REKLAMA

Na kłopoty Kolińska: nieuczciwe firmy telekomunikacyjnej wykorzystują osoby starsze

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2016-12-11 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo Małgorzata Kolińska-Dąbrowska, czyli na kłopoty Kolińska rzeczywiście jest to bardzo poważny kłopot to, o czym chce dzisiaj mówić mówi o tym i pisze od dobrych paru lat po moim ostatnim materiale dalej jeszcze nie ujawnia, o co do końca chodzi zalały mnie listy telefony mejle na temat tej sprawy a o co chodzi o starych ludzi, których nieuczciwe firmy telekomunikacyjne tak naprawdę powiedziawszy nieelegancko skręcają, ale tak naprawdę zmuszają do tego, by Rozwiń » nieświadoma tego co się dzieje zmieniały operatora telewizji i telekomunikacyjnego MNI potem ewentualnie albo płaciły karę dotychczasowemu albo płaciły karę temu, który jest operatorem obecnym, czyli moim zdaniem jest to po prostu oszustwa, ale naszą rozmowę chciałam rozpocząć od tak naprawdę bardzo pewnie podobnych odczuć federacji konsumentów, bo jest z nami, ale w rozmowie telefonicznej pani Agnieszka Popławska właśnie z federacji konsumentów w dzień dobry pani Agnieszko chętnych pań po jest oczywiście ze mną studio drugi druga rozmówczyni pani Milena Górecka naczelnik wydziału informacji konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej dzień dobry pani w dzień dobry państwu hitem, ale zaczniemy od federacji konsumentów przypuszczam, że państwa tak jak mnie zalewają takie przypadki ostateczne beznadziejna, kiedy ci ludzie już zupełnie nie wiedzą co mają zrobić i relacji szamana albo lekarz i wozów bojowych Lwów w głośnej my w każdym tygodniu około kilkudziesięciu wielką pieczęcią, jeżeli wszystko chodzi o tam oddział w Warszawie o kilkanaście, a w dobie kart natomiast w skali całego kraju zapewniają, że mamy 30 parę oddziały dodaje, ale kilkudziesięciu zgłoszeń to ja sobie nie wyobrażam w takim razie, jaka jest skala tych zgłoszeń, które do państwa nie pragnie trafiają skala tych zgłoszeń, kiedy ludzie po prostu płacą czołg Harry wymuszoną kary za zerwanie umowy, ale to jest, by nie wyobrażam, jaka może być tego wielkości ilości osób poszkodowanych wiem, że w Płocku prowadzi prokuratura postępowanie, kiedy rozmawiałam z nimi tydzień temu tam było 1500 osób poszkodowanych, a pani prokurator mówiła, że przyrasta dziennie po kilkadziesiąt lat zakładamy, że hala może być znacznie większa broń obywatelom w tym momencie, ale mamy na okupie, ale taki podmiot lub PL brama Poznania, których nie można nazwać operatorami telekomunikacyjnymi PRL nawet prawo telekomunikacyjne albo tylko i wyłącznie podmioty, które zawierają umowę liczę na to ile nieświadome parciu o mandat płaci karę umowną za przedterminowe rozwiązanie umowy rzeczywiście to są tylko starsi konsumenci to co do państwa trafiają te osoby, które do nas trafiają, ale większość i to on do konwentu IRR jak kult Hey Illusion i MR Blues, a Barbara balon opadł mocny alkohol w domu ma to, że telefon pod wieloma to jest problem tylko jedno z numeru telefonu stacjonarnego, a on motopompa się on należny o VAT, ale również od otrzymanego świadczenia urlop tylko man WHO Lu po konwencji o podkradanie tylko ich łącznie od 1 operatora telekomunikacyjnego i może być też operatorów telekomunikacyjnych stacjonarnych PL jest kilku na rynku, czyli podkreślane są poręcze Polska nie lekceważyłbym trudno założyć, że on, bo w przypadkowe ofiary i grafik Paul wyczerpana poprosiłbym, by książki telefonicznej, bo w przeciwnym razie trafiał również, a ich abonentów innych operatorów i zdzieranie sugeruje, że coś jest na rzeczy były powiem, dlaczego to pytam ja miałam takie uczucie, że dziś informacje wypływają oczywiście orędzie zaprzeczało przekonujące mnie na wszystkie możliwe sposoby i że jest to po prostu niemożliwe przy ich wewnętrznej kontroli, a ziemią takie uczucie, że gdzieś się właśnie psy się spośród telemarketerów te informacje wypływają i trafiają do owych moim zdaniem na ogół firm oszustów główny obszar pod byle on obok tych wypra w Paweł Gil zgodna z prośbą o informacje o ciekawą konto Google Home PL Berlinale i choć po takim sporem o żądanie osoby, która prosi on tylko je wyłącznie o abonentach ciężkie wiedzą jak i jedno jak ona i jak panować, bo od osoby, które wiedzą, kiedy kończy się umowa o Józefie, bo tak jak wychować kilkoro takich jak, czyli mają takie bardzo dokładne informacje jak Galileo ma on tak bardzo dokładne informacje w RPA, ale wręcz i dlatego on leci, jaką Ameryka weryfikować, ale ktoś ktoś okryje, chroniąc i wyporność ale kiedy miał kilka odmian tytoniu do konsumenta przedstawia jako dotychczasowy operator i wolę, przedstawiając ofertę plecaków, a nawet dotychczasową umowę, ponieważ tak nie jest naszą wieloletnią i LO im Jana orzecha tak dużo bardziej odległe, ale model mniejszą ofertę właśnie w ramach w ramach lojalności posiadał również kilka zgłoszeń rechot wnęki lekką ręką, choć momentami świadomym mówiły, że niejednokrotnie, ale i czytanym przez rodzinę, że powinni tak w latach, ale od podań w Perth Glory pierwsza mowę pierwsza strona umowy ANR była również z breloczkiem Oracz, a dopiero każda kolejna ona dual lokalnych popełnione w oparciu o wpły w na to, aby po PRL no to już jest naprawdę oszustwo i NATO jest paragraf nie wyobrażam sobie, że tak sobie to wygląda, ponieważ ja widziałam takiej umowy i więcej one wyglądają także imię nazwisko tej osoby, która niby dostaje oferty znacznie korzystniejszą jest dużymi literami napisane potem coś drobnym drobnym maczkiem dalej, ale nawet gdzieś między czasie jest napisana nazwa dotychczasowego operatora też wybita minięcie się na to umowę spojrzy szczególnie bez okularów, o czym się sama przekonałam to wygląda także człowiek widzi, że naprawdę zawiera z ROW chce z tym Starym operatorem umowę, bo jego nazwa jest wybita w środku tekstu jest bardzo łatwo się na taki myk oszukać Albrechta Karl tak jak mówię zdarzają się przypadki ile naprawdę ta pierwsza wygrana w ich dla ich nie fałszerstwo jakichś dokumentów czy też umowy w debacie Montownia również te kilka przypadków było w miarę kilka, a może i my po techniczna wat RO Moon volvo komponentów, które w ciągu 1 z mapy i Palin, którą moby Telekomunikacji inna, bo 1 ratownik rok 2, dlaczego od nocy, a o jej i ten ktoś musi teraz z tych 3 i może wyglądać i po ma 4 operatorów telekomunikacyjnych mógł i był najstarszy z tych oszukanych abonentów, których do państwa dotarł, bo ja uważam, że mam rekordzistkę to jest pani, która ma 97 lat w pełni światła jest w stanie opowiedzieć całą historię bardzo, ale tak precyzyjnie natomiast no zdarzyło się to co się zdarzyło mówi pan radny SLD, a PRL to co my mieliśmy jakiegoś starszego konsumenta natomiast tak jak moja większość org PL PL koło 7 dziesiątego 8 roku liczba pani Agnieszko bardzo pani dziękuję, bo nie chce przeszkadzać byłych zwolniliśmy panią m. in . dlatego że pani w tej chwili pełni obowiązki służbowe, czyli służy klientom i konsumentom jak najbardziej, a co takiego robicie gierki, ale federacja komponentów RR określa reguły jak i aż od 1 grudnia Adolf Hitler tego Belgia realizuje projekt PL bezpłatny, ale w poradni osiadać a, w ramach którego na terenie UE już od leku Warszawy on po LF w kokpicie audi po połączeniu z Kielc mówi Petkowicz na ulicy Fieldorfa oś RO Bert RO Bert płatne porady prawne, ale dotyczące, czego właśnie relacji konsumenta reklamacji do Elbląga i wszelkiego rodzaju chorób i przedsiębiorcom pan Gold, ale reklama jest zakupionego towaru w reklamach i usług telekomunikacyjnych energetycznych reklamacje wyjazdów turystycznych prywatnym od roku materiał demo jak federacja konsumentów każdy problem konsumenta przedsiębiorcom w dobrze to pani Agnieszko dziękuję pięknie, żeby konsumenci klienci nie Stali w kolejce do pani do usłyszenia dziękuję bardzo dziękuję bardzo wiele do pozdrawiamy również pani Milena takich historii też do nas trafia wiele tak do Urzędu Komunikacji Elektronicznej dociera mnóstwo spra w ogromny procent wszystkich przepracowanych wniosków o interwencję i postępowań mediacyjnych, które prowadzimy dotyczy właśnie nieetycznych praktyk handlowych i zawarcia umowy pod wpływem błędu, tudzież naliczenia kary umownej albo faktur za rachunki telefoniczne, które tak naprawdę klient nie był świadomy, że zawarł umowę zdanym dostawcą usług to jest spora skala tak jak w tym roku policzyliśmy około 700 spraw z całej Polski dotyczyło właśnie nieetycznych zachowań przedstawiciel handlowy i całego tego procesu związanego z zawieraniem umów, ale jak i jakie sobie poczytałam przepisy jak zaczęłam się tej całemu procederowi przeglądasz to mam wrażenie, że wszystko jest zgodne z prawem prawem telekomunikacyjnym w lesie prawo telekomunikacyjne określa pewne obowiązki dostawców usług oraz uprawnienia konsumentów konsumentów i abonentów w tym momencie mamy do czynienia z przypadkami naruszenia kodeksu karnego tak naprawdę, czyli przestępstwa oszustwa nie jest to naruszenie prawa telekomunikacyjnego prezes UKE w ramach kompetencji może zweryfikować czy dany przedsiębiorca świadczący usługi telekomunikacyjne nie narusza obowiązków informacyjnych względem konsumentów wzorce umowne są zgodne z wymogami prawa telekomunikacyjnego, które wyraźnie określa co powinno zawierać umowa tak on z takim dostawcą usług oraz wszystkie obowiązki przedsiębiorcy i uprawnia konsumenta wynikające z prawa telekomunikacyjnego to moment wrócimy do tematu i wracamy do tematu nieuczciwych firm telekomunikacyjnych, które tak naprawdę, oferując podobno znacznie korzystniejszą ofertę opłatą ową, a tak naprawdę doprowadzają do tego, że nieświadomy abonent zmienia operatora, a efekt tego jest taki, że jeżeli nie zdąży złożyć wypowiedzenia umowy z tym nowym jak się zorientuje, że to nie jest jego stary operator to płaci temu nowemu kary, a jeżeli zdąży to i tak płaci karę, ale staremu operatorowi raz to może być 500 zł teraz 1000 zł w każdym razie dla kogoś, kto jest osobą starszą o emeryturze to są zazwyczaj bardzo duże pieniądze i w bardzo często jest także z tej umowy jest o bardzo trudno się wyplątać ta umowa jest tak misternie sprokurował na, że w plątanie się bez dobrego prawnika albo pomocy kogoś światłego z rodziny naprawdę jest dla osoby starszej wyjątkowo trudna prawda w tak zgadza się z umowy są przeważnie zawierane na czas określony na szczególnych warunkach promocyjnych, czyli konsument zawierający taką umowę zobowiązuje się do wypełniania jej warunków przez określony w umowie czas najczęściej zażywać 4 miesiące on w tym momencie z chwilą zawarcia takiej umowy przeważnie jest przydzielana konsumentowi ulga ulga w opłacie abonamentowej, która potem rozliczana jako promocja nazwijmy popra w dorzucę, że ta ulga musi być wielgachny, aby interes, by inaczej nie działa oczywiście po ulgi są czasami wygórowane w stosunku do tak, jakie są opłaty abonamentowe natomiast tak czy inaczej w ramach umowy one są przyznawane tym konsumenta, jeżeli konsument rozwiąże umowę przed upływem okresu obowiązywania umowy, czyli przed upływem tej promocji to wówczas operator przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uprawnione, jeżeli doszło do aktywacji usług do naliczenia tzw. kary umownej, która jest równowartością przydzielonych abonentowi ulg od Chile i dalej proporcjonalnie do czasu rozwiązania tej umowy tak i stąd właśnie w tych rachunkach czy, które przysyłają potem takie nieuczciwe firmy bywają kwoty z 1500 zł właśnie bohaterka mojej opowieści, ale takiego tekstu, który się nazywał je dzień dobry chcę panią oszukać właśnie ma zapłacić prawie 1500 zł emerytka dobrze po siedemdziesiątce tez ogromna kwota tak dla osoby, która ma bardzo niską emeryturę taka ulga, którą tak, aby konsument nie zdawał sobie z nich sprawy, bo usłyszał tylko to co trzeci przedstawiciel handlowy mu powiedział w sprzedał mu ofertę ma bardzo korzystnych warunkach przedstawił mu ciekawą propozycję, obiecując profity, obiecując zniżki natomiast wiadomo, że mówił językiem marketingu, którego nie zna taka starsza osoba bardzo łatwo taką osobą oszukać wprowadzić w błąd czasami nawet nie oszukać, ale tak zaprezentować ofertę, żebym tylko przedstawić jej plusy nie, wskazując w ogóle na te czynniki obok, czyli to, że ta osoba, rozwiązując umowę przed upływem okresu obowiązywania będzie obciążona karą umowną nie, wskazując na to, że jeżeli korzysta z umowy na warunkach promocyjnych u dotychczasowego dostawcy to jej rozwiązanie również będzie się wiązało z naliczeniem kary umownej udanego przedsiębiorcy, a w, ale w ogóle wszystko zaczyna się tak naprawdę od oszustwa, bo w, kiedy ktoś dzwoni do takiej starszej osoby to zaczyna rozmowę tak Telekomunikacja i np. była taka firma, która nazywała się Telekomunikacja przecinek 1 czy Telekomunikacja dzień dobry ludzie odbierają to jak ktoś, kto się przedstawił jestem z firmy Telekomunikacja, czyli kojarzy się z Telekomunikacją polską po dawnym naszym operatorem, a dzień dobry to jest bardzo grzeczny rozpoczęcie rozmowy odpowiadali dzień dobry nie mając świadomości, że rozumie rozmawiają zupełnie inną firmą oczywiście to są praktyki marketingowe nieuczciwe praktyki, gdzie przedsiębiorcy nauczyli się wykorzystywać niewiedzę nieznajomość zasad panujących na rynku telekomunikacyjnym i nieświadomość konsumentów, zwłaszcza tych osób starszych, które znały kiedyś tylko łącznie Telekomunikację polską, a ja wam, że część tych osób nawet nie ma pojęcia o tym, że o rencie połączyła się z dawną Telekomunikacją trafili na telefon 1 oraz zupełnie inaczej nie ma Telekomunikacji polskiej anonimem to tak zakodowane od lat tak, bo płacili rachunki przez 20 parę lat do Telekomunikacji polskiej UE i nie są nawet świadomi tego, że nie mają takiego przedsiębiorcy, że teraz w tej chwili jest to oręż oni znają to nazewnictwo oni bardzo często nawet nie mówiąc Telekomunikacja Boni chce jeszcze konsul niektórzy konsumenci, którzy nas piszą piszą, że bez poczta Polska jeszcze inaczej on stoi TM to są osoby starsze, które gdzieś tam nie nadążają za tym co się dzieje na rynku telekomunikacyjnym nie mają świadomości, że panuje konkurencja na rynku telekomunikacyjnym działa mnóstwo spółek, które świadczą usługi telekomunikacyjne, a abonenci mają prawo do zmiany dostawcy usług istotne jest, żeby robili to świadomie, a nie poprzez nieuczciwe praktyki handlowe, które jest, wprowadzając takie błędne koło być może, gdyby konsumenci zostali prawidłowo poinformowani to niektóre z tych ofert faktycznie mogły być dla nich korzystne mogliby mieć z tego tytułu jakieś profity, ale przeważnie nie na tym polega pawilon przeważnie zarabiają na karach umownych i nagle się zgłębiają dalej, jeżeli chodzi o tym, takie poszukiwania takiego takiej starszej osoby to ciąg dalszy jest taki, że kiedy ta osoba wyrazi zainteresowanie w ogóle tą ofertą to bardzo szybko migiem umawia się ją na podpisanie umowy i również migiem przyjeżdża Kurier i ów Kurier ma 1 cechę ogromnie się spieszy dokładnie przede wszystkim należy zacząć od tego, że jest też kilka art. 162 prawa telekomunikacyjnego, który zakazuje używania automatycznych systemów wywołujących urządzeń końcowych do marketingu bezpośredniego, więc przedsiębiorca proszę mi powiedzieć stop tak, żeby istota osoby zrozumiała, gdy czyli, jeżeli przedsiębiorca nie ma naszej wyraźnej zgody na marketing, czyli na zwolnienie, by sprzedawać nam ofertę to nie powinien do nas dzwonić i w tej chwili przedsiębiorcy nie przyznają się do tego, że zawarcie umowy poprzedza rozmowa telefoniczna my zdajemy sobie sprawę, że taki jest, ale jesteśmy w stanie tego udowodnić Novum przedsiębiorcy się do tego nie przyznają, ponieważ znają ten artykuł i wiemy, że moglibyśmy za to ukarać, jeżeli byśmy udowodnili, że używanie automatycznych systemów wywołujących, czyli mamy 1 stronę, czyli konsumenta, który pisze do nas, żeby zadzwoniła miła pani, która powiedziała, że będzie taniej, a za chwilę pojawił się miły pan, który się spieszył poprosił o szybkie podpisanie pokwitowania czasami odbioru przesyłki albo informacja, że to tylko potwierdzenie tej rozmowy telefonicznej będzie pani pani pan miałem pani, że tańsze opłaty abonamentowe konsument nie weryfikuje tego przeważnie jest albo Kurier, który się spieszy albo bardzo miły elokwentny przedstawiciel, który wszystko wytłumaczy wszystko pomoże tylko tak naprawdę wprowadza w błąd, tyle że ich ta umowa ta jest kim byli dosłownie papierów, ponieważ to jest sama umowa tak jak mówiłam drobnym maczkiem potem jest jakaś masa pełnomocnict w regulamin regulaminów cenników ja sama próbowałam to przeczytać powiem szczerze siedziałam 2 godziny czytając to bardzo skrupulatnie i przyznam się z przykrością połowy nie zrozumiałam no niestety prawo telekomunikacyjne i czasowo dyrektywa narzuca tak naprawdę to są pewne obowiązki i pewne punkty, które w umowie muszą się znaleźć się dla przeciętnego odbiorcy to są przepisy niezrozumiałe mamy tego świadomość natomiast to są wymogi i ta umowa musi te wymogi spełnia dzisiaj jest zgodna z prawem telekomunikacyjnym i strony przecież weszły takie przepisy to chyba na początku tego roku, że wszelkie umowę nie wiem czy to dotyczy tylko włącznie umów bankowych powinny pisane być jasnym zrozumiałym językiem od dawna funkcjonuje niestety definicja co to znaczy, że język jasny zrozumiały i prosty to możemy bardzo długo o tym, dyskutować nie dojdziemy do porozumienia natomiast RMB faktycznie tak powinno być, ale specyfika rynku telekomunikacyjnego też ma wpły w na to, że nie wszystko da się wprost jasny sposób zapisu radzi ważne jest to, żeby umowie było wyraźnie wskazane w kim domaga się zawiera nazwę przedsiębiorcy tak naprawdę pani powiedziała wskazują te dane tylko to są umowy drobnym druczkiem nie każda osoba starsza nawet kiedy jest to wyraźnie napisane zwracamy uwagę mam doświadczenie mam pokazuje niestety, że większość konsumentów przyznaje wręcz się, że nawet nie zerknęła z tym z kim podpisuje domowe, a niestety prawo nie ochroni konsumenta przed nim samym no i wykorzystywanie tego, że ŚDM nie ma znaczenia czy mam 18 lat czy mamy lat 80, jeżeli mamy zdolną i ponton dziki czarnego dymu tak ani nie mamy zdolną do czynności prawnych odpowiadamy za składane oświadczenie woli mamy świadomość tego jak domowe są skonstruowane jak przedstawiciele wprowadzają w głąb, ale nie możemy tutaj negować dokumentu tylko właśnie sąd powszechny w postępowaniu może unieważnić umowę zawartą z UE został pomiędzy stronami, ale w takim przypadku, kiedy się próbuje to unieważnienie zrobić zaczynają się schody, ale jeszcze powiedzmy o tym od tych wszystkich takich trikach związanych z mocy my z tego typu działaniami pani powiedziała, że miała pani do czynienia z abonentem, który miał 4 umowy, bo 1 pan odskakiwał po kilka osób, że tak powiem tak to jak można wiążę tutaj do koleżanki Jenny wypowiedź koleżanki federalizm, ponieważ federacja w tej wspomniana koleżanka mają skargi dotyczące klientów byłych oraz chęć, jeżeli chodzi o Urząd Komunikacji Elektronicznej to faktycznie największy procent dotyczy klientów Orange, ale nie tylko tymczasowo również inni operatorzy typu Netia vectra UPC i t d . nie ograniczamy się ważne jest to bez czego klienci znający sprawę, że umowy bardzo często są podpisywane przez przedstawicieli handlowych to nie jest przedstawiciel bezpośrednio zatrudnione w tej firmie stroszy umowę zawiera więc, że pośredniak bezpośredni i pośrednik bardzo często tworzy swoje własne bazy danych abonentów, bo działający lokalnie zna swoich klientów mało tego współpracuje z różnymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi i potrafi manipulować swoimi stałymi klientami, czyli osoba 7080 letnia, która już raz zawarła z takim przecież przed zabiciem gumowe może się okazać, że za pół roku ten sam przedstawiciel zabić zapuka do ich drzwi i przedstawi umowę innego operatora w USA dokładnie, czyli można rzeczywiście być ludzie żerują na ludziach tak naprawdę to z 1 strony żerują te firmy, które podkupują tych abonentów, a z drugiej strony ich przedstawiciele robią jeszcze własny interes oczywiście przedstawiciele handlowi działają też swoją korzyść, bo zależy im na ARM poprzedzi zawartej umowy, więc oszukują perfidnie tych samych nieświadomych konsumentów abonentów, wprowadzając w błąd przychodzą do nich potrafią w ciągu 1 miesiąca podsunąć umowę do podpisu nikt niczego nie jest przedsiębiorcą nie, mówi że robią to samo również telemarketerzy, którzy mnie przez telefon umawiają te spotkania, że oni też szyję przepraszam za określenie kombinują, czyli taka osoba właściwie jest trzykrotnie poszukiwane może tak zdarzyć na pewno stale, jeżeli chodzi to dla marketerów to rzadziej wyłoniono ich samych klientów natomiast te często numery mogą być wybierane losowo tworzą własne bazy wiadomo, że kupują bazie nielegalnego czegoś nie da udowodni nam się, że taka baza powstała w ERM wykorzystują niewiedzę klienta i manipulują w rozmowie telefonicznej już sama rozmowa telefonicznie jest tak przeprowadzona, by klient nie był świadomy, że zmienia dostawcę usług jest przedstawiana oferta przede wszystkim nawet nie musi znać daty rozwiązania umowy technika marketingowa sposób sprzedawania tych usług powoduje to, że to konsultant dobrze wyszkolony potrafi tak pokierować klientem, że klient nieświadomie sam podaje mu informację, którą chwilę później on wykorzystuje do stworzenia tej umowy, czyli tak podbiera klienta tak go odprowadza, że klient sam wskazuje, kiedy mu się kończy umowa, jakie są jego dane jak i usług korzysta czasami dopiero w tej rozmowie telefonicznej konsultant w cudzysłowie wyciąga od klienta informacje pracowania mówili o własnej głowie jeży za chwilę wrócimy znowu do rozmowy, a teraz skrót informacji i wracamy do działań nieuczciwych tele o w operatorów, czyli firm, które podbierają głównie Manning operatorowi stacjonarnych telefonów klientów mało tego skręcają i ich w dodatkowe opłaty wydatki i na tym zarabiają jak mówiliśmy przed chwilą tak naprawdę taka starsza osoba może być trzykrotnie zmanipulowana raz przez tą praktykę i sposób działania firmy w tele marketerzy rap przedstawiciela handlowego handlowego, ale jeśli tak jeszcze zastanawiam czy taka starsza osoba ma jakiekolwiek szanse, żeby się z tego wszystkiego wyplątać oprócz tego, że ustawowo zgodnie z przepisami ma zagwarantowane 2 tygodnie na to, żeby z takiej umowy zrezygnować, jeżeli masz szczęście to przede wszystkim skorzysta z tego ms możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i wtedy umowa będzie rozwiązana bez konsekwencji żadnych dla konsumenta niestety to nieuczciwe praktyki polegają również na tym że, podpisując umowę klienci podpisują również oświadczenia, w których potwierdzają własnoręcznym podpisem, że są świadomi tego z kim zawierają umowę są świadomi konsekwencji i rozwiązania przed terminem są świadomi tego, że przenoszą numer do operatora dotychczasowego, że będzie naliczona kara umowna takimi w takim przypadku drobnych dróg drobnym druczkiem nawet nie mógł jedynie drobne, ale każdy bar pod takim pliku dokumentów to gdzieś umyka modele to osoba nie jest w stanie czasami nawet czytając z tego zrozumie zauważyła w takiej umowie test rozpisane, że jak mamy np. nie wiem, ale jakiś rozdział o obowiązkach karach i t d . to tak naprawdę jest tu coś napisane wcale o tych obowiązkach i kara nie jest napisane do końca wszystko tylko tez przeniesione do innego punktu, który ma zupełnie inny tytuł, więc naprawdę można się pogubić się zagapi się tak, zwłaszcza że tak naprawdę jeszcze w momencie zawierania umowy stosowana jest 1 utrudniające konsumentom drogę dochodzenia roszczeń praktyka, czyli są oszukiwani dodatkowo, ponieważ mówi się im, że umowa zostanie im przesłana później, a w tej chwili do podpisu ta umowa musi być zabrana inni bardzo często przedstawiciel handlowy zabiera kopię tej umowy także konsument, a my czasami nie ma świadomości, że mógł, bo tej umowy odstąpić w terminie 14 dni, bo nie stanie na spokojnie sobie przeczytać mało tego, jeżeli są takie przypadki, że faktycznie uczciwie powiedzmy w cudzysłowie różni je zostawiają te dokumenty po tak nieświadomy klient potrafi domowe nie przeczytać schować do szuflady zapomnieć o niej tak naprawdę orientuje się w momencie kiedy, a dostanie rachunek telefoniczny albo obawę co jeszcze gorzej zadzwonił do niego przedstawiciel dotychczasowego operatora z pytaniem, dlaczego chce rozwiązać umowę i Bogu dzięki tak naprawdę żaden przedstawiciel dotychczasowego operatora dzwoni, bo przynajmniej tym czy jak się dowiaduję co się nad Nettą zrobiło z 1 strony niby tak, by nas nie na debatę bardzo zajęta do końca nie, ponieważ są przypadki, z którymi się spotykamy i które mamy świadomość przedstawiciele dotychczasowych operatorów, którzy w ramach utrzymania klienta no tzw. anty czarną wcale nie działają tak dobrze, a na jego korzyść jak by się wydawało ja i tak pochwalić bardzo trendy, bo oni wprowadzają klienta w błąd, mówiąc że w momencie, kiedy działają na cele dla swojego operatora win również, stosując marketing mówią klientowi został oszukany, że musi bardzo szybko złożyć oświadczenie o wycofaniu przyniesie jak Unia tego numeru i niestety 1 problem bardzo często informują klienta żonie wszystko załatwią rozwiążą te umowy rozwiążą to umowa zostanie rozwiązana bez żadnych konsekwencji wystarczy, że oni zostaną podpiszą PAP oświadczenie o nie przyniesienie tego numeru klienci ucieszy, że dobrze zadzwonili po realizuje to umowę niestety to nie działa w ten sposób faktycznie proces jest wstrzymane, jeżeli chodzi o przeniesienie numeru natomiast, jeżeli chodzi o pozostałe elementy gumowe i usługi, które są świadczone w ramach tej umowy dopóki klient sam nie złoży wypowiedzenia to te usługi na rzecz abonenta są świadczone, a tam od dostawcy, do którego ten po usługi świadczy nalicza opłaty, czyli co naliczają obydwaj tak, bo tak naprawdę w ramach umowy z ING w ramach umowy o 7 tzw. oszustem z tą firmą, która świadczy usługi telekomunikacyjne to nie jest tylko usługa związana z przeniesieniem numeru umowy zawierają n p . takie pakiety jak pakietem pakiet minut usługa w UE pakiet ubezpieczenia el bing i bardzo często nie dochodzi do przeniesienia numeru, czyli nie naliczają tej pełnej opłaty abonamentowej oraz mondeo i mówili, ale za wszystko inne liczą i klient jest zdziwiony, dlaczego on dostaje fakturę skoro tamta firma czy jego dotychczasowy dostawca miał zaś miały rozwiązać, a faktycznie abonamentowej naliczane przez tego dostawcy do częściowego numer nie zostaje przeniesiony, ale do czasu, kiedy klient nie złoży wypowiedzenia u tego nowego przedsiębiorcy jest naliczana co naliczono mu opłaty mało tego, kiedy już złożyć wypowiedzenie albo kiedy tamta firma wypowie bokiem czasami nie płaci naliczana jest kara umowna uważało za przedterminowe rozwiązanie umowy lub w w to działa w 2 strony, gdy tak mało tego no przed Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył na 1 wystawców karę, ponieważ naliczał karę umowną w momencie, kiedy nie dochodziło do pełnego i aktywacji usług czy nie dochodziło do przeniesienia tego numeru w tym momencie po nałożeniu kary pojawiła się nowa taktyka, czyli krótko, więc ci dostawcy uczą się na ławie błędach stosują już inny sposób aktywacji usług i przydzielają mu Marcin czasowe przydzielają telefon z kartą SIM ta w momencie, kiedy klient odbiera urządzenie już ma możliwość korzystania z tych usług przeniósł się, jakby moment aktywacji pełnych usług i płaci i płaci nie wiedziałam, że to tak działa, bo właśnie w tej sprawie, którą opisywała tam była sprawa aktywacji tymczasowej tego tymczasowego telefonu numeru pani ten mu telefon, który przyjechał z kartą SIM czym prędzej oddała, ale i tak przed niczym ją to nie uratowało, bo okazało się, że przekroczyła termin 14 dni na wypowiedzeniu umowy bank czy termin 14 dni to jest w ogóle termin czarodziejskiego w tamtym przypadku jest niemożliwe, żeby ona podpisała tą umowę w UE właśnie w terminie takim, że jak się policzyło 2 tygodnie ta akurat wychodziło, że jej żona przekroczyła ten termin LM natomiast często bywa także również ten operator, który oszukuje robi w ten sposób, że to takie pełnomocnictwo abonenta na przeniesienie na te wszystkie ruchy prawne wysyła do ostatniej chwili do starego operatora i to wszystko czas płynie, a nam się wszystko wolniutko w tych mundurach urzędniczą w firmowych mieli zgadza się tak naprawdę Emtal anty czarnym czyta, ale utrzymanie klienta nigdy nie odbywa się w ciągu tych 14 dni 3 małe są szanse, że dostawca usług, które w, którego wcześniej korzystał klient zadzwoni do nas z serem z pytaniem, dlaczego rozwiązaniem umowy w ciągu 14 mnożą nie dzieje to nie zdarza to 14 dni tez ustawowe uprawnienie każdego konsumenta informacja o tym ma być zawarta w umowie, a klient czytając umowę powinien mieć informację, że może skorzystać z tego uprawnienia z tej umowy powinien powiedzieć i to jest tylko 14 dni od momentu zawarcia umowy, kiedy może ją rozwiązać bez konsekwencji, a my no i kolejna sprawa z takim pasztetem, że tak to nazwę zostaje klienta abonent osoba starsza często pomagali rodzina i teraz trzeba to jakoś odkręcić i cóż robić ludzie robią najczęściej kierują się do urzędu ochrony konkurencji konsumentów do federacji konsumentów, a czasami bardzo zdenerwowani, bo czują się ofiarami ich po prostu zwykłego oszustwa biegną na policję do prokuratury i sprawy są bardzo często umarzane zgadza się mało tego, iż pobiegną na policję to prawdopodobnie nawet nie zostanie niejednokrotnie od nich przyjęto zawiadomienie, ponieważ na etapie, kiedy opowiadają historie niestety zgłoszenie w ogóle nie są przyjmowane są, jeżeli chodzi o sprawy i argument jest taki przecież pani podpisała umowę, ale koniec ma pani dość czynności prawnych umowa została zawarta mają prawo świadczyć usługi potem mają prawo naliczyć karę umowną nie ma tutaj empatii, jeżeli chodzi o organy ścigania, a tak naprawdę w momencie, kiedy Urząd Komunikacji Elektronicznej nie ma podsta w do nałożenia kary za naruszenie przepisów prawa telekomunikacyjnego, bo n p . takie naruszenie nastąpiło urząd ochrony konkurencji konsumentów też np. danym przypadku może nie mieć kompetencji to wówczas mamy i kiedy mamy do czynienia z oszustwem mówią mamy do czynienia z naruszeniem kodeksu karnego i w tym momencie powinny wkroczyć organy ścigania, ale one niechętnie wkraczają buja rozumiem sprawa jest Zawiła najczęściej te spółki, które oszukują zmieniają nazwy zmieniają prezesów zmieniają siedziby mają inne adresy, więc wymaga prowadzenie takiej 1 sprawy starszej pani pani Eugenii powiedzmy trwa bardzo długo, więc nikomu się nie opłaca tego robić to po pierwsze po drugie starsza osoba nie zawsze jest w stanie precyzyjnie wyjaśnić co się wydarzyło tak i chociaż ja wiem, że niektórzy prokuratorzy ci krajowi generalni przed zmianami przepisów i po zmianach przepisów wysyłali do prokuratora atakiem takie instrukcje postępowania w takich sprawach cóż z tego, że wysyłali i tak prokuratorzy ci na najniższym poziomie wcale nie mieli ochoty tego realizować tak prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej kierował kilkukrotnie zawiadomienie do prokuratora generalnego, wskazując na skalę tych praktyk, wskazując na to, że konsumenci są bezradni to są wysokie dla nich koszty dla osób, które mają żyją z emerytury niskiej wskazywali na brak kompetencji prezesa UKE po torze mamy do czynienia z podejrzeniem popełnienia przestępstwa m. in . na wniosek prokuratury na wniosek prokuratora generalnego potem jak wystąpiliśmy ne do Ministerstwa Sprawiedliwości przekazano szereg tego typu spraw i 1 z takich postępowań zostało objęte nadzorem Prokuratury Krajowej, a on natomiast przypadki, które my kierowaliśmy do prokuratora pojedynczych abonentów takiej pani Eugenii pana Jana Kowalskiego przysłowiowego w większości były umarzane drogach zginęły to było na zasadzie, a albo umarzane ze względu na niewykrycie sprawcy niską szkodliwość zażądali społeczną czynu nawet przypadki, kiedy stwierdzono ewidentnie doszło sfałszowania umowy kredytu mamy ewidentnie do dnia z przestępstwem również mieliśmy przypadki, kiedy prokuratura umorzyła postępowanie ze względu na niską szkodliwość społeczną czynu, aby sobie z tym jakoś radzić to w tym momencie skierował prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zaczął kierować zawiadomienia zbiorcza zbieramy sprawy i konsumentów abonentów, które do nas wpłynęły, które przepracowaliśmy podjęliśmy interwencję dlatego Płocka prokuratura dostała taki pasztet 1500 osób tak tak, ponieważ skierowaliśmy kilka zawiadomień na różnych przedsiębiorców i zebraliśmy do tych zawiadomień po kilkaset spraw kilkadziesiąt do kilkuset spraw poszczególnych momentów, by wstawać z Kalet postępowania tych przedstawicieli handlowych mamy do czynienia z przestępstwem, ale nie tylko przestępstwem samej spółki telekomunikacyjnej, która świadczy to usługi na rzecz, której domowe są zawierane, ale z przestępstwem przedstawicieli handlowych i kurierów współpracujących z tymi spółkami w rozwoju zależy nam one maszynach mało tego dochodzą jeszcze firmy windykacyjne, które indukują taka umowa każda z tych firm zauważyłam to zjawisko stale tych, które oszukują mają swoją firmę windykacyjną najczęściej pan prezes firmy telekomunikacyjnej jest zarazem, jakim programem MDM za rządów dokładnie wobec tego te pieniądze od razu Mac do windykacji płyną, a potem, jeżeli nie do windykacji to dalej bardzo łatwo pojechać do komornika i rozpocząć windykację tych ex legę egzekucję sądową i tak to wygląda rzeczywiście to jest mechanizm to jest taki mechanizm, który sprawia wrażenie, że jest to przestępczość bardzo dobrze zorganizowana rodzaj Amber Gold tylko działający na innej sferze to jest biznes, który powstał i żeruje na nieświadomości konsumentów na tym w jakim one oni są w wieku 0 nie znają tych mechanizmów działających na rynku telekomunikacyjnym i to tak naprawdę słabym ogniwem tu jest człowiek, a w z 1 strony osoba bezradna niemająca pomocy nie podejrzewając, że może stać się ofiarą takiego oszustwa takiej praktyki handlowej, a z drugiej strony człowiek, który perfidnie wykorzystuje działa na zgodę drugiego człowieka konsumenta osoby starszej młody przedstawiciel mając 20 parę 30 lat, przechodząc do osoby 80 par letnich, która niejednokrotnie sparaliżowana, które niejednokrotnie nie wie co się wydaje nam mało tego co by umowę i ciasteczko są przypadki mieliśmy sprawę pani, która przesłała do nas, myląc nas jako Urząd Komunikacji Elektronicznej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym sidła tak nieświadoma żona nie widziała do kogo co ten telefon myślała, że to my osiągnęliśmy, ponieważ nie napisała w swoim piśmie nawet z kim zawarła umowę my próbowaliśmy się z nią skontaktować, by wyjaśnić, by sprowadzić pomoc okazało się, że pani w rozmowie telefonicznej kompletnie nie rozumie rzeczywistości, która ją otacza ona nie była w stanie zrozumieć, że my dzwonimy z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, że to nie my przyszliśmy i tanim zawarliśmy z nim umowę doskonale słyszała słowa telekomu ba akcja rond w Rogoźnie najbardziej absurdalnych sytuacji, że my dzwoniliśmy do jej opiekunki społecznej dzwonić do MOPS -u, by pomóc starszej pani, ponieważ chcieliśmy wystąpić do operatora ani widzieliśmy z kim ona zawarł umowę nie byliśmy w stanie wyciągnąć od tej informacji od niej ja się skończyło tak naprawdę wystąpiliśmy do kilku przedsiębiorców, których podejrzewaliśmy, którzy wysyłają do urządzenia na chybił trafił i trafiliśmy na przedsiębiorcach macie takich faworytów mamę mama to jest też 6 spółek, które możemy w ciemno obstawiać zderzak to któryś z ich przedstawicieli padały dokonał takiej Chem w Ameryce żadnej z okazji 1 rzecz tak na zakończenie zapytam o to dziwił państwa urząd może takiemu przedsiębiorcy przywalić kary i to wcale nie ma, ale urząd ochrony konkurencji konsumentów to samo, a i tak naprawdę nie reagują oni są i to w kosztach wpisują i dalej to znaczy jakie tam są pieniądze na tym rynku na nogach nie zapominajmy, że przepisy wyraźnie określają to w jakim procencie może man i jakie przepisy takie naruszenia może nałożyć karę prezes UKE można użyć maksymalną karę do 3 % przychodu urząd ochrony konkurencji konkursu na konsumentów też ma taki limit natomiast to są kary kilkuset tysięcy złotych np. a bank jest duży przedsiębiorca wiadomo, że większe, ale zarabiano zarobiono na tym przedsięwzięciu dużo więcej to jest biznes operator sobie kalkuluje dodatkowych po prostu, które trzeba pomyśleć, żeby nagle się tak naprawdę, jeżeli jesteś którykolwiek z urzędów nakłada kar za naruszenie przepisów czy prawa telekomunikacyjnego 3 ustawy o prawach konsumenta wówczas odwoływała się MO, że można miesiącami ciągnąć sprawę Potempa spółka zmierza dokładnie Bergmana niekoniecznie znika, ale torze to się ciągnie latami sprawia, że za chwilę pojawi się jakaś spółka córka, która będzie stosowała to stałą praktykę to pieniądze będą szły do tych samych asów i zmieni ewentualnie procedurę, unikając tego za co była ukarana poprzednia spółka to co z tym zrobić tak na zakończenie krótka i czy jest na to jaki sposób, jeżeli na Amber Gold był sposób to może to jest sposób Emanuele mam nadzieje tak naprawdę, że prokuratury zainteresują się grosze tym tematem, jeżeli chodzi o przestępstwo oszustwa, jeżeli chodzi o samych konsumentów to mogą korzystać z narzędzi z pomocy takich instytucji jak m. in. federacja konsumentów jak my, czyli Urząd Komunikacji Elektronicznej, które prowadzi min wynik postępowania mediacyjne i albo polubownie rozwiązuje te spory albo w trakcie interwencji ustala stan faktyczny i pomaga temu konsumentowi ewentualnie kieruje go dalej, czyli klient np. może złożyć je uchylić skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu jest bardzo trudne, bo oczywiście przez sam przedsiębiorca ma dokumenty potwierdzające, że ich zawartą umowę, ale należy próbować należy nie poddawać, bo im więcej zawiadomień i więcej interwencji w tym szanse konsumentów rosną Toyota obiecuje, że postaram się nie poddawać się wracać do tego tematu i dusić prokuratury i wszystkich, kto tylko w tej materii może coś zrobić, żeby rzeczywiście jak najmniej zdarzało się takich przypadków o jakich pisała ja obawiam się, że pisać będę dziękuję państwu bardzo w studiu Milena Górecka naczelnik wydziału informacji konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej ów trudne oraz Małgorzata Kolińska-Dąbrowska dziękujemy za uwagę dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA