REKLAMA

Dlaczego Szekspir wciąż zachwyca? Rozmowa z prof. Jerzym Limonem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-12-19 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek to jest gdańskie wydanie programu i ska jesteśmy w Gdańsku nie może zabraknąć prof. Jerzego i Monachium Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego dzień dobry dzień dobry w teatrze jak zwykle dzieją się rzeczy ważnej wielkie, ale teatr Szekspirowski nie jest wielu autorów panie profesorze, którzy dziś odchodzą do lamusa wyciąganie jest czasem przez nauczycieli akademickich czy nie akademickich, którzy później gnębią Rozwiń » uczniów czy studentów ci uczniowie z meczu o Matko święta po co co co w ogóle jest czytam takich starć nie wiadomo, czego to dotyczy na pewno nie mojego życia, żeby totalnie nieadekwatną totalnie aktualny jakiś w ogóle nie wiadomo, o co chodzi, dlaczego ma zachwycać skoro nie zachwyca, a tymczasem Szekspir od setek lat zachwyca, ale zostawmy te, choć w wojnach, jakie mi niczego nie czytali, ale inspiruje w oczy teatrzyk w dużej części żyje Szekspirem co chwila są nowe produkcje, jeżeli chodzi działa się wspierać rozwój są nowe tłumaczenia nowe interpretacje, iż nowe spojrzenia nawet poszukiwania czym to na pewno Szekspir znana tak nie Szekspir dotąd nazwijmy to Szekspir na potrzeby naszej rozmowy coś tam ciągle jest mało tego to coś ciągle aktualne mówimy o wydarzeniach to można powiedzieć tak jak u Szekspira to jest taki bardzo Hamleta z Kioto jest Makbet wąskie to jeszcze jakieś inne co takiego skonfrontuje z tym Szekspira panie profesorze, że ten Szekspir ciągle wydaje się wyznacza się no właśnie ten ktoś nazwany Szekspir to kto to bardzo trafne określenie jest nawet taka książka, kto napisał Szekspira mi tam się zastanawiają się auto się zastanawiać, kto napisał Szekspira, bo chyba do tego trzeba wyjść nawet nie od biografii, bo to jest bez większego znaczenia czy Szekspir był czy to był Marlon czy ktoś inny ważny jest to, że zostało, by został ten kanon Szekspirowski to termin to jest fakt materialny intelektualne dziedzictwo kulturowe nie tylko Anglik całego świata w tu problem i widziałaby może w Pańskiej wypowiedzi panie redaktorze było mnóstwo pytań, które są bardzo skomplikowane żeby, żeby wszystko wyjaśni np. możemy z wyjścia tego, dlaczego Szekspira ani inni strajk, dlaczego nie da byle czym część wycieczek czy ktoś jeszcze z renesansu, dlaczego nie cios późne średniowiecza w rankingu tu odpowiedź jest skomplikowana oto od początku, bo z 1 strony mamy tradycję, ale to jest tradycja tak z dziewiętnastego wieku z początku dziewiętnastego wieku, kiedy ten Szekspir został na nowo odkrywany przez drzwi w drugiej połowie siedemnastego wieku w osiemnastym wieku, bo nie za bardzo się podoba nie za bardzo przypisywano go dorabia na zakończenie Romeoi Julia była z wesołymi zakończeniem król lir też tort to gust epoki był jednak inne niż zażycia Szekspira inny niż dziś hollywoodzki teatr lek. Łuczak miał w taki, jaki dzisiaj się dopisuje, ale też z innych z innych powodów, więc policję do od 200 lat jestem nabożny kult Szekspira w mojej i oczywiście wejście jego do do lektur szkolnych do systemu edukacji co nie jest bez znaczenia dla stanu wiedzy o Szekspirze dzisiaj nie tylko, dlatego że się nauczyć tylko, dlatego że się go w ogóle tych naucza na całym świecie w stanach Zjednoczonych jest ponad 10  000 uczelni na każdej z całą logistykę, na których nauczą się Szekspir, ale to nie wszystko na każdym innym kierunku wszyscy studenci amerykańscy, a ich jest kilkanaście milionów muszą zaliczyć 1 semestr z Szekspira są często takie bycia między wydziałowe wykłady czy nawet ćwiczenia i co to oznacza oznacza to nie tylko że, że jest jakaś doza wiec jest przekaz na alei jest napędzany przemysł wydawniczy wydawniczych w tym ci studenci tych samych Stanach Zjednoczonych kilkanaście milionów studentów musi mieć książki jest oczywiście wtórny obieg tych używanych książek, ale co rusz są potrzebne nowe, więc wydawnictwa te największe wydawnictwa, które specjalizują się w seriach szekspirowskich rywalizują ze sobą ach, co to oznacza muszą mieć oryginalne nowe wydania Szekspira, które będą coś wnosiły do nauki można je tak reklamować czy też nowe oryginalne, jakiego do tej pory nie było i w ten sposób trafia się do nauczycieli do wykładowców w tych 10  000 uczelni w samej Ameryce już nie mówi o całym świecie i 4 a, a te nowe edycje naukowe musi ktoś przecież opracowywać, więc jest armia kilkusetosobowa Szekspira logów, którzy ustawicznie nad tym pracują przez okrągłe lata nad taką edycji nową edycją Szekspira 1 sztuki pracuje się 345 lat i MO i w to inwestują wydawnictwa, więc mamy mecenat mecenat w dużych bogatych wydawnict w, które inwestują pieniądze po to, żeby, żeby je pomnożyć, sprzedając dzieła Szekspira, a także to jest Szekspirowski biznes przemysł Szekspirowski to jest ważny element element istnienia Szekspira w dzisiejszym świecie mało tak, jeżeli ktoś n p . mieszka w 1 Stanach Zjednoczonych albo w Kanadzie to jeszcze lepiej nie chcą się lecieć do Zjednoczonego Królestwa to może sobie pojechać do Stratford prowincji Ontario w takim zjawisko festiwali to jest jeszcze jeszcze coś co innego no tylko wspomniał pan redaktor największym festiwalu szekspirowskim na świecie, który trwa w blisko rok wyznaczony, w czym przez okrągły rok z i ma budżet to są dane sprzed 3 lat ty to wtedy budżet był ponad 50  000 000 USD tego 1 wydarzenia z takim budżetem można rzeczywiście robić wspaniałe rzeczy i zarówno artystyczny, jaki edukacyjne tam to jest takie bardzo chcieli może w kierunku komercyjnym, bo ludzie rzeczywiście zjeżdżają z z Kanady jest ze Stanów zjednoczonych trochę ze świata żeby, żeby to to obejrzeć ten także to jest trochę taki specyficzny festiwal, ale festiwale to jest jeszcze jeszcze drugie zagadnienie, bo w samych Stanach Zjednoczonych jest ich ponad 100 z tym, że jak się coś nazywa festiwal to niekoniecznie jest to zjawisko czy wydarzenie, które my byśmy tak opisali jako festiwal właśnie dziecinna czemu to inna większość uczelni amerykańskich istnieją wydziały teatralnym i każdy z nich ma ambicje latem urządzać jakiś festiwal często jest to Szekspirowski i studenci wystawiają 1 sztukę, którą grają przez 2 miesiące latem i to nazywają festiwalem, że jest to festiwal Szekspirowski, choć także trzeba dać dużą poprawkę na to czy, w czym jest festiwalem ale wróćmy na moment do Giodo edytorstwo większość Szekspira logów świata Zachodniego anglosaskiego zajmuje się edytorstwo naukowe, bo tam są spłyną pieniądze tam jest mecenat i on jest rzeczywistym mecenatem i to napędza koniunktur, choć dzięki temu może, że się film wydaje się co rusz to nowe edycje to te edycje trzeba zaprezentować na konferencjach i znajdują się środki na promocję na zapraszanie autorów oni wchodzą w obieg naukowy i tym podobni tak dalej dziś oczywiście jawi się pytanie, jaki jest sens tego naukowy Otóż jest jak też za dużo nie będę się na ten temat rozwodził gotowe, ale to są to jest naprawdę ciekawe, ponieważ leśnych przeciętnie przeciętny człowiek nawet wykształconych humanistycznie jak myślisz sobie czym właściwie jest Szekspir w sensie materialnym lotu mówi jak to czymś nowym w tym co wydano za życia Szekspira prawda te teksty istnieją istnieją, ale tylko połowę sztuk połowę mniej więcej wydano za życia Szekspira, a reszta ukazała się 7 lat po jego śmierci także nie miał pełnej kontroli nad tym co się kasę problem polega na tym, że nawet jeśli za życia Szekspira ukazały się w 2 wydania tej samej sztuki każda była inna każda dłoń co, więc w obrębie 1 wydania z zachowanych egzemplarzy np. z 12 i okazuje się, że wszystkie różnią się 3 a dlaczego się różna, dlatego że że korekty dokonywane podczas druku, a felernych egzemplarzy nie wyrzucamy, bo papier był drogi, więc chętni w ślady tej korekty widzimy widzimy aby, dlaczego korekty nie robiono wcześniej no bo nie no bo też w jury w składzie to nie był skład komputerowy stabilizacji Węgrzy, którzy je było zawsze przeważnie 3 na 3 zmiany pracowali z nie znamy ich imion nazwisk i Kosowo w nauce oznaczany literkami XYZ i wiemy np. że SZ szybko się męczył i po 3 godzinach zaczyna popełniać błędy charakterystyczne dla niego inni zastrzeżenie, aby takich błędów n p . mieli CIT literki tak i wtedy znajdujemy słowa bezsensowne i gdzie gdzie jest właśnie to teraz jeśli podmienił miejsce no to okazuje się, że słowo masę z i tego typu także po to, żeby dobro edycji opracować trzeba sprawdzić wszystkie i zachowany egzemplarz wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa, bo goście z prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego informacje o jedenastej 20 Cezary łasiczka program Owczarek to jest gdańskie wydanie programu państwo moją Gosię jest prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego przed informacjami mówi pan meldować się do o tym, korpusie dzieł Szekspira, który dzisiaj wydaje nam się, że wchodzimy do księgarni kupuje dzieła wszystkie mimo tak napisał Szekspir to się dość szybko przetłumaczył, ale generalnie to jest to no, więc właśnie, więc w głównym celem dzisiejszej nauki jest odtworzenie tekstu, który prawdopodobnie był najbliższy temu co Szekspir chciał napisać nową żonę mamy ten wątek to mam mówić o odtworzenie, jakbyśmy dziś Bernarda nawiązał do do do innego ważnego tekstu, który od lat, że chodzi o tra, a prawdziwe słowo Szekspira w powiązaniu z prawdziwego słowa Jezusa i PiS na Verba Shakespeare, a Trump może tak to jest ten nurt to on jest także naukowych mówił jest ten nurt, który pan mówi związany z mecenatem jest nurt potem kasa no ale jednak co chwila są artyści, czyli reżyserzy, czyli aktorzy, których ktoś coś kręci Niewiem, ale Pacino, który pewnie, gdyby miał się, więc Szekspira NATO oczekujemy, że go wystawi on mówi, ale właściwie kim jest Ryszard trzeci kim jesteś trzeci dla mieszkańca Manhattanu dla rozmawia z ludźmi robi film o tym jak rozmawia z sieci Qubus czy ktoś go tak zneutralizuje stały Fin zaczynała się czy coś coś go boli coś go uwiera dzisiaj reżyserzy mówią, że się zmierzyć tak jak nie tylko reżyser sobie z aktorów i to co mają odgrywać rolę, którzy też coś czuję oni chcą wiedzieć ani chcą być prawdziwi coś tu oprócz tej kasy i oprócz tej możliwa Ania i pisywała Verba Szekspir coś jeśli styl tak no in ING artyzm to byłby trzeci punkt nie wolno zapominać, że Szekspir był wielkim poetą, a nie tylko dramatopisarzem, ale naprawdę wielkim poetą wg Stanisława Barańczaka nieodżałowanej pamięci świetnego i poety tłumacza był to największy poeta wszech czasów tak tak Barańczak parokrotnie z nim rozmawiałem na ten temat parokrotnie upierał się, że właśnie on nikt inny może, dlatego że jak tłumaczy przeniknął przeniknął też tego tomu poezji, gdzie mamy samych Sony tak w cyklu 154 cudownych utworów, które tworzą nie tylko rozmaite wątki fabularne, gdzie krytycy toczy czują się biograficznych wątków co jest fascynujące samą samo w sobie, bo tam jest wątek Homo erotycznej innym jest czarna dama niewierna Niemcy damy w sonetach zawsze były wierne było to przede wszystkim były nieosiągalne, a ta jest nieosiągalna i chętna co więcej hut Gliwa, ale na wszystkie strony na 1 poeta ma problemy także w także to on jest mnóstwo właśnie tych biograficznych wątków, które mogą fascynować, ale oprócz tego są przepiękne i jest system relacji nie tylko w obrębie każdego sonetów, gdzie słowa wchodzą w relacji między sobą, ale każdego sonetów z każdym innym ach, i to jest niezwykle precyzyjnie zbudowana całość gminne i nóg i magii i długu tego Barańczak całkowicie uległ nie wszystko udało się doskonale przełożyć, bo tam trzeba rzeczywiście ekwilibrystykę słowną taką uprawiać lub krem jako tylko 1 podam przykład z Sony z 3005 . gdzie pojawia się słowo wpływów od łez Jan, czyli skrót, ale również w innych znaczenia, gdy dzisiaj po angielsku mówili to jest ptaszek, czyli QE, czyli męskie przyrodzenie tak, czyli męskie przyrodzenie ale, ale również to jest hulać to żądza ich Wola i Wola i również przewrotnie zupełnie w odpowiednim kontekście może być też może oznaczać damskie intymności, więc jak my jak jak seks i że tym większy realny poeta, mówi że zwracając się do kobiety, że twoja muzeum, czyli twoja Wola albo twojej intymności płyt swoja wolę jest tak pojemne, że może tyle pomieścić, że chętnie tam sam wejdę tak w no i to i to są naprawdę piętrowo budowane takie, że żonglerki zabawy słowami, gdzie nie chodzi o zwykły Święty szaleniec, ale ale, ale po prostu o zabawę słowem o pokazanie takich doskonałości warsztatowej także wracając do wyjściowego pytania o to kto to myślę, że aktorzy, z których większość jest wrażliwa na słowo wal wrażliwa na rytm na rozmaite relacje słów w obrębie zdaniem z strofy w trakcie całego wiersza że, że oni doceniają to, zwłaszcza jeśli to jest dobrym przekładzie w oryginale coraz trudniej trudniej, bo ta wymowa się zmieniła, więc niektórych z tych komunizmu czy homofobów nie była pójdziemy już dzisiaj halny, a Elżbieta elżbietańskiej wymowę aktorzy się uczą na kursach, ale nie zawsze te stosowane na scenie wiele znaczeń wyparowało wiele słów jest w trudnych zwrotów związków frazeologicznych z zapomnianych dzisiaj nieużywanych jakiś przysłowia, w których nie bardzo rozumiemy z są fragmenty to ponownie jeszcze powrócę do do edytora stron naukowego niewyjaśnione n p . w Hamlecie to kilkanaście miejsc jest takich nikt nie wie co one znaczą najbardziej znane to jest taki, że Hamlet mówi, że to było Miedź cynk ma lekko IS my czynimy nikt tego nie rosło płatnik nie wie co to znaczy i wziąć mleko oraz z Lechem w Chennai mało komu on ma lekko pisane przez Hannę w końcu ma jak my czyn malarka nikt nie wie co to oznacza albo to ta słynna sprawa z rzecznikiem zboże albo nie licha jest być interpunkcji jest bardzo ważna to mogły być osobny punkt, ale tylko 1 przykład podam że, żeby tutaj, w którym pan redaktor też nabrał większego ruchu przy w czasie rozmów z szacunku dla wsi minister ją zrozumieć postać na moje miejsce w dialogach Szekspirowski jeśli na końcu wypowiedzi postaci x nie ma kropki to jest znaczące, bo oznacza to, że Inter blok i interlokutorów tej postaci wtrąca się i wchodzi w słowo no i jeżeli Edytor niemądre postawi kropkę nad coś zmieniać czy tłumaczono to zmienia sens stania instrukcja sceniczne ginie czy do tego zważy dotarcie do tej fali eksmisji na wernisaż Szekspira tak bardzo proszę bardzo we wsi i od tego od tego należy wejść, a niestety żaden z zaszyty tłumaczy polskich nie miał większej świadomości tego co więcej korzystali z popularnych edycji, które są dla tłumacza zupełnie nieprzydatny do boju Norwida są wyczytałem pamiętam w tłumaczy musi korzystać z naukowego opracowania, gdzie ma nie tylko nie tylko poprawną w mniej więcej jak i interpunkcja i t d . ale ma również informacje o wszystkich poprzednich edycjach to wrażenie, że Norweg mógł niekorzystnych na pewno nie podziela jego tłumaczenie soli Lacjum Hamleta w głównych to jest jeszcze odrębna sprawa co nam się podoba, a co nie podoba prawda, bo to jest może tak jak sito tłumaczył Jerzy sito przez bardzo dobry poeta i dramatopisarz, który pisał wierszem utwory dramatyczne Polska byłaby 1 z nielicznych krajów na świecie gdzie, gdzie w drugiej połowie dwudziestego wieku jeszcze pisano dramaty wierszem to, a wierszem się pisze nie dla zabawy to też jest ważne jak mówią, że Szczęsny był wielkim poetą to przecież nie chodziło mu o to, żeby jakiś rymowanki z na scenie umieścić tylko wiersz jak byśmy dzisiaj powiedzieli ma większą nośność informacyjną słowa ułożone w wierszu mówią więcej niż mnie w wierszu tak podam przykład też 1 tak pierwsze spotkanie Romeoi Julii podczas balu kapsule TUW, bo oni mu ten pierwszy dialog jest przedziwny, ponieważ jak wyjmiemy go z ZUS z tekstu dramatu jest regularnym sonet TM ci młodzi zakochani od pierwszego wejrzenia nie umieją mówić o miłości oni mówią książkowo oni mówią sztucznym oni mówią tak jak im się wydaje, że powinno się mówić o o miłości, czyli najbardziej sztucznym językiem z sonetów, gdzie jetta metafory Kai porównania są tak jakby z ze wspólnego rezerwuaru wszyscy poeci czerpali ta dama zawsze ma perłowe zęby róże na policzkach i t d . i to właśnie stoczyli ułożenie pierwszego dialogu pierwszego spotkania młodych formę sonetu jest znaczące i to jak mówimy jednak wydaje znaczenia mówi więcej od o emocjach i psychice tych ludzi niż niż traktat jak adresat stronie, która dorabia nie boi, bo może także seks mówi jestem zmęczony poszedł, zwłaszcza jeśli chodzi o transferze, a tam jest właściwie już tak jest napisane jest tylko tak genialnych kopiuj wklej nie myli się mistrz taki nie sądzę, żeby to było przypadkowe, zwłaszcza że, za jaką niesie za chwilę za jakiś czas spotykają już scenie tej balkonowej to mówią inżynier murowanym wierszem jak publicznym, który w angielskim jest najbardziej zbliżonym do prostszych i do dziś uchodzi tam nie radzisz owa jest, ponieważ jest najbardziej zbliżona do do języka codziennego jest najbardziej naturalna także to jest Szekspir bardzo świadomie takie takie robi mnóstwo filmów czy korzysta z zasobów rezerwuaru reguł pole poetyckich, żeby żeby, żeby powiedzieć więcej niż nie pierwsza niestety dla mnie rozwoju nie zepsuło nawiedzili z religii w UE w tyle cukru tyle lukru to on wsypał Chruszczow taka o zęby mnie bolały, a poza tym często są to trochę ugrzecznione przekłady na Polski czy inne języki Romeoi Julia w opinii wielu jest najbardziej taką obsceniczne sztuką jako Szekspir napisał, że Polański i rentowe ZUS RCA w oczach w ale ale też z ZUS zna już raz wspomniałem święto w cieniu, ale po mieście trzeba, że to nie jest święto jesieni w dosyć tani prof. Wolf w totalnie się zaś, a teraz pracuje nad książką na ten temat, a w, która powinna w przyszłym roku w liście, ale w TK powód popularna książka natury, ale u w Romeoi Julii mamy boom tych 33 kolegów z Romeo będą woleli Marku 3 i Marcus czasu pracy dotyczy tak jak nieujarzmiony jak tylko się spotykają od razu świętością i tylko tylko o to jest ciąg żartów nie z podtekstem erotycznym albo Szekspira to nigdy nie jest wulgarne zawsze piętrowo budowanym na ty zawsze gra słowna słów i zawsze z zabawa żonglerka słowem nie ma dosłowności to brzydkie słowa, które do dzisiaj niektóre się zachowały się wstydzić ani razu nie używa ani razu perkusja Super sympatyczny ta szkoda byłoby wpaść do kamer tak zacnej naftowych, a Hamlet Romeoi z bibliotecznego początkowo Mercus wieku przez Super tak, ale po po co właśnie to i niania jeszcze na dokładkę, bo niania też święto ruszy jak tylko o zmianie tak i poszerzenie parku tuż po informacje choćby o wpis i Mariusz Szmyd serwery surowica zaczerpnąć powietrza na picie wody w informacji o 1140 już za kilka minut państwem goście z prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego wracały po informacjach Radia TOK FM Cezary łasiczka program Owczarek to jest gdańskie wydanie państwa moim gościem jest prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego ochłonęliśmy już trochę mamy dziś zasadnych wody powietrza albo zaprosić dużych, ale uczy się dachu Szekspirowskiego czy z klasą na wysokim poziomie no tak tych jak wspomniałem Szekspir w wulgaryzmów nie używa natomiast stosuje taką taką metodę że dziś znajduje słowo, w którym sylaba wyrywa nas tego słowa jest brzydkim słowem to on to słowo zastosuje i na zasadzie gry słownej wtedy wulgaryzm nakłada się z czymś co jest neutralne i 2 i odbiorca czytelnika albo widz w teatrze mam przyjemność czy odszyfrowania tych podtekstów z łucznictwa, a nawet jest cała scena z, gdzie słownictwo z łucznictwa jest stosowany trafiania do celu środek tarczy rozmów wydania środka wnikania w środek i t d. to to jest to bardzo bardzo wszystko jest erotyzmem ma wpojone złotą strzałą nie musi być strzała dosłownie, ale również jest tak, że to nie jest także on dziś świętą ksiądz jeśli już się będziemy się trzymać tego słowa o odsuwa neutralne znaczenia na idei i podsuwa frywolna nie one się nakładają na siebie i przez to to jest ten czasem man tyka jest różnorodna bogata i zabawna rozumie, że świadczenie może przyciągać, ale musimy coś więcej jem żeśmy tego nieszczęsnego Hamlet maszyna tak, że mamy kogoś, kto mówi ja chcę się z tym tekstem trochę inaczej zmierzyć, czego szukam czegoś pomiędzy czym kim jest czym jest tam się co nam oddaje tych tekstów inspirowane Szekspirem jest jest bardzo dużo bardzo dużo i 1 to się podoba innym nie wartości literackiej też są różne rzeczy czy w dzisiejszych czasach, kiedy żyjemy w świecie teatru reżysera z Szekspirem robi się, że 3 karygodne do niedawna niesłychane, czyli łączy się kilka sztuk w 1 dopisuje się nie tylko rozłąka z ludzi grożono ostatnio festiwal Napieralski dopisuje się nie tylko fragmenty z innych sztuk Szekspira, ale są ze sztuk innych autorów albo z prozatorskich utworów czy trzecie z poezji innych autorów czasem eliminuje się Szekspira no to do kilku dosłownie zdań mieliśmy takie przedstawienie, gdzie 1 linijka bodajże Sancho ocalała z Szekspira reszta była dopisana poziom tych w tym tych dramaturgiczne tych tekstów jest bardzo różny w ich znam przykłady w inscenizacji niemieckich, gdzie jest to bardzo dużą klasą w literacką zrobiono z dużą jak ktoś kiedyś mówiło wiem, że strasznie samotni brzmi School dużą kulturą literacką, ale tam dramaturga mi w teatrach są zawodowcy ludzie, którzy często mają niezależne kariery literackiej i wiedzą czym się parają parają się słowem, ale i inni, a tutaj u nas niestety często są to jacyś pół amatorzy to tak jakby chłopak z kapeli mocach raczej grzebały grzebały no przecież to wychodzi po prostu wstyd no ale ale takie takie mamy czasy media tutaj nie chcę przez łódzki ważna przez gminę na wszystkich tylko tylko zwracam uwagę, że tezie, że nie można kilka brzuszków dopisać cynizm z tego od razu robi się coś nowoczesnego albo papierosy bieganie ostrogę Jakub Wolski pomysł Hamleta w TR no tak albo robią przerwę w akcje fabularnej i właśnie zapalają papierosy i sobie mówią o czymkolwiek Inter PAK aktorzy improwizują także Center w dzisiejszym prze prze żyjemy na pewno tak jak przeżyliśmy brutali stów przez 90 tych latach była fala nowego brutalizmu dzisiaj młodzież teatralna to nawet nie wie, kto to jest, kto to był też sztuki autorzy są w większości zapomniani, ale wracając do do Szekspira i dlaczego Szekspir ja myślę, że tak z 1 strony jest to klasy, więc dla reżysera jest i teatru wygodnie z wielu przyczyn klasykę wystawiać po drugie jest to klasycznie nudne to może być latarka Alek klasyka się trochę kojarzy z taką starą damą to, że wy ze szkołą się tak ostrych to jest klasyk, którego można wystawiać się ciągle może być świeże ja bym powiedział że, że w przekładach i w na kontynencie europejskim przeważnie jest mniej inną nudny na pewno niższy w oryginale w krajach anglosaskich, gdzie to codzienna pobożność nabożny stosunek do do oryginału jest idzie tak daleko, że tam się nie wyrzuca prawie limonki natomiast zapomina się o tym, że rzecz, że u Szekspira jest dużo fragmentów, które są popisem retoryki on lubił się tym popisać i mamy ileś figur retorycznych ułożonych w jakiej sekwencji co ówcześni wykształceni widzowie czy Czytelnicy potrafili docenić 10 poza specjalistami nikt tego nie doceni innych i to on nawet nie jest potrzebne co więcej, jeżeli mamy scenografii czy projekcje na scenie ukazujące obrazy to opisy tych szale krajobrazów czy budowli, które mamy u Szekspira aurze wspiera mamy ich dużo, ponieważ ich na scenie nie było to scena była uboga i nie było scenografii rozbudowanej i te opisy są tam tylko, dlatego że czegoś nie ma, a tutaj jeśli mamy w projekcji czy scenograf i to bez sensu jest jeszcze to opisywać mamy wtedy ta antologia niepotrzebne niepotrzebne fragmenty także u nas się w rytmie Szekspira czasem sensownie i wtedy rzeczywiście te i akcja jest bardziej wartka i to mieścimy się w ciągu 2 godzin co zresztą było praktyką Elżbieta Ińsko kilku tylko mamy kilka źródeł, które mówi, że to było to były 2 godziny przed Łuża aż 2 godziny panie profesorze czy Ben Johnson mówi tułał się z szafek w cudzysłowie strachu burze od godziny tak da się co się absolutnie się tam da się na pewno w w tym oczywiście ten tekst sceniczny różnił się od od tego, który Szekspir pisał i które później był drukowany jest także myślę, że rzecz, że fabuła to jedno, chociaż Szekspir nie był w nie wymyślał tych swoich fabuł w Ol poza 1 wszystkie mają źródła u innych autorów dzisiaj by się nie popędził przed rozprawami sądowymi i łamanie prawa autorskiego inspiracja być może, ale właśnie wspomniana burza jest jedynym tekstem na 1 jedno fabuł, którą być może Szekspir wymyśliła być może nie natrafiliśmy jeszcze na źródło także to różnie mogło być jak dzisiaj wybierać w domu Szekspira po rozmawialiśmy o tym, by trafić do teatru, który wystawia sztuki Szekspira jest łatwo jak wybierać te, które coś co spowoduje, czego szukać szukać właśnie klasyki i jakiś podtekstów czy szukać jakiś bardzo awangardowych pomysłów takich, które z tego Szekspira nic nie pozostaje przejazd czy w ogóle można stworzyć taki port poradnik dla kogoś, kto miał przede wszystkim przed obejrzeniem trudno trudno dokonać selekcji tych krytyka nie zawsze powie, ponieważ w zależności od tego jest jaką gazetę czytamy taką recenzję możemy to co trzeba wysiąść pani Klarze bez może nazywania nazwisko, kiedy pan czyta krytykę tych jest pana krytyka krytyki czy krytycy szczególnie teatru Szekspirowskiego słyszenie teatru gdańskiego tak duży zysk tylko może także w 2 o 6 lóż teatru opartego na na Szekspirze wiedzą, o czym piszą ich uogólniać to to jest niesprawiedliwe jest mamy grupę kilku krytyków, którzy oglądają naprawdę dużo i dużo piszą o tym co oglądają jeżdżą po całym kraju i tych jeżdżących może jest 45 z racji doświadczenia myślę, że oni oni są w miarę wiarygodne mamy też całą plejadę krytyków przyklejonych do rozmaitych tytułów prasowych czy to do pism kobiecych czy dzienników lokalnych i tutaj poziom bardzo jest zróżnicowany również krytycy przecież nie są niezależni ideologicznie tak czy estetycznie biadolenie Szekspira i tam pomiędzy wierszami panie profesorze 1 z 1 z szyją będą podobać wątki homoerotyczne, które reżysera akurat wypunktował je czy wprowadzać tam, gdzie ich u Szekspira nie ma innym się to nie podoba program w sprawie genderowe dzisiaj to wszystko tarcia i geologia weszła szeroką ławą do teatru tak jak do sztuki i gnije i decyduje o tym, o w podejściu krytyka i wiadomo że, że duże, że pani x jest bogobojny najmniejsze praktycznie nic w teatrze polskim nie podoba współczesnym oprócz jakiś taki święto maryjnych przedstawień nie wiem, a z kolei nie z wielu czołowych tytułach prasowych krytycy Soły lewicowi albo nawet ultra lewicowi mniej teraz chórem z władzą rządzącą potępiają u kapitalisty rosło teraz trochę na rozdrożu się znaleźli no bo było różne takie, a antykapitalistyczne wezwania o ruchu obecna ekipa zdaje się zrealizować, więc lewica jest na rozdrożu no ale to tak na marginesie, ale w teatrze też co się odbija krytycy i reżyserzy polscy są bardzo zapatrzeni materac niemiecki, który w tej chwili na kontynencie odgrywa ważną rolę takiego wzorca ochotnikami jeżdżą podpatrują i później realizują u nas także widać duży wpły w teatru niemieckiego i MO ni tego co tam modne to dość szybko przechodzi do nas na scenę odwrotnie odwrotnie ich raczej się nigdzie ich odwrotnie jeszcze nie, ale może przyjść czas tak było w latach siedemdziesiątych może nawet 60 tych opowiadają mi tacy już bardzo dzisiaj leciwej krytycy zachodni, których czasem mam przyjemność poznawać czy rozmawia z nimi, że w tamtych latach jeździło się do Polski oglądać jak oni to mówią prawdziwy teatr to oni tu przyjeżdżali co patrzcie jak ten ten najlepszy teatr wyglądał rzeczywiście te pomimo cenzury pomimo rozmaitych obostrzeń w tym teatrze, który wówczas kwit, że w sztuce ZUS nie przesadzajmy z cenzurą cenzura Schulz tajne powiedział kiedyś, że cenzura jest muzeum metafory coś dla nich coś z tym jest, bo jak wszystko wolno, więc proszę zobaczyć wolna Polska nastała czy nagle szuflad wyszły jakiś arcydzieła w do tej pory chowane przez pisarzy nic może pogubili kluczyka do wejścia chroni wzory są one tam są procedury czy może ono przypalone rachunkami pożarem czy poziom literatury dzisiejszych czasów przewyższa ten właśnie takich rozwiązań tego tematu nie rozwijajmy je będzie, gdy w bardzo panu dziękuję za wizytę dałoby się zdarza, ale w teatrze w tym w teatrze podobnie nawet o to prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego był państwa i moim gościem informację za chwilę o godzinie dwunastej to jest gdańskie wydanie dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a zrealizował Adam Szurek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!