REKLAMA

Polska scena baletowa i operowa A.D. 2016. Rozmowa ze Sławomirem Pietrasem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-12-15 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z drze w w futbol w szklanych drzwiach Cezary łasiczka program o w czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj o wydanie poznańskie z naszego studia poznańskiego państwa i moim gościem jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych i baletowe dzień dobry panie dyrektorze w dzień dobry rok 2016 powoli zbliża się do końca pomyślał sobie, że warto spojrzeć na polską scenę operową chyba przede wszystkim, ale być Rozwiń » może też baletową i porozmawiać o tym co działo się, czego co się udało, czego w Polskim balecie brakuje Leigh być może jakiś perspektywy na kolejny rok czy kolejne lata pan oprócz tego, że przygląda się polskiej scenie operowej, toteż sporo podróży na świecie ma okazję uczestniczyć w wielu produkcjach w Europie 3 na świecie, więc to pan mam wrażenie szerszy ogląd, jakim był ten rok dla polskiego dla polskiej opery, jaki w ogóle był dla światowej opery w zacznę, od którego żeby namawiać wszystkich do myślenia i mówienia nie kategoriami trybu udało się albo kategoriami, że przygoda, jaką przeżywał w swoim zawodzie przede wszystkim żadna przygoda, bo jeżeli ktoś profesjonalnie podchodzi do swoich zadań i do swego życiorysu zawodowego to powinien wyrugować swe przygody wpływa też przygoda jest poważny, że legalnie natura to udało się w Polsce w ogóle ciągle coś się udaje części co się dzieje uda ale, przechodząc do bardziej ukrytego stwierdzenia te podsumowania szału i ciekawsze, jeżeli się czy nie w końcu sezonu życie artystyczne, a wasze życie teatralne, a wasze życie operowe, a nie zawsze da, a nie kończy się z rokiem kalendarzowym właściwie koniec roku kalendarzowego jest takim miejscem, gdzie w Polskim teatrze oprócz euro na świecie gra się z dziadkiem do orzechów dla dzieci, bo kolejka się zbliża a, a potem się, więc jakiś operetki lub galę Baran rozrywkowe z okazji nowego roku i karnawału i tak też w Polsce to wzrost takie poważne zakusy lub po ich los też poważne podsumowania to jest zwykle wiosna to zwykle czerwiec, kiedy kończy się, kiedy kończy się sezon to dobrze, ale wróciłem wrócimy do tego, aby coś powiedzieć o stanie polskiej sztuki operowej w końcu roku luty 2016 tutaj się od lat z wierzby, a ten świat budzi wiele wątpliwości i niepokojów z budynków czasem jest poprzez dekady wydarzeniami, które działają na odbiorców tej sztuki, bo przy pieniądzu ta sztuka jest w defensywie, a to dla mimo dość pokaźnej liczby teatrów operowych, a to, dlatego że we wszystkich tych latach jest bodaj w tej chwili 3 dychy 11 w Polsce ktoś powie Czechosłowacy są kilkakrotnie ty i terytorialnie ludnościowo mniejsza od Polski etap tych teatru jest około 15 jest bowiem dyskutować czy dyktatury dużo w Polsce otrzymało, ale Ole grają coraz mniej spektakli za czasów, w których ja się wychowałem przygotowane do zawodu, a drugą uprawiały uprawia go przez długo grało się tu w każdy wprowadzony przez siebie teatru do minimum 28 czasu 30 kilka spektakli wyniesie 3 teraz, jeżeli teraz wygrać dziś do 12 to uważam, że jest wspiął się i zorganizował przede wszystkim pod względem ekonomicznym to jest cała sfera sprawy ekologicznych, które stoją zupełnie na głowie, które pogrążają się, że dość polskiego teatru operowego, ale które nie powinny być przedmiotem interesującej dywagacji wobec szerokiej publiczności środki odbiorców ekipa radio TOK FM dla tylu latach co widzimy i dlatego lubimy się wypowiadać natomiast ta zadziwiająca liczba przedstawień powoduje usprawiedliwienie dla tych, którzy posługują się jakimiś pseudo produkcja mebli sprowadzają na 23 wykonania jakieś tytuły sklepowych znikają z repertuaru podłoża leżą kolosalne koszty, bo to nieprawda, że koprodukcja czasem obniżać koszty, ale generalnie koprodukcja wiem to dobrze, bo w wielu takich koprodukcji sam zrezygnowałem mówi o międzynarodowych, gdy w latach dotycząca mojej pracy, ale też sam namawiałem do koprodukcji tylko, że nie z Niemcami Francją 3 kibica jeszcze tylko w ramach koprodukcji z polskimi teatrami operowymi, aby Honda porozumiał się jada się poruszamy był taki kiedyś okres jest EVO bliźnich z zesłania targi w Bydgoszczy z Macieja Figasa w mówiliśmy o tym, żeby robić wspólne produkcje, które przez to będą artystycznie potężniejsze artystycznie ciekawsze, a w niewątpliwie w ramach krajowej koprodukcji obniżające koszty i to nawet obliczyliśmy, że do 30 % tylko się go niestety nie zawsze rozumne media, a w nich jest zawsze uczciwi dziennikarze zrobili je z całą kampanię przeciwko temu mojemu pomysłowi krzyżówkach wygięta zabawek do około produkcji, bo chce rządzić wszystkimi teatrami oczywiście, że nawet tak zaprzyjaźnieni partnerzy tego pobytu jak dyrektor Figas będę w Lisich jakoś ten zapał do w jego koprodukcji z głębi i do tego nie doszło, a szkoda, bo już dzisiaj po wielu latach byli przyzwyczajeni publiczność że, gdy liczy się do Poznania Wrocławia Ali do z Poznania do Bydgoszczy Łodzi wyścigowego tylko ten spektakl powinien wędrować wznowi działanie widza spektakl prawa, bo wycieczki oprowadzać 1 rzecz, ale sztuka operowa jest czymś takim co mieści się w terminarzu i obyczajowości 1 środowiska i się wsiada do tramwaju albo się aż do samochodu jeśli rada przedstawiła w mniejszym niż mieszka prawda, ale to to jest jedno zagadnienie wrócił do kogo koprodukcji międzynarodowych, ale powodują, że wydajemy masę pieniędzy i to wszystko nie pozostaje w stałym repertuarze wątpliwym, ale mniej satysfakcjonującym powodem do wymieniania przeze mnie takich takich rzeczy, które w momencie jest to od medalowych im za to krytykują jest fakt, że w takim teatrze tak wielki w Łodzi nawet Opera narodowa do jej ostatnio przez 15 lat teraz wielki w Poznaniu były takie pozycje repertuarowe przeze mnie wyprodukowanych do dzisiaj stoją w repertuarze, które podejrzewają podejrzewała ratują frekwencję, bo ich zastępców czy to jest dobrze też dobrze, bo Polska tradycja operowa mówi, że jeżeli szef działu wyprodukowało spektakl dobry, a obolałe wybity to trzeba grać latami obsady się wzbijają Ali spektakl zostanie Bodys trwały dorobek dasz uderzą w 22 i każdy dyrektor, który przychodzi po poprzednim zdejmuje wszystko, po czym po 23 latach zbiera to samo co tam zostawił bardzo czasu zupełnie przyzwoitym stanie jeszcze raz powtarzam z 1 strony narzekamy, że pieniędzy na uprawianie sztuki operowej jest mało, a z drugiej strony te pieniądze po prostu marnuje wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa i moim gościem jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych baletowych wracamy po informacjach Radia TOK FM Cezary łasiczka program off czarek to jest poznańskie wydanie państwa i moim gościem jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor teatrów operowych i baletowych przed informacjami twoje panno koprodukcjach koprodukcje międzynarodowe tych, o których mówisz, że to skoro 3 osoby produkują to było w wypadałoby obniżyć koszty o 23, a tymczasem wg pana takie koprodukcje nie tylko nie są tańsze, ale często droższe w przeciwieństwie do być może polskie koprodukcje, które by oszczędzały koszty to jest toczy ludność uczeń przed informacjami, ale proszę czas podsumowań w środku sezonu w podsumowaniu rocznych, a 3 sezon kończy się dopiero w połowie przyszłego roku to czy należy się cieszyć trzeba też się w 10 i to mówi Iza uważać co, więc dziwić, bo wiele scen operowych to nie jest olbrzymia ilość interesujących utalentowanych, a często absolutnie zapowiada szereg wybitnych śpiewaków operowych, które wypuszczają nasze uczelnie artystyczne podaż tych głosów znacznie przekracza ilość pracy, które z tych lat wszystkie teatry idąc za przykładem opery narodowej wyzbyły się o etatowych solistów to jest z grubsza rzecz biorąc ściśle niedopuszczalna Żubr, bo po to, aby śpiewać rozwinął się w gwiazdę operową albo w twarz wszechstronnego fachowca albo w człowieka, który dysponuje takimi umiejętnościami, jakiemu powinny wystarczyć do finałów wiele dróg karierę artystyczną powinien wychowywać się po dyplomie w zespole operowym nawet za towar lub pensję, ale w 1 zespole operowym jest kilka pokoleń artystów od, których może się nauczyć dużo więcej niż w systemie szkolenia konserwator 1, gdzie jeszcze 1 z Redy bufet teatralny, gdzie się w hotelu tego obyczaju teatralnego widzieliście wreszcie scena widownia dzisiaj wychodzi regularnie przed publiczność, zdobywając kwalifikacje i pokonując kolejne etapy swojego wykształcenia artystycznego uraz niestety śpiewacy, bo dyplomach siedzą w domu i bili opowiada, że wyjechali angażować się za granicę, bo takie opowiadania o tym w przeszłość moda dla Polaków zaangażowanych w obcych teatrach operowych do uzupełnienia tych rzeczy politycy już dawno minęła Bobby artystycznie zawsze byliśmy na tyle interesujący, że jak ktoś jest bagażownia bielskim teatrze operowym w Hamburgu lub gdy się do OFE lub da się tu zawsze dziś zapowiedział w 100 kilkadziesiąt zespołów operowych i wystarczało budy kwalifikacji także dla nas bardzo się dni nasi młodzi artyści mieli dał szansę to się skończyło teraz zachód wspiera innych biedaków ze Wschodu łatwiej jest Ukraińcowi łatwiej zostać ideowi jacyś Azja to jakimś innym nie będę wymieniał, żeby chronić to od połowy diety nie przypuszczał, że w Sobiborze przeciwko uchodźcom nie jestem entuzjastą uchodźców, bo uchodźcy artystycznych z Polski URE uratowali świat przeszli wróciła z powrotem i bardzo dobrze służy polskiej kulturze i gdyby nie to zjawisko uchodźstwa to odpowiedź brzmi nie zmarnowali tego wielkiego potencjału artystycznego, które dzięki szkolnictwu posiada polscy artyści do byle jaki produkcji operowych muszą ciągle być egzaminowani na tzw. przesłuchaniach i audycjach, bo jest grupa wyrusza, która już bez tych przesłuchań osiągnęła to taki status zawodowy, że jest angażowane, ale żadne z nich nie pracuje codziennie w teatrze studio, w którym się odbywa premiera pod jeszcze kilka spektakli kończy się Kopeksu daty te pieniądze nie są aż tak wysokie jak by się ich wydawało, bo mówi się tak, a w ci, którzy nie mają etatu w Dubaju spektakle, za które dostają wysokie honoraria płacone są wysokie od części mniej wysokie zaś dostają ani nie ma tych spektakli jak mówią mało graby to niemal ja bardzo ujmuje się od w różnych przejawach, bo ich działalności publicznej za sytuacją polskich artystów śpiewaków, którzy nawet nie mają popularne wśród burzenie podkoszowa futures takie pejoratywne, ale ja uważam, że Hope, którzy go rzadko bardzo utalentowany artysta jak dla decyzji utalentowany to po prostu biurową, kto zaproponował też chałtury od tego też je warto było w Polsce ludowej dzieło różnych imprez za pieniądze państwowe, tyle że gdy śpiewa jak i etat w teatrze jeszcze nie jeździł jeszcze narzekał, że to wszystko jest mało była to sytuacja jest porównywalna jej mankamentem był już świat był zamknięty dla Polaków jest Bóg wie, że za granicę i olsy ba prod Kawecka wielcy polscy artyści, bo pozostali w kraju i służyli do końca wiernie nie zawsze wdziera się temu narodowi naród jest identyczny, ale przywódcy narodu nie zawsze wszystko dostrzegali co zresztą przeszło do następnych pokoleń gemów, ale dzisiaj jest inaczej sytuacja polskich artystów śpiewaków jest godna pozazdroszczenia, a oni brutalne wymogi rynku powodują, że rynek pracy jest o wiele za mały jak podaż tych artystów ze wszystkich konserwatorów, kto wie czy nie jest za dużo gada, ale nie chciałbym niczego likwidować, bo pod wyżej są utalentowani ludzie chcą, by szkolić i trzeba umieć znaleźć taką płaszczyznę organizacyjną, która pozwoli tym artystą dobrze służyć polskiej sztuce i dobrze służyć narodowi, kiedy rozmawiamy o polskich artystach mniej o sukcesach polskich artystów wiele osób myśląc o sukcesach tego roku wspomina reprodukcje Mariusza Trelińskiego na deskach Metropolitan Opera w nowym Jorku co ciekawe w Tax czysto teoretycznego punktu widzenia wydaje mi się, że w największym sukcesem byłoby to, gdyby w tym przedstawieniu zaśpiewali np. polscy artyści tak wziąłby mrzonki sporo luda w ten sposób osoby Jezusa Zwolińskiego to jest sukces Waldemara Dąbrowskiego on od lat konsekwentnie wspiera Mariusza Trelińskiego jako reżysera, a ponieważ nie zdaje się w detale, więc toleruje kierunek działań tego, że taki, który dla mojego trybu człowieka opery jest jego zaakceptowania, ale są też tacy, którzy nie, opierając się da dobrze pojętej tradycji i dobrej znajomości sztuki operowej chętnie oglądają te przedstawienia Bóg publiczność jest tak że widz każdy z osobna jest bardzo interesującym partnerem do rozmowy do rozpatrywania do oceniania mówił, że osób to zaś publiczność jest zbiorem dość nieciekawy będzie się zdarzało asystować Dawidowi i przy spektaklach, na które chętnie, by się last but obróciło, gdzie publiczność klaskała zupełnie zadowolona, bo skoro odsiedziała 3 godziny zapłaciła zwykle 3 wyższa cena biletów, tym bardziej trzaskają byłoby to, że właśnie tacy debile doświadczenie gości przedstawienie powie oczywiście o elementarny publiczność do Łask wracają do kaliskiego Metropolitan Opera ja, żeby czuć się tu sprawiedliwy w myśleniu swoim dna oka dość leciwe okazy to powiedzieć również mówieniu o tym, kazałem sobie przysłać nowego Jorku wyciągnął recenzje, ale są wszystkie jedno par, ale są wszystkie niedobre, a dowód, gdyż taki, że gada ta ekipa, która to była po sukcesie kaliskiego na wzrost nie cytuje żadnego dowodu na to w ogóle nie ma ja uważam, że największym sukcesem organizatorów tego przedsięwzięcia zarysowanie w Metropolitan Opera też do, że udało się namówić minister dzisiaj Ruta pojechał, bo to daje pewną szansę ekipie warszawskiej na to, że Boże dostanie przedłużenie kadencji oczy przez ZUS i kawiarnie prawda, ale ja bym się poważnie nad wszystkim zastanowię czy dostanie, czyli dostanie też drugorzędna lecz, ale nad tym sztucznym produkowaniem sukcesów i przechodzenie obojętnie do istoty sztuki operowej, która jednak w dłuższych wymiarach czasu nie przestanie obowiązywać i nie zostanie zakłócona pseudo w efekcie karmili tupetem do Unii, a to co najbardziej nas wszystkich boli to zastępowanie didaskalia czy komentarzy autorów librett i kompozytorów tych dzieł własnymi wizjami, które często wracają do góry do Gabi uznane od wieków i absolutna wiele absolutnie potrzebne do przekazywania Duster typu call pokoleniu arcydzieła tej sztuki także miały się tym nie epatował, bo już 1 wywalczyłem, kiedy krzyczano, że od dziś jest pierwszy o reżyserem Polski, który reżyseruje w dowolnym Opera jaz Clubie przypomniały, że w rurze był przed bieda gordyjski, który 5 lat temu reżyserował na dyrektora artystycznego teatru i miał wielkie sukcesy uczeń Bacha Bacha Izolda Richarda Allena, a to potem zmieniono tata propaganda w liście rozwijają Beda pierwszy reżyser, który nie da otwarcie sezonu w Metropolitan Opera pierwszy Polski za dotarł do otwarto też szef rządu w tym śladem i rządu ta produkcja pokazowa najpierw w Polsce budziła szereg kontrowersja tylko balladą o 1 spektakl się podoba drugie i została wybudzona siada w festiwalu w Wiesbaden w, a w, a w nowym Jorku bym powiedział, że stawał zauważą da, bo jeżeli w ogóle to mało zauważenie polega odejść krytykowaniu to z recenzji, które pozostały po tym, przedstawieniu wynika nie tylko z tych, którzy przekazywali swoje wrażenia syty nie mogę jechać dalej nie bogacili wybierał, gdy przez dodajmy i będę siedział na wyższy podatek niż jego 5 godzin aż Metropolitan Opera natomiast te to przedstawienie to przedstawienie uratowali śpiewa 3 uratowali śpiewacy i na traktatu jest to materia sztuki wagę włoskiej grze dat dobrą sprawę przy różnych czasem z talentem zrobionych transformacja oryginałów tych przedstawi te są łatwe scenicznych jednak ulec opierają się u nad tym czy w orkiestrze i na tym co zdołają wyśpiewać śpiewacy na szczęście w naszych czasach śpiewacy nieprzypominający nosorożców słoni do bardzo na czym siedzieć, w czym oddychać starych prymat od takich, którzy będą takie same głosy, a jednocześnie świętem sylwetki i talent aktorski wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa mają goście miasta Sławomir Pietras informację o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy Cezary łasiczka program off czarek też poznańskie wydanie państwo wolność jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych i baletowych zastanawia się panie dyrektorze pan zauważył, że to jest dobry do burd i trend dotyczący pojawiających się na polskich scenach operowych większej liczby polskich przedstawień polskich tytułów nie wiem czy 2 zlotego, by mówić w razie rozpoznania, a 2 sale poznańskie wydanie pana rozmowy ze mną Bobby mówimy o sprawach naszych narodowych, a w Poznaniu, dlatego że mieszkamy tutaj, że to się dobrze czujemy, aczkolwiek muszę powiedzieć że, zwłaszcza w usta tym czasie mało jestem związany z obserwowanie bieżących działań artystycznych poznańskich to sobie wyrzucałem i obiecuje, że nie będzie się spotkać w przyszłości, że powrócimy do tego, bo w Poznaniu się dzieje, a życie bardzo dumny a, odpowiadając na pańskie pytanie o większej siedziby w mieście, który dał historyczny przykład z miłości do polskiego repertuaru operowego karty repertuarowe przedwojennej opery poznańskiej opuszczone są prawykonania ami powtórkami tych prawykonanie inspirowanie nowych dzieł operowych wyszukiwanie starych i nie robiły w nich statystyki ale gdybym zrobił to pewnie będzie wyszło, że na przestrzeni 191939 w dwudziestoleciu na pewno około 13 repertuaru teatru wielkiego w Poznaniu to repertuar Polski w mym wprawdzie zawsze mówiąc o tym, wspominamy, bo to, choć już Badowskiego wszyscy ósmym roku czy Bóg Matuszewski doprowadził do polskiej premiery harnasi w Poznaniu prawda to dodać do tego, że również na tej scenie w cyklu koncertowo przeprowadzali busy albo w Poznaniu Szymanowski dał prawykonanie swojej Stabat Mater może byłoby dużo o tym, mówić, ale ta tradycja kultywowania polskiego repertuaru przeszła również do obyczajowości powojennej przodował w tym wrocławski teatr operowy, w których tych polskich oper, zwłaszcza za Dyrekcji dyrektora Kopycińskiego uczy ja Biel Grajewa było dużo i były bardzo pośród wystawiane, a wiele z nich było takich, które już potem nikt inny je trudził się starać, bo nadchodziły inne czasowo w przewozach firm również Opera Śląska bardzo dbała w latach czterdziestych pięćdziesiątych sześćdziesiątych coraz bliżej, ale to było niezwiązane z jakimikolwiek zakazami lub zakazami tylko idę w czasie zastępowały i inne mody, że do Polski repertuar na skutek też wyznać medialnych, którzy będą twórców operowych, którzy mówili, że to, bo już gotowy jest kiepski kompozytora Davida polskiej muzykologii KUL węgierski kompozytor, a życie pozostali to co lepiej godniej, a że naśladowali Wagnera w parze toaleta dla ziemi Łużyckiej to tandeta no nie będę przywoływał tego oczywiście sam jest zgadzało i sobie zawsze bardzo bolało, bo mój jest czas zainteresowanie sztuką operową obejmuje tę okazję widzieć mróz w polskich przedstawił jeszcze widziałem na stres moi młodsi koledzy już o nich słyszeli o innej młodsi koledzy to oni nie chcą o tym, słyszeć trochę się do zrobienia i tutaj nie zatykają uszy ci, którzy by zechcieli oddać je słyszy coś antypisowskiego, ale się władza zwiedziła to dyrektorzy po derbowej młodsi koledzy na tyle się wystraszyli tego co głoszono i zgłosić się w dziedzinie kultury i dziedzictwa Narodowego, mówiąc że dziedzictwo narodowe jest zaniedbane i słusznie, bo jest zaniedbane rzeczy w Legnicy zaczęli zabierać za Polski repertuar operowy, a już Opera narodowa, która dla dźwięk polskiego tytuł operowego zrobiła minę, jakby zelżała śledzia nieślubnego nie może wystawiać Halki, która ich staż w 2 kradzieże i będzie wybaczą lada sądzie ostatecznym nagle teraz wreszcie króla rock oraz treść króla rock Radia widział go, bo nie widziałem po prostu ja lubię mówić o tym co widziałem co wiem ale aż ogłosiła 3 tytuły teraz to świetna decyzja trzymam kciuki pierwszy został zrealizowany, o czym się już publicznie wypowiadałem Goplana następnie to będzie erozji psyche wybitna Polska Opera wspaniała nie wiem, kto będzie reżyserował je, żeby nie pamięta, a trzecie Marek Jasiński podobno wyreżyseruje za rok bank Paderewskiego Jagi na początku mojej pierwszej kadencji wyprzedaż rodowych tu bawić się udał się świecie Paderewskiego grałem tu baneru bardzo ładnie tu drugą straszy niskim i błoto tak średnio udane przedstawienie, ale tuszu kanony, które powinny być tak już nie mówię, żeby świat dawno się wali w tym Czechów chociaż, dlaczego więc, ale z usług kablowych, które powinny towarzyszyć w naszej polskiej narodowej kulturze nie dlatego nawet, że mówi do PiS i minister Gliński i ci, którzy rzeczywiście chcieliby rozbudować ten drugi człon nazwy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale dlatego, że to jest wybijanie doprawdy pięknego dorobku wielu świetnych spektakli w dużo lepszych od tych, które zniszczył kolega Treliński swoją wieś seriami i dużo bardziej potrzebnych całym pokoleniom i zastępować nauczycieli, którzy zechcieliby uczyć polskiego patriotyzmu i odstrzału wywalić ten Polski kompleks, żeby się wydaje ze Wschodu, żeby coś wyda Europa, które Północna, żeby jesteśmy wad cywilizacja do końca zachody i Bóg wie także te jesteśmy tylko pod warunkiem, że będzie, by się trzymać jak pijany płotu tego co nam pokolenia poprzednie zostawiły, a osoby dotychczas zlekceważyliśmy ja witał z wielką radością wszystkie polskie poczynania w dziedzinie repertuaru i aż dziwi się, że to, że do odbytu się najdłużej utrzymało, że tyle jest do zrobienia, aby ten repertuar zagra dziś, ale nie metodą koprodukcji nie wiadomo z kim tylko metodą rzetelnego wyprodukowanie albo uwzględniania tych przedstawień między teatrami operowymi, ale batuty młodego władze w wyścigu, bo nie ma takiej władzy, która by mogła to wszystko zorganizować przekonać do i przeprowadzić, bo polskie spektakle operowe można byłoby jednoczą się do 2344 i robić tak, żeby część sezonu było legalne w Krakowie część sezonu było legalne we Wrocławiu przy zoo w Poznaniu czy Bydgoszczy dostał jeszcze kilka minut panie dyrektorze my głównie mówimy o Operze, ale przecież przez wiele lat był pan też dyrektorem baletowym, ale w tej sprawie wypowie się nie dlatego, żeby Dexter baletowy, bo pewnie myśli pan o polskim teatrze tańca, gdzie funkcjonowały u nas w szkole, więc już rzadziej to by dało to wielki eksperyment się, ale wbre w pozorom większymi dało 30 tego jak przeżyć taki dzień, w którym przyszła do 2 Gierak Kowalską ówczesną żoną była szefowa łódzkiego baletu i Ewa Wycichowska i powiedziały tak nie ma kto uczyć historii tańca w szkole baletowej w Łodzi tych składek ZUS próbuje to co panu zależy, bo koszt towaru spodoba idea zawsze dość słabo odporu, gdy w stawie tych 2 dawnych zgodziły się w mieście to spodobało im bowiem do kształcimy się przygotowałem się wiele rzeczy jak już było, ale zawsze uczyć jak przyjadą do Warszawy natychmiast mi zaproponowano, aby uczą tej historii tańca warszawskiej szkole, kiedy wróciła do podłoża do Poznania zacząłem uczyć się jeszcze wtedy wyszło to 20 kilka sezonów uczelnia ostatnich klas szkół obwodowych to mi dało również wygląd w dorosłości absolwentów tych szkół wielu z nich potem było boi pracownika, aby swoją swój sposób, bo cały swój sposób, żeby siły dla wykładni tego przedmiotu konsultować ze sztabu ja nie kojarzy równo Sobczak w gdańskiej szkole dzięki temu bliżej przyjrzałem się tej najlepszej polskiej szkole baletowej do do bytomskiej jeździłem z różnych powodów czasem nadal angażować artystów osadów Bekisz trojga ale gdy jakiś obudowy do ciekawego, ale ich dochody do 1 wniosku bez tego kilka minut czasu, więc go przed stawie, ale z prośbą, abyśmy kiedyś do tematu wrócić żyje, bo dla PSG ludzie tego słuchają chcą dowiedzieć niby powinniśmy dać sobie spokój z tym państwowy nauczanie w artystek baletu i artystów baletu szkoły baletowej z ich 5 powinniśmy sprywatyzować może nie wszystkie, ale na pewno da, gdybym został w Gdańsku oboje warszawską, która w tej chwili jest najlepszym stanie, ale do 3 Wisła jest także czasem są lepsze czasy stołów gorsze dla Drozda w całym świecie tymi szkołami zarządza je państwo tylko różne korporacje różne fundacje stowarzyszenia, które bardzo prywatne szkoły baletowe oparty na myśli o strukturze jednoosobowej w sejfie kierownictwa i jedno osobowym w finansowaniu ich wtedy by się okazało, że to co mówiono o talentach Polek i Polaków do sztuki baletowej DAF przykłada pszczoły dziewiętnastego dwudziestego wieku w więcej niż połowa zespołu Diagilewa zdobyli polscy tancerze i polskie tancerki to właściwie ta prawda pod warunkiem, że inaczej podejdzie się tu systemu jeszcze asystę, bo właśnie podejdzie się do szkolenia i artystów baletu i Krzysztof pastor, który właśnie obchodzi chwilę nie mogę zrozumieć w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, bo nie ukrywa tego 40 lecie już od młodszych tancerzy w Polskim teatrze tańca swojej działalności artystycznej i który mówi, że chętnie brałby tylko Polaków, gdyby od liderów rywali swoim poziomem tańca w tym, których o angaż jest z zagranicy, aby ratować honor hasła Polski balet Narodowy bardzo dziękuję to Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych baletowych był państwa i moim gościem i obiecuje, że w przyszłości wrócimy do tematu baletu tańca z informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek to w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA