REKLAMA

Jak udaremnić fałszerstwa dzieł sztuki? Rozmowa z prof. Tadeuszem Widłą

OFF Czarek
Data emisji:
2016-12-22 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek studio gość prof. Tadeusz Wilk była kierownik katedry kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dzień dobry czas, żeby profesorze o dzieło sztuki dzisiaj będziemy rozmawiać i sygnowanie ich fałszowaniu się zaś zastanawiają co takiego jest w, a w jakimś obiekcie typu np. obraz, cośmy sobie, że ktoś mówi, jeżeli to wyszło spod ręki tego pana to jest warte tyle, ale jeżeli ktoś inny to samo dokładnie namalował skopiował Rozwiń » przy alkoholu w takim razie no to już nie chce w ogóle tego NATO patrzeć, bo to już zupełnie coś w Rio to samo co w banku rozrośnięta Kwinto twierdził, że chodzi do banku jak rondo określał z 1 powodu, bo tam są pieniądze w ich tak samo jest i z dziełami sztuki to nie tylko obiekt, który dostał czas intymnych doznań estetycznych, ale i to jest także przedmiot, który ma określoną wartość rynkową i np. 3 proc zespołu, który tak roboczo określany jako wielką, opracowując tzw . Rembrandt Project, który jak innym, który to zespół mocno przewidzieć był spuściznę Rembrandta, że jest sprawiły, że no wielokrotnie niektóre dzieła sztuki także i noszący sygnaturę Rembrandta straciły na wartości to przy tej okazji to nie warto powiedzieć, że mieli coś nosi sygnaturę Rembrandta i nie jest podrabiany nie wiem 10 lat później to niekoniecznie musiałoby sporego reński tak to oczywiście w w, zwłaszcza jeżeli chodzi o krąg nie do irlandzkich Rembrandt odszedł z pracowni last mana, dlatego że mąż nie odpowiadała mu linia artystyczna, a zgodnie z tzw. zasadami Utrecht skini innych ktoś, kto w danym warsztacie pracował powinien się do linii wyznaczonej przez mistrza oraz dostosować, a po drugie, last man tak jak to my też wynikało z tych zasad Utrecht i swoim nazwiskiem sygnował jej obrazy namalowane w jego warsztacie także jego poczynań Rembrandt, gdy odszedł 1 z kolegów i założyli własne warsztaty to robili to samo z obrazami namalowanymi w jej warsztatach lub takie były wtedy zasady u nas pewien nawrót takich doszło listy z inną datę do do tych zwyczajów to praktyka to warsztat tułów Wojciecha Kossaka, który opracował pewne schematy malowania tamto panna sowita ułana i tak Alana Moore, a i tak tak tak, ale wiadomo, że złe, że w Polsce, jeżeli chodzi o malarstwo to naj najwyżej świecenie, żeby mi jak będzie koński łeb nawet jak z niej najlepiej namalowany i wg tych schematów pracownicy warsztatów w tym także jego syn Jerzy Kossak malowali, a on mu, nawet jeżeli sam tego nie namalował od początku do końca podpisywał swoim nazwiskiem i to szło na rynek jako dzieło Wojciecha Kossaka zresztą sam Jerzy Kossak też przecież niezły malarz jak był w potrzebie finansowej tu swoje obrazy nazwiskiem ojca też podpisywał, o czym wiemy choćby z korespondencji rodzinnej po tym, jak sam prowadził warsztat to uczynił to samo, jeżeli chodzi o współpracowników rozum jest tutaj tak ona na wielką skalę taką moc mam fakturę na podstawie spuścizny po ojcu rozpoczął młodszy brat Hel jest teraz to niezupełnie my nie możemy przenosić pewnego widzenia nasz naszego dzisiejszego widzenia pra w do dzieła jest w okres właśnie 1617 wieczny bo kto będzie myślenie historyczne to będzie to by to będą one będzie to anachronizm, bo kiedyś obowiązywała zasada, że po pierwsze, warsztat malarski to jest swoistym warsztat rzemieślniczy pan się zamawiało obiekty dekorując ściany w pomieszczeniu i trener obiekt miał określone logo z tego zresztą z sygnatur się zrodziły logotypy te, które widzimy choćby na samochodach i malarze w związku z tym się zrzeszali w Lidzie malarskie takie Zrzeszenia na poły rzemieślnicze, które były rejestrowane przez władze miejskie obowiązywały określone zasady przejmowania warsztatu tak jak dzisiaj się przejmuje firmę taktu, bo tak to filmu, że państwo funkcjonowało i gdzie dziś o tym, myślimy to myślimy z pozycji konkretnego malarza konkretnego artysty nie wtedy to była swoista fabryka i w ten, kto był właścicielem na to nakładał na swój znak, różnicując czasami i to akurat w tej części dawka malarstwa niderlandzkiego nie jest, jakim było malarstwo flamandzkie też były egzekwowane, że jest ich sygnatury był zróżnicowany w zależności od tego jaki był udział mistrza w samym dziele, ale tu jego nazwisko nazwa firmy była uzewnętrznia na sygnaturze, czyli hałas czy innym się, jakie w ogóle pojawił się sygn. 15 bieg od nich rodziny od 4 pancernych pan oglądał zapewne tak pamięta pan jak to na czołgu przybyli, by taką taką piątkę na na czołgu Rudy no to na wsiach i też przybił taką to to on w inny nie wychodzi malarstwo prehistoryczne wyborcami, że tak jest taka piątka odbita tego co co ten grotę wymalowane tego, że chodzi o takie spersonalizowane to już w antyku tylko, że jeżeli chodzi malarstwo tablicowe to ono będzie przetrwało no bo technika była taka bardzo czuła, bo to była NKW styka się malowanie na rozgrzanym jako spoiwo wykorzystywano rozgrzany wosk przetrwały bazy sygnowane inna ceramika użytkowa, a jeżeli chodzi o sygnatury na obrazach to my to wiemy z przekazów literackich czy historycznych, bo na szkodę Pliniusza, że są opisane sygnatury poszczególnych jej greckich malarz i na pewno sygnowaną średniowieczu z Łodzi najstarszy obraz obraz tablicowy i który nosi sygnaturę jest to obraz, który znajduje się w muzeum w pinakotece watykańskiej i jest to obraz z przełomu jedenastego i 12 do wieku w średniowieczu powszechne było sygnowanie tylko, że z różnych względów w tej części obrazów, na których była sygnatura nie przetrwa, dlaczego mówię te części nie sygnowana o tylko na obrazach sygnował się na ramach zamawiało się coś co miało pomieszczenie udekorować, więc razem z g niektóre obrazy z ranami czy nie jest, na których były są sygnatury przetrwały w garnitury obrazy Memlinga potem malarze, licząc się z tym, że być może właśnie rama nie przetrwa, bo np. obraz był przenośny jak choćby jak to miało być fajne tron np. i to mu do malowali taką niby ranny wewnątrz obrazu i na nim składali swoją sygnaturę tak smaczku tej pięknej, że wspomniany na kozetce tak mamy taki obraz widzialny dla Bonda Bolonia na nim wyraźnie sygnowane Sztum sygnatury malowany na nich w ramach funkcjonują i w dzisiejszych czasach, gdy jeśli chodzi o nowy obraz jedno tu przetrwały w znacznej mierze obrazy o przeznaczeniu liturgicznym sakralnym znaczy służące do dekoracji świątyni, a także, jeżeli do domów no to to do kaplic pałacowych to były zazwyczaj polityki, więc jeżeli tam nie było sygnatury na tej części w tej idei budulcem owej nie jest to nic obudowaniu tego tego uczę języka no to bywało, że w na 1 z tych obrazów z tego politykowi sygnowany pozostałej części nie dziwi, bywa że z takich polityków Scott z Francji pod takim nas z przezwiskiem znane najpóźniej w dniu, który mówi namalował wiele takich polityków jedno innych części są rozproszone po całym świecie jedno muzeum ma to sygnaturą, a i inne muzea mają nie sygnowany wydawali się Bogusz malarz nie sygnował nie tej części wniosek nowo w Antwerpii i jest fragment część 22 element połowa pochodząca od z Simone Martiniego idzie tam, gdzie pisze solą w Szwecji to jest Antwerpii, a 2 pozostałe fragmenty ujęte w jednorodne z datą znajdują się w Paryżu nie boimy się rozproszyły takie były dzieje dzieł sztuki poza tym one bywało, że jakiś obraz zamówiło no to on po jakimś pomieszczeniu był powie w zawieszony, ale potem się okazało, że trzeba go przenieść, gdzie indziej i tam rozmiary nie pasują to chcieli raz, bywa że tę część sygnaturą i bywa że jak go potem przenosiny znowu potrzebny był większy od podróż do Kowali, bywa że demolowali sygn. 1 z obrazów Rembrandta tak ma osób taką sygnaturę postulat, który młodszemu wróciły panie profesorze do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie jedenasty 20 prof. Tadeusz Widłak kierownik katedry kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach jest państwa moim gościem informacje po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program off czarek państwa byłem gościem jest prof. Tadeusz Widłak kierownik katedry kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach tak sygnowana New ton początek, czyli sygnowaną już od starożytności, ale rozumiem, że dziś około piętnastego wieku rzucam wykształciła się, iż takie poczucie, że indywidualizm jest ważne, że to jak ja to podpisze to będzie bardziej wartościowe niż ja tego nie podpisze albo ktoś inny to podpisze, bo mój warsztat jest lepszy droższy no kupowało się od określonego malarza to tak jak dzisiaj się kupuje przedmioty z z firmy, którą Masny, która ma swoją renomę jest natura to w istocie znak identyfikacyjny w rozumieniu w rozumieniu prawa i i za jej sfałszowanie grozi taka odpowiedzialność, jaką kodeks przewiduje za sfałszowanie znaku identyfikacyjnego były pewne reguły jak już wcześniej wspomniałem, bo zachowały się nawet dokumenty na szczęśliwe te kraje, w których w, której wojny nie zniszczyły tak bardzo archiwów jak nasze jest takie zamówienie daje do warsztatu i urodę są to był współpracownikiem Rubensa o zbada, jakie tutaj najbardziej chyba znani i ligi jego współpracownicy potem z innym prowadzące samodzielne warsztaty, gdzie w tym, że zamówieniu oznaczono, że udział własny mistrza ma być tak duży, iżby uprawniał do ne zgodnie ze zwyczajami do postawienia sygnatury, bo jeżeli nie no to się stawiało tylko znak warsztatowy, jeżeli pan ogląda czy państwo słowa radiosłuchacze oglądają obrazy Kena Loacha bez względu na to wielu pytało czy to naszego wyborczego dotyczy to Lukas ten starszy czy 33 Lukas w kranach młodszy był jeszcze Hans, którego śmierć przecież ojciec lub sklepach starszy przeżył tak bardzo, że w tym znaku warsztatowym po śmierci i syna to skrzydło 1 ze skrzydeł jest złamane, bo znakiem warsztatowym tego warsztatu był taki skrzydlaty wąż albo smog jak niektórzy nazywają, jeżeli jednak mistrz chciał zaznaczyć swój osobisty udział dodawał tam swój zazwyczaj monogram LCD lub Castorama Cis smok z takim pierścionkiem, a sferyczne tak to jest to jest dziś jest tylko i wyłącznie ten piktogram to to jest oznaczenie, że to wyszło z baszt z tego warsztatu natomiast przypisanie osobiste samemu mistrzowi to wtedy następuje kiedyś był jest ten harmonogram, a co to znaczy przypisać osobisty to znaczy jaki jest ten udział, że 37 % znaczy to idziemy w 7 ruchów pędzlem nie jest nią nie możemy tego też dokładnie tak przypisać liczbowo niestety, bo to byłoby nadużycie terminologiczne natomiast malarzy to tylko dowali, bo sygnatura akt w ówczesna zawierała nie tylko oznaczenie personalizm bijące w znaczeniu nazwiska imienia jej, ale także był prezydent tam pisał w Szwecji w niczym wykończył inny wynik et Szwecji to znaczy zaczął dał podał zamysł artystyczny i wykończył czy też było stacje władczy, ale czy agit, czyli przed tym tylko pracował w ten sposób i innych nabywca czy też zamawiający podczas mgły nie sprzedawano tego w sklepie tylko zamawiało się do kości w warsztacie określone dzieło wiedział, jaki jest udział samego dziś tak wyrażę kolokwialnie szefom zaś tej idei molocha, który wraca Damian jest o azyl stworzył własną fabrykę i tylko w cywilu jedno 100 dół w dni takie są wymogi rynku rynek to podobno wielki pan natomiast dzisiaj nam się wydaje, że z sygnatury niema na obrazach z prozaicznego powodu do wielu malarzy nie kładzie sygnatury na licu spoiny chodzi o to, żeby nie zaburzać pewnego porządku kompozycyjne go w obrazie to dotyczy, zwłaszcza tych co z upodobaniem malują szafirowe kwadraty na szafirowym tle, a i tak udanym występom w po wizycie w 1 z muzeum sztuki współczesnej w Strasburgu, więc naoglądałem się właśnie mnie szafirowym twarze to jest, więc wtedy sygnatura jest na odwrocie z tym, że czasami na odwrocie pojawia się na nich sygnatura położona przez artystę, ale czystego, kto uporządkuje np. zasoby magazynowe, jeżeli dzieło zostało zakupione do jakich zbiorów albo kto zarządza przygotowaniem do konkursu malarskiego i wtedy ona jest malowana, by ważne też na Litwie co na liście no czasami na płótnie, a najczęściej jest na skraju na tej części krawędziowe oburzonych płótnem jak się ustawić stelaż to łatwo potem wyczytać, który obraz obraz wyciągnąć stąd takie też są sygnatury tymczasowe jak są prace wysyłane na konkursy plastyczne, kiedy czy trzeba anonimowo żyje przynajmniej powinno obejrzeć anonimowo i ocenić, które dzieło jest najlepsze no to jest taki nie przypisany jest zwyczajowo znak artysty, ale taki, który zostaje przez artystę wybrany jego wolę Ponomariowa zdeponowany w kopercie i t d. tak właśnie skoro mówimy o losach biurowych w elektoratach nasze firmy które Noto teraz myślę sobie nową wspomniał pan tych wartości finansowej działa tak, bo bo, jeżeli weźmie sobie szafirowe kwadratem szafirowym tle, który namaluje pan o ten artysta, który umieścił je w muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej no to właściciele będą wyglądały podobnie myślę sobie no kto ogląda serial wszelkie więzi z tym nic się z gwarancją tam, gdzie są o o malarzu, który utyka ima i maluje w abstrakcyjnie, a jedno 100 min odniosłem wrażenie, że w osobach, które odpowiada za auto oprawę plastyczną tego serialu jakoś tak gustuje w twórczości tego okręgu malarzy, których takim głównym wyznacznikiem jest osoba Gerharda Richtera, bo po obrazy w tym stylu to można obejrzeć w galerii Dreźnie drezdeńskiej 333 w Monachium to właśnie od tego tys zlotego dlatego serial ogląda, ale brakuje mi się właśnie bardziej już takie akcje niż wiedeńskiego z o tym, serialem o śledztwie po lesie i jak się jak się zrodziła malarstwo abstrakcyjne w kamieńskiej zobaczył swój obraz do góry nogami i doszedł do wniosku, że tak to on lepiej wygląda, że w istocie nie liczył postać czuwanie tylko liczyć się forma i kolor i Teresę same w sobie no tak, że potem to przybrało różne postaci także IT, które możemy nawet podejrzewać o pewną odmianę hochsztapler dzięki ich to już jest temat na osobną opowiadania, ale w każdej w każdej dziedzinie to się zdarzyć może panie profesorze mamy, więc sygnowane obrazek, bo artyści lub warsztaty sygnują je od zarania dziejów niemalże, ale w którymś momencie te właśnie sygnowane nazwiskiem autora, który przebił się zrobił karierę są warte coraz więcej słychać już są warte, tyle że ludzie, którzy żyją z oszust mówią, czyli teraz należałoby taki obraz skopiować albo stworzyć, bo zaginął i umieścić podpis sygnaturę taką, która przyniesie nam walizki pełne pieniędzy nie tylko oni czasami właściciele jak mają obraz sygnowany, bo akurat kupienie sygnowany albo jak w przypadku współcześnie opowiadań tego obrazu Rembrandta który, który obcinano mi się zmobilizować w Hadze w Sydney, która zniknęła notuje ktoś chciałby pokazać, że ma dzieło Rembrandta motocyklową buty sygnaturę w Museum w Brukseli zobaczy pan za obraz, na którym napisano John Brojek młody właściciel w tym językiem władał i tak sobie go opisał jak przyjdzie to nie widzieć dzieło ma oczywiście, że to, że to są przypadki nieporównanie zatrze od oszukiwania nabywców poprzez domalował bywanie na obrazach jest na sfałszowanych sygnatur podrabiania tych sygnatur albo ich przerabianie wyboru, bo także i to się zdarza niektóre np. obrazy Kazimierza Folta syna Juliana nowo mają przerobiono sygnatury poprzez usunięcie MO inicjałów który, który stawiał Kazimierz czasami nawet pomijał swoje imię i postawienie w to miejsce inicjałów imienia ojca jak z tym jak to wykrywać jak z tym walczyć bo, choć rozumiem, że ktoś to sobie nabył i pisze John Picasso n p . bo żeby się wszyscy zorientowali kogo chodzi o to kupił sobie sam maluje doborowej stawce, ale są osoby, które oszukują no to jest przestępstwo przestępczy przestawia również moje ciosy narzędziem, które wojnę uznało, iż oszustwo, któremu językiem prawniczym mówiąc rodowodu dochodzi do zbiegu z przepisów ustawy, bo z 1 strony mamy do czynienia z oszustwem, a z drugiej strony mamy do czynienia z przestępców boksowania znaku identyfikacyjnego, ale myślę, że naszych słuchaczy nie pozostawimy nieustalonymi żalu jak i takie jak te rozważania minimalistyczne pozostawimy je na boku jej to jest niewątpliwie przestępstwo i to jest przestępstwo kryminalne dysponujemy metodami umożliwiającymi przeprowadzanie badań identyfikacyjnych przyczyną jest takie badania to najczęściej się prowadzi na użytek od poważnych nabytków muzealnych albo w ramach prowadzenia badań naukowych z prozaicznego powodu to są ekspertyzy i kosztowne, bo trudno, żeby ekspert, który ma tak unikalne kwalifikacje jedno oraz za ekspertyzę takiego podpisu złożonego na obrazie oczu nie jest zażądał honorarium mniejszego niż za ekspertyzy podpisu na kwicie KW kasa wyda, bo przecież na prace na placu jeszcze jeszcze więcej dlatego ani ani prowadzę in Chin ci, którzy prowadzą domy aukcyjne ani nawet ostatnimi czasy znam przypadek, że ich organy procesowe, które też kroju po palcach chodzi o wydatki na ekspertyzy i o takie ekspertyzy i się nie zwracają też niedawno 1 z domów aukcyjnych kilka lat temu wystawił obraz jest, że się chłodno i był to groźne memento cena wywoławcza wynosiła 68000 zł w NATO, gdyby ten obraz poddać kompleksowej ekspertyzy jeśli jedno koło trumny kosztowałaby ta ekspertyza sama kilka tysięcy złotych dotąd się marża tego tego sprzedawcy co się wije się dziwić, że nas na co dzień w takich warunkach TPN polowych to ekspertyza się sprowadza do tego, że ktoś niezorientowany w twórczości danego danego artysty jedno połowie notuje sygnaturę do tego tego malarza my to potem idzie świat rzadkie są przypadki, żeby się ją antykwariusze zwracali ekspertyzy przyznam, że ja ze swojej praktyki ile w wykonywaniu na rzecz organów procesowych takie ekspertyzy to, jeżeli chodzi o antykwariusze to na palcach obu rąk bym policzył przez 40 lat się tą problematyką zajmować wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje, że kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa mają goście z prof. Tadeusz Widłak kierownik katedry kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program Owczarek prof. Tadeusz Wilk była kierownik katedry kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach jest państwo i moim gościem niedawno, bo podaję w 2012 roku ukazała się książka krawatem to elektronice pan ten teren, w który przez lata wasze zdrowie rzekomo fortunę, fałszując obraz 18 dziewiętnastowiecznych malarzy Martina Johnsona z idea, żeby to Stuarta Charlesa Beda Kinga rejon z racji tego, że wiele z tych sytuacji, które wielu zarzucało się przedawniło badanie, które tam się zgodził był czy zaprzestał swojego procederu i teraz oficjalną, ale jest nabywcy goniec proces nie sprecyzowali cywilne wie pan co myślę, że nabywcy, którzy zostali nabici w butelkę nie palą się do tego choćby tak to jest wracając do tego, o czym mówiłem poprzednio dlaczego, dlaczego rzadko się zwraca je właściciele zwracają ekspertyzy, bo jak są jakieś wątpliwości to ten, kto posiada, żeby się, że tak nie ośmieszyć się stara jak najszybciej pozbyć, zanim zostanie udowodnione, że to co, czego się pozbył jest falsyfikatem no bo wtedy, gdy wyszedł na osobę mało zorientowany w problematyce, więc to rzeczywiście taki mechanizm istnieje natomiast jedno to jest tytuł wskazuje na na nocny ewidentnie cyniczne podejście tego fałszerza no ale ale nie bez kozery zapytałem o w postępowanie cywilne istnieje coś takiego jak zjawisko pos sygnowane, a to znaczy malarze bywa dopiero po wielu latach sygnuje swoje obrazy Rembrandta na czele utrudnione przechadzkę w ogrodzie pamiętam nosy Novo tel 20 lat po namalowaniu, bywa że przenosi się artyście to inny obraz czasami falsyfikat i od niego się wyłudzała sygnaturę, wprowadzając go w błąd jedni mają do tego podejście nonszalanckie takie, które przybiera postać wręcz nakazującą powątpiewać czy nie jest to osoba znamienny mające się pewnymi zaburzeniami ma na miesięczne Salvadora dali, który na 11 tak poz sygnowanym obrazi napisał to jak go namalowałem, a jak ktoś twierdzi, że jest inaczej wynik to udowodnić, bo taka taka poza tego tego artysty, ale np. George rzucili koło, który pos sygnował ów syn od no właśnie obraz, który w istocie potem okazało się być falsyfikatem został wprowadzony w błąd został potem z procesu wanny przez nabywcę tego właśnie obraz PiS okazuje się, że oczywiście on działał w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych wydaje się, że wtedy łatwiej było to łatwo też, jakby nie rzuca się na autorów z Dnipro z pierwszych zgodna z najwyższej półki tylko znajdą sobie taką przestrzeń, na którym mógł zarobić kilka czasami kilkanaście tysięcy zloty większość fałszerzy Targ i oczywiście wiem jedno z metod, które Nate, które stosowały w danym w pewnym momencie swojej kariery był były tzw. obrazy zakupione na tych garstce osób także on do biednej Panny poszedł sobie kupić obraz do salonu i za 25 USD znalazł coś co ładnie wyglądało to sprzedanie wiadomo, kto no po prostu leżał już w garażu, więc przynosi teraz są bliscy, żeby to wycenić na otwarcie mówią ojej ojej, ale przecież to wygląda jak ta jest wart kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy i ile pan za to chciał dla dobrze po drugiej stronie no właśnie ci z 1 strony mamy świat kolekcjonerów z świat pośredników i tam ani pewnie nie ma czasu Nikoli nie ma ochoty na eksperckie w Wilnie kosztuje, a w, a z drugiej strony mamy na niej np. muzea, które firmy chciałyby albo pracę naukową i jakich narzędzi używa się do tego, aby wykryć sprawdzić ponad wszelką wątpliwość albo z wysokim prawdopodobieństwem ustalić, że obraz jest autentyczny czy stworzony przez tego artysty, o którym myślimy o 33 czy nie to być 3, jeżeli chodzi o obrazy to, żeby mieć komplet informacji czy przeprowadzi badania kompleksowe i nikt nie jest specjalistą od wszystkiego o nie musi być z 1 strony stylu znawcą i to specjalizujący się przynajmniej 4 tej posła artystyczne najlepiej, jeżeli w twórczości tej twórczości danego artysty przy czym jego test trzeba jakoś temperować, bo on jest do pewnego stopnia Ano ma drukowane pewne pewne sposoby widzenia i akurat to się może fałszerz wpasować tak jak to było zwanym terenem, który się w drukował w Senacie windy wpasował w podówczas zgłoszoną teorie, że istnieją związki między twórczością w Wernera Anna twórczością el Greca o, a nie trafił zapotrzebowanie jest znawca teściowa oczywiście jest w jego ustaleniach temperować oczywiście, jeżeli obraz sygnowany Noto to specjalista pismo znawca specjalizujący się w problematyce, bo to jest już tak osób specjalności ekspertyzy sygnatur no i jej badania fizykochemiczne jako taki, że one są prostsze, jeżeli chodzi o Mistrzów dawnych z uwagi na to, że fałszerze popełniają błędy anachronizm wykorzystują środki trujące farby spoiwo, które w tym składzie chemicznym potrafimy to dziś bardzo dokładnie przebadać i w palecie danych malarzy się nie pojawiał, a coraz więcej z badań naukowych wiemy o takich typowych paletach w poszczególnych twórców i gorzej jest, jeżeli chodzi o twórców współczesnych no, chyba że ktoś siłą był 1 tak z innym osobliwym malarzem, że komponował umowy obrazy na sposób umożliwiający wykorzystanie współczesnych technik kryminalistycznych mam namyśli choćby z 1 z malarzy francuskich, których który, w którym dochód rosyjskiej rosyjską żydowską rosyjskiego pochodzenia chodzi o South China, który z wybiegu, by ci się kiwać uczci wszy uszy do spoiwa dzięki temu pozostawił nam tam swój kod genetyczny bije, o ile te drobiny, które tam się nie nie przedostały się z innego znaczka naskórka, czyli 3 czy innych organicznych pozostałości inni nie pozostały już na dziś zdegradowany do postaci nienadające się do identyfikacja to się zawsze ze śladami biologicznymi zdarzyć coś w oglądałem prace ekspertów plan, bo się w tym w Krakowie, ale wygląda to poważnie, a jednocześnie tak mało imponująco upale komputer kół tutaj jakiś pary EUR jest kwestia biblioteki danych to właśnie o VAT okazuje się, że przy przewozowych marzeń narzędzi, które wyglądają tak właściwie jak w studio graficzne trochę można, by zbadać stan warstwa po warstwie z czego się składa, jakie były ruchy pędzla odlewy do uprawy od prawie do lewej co jest na warstwie podczas warstwa no bo dziś jest sprzęt się zminiaturyzowane u kiedyś inspektor foto met to była wielka szansą, a dzisiaj to jest niewielkie pudełko o z ziemi wielkości był 1 po dużej teczki sprzężone z z komputerem, który zawiera biblioteka potrzebnych danych i gdzie steruje się poszczególnymi operacjami porównawczymi chęci dysponujemy na nieporównanie lepszym warsztatem, jeżeli chodzi o instrumentalnym dziś nie jesteśmy postawieni w takiej sytuacji w jakiej byli eksperci, którzy badali produkt jest on my RNA w 1945 i czterdziestym szóstym roku, kiedy to przy badaniu spoiwa byli skazani tylko na chemię mokro w tym przypadku na ta zbawienia środowiskowa liny, który był bardzo czuły, ale nie jest to nieswoiste i dopiero dopiero o in w la w połowie lat siedemdziesiątych, kiedy wykorzystano wtedy wprowadzono metodę krytycznych chromatografii gazowej metody instrumentalną tenże same ekspertyzy nam się filozofią piesek, który właśnie taki błąd nie spoistości popełnił w toku sprawy Iwony Irena powtórzył te badania zużyciem tego sprzętu okazało się, że tamta ekspertyza była trafna, aczkolwiek nie nie dostatecznie uzasadniona jest co jest przy świetnym przykładem no o regułę logiczną, że stał się też może wynikać prawda pani profesor rzeczywiście mamy takie narzędzie, że da się wykryć każde fałszerstwo panie redaktorze Szanowni państwo nie ma ani metod doskonałych ani ekspertów nieomylnych to jest podstawowa reguła, której każdy kryminalistyki się trzyma to wynika z naszej filozofii Poznania pomysł, choć architektem z wykształceniem nie no bo odniosłem wrażenie, że skoro tak dużo o designie i i urbanistyce dotąd wygrał wprowadzi to to myślałem, że rzecz, że tak jest niskie wykształcenie Otóż w dni dla Sylwii Poznania wynika, że każde poznanie empiryczne i jest dotknięte jest immanentnym błędem poznawczym jest w przypadku niektórych metod i jesteśmy w stanie ten błąd co opisać ba wyrazić liczbowo jak tzw . oraz wiarygodności w innych on jest tylko szacowany na zasadzie pewnego prawdopodobieństwo psychologicznego możliwości błędu i dziś musimy się z tym pogodzić nową inny błąd z ekspertem kroczy ryzyko błędu z ekspertem kroczy jak cień Albrecht coś się dzisiaj na trzecim meczu się żywa czy może to w ogóle jakoś tak po posegregować, które są najpopularniejszymi metodami fałszowania sztucznie zmiana podpisu czy właśnie red kopiowanie obrazów czy tworzenie obrazów, które wyglądają takie kary za tego artysty w podobny styl no to zależy na tworzy się czasami swoiste kolaże tematyczne w co znaczy żart nie wybiera się poszczególne motywy z twórczości danego mu artysty początkom planuje się nowy obraz i czasami może to być nawet otoczona autentyczną sygnaturą, bo przecież w inny Salvador dali swoje usługi sekretarzowi przyjacielowi pozostawił kilka tysięcy kartonów z własnoręcznym podpisem i na tych kartonach potem drukowano odbitki, do których płyty komponowano jest zatem kupując motywy pochodzące z twórczości rzeczywiście jest rzeczywiście tego artysty na wystawie w na wystawie w Polsce fiatów, bo takie są organizowane gmina polis w swoim czasie był wystawiony taki pastisz będący w taką swoistą formą kolażu Lecha Olszewskiego imitujący dzieła Botticellego i kiedy to wybrano w różne elementy z różnych jego dzieł i z złożono namalowała przy wycenie całość ten z taką właśnie tak taki kolaż tematycznych tylko, że akurat fałsz to nie dopatrzył bo, bo tam, gdzie był układ rąk zaczerpnął go z 1 obrazu tylko w oryginale to tamto postać trzymała coś takiego tak jak i logistyki okrągły przedmiot, a ponieważ ten przedmiot nie został przedstawiony to ten układ rąk jest taki irracjonalny panie profesorze bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie mam nadzieję, że w przyszłości zeznaje pan czas, żeby porozmawiać o różnych kwestii związanych z dziełami sztuki prof. Tadeusz Widłak kierownik katedry kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach był państwem gościem dziękuję panie profesorze informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut w jego programach dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a realizował Adam Szurlej z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA