REKLAMA

PISA - polscy uczniowie spadają w rankingu. Powinniśmy się martwić? Dr Przemysław Sadura i dr Maciej Jakubowski byli gośćmi Aleksandry Pezdy

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-12-06 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM dobry wieczór Aleksandra PEZDA, ciągnąc dalej temat GL przechodzimy do testów w edukacji porozmawiamy dzisiaj o wynikach testu Pisa z dr Maciejem Jakubowskim z ewidencji instytucji wydziału nauk ekonomicznych w Uniwersytetu Warszawskiego i byłym wiceministrem edukacji niedobre i dr. Przemysławem Sadurą z naturą z Instytutu socjologii używa Uniwersytetu Warszawskiego bardzo przepraszam dobry mecz Przemysław Sadura i Maciej Jakubowski PiS za badanie w umiejętności Rozwiń » piętnastolatków w krajach OECD w co 3 lata się odbywa jest bardzo ważnym takim czynnikiem rankingowy im, w którym bierze udział Polska i ostatnio odnosiła wielkie sukcesy, a w tym roku jakoś tak lub w jak czytam informacje prasowe FOT AP, że to tak nie wiem co mnie dobrze wypadliśmy źle w zdecydowanie wypadliśmy nieźle zdecydowanie dobrze nigdy nie był taki sukces jak 2012 roku udziela generalnie nagle skoczyliśmy do ścisłej czołówki Europejskiej i dołączyliśmy do blisko nawet byśmy krajów azjatyckich, które zawsze są liderami w tych ostatnich edycjach, ale noc w tym roku wypadliśmy też ponadprzeciętnie typ we wszystkich możliwych wskaźnikach jesteśmy powyżej średniej OECD te wyniki punktowe spadły nieco, ale te spadły w wielu krajach także dno to wiążą badaczy jest on z tym, że PiS zmieniła trochę mało metodologię razem z terroryzmem, ale to dlatego ostatecznie, na którym miejscu byliśmy w 2012, na którym w 2015 jest ono mogę powiedzieć, jakie były wyniki w Europie, bo został też mają zajęte sensowne porównanie w Europie z rzeczywiście w 2012 byśmy ścisłej czołówce drażliwość miejscy zlotemu tych ideach nie rozróżniamy były wyniki tam Finlandia Estonia Polska wymienialiśmy się miejscami, ale to był bardzo bliskie sobie wyniki nabył też taki fajny wynik, że po względem tych w najlepszych uczniów matematyce myśmy ich więcej niż Finlandia także to było takie dosyć zdumiewające, że tak powiem nawet teraz teraz tak nie świeci my jesteśmy na poziom w tej drugiej grupie, czyli ta pierwsza grupa teraz Finlandia Estonia jest teraz nową gwiazdą edukacyjna w Europie jeszcze kilka krajów jej z tamtych naukach przyrodniczych jesteśmy ba dziesiątki w matematyce już mianem wczytaniu ze zrozumieniem jesteśmy piąć się i na to miejsce mamy tak i tylko Finlandia Estonia i by Irlandia słów, jakby statystycznie lepsze od nas reszta krajów jest porównywana także to jesteśmy dobrej grupy tych z udziałem liderów nie ścisłej czołówce, ale tu grupa, która tych liderów goni, a jest powyżej zdecydowanie powyżej średniej było, że panie rektorze, a nie zapomniał o tym, że bank był wiceministrem edukacji, że pan Musikverein znoszą trudne słowo, że jakoś tak to głównie mnie manipulacji nie w NHL, czyli nam się te wyniki obniżymy Klicha mówiąc ja nie podaje na nim Polacy nie to jest ona jest rzeczywiście spadł wynik punktowy, który zmierzone na skali oraz abstrakcyjna, ale pod każdym innym z, gdzie jest miejsce jesteśmy chyba dwudziesty na 70 krajów w Enerdze czarnych złodziei tysiące dwunastym na rynny bym nie pamiętam, że zgon palenie dziesiątek kilka następnie jest coś na innych niż takie jak wiele muzeów, ale teraz są jeszcze 2 rzeczy ważnych po pierwsze, badanie IZ jest robione co 3 lata, ale za każdym razem skupia się na innej dziedzinie trochę mało sensowna będzie ryzykowne jest porównywanie, jakby coś jest mierzymy główną jetty teraz były nauki przyrodnicze w i porównujemy, kiedy opady były mierzona kota tzw. mała dziedzina, dlatego że w 1 przypadku uczniów odpowiadają na ponad 100 pytań, a w drugim przypadku odpada na 20 pytań notes taka powiedziałbym próbka tego i umiejętności stąd też latać do tez tak mierzona jako mała dziedzina nauki czasem dostarczają dziwnych wyników Polska Janoszka taki spadek w 2009 roku wszyscy wieszczyli też upadek Polski znalazł w powrót doły PiS nagle wskoczył do 2012 roku znowu do góry myśmy robili na wstecznym, jaką książkę z rąk do NATO Arturem poprawki będzie przeliczyliśmy te wyniki okazały się też rzeczywiście przelicza poparcie tylko na Polskę to te dziwne wahnięcia znikają i teraz, jeżeli chodzi o 2015 powinniśmy patrzeć porównać z 2006 rokiem wtedy też nauki przyrodnicze były mierzone bardzo dokładnie i wtedy tak naprawdę widać ten wzrost naszych umiejętności ta ma 3 punkty nieistotna statystycznie demona to jest też na tym samym poziomem 2006 i ktoś jest coś, o czym można dyskutować teraz nowe pasy na matematykę i poznamy jeszcze równo z 2003 rokiem to mamy przyrost istotne statystycznie my patrzymy na czytanie, które od samego początku na to jeszcze ci pierwsi uczniowie dotrze w tym roku byli szkoła nie objętych reformą Handkego, czyli w zawodówkach liceach technikach no to wtedy mamy już naprawdę olbrzymi skok wciąż i ciągle z bagna cały czas jesteśmy powyżej przeciętnej średniej CD i tak nam liczba wciąż jesteśmy krajem, który jako jedyny przeskoczył z tego bardzo niskiego poziomu do ponad przeciętnej OECD i znowu dzisiaj na całym świecie mówi się też w Polsce jako przykłady udanych reform, aczkolwiek dużo lepszym trzeba jednak wzięła jednak pamiętać, że żyjemy w takich ciekawych czasach, że kiedy mówimy i za co tak naprawdę myślimy reforma edukacji i od razu zaczynamy osadzać w kontekście politycznym i wydobyć dźwięk Iza myślimy Tusk potem w Czerwonaku jest na rynkach oraz Unia Europejska realista, tak więc pewnie parę innych skojarzeń można, by wymienić je w tym niemniej jak spojrzeć na to z takiej szerszej perspektywy szerszej, ale politycznej to to jest to wynik który, a chyba nie do końca żadnej ze stron nas skazuje nas dość, że to jest taki dar mediom zaryzykował może taki jak o grach pani redaktor wspomina wcześniej to piłkarska metafora taki remis bardzo wyraźnym wskazaniem na przeciwników pisowskiej reformy na 3, czyli zwolenników utrzymania gimnazjów na tarczy, ale w medytacji i jednak doszło do pewnego obsunięcia się w rankingach oczywiście w dłuższej perspektywie to jest bardzo wyraźne trendy cały czas są otrzymane taki jest mocny komunikat, ale zarazem jest to jednak jakieś takie wahnięcia są wyniki, które nie nadają się tam na sztandary ani 1 ani drugiej strony tak można się nimi pochylić przeanalizować do niego Daniel Tanżyna wydaje się jednak na sztandary oleistą o tym, rozmawialiśmy obrońców i gimnazjów mimo wszystko zdecydowanie tak, bo jeżeli mówimy już tylko o gimnazjach od Trypolisu porównać 2000 rok, kiedy Piza objęła łącznie w poprzednim systemie jest chociażby 2000 trzecim no to wystarczy tak z 2006 tam widzimy ten olbrzymi skoki to, że ta reforma pociągnęła tych słabszych uczniów teraz jakby to kolejne wyniki dlatego gruntową drogę jest pozycja Polski na na tym ponad przeciętnym poziomie także, jeżeli porównujemy po prostu gimnazja takie chcemy ten DPS tylko w kontekście tej reformy gimnazja i do tego co było przed tą moim zdaniem Iza jakby, tym bardziej dokumentuje, że w kolejnych 4 edycjach, które w 5 edycjach, które odbyły się na nowych danin na gimnazja, a nie na poprzednim systemie cały czas mamy jakąś tam poprawek czy też wyniki ponadprzeciętne w dole mówi dzisiaj wiceminister edukacji Kopacz, że ich za to jest tylko jedno badanie i że właściwie nie powinniśmy się na nim opierać rano w planach i badania wiceminister Kopeć opiera, bo chciałbym mieć znacznie dopytuje na jakich badaniach w ogóle menu opiera to reformy te pomysły i jakoś nie mogę się dowiedzieć, że to jest 1 rzecz na drugie PiS to jest jednak największe badanie międzynarodowe i można mieć jakieś tam wątpliwości na lata 70 krajów teraz wzięło udział nawet trochę więcej, bo niektóre zostały wyrzucone, bo tam złamały, iż zasady metodologiczne pokrywa tak naprawdę wszystkie kraje, z którymi możemy się porównywać tak nominowano w prestiżowym 1 nogą Doda jest prestiżowa, bo to są wszystkie kraje rozwinięte praktycznie tzw. ja bym nie powiedział też byłoby natychmiastowe mówimy, że to jest jasno to jednak też wyróżnia PiS, że to nie jest taki prosty test ME do nas właśnie badanie umiejętności chociażby w tym roku czekam bardzo na wyniki tego grupa grupowego rozwiązywania problemów, bo taką dziedzinę wprowadziła PiS za bardzo ryzykowne posunięcie pomyli to względem takim naukowym to się trudno mierzy, ale PiS właśnie próbuje patrzeć na na szkołę zupełnie inaczej w oderwaniu od tego co uczymy w szkole, jakie mamy na to, abyśmy badanie Teams niedawno też wyniki, ale teraz jednak jeszcze opowiem słuchaczom, że to dotyczy dzieci 910 lat tak tak i to jest to jest ten, który zbudowanego na podstawie różnych różnych podsta w programowych kontakcie bezpośrednio masie do zadań szkolnych, a PiS jednak bada te umiejętności stosowane w życiu realnym tak jest to jakby stawiają trochę trochę innym miejscu jej trochę szerszej odpowiedzi udziela nam na to co uczniowie potrafią coś nie wymieniał je n p . w naukach przyrodniczych tu to są bardzo ciekawe wyniki, o których Kanadzie zaraz powiemy, które pokazują jak się zmieniają jak zmieniają umiejętności polskich hut metali chodzi o ranking, ale też o to co oni rzeczywiście potrafią i Piza to bardzo dobrze dokumentuje, że my zaczęliśmy nawet te niskie wyniki to one głównie opierały się na tym, że nasi uczniowie mieli olbrzymią wiedzę potrafią tworzyć fakty świetnie opowiadania takie proste pytania, jeżeli go pokajał się jakikolwiek problem myślenie analityczne rozumienie radzili Witos to krok po kroku zaciągnął się zmienia, ale to właśnie minister Anna Zalewska ów używała tego argumentu jako argumentu za likwidację gimnazjów czynie radzimy z rozwiązywaniem problemów na każde zdanie, ale dla mnie bardzo gorący 2 wieże czy raczej 1 taka, że nie jest samo podważanie albo interpretacji wyników PiS albo sensowności i PiS jako pewnego wskaźnika oraz nr 2 SA Tarnów to to jest dokładnie ta sama strategia retoryczna, która pojawia się wykonaniu, a przedstawicieli różnych partii politycznych, które dołują w rankingach prawda no to wtedy uderzamy w sondaże wtedy dopiero sięgamy po metodologię znajdujemy jakiś, gdyż takie szukanie dziury w całym no no nie znaczy to jest badaniem uznanym standardzie takim jak kontrolowany międzynarodowy znaczyć ta nie ma sensu podważać go natomiast to, że ministerstwo dosyć wybiórczo tak nosi się na różnych dań gotowych z kolei wynik i innego problemu takiego, że cała reforma edukacyjna nie ma za bardzo podsta w merytorycznych tak to jest reforma podyktowana pewną strategią polityczną dosyć populistyczną sposobem pisania programu wyborczego również w tym wymiarze edukacyjnym ich rozmowa trzeba dotrzymać tych miastach z ulgą, bo inaczej takim graczem z ligi dla obecnego od lat dla dla ekipy, która obecnie kieruje Menachem, choć nie są wskaźniki, które są podstawowym przewodnikiem po tym, jak należy zmieniać system edukacyjny bo gdyby tak było na to to jest sygnał, że można się zastanowić nad pewnymi miejscami czy jest to system, który oprócz zdrowia nie może niezbyt trafna była ta interpretacja remisu z wyraźnym wskazaniu zwycięzcy, ale dom wydaje mi się, że jednak ostrożnie byłoby mówić o tym, że mamy do czynienia z jakimiś osłabieniem tempa wzrostu tak do tej pory mieliśmy bardzo wyraźny trend w te wyniki sprzed 3 lat no to już było na, a teraz mamy do czynienia z jakimś osłabieniem tempa wzrostu i można, by się na świat zastanowić, dlaczego brak zmian, ale co poprawiać, a nie w medynie są wyniki, które uzasadniałyby dały legitymizację dla pomysłu całkowitego wywrócenia się z demonów zauważamy, że przytaczam za monetę n p . że dzisiaj minister wiceminister Maciej Kopeć na spotkanie z rodzicami przeciwnymi reformy powiedział, że w ogóle nie ma o czym rozmawiać się już po się reforma nie cofnie, ponieważ jej tempo jest zależny od kalendarza wyborczego, czyli dokładnie bardzo szczerze powiedział tutaj to są 2 rzeczy no 1 to jest poziom, że te partie, które teraz wygrywają ocenia Michał Lorenc to są właśnie te partie z tego świata jak to nazywają postprawdy tak także do badania w ogóle nie ma znaczenia i zawsze ten sam argument bardzo częste, którego na utwardzenie lub jako naukowiec Gerard macie swoje badaniom swoje badania na wszystkie tak samo kłamały są też pokazać czym sobie też pokażemy no nie można słynie z odbiorem badań dna czy takie są takie stoi, gdy wykorzystywane przez ten należy racjonalnie patrząc na to czasu jednak powiedzieć jest badanie PiS są badania, które robią reprezentatywne robiona naprawdę z bardzo zaawansowane metodologiczne sprawdzane przez wiele krajów przez mówienie o tym, że ma n p . jest manipulacja różnych krajów NATO sobie nie zdaje sprawę, że te 70 krajów uczestniczących w firmach z całą wszystkie czekają na taki sam interes każdy chce być wysoko w rankingu także całe konsorcjum wizowe, które robi to badanie przyjmuje bardzo tego, żeby jakiś kraj nie oszukiwał jest to wszystkie skontrolowane sprawdzane toczył uczniowie losowań do badania przechodzą do badania i t d . i t d . a druga rzecz, że rzeczywiście, jakby celem celem tego rządu w ogóle nie jest jakby ten okres mamy hasło myśmy hasło wyborcze likwidacji gimnazjów no bo akurat elektorat PiS -u to hasło większości popierał, ale teraz tak naprawdę przez 3 nowe nad politycznie patrzący stomatologii fajnie by było dla PiS -u od opóźnić to reformy z mniejszym kosztem można ją wprowadzić, ale cel tej reformy nie jest edukacyjny, a jest czysto polityczne to jest po prostu zrobienie z zrobienie dużego bałaganu przed wyborami samorządowymi wymiana kadr, a później po jedzenie samorządy sobie nieraz jestem przekonany skorzystanie z dobrych wzorów węgierski, gdzie po prostu dla szkoły samorządom zabrano je tak naprawdę to był koniec decentralizacji, a może to jest Przemysław Sadura taki kryzys od ludzi zaufanie do statystyk, bo jednak coś w tym nie jest, że Polska szkoła rosła w statystykach młodości regularnie w tej pisze i w rankingu, ale rodzice nie mieli przekonania, że to jest igraszką, a więc okazja, by to co widzimy to się kłóci z tym co wychodzi w tych rankingach zoom 2 wstęp 30 prawie 2 przyczyny, a on takiego stanu rzeczy, bo z 1 strony to mamy do czynienia z takim, a on nie wiem myśleniu zdroworozsądkowym, ale czy ten brak zaufania do nauki, a który jest skorelowany z pozycją w strukturze społecznej choćby tak sobie z Częstochowy z innego obszaru, ale jakiś czas temu jeździłem po Polsce, robiąc pokusy dotyczące kwestii ekologicznych i to co mnie uderzyło to jak rozmawialiśmy na wsiach z mieszkańcami 3 wiosek takich popegeerowskich czy bardziej tradycyjnych wsi do ZUS często piach takiej argumentacji efektem cieplarnianym to tak do końca nie wiadomo czy naukowcy mówią, że jest, ale jak jest naprawdę to nikt nie wie na czym ta nie jest tak, że nauka jest bardzo mocno legitymizowania na z tej grupie rozmówców w klasie średniej z kolei, a jeżeli naukowcy zaś powiedział to jest rzecz święta tak, ale naukowcy mają tendencję do mówienia rzeczy, które są sprzeczne, bo przenoszą na sferę publiczną swój taki akademicki dyskurs nie znasz zajmują się z posągu zdarzają się naukowcy są też debata sprzed paru tygodni z Cieszyna już ND wspominały rozmówczyni, która AM not dla ciała od podważenia Piza, twierdząc że doszło do tylu AM nadłożyć w szkołach przechodziły dzieci, które były lepiej przygotowane gorzej już nie przychodziły tak naprawdę nie można i ciemna i to jednak mówi osoba ta jest naukowcem wykładowcą petarda PML na wydziale pedagogiki no, a wszystko sami musielibyśmy spojrzeć na swoje środowisko i zobaczyć czy w publicysty taka tendencja do uprawiania publicystyki nie ponosi niektórych akademików za bardzo Enei nie kwestionują pewnej podstawy co powoduje zamęt tak, bo potem ludzie już nie wiedzą, którą naukową prawdę wierzyć, jeżeli jest ich konkurencyjnych na rynku więcej to jest w to jest 1 rzecz druga rzecz to jest jednak to, że da się nie udało przez tych ładnych kilkanaście lat zbudować takiej, a pozytywnej mocnej opowieści o polskiej szkole, a czy było tych utyskiwań może jest niedozwolone niezależnie od wylotu takie buble Andrzeja ja sam brałem udział, ale w tym sensie przybędzie ich teraz mam poczucie, że tak tak o wolnych jest znowu, nic więc chadeków, gdyż ma bardziej czuję, że ta obecna sytuacja mi w pewnym sensie knebluje usta tak znaczy, że nie można sensownie teraz rozmawiać o reformie systemu i mówi że jednak no z tym wyrównywanie nierówności na Majdanie do końca to dobrze funkcjonowało w dużych zauważyłem ja jestem w rozmiarach słonia, bo zaraz powie, że to jest argument, ale właśnie ale, ale między stwierdzeniem, że ten system nie działa doskonale i należałoby go z niektórych miejscach naprawiać przyjrzeć się zastanowić się znaleźć rozwiązania to do tego, żeby go zupełnie zanegować są też jeszcze długa droga my, ale nie mniej gimnazja od samego początku miały przede wszystkim czarną legendę o to w ogóle zasługuje na taką porządną analizę dyskursu przyjrzeć się od czego to się zaczęło, jakie struktury takie retoryczne semantyczne stały za tym, że ostatecznie o gimnazjach przede wszystkim mówiono źle nawet wtedy, kiedy już było wiadomo, że więcej przemocy jest w szkołach podstawowych wraz oczywiście, że dla ludzi w porę się utrzymuje to też jest coś co z badań takich świeżych z ostatnich dni z różnych miejsc w Polsce słyszy przede wszystkim osoby z starszego pokolenia, które mówią o tym, że nie zmienia to gimnazja to wreszcie czata usunąć należy pozbyć tego problemu, bo gimnazjami to narkotyki przemoc wczesna inicjacja seksualna, a jak zlikwidujemy gimnazja to znowu będzie tak jak w latach 2 można użyć, ale nikt nie zrobiliśmy, ale niczego, żeby on od nich jest budować wokół edukacji takie poczucie jakiejś dumy tego, że nie wiemy nasza troska, jaką całego społeczeństwa jest nakierowana na działanie naszych gości zajmujących się zatrzymam, żeby już o tym w gimnazjach w gminie mija się właśnie zapytać czy myśmy wykorzystali ten swój moment chwały z 2000 badań w 2012, czyli to było w 2013 roku, bo wtedy w rozdzwoniły się telefony i edukatorzy z całego świata chcieli przyjeżdżać do Polski oglądać w celu cel ten nasz sukces znaczył to polega, o czym to wykorzystaliśmy czy nie ani wiceminister często rolę dla pana Rożka w dach nad wód w ja mogę powiedzieć tak jak go bardzo dużo podróżuję po świecie też pracuje z różnymi krajami i i zawsze mam tu to schizofreniczna sytuacja na zagranicę, że jesteśmy tymi gwiazdami też bardzo wyceniane przyjeżdżam do Polski to jest zupełnie niedoceniane dym 2 tysiące dwunasty rok droga taki przełomu zacięta, że zaczęto rzeczywiście dostrzegać ten sukces to jest ciekawe, dlatego że sukces Polski rzeczywiście w dużej mierze był dzięki reformie 1009 . roku na czele kolejne kolejni reformatorzy jak minister Hall, która uważa, że wprowadziła bardzo dużo dobrej zmiany i IT efekty tych zmian właśnie chociażby ta wizja 2015 teraz pokazuje zmiany podstawy programowej nie to jednak te reformy były możliwe dzięki tej rewolucji rany zrobione przez ministra Handkego z tym, że sposób robienia tej rewolucji w, a był rzeczywiście not mona powiedzieć radnym karygodny znaczy to te jak pamiętamy to urząd, który zrobił wielką rewolucję wielu wielu rzeczach przegrał bardzo politycznie później na tym, ale to była reforma robiona na siłę i o ile z wielu dziedzinach tak można też uprawiać politykę i ponieść tylko koszt polityczny to w edukacji wiele badań przykładów reform z całego świata pokazuje, że jeżeli nie zrobi się tej z takiej reformy z nauczycielami z rodzicami też alergicy się zmieniają, ale przede wszystkim z nauczycielami to ona nie będzie stała w Polsce się jakoś udało, bo nauczyciel tak naprawdę nowych gimnazjów wykorzystali to szansę później ta mapa ta reforma też da dobrą przestrzeń dla nauczycieli, który teraz o dziwo nie chcą bronić syna Band autonomii szkoły i autonomii zawodu nauczyciela, ale jednak liczy się nie otrząsnęły i jeszcze się nie zorientowali możesz zrealizować za udaną, ale nie chodzi o pracę dochodzi autonomii zawodu o to, że Polski nauczyciel w szkole robi to tak naprawdę CCI staje się powoli stawał się przez te lata profesjonalistą, ale to byłoby na siłę jak firma z nauczycielami to co słychać ten sentyment tego, że wtedy byliśmy zmuszeni byliśmy przekonani, że jest taki człowiek ma też Forlan, który jest wyroby takie reformy z Ontario w Kanadzie i w bardzo udanej teraz pisze książki przekonuje do tego, że reforma takie całego systemu wymaga przekonania ludzi przekonania nauczycieli włączenia w ten system, żeby oni go budowali tego 1009 . roku zabrakło zdecydowanie i myślę, że to jest przykład, że nawet po 15 latach można za to zapłacić to powiedzmy sobie szczerze ten sam błąd popełniono liczne sześciolatka co dokładnie ten sam błąd to nauczyciele na własną szkodę teoretycznie udowadniali, iż nie poradzą z tymi sześciolatkami szkolnej do Gdyni za to były różne gry z takiej grupy interesów tak, ale i ta była troszkę inna rozgrywka, bo to był taki trochę konflikt, który były zamieniane przez między nauczycielami przedszkoli szkół podstawowych nawet niedawno miał taką dyskusję znowu właśnie naucz nauczycielka z przedszkola wypomniała mi to jak byśmy wykorzystywali też badania i która nie odbierali to atak na przedszkola tak to można, by długo o tym, mówić, ale to myślę, że jednak tutaj było też sześciolatki to był głównie opór rodziców i taka już rzeczy się masowy sprzeciw bez bez wsparcia nauczycieli ale jakby nauczyciele mieli taki interes tylko w tym, że mogli prace więcej pracy było dla nas czy taka polega ta reforma weszła w życie więcej pieniędzy dla edukacji w przypadku tej reformy 0909 . roku na to jednak jest cała zmiana systemu filozofii w ogóle kim jest nauczyciel czy jestem urzędnikiem państwowym, który po prostu słucha tego co mi swoją mówili wykonuje podstawę programową trema rozpisane codziennie co ma robić czy jest to naprawdę profesjonalistą nowa podstawa trochę tak wygląda nowa lista zalet zdalnej połowa notach tak ma ta poprzednia podstawa jednak dawała olbrzymie pole do popisu, chociaż też na spotkaniach słyszałem od nauczycieli, że przestępcy nie mogą zrobić, bo czas pozwala ich ograniczano nam spojrzałam później to podstawę bardzo szczegółowo i IBF sam zaskoczony tym jak dużo wolności na Polski nauczyciel i myślę, że to był to było jedno z największych sukcesów tej reformy tych zmian przez lata to było to, że wasz nauczyciel uczy się nauczyli korzysta z tej z tej wolności, czyli na oczy nie przychodzi z podręcznikiem dukata co jest w postawie programy czy w podręczniku tylko naprawdę myśli jak samemu zrobić i wszystkie te dobre kraje, którym są na czołówce w czołówce PiS chociażby byśmy sobie Niemka, a nawet Finlandię Estonię to są kraje, które właśnie tak działają, w których nauczyciele tak działają mają autonomię i Ibis i są profesjonalistami w indygo w system edukacyjny to nie tylko nauczyciela, ale to są również rodzice i to są również uczniowie, o których najczęściej się zaraz zapomina że, gdy oni nie przypominam sobie pomysł na konsultacje zmiany w systemie edukacji, która od początku zakładała, by chociażby włączenie uczniów SP wraz z, a tydzień temu realizowaliśmy jeszcze z Anną Kordasiewicz z ośrodka badań nad migracjami taki projekt, a z Londynie projekt który, ale projekt partycypacyjny to regiony z władzami Londynu Polak obywatel londyńczyk ale, współpracując z z uniwersytetu londyńskiego z nitką, lecz z władzami 1 z londyńskich dzielnic próbowaliśmy z 1 strony fakt wykorzystać Polski ośrodek do tego, żeby włączyć polską młodzież jego działania, ale potem, żeby włączyć z tą polską młodzież działania młodzieżowe realizowane przez dzielnice i widziałem tam konsultacje społeczne realizowane przez władze Londynu z udziałem uczniów szkół podstawowych z seksem dalej czy gimnazjów naszych dyskutowano o reformę policji i cięcia w wydatkach na służby publiczne z dzieciakami można, by w cudzysłowie powiedzieć, ale było bardzo poważne podejście i wdrażanie tych młodych obywateli od samego początku swej kreowanie polityk publicznych tego myślenia w Polsce po prostu nie ma u nas cały czas pokutuje to przysłowie, że dzieci i ich ryby głosu nie mają i je w jakikolwiek wspomnienia o tym, że warto by włączyć młodzież w projektowaniu systemu edukacyjnego spotyka się natychmiast zarzutem wciągania dzieci w rozgrywkę polityczną politycznie Ania dzieciak wtedy tak to jak to jest rozwiązanie z jajek, a ja i zasnął szczęśliwości w na polskiej szkole można też dzwonić po badaniu, które związane to jest powiązane z miasta w tym w tym roku tego nie sprawdzałem tak jeszcze w tym 2000 wynika z 2015 dni Stępień czy czytam te pytania są ale, ale to nieważne, dlatego że wszystkie te badania nawet Teams, który właśnie bada dzieci w szkole podstawowej on pokazuje, że dzieciaki w tej szkole no nie mieć już na dzień jej gest jak mówią pozytywnie o tym, że tak, które są pozytywne, czyli to nieznana propaganda mówimy jakże mówił mu 15 matematyczne IT takie kompetencje postawę polskich uczniów to jesteśmy powiedział mi światowymi gwiazdami, ale jeżeli chodzi o klimat szkolny o relacje o chociażby takich dyskusji i uczenie się demokracji w szkole to tutaj leżymy to znaczy my nauczyciele naszej nie mają żadnych kompetencji moim zdaniem dorobienia takich takich kompetencji powiedziałbym społeczny emocjonalny do do tego typu działań jednak, aczkolwiek było, ale za to sprawdza też do tego się nieraz nawet szkoła czy jest bardzo drogo sprawdź, jakie są znane są pośrednie pytania, które pokazują, gdzie jest lepiej, gdzie jest gorzej je nadawcy, gdy są też systemowego fakty w Polsce przez co rodzice nie wiedział, że tylko dzieci, ale rodzice głosu nie mają jak i jakie rodzice mają wpły w na szkołę, jaki otoczenie szkoły ma wpływ na szkołę, czyli chociażby nie wiem biznes czy organizacje pozarządowe są oni są petentami szkole tak oni mogą użyć, jeżeli szkoła chce i dyrektor jest fajny Derek jest świadomy no to może szkoła tworzyć, ale jeżeli nie no to tak naprawdę głosu nie mają, ale kiedyś walczył z wybraliśmy model decentralizacji, a systemu szkolnego bez uspołecznienia szkół, a czy to to jest nim, ale jeżeli ktoś nam zrzucić do ogródka bombę musimy się nią zajmować zamiast ziemi zamieściliśmy coś sobie winna jest oczywiście, że to jest dość trudny temat, bo ja sobie przypominał spotkania z, a ze środowiskami polskiej lewicy jeszcze z SLD w czasach, kiedy SLD miała jakikolwiek wpły w na politykę w Polsce, kiedy rozmawialiśmy właśnie uspołecznienia włączenie rodziców to się pojawiały takie małe, ale zaraz zaraz ci rodzice to może jakiś taki ciemnogród zaraz przyjdą jak rozpoczniemy szkoły to oni tam wyrzucą teorię Darwina i wprowadzą kreacjoniści co z tym zrobimy prawda, ale nie nachalny jednak nie wdają się, że nie da się, ale w sposób sensowny zreformować samego sposobu oddziaływania na polityki publicznej kreowania bez włączenia w to obywateli, a czy musimy mu można oczywiście i od tego jest państwo i od tego są nie wiem programy i różne instytucje, że postawić granice, których nie można przekroczyć tak mnie nie chodzi o to, żeby rodzice decydowali o tym jak będzie wyglądała podstawa programowa, ale on jakiś czyn ten raz na 132 mogą mieć dzieci to jest zawsze kwestia jakichś negocjacji prawda nie tego, żeby teraz nagle oddać rodzicom w całości zadanie zaprojektowania systemu edukacji, ale włączenie ich potrzeb preferencji wytłumaczenie im też reguł funkcjonowania systemu otworzenie się na dialog no tak rozwijać się nie da, a przede wszystkim nowoczesnej liczy też nie mogliśmy zacząć od uczniów i uczyć tego tak w szkole i jej jednak, że z tego, bo konstytucja ostatnich lat skupiłem jest bardzo ciekawe, że w języku polskim nie mamy wytłumaczenia tego słowa policji jak mówisz o tym, dyskusje, które były tam właśnie w Londynie na konto czy dotyczy tego policji w Polsce jak mówimy o tym, że Okaj Podyskutujmy o polityce edukacyjnej to dla nas prawie wszystkich równoważnej są rozważane polityków polityków jak na tak uprawiamy politykę i my po prostu tego nie potrafimy i dotyczy to trzeba zacząć zmieniać, jeżeli chcemy mieć bardziej sensowny kraj bardziej sensowny sposób rządzonej tnt te konsultacje ten ten dyskurs ta takim poziomie niż za przedszkole, bo jak nauczymy tego uczniów to oni też trochę zmienią też społeczeństwo i nauczą może tego rodzica w domu ich nie musimy łączyć z prac pozwolimy im to robić, ale ja mam takie pytanie ranni apel o połowę tych wyników i tych polityk nie innym taka grupa nauczycieli lub, z którą w podobną przybysze zakała ucieka nachodzi mnie o to, że podobny to nasze wyniki są gorsze w tym roku w niektórych miejscach punktach, dlatego że te nauki przyrodnicze ten test był robiony przez komputer i wygląda na to, że polscy uczniowie, choć z innych badań wynika, że są sieci za pan brat pogubili się, dlatego że teraz musieli robić w komputerze dziś czyta nie chodzi o to, że nie da wypełniali kratki tylko, że musieli zrobić jakiś lisem czy rozumiem tak to jest wzór informacji jest rozłożona badania, bo po, bo rzeczywiście to na jest duży problem z testowaniem na komputerach ludzi, którzy na tych komputerach nie pracują, a polscy uczniowie jednak w dużej mierze sobie w Nord to powiedziała pani, że oni są za pan brat siecią badania wcale tego nie pokazały, że jest spora grupa młodych ludzi, którzy sobie ani razu z komputerami jest olbrzymia grupa młodych ludzi, którzy sobie radzą ze smartfonem z bardzo postawił funkcjami mogą otworzyć Facebooka, ale nic więcej i właśnie badania to pokazują i badania na skarpie za było robione poprzednie edycje były robione na papierze na komputerach i myśmy na komputerach mniej dramatycznie niskie wyniki dużo niższe niż teraz, gdy spadaliśmy poniżej średniej OECD ja generalnie tego oczekiwałem, że rzecz, że takie jak będzie jak wołano 99 % pewien, że polskie wyniki będą teraz niższe, dlatego że może właśnie będzie to badanie na komputerach od tego co to pokazuje to pokazuje 1 rzecz, że na tych komputerach go gorzej, jakby mniej precyzyjnie mierzymy te kompetencje polskich uczniów w tych przedmiotach matematyka nauki przyrodnicze, ale potwierdza to, że kompetencje komputerowe są kiepskie i dość zamieniamy w dużo więcej takich zadań szkolnych związanych z z nie wiem czy Estonia Finlandia na pewno tak myślę, że staniemy na jezdni leży szkolny gracza oni pracują z komputera miasto jest to jest to, czego w Polskiej szkole nie ma nasi uczniowie zdecydowanie więcej ma do czynienia z komputerem w domu i używają go do innych rzeczy, a w szkole tak naprawdę tego w wykorzystają, bo muszą te błędy wykorzystanie edukacyjne jest bardzo kiepskie, gdyż tak jak aneks to takie anegdoty z tego to badanie było robione osoby, które robiły to badanie mówił mi, że po prostu wyróżnia się bawiło tymi komputerami dostawało idzie traktowała tego testu poważnie i trzeba to czasem takie przyzwyczajenie widza wziąć pod uwagę zadba o dochodach, z czym jest takie zadania interaktywnej i one wymagają trochę takich kompetencji, które w, które nie są łatwe, bo to pewnie także tam klikam mam 4 odpowiedzi to jest takie proste tam czas coś po przesuwać są zadania interaktywne także do ciała ten komputer trochę tak powiem ogarniać IEC anegdoty opowieści na to tak właśnie mówiono, że ze nasi uczniowie no niektórzy nie podchodzili serio do tego anody czasu, by powiedzieć, że ten test dla ucznia jest tak naprawdę nie jest ważne tak na czym w ogóle to jest dziwne, że człowiek daje mu, że taki test jego wypełnia rzetelnie tak, bo tak ogromnemu zdziwieniu Alicji w 2 zlotego w, więc to jest cała trudność takim pomiarze im się na pewno ten efekt jest stan nie paniom, że tylko ono w noc też innego się wydarzyło to on no to kto to jest w ogóle problem, który zasługuje na takie, a my wydaje się też badawczy pogłębienie o zróżnicowanie kompetencji cyfrowych, ale też wydaje mi się skorelowania tego z kapitałem kulturowym w domu, bo jeżeli my mamy słabe wykorzystanie komputera z szkole, a i młodzież zna komputer przede wszystkim z tego, że wraca do domu igra Wiedźmina albo nie wiem czy coś innego Minecrafta albo zależy pewnie od wieku, a ich sięga po ten komputer trochę, wzorując się na tym jak to robią rodzice tak i ESG wyrwanie i wtedy nie inaczej wtedy na 1100 ton to jak wykorzystywany jest komputer zależy trochę od tego i jaki jest w ogóle klimat idą w domu i tomu trop, który nie był do tej pory z badania w myśl o takich badaniach był taki głośny raport młodzi i media hala definicja Kaleta mnie nie dotknie do tego obszaru w zasadzie nie ma porządnego badania, które by pokazało jak te kompetencje cyfrowe różne style używania komputera i a w ogóle w nowych technologii są związane z kapitałem społecznym miejsca w strukturze, ale jeżeli to nie jest obszar, który jest mocno obstawiony przez szkołę mówiąc kolokwialnie no to wtedy oddajemy to albo grupą rówieśniczą albo rodzica na niej nie ma cudów staje się często pytania z PiS i PiS za to bardzo już właśnie Robak 2003 roku i jedno są takie proste pytania i analizy koronacyjne Alone pokazują, że ci uczniowie właśnie z lepiej wykształconych rodziną nie używają PPM co złe mądrze komputera zużywają do celów edukacyjnych używa do różnych do innych celów niż tylko Facebook i gry, a uczniowie z rodzin biedniejszych używają komputera taki sposób zapewnienia rozwijający i wręcz efekt używania komputera jest negatywne i to są też inne badania lub opis jest takim badaniem koronacyjnym nas tylko związki te nie nie wyjaśniają niczego, ale jest wiele badań pokazujących, że wykorzystanie komputera, jeżeli nie jest mądre i nie mamy tego przewodnika postaci rodzice albo nauczyciela odgórnie nie być nauczyciele, ale niestety wielu nocy tej roli nie pełni no to uczniowie są zagubieni tak naprawdę efekt edukacyjny jest negatywny i to jest największe mity i toteż się wiąże z tym wracam do polityki, że znowu polityka rządu wraca do tego podłączymy światłowodem każdego, gdy dajemy dzieciom komputery będzie Super nie będzie Super może być najgorzej nigdy nie są nawet komputerowo, ale chcą podłączyć światłowody światłowody i miłość to jest jednak dobry ruch w bazie seryjnego nikt nigdy szkołę, żeby każdy z nas wyrok nieważna, ale naszym klubem widziałem wiele sal komputerowych świetnie bessę szkołach, w których dzieciaki tylko grałem w 1 nauczyciel nie ogarnia za bardzo bogate komputera się dzieje nie niekoniecznie to miało dobre efekty edukacyjne prowadzone są takie globalne programy walki z biedą ubóstwem, które miały polegać na tym, że każdy jej dziecko dostaje komplet widowni mówił chciałyśmy do tego nie wracali z 8 com PL, gdy chodzi chyba nie ma przełożenia na PL cena jest mocno dyskusyjne, ale po szczegóły to nie zachęcały do lektury książki Adama Leszczyńskiego wydanej niedawno w krytyce politycznej no dobrze no dobrze, ale mnie to tutaj nie mamy z tym do czynienia tylko my z czymś innym mieście chciałem zapytać i wrócić i poprosić o o przedstawienie tych wyników dotyczących nauk przyrodniczych co tam nie gra, bo to jest zrozumiałe klucz, czyli o tym, się powinniśmy w szkole zajęć tak, bo to jest ten wynik, który nam się nie jest najlepszy i powtarza nam się oczyszczony znajdzie europejskim na poziomie, ale powtarza nam się to od lat i teraz tylko na żonie w mamy to jest niesamowite, bo my nie potrafimy docenić Polacy jako fakty nie potrafimy zaś jesteśmy zadowoleni jak na ten wynik jest całkiem niezły, bo jednak jest powyżej przeciętnej Europejskiej i IT, ale jedno jest trochę gorszy niż np. czytanie, które nam najlepiej idzie ze zrozumieniem, ale tutaj te wyniki jak patrzyliśmy dzisiaj na mało czasu, żeby się przyjrzeć dokładnie wynikom, ale patrzysz na Polskę, ale w i tam właśnie do tych Walicki i który pracuje dla ewidencji z tytułu tej i brał udział w badaniu Pisa wcześniej i wraz z badań laboratorium myślenia, które było nastawione właśnie na zrozumienie jak co uczniowie potrafią w gimnazjach i 2 w szkołach ponadgimnazjalnych dotąd tam z tych badań wychodziło, że jest coraz większa poprawa takiego myślenia w naukach przyrodniczych myślenia podział na nawet naukowego badawczego podejścia do do rzeczy i teraz to PiS, że właśnie się patrzyli NATO Polska, ale wychodzi naczelnymi nie mamy w ogóle zmiany jest ich skala takich dzieci jest wiedza i tu jest właśnie to samo, ale poprawiło nam się właśnie taki skala ci uczniowie i gdzie uczniowie prezentują taką wiedzę jak w naukach przyrodniczych się bandaże czy jak się rozumuje oto właśnie w badaniu zachodzi to z osób rzeczy, które były wprowadzane w podstawie programowej, którą wprowadza minister Hall i to jest niezwykle ważne, bo to są umiejętności, które nas takie badania są trudne do zmierzenia, ale to są kluczowe umiejętności z nauk przyrodniczych nie jest ważne czuć się nauczy mnóstwa rzeczy, których aż do biologii się uczyłem i pamiętam tylko o rozmnażaniu grzybów, bo akurat z tego musiałam niskiemu ostatnią szansę zaliczenia wzrośnie przydatna wiedza jest szansa, by rzeczywiście guza miażdżącej siły pamiętam jak Zjednoczonych po łacinie nazywa zarówno volvo z, a my w Zawadzie z rodzicami z gazownią MO zostało 1, ale na rzecz, ale to rozlega się obywateli tymi dobrzy ludzie modlą się Wenger zmarłym w stylu techno, ale po to, rozumowanie takie myślenie właśnie sposób naukowe jest niezwykle ważnej u nas na każdym poziomie umiejętności znacie dla tych wybitnych uczniów jest niezwykle ważne, bo nie pójdą naukowców takie nie będą tymi innowatorami, ale na poziomie chociażby na mechanika samochodowego to też jest bardzo ważna tak, bo ma syna to, że Trump naprawić teraz jest dużo bardziej złożona ją ten proces, jaki taki naukowy redukcyjnym musi przeprowadzić IT badanie pokazuje, że coś ruszyło w Polsce wreszcie wcześniej widzieliśmy to w matematyce 2012 roku ten wzrost taki duży matematyce to wynika właśnie z tego, że już nasi uczeni zaczęli myśleć nie tylko odtwarzać, że mają tam zastosowano formułę z absolutnie kluczowa sprawa, że lody Lady było widać, że pewnym takim problemem polskich uczniów polskiej młodzieży jest bowiem taki rozjazd między zasobami jazzowymi jak kompetencje innymi to może nawet bardziej drastycznie nie wychodziło, kiedy się badało wiedzę Obywatelską tak to nie jest tak szczególnie przez PiS za eksplorowanie de, ale no mówiąc tak z takiej gminy jest sposób dobrze zrozumiały polscy uczniowie wiedzieli, jakie są reguły wyboru sekretarza generalnego ONZ, ale nie mieli zielonego pojęcia o tym w jaki sposób można, by zorganizować jakiś lokalny komitet zaprotestował już blisko czemuś albo jak założyć Stowarzyszenie Bona zaprotestowałem przyszli protestować w miarę chociażby chociażby założyć Stowarzyszenie venae względnie w rdzeniu UE jest w debacie i dużo abstrakcyjnej wiedzy i tam mało reguł związanych z tym jak tą wiedzę wykorzystać w praktyce no, jeżeli udało mi do luk zasypujemy i to w różnych obszarach edukacji no to kto to bardzo dobrze no co wyróżniało też np. nauczanie w Finlandii czy w Kanadzie tak to jest to, że uczy się praktycznie i uciekł nauczka na blok eksperymentuje i to jest to co właśnie miała ruszyć zmiana podstawy programowej to co trochę pośrednio z PiS, a teraz obserwujemy było z tym bardzo kiepsko tak mocno Polska 2006 roku miała podobny wynik jak Francja, ale różnica była taka, że tam uczniowie eksperymentowania niż uczyli jak przeprowadzać takie badania naukowe to była bardzo ważna wiedza i to co się miało zmienić to się ruszyło my tutaj znowu wracają do nowych propozycji na to jest raz mamy najsłabsze wyniki jest relatywnie w przyrodzie Nate przyrody ograniczamy tak wg nowych zmian ma liczba godzin ma z państw 1000 do tam 707 setki, lecz co więcej wyrzucamy przyrody tak naprawdę jest egzaminów z szkole podstawowej wraca ten podział przedmiotowe my to chyba prof. Turski teraz przeprowadzi taką krytykę dzisiaj czy wczoraj nowe podstawy programowe, gdzie właśnie wraca się tego sztucznego podziału, który już, jakby współczesnej nauce powinien zanikać, bo w życiu go nie ma A 2 właśnie odchodzi się tej metody eksperymentowania, czyli uczenia uczniów co tak naprawdę myślenie naukowe jest dużo ważniejsze niż wiedza naukowa jak nauczyć się myśleć jak naukowiec wtedy może będziemy mieli lepsze zrozumienie dla badań naukowych nie będziemy zrównywać ankiety, którą ktoś wysłał 10 kopertach chociażby zbadaniem PiS, a w 2 podobno też my mamy mało, że jest bardzo dobrych wyników w matematyce, czyli że wyrównaliśmy poziom uczniów słabszych podnieśliśmy i ciągle jak nam się udaje, ale nadal nie udało nam się wykonać tego skoku, żeby tych uczniów, którzy mają najwyższe wyniki było więcej no Nieee no tak było w przeszłości wydarzyło właśnie ta zmiana w 20002003 proc po reformie Handkego to było niesamowite podciągnięcie tych słabszych uczniów, ale najlepsi nie wyginęli rak nie dla nich niewiele tak bym robiono, ale właśnie doszło do dotychczas zmiany podstawy programowej i tutaj w 2012 roku to właśnie był wybuch ty, ale czy to ja powiedziałem na początku ziemiami nie więcej niż w Holandii Jantara z tego nie porównywał daty matematyce, dlatego że znowu to jest jak powiedział bez mała dziedzina teraz i takie chodzenie takie szczegóły mamy najlepsze kursy jak oni odpowiadają 20 pytań to jest gdybanie to już bym tutaj do te dane są na sobie sprawdzić myślę, że nie jest źle, ale tutaj bym jednak nie wnioskował o systemie na podstawie takich danych do obrotu na koniec wrócę, żebyście panowie ci powiedzieli co tak naprawdę uważacie, że byłoby ważne, żeby w szkole zrobić, a co być może nie będzie robione na przemian zastygł już dużo mówię o nowe fakty w SP w tym, że ten pierwszy to proszę pan Miller Jaremy marzył o tym, żeby ona w wyniki, a takich badaniach Pisa miały rzeczywiście przełożenie na rozsądne programowanie polityk publicznych czy polityki edukacyjnej tak żebyśmy, ale nie wykorzystywali nawet dobrych nawet bardzo dobrych jak to było 3 lata temu wyników do tego, żeby popadać w jakąś edukacyjną Małysza ma nie także mało jesteśmy najlepsi i pierwsze miejsce na jaw, bo ludzie we Lwowie, ale Łódź jeśli zna tylko, żeby to była dobra taka mądra radość taka, za którą przechodzi też ta refleksja nie tylko spoczywania na laurach albo właśnie taka konfrontacja to znaczy, że gimnazja są słupy i w ogóle nie ma co dyskutować zamykamy usta wszystkim krytykom albo odwrotnie my będziemy teraz przebudowywać zniszczyć ten system zaorać zbudować nowy tylko my wykorzystanie tych wyników do rozsądnej debaty i to takiej debaty, która wciąga w to tych najważniejszych aktorów systemu młodzież się rodziców, czyli Adolf Hitler może to jest utopia, ale bardzo bym chciał zobaczyć debaty na poziomie lokalnym w gimnazjach, które się dyskutuje o tym co znaczą badania Piza, a ich jak to wykorzystać jak CCC and in, jeżeli odniesiemy do naszego gimnazjum naszej szkoły to, czego się o tym, dowiemy, czyli zwiększanie do takiej obywatelskości, bo zapominamy o tym, że edukacja poza tym, że ma przekazać wiedzę i zrobić różne kompetencje to co ma też przygotować ludzi do tego, żeby funkcjonowali w nowoczesnym demokratycznym społeczeństwie no i to jest bardzo ważne zadanie, a ile ono nadal będzie demokratycznemu no tak to odczytałem to myślę, że zdecydowanie tak, aczkolwiek sam zauważy te reformy właśnie około 2000 ósmego roku były robione przez ludzi związanych z Izraela i i one tak czy reforma podsta w programy to była odpowiedź na te braki w PiS, za które było widać, czyli brak właśnie rozumowania myślenia analitycznego takie oparcie się na wiedzy także w nosie Puszczykowie z różnych części rdzenną wilgotnych nic nie zadałby wtedy trudu, żeby dobrze to przedyskutować z rodzicami na ekranie zdecydowanie tak, by było, że jak ja akurat z Gruzją rządził wtedy rządy w dziedzinie edukacji rządy po oceniam dosyć pozytywnie, zwłaszcza w swych pierwszych dni minister rządu ostatni minister edukacji trochę gorzej, ale popełniono fatalne błędy w ziemi nie włączenia społeczeństwa w Namysł refleksje projektowanie systemów wytłumaczenie tego systemu stąd później tak jak nie inne, ale bielizny posunięciom, ale powiedzmy to słuchaczom, że ta zmiana, której pan mówi ona dotyczyła podstawy programowej i Lu i tak nie była dość rewolucyjna nauczyciele nawet śmiali się z tej z tych usiłowań zaraz powiem w jaki sposób, ale ona jest nim zmieniła podejście do tego co ma być nauczony, czyli ideą było nieźle uczeń umie wymienić daty i bohatera teraz to wraca, że uczeń opowiada o bohaterach narodowych nasz gość czwartej klasie tylko, że uczeń potrafi udowodnić coś potrafi rozmawiać o tym, potrafili wytłumaczyć problem to oczywiście z został zrobiony w pierwszy krok w tym kierunku e-aut nauczyciel śmiali, że teraz zamiast na ministra ma w i opowiedzieć o tym co by było, gdyby wymienił całe jej cele te 3 punkty, które się kiedyś uczył jednakowoż tata w chciałam zapytać czy to może być także mamy efekt tej podstawy od razu wpisze czy to jest możliwe, że tak zaprogramować nauczaniu znaczek ów to przestawienie się przede wszystkim najważniejsze doborze patrzymy na na definiowane są efekty nauczania nie proces nauczania tak to była ta różnica to nie mówimy nauczycielowi co ma robić u co ma osiągnąć ani tak naprawdę olbrzymią swobodę, jeżeli patrzymy na te dane widzianej widzimy, że liczy się w tych zadaniach problemowych w 2012 myśmy ten wzrost, a teraz widzimy, że rzeczy się do takie myślenie naukowe i się poprawiło taka, a więc nie wygrała natomiast, że to są to to można wiązać z efektami zmiany podstawy programowej to właśnie wspomniałem te badania laboratorium myślenia, ale też trochę trochę to pokazywały takiej to było krajowe badania odnoszące się bezpośrednio podstawy programowej i i egzaminów zewnętrznych, więc jak ja myślę, że to było widać co można powiedzieć, że przygotowaliśmy w ten sposób uczniów do lepszego zdania w cudzysłowie egzaminów wiza testu PiS no tak, ale innym pozytywnym sensie zaczyna od wizyt wtedy te cele, które stawia sobie PiS zaczęli budowanie czy uczenie ludzi wiedzy umiejętności, które są aplikowane w Ernst skomplikowanych sytuacjach życiowych to chyba to jest cel współczesnej szkoły no to co do tego teraz chcemy wrócić do szkoły, która nie uczy tego tylko uczy jakiś wręcz ideologii fachowcy tego w dzisiejszym świecie tak bardzo nie potrzeba, ale i objawem tego się w pełni zgadzam z tym że, że właśnie zapominamy rodzice jest błędna stawia 23 takich konferencjach tzw. właśnie Wit jest bez polisy mailing czy czymś czym nasza instytucja chce się zajmować promowaniem właśnie wyników badań budowaniu polityki edukacyjnej i tam zauważył, że właśnie była taka rozmowa ludzie z rządu eksperci i sobie pogadali jak poniosą do doświadczeń z polityki to wie, że tak nie działa, jakby właśnie nie przekona się rodziców nauczycieli to te zmiany są często takie bardzo fasadowe, bo chcesz, by takie nowoczesne, czyli n p . Węgry poszły jeszcze dalej w zmianach programowych dużo do dawno temu tak zrobiły takie interdyscyplinarne podstawy programowe takowa się dzieje w Finlandii, gdzie zupełnie nie udało dobór sztuk stado Bona urządzony nauczyciele nie wiedzieli co z tym robić nic zatem nie nie może także to uznało to trzeba przekonać, że to jest trudne do edukacji, że to nieważne jest nie nieważne zmienimy politykę zmienimy coś tam trzeba jeszcze ludzie za tym pociągnąć, że ewidentnie bez polisy ma swoje ograniczenia tak naczynie nimi nie mnie nie wszystko można osiągnąć tylko i właśnie ten rozłoży sobie tutaj zmienimy podstawę programową, a tutaj przy pomocy PiS albo innej rozumu nazwania sprawdzimy, ale no, bo to jest kwestia tego turnieju i ich i jakimi nauczycielami mogą stać się absolwenci, a tak, a nie inaczej prowadzonych wydziałów pedagogiki, ale netto i ja sobie wchłania z własnej szkoły średniej IBM świetnego historyka stają się zawsze kłóciłem się nie zgadzaliśmy politycznie, ale tak zupełnie gdzieś tam zrewidował w obszarach, gdzie Korwin-Mikke jaja byłem niemalże urodzonym lewakiem ale, ale potrafił docenić opowieść o tacie on on rzeczywiście uczył historii jako pewnego procesu, by można było dostać piątkę z historii a, odpowiadając na temat drugiej wojny światowej nie znając daty jej wybuchu a o czym tutaj to trudna, ale wezmę już pierwszą wojną światową była częstsza sytuacja w maliny podstawę programową Ależ oczywiście Wałęsa, ale jeżeli można było policzyć tych procesach tak, ale to jest kwestia też pewnego na szkodę, jeżeli absolwenci, a z soli w taki właśnie postawy nabierają w trakcie, a są to jest mniej odporni na podstawę programową to my, zmieniając podstawę programową niewiele możemy osiągnąć w myjni toby było na tyle możemy zaprosić na konferencję w czwartek w opisach opróżnione z taką dyskusję prowadzić między dziesiątą 1230 będziemy mieli prezentację zaistnieli także prezentacja Team, a później dyskusja o tym, właśnie co zamówił dla opolskiej szkole jeszcze, gdzie związek Nauczycielstwa polskiego Warszawa razem z grona jedno 104 można się zgłosić do nas do winy z Instytutu albo do ZNP dziękuję bardzo Przemysław Sadura Maciej Jakubowski z moimi państwa, choć w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA