REKLAMA

Zbawienie dla wszystkich! Rozmowa z ks. dr. Grzegorzem Strzelczykiem

OFF Czarek
Data emisji:
2017-01-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie z państwem moim gościem jest ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk teolog i prezbiter archidiecezji katowickiej dzień dobry kłaniał się państwo dzień dobry, że będzie rozmawiać o bardzo interesującej książce zresztą autor rynek, który o, którym się rozmawiamy jest i płodny i fascynujący niedawno się ukazała jego nowa książka o tym, się innym razem, bo chyba Rozwiń » jeszcze szans bakteria nie mieć okazję się przyjrzeć na książkę, której dzisiaj rozmowa nagle auto można pod młotek działek o chorym z z australijskim akcentem kończę jezuita jezuita wychowanych Australia w Australii oczywiście to znaczy w centralnej części Australii tak, gdyż nie chodził do szkoły w ogóle to entuzjazm może nie chodzi do szkoły, ale i tak wychwala przez internet szkołę realną wtedy jeszcze nie mieli MON cienia bezprzewodowy dzwonek żądają od nich analogowego nauczyciela korespondencyjny analogowego nauczyciela domowego zdaje się że, że w Bad dziadek okolica albo jakiś taki krewny z wcześniejszych pokoleń pisało konstytucji Australii także to jest taka rodzina też dość istotna w w tamtejszej historii książka wydana przez Oxford University Press zatytułowana Foundation for o godzą, aby PIP ZUS czy zbawienie dla wszystkich i tam niezwykle ważny jest to tak tych okolic od innych dzieci i bogato znacie innych ludzi Boga tak, bo było ich cały problem, który z okolic stawiać próbuje się z nim zmierzyć związanej z dyskusją, która w łonie chrześcijaństwa się toczy właściwie od od początków prawie do znaczących sporów Pawła z częścią chrześcijan, którzy byli zdecydowani na Obrze wzywanie wszystkich, którzy się nawracają to znaczy co z tymi, którzy nie zarządzali nie są Żydami ich, a potem co z tymi, którzy nie są chrześcijanami czy mogę wskoczyć do moich wrażeń tak to wskakuj od razu bez medalu stworzyła, kiedy byłem małym chłopcem moja mama piekła pyszny sernik i to był sernik z rodzynkami na każdy dostał jakiś tam kawałeczek oczywiście rodzynki rozkładają się w cieście na różne sposoby, więc czasami dostały się kawałeczek bratka 2 albo 3, a czasami o 0 uczy się średnio tam wypadał powiedz Miele, ale też rodzynki były przepyszne co przy tak, bo sytuacja, że nikogo nie była dawka celnik stał na stole tak lubię to rodzynki wg bywać wygrzebywać Sotirović taką, w jakich takie własne smakołyki jesteśmy pokoleniową zbliżenie realnych i mam wrażenie, że książka sowy szefową drodze, aby lepiej póz jest właśnie czymś takim, że o końcu bierze sobie ten sernik, jakim jest pismo i mówi to ja sobie wybiorę z tego sernika rodzynki, które być może można interpretować jako to, że właściwie może chodzić także innych nie tylko Żydów trochę tak trochę nie znaczy rzeczywiście jest tak, że za założenie książki jej to jest przejrzenie całej tradycji biblijnej pod kątem tego czy to w ogóle jest takie okienko tak to znaczy czy można myśleć o zbawieniu szerzej niż tylko poprzez naród wybrany, a potem przez chrześcijan, czyli przez kościół czy to w ogóle możliwe to jest to z pytaniem wyjściowy był wokół tego toczy się dyskusja tak naprawdę i on próbuje się zawrzeć z tradycją biblijną o tej stronom pytania czy tam są jacyś inni ludzie włączeni w ten główny nurt zbawienia i teraz pytanie drugie czy rzeczywiście to są tylko bardzo rzadko rozrzucone rodzynki jak w czasach największego kryzysu, kiedy były 4 na cały tort i 3 było to i tak potrafił to miał dobrze albo jednak jest sporo zaznaczone są na tyle istotne, że smak byłby zupełnie inny, gdyby nie było w i chyba to jest o tyle istotna książka żona się trochę dystansuje do sporów tych klasycznych, które trwają już w antologii katolickiej od lat powiedzmy 60 tych one są bardziej teoretyczne i okolic zrobił krok wstecz zresztą on to kocha robić z tego co znam jego książki i znam go też osobiście to on kocha robić taki krok wstecz i zapytać co jest w głównych źródłach tradycji, czyli co tak na naprawdę oprócz tych naszych sporów jest głównym tekście, ale i tak tak skonstruowana książka ma przez to może nie jest porywająca, bo tam grzebie ciągle wpada w poszukiwaniu waniu rodzynek, ale no to jest jej wartość główna właśnie po to, wydobycie to, bo to, choć nie chodzi o to, żeby znaleźć, żeby szukać, ale nie znajduje też nie można powiedzieć, że tego tam nie ma, zwłaszcza że żona z to niektóre niektóre wątki wcale nie są drugorzędne ani nie są poboczne w ale są oczywiście w tradycji chrześcijańskiej te ten korpus społeczny PiS to stare i nowy testament dużym uproszczeniu i patrząc z punktu widzenia chrześcijanina i okolic interpretuje rozumie, że inaczej się nie da nic z tego punktu widzenia interpretuje stary testament z punktu widzenia chrześcijaństwa, a ponieważ zabrakło takiego Judei styczne go podejście do starego testamentu, a to ktoś inny musiał pisać tak to książka oczywiście no nie tak tak się tam rzeczywiście nie znajdzie tu spisane w z perspektywy nowego w dużej mierze z perspektywy chrześcijanina, który odpytuje stary testament natomiast jest 11 wątek, który ewentualnie można, by także Czudec podejrzewam z perspektywy żydowskiej to znaczy okolic soli chodzi o CIT jest jego metodologia w wielu pracach i 1 z takich myśli, do których odwraca od chodzi nie tylko w Durbanie rodzynek tylko o narysowanie linii między tymi rodzynkami o oczy czy tam jest jakaś narracja, która jest bardziej obecna niż tylko w 1 tekście czy czują się do wydobycia i podejrzewam, że to że, gdyby czytać po żydowsku i szuka szuka prób, szukając odpowiedzi na te same pytania oczywiście to też nogę na rodzynki Zanie zaniepokoiły w tym sensie, że nawet, gdyby przyjąć także wąskie rozumienie narodu wybranego to jednak tych osób spoza narodu wybranego wewnątrz historii tegoż narodu jest sporo Jonathan mają czasami niebagatelne znaczenie, ale myślę, że to nawet jak jest czytana z perspektywy chrześcijanina mogłoby dać się do myślenia o wewnątrz żydowskiej tradycji to leży oczywiście metodologii jest jest cały czas taka że, żeby tam się chrześcijaństwo zdobyczne po to, trochę przypomina taka jest konto powojenną interpretacje mówią o drugiej wojnie sądy powojenne interpretacje Mickiewicza, że oto imię jego 44 przez lata, słysząc to znaczy jak i białko, ale w końcu ją, a na pewno będzie powstanie warszawskie było 44, a 44 to 44, a więc Mickiewicz mówił o powstaniu i prośba księdza się z tym nie zgodzić no to znaczy powiem tak nam on był Syryjczykiem czy nie był Syryjczykiem tak z punktu widzenia dziewiętnastowiecznej koncepcji, by państwowe pewnie tak niespełnienie nawet nawet nie co to znaczy to Syryjczyk pojawia się w nowym testamencie już tak w, czyli w ustach Jezusa albo w pamięci pierwsze gminy, a jesteś Starym testamencie oznaczonej stamtąd z Syrii obojętnie co tam było z tak lub mówimy mówimy o Syrii w sensie geograficznym jest w sensie politycznym był on on jest tym obcokrajowcem także w opowiadaniu starego testamentu w związku z tym to nie jest interpretacja, którą trzeba nałożyć on nie jest tak, jeżeli wyjaśnimy to jedno z caratem mama, który przyjeżdża zostaje posłany tak było do króla, że teraz ma król Izraela go wyleczyć kontu i teraz to zbawienie ma sięgnąć poza Izrael czy nie ma sięgnąć poza Izraelem i Elizeusz, który jest prorokiem mówi trzeba, bo tak pokazujemy że, że jest Bóg WizzAir to nie jest także, że z okolic dorabia interpretacje tego, że rząd zbawienie wychodzi poza Izraelem to jednak jest tak w tym opieki opowiadania, a jeżeli, jeżeli weźmiemy Hioba no to on właśnie nie jest Żydem i to on nie jest Żydem w księdze Hioba wrócimy do tego wątku po informacjach Radia TOK FM informacja za kilka minut o godzinie dziesiąty 20 ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk teolog i prezbiter archidiecezji katowickiej z państwa i moim gościem rozmawiamy o książce jezuity Gerarda okolica zatytułowanej sowy Vision for Old Blood z Antwerpii bus, czyli zbawienia dla wszystkich w inne dzieci Boże, choć inne niż żyć, bo ja myślę, że nawet bardziej pozostały pozostał do przodu, bo nie mogą być jak to przełożyć myślę, że on, że bliżej bliżej myśli okolica ból pozostał na pozostałe dzieci Boże informacje po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program Owczarek państwa moim gościem jest ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk teolog prezbiter archidiecezji katowickiej Foundation for Old Blood z kadry Pikus zbawienie dla wszystkich pozostałe dzieci Boże to tytuł książki jezuity Gerarda okolice tej książce rozmawiamy kolejna rzecz, która mnie zastanawia to jest takie literalne traktowanie tekstów i działa takowy strach nie może zdecydować Bond wspomina o różnych źródłach tak Biblii jest hebrajski tak, mówi że jest to źródło historyczne takie, jakie czyli jak gdyby z zaznacza, że mamy różnych autorów z różnych powiedzmy szkół tak czy wzór z różnych wizji świata skoro mam różnych autorów różne wizje Newtona podpowiada, że to nie są teksty historyczne w znaczeniu historycznym kod są teksty, które co mieszanką różnych rzeczy czym być może staną też historyczną oś, ale jest tam też pewne pewien przekaz ideologiczny jak stworzenie Adama nie jest zapisem fizycznych czynności tylko jest zapisem pewnego myślenia, a więc skoro mamy pewne myślenie o różnych procesach o tym, kim lub czym jest Bóg na to wydają się, że takie później prosto włączenie na zasadzie o Perle EMC mały oznacza właśnie to do trochę zaprzecza temu inny były pierwotną procesowi, czyli albo robimy to na poziomie czy wrócimy z poziomu meta albo w ogóle wychodzimy szczegóły ze szczegółu i to jest, gdy pewna trudność rzeczywiście metodologiczną, którą ja mam też z tą książką, bo lepiej, bo się zdecydować czy jesteśmy mocno meta narracji, czyli w tym w tej takie opowieści, która idzie nad tekstami czyszczą nasze ujawnia w konkretnych tekstach, ale głównie idzie ponad czy też bardzo silnie używamy potem niektórych tekstów na usprawiedliwienie okolica trzeba je może odpowiedzieć, że niektóre z tych wątków, zwłaszcza że starotestamentowy innych mają szczególnie, iż znaczenie ze względu na ich miejsce w nowym zostaną i jeżeli Jezus wspomina 00 Chojniczanka wspomina mama ma on podteksty nagle zostają wzmocnione tą lekturą nowoczesna mentalną i one uzyskują silniejszą znaczenie natomiast rzeczywiście to jest to jest problem i to 1 z największych trudności w ogóle w czytaniu starego testamentu przez chrześcijan no bo się ciągle nie umiem zdecydować co tam, gdzie należy czytać dosłownie o CIT co metaforycznie tak wiekową pasuje tak mówi prawda ubóstwo jako cnota, ale w innych przypadkach, kiedy mówią hierarchowie kościoła ujawnienie to była przenośnia chodzi o inne bogactwo na czas problemy z Jezusem też trochę tak bo, bo chrześcijaństwo idąc w stronę wolności od prawa do Bud, ale to przez posty zostały Jezus jest pobożnym Żydem, bo to Paweł jest pierwszym chrześcijaninem, a kraj nie jest żadnym momencie w ogóle nie narusza prawa, ale i relatywizuje bardzo poważnie nieraz nie nie relatywizuje n p . gdy kwestia z z sabatem wizji wiedzy głosów jak trochę niewłaściwie wybrane greckie słowo łączy w sobie czystość nieczęsto jest rytualną n p . z dozwolonymi niedozwolonymi lepszy tłumaczenie tego pokazałoby, że Jezus nie planuje naruszenia sza my szabatu to po pierwsze po drugie odwołuje się n p . do króla Dawida, który w cudzysłowie naruszył tak czy też powiedzmy działał w stanie wyższej konieczności byśmy nazwali, więc właściwie, analizując nauki wypowiedzi Jezusa trudno tam znaleźć coś co narusza prawo, a do tego opowieści o opowieść o tym, coście uczynili 1 z tych maluczkich mieście uczynili jest korzennym żydowskim sposobem na zbawienie czynni dobre uczynki o to, żeby został zbawiony i tyle to Paweł mówi słyszeliście, że powiedziano, a ja wam mówię odrzuci to jest gościem jest dodatkowo rzeczy psują co no to jest teraz kwestia sporu absolutnie fundamentalnego i który który jest niezwykle trudno dostrzegalne co znaczy w co jest w ewangeliach, czyli w pamięci kościoła z Jezusa Jezusa co jest już interpretacji Pawła czy też tak tego nurtu, a liberalnego powiedz w chrześcijaństwie obaj już jesteśmy w stanie tego jest spór rozstrzygnąć jednoznacznie, bo nie mamy źródeł do tego to byśmy mogli godzinami siedzieć, ale nie chce nie ma bardzo odpowiada za nos trenera nie mamy trzeciej opowieści tak to znaczy mamy mamy Pawła i mamy ewangelie w takiej wersji, jakie są szaf i oprócz tego nie mamy żadnych innych dokumentów natomiast nawet jeżeliby przyjąć że, że Jezus jest po prostu liberalnym Żydem wewnątrz judaizmu to auto spokojnie jestem w stanie się zgodzić to pod okienko się tam otwiera chrześcijaństwo rodzi się po zmartwychwstaniu to co do tego myślę nie ma wątpliwości co znaczy, że moment momentem kluczowym są to doświadczenia, które są po śmierć Jezusa nie nie nie tylko to co było przed, ale to, jakby w, bo musielibyśmy otworzyć, bo inną rozmowę wracając z książki jest jak i do tych wątków końcowych myślę, że to jest to jest trudność właśnie chrześcijaństwo rzemieniem nie mamy prawa to znaczy, gdybyśmy mieli to wszystko punk punk i poukładane w przepisach mówi wyraźnie wtedy nie było problemu z interpretacją nie mamy czy chrześcijaństwo coś wisi tak naprawdę ciągle na wąskim rdzeniu, który jest dość twardy, a potem siebie dziś interpretacjami nieustannie w poszycie są to nie zostawia sobie taką furtkę jak kwestia czy Trybunału Konstytucyjnego w dowodach, bo dopóki pytanie czy ona sobie ją zostawiło świadomie czy też zostawił sobie chyba w nadziei na to, że właśnie, że człowiek nie będzie szukał punktu obejścia tylko raczej punktów ze zdumienia, ale by, więc być może to z pierwotnego oświadczenia jednak znaczy, że nie wolno tam nie wolno dopinać, bo z 1 strony prawo jest dość precyzyjne, ale później też mamy pewne interpretacje prawa tak co co to znaczy w moim życiu co oznacza zapis, który został zapisany 500 lat temu w moim życiu co oznacza zapis sprzed 2 tysięcy lat i nie jej piękno islamu piękno judaizm jest taki, że to pisma te pisma żyją także one mają znaczenie mają sens nawet wtedy, kiedy most pobożny muzułmanin pyta co robić czy może kupować napoje ze szkolnej nie ze szkolnego automatu z napojami w Niemczech jak i ajatollahów odpowiadano myślę, że tak, analizując ich, bo to żyje tak, bo to nie jest tak, że przepraszam nie było automatów z w Koranie, więc nie ma odpowiedzi nie było autko trzeba o tym, pomyśleć Neo i chrześcijaństwo też tak mafia nagrali chrześcijańscy rywalowi Jezus przyszedł wypełnić prawo do tego, by dodać, a co to znaczy no to dokładnie znaczy to co ma znaczyć czyli, jeżeli odpowiada mi nie kradnij, żeby drugiego skarcić no to powołam się, jeżeli nie odpowiadam kwestia z nieczystościami kobiet Noto mówię panie nie to gotowość już nie obowiązuje, bo jest to wypełnienie powiedział coś innego, więc właściwie całym cała jej całe piękno chrześcijaństwa polega na tym, że na naginaniu dość precyzyjnych przepisów do tego, jakie ma w artykule na interesy w danym momencie, a to wredny jest albo na nas na Krym i rozwoju wyspowiadać jak diesel spokojnie damy radę ja myślę, że jest jeszcze jej, że to, że to jest inne macie przynajmniej dla mnie doświadczenie to zawsze jest inna rzecz to znaczy że, że to wygięcie jest w stronę wydali życia za drugiego tłumaczy dyr dla mnie to jest już zostało to, że zjedna tylko przykazanie miłować jako miłował, czyli aż tu aż po dar życia wydawałoby się prawda, ale za chwilę słyszymy pobożnych chrześcijan, którzy ją ale, ale przecież Jezus także, mówi że on mieć przyszedłem przynieść no i wtedy i dlatego mamy się o wyższości dlatego ci w dlatego ciągle moim zdaniem chrześcijaństwo jest w drodze znaczy kościół nie jest Królestwa to akurat wiemy to jest to jedno z twardych przekonań torze potem niektórzy o tym, zapominają też inna historia tak, ale to akurat z Wiednia jasno przecież mąż żona Lachów kościół nie jest królestwem Bożym królestwo Boże to jest coś co nadchodzi nieustannie ale, ale nie jest tożsame 11 z kościoła kościół jest w drodze ciągle nas w związku z tym ciągle jesteśmy w drodze do tego horyzontu, który jest znacznie w kość szef nie jest pakowany, żeby wyruszyć w drogę od długu na smak zaprasza na Śląsk może byśmy już trochę w linię o brąz może inne doświadczenie w Śląsku jest w ogóle Super z wielu powodów, bo jest to taka ziemia, gdzie doświadczenia różnorakie wszelakie są silniejsze tak byli bardzo bardziej bezpośrednie bardziej dojmujące i mam wrażenie generują większy dystans do rzeczywistości przeproście rozbawia z tej perspektywy Lotosu zbawienia dla wszystkich no i konkluzjach konkluzja książki jest prosta to znaczy, że nie wolno się trzymać takiej zawężającej perspektywy p t . my na inne i a mógł sobie nie poradzi, gdzie indziej tam podziwu jest powiedziane jeszcze torze jednak nieraz już w dziejach Bóg mówił za pośrednictwem ludzi, którzy byli z zewnątrz czy to judaizmu czy to z zewnątrz chrześcijaństwo w związku z tym żadnych jednak pewną czujność zachować, bo może się okazać, że znikną to będzie robić, a między ciekawym aspektem tej książki no właśnie z mówienia tych pozostałych dzieciach, ale wojna pierwszy rzut oka czytelnik książki poszli sobie no tak nudno z pewnością chodzi o ateistów, a jakieś takie egzotyczne dania, gdzie niektóre zupełnie nie przystają do RODO w tej tradycji Europejskiej nocy czasem, kiedy spojrzymy na rurze ruchy no tak, że ruch ekumeniczny albo jakiś próby tak kolejny dzień ekumeniczny tam wszyscy się chwalą, że ratusz tam 700 dwudziesty stan trzydziesty piątym 2 na Alpy sukces czy porażka jest mi się tylko rok wreszcie dogadać no to co stoi na przeszkodzie właśnie co z tymi innymi dziećmi Bożymi przez często są kwestie czy to jest tu przecinek 3 Tur 3 nie myśl, jeżeli chodzi o kompakt o ekumenizmu, czyli o podział wśród chrześcijan pomógł moim zdaniem prywatnym zupełnie na wiek jedynym powodem, dla którego jeszcze nie żeśmy się nie pot i nie pojednali to jest to, że lekarz w tym, iż władze przepraszam, ale to w MEN tuje z korzeni grzechu moim zdaniem w tej kwestii akurat ja teraz w 21 i Donna Anna na wykłady i będę uczyć o soborze trydenckim mi o tym co tam siedziało, czyli o samym samym oku cyklonu i tych napięć wszystkich umów o historii nie przebacza to znaczy mamy dzisiaj dość dużą świadomość tego jakich głupot żeśmy narobili właśnie przez pragnienie władzy głównie ruch się do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk prezbiter archidiecezji katowickiej teolog jest państwa moim gościem informację za kilka minut po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program off czarek ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk prezbiter archidiecezji katowickiej teolog jest państwa i moim gościem rozmawiamy o książce jezuity Gerarda okolice zatytułowanej są wyższym for Old proc, ale lepiej póz i pozostałe dzieci Boga o zbawienie dla wszystkich, czyli walka o wadze mówią boją się, że tak w dużej mierze to te podziały między chrześcijanami są tu jasno potem dochodzą już po wiekach tradycji przyzwyczajenia interpretacje jest jest trudno potem się w grę w wykręcić z tych z tych kolein, w których kultura nakłada natomiast byli głównie chodziło o to nowo n p . jednak sporo Zborów protestanckich dzieli się głównie, dlatego że ktoś uważa, że wie lepiej tak to jest jedno 1 z większych trudności, które mają, które mają kościoły, które wyszły z formacji żona mają tendencję do dzielenia się dalej i to nieraz już nie doktrynalnie tylko właśnie przez napięcie pastor pastor chipów jest ciągle ten SOS ten ta sama tendencja ta w z polskim kościele on wewnątrz katolicyzmu właśnie chcę o tym, powiedzieć, że bardzo często są ze sporami p t. moje no wiesz takie mam wrażenie, a i one dotyczą coraz mniej istotne rzeczy, a rozmiary, którzy często się stają coraz mniej istotne to o spory robią się gorętsza i to najbardziej paradoksalne, że rozumiem to te spory w okresie protestantyzmu doszło u o naprawdę kluczowy, że przy trasie można, by było, o czym o coś pokłócić oczywiście natomiast on nam się też zdarza kłócić już bez niczego i teraz mamy dziurawe Collinsa, który jak tres rodzynki przeczesuje stary testament w poszukiwaniu szczegółów detali czas czasem to jest jedno słowo po to, żeby połączyć się z nowym testamentem, żeby jak, by zbudować tę narrację i mamy walczących o władzy hierarchów kościoła, którzy niechętnie rozwój sięgają już nawet nie do starego tylko do nowego testamentu, żeby to właśnie znaleźć informacje dotyczące władzy z walki i rzeczy ważnych, skąd ta przepaść pomiędzy z 1 strony szukaniem precyzyjnych interpretacyjnych słów, a z drugiej strony jednak nie zauważenia przesłania nowego testamentu nieraz trudno generalizować, ale w sposób nieuprawniony znowu tak znaczy na szczęście nie wszyscy się napinają oraz z równą siłą i Rosja tobyśmy wymagając od głów kościołów, że podzieli słuchacze przepraszam, bo jeżeli mnie pamięć nie myli to zdaje się, że w ewangeliach jest coś o miłości i o tym, że władza na ziemska to on, więc może zrezygnujemy z tej władzy i skoncentrujemy się na miłość nas to powoli zmienia naprawdę zmierzamy w tym kierunku jak jest kompletny jest niezadowolony z tempa walk natomiast od nie można też udawać się nie stało to znaczy w jawną będę się odwołać się do naszych śląskich doświadczenia ale, ale n p . z braćmi pod sądami różnego rodzaju, bo nie tylko z ewangelikami mamy naprawdę przyjemne rac relacje typu nie mój biskup, kiedy tam emerytowany pastor był chory tego odwiedzał w szpitalu tuż nad nim w tak działać, a to na poziomie takim, że n p . na rozpoczęcie roku reformacji papież Franciszek wybrał się Polski kościół w ogóle tego nie zauważą polskie władze też zauważę tylko jedno denominacja, a do Małopolski wbre w ich znowu generalizacja nie znaczy w z polską się zrobił problem pewien, bo wszyscy prawie, że protestanci n p . w Polsce mieszkają na terenie 2 diecezji prawie patrzy na mnie rozboju niebieską żywiecka i katowicka głównie aktorzy 80 % prawie, że protestantów potem jeszcze bar potem jest jeszcze trochę tak znane na północ i mało, kto to widzi w ogóle znaczy, że w problem jest trochę to może, że pojednanie jest możliwe tam gdzieś indziej, gdzie są ludzie, którzy pojmują na tam, gdzie są teorie, które się ścierają to ciągle będzie problem myślę że, że komunizm najlepiej wychodzi tam, gdzie się ludzie spotykają, bo dziś zaczynają razem modlić zaczynają razem robić jakieś dzieło Miłosierdzia i to naprawdę się udaje robić w oczy przykład płynie z dołu w sygnał poszedł z góry w kościele katolickim kościele katolickim jak nie przyjdzie sygnał z góry to w ogóle trudno się ruszyć w wywarze, w którym było od Polski są takie filtry nałożone, żeby broń Boże niech nie tak dawno nie będę analizować polskiego kościoła w romans z Trigona perspektywy jako Ślązak ale jak i kiedy jest zielone światło z góry i chęć z dołu to naprawdę się zaczynają robić robić fajne rzeczy i oczywiście, że rząd w to powinno iść szybciej, tyle że my musimy odkręcić podziały, które trwały przez ładnych 500 lat w tym, dlaczego się nie udał Trident on był taki moment że, że na samym początku reformacji była było okienko do pojednania, a trudno się nie udał, a w tym względzie głównie, dlatego że książęta protestancki protestanccy zawiązali League przeciwko Karolowi cesarzowi ówczesnemu katolickiemu i do nich zaczęli bić w po prostu zaczęła się wojna jakoś pobili się nawzajem to potem naprawdę było mniej przestrzeni do pojednania i to się przełożyło niezwykle silnie na nas na to się podziałów później w nie da się rozdzielić niestety teologii od takich rzeczy Jonasson gdzieś tam za plecami myśmy się mordowali nawzajem przez wieki niech no może przesadzam przez wieki, ale długu teraz czas do warstw niechęci tak tu wszystko trzeba odgarnąć nie na siłę brać to zrobi na siłę to będzie tylko inną przemoc w miejscu tamtej, a w po to nie jest prosty błąd, ale Czyż przesłaniem Ewangelii nie jest nastawienie drugiego policzka jest to co się stało z tą zasadą proszę również został poddany interpretacji, że nie należy tego rozumieć dosłownie, choć mentalny policzek nie nie w kościółkach i to jest największa bieda z kościołem moim zdaniem kościół to jest wspólnota grzeszników, którą artyści powiedzieliby, że męczenników no i tu mamy zasadniczy rozum do GIF euro, bo niby grzeszników w woli kościoła w latach albo nie wpuścili z powrotem, ale katolicy od nich tak piękne z Narodowym w lodowatej wpłacili traktowały to był też tak 1 z momentów nie fajny bardzo, ale jednak w dysputach rzeczników, których przeoczono, a którzy niekoniecznie poprawili też bieda cała kościoła to znaczy oczywiście można spróbować zrobić także, że zezwalamy grzeszników kościół pokaże, kto ten zostanie wtedy znaczy kościół, którym jest pan Jezus i ewentualnie matka Boża, w którego aż tak liczebnie słabo było, a więc duch Święty nie jest człowiekiem w prąd o ludziach umów mówi tak jednak kościół od co do tego, czyli że jest człowiekiem też różne spory trwały długo ne, ale wewnątrz chrześcijaństwa są rozstrzygnięte w sposób dość definitywnej oficyny, bo ci, którzy mieli odmienne zdanie zostali zabici, a nie to akurat nie w tej kwestii nie działaliśmy nasz aż tak jeszcze nie kościół w okolicach Soboru nicejskiego nie miał takiej takich możliwości nawet technicznych, a natomiast natomiast nowe nośnego już tego co dzisiaj nazywamy chrześcijaństwa, jeżeli już tak cennych delikatnie mówić tutaj kwestia jest dość jasno dla konsol nie wiem czy to jest pozytywna wizja czy negatywna księdza dyrektora w przyszłości, a ja też mężem Maciejem nie jest w topologii, a nawet, jakbym był to też nie wiedział co będzie co przyniesie przyszłość ja w nową może dlatego jestem Ślązakiem to inni nie patrzę do szczególnie daleko jutro się może kontakt kataklizm, jaki zdarzyć nam się Boże coś zawalić i coś wydarzyć czy jednak czy trochę to oczywiste książka pytanie brzmi czy boisz się koncentrować na tej jedności lokalnej Żydzi kontra niedźwiedzi albo Ślązacy kontra inni czy jednak patrzeć szerzej, że jednak pozostałe dzieci Boże no i ja bym chciał mieć wpły w na pozostałe dzieci może natomiast teraz imponuje umożliwią może trochę, ale normalnie ma zasięg taki, jaki mam tak oczywiście pod tym jest pewna teoria Tomczyk czy dermatologia i po co robią Collins to to jest niebagatelna, dlatego że on mówi uwaga uwaga, ale tam są też te rodzynki czy niemożna tego ignorować, a i Łaciak robi Okoń student to trudno to zignorować ściągnął mnie z 1 i wyjątkowy pod tym względem a bo to trzeba też powtarzać wewnątrz kościoła, bo każda wspólnota, a zwłaszcza na silne przekonania co do czegoś to ma tendencję do ustawiania się bokiem w opozycji tak najprościej paradoksalnie silna tożsamość tego, że Sedlak dlatego tak rewolucyjne pragnąłbym chcemy nasze plemię ochronić, a idea zdaje się, że rząd jednak gdzieś tam ten impuls od Jezusa, gdzie w dalej księża i właśnie dla mnie ta książka jest ważna z tego punktu widzenia fakt, że żona pokazuje, że mnożenie ustalenie czy ten horyzont poszerzać bardzo dziękuję za wizytę dziękuję bardzo za możliwość manewru bierzemy się częściej spotykać nowych wyrzuconych książkach okolica ja jestem otwarty, aczkolwiek boiska odruch ojca należy pożyczy karocy od 1 z biskupów lin wtedy droga będzie przyjemniejsza niedawno Pendolino jeździły, a widoki przepiękne nie jest komfortowe biskupie karoca tak tak Puław lub w co mam powiedzieć co nie mam samochodu, więc mały ogląd ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk prezbiter archidiecezji katowickiej teologów państwo moi goście rozmawiali o książce rasowej śledztwo o Gąsawie Pikus, czyli zbawienie dla wszystkich pozostałych dzieci Boże nie przeszkadza do końca jezuity wydana przez Oxford University Press informacji Radia TOK FM, że kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA