REKLAMA

"Księga pouczających przykładów". Rozmowa z dr. Mateuszem Wilkiem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-12-12 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z drze w w futbol w szklanych drzwiach Cezary łasiczka program Owczarek państwa mają goście z dr Mateusz Wilk Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry wita serdecznie pani nie należy to właśnie stare przysłowie mówi obejrzy ją z interesujących czasach zdaje się w 2 klątwa tak, ale zdaje się, że w takich czasach żyło autor księgi pouczających przykładów tak sama bym mu ręki jest wołaniem o nim mowa to jest 1 z najsłynniejszych autorów arabskich Rozwiń » dwunastego wieku w bo on żyje rzeczywiście w czasach interesujących, kiedy zmienia się kompletnie układ sił na bliskim Wschodzie, kiedy właściwie zostaje ostatecznie na 3 tys ostatecznie może nie jazdy dochodzi do załamania obecności łacinników przez krzyżowców na na bliskim Wschodzie też pod koniec życia u samych natomiast on jest świadkiem pewnego muzułmańskiego renesansu politycznego na bliskim Wschodzie, który rzeczywiście doprowadzą do zmiany układu sił, bo on sam jest pochodzi z rodu mrzonki Żydów, który włada niewielkim miasteczkiem Szajda właśnie na bliskim Wschodzie, których i żyje w związku z tym na pograniczu tzw. łacińskiego Wschodu, czyli państ w założonych przez średniowieczną Europę z łacińską Europy na bliskim Wschodzie następcy pierwszej krucjaty sny Jerozolima nie zostanie zdobyta w 1000 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku, czego następstwie ich Jerozolima i kilka przyległych i przewlekłości można powiedzieć duża część Palestyny i w następstwie tego powstają na Wschodzie zaś państwa feudalne założone przez krzyżowców no jak to krzyżowcy popadł w czasie przekazuje się, że jest fajnie i dużo kasy no to powoli asyst sam nigdy nie było zachmurzone w tych państwach żydowska w razie jakichś, jakie z niej wynika z Lotto to okazuje się, że trzeba się tą kasę pokłócić z kolegami i idzie to tak skutecznie, że czasami właśnie lepiej się z przymierzać ze swoim wrogiem przeciwko swoim sojusznikom innym krzyżowców niż my to znaczy rzeczywiście tam Europa feudalna średniowieczna też nie była wolna od tego i po prostu łuk te państwa rzeczywiście podlegają pewnej określonej praktyce politycznej, ale nie wprost, bo rzeczywiście plany rozumiem nawiązuje do tego, że stan posiadania tych państ w się kurczył i cały czas i one słabły wasze apogeum potęgi byłoby tuż po pierwszej krucjacie, kiedy jeszcze trochę szok wywołany zdobyciem Jerozolimy i rozczłonkowanie politycznym jednak islamu następne dekady, a nawet następne stulecia to zjednoczenie się powolne polityczne bliskowschodniego bliskowschodnich państ w muzułmańskich co zaowocowało tym, że w końcu przecież łaciński wschód przestał istnieć natomiast łaciński wschód nigdy nie miał za złe, że za dużo kasy, jeżeli te państwa nie przetrwały to m. in . dlatego że zawsze było uzależnione od metropolii od dopływu nowych krzyżowców jest z Europy co nie stroni od niedzieli zawsze satysfakcjonujący nas prócz tego rzeczywiście wewnętrzne spory w również osłabiały te państwa natomiast tutaj sama w jest ciekawy, dlatego że on nam zostawia pamiętnik to jest 1 z kilku zachowanych autobiografii, że zwiększanie Issa fascynującym językiem tak i on daje on jest fascynujący nie, dlatego że uczestniczy w wielkiej polityce, bo jako władca szejk daru nie ma na to szansy jest po prostu za mało i chociaż też nie jest nikim prawda jakoś tam jakością w polityce uczestniczy, ale on nie uczestniczy w polityce Live na najwyższym szczeblu dlatego od niego się nie dowiemy o n p . to tym motywacjach policyjny politycznych liderów i t d . natomiast dowiemy się od codzienności od codzienności koegzystencji muzułmanów na pograniczu tych państw krzyżowych jak właściwie wyglądało życie codzienne muzułmanów chrześcijan właśnie zalewajka mi tak na bliskim Wschodzie na przełomie i kościelną w te 3 w drugiej połowie dwunastego wieku tak było w danej, by sensownie powiedzieć, że za wahałem się, dlatego że sama przy tym wszystkim żył bardzo długo dożył prawie 100 lat, więc co było bardzo niezwykłego tamte czasy, ale widział wiele niezagrożony, dlatego że po pierwsze, no i długość życia nie była taka, a po drugie, co 3 strony mniej więcej uczestniczy w jakiejś tam w bitwie albo bitew c, z której w, której trup ściele się gęsto, a on jakimś cudem przeżył inszallah para przeżywała tak rzeczywiście spędził znaczną część życia na koniu z bronią w ręku co jest oczywiście dodatkowo niezwykłe, że udało mu się tyle przeżyć, ale jednocześnie widział co najmniej kilka epok politycznych i miał już pod koniec życia na pewno wiele dopowiedzenia i i wiele przykładów, o których wspomina w tytule właśnie sam tytuł jest ciekawy dla Alicji w ramach kajaki do mediacji do Arki tak tych co prof. Bielawski przetłumaczył jako księga pouczających przykładów, bo to zostało wydane przez Ossolineum siedemdziesiątym piątym roku, więc polskiemu czytelnikowi cały list ten tekst jest w całości dostępne właśnie dzięki prof. Józefowi Bielawskiej mu, ale chyba trzeba wybrać się jednak do biblioteki, bo tak trochę grosza, a obozem dla tych szariatu bolesne nie wiem czy jest tak wznowień nie było ad Acta książka jest pamięć jest fascynujące tak przy czym to zło i AIB AM to jest rzeczywiście to jakby chcieć bardzo dosłownie przetłumaczyć to by było księga czerpania korzyści z doświadczenia teraz jest księga pouczających przykładów jest przykładem bardzo jest tłumaczeniem bardzo ładnym, ale w nie do końca etymologicznie zgodnym i to jest w ogóle jeszcze nie będę chodził, bo nasza liga Hajduk kilkaset lat później na wizję kroniki tabu gali Barczyk też księga w doświadczeniu księga jak byłaś też czerpania z przykładu historii tym razem także to jest w ogóle bardzo nacechowane słowo i sądzę, że sama, jeżeli on sam zatytułował w ten sposób brokerzy tt to akurat nie jest pewne to nawiązuje do swojego długiego życia i do tego mocny, czego się sam nauczył natomiast rzeczywiście źródło jest najbardziej ciekawy, bo w mało mamy takich poglądów jeśli się można w ten sposób wyrazić w codzienne życie na bliskim Wschodzie, a my z kolei sól już ze źródeł łacińskich wiemy, że krzyżowcy jego bardzo jest duża tendencjach CCC jest szkodliwy de facto do traktowania krzyżowców jako 1 monolit, a islam jako drugi monolit czytając takie zderzenie cywilizacji zderzenie dwójki wielkich głazów monolitycznych, a to, że to to zupełnie nie tak wyglądało z samych tych państw krzyżowych było sporo jak pan zauważył one miały różne niekoniecznie zbieżną Allianz Real realizuje interesy polityczne do tego były zakony rycerskie podległe z podległy bezpośrednio papieżowi znienawidzeni templariusze zdaje się, że przez in przez jednych i przez drugich tak, ale jednocześnie, że mnie też nie dotarł też zależało od tego kto był wielkim mistrzem i wtedy, kto stał na czele tych państ w tak dalej od sytuacji natomiast nie można sobie było przez państwo Łacińskiej nie mogą sobie pozwolić na kompletne zignorowanie szpitalników templariuszy dlatego, że to jednocześnie były najlepsze wojska oni byli najlepiej wyszkoleni i nic i trzymały w dopływie krzyżowców z Europy, o których mówiłem wcześniej byli dodatkowo cenni natomiast źródło łacińskich widać, że ci przyjezdni do przyjezdni z Europy często wprowadzali więcej zamętu niż pożytku, bo nikt nie potrafili się od razu dostosować do życia na bliskim Wschodzie i ujęło samych jest piękna historyjka, którą jest często opowiadam studentom przy różnych okazjach jak sama przechodził koło się w jakimś miastem i była akurat pora modlitwy, więc on przemytem blisko kościół templariuszy, z którymi był zaprzyjaźniony z samą w sobie jest ciekawe, więc poprosił, żeby mu pozwoli się pomodlić w kościele nie było problemu co też, jakby kłóci się ze stereotypem templariusze, który ma zwiastująca historia panie doktorze co proponuje, żebyśmy powrócili do niej po informacjach, bo nie zarzuca dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwo i moim gościem księga pouczających przykładów Kita albo jak i Dawid k, a liczba chorych w samych innemu Kida my informację już za kilka minut z po godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu owczarki do księgi pouczających przykładów wznowień z próżno szukać myślę, że łatwiej znaleźć w bibliotece albo inny wątek wariacie Need to wydanie, o których rozmawiamy z 1975 roku Ossolineum w tłumaczeniu Józefa Bielawskiego informacje o jedenastej 20 Cezary łasiczka programy Owczarek studio dr Mateusz Wilk Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o księdze pouczających przykładów Osamy ibn demolki da ne re Kita aby, ale i ci BOR tak no właśnie fascynująca historia jak to autor ustawa o czasie pomodlić, więc wszedł do kościoła templariuszy w salonach modli dachy i poprosił, z którymi był zaprzyjaźniony natomiast stereotyp templariusze jest to jest nieprzejednany wojownik przeciwko islamowi wszedł do ich kościoła, że muszę pozwoli pomodlić się wzięła pora oni wyrazili zgodę zresztą z kontekstu wynika, że już wcześniej tak zrobił nigdy nie było problemu no ale właśnie problemy z przyjezdnymi nowo z nowo przybyłymi Europejczykami teście w całej rozciągłości ujawniły, dlatego że ustawa się obrócił w stronę Mekki, czyli nie w stronę ołtarza i zaczął bić pokłony i się modlić wtedy na to wszedł jakiś jej świeżo przybyły z Europy brat zakonny i zaczął go od zła prognoza Aramie obrócił siłą w stronę ołtarza i pokazujemy, że tam tam się módlcie się zwracaj jego przyjaciele mówią coś zostawi go akt KIO 20 trojga tys 3 × to nastąpiło zaś dopiero jak sama zaczął się skarżyć komu przeszkadza to się Toyota auto wpadnie rzeczywiście templariuszy do kościoła mówi tłumaczyli, że tak inżynierowi żali mu pozwoli, ale właśnie NATO to źródło jest fascynujące, dlatego że chyba jako jedyny dostarcza takich detali z życia codziennego i dostarcza takiego wglądu w to, że rzeczywistość to jest najlepsza odtrutka na schematyczną wizję krucjat czy tego środowy tym i czy tego społeczeństwa tzw. łacińskiego Wschodu jednocześnie islam też nie był monolitem, bo to jest miły dla nas na bliskim Wschodzie oczywiście ścierają różne koncepcje państwa przychodzą i odchodzą powstają i upadają, ale często też toalety to powstawanie i upadek bierze się z różnorodności religijnej to jest epoka mniej więcej, w której upada kalifat sad limitów ostatecznie, który przecież było u swojego powstania jest nie dało się być bardziej hetero Docs innym niż dziś hut miedzi, którzy są szyitami i to jeszcze nie szyitami głównego nurtu tylko nurtu bardzo mniejszościowego i to wszystko jest bliskim Wschodzie obecny zresztą już wtedy jest można powiedzieć siły tt 13 i nawołuje dalej sąd kasacyjny Starzec z góry przyjdzie jeszcze wcześniej bliski wschód nawet muzułmański jest mozaiką religijną już sam bym mu kilka to w jakim stopniu widać, chociaż ja mam wrażenie jako czytelnik to jest wrażenie może też subiektywne, ale ja mam wrażenie, że niezbyt lubi mówić o religii niezbyt mi o zużycie Pobożnego były przestrzegane czasu modlitwy i t d. nie lubi sporów doktrynalnych o tym, tam jest stosunkowo mało, ale czytając z ten ten pamiętnik należy mieć tego świadomość, że rząd może nawet pewne rzeczy przemilczał, ale plusów Bielawski w swoim wstępie co prawda jestem 07871005 . więc jednak już teraz na dużo atramentu wylano na temat tego wszystkiego od tamtej pory, ale daje jednak pewną pewną panoramy bliskiego Wschodu krzyczymy no właśnie mamy to życie codzienne przerwy oczami ustalamy, ale także pewne zdziwienie zaskoczenie n p . w takich relacjach męsko damskich, a te tak no to jest oczywiście cieszy antropologicznej powiedziałbym bardzo ciekawe źródło, bo to jest 1 z takim najpełniejszym zapisów rzeczywiście spotkania z innym spotkania zupełnie inną cywilizacją, która rządzi innymi założeniami innymi prawami i co prawda sama nie jest żadnym bigosem ani ani fanatykiem religijnym jak powiedziałem i wyobrażając sobie u samych nie można sobie wyobrazić np. Saudyjskiej wersji islamu, bo on jest przecież 2 dobre kontakty z templariuszami w ogóle z chrześcijanami to na kartach tego pamiętnika wypływa, ale są pewne rzeczy, którego jednak szokują na czas frank jest żoną właśnie ulicą miasta się nie denerwuje Tarzana rozmawia z innymi bankami on czekała żona skończy co to to tutaj rzeczywiście granice tolerancji ustami trzeszczą Onyewu dla niego jest absurdalne to jest to to jest nowy świat postawiony na głowie, by nas takich bardziej PSP intymnych detali to się bardzo dziwi, że frankowicze nie dopilnują włazi dniach, ale co co więcej frankowicze 1 strych, gdzie był właśnie muzułmańskich tak podobało, że muzułmanie się depiluje żeglarzy tak uzdrawia Jezus wrócił z zieloną, a tak tak i to i to już w ogóle no sama Ursus zszokowany, że to, że rzezie, że jak się można w ogóle tak zachowywać, ale to jest takie w powiedziałbym do niego nie agresywne to jest takie zdziwienie po prostu światem Joannie no i powiedział, że ich nie ocenia to jednak ich ocenie powiedziałbym potocznie jako lekko zadłużonych w tych diety tych franków, ale to nie jest dla niego powód żeby, żeby z nimi walczyć po prostu świat jest świat jest fascynujący przy czym oni rzeczywiście czasem wbija szpile, bo tutaj chciałbym jednak strony też po rozwodzie stylu sami w jakim stopniu są rzeczywiście oczy u samej rady miasta nie są to oczy całej cywilizacji arabskiej tradycji literackiej, ale wbijali szpile też jest bardzo ciekawa scena o lekarzu franki niskim, bo sama był gruntownie wykształcony to też trzeba mieć świadomość on pisał bardzo eleganckim stylem to jest co prawda pamiętnik, ale to widać, że to jest coś dzieje zdający gruntownie język arabski tradycję literacką BOŚ ta historia frankońskiego Kaziu trochę przypomina Anielka zdaje się siostry Anki Antka mistrza i Rozalii Rozalii przepraszamy za tych co na 3 zdrowaśki wsadzono do drugiej za tak, bo tam frank odniósł rany zdaje się już tego dokładnie pamiętam już sama był mu pomóc bądź znał na medycynie właśnie koniec był gruntownie wykształcony i zaczął coś robić coś zaczęło upatrywali zgodnie z tradycją muzułmańską, która była naukowa, która była Bogdanka Łęczna 1 one zostały odesłane jeszcze była kobieta, która uskarżała się w balona źle ułożony tak już zaczyna wrzeć pomagaliśmy przy Stępińskiej lekarze, których nigdy kobiecie jest dobrze przyjęte w Rawiczu krzyż w ogóle jak ściągnąć skóra dzika można rzec dorastał po wojnie kazano trzeć głowy jeszcze czy tamto życie zmarła tak no sami opadły ręce w tym momencie jak ten rycerz także zmarł tak, aby opadły mu w tym momencie ręce nie tylko zdało wyjątek czy jestem tam jeszcze do czegoś potrzebny nie jest, gdy jest lekarz ma coś się oddaliło sama, chociaż z drugiej strony, żeby nie, mówi że rzeź, żeby nie zostawić słuchaczy zwężeniem żył sama tylko potępia w czambuł cywilizację franki niską tam był taki bardzo groźnie rycerz franki niski, bo jak do tej podkreśla może cukierkowo obraz przyjaznych relacji i w franków z muzułmanami, ale trzeba mieć świadomość, że jednak toczy się wojna jest jednak temu sama cały czas leczy się bierze udział w porach, więc należy badać bardzo gęsto już cieszy się z jednymi przyjaźnić się templariuszy pomogli, ale trzeba walczyć to walczy i w pewnym momencie był bardzo groźny rycerz franki ski rzeczywiście, który kin no i wiele krwi napsuł muzułmanom i sztywny ryczałt jest ciężko ranny i Usama sprawia wrażenie, że on przecież, że nie oni go nie wyleczą wizji niż teraz umrze będzie spokój, a nie przyszedł lek. Israel niski wyleczył go niestety wstał podobny do szatana, lecz w piersi wyrażał sama, więc różnie bywało i czasami rzeczywiście ewidentnie z tych z tych franków wyśmiewają w jak pokazuje ten kazus z tego rycerza i kobiety, którzy krzyż nie zostali wyleczeni, ale ogólnie ten obraz nie jest jednolity też był w alei rycerz 1 z najsławniejszych rycerzy frankofońskich imieniem bada prawa mówił on ciągle zobaczycie co będzie, kiedy ja się spotkanie w walce z drzew mogą brzuch, a zaś mówił zobaczycie co będzie się spotkał w walce z potraw, czyli mamy do takich bohaterów naj naj trochę sienkiewiczowskich można, by rzec mamy takiego słynnego krakowskiego i muzułmanami i Kilińskiego to akurat jest tez nie wie na nas chronić oczy to jest pewna maniera Pressure Bielawskiego strunie z tej kwoty tej trzeba wspomnieć za każdym razem jak mnie jak temu Susan koński należałoby napisać plan koalicji wojska Etiopii wyruszył przeciwko nami rozbił staną namioty w tym samym miejscu, gdzie zwykle rozkładali się obozy między nami frankami była woda 1 nasz oddział stał naprzeciw nich na wzgórzu w pewnej chwili ich rycerz wyruszył wierzchem na koniu z namiotów przybliżył się zatrzymał poniżej naszego oddziału, lecz między nami, a nimi była woda rycerz frankońskim czy francuski krzyknął do naszych czy jest wśród was dżumą, a odpowiedzieli mu nie przysięgała na Lachy rzeczywiście nie mogą wśród nich rycerzem tym był, by trawa zawrócił zobaczył 4 naszych jeźdźców na swoim brzegu rzucił się na nich i zmusił do ucieczki 1 z nich 1 z nich do pędził zadał cios budzi się obecnie zbyt mocny, ponieważ jego koniec zawodowej przeciwnika jest dziś o taką odległość, aby cios okazał się silniejszy rycerz frank bliski powrócił do obozu, acz ludzie do miasta okryli się hańbą dokuczała no i ganią ono nie i pogardzany o nim mówiono o 4 miejsc zmusił do ucieczki 1 rycerz, by rozsypano liście, uciekając przed nim przecież, kiedy ją zaatakował Łódź 1 z was to 3 mogło go zabić wy mogliście się hańbą, a najbardziej napadu na nich dżuma ta ucieczka, by zmieniła serca na inne i nabrali oni takiej odwagi, jakiej nawet nie marzyli tak się zawzięli zapałem oddali się w walce wsławili się wolniej i Stali się znakomitymi rycerzami w powierzonym pouczające przykłady tak, bo co jest bardzo charakterystyczne dla samej w ogóle dla pewnej części nauki arabskiej to się wbrew pozorom wiąże też kwestiami stylistycznej mi obiektem jego zainteresowanie jest natura ludzka ogólnie, jeżeli to są przykłady to po to, żeby właśnie pokazywać ciekawe wydarzenia tak jak tutaj 4 rycerzy w 4 miejsc uciekło przed 1 z rycerzem, ale to jest początek wielkiej przemiany, która zaszła w ich naturze, jakiej chce pan redaktor przeczytał już sama, jeżeli selekcjonuje wydarzenia, które opisuje to często właśnie robi to po to, żeby no i pokazać naturę ludzką jej przemiany albo bioróżnorodności i dlatego te przymioty te przykłady czy ten pamiętnik jest ciekawy czy rzeczywiście z 1 strony śmiejemy się z medycyny franki niskie, ale z drugiej strony na jej stanie też beznadziejny przypadek jakiś uleczyć i tutaj w powiedziane było, że to jest jak Sienkiewicz, owszem, bo to taki jest, bo długo taka przygoda z Odessy książka co chwila coś się w Asyżu, gdzie jakiś podstęp walki dobrzy źli tak Frankowi uchodzą może nie za jakich sił bardzo odważnych, chociaż też nie zawsze, ale na pewno za przebiegły w boju za nią sama im bardzo zawsze chętnie przyznaje, że ich taktyka jest bardzo nie jest bardzo dobra i dlatego oni są groźni, ale można przejrzeć ich strategie zasadzek różnych, kiedy tak starałem się z filmów w złapać zasadzki nos podejrzewam, że te zasadzki są opisane właśnie, dlatego że już, że od drzewa z oddziału sam je przejrzał bo gdyby nie przejrzał to podejrzewam, że nie miałby ich kto pisać później natomiast ja nieprzypadkowo powiedziałem, że sama Chin doskonale zna tradycje literacką arabską, bo to jest jakby wyjęte z repliki pomoże tej tradycji będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM, że warto wspomnieć, że poezję też możemy ówczesną z tej księgi poznać księga pouczających przykładów i samych Brenna Górki dalej jest tematem naszej rozmowy studio dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego księga pouczających przykładów o ani dzisiaj rozmawiamy to właśnie Big liryka epika dramat tak czasem rzeczywiście było byśmy powiedzieli, że to jest od ryzyka są oczy ustami widzimy codzienność jego oczami tylko, że to jest oczywiście prawdą tylko, że trzeba mieć świadomość, że na te oczy są nałożone bardzo specyficzne okulary arabskiego wykształcenia i Anię i tradycji literackiej bardzo bogatej, jeżeli przeprowadzić jakieś studium stylu co liczyć nawet struktury tych opowieści to by się okazało, że bardzo często to jest stylizowane czy pokazany w typowo podobny sposób jak starcia przed muzeum przez muzułmańskich Beduinów, którzy stanowili rzeczywiście wzorzec męstwa tym te walki plemienne no i on stara się muzułmańskich wojowników tak przedstawić w całym tym anturażu właśnie takim jak wyzywanie się niemalże rytualnej na pojedynek drwiny z przeciwnika to jest wszystko znane z poezji arabskiej wreszcie gotowy gotowy zestaw scen do wykorzystania w takim pamiętników i tego też należało być świadomi szczególnie jeśli czytelnik miałby podejście pozytywistyczne to znaczy jak to naprawdę było na bliskim Wschodzie w dwunastym wieku to trzeba mieć świadomość, że to jednak jest przestronny filtr przepuszczony można powiedzieć co nie jest całym niczym dziwnym, bo pamiętniki paska tkwi źródło inspiracji Sienkiewicza też ostry tekst też są przepuszczane przez pewien filtr CCC c co nie jest w ogóle nie dziwi bo kto chce przed cokolwiek uczył się gdzieś tego pisania i ma świadomość jakiejś tradycji literackiej, która wtedy przemawia właśnie w barze ton, że ustawa nie jest historykiem w sensie takim żal, że nie, tak więc wasze historycznie nie mamy nie mamy warsztatu narzędzi także z, a mamy już wtedy, ale sama nie jest reprezentantem tej nauki, aczkolwiek wydaje się, że ją znak, że znała kroniki Rafał poza tym jak ktoś, kto żyje kilkadziesiąt lat takiego sam jest można powiedzieć kroniką w tym sensie, że dużo widział i i ma bardzo szeroki kontekst prawda tego nie napisały na łożu śmierci można powiedzieć dali się jako już jako człowiek dojrzały przy czym ja mówiłem tutaj o tym, że jego interesuje głównie natura ludzka, ale to on też to się wszystko wiąże te nie muszę poruszyć 1 głęboki temat z dnia nie będzie oczywiście nie będę mógł ligowej zbyt głęboko, ale już od dziewiątego wieku nadwozie, a basy dum w Bagdadzie tworzy się pewien szczególny sposób pisania literatury, który przetrwał właściwie całą epokę klasyczną co się nazywa w Polskiej terminologii logistycznej niezbyt ten termin lubię jak nazwać literaturą, a w ową, adaptując to znaczy wyrafinowani dobre wychowanie wykształcenie i to jest literatura, która ma za zadanie wykształcić i jednocześnie wychować wyrafinowanie w pewnym sensie czytelnika ma dostarczać wiedzy o świecie, ale jednocześnie ma go zabawiać nic to ta nie może być nudne, więc z tym musi być jak najbardziej elegancki i co sama spełnia re i jak najbardziej wyszukane słowa, choć one miały być trudne, jeżeli używamy takich słów to jednocześnie czytelnika zasób słów rośnie i to co piszę sama rzeczywiście spełniam kryteria tego wielkiego projektu, który wie rusza już dziewiątym wieku, który jest tu projektem literatury kształcącej bon i pisze elegancko właśnie i stara się tego czytelnika zabawiać gdzieś z nimi dykteryjki sami go nie nudzić prawda ojczyzna to to depilacji właśni COS jest skandaliczny praktykach medycznych franków, a jednocześnie stara się im przemycić można powiedzieć wiedzy o świecie wiedzy o tych franka o ich naturze czy w ogóle o naturze człowieka, która jest na tyle złożona, że w, że nawet tacy Frankowi, którzy opuszczają żony do łaźni na tym świecie właśnie w notach docentem w tym bardziej życzliwe w Krakowie pomimo tego, że u sama się z nimi przyjaźni otoczono no chyba trochę się obawiać ich kultury trochę lat jako takiej cywilizacji śmierci trochę tak może nie odpowiedzieć no powiedz coś o sprawach franków i zadziwiających osobliwą gościach ich rozumu w wojsku króla full kosy na funkie był pewien znakomity rycerz Franciszki, który przybył z kraju, by odbyć pielgrzymkę i powrócić tam zaprzyjaźnił się ze mną stał się nieodłącznym moim towarzyszem i mówił do mnie mój bracie łączyła serdeczna przyjaźń często przebywaliśmy ze sobą, kiedy postanowił on udać się w podróż morzem i powrócić do swego prawa kraju rzekł do mnie bracie mój wracam do swojego kraju i chciałbym, abyś posłał ze mną swego syna niech on popatrzy na naszych rycerzy i nauczyć rozumu oraz rycerskich zwyczajów w a gdy kiedyś powróci stanie się przykładem rozumnego człowieka za nimi te słowa, które nie mogły pochodzić z mądrych głowę i symboli był w tym czasie ze mną i miał 14 lat, gdyby nawet dostać się do niewoli to niewola nie wyrządziła było takiej krzywdy jak wyjazd do krainy z franków odpowiedziałem jednak przysięgam na twoje życie ja sam o tym, myślałem, lecz wstrzymuję nie jest od tego fakt, że jego babka, a moja matka kocha go tak bardzo, że nie pozwoliła mu nawet jechać ze mną, dopóki nie dostała ode mnie przyrzeczenia, że przywiązanym do niej z powrotem NATO on rzekł twoja matka jeszcze żyje od nowego tak on NATO potwierdził, więc nie czy nic wbrew jej woli co ustawy, który rości sobie jak kasyna do franków w Wiśle to po prostu chcą go tak z 2 generuje tak jest po jego trupie, że dekada stąd bliżej gorączkowo szuka wymówki, żeby nie obrazić franka, a jest piękna historia bardzo dziękuję za przypomnienie, bo to pokazuje, że jednak pewne zderzenie cywilizacji jest, bo ten frank to proponuje w dobrej wierze i to jest honor przecież to jest praktyka ze średniowiecznej Europy tak może on rzeczywiście uważa swoją cywilizacji za wyższą jeśli możesz także dowody syna wrócili być przykładem jak żyć prawda dla dla muzułmanów robot będzie znał cywilizację franki skończyli tą lepszą, ale jednocześnie to jest honor, bo to, by byłby jego honorowym gościem na dworzec w przecież to się do królów Nana Nana na dwory wysyłało średniowiecznej Europie właśnie w celach edukacji 333 czy jako znak bliskich związków danego rodu z królem, więc frank wydaje mi się próbował wyrządzić ustami wielką uprzejmość wielki honor natomiast sama tego kompletnie nie rozumiem dla niego to był jakiś absurd to tak jak wysłać ci w Sydney okolicę Alfa Centauri bez bez widocznego powodu czy bez smyczy bez dobrego powodu tutaj są degenerację oczywiście nie wolałaby, mówi że dzieła mniej szkody, bo tam przesiąknie rzeczywiście jest ten jest ten aspekt czy rzeczywiście przyjaźnimy się ale kiedy trzeba walczyć to walczymy, a jednocześnie dbamy o o własną tożsamość każdy, kto niedawno przybył z kraju franków odróżnia się gorszymi obyczajami od tych, którzy już zadomowili się w tym kraju inżynierze z muzułmanami tak to jest Samary Dwór prawda, że to nie muzułmanin skorzysta z tego, że będzie u franków tylko wręcz przeciwnie Frankowi korzystają z tego, że są muzułmanów na tor tor to rzeczywiście to jest taka refleksja kulturowa moda, ale cóż można powiedzieć bez niej bez żadnego aparatu czy są w myśl muzułmańskiej taki aparat z zaproponuję jako pierwszy chyba dopiero wspomniany ibn Chaldun, który zacznie się w piętnastym wieku w noc w i wreszcie pod koniec czternastego pisać kronikę rzeczywiście jako studium kultury prawda będzie Nike zacznie od ogólnej refleksji, a społeczeństwem, a sama tego nie będzie mnie czy niszą nie jest historykiem no ale sam widzi jako człowiek wyrafinowanej gruntownie wykształcony, że coś narzeczy jest, że ma okazję poznać obcą kulturę dogłębniej stała się o jakieś konkluzje ogólne prawda co jest lepsze nasza kultura czy ich przyczyn to jeszcze pozbawiony tego pesymizmu, który przyjedzie z innych hal dumnymi w ogóle epokach późniejszych, kiedy chrześcijaństwo będzie dominować politycznie i nie jest późniejsi autorzy tekstu czternastego wiek zaczął zastanawiać czy my na pewno wszystko robimy dobrze, zwłaszcza położyć Bagdadu przez Mongołów 1200 pięćdziesiątym ósmy natomiast ustawa jest w momencie, kiedy lista jest na fali wznoszącej pod koniec życia będziemy nie będzie naocznym świadkiem, ale będzie jeszcze dożyję czasów, kiedy Jerozolima frant iska upadnie i kiedy Saladyn odbierze w 1100 osiemdziesiątym siódmym roku Jerozolimy w salach Deng, który go próbował chyba starzy z gór wielokrotnie zgładzić, ale nie udało się i w końcu tam dał się ze stalowym to nie jest to trzeba też, że to nie jest człowiek z epoki u samych same za pokolenie wcześniejsze jej, w jakich dochodzi do jak wy no dojście do znaczenia Saladyna, kiedy one ze szczytu potęgi co to to to sama się zbliża do końca swojego życia no i jeszcze jeszcze jest na kartach pamiętnika wymieniony jest rzeczywiście jesteśmy w punkcie takiego przesilenia na bliskim Wschodzie Salim to ten głaz Błażejem opowiadał mi otwarły łaźnie w ale ma ara, aby żyć z jej dochodów pewnego razu przyszedł do łaźni rycerz franki niski, a oni nie pochwalają takich, którzy będąc właśnie owijają się wokół bioder chustą wyciągnął, więc rękę i zerwał moją chustą z bioder i rzucił ją zobaczył mnie nago, a ja właśnie ogoliła sobie niedawno Kubis i rzekł do mnie solidnie zbliża się do niego on położył rękę na moim publicznie, że są linie to wspaniałe przysięgam na prawdziwość mojej religii zrób im nie to samo i położy się na plecy ogolił go on wyciągnął rękę po gładzi to miejsce, w którym przedtem miał coś, jakby brodę i że są linie zaklinał się na prawdziwość swojej religii zrób to samo damie, a Majdan ma to ich języku znaczy pani miał on, więc na myśli swoją żonę za namową swego Sługi powiedział mu powiedz pani, aby tu przyszła sługa posiać przyprowadził ją i wprowadził do łaźni ona położyła się na plecach, a rycerz Jakub zrobi to co mnie zrobiłeś, więc ogolił jej włosy jej mąż siedział spoglądał na mnie potem podziękował mi zapłaci odpowiednio za moje usługi oraz właśnie taki staż, jakim czy też dyrektor teatru nie był sama, bo on cytuje rzeczywiście jak kogoś komu to opowiadał, czyli jakieś profesjonalnego Łaś 1 natomiast rzeczywiście na to jest na tyle absurdalny, że warto to w księdze pouczających przykładów jest zamieścić prawda czy czy w takim pamiętników, bo to jest rzeczywiście w oczach w oczach w samej podejrzane zgoła Żywnego też w ogóle muzułmanów to jest zupełna transgresje jeżdżą nawet dzisiaj by to było przecież z podejrzewam, że nawet na Zachodzie byty w tym w kulturze muzułmańskiej, żeby to było ich zarząd ryzyko, że zachodnia niemuzułmańskich też, by się znalazły osoby, które w, którym się to przecież nie podobało i uważały za dziwne natomiast Otóż jest jakby obopólne zdziwienie, bo zdrowo, bo w szranki z Gillian samym faktem, gdy praktyki depilacji na bliskim Wschodzie na k z kolei muzułmanie przeżywają szok nie wtedy, kiedy on się karze wydech pilnować, bo to jest jakby nic jeszcze dopuszczalne jest przeprowadzenie żony jeszcze siedzenie tam spokojniej nie nie odczuwanie z tego powodu żadnego przejdzie do rocznego dyskomfortu czy dyshonor to jest coś co rzeczywiście jej dziwić fascynująca książka polecamy Kita, ale i Tribal, czyli księga pouczających przykładów dzieło Osamy ibn mu Dzidzia w tłumaczeniu Józefa Bielawskiego proszę szukać w bibliotekach antykwariatach pewnie z online nowo w różnych miejscach innych bardzo dziękuje im dojazd jest państwa moim gościem był dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a realizowało Adam Szurlej dobra w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!