REKLAMA

Katolicy przeciw dyskryminacji osób LGBT. Rozmowa z dr Dominiką Kozłowską

OFF Czarek
Data emisji:
2016-12-14 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek to jest zadanie czeka krakowski program Owczarek państwo mają właśnie jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak dzień dobry witam serdecznie pani redaktor dzień dobry witam pana witam państwa słuchaczy Radia TOK FM najnowszy najnowsze wydanie miesięcznika to te grudniowe, ale chciałbym widzieć wrócić do listopadowego na wydanie miesięcznika znak, bo tam bardzo interesujący tekst pani autorstwa, który niejako Rozwiń » podsumowywał kampanie, o których dzisiaj będziemy rozmawiać m. in. tekst zatytułowany przeci w dyskryminacji w Lidzie tego taksówek pytania pani czy osoby homoseksualne są w Polsce dyskryminowane ze względu na orientację postawa katolików się do tego przyczynia i czego dowiedzieliśmy się po zakończeniu kampanii społecznej przekażmy sobie znak pokoju, że ta kampania odniosła sukces chociażby, dlatego że no właśnie żonie słyszeliśmy tak to ona nie podzieliła społeczeństwo, ale przynajmniej przebiła się do świadomości z społecznej zapewne mówienie jest aktualne wydanie ale, ale temat myślę, że był jest im przez jeszcze jakiś czas mam nadzieję, że jak najkrótszy, ale pewnie długo będzie w naszym kraju aktualny czyli jaki jak jak postawa katolików w Polsce przekłada się na czy czy wpływa na dyskryminację osób homoseksualnych zaczniemy może inni od takiego drobiazgu to znaczy powiedział pan redaktor żona podzieliła społeczeństwo w mojej opinii ona ujawniła istniejące podziały tak i dlatego uważam, że to jest bardzo duży sukces tej kampanii to znaczy ta kampania społeczna przekażmy sobie znak pokoju od początku do końca była robiona i wiem, że organizatorzy dokładali bardzo dużo starań, żeby ją właśnie zrobić taki sposób, żeby ona nie dzieliła nie wywoływała jakiś czas dodatkowych napięć społecznych nie wprowadzała tematów, które mogą wywołać dodatkowe kontrowersje natomiast byliśmy świadomi mówię tutaj także o mnie jako osobie, która w tej kampanii była zaangażowana, ponieważ ich jak byłam wśród osób, które opowiadały też o swojej historii spotkania z osobami LGBT w filmie, który towarzyszył kampanii społecznej więc, jakby w mojej ocenie właśnie to należy uznać za ich sukces znaczy, że ona jednak robiona była w taki sposób, że była zorientowana na bardzo pozytywne cele natomiast, że ujawniła istniejące podziały, które w dużej mierze winno to co ujawniła ujawniła istniejące podziały polityczne to znaczy, jakby dla mnie bardzo pozytywnym doświadczeniem było to, że tzw. zwykli ludzie co cokolwiek by się pod tą kategorią ukryła zaraz możesz czy powiemy co się kryje odbierali to działanie jednak bardzo pozytywnie tak to znaczy że, że to jest właściwie mówienie, że nadszedł, gdy do nas docierały takie głosy, że bardzo dobrze, że ktoś o tym, powiedział, że ktoś pokazał ten gest przekazywania sobie znaku pokoju z osobami homoseksualnymi mimo, że to było jakoś społecznie potrzebne znaczy właśnie takie działanie, które trochę zmniejsza społeczne napięcia natomiast te podziały, które ujawniła to oczywiście zaktywizował na tych, którzy uważam przede wszystkim innym też takich powodów politycznych czy światopoglądowych, a uważam nie do końca religijnych po prostu są przeciwko i są zwolennikami tezy, z którą ja też w tym tekście, o którym pan redaktor mówi staram się ostro polemizować znaczy tezy o tym z nami obecności propagandy homoseksualnej w Polskim życiu publicznym to co to, o czym też ja w trakcie tej kampanii mówiłam też w tym tekście w miesięczniku znak powtarzałam to znaczy sił próbował rozbroić czym jest ta tzw. propaganda homoseksualna, która niektórych publicystów, zwłaszcza prawicowych bardzo oburza i zadawałam pytanie, dlaczego ich oburza jakaś domniemana propaganda natomiast nie oburzają ich po prostu akty nienawiści czy mowa nienawiści skierowana pod adresem osób homoseksualnych czy nawet szerzej osób LGBT, bo n p . jednak bardzo duża część, jakby ruchy nienawiści skierowana jest wobec osób transpłciowych właściwie, odkąd o problemach osób transpłciowych czy to właśnie też za sprawą KPH 3 nie wiem no co prawda, jakby pokazania się jakiegoś Kamminke aut takich osób w przestrzeni publicznej zaczęła być mowa w gotowości UK ujawniły się wtedy bardzo negatywne społeczne stereotypy i właściwie też brak wiedzy nietolerancji no, więc wydaje mi się że, żeby warto mieć to w sumie na uwadze, że jednak cel tej kampanii i efekty tej kampanii uważam, że były właśnie pozytywne jeśli chodzi o po prostu efekt społeczny tak ostatecznie celem kampanii jest pewna zmiana nastawienia społecznego, a niekoniecznie prawda godzenie polityków czy publicystów zajmujących się polityką sprzecznych opcji znak było 1 z filarów tej kadry Health Care act z filarów tej kampanii myślę sobie, że pewnie miała pani zespół redakcyjny jakąś wizję tego co się wydarzy tak toczy się projektujemy sobie pewne rzeczy one albo tak się potoczą jak nam się wydawało zupełnie inaczej, czyli o tym, czym jest kampania społeczna przed chwilą mówiliśmy o pewnych oczekiwaniach właśnie zmiany o tym, mówiliśmy zastanawiają się, jakie były tanie odczucia po zakończeniu dla mnie takim największym najdziwniejsze może w rezultatem tej kampanii było to, że 1 z podmiotów, do których ten przekaz plus skierowany zdecydował się z tej gry wypisać powiedział myślę o kościele o hierarchach, którzy podzielili to sobie gadać umywa się nie są w tym brać udziału w czasie taki, że w ogóle nie chce się wypowiadać to jest we mgle zostawała baba w ciszy sami to jest duży temat właściwie należałoby tutaj powiedzieć o 2 rzeczach jeśli chodzi o sam przebieg scenariusza to wydarzyło się mniej więcej to co przypuszczałem, że może się wydarzyć z pominięciem stanowiska czy tego głosu listu prezydium Episkopatu Polski, którego do głosu, ale jednak myślę, że te, że te ostatnie słowa on o tym, że katolicy nie powinni prawda tego typu działań wspierać wydaje mi się, że po prostu w mojej przechodzenie prezydium nie miało pełnej wiedzy na temat celów tej kampanii i właśnie tego czemu ona służyła natomiast stanowisko chyba raczej wypływało z rzeczy, które ja oceniam jako o drugoplanowe to znaczy to stanowisko podobnie jak przypuszczam stanowisko kardynała Dziwisza wynikało przede wszystkim byłaby odpowiedział nam źródła finansowania tej kampanii i pewną ogólną nieufność co do współpracy z organizacjami, które nie są organizacjami katolickimi czy myślę tutaj i LO KPCh to znaczy ja to jednak oceniam także, o ile jednak środowiskami czy feministyczne czy właśnie działające na tym polu anty dyskryminacyjnym Musioł uważam pokonywać jakieś swoje nieuchronne uprzedzenia, żeby podjąć współpracę z organizacjami środowiskami katolickimi i często, jakby cieszą mnie takie projekty, w których te uprzedzenia udaje się pokonywać zrobić coś wspólnie i myślę, że to jest bardzo dużym sukcesem, że wiary i Tęczy, czyli wspólnocie chrześcijan LGBT udało się zrobić właśnie coś wspólnie m. in . z KTH w klasie to niesamowicie zaangażowała i udało się pozyskać właśnie to wsparcie w postaci patronatów redakcji takich jak właśnie tygodnik więź znak i wydaje mi się, że po prostu nie było, jakby tak tak po tego samego ruchu po drugiej stronie to znaczy, jakby przyjęcia tego co jest częścią jawnego oficjalnego przekazu bez, jakby doszukiwania się jakichś dodatkowych ukrytych lamp remont drugiego dna znaczy, jakby wprost o tym drugim nie pisał Marcin Przeciszewski mówiąc, jakby wpisując scenariusz tej kampanii masz, jakby w samej kampanii nic nie można było zarzucić, tak więc jakby to stanowisko motywowane było tym należy przecież wiadomo, że my dzisiaj mówimy o szacunku tolerancji, a skończy się tak jak się to skończyło w Irlandii prawda, gdzie odbyło się referendum dotyczące małż uznania małżeństw homoseksualnych, a wcześniej, ale prawda zostały uznane cywilne związki partnerskie osób tej samej płci i przecież wiadomo, że chodzi o to samo no i a i to jest jakby trudne, dlatego że tutaj, jakby zgubiło się też to, że jednak te głosy, które w ramach kampanii się pojawiały były głosami z bardzo różnych światów i myślę, gdyby każdego z nas wprost zapytać o jego poglądy właśnie temat nie wiem związków partnerskich małżeńst w prawa do adopcji to pewnie te głosy, by się bardzo różnie rozkładały wśród uczestników tak tej i nawet pewnie wśród samych członków wiary IT czy te stanowiska są dosyć różne instruktaż i gdyby to nie o tym, była mowa w temat bardzo obszerny, więc proponuję byśmy do pozostałych jego towar rozdziałów powrócili po informacjach Radia TOK FM informacje za kilka minut o godzinie 1120 państwach UE gościem ze studia Radia TOK FM w Krakowie z dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak informacje po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program Owczarek to jest krakowskie wydanie programu studio dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak w listopadowym wydaniu, czyli przedostatnim wydaniu miesięcznika interesujący tekst przeci w dyskryminacji autorstwa Dominiki Kozłowskiej, która podsumowuje w pewnym sensie 3 zbiera argumenty różnych stron po zakończeniu kampanii społecznej przekażmy sobie znak pokoju przed przed informacjami rozmawialiśmy o tych scenariuszach, których się spodziewam się nie spodziewałam i właściwie druga rzecz, której trzeba powiedzieć co znaczy ni żeliwa faktycznie to stanowisko prezydium, w którym była mowa o tym, że w tego typu działania wzywające de facto do czegoś co też całym tym mieście prezydium zostało podtrzymane, czyli jednak budowania kultury szacunku wobec osób LGBT inna, jeżeli to katolicy nie powinni się angażować się to moim największym rozczarowaniem było jednak to co nastąpiło po kampanii, czyli wizyta w Paula Camerona, w którym jest psychologiem w amerykańskim zresztą wykluczonym już właściwie 20 czy blisko 30 lat temu z obu tych najważniejszych amerykańskich towarzystw skupiających rad psychologów czy reprezentujących środowiska psychologów właśnie wykluczony z powodu zarzutów odnośnie do nierzetelności prowadzonych przez niego badań i właściwie odpowiedział na naszą kampanię była właśnie wizyta u nich Paula Camerona w Polsce, który przyjechał tutaj i właśnie na zaproszenie fundacji IAR Kai Godek i jej objechał kilka miast w Polsce ze swoimi prelekcjami na temat homoseksualizmu ja nie będę może szerzej rozwijać jego poglądów na temat, jakby tego czym jest homoseksualizm mierz poziom wzrostu nie powinno się takich treści jakoś powielać się i jej zbyt słaby o nich mówić, bo zawsze ma to jednak jakiś taki performance w prawdę ja, a firma tylnych charakter natomiast sam człowiek reprezentuje, jakby wizję całkowicie sprzeczną z wszystkimi wartościami, które można, by uznać za chrześcijański łącznie z tym, że prawda w 1 z wywiadów powiedział, że nie wykluczam pan, jakby możliwości że, choć sam nie jest przecież zwolennikiem kary śmierci nie wyklucza prawda takiego rozwiązania w prawodawstwie jeśli chodzi o osoby homoseksualne prawda jest zwolennikiem właśnie terapii mających na czele Ignacy na celu leczenie homoseksualizmu i t d . i t d . znaczy właściwie reprezentuje bardzo o takie Homo i ksenofobiczne poglądy, którym to wykładem towarzyszyła również taka objazdowa zwykły wystawa stop dyskryminacji i trzeba powiedzieć, że właściwie to jest już jego kolejna wizyta w Polsce, której właśnie towarzyszy co jeszcze myśmy się nie spotkali tak to znaczy Paul Cameron miał spotkanie m. in . w sekretariacie Episkopatu Polski miał wykład w sejmie miał spotkanie w archidiecezji warszawsko-praskiej miał wsparcie katolickiego tygodnika idziemy różne portale np. pecha 24, które w nazwie są chrześcijańskie głośno o tej zasadzie w CHF głośno o tej wizycie pisały w takim znaczeniu afirmatywny co więcej 1 z takich broszur napisany przez Paula Camerona kilka lat temu została nim przetłumaczona przez fundację imienia Piotra skargi fundacji, która wg nazwy statutu buduje kulturę chrześcijańską w Polsce i rozesłana do blisko 20  000 szkół co spotkało się na szczęście wtedy z interwencją u Rzecznika Praw Obywatelskich, żeby te broszury wycofać, bo one po prostu on naprawdę zawierały stek uprzedzeń i właściwie nieprawdziwych w świetle obecnej wiedzy psychologicznej czy medycznej informacji no i teraz właściwie pytanie brzmi czy to jest to co katolicy powinni wspierać i wydaje mi się, że Zielińscy tar ta cała ta ta wizyta stała się jakimś dodatkowym argumentem na rzecz jednak potrzeby takich kampanii jak nasza i właściwie szukania jednak jak najszerszego grona sojuszników no bo nie musiałby dodawać, że z kolei to działanie nie spotkało się z żadnym listem prawda 333 głosy ze strony prezydium Episkopatu wręcz przeciwnie tak tutaj po prostu towarzyszyło temu milczenie, które biorąc pod uwagę, że jednak był przyjmowany także na salonach takich instytucjonalnych nogi był traktowany jako to co co kościół w Polsce wspiera tak nie wiem czy to jest dobry trop poletek mam wrażenie, że z z wydania na wydanie koszt rośnie pani rozczarowanie komisja episkopatów oraz nie to nie jest to nie jest chyba dobry trop, bo jednak staram się w moich ocen w okresie od oczekiwań to pana nie mniej mnie nie chce powiedzieć, że to jest jakaś ocena, która staje się coraz bardziej negatywna tylko bardziej myślę o jakichś takich oczekiwaniach dotyczących zabrania głosu szczególnie w takich czasach, które są bardzo niejasne tak, bo dziś, kiedy wszystko jest jasne wiemy, gdzie jest światło widzieć ciemność to być może wtedy nawet głosu nie potrzeba, bo mamy kierunki wyznaczone czy wskazany, ale w momentach, kiedy no właśnie projekt może jednak czuć zagubione z różnych powodów, których spełnienie trzeba tutaj przytaczać, ale chociażby właśnie wielość opinii, jaka jest pojawiający się nowe kwestie, które nie były kwestiami, bo nie istniały technologie lat temu 2030 i 6 osób wierzących czy też jakieś negatywne zjawiska trwają 6 osób wierzących w takich trudnych momentach głos Pasterza głos z przewodnika jest czymś ważnym także, by on był wyraźny, żeby on był zdecydowany, żeby on był przemyślany i oczywiście, że takiego się pojawia to możemy się zastanawiać analizować krytykować popierać, ale się pojawia mam wrażenie, że jeżeli chodzi o głos Episkopatu to on nie pojawia się chyba aż tak częste były właśnie pani oczekiwała na 3 w myśl, że są wały w Gryfinie złożyła dziękuje przeprasza, gdy rzeczy uważam że, że są, że faktycznie jest także zmienia się bardzo kontekst społeczny polityczny w takim znaczeniu że, gdyby pojawiają się pytania o pewne pryncypia np. nie wiem fundamenty na czym się opierają fundamenty polskiej demokracji i jeżeli wśród katolików do czego Episkopat zawsze wzywał obywatelskiego o prawda zaangażowania, która ma wypływać prawda z wiary i być właśnie tym przejawem zaangażowania społecznego o członków chociażby wspólnoty rzymskokatolickiej, jeżeli pojawia się inny rzeczywiście jakieś poczucie, że te fundamenty pytania tak czy te fundamenty, aby na pewno są nadal solidne czy nie są pod kopiowane no to być może to jest albo pojawią się np. w samym kościele konkretne akty cenzury tutaj nawiązuję do znacznie wcześniejszych wydarzeń z rzadka zdjęcia tekstu Henryka Woźniakowskiego złamane i Europę w ułan periodyku Koneser, czyli organu takiej komisji Europejskiej biskupów co również wiemy, że było o ten akt cenzury zdjęcia tego tekstu krytycznym krytycznie opisującego sytuację polityczną w Polsce jest wtedy jakby dokonało się z inicjatywy prezydium polskiego Episkopatu, tak więc więc, jakby już wtedy zaczęły się pojawiać pytania i pewien głos, na który szczerze mówiąc ja liczyłam, ponieważ dno też w takich momentach, kiedy właściwie na nowo orientujemy kierunki tak znaczy bo, bo to co jakby dzieje się w Polsce od ich ponad roku to mam wrażenie jest bardzo głęboka reorientacji kierunków n p . w kierunku nie wiem proeuropejskiego związanego z integracją pewnych kierunków też zmian społecznych, które były w moim odczuciu pewnego rodzaju społecznym konsensusem tak również konsensusem, w którym którego kształtowaniu kościół rzymskokatolicki brał udział i ja, jakby na to patrzy z takiej perspektywy czysto zewnętrznej analityka, który czym analityczki która, jakby zajmuje się relacjami kościół państwo, jakby analizowaniem też postawy kościoła jako o właściwie ważnego ciała też kształtującego życie publicznej uważam, że tych kilka wydarzeń to znaczy wywołanie tak naprawdę sporu po raz kolejny o prawa reprodukcyjne do czego przyczynił się list prezydium jeszcze sprzed wakacji, w którym który de facto wtedy wsparł tą inicjatywę ustawodawczą ordo iuris i tak naprawdę wzywał też potężny zamęt tak, dlatego że istniejące rozwiązania bardzo wielu katolików w Polsce po prostu popiera, tak więc potem z kolei Episkopat czy prezydium zaczęło się jakoś z tego wycofywać, ale już za późno tak, bo mleko się rozlało i właściwie, jakby kolejna odsłona sporu, a aborcyjnych się w Polsce to czy, tak więc jakby został włożony kij w mrowisko, a ludzie no jednak nie da się tego tak właściwie łatwo zamknąć Żyd ostatnie protesty Andy wszystkie czarne dni w Polsce to tylko prawda były napędzane poprzez udział środowisk feministycznych myślę, że są bardzo wiele by tak, by kobiet, które również na co dzień są katolikami po prostu ma jakby mówi, że ma już przy tej sytuacji to koszty takiego, jakby instrumentalnego właściwie wykorzystywania ich tak w jakiś grze politycznej więc, jakby najpierw ten brak głos w obronie demokracji teraz właśnie jakiś takie bez liczenia chyba konsekwencji społecznych rozdrobnienie sporu aborcyjnego poprzez właśnie w tym wsparcie tych projektów no jednak jakiś prawda milczenie wobec tej chociażby wizyty Paula Camerona, o których mówiłam i wreszcie najważniejsza rzecz czwarta, czyli jednak torze w życiu publicznym coś co do tej pory było na marginesie czy jednak jakiś taki pogląd nacjonalistyczne Jan, a które były w Polsce oczywiście obecny, ale zawsze były traktowane jako margines, a teraz imię tzw. pluralizmu one są po prostu stawiane w pewnym miejscu nie debaty i tutaj też mam wrażenie, że to stanowisko takie, że te głosy prezydium była zbyt delikatne, że tutaj my wspieramy patriotyzm nacjonalizm to jest coś innego, ale właściwie, a takiego zdecydowanego głosu potępienia tych aktów, które wiążą się też po prostu bardzo konkretnym instrumentalnym wykorzystaniem religii prawda do takich celów jakiegoś budowania jakiejś wizji wielkiej Polski katolickiej takiej i temu trzeba zresztą, jakby cały finał historii księdza Międlara bieg w soczewce skupia właśnie brak tego zdecydowania, więc w tym sensie ciemni, choć jakiś moje wie pan intencje nadzieje oczekiwania tylko prostych biedaków trzeźwą ocenę, jakby z i zagrożeń, które wydaje mi się, że w ślad, ale też drogi jak wybudowania pewnych konsensusu w pro Europejskiego pro demokratycznego czy nawet tego o obecnego kompromisu aborcyjnego, którego budowaniem władze instytucjonalne kościoła były zaangażowane w nową jakość tutaj widzę po prostu nagrodzeni konsekwencje w tym momencie w post A 3 może nie niekonsekwencję opowiedzieliśmy o tym, że jesteśmy w momencie reorientacji pewnych właśnie fundamentalnych kierunków i teraz moje pytanie, które zadaje głośno brzmi czy po prostu prezydium Episkopatu też, jakby wspiera reorientacji tych kierunków tak to nasze rozmowy wrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje, że kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwem gościem jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak informacje po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program off czarek to zadanie krakowskie programu państwo moim gościem ze studia Radia TOK FM w Krakowie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak, która wcześniej na łamach miesięcznika znak listopadowym wydaniu dzisiaj w programie Owczarek podsumowuje kampanię społeczną przekażmy sobie znak pokoju mówiliśmy o Episkopat się trochę, ale zastanawiam się, że się do pro podaż, która zacznie też nabór do do dos bardziej się do życzenia do bardziej zwyczajnych ludzi, jakie głosy z różnych stron wskutek tego powód, by pozbyć chwalący ganiąc kampanie innych czegoś pani dowiedziała, jaki obraz, który utworzył się po wysłuchaniu tych wszystkich głosu została sieć znowuż doby spodziewany czy niespodziewane głosy tyscy na czym się obraz, jaki się z tego wyłonił to jest on nie dał jednoznacznej odpowiedzi raz gorzej i Podziel się takim moim osobistym dylematem, bo oczywiście nic dla większości osób, które ja znam go da się redakcja kampanie wsparła jednomyślnie i sądzę, że to, o czym kampanii była ruchowa jest jakby w najgłębszym przekonaniem każdy każdego z nas więcej, by w naszym gronie nie było kontrowersji w gronie naszych współpracowników czy pewnie dla wielu naszych Czytelników toteż, jakby treści tej kampanii są wręcz być czymś oczywistym prawda to znaczy takim mówieniem o sprawach, o których może mu się za rzadko, ale też, jakby w gronie moich, jakby ludzi, których znam twarzą w twarz pewnie tych kontrowersji tych kontrowersji było było mniej natomiast, że się trochę się osobiście zastanawiam i ta jest jakiś mojej mój dylemat czy czytam właściwie większość dostępnych badań przede wszystkim sobą osób wydaje mi się żony są takie przez to, że są robione systematycznie i można śledzić wg określonej metodologii można śledzić rozwój tych badań od lat dziewięćdziesiątych no to właśnie moje pytanie brzmi, jakie tak naprawdę jest społeczeństwo polskie jeśli chodzi o jego poglądy właśnie na temat rodziny czym jest rodzina właśnie formy związków, które Polacy przyjmują akceptują, z którymi czują się dobrze właściwie, jaka jest faktyczna też dynamika zmian społecznych zachodzących w Polsce to jest jakby dla mnie punkt dajmy się, że jakiś, jakie trafne uchwycenie tego naprawdę jest bardzo ważne bo, żeby też, jakby właśnie rozumie się nasza takie zjawiska jak teraz też nagle potężna jednak potężny sprzeci w wobec mnie to właśnie z innej beczki prawda Annę tej proponowanej przez ordo iuris rozwiązań prawodawczych jeśli chodzi o kwestie związane z aborcją i szczerze mówiąc ja nie wiem, bo z 1 strony w jednak jest tak, że rzeź popatrzy na dynamikę zmian społecznych no to można powiedzieć, że coś takiego jak tradycyjny model rodziny staje się niż właściwie modelem może mniejszościowym, ale nawet, jeżeli jest pewnym ideałem życia to znaczy ideałem życia jest to, że jest związek kobiety i mężczyzny brak zagraża też zamiar ewentualny związek kobiety i mężczyzny na całe życie, ale nie tak tylko formalnie widziany tylko jako rzeczywiście jednak miłość, która potrafi trwać całe życie to oczywiście, by w badaniach tak tak rozumiane małżeństwo w zasadzie 99 % społeczeństwa niezmiennie w badaniach uznaje, że ich ideałem jest po prostu wierny związek oparty na miłości, w którym rodzą się dzieci i ludzie się kochają pod koniec życia tak samo mocne na początku się do szpitala stop analizuje, ale jednak tym tonie jest także Polakom się też poprzewracało w głowach prawda i nie wiem są jakimiś strasznymi relatywizm tam, że w wymiarze społecznym nagle po prostu marzą tylko obudowaniu przygodnych związków to na pewno nie natomiast z drugiej strony na pewno jest także bardzo wiele rzeczy tak, by wychodzi bądź nie wychodzi, ale te style życia faktyczne są coraz bardziej różnorodne i wydaje mi się taka jest moja ocena analizy tych różnych badań to znaczy, że zmiany, których doświadczają ludzie żyjący w heteroseksualnych związkach, które tak jak mówię czasami są związkiem partnerskim czasami małżeństwem sakramentalnym czasami małżeństwem nie sakramentalnym od początku, a czasami nie sakramentalnym, dlatego że te z drugiej albo trzeci związek czasami jest to związek jakiś patchworkowe jakkolwiek by to opisywać, ale te zmiany, które mu zachodzą w życiu ludzi żyjących w związkach heteroseksualnych też wpływają na ich większe zrozumienie i akceptację dla osób homoseksualnych i dla ich potrzeby tworzenia i życia w związku, a nawet adopcji dzieci przez takie pary homoseksualne bo kiedy się właśnie popatrzy na badania Cebo osób to rzeczywiście w okresie tego ostatnich 8 lat ta postawa społeczna się bardzo zwiększył odsetek osób traktujących jako rodziny np. parę osób tej samej płci i to jest tym zakresie wydaje się zmiana Jaś bramkę zmiana trwała 3 dni, ale na pewno są zmiana, którą możemy obserwować tylko wbrew temu co mówią zwolennicy tzw. propagandy homoseksualnej ja uważam, że właśnie kole, jakby zależność pomiędzy tymi obserwowanymi danymi czy postawami jest taka, że to zmiany, jakby w zachowaniach tak czy w życiu właśnie osób heteroseksualnych wpływają na ich większą tolerancję wobec osób homoseksualnych tak na kurz większą akceptację, że tych tzw. jak to mówi, a Chorwacja poz nadal na Franciszka sytuacji nieregularnych i wydaje mi się, że jest to kierunek, który w dno jest już krokiem nieuchronnym tak im i właściwie powinien nas cieszy dziś, że tak, jakby to takie napięcie społeczne które, które jest, która towarzyszy każdemu każdej społeczności konserwatywnej znaczy taki społeczności, która opiera się jednak na zasadach, że Okaj żyć po swojemu, byleby się z tym nie aż nie afiszował, ale to wywołuje bardzo duże dodatkowe napięcie społeczne i tak naprawdę ja oceniam, że to, że to napięcie z Polaków schodzi, jako że wasz nie mogą się afiszować zaś ulegnie też chce się pić, ale że nie musiał żyć jak mysz pod ziemię jak w ukryciu także, że to jest bardzo pozytywnie oceniam ten ten proces społeczny, dlatego że proszę zauważyć może się chodzi wysiedlono tych głosów takie głosy, które ja np. otrzymałam steki strony otwartych konserwatystów tak czy taki, jakby otwarty i osób otwartych o poglądach prawicowych to jest taki nie oni sobie żyją w tych związkach, byleby się z tym nie afiszowali niech ludzie prawda mają tam nie wiem żyją w jakiś nieregularnych sytuacjach rodzinnych, byleby się z tym nie afiszowali to znaczy, byleby nie stało się to jakąś uznaną społecznie formą życia tak, bo jak nie mówię oczywiście jakimś osobistym jakiś ekshibicjonizm mnie czekiści publicznych Kamminke auta tylko mówią o tym czy właśnie to co nie regularny jesteśmy w stanie uznać jako po prostu coś co ma swoją społeczną reprezentacji Chin w przestrzeni oficjalnej niech nikt widoczne będą te ust konserwatywne uznana tradycyjne wzorce tak tak i myślę, że Choto tak naprawdę toczy się spór to znaczy między tzw. otwartą prawicą prawda, bo oczywiście są także wydzielony Paul Cameron, którzy mówią nie znacie osoby homoseksualne czy leczyć albo zamykać więzienia albo w ogóle my jesteśmy w przededniu rozmowy o tym, że może rozwody należałoby być one powinny być może zakazane było, bo też przecież to jest coś co jest niezgodne z jakością rozumianą prawda wizją moralności zakazane czy czy karany tym razem ich odsetek tych ankiet wykrada myśl, a że małżeństwo jest wystarczającą karą z tak, że w remizie to jest jakiś bardzo ważny punkt, w którym powinniśmy jakoś tak może też jeszcze trochę wyraźniej przeanalizować to jest ciekawe, dlatego że, słysząc głosy, że przez przestrzeń publiczna ma być otwarta tylko dla tradycyjnych oficjalnych czy uznanych uzgodnionych modeli może zadać pytanie no dobrze, ale czy obecność innych modeli wzorców wyborów w przestrzeni publicznej faktycznie jest czymś niebezpiecznym dla dla tych uznanych za było to, że coś jest dostępne to nie znaczy, że zmiany mody tak, że natychmiast po to, sięgamy wydaje się, że chodzi o takie kształtowanie postaw moralnych w dowolnej wolny opcji, żeby wyznawcy tejże dokonywali pewnych wyborów, dlatego że mają takie przeświadczenie, a nie, dlatego że coś jest dostępne czy opłacalne tak stoczy ktoś, kto nie pali nie pije czynienie mięsa czy cokolwiek nie czyni tego tak, dlatego że miasto nie ma czy, że kiosk zamknięty tylko, dlatego że takiego dokonał wyboru, więc wydawałoby się, że wielość różnych opcji dostępność różnych opcji automatycznie, gdyby nie zachęca tylko pokazuje, że bardzo każdy może mieć inną drogę, ale ty wybierz tę, która do ciebie przemawia w PIT i tutaj wydaje się, że jeżeli chodzi o religijne organizacje NATO byłby pożądany jednak wybór tak znaczy co z tego, że aborcja jest legalna, jeżeli ktoś wierzy, że ona jest moralnie zła i czy decyduje się nigdy z tego nie korzystać tak, ale jest ktoś, kto nie podziela swych poglądów i niech on sobie korzysta ze swojej ścieżki bitrate tym właśnie wchodzimy też tak koło ścieżkę sporu tak naprawdę oddane i o wpły w tzw. czynników kulturowych, bo oczywiście na myśl, że z perspektywy takiej konserwatywnej argumentacji pojawia się właśnie zawsze argument o wpływie czy z pieniędzy rodowity Ślązak w Kopernik owi sławę czynników kulturowych na kształtowanie się, że nawet nie poglądów tylko zachowań i posta w tak przy czym innym dla mnie np. przerzucanie się tymi danymi chociażby na temat weźmy konkretny przykład, czyli mamy kraje, w których osoby homoseksualne mogą tworzyć związki partnerskie, których mogą zawierać związki określany nawet mianem małżeństwa tak mogą adoptować dzieci i teraz jakby przeanalizujemy czy liczba osób homoseksualnych prawda w tych społecznościach jest większa od tego przyjmowanego procenta dla danej populacji oczywiście, jeżeli ona się, jakby po dziś statystykach pojawia większa liczba chorych na szkodę wynika z tego, że z ościennych, że liczba zawieranych formalnie związków w kraju, w którym jest to legalne jest większa, dlatego że korzystają z tego obywatele z krajów ościennych tak czy tak samo nam Ian skale np. zabiegów aborcyjnych prawda w krajach, w których z Unii Europejskiej jest bardziej, że są bardziej przyjęte bardziej liberalne niż w Polsce rozwiązania wpływa również wpływają grosze te statystyki budują również Polki prawda 3 czy Polacy może powiedzmy tak, jeżeli przyjmujemy, że mężczyźni również tych decyzjach jednak jakoś partycypują, więc my też jesteśmy w tych statystykach obecni prawda Winston tt dane naprawdę trzeba w umiejętny sposób analizować natomiast moje osobiste stanowisko jest jednak takie, że też wydają się, że na kształtowanie się tych podstawowych wyborów n p . nie wiem orientacji psychoz seksualne jednak warunki kulturowe nie mają wpływu natomiast mają wpływ na to jak faktycznie te osoby się czują czy mają szansę właśnie przeżyć swoje życie w jakiś w miarę dojrzały sposób bardzo pani dziękuję dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak była państwem moim gościem Anny Anny tekst, o którym rozmawiamy znajdą państwo w listopadowym wydaniu miesięcznika znak teraz 3 grudnia, więc kolej łodzie łagodzi świąd w RPA 1 roku było o marnotrawstwie teraz jest teraz są politycy głodu bardzo dziękuję pani doktor informacja Radia TOK FM, że kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a w zrealizował Adam Szurlej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA