będą, ale może za 2 tygodnie n p . z spróbuje jakiegoś genetyka zaprosić oczywiście, a za 3 tygodnie to będzie Zofia Milska-Wrzosińska Kacper Jaroszek chciałem poprosić o nawiązanie do tego pytania pana Tomka, które dotyczyło potwierdzenia empirycznego, czyli zjawiska archetypu później to, bo to jest bardzo chyba ważny moment, a tak trochę się na nim nad nim przeszli znaliśmy mianowicie w jaki sposób filia może nam sprawić, że taka konstrukcja teoretyczna jak archetyp będzie rzeczywiście wymagana będzie rzeczywiście potrzebna do do wyjaśnienia afery zjawisk psychicznych, że będziemy pewni, że nie są one konstruktem kulturowym jak to dzisiaj często się sądzi, że to co uważamy za manifestację archetypów to jest tylko w pewnego rodzaju uwarunkowania społeczne w kategoriach konstruktor tutaj bardzo często wchodzi, a tymczasem Jung sugerują, że mamy do czynienia, z czym się mocno innym, bo ich chyba też toaleta wrodzoną 4 tematy wizją głoski ma coś w sobie bardzo specyficznego co go odróżnia od n p . takich koncepcji biologicznych jak tutaj pan 3 przed chwilą przed chwilą przedstawił, gdzie trumny, ale właściwie właśnie koncepcja Jungowska ma w sobie taką wibrację mistyczną byłoby się tak wyrazić, bo on na wskazuję na to, że ten na tych Izby nie ma charakteru materialistyczne, czego byśmy powiedzieli tak właśnie nie jest produktem żadnego dna żadnych genów którymi możemy manipulować to jest niezwykle ciekawe w koncepcji morskiej, że ona, jeżeli ta koncepcja, aby w, jaki sposób się potwierdzała ona w naukowy sposób rozsadza materialistyczne rozumienie psychiki rozsadza od strony psychicznej rozsadza materializm naszego rozumienia świata to jest wielkie Novum Junga, a czy to jest przed nowoczesną może też po nowoczesne panie Tomku lub po prostu, a nowoczesne to znaczy mija nowoczesności i prezes przesuwają niejako na boczny tor historii w willi w 2, czyli po prostu jest to filozofia Eternal odwieczna prawda o rzeczywistości no właśnie się też wydaje, że to jest generalnie koncepcja metafizyczna mówiąc szczerze w tym sensie bym się zgodził to znaczy, że postulat jest taki, że mamy do czynienia z czymś co jest, a historyczna jak co jest no właśnie, a czasowe, a kulturowe i co odsłania nam wieczną prawdę jakąś na podobieństwo tych dla tych idei platoński myślę, że tak tak rzeczywiście jako siły taki jest duch tej na tej koncepcji tej koncepcji Junga i 2 interpretacje czy to jest nowoczesna gnoza nowoczesna forma gnozy czy to jest próba jakiegoś empirycznego naukowego opisu się ze sobą ścierają kiedyś się wydawało, że ta druga interpretacja jest właściwa teraz myślę, że to jest jednak nowoczesna gnoza natomiast to właśnie do tego archetyp półki empirycznego eksperymentu, bo po to jest to jest do sprawdzenia czy coś takiego jest czy nie po prostu i neuro naukowcy mówią o 3 czy ludzie, którzy zajmują się psychologią umysłom nie ma nic takiego mamy sposoby na wyjaśnienia tego wszystkiego i nie potrzebujemy tej hipotezy tak jak w znanym powiedzeniu, że hipoteza Boga jest niepotrzebna będzie może tutaj nikt nie wyczerpią się oczywiście natomiast mogę wskazać kilka możliwości myślenia o tym problemie ja rzeczywiście chciałem tutaj podać przykład 4 nad drugą próbę empirycznego potwierdzenia w ich roli Anny w nieświadomości zrobić archetypu w tej sieci w funkcjonowaniu rzeczywistości psychicznej i mediów może powiedział o tych geny się tej koncepcji nieświadomości nie mszy świadomości zbiorowej głównie Junga w inny to chyba znany jest, ale może warto tym osobom, które nie znają tej historii powiedzieć, że te Jung żony spotkał w klinice w Hell, czyli takiego pacjenta, który w swoich treściach zbrojeniowych psychotycznych opowiada i już nie padły nie będę nie pamiętam szczegółów, ale w dużym uproszczeniu mówiło o takiej historii i jak czynsz słońce zostało zaatakowane chodziło o to, że słońce jak rano oznacza on widział fallusa, które w, którego mas słońca stąd nazwa tego przypadku Solar Salus cmentarz, czyli człowiek popsuł solarnego fallusa co festiwalu stop wszyscy wiedzą w 2 i ich cała struktura tej opowieści Anny go poruszyła no jak się go i w tym czasie niedługo przeczytał, ale tekst o o wierzeniach Indian amerykańskich, gdzie dokładnie das treści i taka forma esencją takich opowieści jest zawarta w micie u Indian indiańskich w mitach indiańskich i skojarzył po 2 zdarzenia tak symbolika bardzo szczególna tak taka, która powstała spontanicznie po w wyobraźni pacjenta i opowieści mityczne kultury odległej których, kto i wzmianka o tym od tych mitach pojawiła się w Europie no właśnie gdzieś w tym dopiero w czasie niemożliwe, żeby ten pacjent to przeczytał tak i to w zdarzeniu nasunęło gangowi myśl o tym, że jest jakaś współzależność między treściami psychicznymi w innym miejscu winnym czasie winnej epoce, a tym co opowiadają się poświadczają inne tradycje i to i że wspólnym źródłem tych doświadczeń tych treści psychicznych mitu i tych przeżyć pacjenta i sztachety w archetyp słońca archetypu Boga słońca archetyp energii tak dalej w natomiast drugi jak długo aż długie doświadczenie, które nasunęło Jurkowi myśl o nieświadomości zbiorowej i o tym, że istnieją archetypy to było to był jego sen, w którym on w dużym uproszczeniu śnił takie poszczególne warstwy w zieleń jest nie zauważył w pomieszczeniu jakiś otwór wszedł do tego utworu tam były Anne była było jedno pomieszczenie potem się jeszcze głębiej tam szumu głównym odkrył w mniej dajmy najgłębiej odkrył w UE i z podziemia i napisy jak się przyjrzał tym napisom no to były napisy z epoki rzymskiej i potem nawet Dawid zapamiętał to chyba jakiś szczegóły to już nie będą też z myślą za bardzo, więc tylko sygnalizuje sam sąd samo doświadczenie w te napisy, które były właśnie typowy dla po cichym przepych godny chrześcijański czasów rzymskich i też mu to nasunęło się zarazy i przyszły one nie nie czytał o tym, skąd w jego świadomości pojawiły się takie warstwie i obrazy i dróg, które również miały zakorzenienie, więc wręcz historyczne w tym przypadku i w domu nasunęło, że mogą tak jak w nim jest w jego i jego nieświadomość ma dostęp do różnych pokładów cywilizacji kultury czy treści psychiczne, które są doświadczeniami innych epok w notorii karnację to triumf tłumaczy może tłumaczyć zjawiska ma alergię nie nie idzie tutaj w reinkarnację on twierdzi, że ta nieświadomość zbiorowa i jest łącznikiem między różnymi doświadczeniami również finał jeśli mielibyśmy już tak do końca pójść pomyśl zmyśleniem Jankowskiemu nieświadomości zbiorowej to nieświadomość zbiorowa również zawiera treści dotyczące przyszłości jeśli mamy być konsekwentni już się nie boi do tak to nie, mówi że to jest i to i teraz tego nie udowodnimy tak metodami empirycznymi metodami statystycznymi jedynymi i argumentami za tego typu myślenie mogą być właśnie zdarzy jej po pokrewieństwo motywów mitologicznych między różnymi kulturami, że są pewne pokrewnym o tym, radni po potopie niespokrewnionej mitu o zmartwychwstaniu jest pokrewny różnych każda wzbogaca cywilizacja ma takie motywy mitologiczne każda czy można zadać pytanie no dobra to spróbujmy zrobić inną bez tego co na to, jeżeli coś takiego zrobimy co fruwał np. Hitler zrobił w sieci właśnie na 1 i komunizm się zbudować mit, że człowiek wszystkim wszystko zbudują od podstaw do i tak powstał mit wodza kult wodza w innych w ciągu kilku 23 pokoleń i po prostu i że wtedy, gdy ubóstwiam człowiek, ale człowiek już zaczyna być postrzegany wód w taki sam sposób jak w starożytności i faraon, czyli cesarz rzymski augustus to był syf był cesarzem jednocześnie mówiono, że był boski i naprawdę wierzono w tak rzutem cesarz jest ma naturę boską on jest tym łącznikiem jest również kapłanem, który łączy najwyższym kapłanem Maximus Pontifex Maximus, który łączy świat w ziemi lud z 1, więc z 2, jeżeli mamy takie szczególne po analogię pokrewieństwa no to próbujemy je jakoś wyjaśnić tę hipotezę nieświadomości zdrowej i archetypów buduje to potraktować jako coś co tłumaczy niezwykłość tego typu pokrewieństw Ależ one mają znaczenie, jeżeli my to znaczenie próbujemy uchwycić to ono pozwoli nam przewidywać pewne zdarzenia co nie znaczy, że będziemy pewni to może być tylko studium przypadku, czyli jeśli można mówić o możliwości gminy uzasadnienia uwiarygodnienia tej koncepcji to może to można to zrobić na gruncie właśnie analiz porównawczych między kulturami analiz porównawczych między psychiką ludzi chorych i treścią sztuki w klasycznej sztuki, a treściami niż zwykłe świadomości między jej winy i analizą przypadków, zwłaszcza ludzi wybitnych geniuszy odkryć w wielkich twórców, że jest pewno pewno Ludwika rozwoju psychicznego i pół wybitnych twórców, w której co oni doświadczają pewnych motywów i dopiero pokonanie pewnych motywów tak jak tutaj w MON Tomasz mówił motywu miłości śmierci mamy zbrodni kary to moty w wybudują geniusza jak ci źli tylko do mikrofonu mikrofonów Pruś nie miała chodzi o to, że się nagrywa audycja, więc musisz mówić do mikrofonu ja swoim pytaniem chciałem na zaprowadzić pana na to, żeby pan panu Tomkowi jakoś tak mocno odpowiedział, bo to pytanie jednak jest kluczowe i destruktywne 4 w przypadku braku mocnej odpowiedzi Roty i brzydkie Okam mianowicie Jung takie badania przeprowadził to są tysiące przypadków jest to po prostu koła kolosalny materiał z dziedziny snu z różnych rejonów cywilizacji jest z różnych dziedzin z różnych mitów z bardzo rozmaitych kultur i podobieństwa są tak uderzające, że rzeczywiście to robi wrażenie na tym polega właśnie potęga tego argumentują boskiego czy to jest przeogromna MBR tego nie da się zbyć to ja mocno bowiem teraz może tak źle się to znaczy, że co do przypadku sola, bo to są oczywiście rzeczy dyskutowane znanej przecież od śmierci Junga minęło lat 50, więc było wystarczająco dużo czasu, żeby nie, żeby pewne rzeczy zbadać potwierdzić włącznie potwierdzić to tu jest kilka spraw to znaczy po pierwsze, ta sprawa człowieka od solarne do fallusa to jest bardzo tajemnicza historia to znaczy to, z czym mamy tutaj do czynienia z własnej Junga opowieści o człowieku solarnego fallusa i t d. no to jest jego narracja to jest jego opowieść przedstawiona w UE w we wspomnieniach snach myślach, który z taką właściwie nie autobiografią tylko takim mitem osobistym taką opowieścią, którą snuje, uzasadniając jest gdzieś tam z ZUS momentu już końca życia właśnie wszystko co dnia co stworzył i wymyślił tajemnicza historia człowieka z opcjonalnego fallusa to był pacjent i jego asystenta, a nie ani jego samego Niewiem co z nim bezpośredniego kontaktu nie miał ten asystent popełnił samobójstwo i został dziennik po nim, ale do Dziennika nikt nie ma dostępu, ponieważ rodzina Junga otrzyma to pod kluczem niestety nie można się do tego do tego Dziennika, gdzie dokładnie opisany ten nie ten przypadek dostać jest książka 2 książki właściwie takie mocno krytyczne o ustroju mgła autorstwa Ricciardo mola takie historyka psychologii z dnia z Harvardu on tam próbował ustalić co właściwie jest treścią tych w tej historii Solar Walus Menasze właśnie Jan no i udało mu się ustalić, że to co my dostaliśmy jako tezę tę opowieść o taką, że to właśnie tutaj jakaś fantazja odpowiadała za PiS-owi odpowiadała, iż mitologię odległej jest na nie powiedział na naciąganie mówił tez fałsz ewidentnie Ależ jest to problematyczne, bo to Buczek, który miał dostęp do licznych lektur wydawanych przez Towarzystwo teozoficzne były pewne wątki tego typu w kultach mitra mistycznych np. więc to nie jest jakby sprawa tak tak bardzo tak bardzo oczywista no i teraz 3, a przecież te rozmaite analizy podejmowane też przez Josepha Campbella takimi mitologiczne mitu znawca przesunięcia realia tego również prawda to to od też są sprawy, które lektura w nowoczesnym religioznawstwo nowoczesnymi doznał w strefie w różnych zresztą paradygmat Pach uprawiania historii religii i MiTo znawstwem porównawczego nabyły badane opracowywane oglądana z różnych stron i inną to nie jest tak oczywiście, że ktoś przedstawił dowód bezpośredni na torze tak nie jest całą pewnością, ale raczej jest także po prostu nie potrzebujemy znaczną brak rekonstruuje stanowisko na konkretnych osób zajmujących się tymi dyscyplinami no to nie są hipotezy, które nam są potrzebne to znaczy możemy coś takiego założyć, ale tez musielibyśmy przedstawić realnie twardy dowód na to, że mamy do czynienia z jakąś np. wewnętrzną dyspozycją do czego w jeśli to nie jest koncepcja metafizyczna, bo ja bym rozumiał raczej jako jako pewnego rodzaju metafizyczną postulaty wodną w koncepcję i w noc to trzeba wykazać właśnie kątem Pires w 25 i może tylko 1 słowem Norrisa Ryszard hand Eli Ryszard Noll no nie jest dla mnie wiarygodne jak przestudiowałem jego i jego biografię no to jest człowiek, który jest tak w takim, a w efekcie jego wypowiedzi można analizować jako człowiek, który jest dzisiaj nie taką takimi epitetami o obwód bardzo się Junga taki przypisuje mu tyle treści, że lot to jest to już historia o tym jakie oni jak ja nienawidzę Junga jako trop i oczywiście w jeżdżą tam wieje mocny odniesienia do literatury i cytaty, ale już interpretacja dymu jest tak problematyczne, że mają nawet się nie pofatygował, żeby komentować to należy przy takim przywołanie tego tego nazwiska tutaj na to, że osobiście jestem tutaj bardzo krytycznie do tego typu w trybie opracowania ona jest tendencyjne tak samo jak tendencyjne są w mojej pracy, które w swym ubóstwiają Jułga więc, ale poseł zjawisko psychologiczne społeczne, jeżeli my, choć obchodzimy dziś na poziom epidemiologii i poziom pewnej wręcz filozofii ogólnie to wydaje mi się że no i ziół, choć próbuje z zinterpretować, by pomóc nam rozumieć człowieka jako istotę kulturową i nikt tego nie zrobił tak konsekwentnie moim zdaniem nikt z oczywiście każdy chwali siebie, ale także globalnie koncepcji, która mówi o tym, że jesteś dbamy o mam świadomość mamy nieświadomość jesteśmy istotami myślącymi, ale również działa na przez nas potężna ilość irracjonalnych treści i zachowań jesteśmy czarodziejami jesteśmy magika sami jesteśmy trik sterami jesteśmy herosami jednocześnie bardzo zwyczajni peugeotowi wielorako dość wieloznaczny wielowymiarowość osobowości naszego życia jest taka, czyli że inny no i dżungli, jaką pokazuje różne takie fenomeny, które my, bo traktujemy jako dziwny dziwaczny jako nietypowe, ale mówimy, bo tak się stało, a już nawet pojedyncze przypadki próbuję zrozumieć, bo one pokazują głębie tragizm losu ludzkiego n p . ja przygotowuję się tego spotkania przeglądałem taką książkę właśnie Apropos empiryczną ości nieświadomości LMP empiryczne manifestacja nie chciałem, by za bardzo może taki, iż taki taką dyskurs naukowy, bo to raczej spotkanie popularyzujące tak to rozumiem, więc tutaj autor opis przedstawia eksperyment skojarzenie nowy eksperyment skojarzenia to są wykresy są słupki tu są wskaźniki i jakie słowa i na jakie słowa dany człowiek reaguje w szczególnie o jaki umieją neutralnie rynkową East eksperyment słowny, który na bazie, którego się z inspiracji, którego powstał wykrywacz kłamstwa i nie jest traktowany jako dowód naukowy różne są teorie koncepcje, ale w Syrii i Junga można jesteśmy na takim etapie, że możemy zrozumieć w jakim sensie uwiarygodnić jako psychologię, która mówi o typach typa postaw typach zachowań natomiast naukowo na razie moim zdaniem jesteśmy jesteśmy w stanie udowodnić empirycznie zwalił go zweryfikować zjawisko fragmentaryczne n p . jaką podbija wpływem jakiejś siły np. nie wiem nakłada szpilką bakteria ta ręka albo w jakiej temperaturze bakterie giną w w gorącej wodzie tak, bo są bakterie odporne na temperaturę i odporne na mróz przeżywają ludzie tak to możemy z parametry fizyczne przy wziąć pod uwagę i w pewnej temperatury możemy stwierdzić, że większość bakterii zginie ale, ale całego życia, a nawet bakterie 1 organizmu nie jest interpretujemy naukowo, a Jung mówi o próbuje przenieść psychologii z nauką człowiek z logo humanistyczna przyrodniczo nie umówimy człowieka pot, bo człowiek opisują zarówno fakty natury ci wymierne biologicznie fizyka, ale nie, ale również człowiekowi się fakty kultury dzisiaj świat wartości symbole, a symboli empirycznie nie zweryfikujemy możemy obrazy treści kultury pewne motywy, które się pojawiają, ale to już trzeba nad metodologią przyznaje się, że to Niejestem tutaj fachowcem, żeby dyskutować, ale jako lek. Obirek jedno jestem krytycznie do wszystkich teorii metafizycznych jak badam ludzi i oceniam, którzy są dużo osób utopii opis utopi sami tak, czyli nie panują nad swoim myśleniem o swoim krytycznym myśleniem mają hipotezy, które ich kompletnie wpędzają na manowce, a więc ja natomiast w tych najtrudniejszych przypadkach czy skomplikowanych złożonych, jeżeli miałem gdzieś się odwoływać no to przepraszam, ale tutaj nie ma wiele nie pomógł maks 33 czekam tylko, ale Jung naprawdę tutaj ma coś dopowiedzenia, łącząc wiedzę o kulturze czy filozofię z wiedzą o człowieku, czyli psychologii medycyny wam się zgłaszał do poczynań no ja tak jak coś metafizycznego nie może być empirycznym proste inaczej nie byłby metafizyczny jak coś jest metafizycznym nie może być empiryczny było inaczej, gdyby metafizyczna to jest metafizyka i ktoś państwo, jakby pytał, ale to jest inna sprawa, że należy je nienaganny no Matter fizyka jest poza fizyką, czyli nie ma dowodów jak gdyby fizycznych albo empiryczny, który można jak tych, których są widocznym miejscu nad ich nie jak i wyszukane podzielali tej społecznej to jest były Poczesna są osobno tak czy dojazdy dlatego ja nie mam wątpliwości czy tego, że w grę w przypadkach indywidualnych jak wizyta teorią Junga może pomóc mamie, jaki jest taki pozostałości, jakim jest Daria typ myślenia elit naszych przodków tak tak, ale to nie jest ważne tylko ci wyszli jednak mocno je namierzy wydaje się, czego to podnieść jednak na nas na na poziom, jaki typ politycznej ideologicznej, bo to też jest ale, toteż jest widno tak, ale jak ja przepraszam bardzo jasne, że po prostu, ale tego architekt archetyp matki archetyp Woodsa archetyp wojownika a kiedy słońca no to są archetypy po prostu to są w głównym pojęciami ideologii faszystowskiej oddać wypisuje malutkich i to się do pana wodni martwi ich przynajmniej pan okręgi powiedziała, aczkolwiek w Niemczech po długiej dyskusji na ten temat po Jan Bloch w tym swoim kręci chochlą zasada nadziei właśnie domu zarzuca on wręcz mówić o staż 300 to jest faszyzm gorąco po prostu wielodzietnym ratusz sprzedawane korzystający z tego powodu, bo sam pomysł jesteśmy cały czas uwięzieni jako jako kolekty w porostów takich miejsc zmieniających się, gdy traci też na taki Isia w SOR-ach wstydzić niemal nie ma ucieczki w zamykana jakikolwiek możliwość jakikolwiek utopii i to co tam powiedziano jak i oczywiście ten komunizm musiał upaść po prostu nie miał szans, ponieważ od o tej oddalił się od oczu od dziś od wspierali swoich pierwowzorów prawda nie ma szans nie ma ucieczki w związku z tym czynem ucieczki to też jest także musimy cały czas kontrolować tego człowieka dziwi to nie poszedł w kierunku, jakim przestępstwo to jest drugi SIT NATO druga ta druga zasada pewnych biologia, którą prawicowej zarost na ogół, które mówi, że trzeba kontrolować człowieka niedzielną tacę wolności albo do jego możliwości jak i rozwoju tego, czego obok rozsądnego w Niemczech był bardzo długo był bardzo chwali się odbyć 20 lat temu dyskusja Paco zasadniczymi zapewne prymasem złota Nike z notatek po wieczorze jedyny ratunek przywitać rady z agresywnością ludzi to jeszcze genetycznego zmienić, żeby go po prostu wcielić to, żeby mu obciąć coś z rynkiem, a presji jest od 1 i Habermas typu postronnej strony dialogu oraz dopiął tego dopiero w przez rokiem życia umiała tego NATO trzeba też brać pod uwagę w jakim w, jakim otoczeniu ideologicznym to w latach fiskus szybciej lecznice tylko Polsce filozofii i tego w indywidualnej akcji w psychologii jego głównym momentem jest to data teoria śmierci ja tylko dodam, że jeżeli czart Noll stawia taką tezę w 2 w swoich książkach, że właśnie ta koncepcja może nie jest faszystowska w takim sensie dosłownym, ale że wyrasta z prawnego gruntu, z którego także wyrósł faszyzm, więc stan wątek, który pan prowadził w tym sensie jest jakość, a propos, że są takie dyskusje były takie dyskusje i różne jak by takie zarzuty pod adresem Junga także się pojawiają to nie nie wybierajmy tego ja może tylko krótko temat powiem, bo to to tam dzieją się z ideologią to są emocje i są światopoglądowej, więc ja na tej płaszczyźnie nie czuje się na siłach rozmawiać nie chce ani uruchamiać takich emocji, że będę bronił albo będę atakował natomiast to co mogę powiedzieć o innym niejako poza merytorycznie nad tego typu zarzuty, że coś stworzy żyta Jung czyjeś nogi koncepcja archetypu jest faszystowska to powiem tyle chciałbym, żeby tego typu koncepcje i jej od taką ocenę wypowiedział ktoś, kto przestudiował Jułga, ale ich używa go w życiu, a jeżeli ktoś mnie przy x uprawia krytykę reagując na jakiś tam elementy i klasyfikując to z zewnątrz no to ono OC ocenia złości co ma taki, jaki pana tutaj wizja emocje są w pojawiają no, jeżeli my tak reagujemy na mandat tego typu treści to myślę, że to Totti nie jest jak trudne trzeba było trochę bardziej zgłębić, żeby tego typu formułować oskarżenia, bo nie jest i ją, choć i był lekarzem psychiatrą zainteresował się antropologią archeologią studiował języki różnych kultur i myślę, że jeżeli ktoś przerośnie go erudycją przeczytaniem KUL dzieł z różnych kultur i dobierze sobie takich współpracowników jakich on miał filologia klasyczna nie jest w tym Oriental liści myślę, że w jakikolwiek dziedzinie, ale niech to będzie filozof czy ktokolwiek to jedno to ja wtedy mówię, że nie no panie doktorze teraz pan stosuje tak trochę taki argument, że prawda na wielkiego człowieka nie wolno słowa powiedzieć wymianą obcy a, a jednak to jest dyskusja, która się toczy to nie jest tak, że to jest argument jakiś z powietrza wzięte tylko ta dyskusja jest są pewne właśnie analiza argumenty, jakby po po tej stronie, więc tak też jest bywanie na tego, że po to, Paweł chyba się tutaj przepraszam, bo musi jakoś notują mam pytanie dotyczące współczesności a jakby pewna pacjentka do pana doktora przyszła i zapytała co mi jest pan i te panie doktorze jak pan nim mógł to wytłumaczyć na bazie właśnie ten siatki pojęciowej Junga, o którą pacjentkom, by była Polska w bardzo fajne pytanie, chociaż niebezpieczne ryzykowne, ale na dużych strukturach to można sobie pozwolić nuda, więc my jesteśmy ludem z lasu w 1000 lat to jest mało, żeby to są małe wyspy cywilizacji i miejskiej także jesteśmy społeczeństwem na patriarchalnym układzie więzi społeczne są silniejsze niż indywidualność dopiero niejako budujemy tożsamość Polaka, ale podstawowa tożsamość Polaka czy świadomość Polski jako po jako Polak jako przedstawiciel Polski jest zaszczepiona napadano na niewolnika to co zresztą nasze doświadczenie historyczne jest oświadczeniem panów i niewolników my nie mamy środkowej warstwie, więc albo zachowujemy się jak dzieci lub nawiedzeni idealiści albo jak no niepoważni 3 Ceranić jest 33 przywódcy, którzy tak naprawdę często mają bardziej cenią sobie świat zewnętrzny dziś niższe niż świat wewnętrzny na pewnym etapie elit, czyli w normalność jest Janoszka podobno przykładzie świata nauki jestem obok trochę tego, ale policja psychologia czy nawet psychiatria znam trochę książek przeczytałem znam środowisko to ilość podręczniki artykuły naukowe wszyscy piszą po angielsku i lecą gdzieś na zewnątrz i proszę bardzo pochwalić się mnie, a wewnątrz kłócą potem podcinają sobie skrzydła nie budują wspólnoty naukowej nie budują Polski w teorii w psychiatrii mamy kępińskiego Dąbrowskiego, którzy tworzyli długie igły duże teorię filozoficzne społeczne psychologiczne i praktyczne budowali instytucja stworzy wychowali uczniów i ich tylko pojedyncze osoby po przyznają się do tego, bo jedni i 9 i uważają, że oni są naukowcami na skalę światową nie będą się z kolegą starszym wpływ sprzed 20 lat 30 chwalić, bo dotąd nasze konie to niedobre naszyto kiepskie archetyp Polaka to właśnie kiepski, ale król z pań i władca i każdy z nas ma takie rozszczepienie każdy z nas musi zaborców żyjemy kiedyś nadzieja i bez, bo zaczyna mi wierzyć, a tracimy zdrowy rozsądek, kiedy jest i zatrzymał stają się bohaterami na śmierć życie, kiedy jest źle niedobrze brakuje nam środka i takie rozszczepienie, żeby obgryzał załatać to albo trzeba by było, żeby obcy naród, który nas gnębiły, który nas mordowały, który nas wykorzystywały do krwi na 300 lat w dal dały nam nie wiem z zasobów finansowych dały nam edukację stworzymy warunki dla innowacji i żeby ich być wyrozumiali z tego skorzystać, ale chyba roztrwonił myto, bo ta struktura szczepiona jest strukturą, która oślepia instytucje społeczeństwo partie rodzinny też, więc się w tym czynnikiem w domu i 2 i świadomość indywidualną, której potrzebujemy na to jest taka ataki NATO co nazywamy w analizie transakcyjnym dorosłym, że dorosły, który prowadzi dialog z rodzicem czy z normami w tym starcem 33303 z władzą i ten dorosły, który prowadzi dialog z popędem z przyjemnością z z nieodpowiedzialnością zabawą i tam także cywilizacji, który już mają 4200030004000 lat on już poradziły sobie z rozszczepieniem albo znikły sami mamy szansę, ale będzie Wańka wstań Ka w dni i mógł n p . gdy taką diagnozą sytuacji świadomości Polaka jest, choć są chociażby wybory prezydenckie pierwsze jakieś zastanawiam, kto mógłby być nawet chyba myślałem, zanim Jaruzelski został wybrany w kto mógłby być takim dobrym prezydentem to ostatni pomysł Brzezińskiego zwrócił uwagę, że nawet małe kraje Estonia Niemcy Słowenia, bo to nie pojedynczy przypadek brały na prezydenta osoby, które przybyły z emigracji, ale jakich pozycji czy taki, który miał dystans do tych krajowych kompleks jako wyleczył się na emigracji z kompleksu Polaka z tego rozszczepienia, a jednocześnie miały zakorzenienie polskiego miały dystans i do tego być herosem i bycia bycia panem być niewolnikiem być władcą natomiast mało, kto wie, kto był pierwszym prezydentem to wiemy prawda, więc to nie jest przywództwa ojciec narodu, który łączy przeciwnie łączy przynoszonych przez lecie nasze Rooney leczą nas nerwicy także firma, która ojciec rodziny, który nie łączy przeciwnych tendencji, a to największą rozstrzygającą tendencją to jest władza i niewolnik pan i poddany to jest najsilniejszy czynnik od małego dziecka i u nas to jest chore od początków polskości to nie jest moja moja obserwacja dr bąbel antropolog związany z redakcją albo albo mówi o tym, że mamy 1 z elementów mitu założycielskiego Polski jest to, że bohaterem na świętym zostało już Święty Stanisław ważnym, a to jest właśnie mu ktoś, kto bez tragedii naszego narodu, że ktoś, kto re bis z Watykanu wtedy było ich reprezentował obcą władzy, czyli jej bohaterem jest ktoś, kto donosił na pola zabijano swojego człowieka, który jest ojcem narodu nawet 1000 był złym władcą, więc musi my Ginger podział na władzę świecką świętą w wadze sakralną u nas jest też oślepiony, więc brakuje nam silnika, który nas integruje, więc zostaje nam integrowanie się poprzez mity poprzez literaturę moim zdaniem naprawdę ilość polskiej kultury wkładu Polaków w kulturę z zewnętrzną jest ogromny, gdybyśmy skondensowanej ten typ pracy organicznej w Przemyślu gościł również bohaterstwa tu na miejscu tylko tu 1 drugiego do drugiego doniesie do urzędu skarbowego albo mu podpalili auto jak tylko będzie awansował, więc nie wiem jak to zrobić, ale moje myślenie psychiatrycznej WZ żony czy psychologiczne nie wiem jak to się robi na poziomie społecznym może się partii zakłada nie wiemy, kto się robi, ale dzięki Bogu nie muszę wiedzieć 1 słowem, gdyby Polska przyszła proza, zanim psychoterapia to jakiś lekki na początku mocnym czarnym sięgałby Rafał ze Stegny bliska Instytutu technologicznego na Sobieskiego blisko centrum Alzheimera, gdzie wczasy all inclusive 6000 zł kosztują moje pytanie będzie dotyczyć edukacyjnej wartości Snoop i specyficznych Stanów świadomości splątanych palenie w sensie takim psychiatryczna film jest szybki ponadto Remi występuje splątanie tylko kiedy świadomość łączy się z nieświadomości lub czy coś takiego zjawiska emanacją dron śnie myśmy tego biednego kota szterlinga reaktory Super pozycji stanu, ale też moje własne doświadczenia osobiste, na którym się pojawia nagle coś nagrać na człowieka spływa może być epilepsja może być ten krok udar jest dziwnym stanem i z tym Strzelno pytaniem zwrócił się do kognicji i listy w Łodzi sława ducha i będą cienie to w ogóle nie jest w literaturze opisywano poszukam znalazł w literaturze francuskiej przykład człowieka Marcelina, który miał dziwne sny od szóstego roku życia uznawane za auto stykam jego sny był dziwny badali go naukowcy co on przez to rozumie co my jak to znaczy nie potrafi z nie potrafili zdyskontować dopiero co przy chorym przypadkowego barman znaleźli ciało historie, ale spóźnił się ożenił spoinę sylikon czy pan doktor znacznym przykład Marka Litwina proszę przeczytać na moje doświadczenie jest jako podobne, ale nie został do końca zdiagnozowany jest dla mnie zupełnie niezrozumiała niższym od teraz tutaj pokazywać i chodzimy tak czy sny mogą mieć wartość im taką edukacyjną my tak nośnym my edukacyjnym czyszczenie certyfikowanym było wyobrażenie sobie z nim matematycznego wzoru na pracę mózgu to był po prostu ma równanie matematyczne niestety był to plaż szybko krótko nie zdążyłem tego zanotować i nie ma na to by ich nie ma na to dowodu, ale trzeba też w długopis nie wystarczy niestety szybko jemy dania Hans pociągiem i zobaczyć Chińczyk Liu chińskie wzory to nie przybył pan w stanie zanotować to przepraszam bardzo mało, a w tym co może być też uwagę, bo dosyć trudne wszyscy mają wartość informatycznego też przeczytałem taką takie mam publikacje, że ktoś śmieci na takie z rynku Śnieżka zarząd wykryto u niego choroby nowotworowe akurat chłoniaka jak pan doktor się zapatruje na wartości informatyczną osób, czyli czy jest w ogóle to jest bezsens, a drugie to właśnie ta tendencja do Radomia ten tak stan pełnej świadomości, że coś wiem coś robię czy nie wynika z mojej woli co jest intencjonalność ściął, ale tak rozumiem, ale później Magneto intencjonalnie otworzyć tak, aby wylogować się wirusom strachem w Mielcu schizofreniczne, ale tak jest nigdy się w Hucie to rzeczywistość dziękuję, więc jeśli chodzi o w funkcję synów no to ja po prostu oni najprościej to odpowiem w ten sposób, że wymienienie funkcję snów, który jak podaje jako silny w podręczniku psychoterapię m. in. wymieniam w rozdziale o marzeniach sennych wg w pracy ze snami stoi w terapii w oparciu o Junga mamy funkcje katar etyczną ci w Sydney odreagowują pewne napięcia tak jak my sobie na jawie odreagowujemy stres, gdzie uczyć jak Niemiec czy płaczemy z niej też są w z pocztowymi takimi resztkami przeżyć odpad odpadami, które którymi oczyszczamy się czy China Cidrów z taką funkcję katechetyczną mogą mieć na pracę koszmarne sny koszmarny niejako pokazują nam pewien typ lęku nawet do Odry powtarzające się to ja mówię często, że to jest lepiej jeśli weźmiesz uciekaliśmy przed tam wilkiem przy jakimś bandytą i ciągle nam się śni, ale to uciekamy w końcu nas dopada im się obudzimy w dni, żeby to było na jawie tak, ale człowiek chory psychicznie tego typu doświadczenie, że go mógł ktoś napadnie ten lęk ma pojawić już jest osoba zaburzona psychicznie prawda Disney pełnią funkcję taką odblokowuje on co czyni stresowej jest to rodzaj od Gromnika druga funkcja to właśnie informacyjno edukacyjna, czyli my w snach doszli do owiec dowiadujemy się niektórych takich my dbamy takie doświadczenia, których nie moglibyśmy je w rzeczywistości nie lot w kosmosie tak latanie w powietrzu przecież są, ale o stan nieważkości może oprzeć poprzez doświadczenie, że z w większość myśli państwo miała takie sny latanie w powietrzu prawda jest niezwykłe uczucie nietypowe tak, by tego nie możemy, chyba że pójdziemy do innych będziemy trenowali w start w kosmosie i a i t d. istny inflacyjny, czyli sny, w których jesteśmy wolni czy w sytuacji takiej, która zmienia naszą świadomość zmienia naszą tożsamość np. sny kobiet, które nie rodziły, a z siłą, że mają dziecko wychowują też dla nich dziwne uczucie więź z dzieckiem się tworzy właśnie, a nie miały takiego uczucia na ja w, kiedy się bawić z dziećmi w rodzinie 3 dzieci miały do czynienia z umów z jakimś tam czy mamy innego typu doświadczenia np. bycia przywódcą sprzyja prowadzeniu i zebranie i spokojnie zimową idzie wszyscy się słuchają wydaje polecenia jest to młody chłopiec, który boi się występować publicznie boi się w inny zabierać głos boi się podejmować decyzje to jest jego inflacyjne rola, której się boi w Realu, a właśnie on występuje przy sobie poradził to można wykorzystać terapię np. funkcje mają sny mają funkcję terapeutyczną naprawdę leczą tylko trzeba sobie to przyswoić, kiedy następuje pod wpływem pracy ze snem transformacja świadomości, że to co było moim lekkim urazem przestaje być moją oczywiście można mówić o najem takich funkcji, które na, na które jest trudna do udowodnienia należny też, by mieli przy czym mógłby ją opisuje przypadki i ja też tak jest znam, który w zasadzie podpadają pod podkładem podkładali snów proroczych no ale to już jest to nowość jest taka funkcja leży w snach mogą się pojawić treści tak absurdalny, a jednocześnie tak nawiązujące do realnej rzeczywistości, że mieszczą się w kategoriach definicji snów proroczych jako Empire oczywiście nie powiem, że w to wierzę, ale w, ale znam takie przypadki, że inną kategorią tego się nie wytłumaczy, więc jest to jakiś rodzaj komunikacji z nieświadomości, która jest irracjonalna dziwna do wytłumaczenia wyjątkowa w i numery i na pewno jest to rola SUV jest niedoceniana, a ilość dzieł artystycznych odkryć naukowych, których źródłem był sen jest tak ogromna tylko one są jako anegdotki nie ma ich w podręcznikach naukowych dla studentów, dlaczego piszą tylko, że tam napisał jakiś opór okazuje się, że źródło to poznanie teoria to źródło we śnie jak kule słynny przypadek prawda, który jest piesi Benzemy to śnił obracający się węże i w ten sposób wzrosły, ale oczywiście praca świadomość jest potrzebna jest także sam załatwia wszystko, chociaż może być tak, że pan się wzór matematyczny przyśniła widocznie pan był niegodny do tego, że pan zdążył zapamiętać w plus państwo jeszcze moglibyśmy długo rozmawiamy już niestety czas nasz dobiega no tak dokładny jeszcze mamy minuta, więc proponuje już dalsze dyskusje w kuluarach tzw . tymczasem bardzo dziękuję przypomnę dr Zenon Waldemar Dudek psychiatra psychoterapeuta autor wielu książek psychologii Junga dziękuję bardzo bardzo dziękuję i oczywiście wszystkich państwa zapraszam za tydzień będzie prof. Andrzej Leder tak dziewiętnasta 15 zaczniemy resort nadal musi dojechać będziemy mówili o nieświadomości oczywiście ów trojga lata ma pewnie też Polsce porozmawiamy, bo Andrzej Leder opisuje na ten temat sporo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA