REKLAMA

Co znalazło się w nowej podstawie programowej? Odpowiada Anna Wittenberg

Post Factum
Data emisji:
2016-12-02 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu, a ze mną studia już nasz pierwszy gość pani Anna Wittenberg Dziennika gazety prawnej nie dajmy dobry wieczór niż w środę mogliśmy obserwować konferencje pana wiceministra Macieja Kopcia, czyli o 1 z ministrów z wiceministrów w Ministerstwie Edukacji Narodowej, a wszystko oczywiście w związku z ogromną reformą edukacyjną likwidacją gimnazjów 1 z elementów tej reformy jest konieczna Rozwiń » zmiana programów szkolnych programów szkolnych mało zmieniają się szkoły zmieniają się klasy i trzeba również dostosować treści im i może być obserwuje mnie reakcje od środy w LM czy to właśnie dziennikarze dziennikarek zajmujących się edukacją czy do ekspertów i wszyscy mnie dosyć zgodnie z rwą włosy z głowy chciałam zrozumieć, o co chodzi, dlaczego jesteście oburzeni czy zdenerwowani rwanie włosów głowy to może trochę za dużo, ale faktycznie to co dzieje się w wokół reformy edukacji jest bardzo trudne do obserwowania, bo już abstrahuję teraz od podsta w programowych do nich za chwilę możemy wrócić natomiast obserwowanie tego co dzieje się w sejmie od tej pory do takiej demonstracji siły i ignorowania głosu społecznego strony społecznej przez partię rządzącą, która jak wiadomo ma większość, więc każdą reformę nawet nieuzasadnioną żadnym merytorycznym argumentem jak w tym przypadku może przepchnąć no to co wymaga od bardzo wielu politykach nie tylko w polityce edukacyjnej, choć z drugiej strony to jest także rząd Czech czy w ogóle wrażliwość obiecywało w UE w kampanii wyborczej likwidację gimnazjów i realizuje swoją obietnicę wyborczą, która się również wykonać w szybkim tempie, żeby właśnie obywatele widzieli efekty tej całej tej nowej władzy u nas właściwie wydaje się, że trudno tak na tym polega polityka PiS stało się zakładnikiem swojej obietnicy wyborczej likwidacji gimnazjów tak naprawdę jeszcze kiedy w październiku 2015 roku byli pytani obywatele przez sądową w nie czy są za likwidacją gimnazjów ponad 40 % ponad 50 % nawet było za Realem dzisiaj to poparcie dramatycznie spada już około 30 % Polaków popiera likwidację gimnazjum, a to w myśl przez styl w jakim właśnie prawo sprawiedliwość ze swoją obietnicę realizuje on sam podstawę programową od, których zaczęłyśmy, o których mamy dzisiaj rozmawiać były przygotowywane w 1,5 miesiąca, mimo że pani minister twierdzi, że od lutego nie jest to prawdą i 1,5 miesiąca eksperci mieli na to, żeby napisać programy nauczania dla całej szkoły podstawowej, bo na razie tylko te zobaczyliśmy nie ma podsta w programowych dla szkoły branżowej, która ma zastąpić już we wrześniu 2017 roku szkołę zawodową takie podstawy będą dopiero w lutym erem zresztą wszystko co widzimy teraz ranni to dopiero projekt pomysł szkic, który jest w sensie prawnym nie wart więcej niż jedno warto bowiem notatka bożyszcze to są brak konsultacji projektu podstawy programowej czy jeszcze dłużej będą konsultacje, kiedy już będzie projekt dokumentu oraz oczywiście te podstawy programowe co będzie się pełnić jeszcze bardziej szczegółową treścią oraz długość podręczniki no ale to tempo przygotowań tnie wydrukować tyle napisać do nas napisać oczywiście oczywiście i ja rozumiem, że to tempo powoduje, że m. in. obecny projekt konsultacje jednak jakby nie było gestu w stronę społeczeństwa potrwają 9 dni, czyli jeszcze 7 tak dziś świetnie pani liczy, ale też mnie zastanawia mnie to czy rzeczywiście to jest aż tak mało czasu, zważywszy na to, że bardzo wiele innych geopolityki zrealizowanych dużo krótszym czasie jej i nie ma tego tego miejsca na głosy choćby w znanych osób zajmujących się edukacją czy samych rodziców czy w czyn, lecz poszczególnych nauczycieli tutaj jednak, choć w radiu TOK FM odbywam kolejną rozmowę na ten temat wskazując, że w tej w tych w tym projekcie podsta w programowych no cóż są niepokojące błędy lub luki lub po prostu powrót do takiego mało no może z niego myślenia edukacji jest jakby jednak rząd otworzył się NATO NATO na głos tak tak w tym sensie 9 z nich no tak brzmi dość imponujące jak na konsultację brak konfliktu brak konsultacje projektu, który ma pokazać, czego nasze dzieci mają się uczyć w szkołach no ja z perspektywy ekspertów, z którymi dzisiaj rozmawiano na ten temat dzisiaj wczoraj całe spędzi ponad 2 dni no cóż oni jednak woleliby mieć trochę więcej czasu niż 9 dni na to, żeby przyjrzeć się głównemu dokumentowi, który nauczyciele będą musieli stworzyć dzieciom do głowy teraz razem, ale cóż to znajdziemy znajdziemy dość dużo się oczywiście zmienia znacząco się rozum struktura szkoły się zmienia, więc naturalny sposób te klasy są inaczej inaczej skonstruowane w związku z tym elity też ten program działa inaczej poukładać ale, ale czy rzeczywiście ta ta nasza szkolna rzeczywistość treści szkolny aż tak bardzo się zmienią GM dużo duża część faktycznie została przepisana po prostu kopiuj wklej z podsta w do gimnazjum zostały one przełożone po prostu szkoły podstawowej natomiast to co jest istotne, że tych samych treści dzieci będą musiały zacząć uczyć się wcześniej to znaczy jeśli ktoś się poznawało chemie w odpowiedniku w długiej w trzeciej gimnazjum no teraz poznają w ósmej klasie podstawówki, czyli po prostu wcześniej druga rzecz, której mówią eksperci jeśli chodzi o wszystkie podstawy run to jest brak korelacji między przedmiotami dom był oczywiście też główny zarzut do poprzedniej do do poprzednio właśnie dla pań tekście w Dzienniku Gazecie prawnej, że MKS tu cytat zaprezentowane przez MEN podstawy programowe zawierają błędy 11 i tu poważny to wady strukturalne, czyli właśnie ten brak korelacji, ale to chyba stały w element tego w jaki sposób oglądu świata w Polsce, że dzieci na historię uczył się o piastach w tym czasie czytają pozytywistyczne do walki ido Suwałk czy to szczęście było lepiej z tym przez ostatnie lata, ale nie twierdzę, że już było lepiej tylko, że jeśli już coś reformujemy to powinniśmy reformować taką intencją, żeby lepiej było natomiast z dobrej zmiany w tych podstawach po prostu nie ma zresztą sama pani minister Anna Zalewska niejednokrotnie krytykowała te podstawy za to, że to podstawa obowiązujące dzisiaj zadłużone właśnie tej korelacji nie mają obiecywała, że właśnie co się stanie eksperci, których one zebrała Leon tak skonstruowane programy nauczania, żeby wreszcie dziecko czytając Kamieniena szaniec uczyła się drugiej wojnie światowej na historii to, że nie wydarza tutaj 4 proc w tym projekcie podstawy programowej nie nie, ale jak pani rozumie, dlaczego to jest takie trudne, bo może to po prostu jest niewykonalne na myśl, że to po prostu jest trudne natomiast po korzyści korzyści wynikające z takiego układu no nie da się nie da się ich przecenić tutaj przykładem, o których mowa mówi m. in. szef rady programowej centrum nauki Kopernik w dobrym przykładem dobrej praktyki był przedmiot przyroda w najmłodszych klasach podstawówki, bo on interdyscyplinarny podchodził do nas do nauk przyrodniczych i tam można było spojrzeć na zagadnienie na problemy, a nie na takie z losowe akademickie dziedziny no ICO Peace zresztą w być może okazało się kluczem do sukcesu polskich nastolatków, bo kilka dni temu też ujawnione zostały wyniki Międzynarodowego badania Teams, które pokazało, że polscy czwartoklasiści Leon to właśnie w tym kursie muszę przelot po roku są jednymi z najlepiej radzących sobie w naukach przyrodniczych, a teraz ty tutaj pani minister co proponuje teraz będziemy mieli mu pewien ciekawy eksperyment w czwartej klasie było ma ona być takim kompromisem między tym nauczaniem początkowym, gdzie jest 1 pani przedmioty są właśnie zintegrowany, a już nauczanie przedmiotowe tam mają być wstępem do przedmiotów ma być właśnie jeszcze przedmiot przyroda przez rok ma być trochę historii takiej zaciekawia mające dzieci PRL później już już będzie to rozbicie na poszczególne przedmioty pani Anna Wittenberg z Dziennika gazety prawnej z państwem moim gościem za chwilę po informacjach wrócimy z rozmową w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną w studiu cały czas nasz gość pani Anna Wittenberg z Dziennika gazety prawnej i rozmawiamy o przedstawionym właśnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projekcie nowej podstawy programowej związku oczywiście z reformą szkolnictwa w Polsce i likwidację gimnazjów jeśli chodzi już od treści tzw. właściwe wczoraj u Kuby Janiszewskiego w programie połączenie w ekspercki, ale dno suchej nitki nie pozostawiły nam na tym Alcoa co m. in. uczniowie znajdą programiści, choć historia o w język Polski, ale również dużo czasu poświęciły na wychowanie do życia w rodzinie i to jak się zmienił ten program żony na stosie jeszcze bardziej konserwatywny i jak to ujęła Aleksandra PEZDA naszej antenie to odsyłam państwa do archiwum audycji połączenie Ewy ten program w sumie ma tworzyć takiego w bardzo prosto rozumianego pat Polaka patriotę, ale ta dosyć dosyć zamkniętego na to co się dzieje na zewnątrz jak wygląda współczesny świat widzi pani się zgadza z tą diagnozą nie rozumiem, że to jest interpretacja pani PSD ja nie jestem ekspertem oświatowym ciężko jest ocenić merytoryczną wartość oczywiście oczywiście podsta w pean, więc mogę powiedzieć tylko o tym co samo usłyszałam co mniej co mi powiedziano mu w tej interesujące jest faktycznie to, że np. podstawy programowej do biologii znika także znika ograniczona jest samowola teorii ewolucji ona do tej pory wspaniała całą podstawę programową była tylko takim duchem przewodnim teraz zmienia się w 1 z tematów do omówienia tak jak dno tak jak przed reformą gimnazjalną zresztą zresztą było w szkole, więc to co ja myślę to, że bardzo dużo będzie znowu zależało od nauczyciela to znaczy PMT treści Józef czy historii czy w języku polskim Leon faktycznie faktycznie gdzieś tam są przesunięte w stronę historii polskiej polskich lektur takich tradycyjnych, które my sami pamiętamy z swojej edukacji natomiast nauczyciel nadal będzie mógł dość dowolnie Mann pokazać różne różne aspekty zjawisk np. psów w długiej jak może jak może różnie to wyglądać można zaś pomyśleć o temacie reformacji i postać Marcina Lutra dla 1 nauczyciela on będzie wielkim reformatorem, który się sprzeciwi sprzeciwia po problemom w kościele sprzedaży odpustów i t d . tak dalej dla drugich będzie po prostu alkoholikiem i mordercą, który reformuje postanawia reformować kościół ze swojej własnej pychy wszak, ale to był młody bardzo ciekawe co pani w nocy pani wskazuje, że właściwie lał się mają dużą dowolność nawet dowolność, więc co właściwie czym się przyjmują wszyscy ci eksperci ci nauczyciele, których pani, a wcześniej wymieniała skoro wiele będzie zależał od poziomu tego wymownym tego dyktatora myślę, że tempem prac, że tutaj tak naprawdę Pm też bardzo wielu nauczycieli myślę, że to myślę wiem, że ze względu zgadzało się z postulatami prawa i sprawiedliwości oni do pierwszej połowy i sprawiedliwość popiera likwidację gimnazjów natomiast praktyka znowu wprowadzania tej reformy rem jest po prostu dla nich przerażające, tak więc być może Bóg mamy bardzo wielu nauczycieli, którzy są bardziej konserwatywni, którzy nawet chętnie zobaczyliby PE np. na historię tej treści nakierowane na Polskę ani na historię powszechną natomiast wiadomo, że w 7 miesięcy, a tyle będą mieli wydawcy na przygotowanie podręczników bardzo trudno będzie zrobić dobry materiał, więc te Krysie takie zagrożenie nieustannego poprawiania i tych programów i podręczników ram także myślę, że to jest główny główne zarzuty jednak w były też, by mu wiary żyć panie o tym, że to jest powrót do takiej edukacji do jakiej myśmy były były przyzwyczajone czy nasze pokolenie po pierwsze, takiego owych drożdży rozdźwięku między tym co się dzieje na historię na języku polskim fizycy chemicy w obronie Mao jedno z drugim nic wspólnego w i samemu trzeba było gdzieś po to, często po latach dość tego, że to się wszystko jednak łączy jakąś całość no i teraz to tu wracali, ale rozum, że to nie jest jedyne 1 ca przypominające te stare neony czasy m. in. właśnie ujęcie Berent ujęcie tematów do wskazywania na to jak wtedy, gdy coś co właściwie tej ważniejszej 3 tys, jaką wiedzą uczeń powinien zejść no tutaj rozumiem, że prawo i strzelił już raczej nie dawało nadzieję na to, że zaczniemy w inny sposób życia w świecie w inne nowe tematy wprowadzać nawiązujące do choćby tych wydarzeń trzymamy teraz do czynienia z zupełnie nowych wyzwań na końcu się na 2004 roku historia powszechna, więc tych tych wydarzeń najnowszych faktycznie tam nie ma, ale znowu nam wszystko w szkole zależy od nauczyciela tak on jest rozliczany potem egzaminami końcowymi oczywiście z realizacji tej podstawy programowej natomiast tak jak powiedziałam jeśli trafimy na nauczyciela który, który będzie miał serce do jakiejś puli tematów zerem no no to właśnie one będą realizowane ją w swoim liceum mieliśmy 2 panie od historii Dean zresztą obie rewelacyjne i klasa, która miała inną lekcję z 1 z nich nazywała je historią chrześcijaństwa faktycznie perspektywa akurat tej pani pani nauczycielki była winna była taka druga robiła literalnie to co było w podręcznikach no, więc im do tego czy to tak powinno padać wzrok z drugiej strony godzimy się na to, że edukacja oświata to jest część polityki państwa renomy ją z praw do nauki mamy zapisane w konstytucji uznajemy, że to państwo opiekuje się nami obywatelami wolnymi obywatelami również dostarczający and mu artyzm te usługi edukacyjne tak to nazwę z dnia niezbyt pięknie, dbając o szkoły nauczycieli tak dalej i nagle się okazuje, że właściwie zależnie od tego nagiego nauczyła się trafi to, że będzie się uczony uczony jest zupełnie innej wiedzy o in w unijnej historii oczywiście rozłożone czynnik ludzki jest rent nie do nie do wypalenia ze szkoły test może być bardzo cenne to tylko czy życie na tym powinno polegać ziela powinny z drugiej strony 1 na czym miałoby polegać to znaczy jak pani to sobie wyobraża, że będą nas uczyć, bo tych, które was będą wpłacać nam do głowy chipa i wyłącznie 1 z 1 wersję jedno wiedzę w 2 właśnie oznaczyć dowód jest realne, bo może nie, żeby podstawa programowa w raczej służą nie w dni temu, żeby koniecznie jakieś tematy były zrealizowane w i właśnie takim ujęciu np. cierpienia narodu polskiego w latach takiej takich tylko bardziej służą temu, żeby być na pewną platformą do tego, żeby następnie uczyć uczniów nie myślenia analizowania wybierania tego co bardziej ciekawie, a co mniej było jasne jest żadnym żony uczy się będą później całe życie i zdobywać informacji był gwiazdą tego cóż poznali między polską myślą o tym czy to przez realny tego typu myśli patrzenie na szkoła nie jak na taką szafę z szuflad kami i co rząd to wybiera inny szufladki tak było to podstawa programowa, z której teraz zrezygnujemy była troszkę kroczkiem, którą stronę właśnie otwierania i dawania nauczycielowi tej przestrzeni co prawda pani minister Zalewska mówi o wolności, że chciałaby dać nauczycielowi wolność wolność wyboru wolność tego, żeby on Dean właśnie miał przestrzeń do realizowania swoich pomysłów tego niestety w tych podstawach i widać w poprzednich było takie kategorie co uczeń miał umieć stołu cienie miał wiedzieć i właśnie to co ten rozdział wiedzy umiejętności był taki myślałem myślę, że korzystne dla niań to co mnie niepokoi i naprawdę mnie niepokoi w tej podstawy programowej w tej reformie to jest widoczna centralizacja jednak i o n p . są przepisy, które ograniczają edukację domową już teraz nie wchodząc w szczegóły, kiedy było także, żeby zapisać do edukacji domowej trzeba było dziecko zapisać na takiej szkoły, w której dyrektor się zgadza dobrze możecie państwo uczyć dziecko w domu to szkoła mogła być gdziekolwiek, więc powstały w Polsce wyspecjalizowane placówki, które wspierają rodziców w prowadzeniu edukacji domowej tymczasem pani minister mówi o nim nie dzisiaj możecie zapisać dziecko tylko do placówki w województwie, w którym mieszkacie, czyli jeśli wiem, że w na Podkarpaciu jest 1 świetna szkoła wspierająca edukację domową nie mogę zapisać tam swojego dziecka i pozostawać w kontakcie z Podkarpacia mogę zapytać o uzasadnienie tej tej decyzji pani minister czy znamy zwijanie poznam takiego przekonującego mnie merytorycznego uzasadnienia Anny chodzi tutaj o jakiej się ograniczenie przekrętów tak myślę ciekawe ile to przekrętów było w związku z edukacją domową w Polsce zwłaszcza, zważywszy na to, że doprowadzili wskazywał, że to uczniowie powinni też rodzice właśnie powinien w dużej mierze brać na siebie wychowanie dzieci, a teraz z tą edukacją domową rodzaj ma być nie realnie za dobrze, ale co jeszcze panią niepokoi jak i jeżeli chodzi o samą podstawę programową, bo tempo prac to jest jasne i to, o czym wspominał oświadczyli, że trzeba w jaki się w jakimś niesamowitym tempie przygotować podręczniki, ale jeszcze 3 czy jest coś jeszcze na co warto zwrócić uwagę na myśl, że brak tej korelacji jednak gdy jednak jest istotne to co też popatrzeć na takie mam nadzieję, że ministerstwo to wyeliminuje, ale warto popatrzeć na takie drobne błędy za śmieszne rzeczy w lekturach dla polecane dla klasy ósmej znalazło się książka, którą się stają u ośmiolatki nie usług lechiści, więc to Nela mała podróżniczka i pamiętam teraz tytuł teraz dokładnie w ciekawe co trafiło do ośmiolatków z tych ósmej klasy z kolei w coś pewnie musiał w jej miejsce, ale rozumie pan Tadeusz w ale tu pani żartuje nie naprawdę w każdej klasie omawiamy pana Tadeusza alarm pod innymi aspektami w lutym i uważam, że to piękne dzieło, więc bardzo chętnie wzorowi uczniowie dynamiczny wygląd dużo kawałek, a to na pewno dobrze wpłynie na ich stosunek do owej do tej książki to co możemy mieć być przekonani, a aha no dobrze na to zderzenie to są takie było pan Tadeusz mrozem to jest jakiś koncept, ale choćby przypadek Nelli małej podróżniczki to jest po prostu pomyłka ale, ale czy złej wierze czy rzeczywiście pani zdaniem AM czynnik w ciągu 9 dni brak konsultacji powinny się zmienić to znaczne przypomina miejsca są wziąć pod uwagę co powinno się zmienić myślę, że powinno się zmienić się tak przede wszystkim ta korelacja no natomiast tego nie da się zrobić tak szybkim tempie co to oznacza, że my po prostu będziemy znowu wracam do tego, że znowu będziemy się uciec chciała się, że znowu nasze dzieci będą się uczyć tego co uczyły się w gimnazjum wymienię tylko chwilę wcześniej co oznacza że, gdyby sama koncepcja likwidacji gimnazjów jest bez sensu, bo jeszcze sobie wyobrażałam do kilku dni temu właśnie ty zanim, zanim ministerstwo pokazał program podstawy programowe w łabędzia wezmą w nich mieć naprawdę wielki konserwatywny zwrot, że rząd będzie czekać, ale on ewolucja no właśnie może może nawet strona, o której wcześniej tutaj już na antenie było mówione atak takiej konserwatywnej w zabarwionej narodową właśnie podstawy i tworzenia takiego takiej optyki uczniom natomiast trudno tutaj rewolucji tak naprawdę nie ma Ano są przeklęte przyklejona przyklejone stare koncepcje Ryan nieco uzupełnione nieco zmienione i parę błędów i farb w te bardzo dziękuję za rozmowę Anna Wittenberg Dziennika gazety prawnej było państwo i moim gościem co chwilę wracam z audycją post factum teraz czas na informacje w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA