REKLAMA

Kiedy kazanie to herezja... Pelagiańska? Rozmowa z ks. dr. Stanisławem Adamiakiem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-12-05 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, jeżeli od czasu do czasu chodzą państwo do kościoła to w ogrodach wpadają w kazaniach takie słowa jak powinniście musicie trzeba niektórzy kapłani wychwalają tych, którzy potrafią przeciwstawić się, że chodzi wytrwać w czymś dobre uczynki właśnie nie dawać się szatanowi nie podawać Czechowi nie grzeszyć i może okazać się Szanowni państwo, że wcale nie mamy do czynienia gminę z dobrym katolickim kazaniem, a wręcz z herezją Pelagia Ińsko w studio to ksiądz Rozwiń » dr Stanisław Adamek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego w tym państwem w duszę za coś w hotelach już ażeby herezje Pelagia Ińsko wyjaśnić palacz już się żyło, a w drugiej połowie czwartego na początku piątego wieku był on pochodził gdzieś z Bretanii albo z Wielkiej Brytanii, bo to trudno trudno rozróżnić na podstawie na podstawie źródeł i był mnichem osobom bardzo pobożny czy wielu wtedy było pobożnych ludzi, ale Polak już było minęło w święta nie wiem czy tak bardzo minęło być może bardziej wtedy ceniono sobie pobożność bardziej zwracano uwagę także Polak już pod pewnymi zmianami nie przyjechał do Rzymu tam duch takim trochę Kato celebryta będzie się mówić ex na czym bardzo tego pobożność robiła duże wrażenie i wielu ludzi, zwłaszcza z wyższych sfer takie byśmy to dziś pewnie to będzie jakiś inteligencji katolickiej chętnie słuchało tego co Polak już, że miał im do powiedzenia w anioły do powiedzenia, że powinniście się starać powinniście nie grzeszy 3 powinniście pościć modlić się jej wtedy się zbawić się jeszcze nie widział nikt w tym nic złego w do momentu, gdy zdarzyła się wielka katastrofa 400 dziesiątym roku wizyt gości wkroczyli do Rzymu bardzo dużo Rzymian, zwłaszcza tych bogatszych gdzieś uciekło do innych prowincji cesarstwa wielu uciekło najbliżej można było uciec, czyli do Afryki północnej dzisiejszej Tunezji do Kartaginy to było drugie największe miasto Zachodu cesarstwa i tam 1 z uczniów Polak rusza postanowił zostać księdzem jak to bywa przy takich okazjach zostało starannie przez egzaminowanego przez miejscowy kler mojej ci miejscowi biskupi z przerażeniem stwierdzili, że to, czego się nauczą odpala dusza to są jakieś właśnie herezje zieleń za mało u za mało wierzy on w działanie pana Boga, a za dużo jest działanie człowieka później nastąpiło prawie 10 lat takich przepychanek kościelnych, ponieważ Polak już, że jego uczniowie pojechali do Palestyny tam w zasadzie kolejne zgromadzenie biskupów w uznał, że właśnie wszystko to, czego uczą to, że to jest to jest w porządku, że wróci do Afryki tu biskupi afrykańscy Nanovo stwierdzili, że to straszna herezja w Pelagii już jego uczniowie od wrócili do Rzymu tam papież przez chwilę uznał, że właściwie to co jest akceptowalne nawet biskupi afrykańscy wysłali całe wielkie dos je dlatego to jest nieakceptowalne wysłali zarówno do papieża, jaki do cesarza jakoś dałem się przekonać Polak już, że został potępiony jako heretyk chętni niekoniecznie w to byłby koniec, ale 1, z jaką znam takich prawdziwych krytyków Polak już szans, by Święty Augustyn, który żył w Afryce był 1 z tych biskupów, którzy najbardziej zależało na tak, by poległ już potępić to właśnie pytanie brzmi biorąc akurat Świętego Augustyna czy tego opozycja nie wynikała trochę z życiorysu czyli gdy krytyka to już obowiązek pro domo sua, bo to Święty Augustyn, zanim stało się świętym świętych wcale nie był, więc teraz, gdyby opowiedział się po stronie Klaudiusza trochę nie miałby moralnego punktu odniesienia do wypowiadania kwestii nowo byłby tym, który się grze chodzi nie opiera Święty Augustyn nie był świętym, zanim został świętym co więcej Święty Augustyn przez całe swoje życie miał świadomość, że nie jest świętym i to jest chyba w tym wszystkim kluczowe i i to jest to co jest sednem postawy katolickiej, a także ewangelickiego to dziś ma szansę powiedzieć, że nauczanie Augustyna został po tym, jak jeszcze bardziej określane podkreślone w nurtach w nutach reformacyjnych niż katolickim jest oczywiście Augustyn, atakując Polak już bronił trochę samego siebie, a też poczuł się za atakowany, ponieważ doniesiono mu nie było wtedy internetu, ale te sieci towarzyskie też działały w elitach cesarstwa rzymskiego doniesiono mu, że Polak już z oburzeniem wypowiadał się o fragmencie wyznań Świętego Augustyna to najbardziej znanej książki Augustyna, choć 1 z trudniejszych mówiąc szczerze, ale tej 1 z najbardziej znanych książek Australia uzna się o pół opowiada swoją drogę od grzechu do do nawrócenia do chrześcijaństwa i mówi jak właśnie tak się trochę wahał nie wiedziało, o który bał się po prostu nawrócenia tak bał się, że jak zostanie streszczeniem już naprawdę będzie musiało być grzeczny tak też, że i świętym i dlatego modli się do pana Boga daj co każe z ChKŻ co chcesz no i Pelagii właśnie one, że to jest przeja w takiej linii kościół się powiedzieć Polacy dajcie okaże się pan Bóg coś każe to trzeba zrobić kropkę i to Polak podnosi właśnie oburzona tą taką, jakby zbyt łagodną zbyt miękką postawę Augustyna także Augustyn trochę, że rzeczywiście bronił swoich wcześniejszych wypowiedzi, ale też, jakby bronił prawa do słabości i bronił też bronił tego, że w sztok pan Bóg przeprowadza ludzi do siebie, ponieważ Polak rusza przypuszczalnie był chrześcijaninem odsuwa od dzieciństwa, jakby na dno nie miał żadnego spektakularnego nawrócenia w swoim życiu 18 cały czas był dobrym chrześcijaninem odjazd Augustyna, który miał tę młodość dość się dość burzliwą gdzieś tam blisko chrześcijaństwa zaczynała późniejsze oddalił przez, przechodząc przez Manifa jest, przechodząc przez przez różne nurty filozoficznym i on miał taką świadomość, że lot tu postoju został przyprowadzony przez pana Boga niemalże tak za włosy z powrotem do z powrotem albo nie z powrotem do chrześcijaństwa, ale ten epizod z, gdy słyszy dzieci, które każą mu wziąć księgę i czytać otwiera pismo święte pod wpływem fragmentu który, który czyta decyduje się rzeczywiście zostać chrześcijaninem przyjąć już przez także Augustyn ma świadomość, że to, że jeśli ktoś nawraca to jest działanie przede wszystkim pana Boga w natomiast Pelagii usunęły uważał albo przynajmniej Augustyn uważał, że Polak już uważał, bo to też jest dość dyskusyjna kwestia co tak naprawdę uważa Flawiusz za GUS uważa, że Polak już uważał, że człowiek może się tak wziąć zabrać i samemu nawrócić po prostu obrasta w oczy tak jak Dworak można rzucić palenie tak jak można nie wiem czy odstawić taką lub inną dietę zacząć chodzić do siłowni to w ten sposób też można, gdyby się zawsze im grzeszyć tak tak uważało psami Augustyn twierdził, że zakład opla i Augustyn uważał, że to trochę na postawę swojego doświadczenia uważam, że to niemożliwe, że jeśli tak się postawi sprawę to co się będzie dalej cieszyć tak to chrześcijaństwo potem przyjęło w wbrew temu co czasami się słyszy, bo jak będą 1 rzeczą jest do tego należy także ludzi zachęcać tak nam, a innym rzeczom jest w noc obiektywnie jest możliwe nie jest możliwe dzisiaj rozmawiamy o Augustynie i opalali już trochę no właśnie tak jakby to były postaci z historii wczesnego chrześcijaństwa, a tymczasem okazuje się, że i karać ani z ulg i anty Pelagia nic im wciąż są mu aktualnymi postawami w w kościele, gdzie można usłyszeć Polak Jan i przeciwników o tym, będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM informacje o jedenastej 20 już za kilka minut ksiądz dr Stanisław Adamiak z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego nie jest państwem moim gościem informacje o jedenasty 20 w z mogłyby się wydawać, że Święty Augustyn i Polak już to postaci z dalekiej przeszłości historyczne właściwie zapomniany trochę, ale augustowianin Italiani z wciąż żywe są w jakiś czas temu jezuita ksiądz Dariusz Kowalczyk pisał o tym, że księża mówią kazania, czyli Kijów heretyka Pelagii rusza, a dzisiejszy gość z dr Stanisław Adamiak pisze o Bergoglio uczniu Augustyna to jest zabawne, bo ojca Kowalczyka i papieża Franciszka łączy przynależność do Towarzystwa Jezusowego do zakonu jezuitów zakonu, który przez stulecia, zwłaszcza w siedemnastym wieku był oskarżany o dokładnie opla Janis to może być lekiem na reformację w taki pomnik ale jakby nic no właśnie może nie pomimo właśnie dlatego, dlatego że reformacja była w pewnym sensie konsekwentna gra cynizmem no router komentował przede wszystkim listy Świętego Pawła, ale później opierać na pismach Augustyna Calvin może jeszcze bardziej, a także reformatorzy bardzo ceni sobie Świętego Augustyna jezuici być może właśnie przez to takową przybycie w jak by na czele tej będą w kontrze przeciwko przeciwko reformacji not jeszcze bardziej akcentowali, że zaczęli bardziej akcentować oznaczeniem wolnej woli znaczenie znaczenie uczynków, czyli to co było jakoś przez reformację kwestionowanym także 17 wieku spory były bardzo żywe nigdy nie do końca rozstrzygnięty, bo taka komisja papieska na początku zimy siedemnastego wieku, która miała rozstrzygnąć właśnie 1 ze sporów między Dominikana mi Ania jest witamina Peter na tematy związane związany właśnie z tematem łaski tutaj pomocy Bożej to komisja zawyrokował, że pewnych rzeczy nie da się do końca rozstrzygnąć póki co zakazuje się jezuitom nazwania dominikanów kalwinistów ami, a Dominikana nazywanie jezuitów straganami i być może jezuici jakoś właśnie się poczuli poczuwają się do tego, żeby trochę się za to zrehabilitować, bo papież Franciszek jest bardzo przywiązany to robić tego Justyna to moim zdaniem to widać bardzo wyraźnie ta być może nie robi zawsze wprost przepisów natomiast nauczanie jest w papierze jest przesiąknięty takim optymizmem i to w pewnym sensie mówi wprost ponieważ, kiedy papież mówi o wielokrotnie, bo z reguły papież mówi jedno przez wiele lat przy różnych okazjach kilka dni mówi o zagrożeniach współczesnego kościoła i zagrożeń wewnętrznych to mówi, że to co przed zagrożeniami są nowe wcielenia 2 starych herezji Pelagia nic mu i gnostycyzm także no właśnie w ustach jezuity to jest może trochę zaskakujące natomiast w tym co papież rozumie jako ten jako ten Pelagia nic im właśnie zbytnie zaufanie i szynką w konsekwencji też może zbytnie zaufanie ludzkim procedurom takiemu właśnie się i bądźmy pobożni w tej własnymi siłami na wróćmy na pewno, kiedy papież mówi o Pelagii niż Miedź no tak jak nie śmiem jakoś celuje tu w w środowiska takie tradycyjne listy liczne, który papież nazywa często w restauracji mistycznymi właśnie takie, które chciałby chciałby odrestaurować to co w kościele było kiedyś w domyśle przypuszczalnie co było gdzieś w dziewiętnastym wieku tak, żeby tak, że chce wszystko przenieśli się wtedy będzie dobrze i papież nie, mówi że że jest coś złego odwoływanie się do tradycji odwoływanie się do tego co było co było kiedyś natomiast, mówi że takie taka idea, że jeśli właśnie nie wiem przywrócimy łaciny od przywrócimy my się twoja twarz do pana Boga w wy księża będą dochodzić tylko w sutannach pożegnam się w chustkach to to wtedy już pan będzie zmuszony, żeby z rzeźby, żeby wszystko zmienić, więc papież mówi, że to jest właśnie teraz jak istotne czy Bóg jest wszędzie i zaszył się twarzą do pana Boga mówi określenia ach, liturgicznych z gry i trochę trochę tak czy przeciwko temu co niektórzy mówią, że rząd szasta była odprawiana tyłem do ludzi ona była twarzą odprawiono twarzą do twarzą do ołtarza wspólnie wszyscy patrzyli i diabła tak, że wszyscy patrzą w 1 kierunku tak naprawdę ideę reform posoborowych ba taka sama z tak jakby żeby wszyscy patrzyli w stronę ołtarza no ale to, jakby liturgia jest kwestią osobną i po drugiej stronie no właśnie mamy Pelagia nic, o którym się ojciec Michała Kowalczyk przepraszam w swoje zyski przed pojazd ojciec Dariusz Kowalczyk jezuita i ociężały okazania, czyli czyjąś heretyka Apoloniusza, ponieważ zakaz mówienia Kazań skłania do tego, żeby stać się trochę pragnienie to ćwiczyły tu wrócić do pytania czy wszystko co mecz na pewno nie wszystko co co nauczał Pelagia jest Polak już było było złe i 8 tak jak w każdej herezji jest w w nauczaniu każdego krytyka pewnie więcej więcej prawdy niż nieprawdy no, jakby różnice są z reguły w szczegółach mniej lub bardziej istotnych no wiadomo, że takie maszty różnica między też trochę przekazanie z natury zakłada się jak połączenie wezwanie do czegoś tak w to tort został chyba tylko w zakonach seminariach duchownych, że taki szczególny rodzaj Kazań ktoś z egzaltacją eksport, a raczej zachęcać do czego szczeliwa w, że w zasadzie założenie, że kaznodzieja wyjedzie i będzie mówić no właśnie daliśmy się nawrócił weźmy się w garść modlimy się gościmy w niegrzeczny i to jest słuszna do tego należy wiernych zachęcali do tego zresztą wszyscy chyba wszyscy chyba oczekują, że to, że kościół to będzie robić coś w tym momencie takie kazanie staje się on to Legia nie znałem i herezją, a te role akcją ja myślę, że cienka granica z herezją staje się zdanie to jedno kazanie może stać herezją tylko hale zostajesz jeśli przez przez 52 niedziele wciągu roku będą wiernie słuchać tego co mają robić nie usłyszał ani razu, że pan Bóg im pomaga w tym, że to mają robić, jakby czytaj i chciał powiedzieć diabeł no herezja tkwi w proporcjach z mszy w szczegółach w proporcjach i to się zresztą im coraz bardziej przywracano w szachy tłumaczy się też księża zachęca się, że mają może mają mówić o miłości pana Boga mają mówić o pomocy, którą pan Bóg daje wracając do papieża Franciszka jego ostatni dokument Amoris Laetitia adhortacja o głównie o miłości małżeńskiej mocno dyskutowany wszcząć dyskusję na czym te dokumenty na Śląsku 352 rozdziałów dyskusje dotyczą z reguły 1 przepisu, więc może nie jest to takie nie mnie świadczy to uważnej lekturze pułki czysto 305 im coś tam gdzieś pod koniec lat numerków z Realem i konkretnie 1 z przepisów natomiast może warto przeczytać właśnie te 300 rozdziału 5 punktów, bo to są takie małe rozdziały, które są, które są wcześniej i który właśnie, gdy mówiono o w kat katolickiej nauce moralnej dotyczący małżeństwa tym za każdym razem papież mówił, że tak to wszystko jest trudne, ale po to jest sakrament, który daje łaskę, który daje siłę, żeby tym wymaganiom sprostać czy w gruncie rzeczy nauczanie papieża, mówi że to, że w pewnym właśnie Polak nie zna miasto jeśli katolicka nauka na temat małżeństwa zostaje sprowadzona do tego, że to odnotował notowała ona tego nieważna nieważna nieważna jest zresztą ta lista tego, czego nie wolno będzie dużo dłuższa niż dziś to co wolno natomiast papież przypomina, że leży to nauczanie zaczyna się od tego, że otrzymujecie sakrament otrzymuje łaskę Bożą otrzymujecie pomoc i reszta się uda to jest to jest idea Augustyński właśnie przeciwko przeciwko takiemu tragizm owi, który polegałby na tym, żeby się skupić na tym co wolno, czego nie ma nic zrobić z katechizmu kodeks karny a gdyby dzisiaj zorganizować debatę oksfordzką pomiędzy Polak już sama świętym Augustynem to jak taka debata mogłaby wyglądać jak mogłoby brzmieć takie debaty i do takich debat nigdy nie doszło miasta Augustyn Augustyn k wiele debat prowadził w życiu i prowadził debaty nasza zdolna testami z arianami o nim one charakter z końcem i zbliżony do do do debaty oksfordzkiej miały Magdy, gdyby z Tadeuszem no to pewnie tą tezą, która była dyskutowana byłoby to, że człowiek ma w sobie dość siły, by żyć moralnie wypełniać przykazanie i Polak już w twierdził, że tak Augustyn twierdził, że nie, że człowiek każdy człowiek, zaczynając od Narodzenia od dzieciństwa jest już zepsuty i skłonny do złego i w związku z tym nie jest w stanie sam z siebie działać dobrze działać wystarczająco dobrze potrzebuje Bożej pomocy moim ta teza, której Augustyn broni jest przyjmowana przez kościół katolicki przez kościoły ewangelickie pojąć, że słyszał zepsuciu licealistów gimnazjalistów, a niewiele słyszałem o zepsuciu niemowlaków 12 pan kiedyś małego dziecka był pan redaktor w zdarzył się po raz jedno i patrzy na te niewinne niewinną buźkę usta i na szczęśliwych rodziców rodziców chrzestnych ściekowym Toma być przez to mały przestępca nie wierzę nie widzę tego zepsucia, więc Augustyn i kościół nigdy nie są także mówić o bandzie skoku przestępcy natomiast rzeczywiście kościół naucza jako oleje także małym dziecku jako obarczonym Week, czyli sporo zauważa Iva MU-MIMO niewinnego wyglądu może w pozory gogle mogą mogą mylić z no i dyskusja na temat tego to jest bardzo ciekawe że, gdy od od kiedy możemy uznać, że kiedy dzieci mogą w ogóle świadomi grzeszyć tak kościół zakłada, że zasadniczo od od lat psy od lat 7 tak z, o ile się w tys zdjęć pierwsze 7 lat to duża piekła nie ma w pewnym sensie poniosłem skoro w inny skoro grzech co w pełni świadomie zakłada, że do zasadniczo do siódmego roku życia, który nie jest tak do końca świadom tego co rok od wieku nadszedł już powoli może może rozmyć, gdyż granice doszliśmy do technikum zasadnicza tak jak to moment, kiedy można mniej więcej już rozpoznawać co dobre, a co złe z takim tam przypisy że, o ile mnie wskaże, że jest inaczej inaczej Czyżewska no kto się rozwija wolniej jeszcze mają syna tegoż tych podstaw nie rozumie albo wprost przeciwnie że, że jest młodszy już już rozumie wystarczająco dużo, ale tutaj rzeczywiście ich nadmiernego optymizmu wyskoczył wobec dzieci to kościół nigdy nie miałam Augustyn w szczególności może to wynikało z tego, że gość miał dziecko przez często Klaudiusza, który z tego co wiemy, że o czystość przez całe życie może też to taka niezbyt może niech to dobrze ująć w nie darzy też z gry chyba estymą kobiet bardzo prawda Święty Augustyn to jest to już przesada to znaczy sporych w porównaniu do ogólnej opinii, jaka wtedy panowała na temat kobiet zarówno w środowiskach chrześcijańskich, jaki jest myślenie chrześcijańskich to Augustyna to właśnie wyróżniało in minus, a może raczej in plus ostatecznie ostatecznie sporom nad morzem ona jest o kilkanaście lat przeżył wiernie ze swoją nazwijmy to konkubina Ronald de facto rząd właściwie bo jakby im przede wszystkim prawo i różnica stanowi różnica stanu społecznego przeszkadzała, żeby się, żeby się pobrać, ale w pewnym sensie nigdy nigdy jej imienia nie dam nam nie podał, ale 1 z dzieła Gostyń czyni takie wyznanie tak poniekąd, jakby zaznaczając, że w sumie no to ona była uczci wsi i cnoty wszak niższa niż on mniej, bo ją porzucił, jakby nogi na życzenie matki w rejestrze jest jeszcze zanim się nawrócił, że Augustin jakoś szczególnie źle do kobiet usposobiony nie był też jakość mylnie uważało sfery płciowej za coś z natury złego w sieci jest niektórych innych autorów w tamtych czasów out to właśnie do Augustowa kominek na tamte czasy nigdy dość wyważoną tutaj nauka na ten na ten temat z podawało dano nam się w już pod pewnymi względami wydawała dość ekstremalna, ale no, bo wśród chrześcijan wtedy to generalnie dyskusja była na temat czy oczy czy małżeństwo jest czymś co można uznać małżeństwa coś dobrego czy jest to tylko jakieś nowe już, że mniejsze zło coś co należy tolerować z uwagi na ogólną słabość ludzkiej natury i t d. także, a także Augustyn tak właśnie przekonywał, że małżeństwo jednak jest dobrem tak my tego się kościół zawsze trzymał w pomiarze stanie skorzystał Tomasz z bezdomnym i żmudna i jest korzystna czy trochę skorzystał chyba ratowników wyposażenia to jest tak, abyście wreszcie wreszcie dość trudna tam rolę, zamieniając historia to, że nie zaciągam pali o wizycie grałem żyłem w grzechu, ale nie było zanieczyszczenia w Koninie w ziemniakach zła, ale nie może ich o to by dziś rolnik może do tych tak zawiłości świętych ski, którzy mieli interesującą o pre święto część swojego życia ksiądz dr Stanisław Adamek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa mają gości informacje o jedenastej 40 albo w jedynym sposobem przeskoczyliśmy z herezji leninizmu i do różnego spojrzenia na relacje męsko damskie i wciągnąć w proces późnym cesarstwie rzymskim zaliczył zryw wyjdzie po prostu nie nie był niech się nie każda osoba nie każdy mężczyzna z każdą kobietę mógł zawrzeć związek małżeński, z czym trochę tak bym się sprzeciwiał mówieniu żałosne tak na kocią łapę w no ale nikt nie to jest najważniejsze to auto trzeba ten związek tonie było to co sobie GUS najbardziej wyrzucał jako jako grzech on pościgowe baseny rzucał to, że tak dużo czasu spędził z daleka od pana Boga kościoła to była to, czego najbardziej później męczyło, gdyby był chrześcijaninem, jakby to wyglądało na to się z gdybania natomiast w ogóle bardzo istotne jest do tego wrócę właśnie ta różnica na życiorysu tak już faktury jest w jakimś takim świętym mnichem od początku do końca i Augustyna, który tę swoją historię życia ma on ma bogatą lada moment nawrócenia ma też później jako chrześcijanin później biskup też ma świadomość, że nie jest doskonały wynik tutaj różnicom, a tu się z tu jest to różnica między ortodoksją ma drugą opcją, że z brzegu ortodoksji żałobną przyjmuje do wiadomości właśnie, że człowiek jest słaby grzecznej i coś z tym i z tym coś trzeba zrobić nie, tyle że właśnie, tyle że coś trzeba zrobić go, że z tym coś pan Bóg robi natomiast właśnie to co kościół uzna za herezję to jest takie myślenie, że dałoby właściwie to człowiek nie jest taki zły jak się tak weźmie sobie to w po to, muszę udać zbawić my to jest to co tak naprawdę dzisiaj często w 8 ciastek często na kazaniach, ale czasami w polu w takich rozmowach czynnie w takim takim podejściu do religii często pokutuje na takie myślenie, że mimo tak nazywano ważne, żeby dobrym człowiekiem tak dla nikogo nie zabiłem nic nie ukradłem jestem generalnie dobry niech mnie pan Bóg da i tak w, a z drugiej strony jest takie dążenie do tego, że dla takie oczekiwanie trochę na natychmiastowe jej wypłaty za te swoje dobre uczynki Kaciczak mówi proszę ja od tylu lat jestem dobry, a teren tam sąsiad mój czy znajomy czy dziennikarzy Radia TOK FM to są dopiero więc, gdybym ja zasługuję na nagrody to jak najszybciej, a oni Wrocław zasługuje na wieczne potępienie to jest trochę w ciasto stary testament tak z lotu nawet już są w późnym Starym testamencie trochę to inaczej wygląda nie w księdze Hioba i t d. z netu myślę, że tu wszystkie nurty chrześcijaństwa zwierząt przede wszystkim w nagrodę wieczną także w małych dzieci, ale gdzieś może być rzeczywiście takie myślenie, że boja się staramy i co im nic, a o odpowiedź odpowiedź chrześcijańska jest taka, że tak ma pan Bóg swoje rachunki spłacam na końcu świata w Cheshire reżyser wpisał do kalendarza nie nauczyli mnie niekoniecznie, choć niekoniecznie teraz od razu tak jakby nie to życie komuś coś komuś tu powodzi to nie jest to nie jest koniecznie znak znak tego, że MO, że jest przez pana Boga wybrany, chociaż rzeczywiście radykalna interpretacja August August cynizmu, czyli kalwinizm lot trochę psami częściowo w tym strony poszła także w, że pan Bóg chyba tych, których ma nagrodzić gotowości zaczną nagradzać 3 pewnie już to na ziemi no i coś komuś komuś dobrze powodzi wszystko to jest po prostu znak tego, że pan Bóg rzeczywiście tą łaską go łaską obdarzał czasem to, skąd ta cała tutaj protestem protestancka etyka częściowo na tym zbudowana Augustyn oczywiście ludzie inaczej Augustyn August podkreślał, że ta łaska jest jest dniem nie niekoniecznie widoczna zaczną tu miał szereg doświadczeń czy swoich czy czy też doświadczenie znak z otoczenia że, żeby mogli mówić o tym, nieszczęścia, które się nieszczęścia też za sprawiedliwym ludziom tak no i to nie mnie nie zachwiało jego teoriom łaski żeliwo się do tych nieszczęsnych niemowlaków w dno nieszczęsnych tak jeśli nie ochrzczone donieść tekst w bo myślę sobie, że każdy rodzic szczególnie szczególnie ci rodzice, którzy dbają o dzieci dziś oni, że pewnie drugiego wieku życia trojga wieku drugi z życia trzeba byliby bardziej skłoni zgodzić się z tezami leninizmu, czyli że dzieci na nowo narodzone są w tym stanie w jakim znajdował się Adam ca ni z 6 nie wiemy nawet nie wiem, jakby to co daje do zmian są znani jesteśmy w stanie porozmawiać z tymi niemowlaka Nida gips, ale my rodzice chodnik w ryzach to coś co mówili moje dziecko ma być rzecznikiem Dnipro się rozmnożyć te niewinne oczęta, ale nic nie dokonała nie było ku niemu w kółku kół mówi nie mówimy, że jest grzesznikiem, a zatem wyzbyć się musieli różnych rodziców Spyder zrobić ankietę, w którym momencie uważam, że dziecko po raz pierwszy okazał się złośliwy atak z rozgrywaniem naszych słuchaczy czarek ma padać trochę węgorzy IZ, którym momencie wg państwa państwo dziecko po raz pierwszy zgrzeszył, czyli świadomie tak, ale co do nas to nas niczym nie przybliży do kwestii Domagalski oczywiście dokonując, ale jest ciekawe zastrzega, że w różne przyczyny albo swoich czy pamiętają państwo swój pierwszy grzech takiej pomiędzy Radwan najlepiej jak duży rozmach nie stać mama już nie trzy-cztery lata działalności GROM już myślałem o tym co będę musiał powiedzieć na tej pierwszej spowiedzi, do której pójdę gdzieś mając w 8 lat, bo jak będą znacznie mniej lampy działają 456 lat notuje Śródmieście wyborcom, że miałem świadomość, że zrobiłem coś co szczególnie zła, czyli w Monzy miał już dobrze ukształtowane sumienie nie wiem czy dobrze czy bardzo dobrze mam nadzieję, że jakoś wystarczająca do pierwszej komunii dopuszczone czy nie było wystarczająco dobrze ukształtowane w pamięć, bo tyle się dawka rozmawia z wspomina szkołę się pan do swego pierwszego papierosa oparta ksiądz swój pierwszy grzech i no niech tak konkretnie do prawdy z obrotu, ale wróćmy do spowiedzi myślę, że pani Magda nikt, ale to nie wyraża mnie, dlaczego zatrudnienie wprost przeciwnie no właśnie w świadomość, że to co wiem, że złego robiłem mogę, że to może zostać przeznaczone czy zima aromatyczne polecam absolutnie nie miał ksiądz doktor takie uczucie, że idzie do kosza jako trudną rozmowę, gdzie ten, z którym z, którym za chwilę ksiądz będzie rozmawiał trochę jest taki nienasyconych słuchania o grzechach taki trochę rozczarowany tak jakby jednak oczekiwał od od małych dzieci, żeby miały trochę poważniejsze grzechy na puszystą znużony tym widzieć innymi grzechami już o tym, że tam okłamał mamusię komentatorzy się nie byłem 3 × nam się coś tak, że taki był w brakowało mu trochę, żeby jakichś fajnych rzeczy przyda, żeby mógł albo w realiach to sugeruje, że ksiądz siedzi w konfesjonale i czeka na jakieś takie fajne grzechy w nos jeśli występuje nagromadzenie jako to może być znużony oręż z o VAT wskazano długość rozmowy nieposłuszne złożono kłamstewka no i czekał jakiś fajny grzech znużony można, by się różnymi rzeczami nie wiem słuchanie tych informacji z 20 minut można się fajnie można się wzruszyć się różnią noblisty grzechy też się różnią absolutnie chodziłoby o grzechy jako takie chodziła z pozwem o coś ktoś przychodzi z zaufaniem i to ich zaufanie to ja pamiętam, że takie zaufanie zaufaniem zdrowe dzieci i Maciej pierwszą spowiedź pierwszą komunię, czyli już to było zaznaczone w kalendarzu już nie można się było wymigać tenisa, że ktoś przychodził, bo poczuł tylko przychodził, bo musiał zostać wyznaczona data, jakby egzekucji ja bym chętnie poszedł spać wcześnie, bo wyznaczone Zwiezda wielokrotnie się zdarzało, że już nie tylko kilkakrotnie się zdarzyło, że aż do spowiedzi właśnie przyszły dzieci przedwcześnie na nielegalu notatnik i organ nie ma zakazu i dobrze wiedział, o co chodzi w Opolu później niż zdarzyło w późnych przerażona mówiła tuż przed przerwą mogli jeszcze w biznesie za rok nie zważając na pierwszych chwil grozy już od 0 w dni od 0 tylko już mówić coś dziwnego, że od siódmego obok sal można mieć czym myślę, że nasze jest tam grać jako dziecko nie miał świadomości, że coś złego zrobił mając 56 lat złego złego gry, ale różnica między zrobieniem czegoś złego, a zrzeszeniem on nie to jest właśnie to za nie w Zorzy zrobienie złego to jest pewna, a pewne pojęcie tego co jest dobre co jest złe tak tak, a potem mamy inny system, który mówi jak zrobić to to bez drze w jak za nie zrobisz tego co to nie jest grzech nie to jest to coś zupełnie wolne stosujemy są 2 różne systemy opisu natomiast w opisie chrześcijańskim to grzech jest czymś złym kropkami to jest właśnie tożsame z garażem czy zjedzenie jak jedzenie mięsa w piątek jest grzechem jest grzechem z powodu prawa kościelnego, ale nie jest jakoś zmienić, że zjedzenie mięsa w piątek jest grzechem ani też ani nie czułaś to złe no cóż to jest smaczne jak choćby jako dziecko nie tańczy nie zrobiłem natomiast wiedza o inżynierze, że nie ono w piątek jeść ale by to jest styl to jest szczególna kategoria grzechu, które wynikają z nakazów lub szczególne, gdyż Oskar, które wynikają z zakazów kościelnych to koszt zwrotu w kinie mamy powód dla rządu organizacji, która ma swoje w tej masce ma swoje prawa natomiast natomiast z BIK zasadniczo każdy czy zły jest grzechem TFI, a tak w rundzie rozgrywek inna kategoria czynów złego co to znaczy złe no chyba zły znacznie dobrać z nadania musi być na podniesienie nic nie jest samo w sobie ani złe ani dobra musi być punkt odniesienia musi być pewien system są rzeczy, które są dobre są rzeczy, które są złe, a bez bezwzględnie tak no tak tak uczy chrześcijaństwa nie tylko chrześcijaństwo tak jak chrześcijaństwo mówi to jest świadka wartości to są punkt odniesienia, jeżeli coś jest w tym w tym kwadransie to jest dobre w tym z UE w tym jeszcze jakieś inne dla systemów lub punktów odniesienia jest celem systemów etycznych systemów moralnych tymczasem większość jest niemal na Zasolu siatkarz dla większości systemów da się niezwykle niż zwykle pokrywa poza tym nie mówimy teraz konkretnie dane możemy sobie na to byśmy nie skończył 60 i zaprezentować coraz gorzej to jest cały czas rozmawiamy o tym, że był Polak już i był Święty Augustyn taki jak uważali różne rzeczy za dobre złe zależnej na ich rzecz nie właściwościach te same za dobre i złe uważali również do tego czy człowiek może własnymi siłami uniknąć tego zła, ale to nawet gdy odmówiono im do siatki gości, bo są różne siatki podziału co jest złe co jest dobre, ale się w ogromnej większości w większości pokrywają i zresztą chrzest to chrześcijaństwo uważa, że grzechem jest, że jeśli ktoś popełnia coś złego wg jego siatki jako dziecko pamięta, że tęskniłem za dawnymi grzechami to znaczy np. tęskniłem, kiedy nadejdzie ten moment, kiedy będę mógł dołożyć zrozumiał pan redaktor nasze założenie, ale to były tarcia frakcyjne w Jaśle ogląda ważnych filmów naoglądałem to właściwie rozdzielono jedno zlotych firma Asseco nie uczą, że coś wspólnego z włamaniem, więc tak w sumie tak, by odchudzać zarzeka się dzień, kiedy wreszcie będę mógł świadomie są dość naturystów i to właśnie pokazuje, że gust ma rację, że jesteśmy skłonni do złego cudzołóstwo jest złem tak nawet konsensualne łącznie w jakiej siatce nie jest tak w dalszym ciągu to żadnego życia bez szans, że są kobiety mężczyzn mężów mężczyzn kobiety kobiety, którzy mówią Hej, weź udział w stodole cudzołóstwo w tym, że cudzołóstwo sensie ścisłym czy nóżka zdrada małżeńska jest on dość powszechnie uważane za złamanie go świat chrześcijański jest ono poza małżeńska, czyli przed małżeńską na chrześcijaństwo uważa za coś złego Ano wiele systemów cash natomiast nad lasami są złem, które uważają, że jest to po prostu samo życie natura, ale jeśli wychowujemy się jako chrześcijanie wracam do tego co tutaj coś co jest grzechem tak oto pragnienie czegoś co jest złe no tylko pokazuje pragnienie grzechu pokazuje, że jesteśmy jakoś skażeni i bez pomocy pana Boga się tego nie oderwała się nie oderwie można spojrzeć na to inaczej też pozostające, gdyby u źródeł mówiąc Bóg stworzył takiego Bóg dał mi popędy Bogdał miej świadomość Bóg dał mi to, że mogę się o z kimś dogadać rząd też ma popędu świadomość i możemy realizować to co dałam Bóg w sposób i Bóg dał mi też rosół, by nad tym panować i im, a popędy dał również zwierzętom jako chrześcijanie wierzymy, że od zwierząt się różni od daty święta mogą stanowić, który mówił nie mam ślubu, ale mam dziecko i korzystał z opadów, ale to już jest temat na ów i inne spotkania ksiądz dr Stanisław Adamiak z Instytutu historycznego lub państwa mają goście bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację o godzinie 12 już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a za sterami programu siedział Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA