REKLAMA

Co nam mówi test PISA? Wyjaśnia prof. Marek Konopczyński

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-12-08 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku polscy uczniowie znów wysoko w teście Pisa czytamy w relacjach prasowych ministerstwo edukacji bagatelizuje ich sukces czytam dalej i dowiaduje się, że trzecie miejsce w czytaniu szóste w matematyce zajęli nasi uczniowie z międzynarodowym teście Pisa za 2016 roku rok przypomnę państwu, że ów test sprawdza zdolności piętnastolatków do rozwiązywania różnych problemów do argumentowania interpretowania czy potrafią myśleć czy potrafią w praktyce Rozwiń » stosować umiejętności nabyte mówimy w szkołach w państwach UE gościem jest pan prof. Marek Konopczyński społeczny doradca Rzecznika Praw Dziecka członek komitetu nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry panie profesorze dobry witano pana witam państwa panie profesorze niestety znowu włożymy taki w mrowisko, bo ja chciałbym pana zapytać czym rzeczywiście wyniki badań Pisa choćby wyrywkowe czy to międzynarodową ocenę umiejętności uczniów za 2015 rok można zinterpretować jako głos przeciwko likwidacji gimnazjów abstrahując od samej reformy na razie należy oczywiście pytanie jest dobrze postawione 3 po pierwsze, ja się dziwię się dziwimy, że polscy uczniowie tak dobrze wypadają przypomnę, że nie wypadają dobrze po raz pierwszy, a taką jak przywitać się i jest wczorajszy sukces Legii Warszawa dnia stwierdziliśmy, że Polska drużyna może obejdzie się lansować żona przy rondzie się awansować i to wywołuje zdziwienie mamy z 1 strony marzenia o tym, żeby być silnym państwem Miedź była zdolną młodzież z jej strony dziwimy się, że to młodzież jest wolna, ale myślę, że tu warto trochę postawić sprawę niemal z głowy na nogi przestawić szyki postawił sprawę na nogach, a ponieważ po pierwsze trzeba mieć świadomość, że ten test test Pisa wcale nie bada umiejętności, bo umiejętności tych rzeczy praktyczna tylko bada sposób rozumienia pewnych zjawisk, ponieważ uczniowie wypełniają nam tym razem komputerowo określonym z ankiety okresie recesja i jazdy określone testy, których jesteśmy przeciwnikiem ja na pewno pan wiarę, że również w związku z tym mówimy to pewnym teoretycznym przedsięwzięciu jest nie mówmy, że to jest wielki sprawdzian umiejętności to jest sprawdzian, jaki ja rozumiem jak powinno się to te umiejętności jest z VAT w praktyce się rozrosły rozrost czytuje rozwiązuje międzynarodową ocenę umiejętności uczy no tak, ale to jest moje w pewnym sensie manipulacja werbalna, bo to nie jest umiejętność umiejętności można sprawdzić w praktyce ani za pomocą rozwiązywania testu to tak jak gdy nauka jazdy i gdybyśmy pozostali na poziomie wyłącz rozwiązywania testów to myślę że, gdyby wyniki byłyby takie bardzo smutnej dramatycznej jest też pierwsza o ustalenie drugiej stronie jest takie ja nie wiem, dlaczego łączy się wyniki badań jest z likwidacji luki likwidację gimnazjów moim zdaniem jest to w pewnym sensie manipulacja i niestety mamy do czynienia ze zjawiskiem manipulacji obu stron, bo ta manipulacja miała miejsce także wtedy, kiedy przypomnę moim zdaniem może pan będzie panie profesorze innego zdania na Donald Tusk i ich rząd Platformy Obywatelskiej i PSL -u chwalił się, że oto polscy uczniowie są świetnie nasza edukacja idzie wspaniale, bo w 1 z elementów testów Pisa gdzieś tam poszło nam dobrze, pomijając całkowicie to, że w całym szeregu innych nasi uczniowie wypadli na nowo się to co jest to jest proceder czy proces, który trwał od wielu wielu lat i dalej niż w poniedziałek wybitny Polski pedagog prof. Bogusław Śliwerski z wy w swoim wykładzie po otrzymaniu nagrody, gdy doktor doktoratu honoris causa w Uniwersytecie Kazimierza wielkiego w Bydgoszczy swoim wykładzie powiedział, że mamy do czynienia po raz kolejny w ciągu 27 lat wolności z manipulacją i zawłaszczaniem przestrzeni narodowej przez partię polityczną tutaj zobaczyć zobaczmy, że od 20 i 5 lat poszczególne zwycięskie partie polityczne czy koalicje zawłaszczają edukacji uznając, że to jest ich własność, kiedy edukacja jest własnością pana panie redaktorze moją osobą raczej dla społeczeństwa, w którym złodziejstwa oraz kilka i zdrową do czynienia ze zjawiskiem, że każdy zna się na edukacji w i każdy może ją reformować jak mu odłączył wyniki badań Pisa od innych form red tzw. reformy zmiany w edukacji, dlaczego tzw . dlatego szefowe reformy edukacji to nie jest zmiana szyldu szkoły to nie jest podzielenie sekwencji edukacyjnych na jakich części to jest zły to jest poszukanie filozofii szkoły na ten temat żeśmy wielokrotnie tutaj rozmawiali to studio, jakiej filozofii szkoły polskiej nie widzę ja ani nie czuję tej filozofii polskiej szkoły w, czyli tylu miejscach, gdzie młody człowiek spędza większość swojego życia, bo tak na to trzeba trzeba trzeba popatrzeć ponadto wyżej zdziwieniem stwierdziłem, że argumenty, że Polska młodzież po raz pierwszy wypełniała na komputerze test i jest mniej i do tego przygotowana niż inne państwa wydają się dziwnym świetle badań, które ostatnio wykonywaliśmy wspólnie z senackim i chorych wynika, że prawie dziwi ich nadzieje i 97 ,5 % nastolatków młodzieży właśnie gimnazjalnej ponadgimnazjalnej nie rozstaje się z windy lub komputerem w cudzysłowie telefonem tabletem to w zasadzie niczym łowcy zwłok ujmować, bo to jest komputer loty z komputerem on lżejszy z ilu jest jest online, by 20 godzin online w system sprzętem jest jest w sieci jest danie dla polskich nastolatków dla gimnazjalistów wypełnienie czegoś na komputerze nie stanowi żadnego problemu jest tutaj się trudno trudno dziwić jak odłączył absolutnie dyskusje czy spór dotyczący tzw. reformy edukacji jest ze sporem dotyczącym kompetencji umiejętności mądrości polskiej młodzieży Polska młodzież, by jest mądra Polska młodzież jest naprawdę bardzo uzdolniona i chodzi o to, żeby szkoła uzdolnienia wydobywała 30 poszerza ułani ułani o to, żeby się kłóciła czy ma być taka czy czy inna struktura edukacyjna czy pan wspomniał panie profesorze, że te badania Pisa w tym przypadku za 2015 rok nie są przedmiotem manipulacji z obu stron wiemy jak dzisiejsza opozycja nie niedawno jeszcze koalicja rządząca manipulowały, bo to przed chwilą nawet pan powiedział tym badaniu jak manipuluje ta druga rządowa strona w dresie, bo po pierwsze nie można lekceważyć wyników badań naukowych obserwuję taką tendencję, że wyniki badań naukowych, jeżeli są niezgodne z rozumowaniem to on osób 3333 czy forum formacji która, która ma władzę to osób bagatelizował leczy lekceważony czy w ogóle nie ujawnia NN po drugie nie można wybiórczo traktować wyników badań to tak, jakbyśmy poszli do lekarza lekarz stwierdził, że to pewien stany, a my byśmy powiedzieli nie to mnie głowa mnie nie interesuje nagannie nie interesuje interesuje tylko ręka i będę leczył rękę to jest jakby nie mnie nie do przyjęcia jej koncepcja edukacja to jest coś więcej niż szkoła edukacja to jest formuła przyszłości i dla nas wszystkich i od edukacji zależy czy te podatki będą takie 3 inne rzeczy gospodarcza gospodarczy potencjał Polski będzie się zwiększał czy nie czas, a wreszcie od edukacji zależy czy inni Polacy będą mieć poczucie szczęśliwości poczucie sukcesu czy będą sfrustrowanym narodem, który będzie patrzył z tęsknotą jedno lub drugą stronę na zachód wschód i będą grały resentymenty poprzednich poprzedników z poprzedniego ustroju rola i będziemy tęsknić do stabilizacji małej stabilizacji peerelowskiej, bojąc się wyzwań cywilizacyjnych czy wreszcie będziemy potrafili stawić czoło wyzwaniom, bo one przychodzą bardzo szybko i są dla niektórych mogą być bardzo okrutne bardzo trudne, bo świat jest dynamiczny edukacja ma przyzwyczaić młodego człowieka do wyzwań cywilizacyjnych, a nie sprowadzać się do tego że, że ten młody człowiek będzie adaptowanie do tego co tu jest to jest główny grzech polskiej edukacji, ale ministerstwo przyznaje, że te badania Pisa to jest tylko wycinek szkoły, że nie pokazują całości polskiego systemu edukacji Ależ oczywiście, że tak trudno się nie zgodzić jest takim stwierdzeniem od lat polscy pedagodzy wołają o wzbogacenie Formuły edukacyjną Formuły wychowawczą w Polsce Polska szkoła, ale i tzw. miękkie umiejętności społeczne widać nie nazwałbym tego miękkimi umiejętnościami to też jest manipulacja werbalna, które są miękkie umiejętności czy po góry rozmowa z drugim człowiekiem przyjaciela Jacka mierzy 343 wejście w relacje, z czym pan jakieś nowe umiejętności i najstarsza umiejętność ze wszystkich umiejętności to dodać, że bycie człowiekiem bycie w społeczeństwie bycie w relacjach z moich młodszych rzekł pan wie właśnie te umiejętności związane z relacjami międzyludzkimi z rozmową z komunikowaniem się szeroko pojętym są traktowane jako tzw. umiejętności miękkich no i to jest były wielki błąd to są najstarsze ze wszystkich twardych umiejętności ważniejsze jest relacja z drugim człowiekiem solidaryzm współpraca kooperacja niż to, że ja umiem liczyć słupki, bo ja zawsze skorzystam z corsy z kalkulatora czy to, że ja wiem, w którym roku to pole gry kolejny król Polski abdykował w lub został królem jest ważniejszy jest kontakt społeczny, ale relacja społeczna niż ta wiedza, którą Polska szkoła w tym jest w Tychach uczniom do głowy i z tej wiedzy niewiele wynik, ale mieliśmy nawet pójdzie dalej ważniejsze jest to dlaczego i w jaki sposób ten król przeprowadzał pewne procesy niż to, w którym roku to robi dokładnie tak szkoła ma tworzyć człowieka ma tworzyć ma wychowywać mało spółek jak młodego człowieka poprzez wiedzę, a niestety Polska szkoła trzyma się będzie za podstawową oś no klasową czy będzie gimnazjalną czy będzie jakoś tam inną jest przygotowane do tego, żeby je podzielono na sekwencję wiedzę wtłaczać do głowy młodemu człowiekowi, że narodową albo powszechna, bo też był taki szalony pomysł, żeby nazwać nie podstawowe, a powszechne, żeby jeszcze podrożeć reformy edukacji, jaka to surrealizmu to są tygrys, ale do tego się cała reforma sprowadza do symboli, które mają w gruncie rzeczy najmniejsze znaczenie w całym procesie Duka podkreśla sam jej szkoła ma tworzyć młodego człowieka ma stworzyć społeczeństwo ma tworzyć społeczeństwo obywatelskie ani tworzyć singli którzy, którzy z niej nie wiedzą mają wiedzę i widzę nic nie wynika, ale rów i Panny i może firma Alpine kawalerów Panny tak to wycofamy się Stolat bardzo dziękuję panie prof. prof. Marek Konopczyński był państwa i moim gość Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA