REKLAMA

O granicach praw człowieka

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2016-12-12 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Wiktor Osiatyński witamy w kolejnym audycie zrozumieć świat państwa gośćmi dzisiejszą pan prof. Adam Zieliński i ratownik TOPR wieczór Ano witam serdecznie i pan Jacek Żakowski redaktor Żakowski specjalista od bardzo wielu rzeczy od sytuacji politycznych od świata od Polski jestem do tej chwili gospodarze ma od tych jestem gościem, ponieważ ja będę dzisiaj przedmiotem obiekcji, ponieważ w tym samym czasie, gdy państwo słuchacze audycji odbędzie Rozwiń » się w waszej uroczystości, której jestem jak i bohaterem w związku z tym poprosiłem pana Jacka Żakowskiego, żeby on tę rozmowę od tej chwili przejął i pan teraz jest gospodarzem wieczoru o dobry wieczór państwu wieczór panom spróbuje dziwnych zaś nie jest łatwo po wzroście bliskich sobie zażartował ze mnie, ale ja całkiem poważnie powiem, że w jakimś znacznym stopniu jestem uczniem polskiego dziennikarstwa i Pańskiego Paweł Fałkowski prawnych kompetencji w sprawie praw człowieka, który będzie za chwilę rozmawiali tylko 2 wspaniałych książek zrozumieć świat, który wreszcie przez pół mojego życia, bo kupuje, próbując rozmawiać z umowy w 2 Legia mi chodzi o bardzo jest poważnie bierzemy to pochlebia chciałbym mieć chciałby, żeby w testach przed moim tropem, jaki pańskim próbuje iść w starciu z zaparciem moje pampersa Osiatyński jak państwo wiecie jest właśnie pisarzem dziennikarzem prawnikiem działaczem w publicznym wydawcą różnych rzeczy o panu prof. Zieliński też muszę chyba w 2 zdanie wojska, bo to jest niezwykła niezwykła postać profesor prawa w zajmujący się prawami człowieka od niepamiętnych czasów był sekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości w latach dziewięćdziesiątych Kukol 6495, ale był też członkiem członkiem komitetu praw człowieka organizacji narodów Zjednoczonych był członkiem Izby praw człowieka w Bośni Hercegowinie był prezesem Naczelnego Sądu Administracyjnego Długosz z 10 lat odnosi się tego drugiego do 1002. roku, czyli wtedy, kiedy to sądownictwo administracyjne w Polsce powstawało właściciele generowały się naj przede wszystkim był Rzecznikiem Praw Obywatelskich też w burzliwych czasach budowania polskiej w Polski niepodległej odbudowywania 962000 to tylko trzeba wiedzieć, żeby mogli z w jakim gronie tu próbujemy sobie radzić głównie z rzeczywistością, ponieważ po PSL Osiatyński odbiera w tej chwili nagrodę Włodkowica to my spróbujemy porozmawiać o tym za co odbiera, czyli o prawach o prawach człowieka tak się, mówi że tylko dodam jeszcze, że dziesiątego, czyli przedwczoraj był międzynarodowy dzień praw człowieka, który przypada zawsze w rocznicę uchwalenia przez organizację narodów Zjednoczonych powszechnej deklaracji praw człowieka 10 grudnia i rozdanie tej nagrody towarzyszy pierwszym możliwym terminie właśnie temu świętu praw człowieka jest nagroda przyznawana przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez niego wyraźna rzeczników należnych mu się w nim wzięli Adam Bodnar wygłasza pewnie z tych Jawor za chwilę będzie wygłaszał laudację na cześć pana prof. Osiatyńskiego i ale w psiej przechodzimy do Meritum teraz, jeżeli można je znaczyło głupiego pytania co właściwie są te prawa człowieka, bo przeczytałem książkę prof. Osiatyński Osiatyńskiego prawa człowieka ich granice i zrozumiały, że rzeczy dużo bardziej skomplikowane niż się wydawało panie profesorze co słychać można ich rozpatrywać z różnych punktów wizyty jest przede wszystkim pewien sposób patrzenia na człowieka na jego miejsce w społeczeństwie jego relacji z własną dzisiaj, ponieważ mamy za sobą doświadczenia już bardzo wielu lat stosowania nie czy innej bajki o prawach człowieka dzisiaj jest to też problemu takich ról w znacznej mierze jurydycznym z norm i ich żądań, a Zbyszek był łaskaw powiedzieć z założycieli, a oni są przede wszystkim przepisy prawne w bardzo dokładnie regulujące poszczególne sfery właśnie tych z praw człowieka w naszej konstytucji mówi się o sam zresztą deklaracją francuską piękne radził z rewolucyjną wolności i rowach czyhają obywatela, gdy w istocie rzeczy to jest to jest właśnie ciągle ta sama materia Otóż to jest bardzo długa walka o treść tych pra w o ich zakresie właśnie to, że pan Zbyszek będzie ich laureatem tej nagrody i Pawła Włodkowica nie może powoduje, że warto przypomnieć, że właściwie to walka oprawa człowieka w walkach, które się toczy jeszcze gdzieś tam, zaczynając od starożytności walczy bardzo wielką rolę odgrywali polscy szybownicy myśliciel m. in. właśnie on był Borkowicz wesprzeć przełom czternastego piętnastego wieku do dzisiejszego, ale nie wiedział, że są prawa człowieka oczywiście mógł mówić o tym w troszkę innym innym takim nie jest winny obsłuży słownej, ale w istocie rzeczy odmówiło prawach człowieka z oddajmy jeszcze tak orzekł, że Paweł Oczkowicz jest bardzo wielki wkład w teorie wojen sprawiedliwych ze względu na to, że w tym czasie był konflikt między zakonem krzyżowym, a krzyżackim polską mówi jego i jego, jakby myśli zmierzały do tego, żeby wyznaczyć granicy tego co dzisiaj nazywamy prawem humanitarnym, a czy jest w ogóle coś co co dotyczy takich zasad prowadzenia wojen w sposób humanitarny to jest inny to są podwaliny w ogóle myślenie o tolerancji religijnej także, bo pamiętajmy, że za komuny, że żacy busy, które zachodzą jeśli tylko wtedy chyba było religijne wojny religijne nauka była religia uniwersytety byli finansiści Paweł Moszkowicz biskupem księdzem, ale nie ma żadnego filozofa pisarza Stanke poseł, który nie był albo księdzem albo zakonnikiem, bo to był ten jedyny wolny zawód ów udało się silnego wyzwolić jakoś przez to ma jakiś czas na dniach krytykowali teraz wracam, ale poszybował tak pan w dżinsach rysuje mi tę perspektywę, jakby to była jakaś ciągłość, a z kolei Thompson Osiatyński w książce oprawach człowieka pokazują wyraźną cezurę w 1 cenzura te z 18 wieku i prawa jednostki się, ale przysługujące tym, którym przysługują, bo przecież te są okresy jeszcze jedynie województwo w nosie bardzo dobrze, kiedy kobieta jest przedmiotem oraz prawda i t d. no i dwudziesty wiek kiedy, kiedy pojawiały się prawa człowieka w i których dotyczą wszystkich, a można, by powieść Kwaśniak chrześcijańskim przesłaniu, czyja i jeśli mogę tu z mojej strony uściślić to ja sądzę tak, że ta koncepcja starsza starsza, czyli do oświecenia nowa, ale ona ma źródła przed święceniami, chociaż niszczeją groby przed zachodnioeuropejskiej średniowiecze ona ma korzenie pewne korzenie w poszczególnych instytucji i jeśli wydaje, że po to, żeby powstała koncepcja praw w całości VAT to musiało parę pomysłów Barei, gdy ich powstać n p . taki, że każda władza jest ograniczona, że władza nie jest ograniczona, że w związku z tym, że są ograniczone ludziom przysługują pewne prawa, których władza nie może naruszyć to jest już w odróżnieniu od lex, czyli nieprawomocne moim zachowaniem rządzi tylko prawa czy pana podmiotami, którym przysługują wszystkim pewne procedury, które stoją na straży tych praw, że istnieją też pewne, że szczeniaczek żądania, które ja mogę mieć wobec państwa były kładzione mogą dotyczyć ochrony prawnej, ale mogą dotyczyć też bezpieczeństwa zarówno fizyczne oznaki społecznego, że istnieje możliwość współ udziału w podejmowaniu publicznych decyzji, jeżeli prześledzimy okres Europejskiego średniowiecza to popatrzymy, że każda z tych idei zrodziła się w nieco innym miejscu nieco innych warunkach i później je wszystkie razem zebrał trochę, o ile amok sama jeszcze bardziej liczą zwłok i wtedy stworzył koncepcję klamrą praw indywidualnych, a jeszcze nie praw człowieka i indywidualnych to znaczy, że nosicielem tych spra w jest jednostka biały mężczyzna posiadający własność nie inny, a wspólną niewolnicy z dramatycznie ciekawa rzecz Tadeusz Kościuszko, który w nią majątek w Ameryce jako generał zostawił testament i proszą też twórca amerykańskiej koncepcji wolności twórcy deklaracji niepodległości przyjaciela Tomasza Jeffersona Rzymu wykonawcą tego testamentu o nim napisał, żeby szefem ZUS przelał jego majątek i wyzwolił za te pieniądze tylu czarnych z niewolników, którym będzie mógł dać wykształcenie kupić ziemię i uczynić z nich pełnoprawnych obywateli i Jefferson mówił twórca amerykańskiej wolności odmówił mówiąc, że to byłoby tak sprzeczne sygnały, iż istotą ładu wartości ładu i tego wciąż wierzy się w dzień jest to pokazuje bardzo dobrze jak ograniczona była koncepcja tych pierwotnych spra w indywidualnych bez prawa człowieka to jest dwudziesty wiek wyrok dotyczył wszystkich, czyli na tych 5 elementów, które wymyślił powiedziałem wcześniej dochodzi szósty czy wszystkim ludziom przysługują bez względu na płeć wiek nie jest zamożność miejsce zamieszkania te prawa i ja to tak rozumiem, mówi że mogę być błędzie, ale dla mnie też takie wrażenie myślę, że została człowiek, ale tak jak w ogóle cała atmosfera refleksji nad życiem nad społeczeństwem nad jednostkami guma w inny da się powiązać w nim właśnie wydarzenia, które tworzą pewien szczególny asumpt do tego, żeby określone tematy podejmować ja ciągle jednak wierny jestem tak myśli, że tutaj mamy do czynienia z pewnym procesem ciągłym a jakie to są wydarzenia był bardzo różne właśnie mówimy o rewolucji francuskiej jak mówił jeszcze wcześniej mówił jeśli nie akwizycje nawet, która w którą, która ostatnio mieliśmy litania procedury stawia określone pytania właściwie czy my się za daleko nie rozpędzamy czy wynajem rzeczywiście jest to niezgodne z jakimiś tam naszym myśleniem o tym, kim jest chłodno, ale ze stażu nadal mają także, że w mieście też druga wojna światowa wyżej pozwoli przejść właściwie ten ta eksplozja w butach i nauki o prawach człowieka to jest to jeszcze okres po czterdziestym piątym roku występ byłby niebywały coś co znowu spowodowały, że nagle nasiliły się pewne takie ma generalnie się spostrzeżenia i dalej idące oczekiwanie, że tak mi się przypomina ta wielka debata z okresu inkwizycji innego o tym czy Janiny jest człowiekiem przed dopuszczeniem go sprzedałam po ścianie już stał się człowiekiem, a wcześniej jest zwierzęciem po prostu czy jakiś czy to się z dzieckiem Bożym lata dla towarzysza niewolnik obejmujące maszyny było takie nawet określenie w podręcznikach szkolnych mieści się z pewnością uczyli mówiące maszyny czy nie wolniej były traktowane jak maszyna, która mówi radny jak człowiek pozbawiony podmiotowości godności to jest coś takiego, że od tych strasznych świeże i właściwej dla wyobraźni, że człowiek to człowiek to jest gotowy mówił o karze 2 latach mówił, że każde z małych i barszcz z samego rywale też ważną też chwalimy się nie wróci tam, choć wyleciał z 3 maja, ale też jazzowe z zespołem jedynie jako studia adresowane do wszystkich, a nie ją nabrała pod opiekę państwa, zwłaszcza na nie dawała im wolności pełnej praw zmniejszała pańszczyznę z 4 dni do 335 dni do 34 do 2 z 3 do jej do 2 z 2 do 1 i zmniejszała pańszczyzna, ale nie likwidowała, więc to był ogromny krok na wszelki postęp, ale oczywiście tu nie było to samo co to to była wielka idea, która powstała właściwie trochę jak większość wielkich idei trochę winnej sprawie trochę psim swędem po cichu n p . jeśli chodzi o czasy współczesne jak największą pretensję mam o to, że pojęcie praw człowieka, a więc była 1 z najczęściej używanych pojęć i wyjechać i debacie publicznej i z fakturą nie idą czyny właściwie my ciągle głównie deklarujemy się jako zwolennicy obrony praw człowieka jak przychodzi co do czego, a to co do tego to są konkretne sytuacje konkretne rozwiązania konkretnej sprawy od składają się oczywiście na pomoc sąsiadów szuka właśnie szczegółowe warunki w naszych wrogów i w Jaworze z bojarów wrażenie, że ten postęp jest rzeczywiście myśl biegnie dużo szybciej no przecież przed kodeksem Napoleona dziecko głową wprost własnością praw albo prześcigają się tylko nikt nie ma, ale tak, ale jak podzielą się do protezy uważa się przemocy to będzie sporo tak jak było wszystko jednak da się całkiem wycofa i wtedy będzie tłukł dziecko na ulicy albo je zabije w tak dotąd będzie miał nieprzyjemności zawsze miał, bo jak zabił to był, bo to zabójstwo, ale tak, ale zupełnie inaczej traktowane niż za nie masz od rozbitego już dziś na kulturze chrześcijańskiej polega na tym, że wobec rodziny czy żony dziecka czy dziecko żona tracą te środki ochrony wobec męża, który miał być wobec osoby obce ale kiedy właśnie mówimy o wymienił Napoleona jego ludzie mówią w kodeksie Napoleona na wielkim dziele przecież wiara to trzeba zdawać z tego sprawę, że jakieś wielkie dzieło ze stosunków majątkowych w zakresie stosunków osobowych to rodzina przychód z kimkolwiek się na wolne też obecność w leśnym lub absolutną władzę ojca rodziny jest przeniesienie takiego modelu właśnie nieraz mówiono sycylijskiej rzeczywistości do Europy zachodniej ten już dawno w tym czasie wielu rynkach był tworzony poszła do przodu jeśli idzie on właśnie spojrzenie na to jak powinny wyglądać relacje w Legii ale by raz tak trochę zbadaliśmy też to dzieje, żeby pokazać, że to, że to są wertepy jednak wypełnienie nie jest, bo wiesz zaczyna się ta cała opowieść, czyli w naszej sferze cywilizacyjnej od Jezusa Chrystusa króla wszyscy z tych braci i prawda i właściwie jest tak zaawansowany w swej opowieści o równości jak dzisiejszy stan naszej świadomości, a może jeszcze bardziej na znak widać ile czasu zajmuje przyswojenie takiej idei, ale wciąż się porozmawiali o sprawach trudnych, bo książka pana prof. Osiatyńskiego to nie fundamentalny działa ochrona praw człowieka z waszej prawa człowieka i ich w granicach i tam się wydaje tam się wydaje wydaje 3 KW ciekawą rzecz n p . taka granica, jaką zbadali amerykańscy neokonserwatyści, próbując ustanowić pomocy armii demokrację w krajach arabskich i okazało się, że ci nie daje jej czegoś nie daje ustanowić przy pomocy armii czasami się udaje ograniczyć jakąś straszliwą tyranię czy dyktatury czy przemoc to czasami się udaje, ale budowanie na gruzach tej dyktatury przemocy wymaga zupełnie z innych środków i samemu to zastosowanie przemocy się nie udaje dlatego Amerykanie właściwie wygrywali sporą potyczek na frontach przegrywali wojny przegrywali wojny, ponieważ uniwersalizm chowali swoich doświadczeń uważali, że ich doświadczenie jest charakter uniwersalny i jeszcze Kamil każda kultura musi swoją drogą dojść w tym można to pomóc, ale nie można tego narzucać i narzucanie nie udało się z przyczyn myślę, że akurat w przypadku Stanów zjednoczonych w ostatnich 20 paru latach intencje były złe intencje neokonserwatystów tam chodziło o rok po tak naprawdę ją podporządkowanie sobie bliskiego Wschodu i intencje błysku i nie dało się tego pogodzić zrobił się straszny zamieszanych w tym takim pocztowym żołnierzy w myśleniu o prawach człowieka jest uniwersalność ich praw, czyli szkolnych skoro człowiek jest każdy taki sam w gruncie rzeczy z punktu widzenia, bo niego podstawowej w konstrukcji to właściwie mówi można powiedzieć, że te prawa powinny przysługiwać wszystkim powinni być odpowiednio służy on wymienił padły z natury zwrotu my też, by umówić ciągle dla swoich rozmowy w planach tymczasem chce wejść na żywo się coraz częściej przekonujemy się o tym, że jednak ten uniwersalizm praw człowieka ma swoje granice w jesiennej dojdą do do tytułu książki Hanny wysunęły się, iż jego, dlatego że zderzają się właśnie te różne rzeczy i o tyle w mediach może porozmawiamy dziś po chwili na czele UE zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia w TOK FM witamy ponownie zaproszony przez pana prof. Osiatyńskiego próbuje moderować rozmowę 2 znawców innych praw człowieka 33 w 2 prof. Wiktora Osiatyńskiego Iwan prof. Adama Zielińskiego i redaktora Jacka Żakowskiego ukryte siedziba się zna oprawach człowieka troszkę czasem usłyszał od i teraz doszliśmy do granic, bo to jest wasze dla mnie najciekawsze, bo mam wrażenie, że początek 2001. dnia w po dwudziestym roku jednak pochodem tak też załamaniami, ale i pochodem, że ten moment mówi dobrze wprawdzie są te granice mówił, że ludziom wszystkim przysługują jakiś wpły w na prawach człowieka każdemu z natury no dobrze, ale widać, że nie wszyscy tak uważają wielu ludzi głównie nie chcemy tego i teraz pozostaje pytanie dość dramatyczny czy może to jest tylko tak może ten uniwersalizm nasz jest uniwersalizm jest jakoś uzurpację i pan cały czas jeszcze nie jestem pewien, kto mówi nie chcemy tego jeszcze do tej pory nie spotkałem, a szukamy teraz w tych czasach, które na stałe może łatwiej będzie spotkać kogoś, kto mógłby ofiarą rażących naruszeń praw tortury, ale dalej, który był publicznie powiedział tak byłem ofiarą ale kto nie przeszkadza, bo my jesteśmy inni u nas można wyrywać paznokcie i odziera ze skóry zazwyczaj mówią to dyktatorzy i mówią to tuby dyktatorów wszystko jedno czy są tytułami profesorskimi dziennikarskimi silnymi, więc Ależ w nich są też byli więźniowie tak, ale w bardzo mało więźniów, mówi że bardzo dużo ludzi, o których pan wspomniał, mówi że możliwe, że te prawa nie są uniwersalne, że ta koncepcja nie jest uniwersalna, ale z tego nie wynika jeszcze przez komin do tego, żeby powiedzieć, że wyrywanie paznokci torturą jest ważny jest jest już pozy, ale z wcześniejszym niż prawa człowieka kres humanitaryzm na ogół już wcześniej właśnie na Włodkowica prawda zastanawia się, bo być może jest tak chciał, że nie pali uspokoić siły dla, żebyśmy ulegli takim optymistycznym złudzeniu czy szlachetnym złudzeniom dawka dotyczące właśnie praw człowieka chorzy ludzie wolą mieć Święty spokój niż prawa człowieka albo może wolą, by z mieć dobre życie po śmierci naszych praw prawa człowieka wrażeń w jest wielu takich ludzi w, skąd ta pewność, że Gerard nasza wiara wprawa człowieka, że w tej idei równości braterstwa, że ono jest w trafnym i 6 le paki zderzenie z swojej koncepcji rzeczywistość rzeczywistość jednak inny niż w marzeniach, by nowe wyzwanie myślę, że jeszcze w wieku 20 mnie nie pomyślał serio o takim zagrożeniu jak terroryści nawet jak zakres przestępczości międzynarodowej nikt nie pomyślał o czymś takim jak i zagrożenia, które wiążą się, bo wśród jest bardzo pozytywnym zjawiskiem globalizacji nikt o tym nie pomyślał teraz zderza się z już zobaczyć reakcję zresztą orzekli, że mam tu pewne pretensje do prasy, która przedstawia np. problematykę, ale też wszystkim walki z przestępczością przecież to omawianie konkretnych wyroków dzieje się to tak, że najczęściej najpierw poznali się z sąsiadami sprawcy, którzy jak 1 mąż mówią, że w ogóle to bardzo porządny człowiek był, że w ogóle to pod ziemią zapadał wyrok jakiż to po rozmawia się wyłącznie Jeż z rodzinami o chęci Zofia i do rodzin powielają mówimy o niesprawiedliwości niesłychane w ogóle co to za nowym śmieszna sprawa szalenie groza żyją, dlaczego go zabić, a w najlepszym razie trzymać go w więzieniu do końca ich Otóż może wynieść też wygląda to właśnie na to, że jeżeli mówimy o prawach niewielu oskarżonych skazanych do więzienia i t d. ale poprosił zderza z pewnym takim doświadczeniem nie znali wynik w oparciu o właściwą sobie rok od 2 to poza oczywiście ludzie mieli w siłach, by tak wysokiego okręgu, którzy zdają sobie sprawę z tego, że jak złożone są te wszystkie sprawy społeczne i którzy nawet potrafią wybaczyć swoim prześladowcom albo pojawiają tak jest to trudno trudno mu wybaczam bo, choć powinien zmienić, a mógł on powinien jakoś inaczej postępować wręcz się nawrócić na drogę cnoty lub po prof. Osiatyński pisze w 2 podkreślał realia obowiązków prymat zbiorowości nad jednostką i takie wartości jak jedność społeczna spotykają się z rosnącą akceptacją społeczną amerykańscy neokonserwatyści Europejska prawica od dawna widziało obrońców praw człowieka za nadmierną roszczeniowość lekceważenie zwykłych ludzi szerzący się w Permie serwis i załamanie się prawa i porządku no to już nie tylko amerykańscy można wejść na konserwatyści, ale też populiści europejscy takie zarzuty wobec idei praw wysuwali gdzieś w głuszy jego dno miał konserwatywni doradcy podczas kampanii prezydenckiej po 11 września administracja Busha przystąpiła do wcielenia swoich idei w życie w ramach wojny z terroryzmem, ale itu następuje cały rozdział opisujący degradację praw człowieka w Ameryce po 11 września, a my coś takiego przeżywamy teraz teraz w Polsce, skąd do siebie, że poległ w sosie on do siebie, że z tego, że każda władza zmierza do poszerzenia swoich zadań z zakresu władzy jak powiedział lord taką każda władza korumpuje władza absolutna korumpuje w sposób absolutny i w związku z tym to co jest naprawdę najważniejsza to nie jest tylko idea PL to nie jest nawet tylko konstytucja jest istnieniem bardzo szczegółowy drobiazgowy mechanizmów, które stoją na straży i uniemożliwiają władzy nadużycie władzy nad bierną komasacji władzy i t d . i usług dziesiątki bardzo ważnych rzeczy no choćby cios, który prawdopodobnie będzie samobójczym ciosem, ale on próbuje się w Polsce zadać w postaci ustawy o zgromadzeniach jest zaprzeczeniem wszystkiego czemu zgromadzenia służą zgromadzenia służą mniejszością, zwłaszcza mniejszością małymi niewielkim, które nie są reprezentowane w parlamencie, żeby ze swoim głosem mogły publicznie się pokazać zgromadzenia nie są uprawnieniem władzy nie są pragnienie rządu ani do dominujących kościołów i postawienie tego na głowie jest próbą właściwie ograniczenia zasadniczego prawa podmiotowego ludzi mniejszości i ja mówię prawdopodobnie to się obrócić na niekorzyść tych, którzy to robią i być bardzo wiele innych posunięć bardzo szczegółowych dotyczy właśnie tego w jaki sposób tu zabezpieczania formalne prawne i nie tylko zostają rozebrane i władza nie mogła ich rozbierać do spółki wierzyła w konstytucję do piłki konstytucja miała ochronę dopóki istniały silne trybunały konstytucyjne czy sądy konstytucyjne w tej chwili ta władza uważa, że może to zrobić, chociaż myślę, że jest to bardzo krótkowzroczne bo dlaczego krótkowzroczne akceptacji z dużej części społeczeństwa w 1 akceptacja jest 500 zloty akceptacja jest podwyższenia kwoty wolne od podatku akceptacja jest i innych świadczeń socjalnych natomiast akceptacji postawy np. państwa rządu wobec Trybunału Konstytucyjnego wcale nie ma wcale nie ma wręcz przeciwnie liczba ludzi uważających, że rząd idzie na manowce w tej sprawie zwiększa się nie zmniejsza akceptacja dotyczy czegoś innego akceptacja dotyczy tego co naprawdę dla bardzo dużej liczby ludzi jest ważne, czyli poziomu życia, czyli jakości życia tak, że kryzys część pra w tak czy taka, a także zgodności, a także zgodności tego, że ktoś chciałby, żeby słuchały i tak toczy się sprawa człowieka natomiast ta akceptacja dotyczy 1 części testu nie oznacza, że ona dotyczy również łamania tych praw proceduralnych i instytucji zabezpieczających nie wiem czy to prof. Piotr Włoczyk dla mnie jest takie pytanie, które i prawdopodobnie w tych początkowych wypowiedzi, ale lektura Ciechowskiego mianowicie o o akceptację społeczną czy może nawet inaczej o brak takiego powszechnego sprzeciwu, bo rozumiem, że wykraczamy poza ważnych i bardzo doraźny kwestię mu w przypadku naruszenia praw człowieka chować wykażą naruszały, jakby ich wolnościowych i wolnościowych wolnościowe a jakby to nie spotyka się z takim bardzo powszechnym potępieniem sprzeciwem dezaprobatą niż ja myślę, że to my po prostu Lwem w jakimś tam o w organizmie ludzkim w dużej mierze trzeba poszukiwać przyczyn, choć część no i być może to właśnie zmusza do uświadomienia sobie, że prawo jest też walka o Bravo 11 jednostek ich nie jest bardzo znanych i prac naukowych właśnie tak została zatytułowana jest walka oprawo Otóż nijak się jej wyjazd z pełnym podziwem patrzy na po co dzieje się tak myśli o organizacji społecznych w zakresie takich ruchów, które jednak zwracają uwagę na to, że niedobre są decyzje, które z 1 strony ograniczają właśnie prawa część tak materialną to znaczy co człowiek może, a z drugiej strony rozmontowuje instytucje służące ochronie ich na jest niesłychanie ważnym meczu mówił Łukasz Lesiak niż w moim przekonaniu, dlatego że dobrzy i sprawnie działająca instytucja ochrony praw potrafi nowy nieraz naprawić błędy w błąd ustawodawcy, który w zakresie określenia istoty tego prawa do popełnił jakieś tam jakieś tam błędnych Polska nie jest wyjątkiem w tej zgodzie na naruszanie tych wolnościowych standardów praw człowieka w sieci panowie ja myślę, że tutaj bardzo dobrym przykładem wbrew pozorom będzie Libia i postawie takie pytanie, które Hasan Alam parę lat temu postanowił jak to się stało, że ci sami ludzie, którzy w Trypolisie wygrali w armii Kaddafiego 14 miesięcy później pozbierali maruderów gejami zapłacili im i poprosili, żeby oni przekonali mułów, czyli rząd islamistycznych lukę powstałą i wtedy okazało się, że my mówimy 1 słowem o prawach człowieka i wolnościach, ale że na przykładzie Libii na Wschodzie Polski dzisiaj n p . tego, że kody i jest swego rodzaju ruchem wolnościowym, ale że bardzo silnym ruchem społecznym staną się ruch kobiet w sprawie aborcji, że widzimy, że część tył 2 rodzaje wolności naruszenie wolności w sferze publicznej i w sferze prywatnej Otóż my, żyjąc w komunizmie tak naprawdę czy, żyjąc teraz w po komunizmie, do którego ona sprowadzić Jarosław Kaczyński, by piliśmy poddani naruszeniu pra w w sferze publicznej, że nie można demonstrować, że nie można wygrać z zarządu, że nie można wybrać swobodnie żonglować niby wygraliśmy, że ten rząd nie mnie nie szanuje ograniczenie władzy i t d . natomiast mieliśmy pewną swobodę decyzji wyboru w sferze prywatnej nagle okazuje się, że po przegraniu w wielu krajach tego rządu autorytarnego wchodzą w grę w dominującej siły społeczne głównie religijne fundamentalistycznych wojna czy też kościół katolicki, który jest bardzo fundamentalistyczne czy kościół reforma kością w tym ich wiara muzułmańska, które zaczynają ludziom naruszać wolność w sferze prywatnej mówić jak mają się ubierać się mają chodzić ma robić i to człowieka uwiera to co mu weszło do buta czasem jest tak wówczas mieszczą się lukasz SMS to Jan Tobiasz tam uwierało budżet brak wolności w sferze publicznej to żeśmy z tym walczyli tak nagle zaczyna nam ubierać brak wolności w sferze prywatnej to walczymy z tymi w ten sposób ludzie, którzy uzyskali niby wolność publiczną w Trypolisie rodzinie my nie chcemy tego, bo tracimy wolność także prywatnych, ale że te 2 wolności są niesamowicie wasz pierwszy przetestować drugą drugą koncepcję jak kwestionują z tej mianowicie, że prawa człowieka mają 2 strony, jakby Trump czy też inaczej, ale sama ekonomiczna i wolnościowa w sensie osobistym czy polityki i że stało się coś takiego, że ta część wyspy Eugeniusz, czyli nie chodzi o ekonomii egzystencjalna byłam przez wiele lat wypuszczono spod nadzoru spod gwarancji publicznych to spowodowało, że stała się rzecz prosta nostalgia za nią nie tylko w Polsce w Ameryce też problem transfuzja się nami zaopiekuje zbuduje mur, żeby ci obcy wchodzi do SIO nastąpił nastąpiło przesunięcie wahadła to znaczy w zamian za tą wartościową spra w egzystencjalnych odpuszczenie praw wolnościowych coś takiego wyczynu mocno, że takie pytanie nie wiem jak i wiemy, że jestem non prawdę mówiąc, iż na ile zaawansowany wiekowo, że obu planet profesorze nauk wykorzystałem jest bardzo długi okres czasu ich związek, że ciągle spada im redaktora, którego słuchał zainteresowani, który oddziaływuje na moją świadomość, że jest na tyle stary, że pamiętam okres PRL w okresie PRL najbardziej taką radość z ograniczoną najbardziej w obu apolityczność zarzut, że coś jest polityczny był zażartym właściwie naj ostrzejszym Ależ to jest polityczne to jest polityczne wraca coś takiego dla mnie to jest w ogóle trudno znaleźć odpowiedź, dlaczego coś takiego wraca wywodzą od wad genetycznych, a żelazna Julia apolityczność ma aktualne w Puławach koniec z, że jeżeli coś robisz politycznego to, bo jest podejrzany Wrzesz, jeżeli w Łomży organizuje go na kilku innych osób przeszkadzało mu prawa człowieka w ogromnej swojej części są właśnie sprawami politycznymi właśnie o to chodzi, żeby także wpływać mieć możliwość wpływa jedno system polityczny na politykę tymczasem w tej chwili nie ma ciągle słyszy jakieś polityczne elity jak usprawiedliwienie czegoś co nie wymaga dalszej argumentacji też polityczne to tak, a wcześniej była konieczność pewien pan mi się wydaje, że stoimy na bardzo ważnym momencie znaleźliśmy się takim dramatycznej wzmożenie przemiany, ale powrotu Otóż koncepcja praw człowieka została w ubiór, gdy czyniona w i mówisz, że prawa człowieka to są te prawa, które są zapisane w konstytucji, które mają ochronę prawną są instytucje ochrony prawnej środki ochrony obcego wszystkie działania na rzecz praw człowieka w ostatnich dziesięcioleciach, aby zapisać je w konstytucji zapisać się w ustawach stworzyć sądownictwo konstytucyjne być precedensy stworzyć ludziom dostęp do sądów i t d . i zapomnieliśmy trochę że, zanim one zostały ubiór, gdy czynione to było to ruch społeczny na rzecz praw człowieka to był zawsze ruch rewolucyjne ruchy ruch związkowy sprawy społeczne n p . prawa socjalne nie były przedmiotem praw nie można prawami samymi zapewnić ludziom bez poczucia bezpieczeństwa dobrobytu może można, ale jest to bardzo trudne tabu przedmiot polityki społecznej polityki publicznej Magellan ta polityka uciekła i wszystko mówiliśmy w ramach ludycznych rzeczywiście tam się nie mieściły prawa socjalne, których pomówił, którego ludzie są ogromnie ważne, ale niekoniecznie tu muszą być prawa to mogą być wartości redystrybucji inne wartości tego, żeby ludzie mieli jakieś bezpieczeństwo minimum 3 Laura tak dalej kultura ja myślę, że dzisiaj wracamy do momentu, w którym oprócz tych w tej infrastruktury prawniczej jurydycznych potrzebny jest ruch na rzecz praw człowieka to co widzimy co wychodzi na ulicy czy to co jest z 1 strony manifestację KOD-u o instytucję, bo jednak Trybunał, a z drugiej strony manifestacją kobiet ubranych na czarno o ich wolność wyboru przed roszczeniami innych instytucji społecznych, gdyż ruch i moim zdaniem ruch praw człowieka ma ogromne perspektywy i z powrotem wrócimy do ruchu i będziemy chcieli ten ruch umacnia, a jeżeli zgoda, ale jest tu zdaniem właśnie słowa oprócz mogą grozić więzienie za wjazd na lata czy ograniczeń w misterium medycznej i sprowadzenie tego wszystkiego do właśnie moralności było to ja boję się w szeregach wroga odgrywało biła brawo drogą donikąd natomiast właśnie dziś jednak prawne ramy powodują, że może sięgać do takiej argumentacji jest standard międzynarodowy naruszać stały międzynarodowy jest standard Konstytucyjny narusza ten stan narkozy jak natomiast w pełni zgadzam się z tym, że odwołanie się dopracowanie kończy dyskusji, że trzeba także widzieć ziemię, jakby kontekst społeczny trzeba widzieć pewne uwarunkowania dodatkowe, ale uważam, że jednak to była gigantyczna praca i ogromna zasługa tych naszych pokoleń, który dopracował się tej właśnie w realizacji kolarz zmaga się z tym zgadza w zupełności ale gdy łatwo zauważyć, że prawa socjalne w konstytucji były traktowane od wielu lat bardzo lekko oddalony został zapisany jako prawa bez względu oczywiście ja wiem, bo panowie, a zarząd ma inny charakter minie a dlaczego tak, ale mamy zapisane, ale ważne są traktowane podnoszą koszty, a po to, są koszty, ale to jest bardzo bardzo pozorne albo, dlatego że mówi się tak, że prawa socjalne powodują koszty, że prawa socjalne także umacniają państwo, ale jeżeli popatrzymy o prawach dla prawa osobiste prawa wolności osobistej to przecież o to, żeby je realizować potrzebne są trzon więzienia armii i tam są też ogromne pogrąży się ich tam są też instytucje, które umacniają państwo dużo bardziej niż instytucja opieki społecznej to jest trochę takie, jakie takie przeświadczenia to moim zdaniem to się bardzo ściśle wiąże z tą recydywa, bo tak to u nas prawie jak i przestępczości neoliberalizmu gospodarczego, czyli tego, że to co jest dobre dla rynku też dobre dla świata to jest dobre dla wszystkich i że w tej w tych warunkach stwierdzono, że jeżeli coś jest dobre dla rynku to jest dobry, że prawa socjalne nie będą dobre dla rynku to miejsca, ale takie pewne, bo coraz bardziej przekonujemy się, że ten cały kryzys, który dzisiaj w targach światem jest znowu tak jak 100 lat temu kryzysem egoizmu właścicieli kapitału w Koszalinie mamy prawo do zabezpieczenia społecznego, a jego jak je skonkretyzować w murze ktoś powie, że należy jedynie tyle konstytucji określić wysokość zasiłku poziom życia, który się osiągnąć jak to zrobić, dlatego że tutaj zajmujemy, jaki dla niezależności i są, więc wyłącznie z sytuacją gospodarczą państwa adiunkt w oczy wszystkich Gortat, ale może za poruszanie się o coś was prawem człowieka swoboda poruszania się, ale proszę się do samochodu Tunezja dość ograniczona ogłosił Babisz prawo jazdy należy, że za to wydajecie tę granicę tę nagrodę Żenia myślę, że wymiana aut o to znaczy, jeżeli mówimy, że potrzebne są zasiłki, a ja jestem jakimś sensie przed tą będziemy w takiej sytuacji jak Ameryka u progu wyborów trampek czy polską progów rogówka i wyboru Kaczyńskiego, ale bardziej Tramp mianowicie, jeżeli zasiłek przysługuje komuś, kto ma poniżej 500 USD dochodu miesięcznie czy 6000 w to oczywiście ci, którzy mają 6500 będą na to wściekli uważają, że to jest niesprawiedliwe, bo oni tego zasiłku nie dostają na to, że oni muszą płacić podatek na tych, którzy jak ich zdaniem NIK nie składają takiego wysiłku jak oni, żeby zarobić jeszcze pół 1000 Otóż ja jestem zwolennikiem czegoś co do czego od 40 lat temu była zgoda i takich konserwatystów jak Milton Friedman Chalid takich liberałów jak mój ukochany John Kennedy Albert, czyli gwarantowanego dochodu dla wszystkich 3 jedno ile zarabiasz silnie jak masz jest gwarantowany dochód powiedzmy 10  000 USD w Ameryce rocznie to niezależnie od tego co robi szczególne już masz gwarantowany dochód ponadto możesz zarobić albo mniej też co innego niż dać ludziom może być gwarantowany na całym świecie tak samo nie na całym świecie nie będzie bardzo uciążliwe są wejściówki mają tutaj jest kwestia dlatego uważam, że to jest kwestia bardziej kolejki społeczne i praw człowieka on będzie mógł być uniwersalny przez pewien koszty utrzymania, które na świecie zróżnicowane naprawdę w Malezji można się utrzymać taniej niż w stanach Zjednoczonych uniwersalizm nie musi być w ich charakteru bezwzględnego może mieć charakter taki, że na całym świecie to powinno być np. 48 % średniej płacy albo 27 albo 63 akcji i mniej więcej z tych wyobrażam ile wszami, żeby przeżyć w społeczeństwie, a Emilia jest zgadzał, bo to likwiduje likwiduje roszczeń populistyczny konflikt między średnią klasą niższą klasę niższą średnią i biedotą ten lęk tak straszliwie, że spadnie na dno i tam nie ma nic się gorzej, ale wziął ten jakby powstały w innych społeczny gospodarczy natomiast trudno się właśnie jurydycznych ujęć wodnych, która powoduje, że to właśnie są braki w konstytucji w tych i innych aktach także Norwegia nowego gospodarczych społecznych kulturalnych mógłby europejskich, choć już dzisiaj sformułowania są tak jak rozumieć te znacznie bardziej konkurencyjny, dlatego że w Kasinie wszystkim podoba to też to też też trudno bardzo też mogła banalnych po prostu prawa polityczne prawa obywatelskie można zapewnić tu i teraz dziś natomiast prawa socjalne są wytycznymi do polityki społecznej i jako takie są bardzo słusznej n p . w naszej konstytucji akurat ja pisałem w projekty rozwiązań praw socjalnych do wszystkich polskich pomysłów konstytucyjnych ciekawe, bo zmieniłem zdanie w międzyczasie 2 i potrafić uzasadnić uważam, że bardzo ważne to co jest w Polsce leży w te prawa socjalne są pewną wytyczną do kształtowania polityki państwa nie można oskarżyć wyłącznie o to, że ktoś kichnie realizuje, ale jeżeli w połączeniu z konkretnym prawem mijali państwo nie realizuje tej takiej polityki to wtedy może to stać się problemy i weźmiecie panowie uwagę, że przecież te prawa polityczne to są strasznie trudno o wolność słowa np. cieszmy się zmagamy z granicami wolności słowa nie ustanie w kolejnych orzeczeniach, a w wielkich debata w nowych dostęp do prawa do udziału w kulturze nadaje się z magazynkiem teraz sprawdza z prawami autorskimi osób wszystko bardzo trudne sprawy w końcu, że jednak nam się wydały oczywiste jako wartości demokratyczne, a wydawałoby się, że mogą mieć wolność demokracji bez tych praw ekonomicznych co się okazało chyba niemożliwe tak się wydaje, że jest takie stare powiedzenie wymagań co mi z tego, że będę miał zapewnioną wolność słowa, jeżeli umieramy z głodu, a inne niż rzeczywiście oczywiście coś takiego tak wiele lat istnieje, ale nie widzę, że mimo wszystko w ramach politycznej obywatelskie są łatwiejsze w skonkretyzowanej nie niż właśnie prawa gospodarczy społeczny tutaj jest więcej kłopotów bocznym kryteriów medycznych w znacznej jego w jego zapisania ich określonym czasie może też, dlatego że jest mniej tradycji boryka się z nim po prawie 60 Kozieł była w zasadzie borykamy się z nimi jakoś problemy społeczne przez strajki przez demonstrację przez protesty i potem przez wymyślanie i polityki społecznej, która nie była formułowana w charakterze praca w dopiero później to jest bardzo ciekawe, dlatego że prawa te wolnościowe to już są to pojęcie się pojawił w czternastym wieku Williama g natomiast prawa socjalne to po pierwsze o tym mówi Rudolf wolnej ręki w drugiej połowie dziewiętnastego wieku wtedy, kiedy już była mowa o państwie socjalnym, kiedy Bismarck wprowadził ustawodawstwo socjalne wtedy mówiono o charakterze, że to mogą być prawa, że to są tzw . prawa o obcych inaczej prawa do tego co człowiek może dzięki temu zrobić własnym życiem to jest to jest to jest historycznie też w jakim się, iż uzasadnione, bo nam umyka bardzo często, jakie środki, jakie narzędzia do czego należy użyć oczywiście do problemów społecznych, a także kulturalnych, o których pan wspomniał bardziej nadawać się mogą programy polityki społecznej i polityki kulturalnej państwa, którym musi towarzyszyć środki budżetowe do tego przyzna pan natomiast tym sprawom wolnościowym obywatelskim czy nawet prawo uczestnictwa łatwiej jest to opisać gatunek wybić, ale dzięki temu zawsze będzie miał, o czym mówić zawsze będzie to problem jeśli chyba chyba z sali proszę państwa znowu już teraz jako prowadzący za rok dokonują decyzji przy kolejnej okazji dnia praw człowieka żyliśmy zobaczyli co się zmieniło w ciągu roku, a drugą słowach bardzo państwo ja dziękuję im bliżej Chin dowiedziałem, że się dowiemy za chwilę za co dostałem tę nagrodę, ale jak się dowiem to słuchaczom też to powie za rok dziękuję państwu nowych lub owcami, czyli rozmówcą pana Jacka Żakowskiego był pan poseł Adam Zieliński Jacek Wiktor Osiatyński do usłyszenia za tydzień kolejna audycja w meczu na dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA