REKLAMA

Piotr Pilitowski o spektaklu "Sekretne życie Friedmanów" na scenie Stolarnia Teatru Ludowego w Krakowie

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-12-13 17:40
Audycja:
Czas trwania:
12:33 min.
Udostępnij:

Marcin Wierzchowski wspólnie z Danielem Sołtysińskim na scenie Stolarnia Teatru Ludowego w Krakowie szukają prawdy o sprawie Friedmanów. Skomplikowaną historię rodziny, w której ojciec Arnold i syn Jesse zostali oskarżeni o pedofilię i skazani przez sąd w USA na kary więzienia, spróbował opisać w filmie dokumentalnym nominowanym do Oskara Andrew Jarecky (2004 rok). Autorzy spektaklu inspirują się filmem, rodzinnymi, filmowymi kronikami Friedmanów i pytają o prawdę dokumentu, prawdę historii. O pracy nad przedstawieniem opowiada aktor Piotr Pilitowski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Łukasz Wojtusik kultura osobista w radiu TOK FM z Krakowa tym razem w zastępstwie za Patrycja Wanat mam nadzieję, że godnie zastąpię trwa festiwal dziewiąta edycja odsłona Boskiej komedii to 1 z najważniejszych wydarzeń kulturalnych teatralnych na mapie teatralnej Polski 10 spektakli w konkursie głównym Inferno rywalizuje o główną nagrodę, ale oprócz tego są pokazy spektakli, które no właśnie np. psy były tworzone są w krakowskich teatrach i 1 takim Rozwiń » wydarzeniu chciałam porozmawiać z Bydgoszczy Piotr Pilitowski dzień dobry aktor witam serdecznie spektakl, którym będziemy rozmawiać to sekretne życie Friedmanów spektakl to właśnie ma ciężko opowiadać o pedofilii normalnie cnoty w teatrze wielu ludzi ma z tym problem nawet spotkałem się ostatnio z rozmowy z kolegą aktorem mówi chce, bo nie przyjdzie to jest ciężki temat dla mnie mam dzieci to jest bolesne to jest trudne to jest priorytet to pomoże rozmowa, ale areszt spektakl no i wiele obaw wiele obaw towarzyszyło nam również przy realizacji tego projektu na jaw wyszło jak wyszło i jest chyba nieźle teatr ludowy scena stolarnia to ważna była niewielka scena tuż przy 1 posłów teatru Ludowego w nowej Hucie sekretne życie Friedmanów mama przedstawienie wyreżyserowane przez Marcina Wierzchowskiego, by dla, którego inspiracją jest ważny dokument, który był zresztą nominowany do Oscara 12 lat temu na Andrzeja Czerneckiego się, kto woli Jareckiego Amelka 9 Fernandez, czyli dostawa Frydman tak naprawdę prawdziwa historia oczywiście jest to dokument zrealizowany w 2003 bodajże roku o tym jak rodzina normalna szanująca rodzina amerykańska całkiem majętna ojciec matka 23 synów została posądzona o pedofilię ojciec Arnold Szyfman oraz Jazz jego syn o wielokrotne akty pedofilii w stosunku do dzieci, które były uczestnikami kursów komputerowych w tym domu tych państwa, a zostało to wszystko rozpoczęło się od zdarzenia w tym domu pism porno Graf z pornografią dziecięcą ustalonej dla Arnold filmami postać, którą grasz w tym spektaklu przyznało się z czasie prowadzonego postępowania do mu 3 takich zbliżeń seksualnych natomiast one nie mają wspólnego nic z samymi kontaktami, które jest oskarżony w tej sprawie kilkudziesięciu tak naprawdę gwałtów tak sprawa była mocno naciągnięta oczywiście rozdmuchana przez media, a śledztwo toczyło się w atmosferze właśnie ze szczucia wielkiej burzy medialnej i i było prowadzone dość dość się niestosownie to zaś czy e-zeznanie zostało należycie wymuszonych różnymi sposobami m. in. hipnozą rozum, że pojedziemy nie nie bronimy żaden sposób film również nie broni żaden sposób tego tych występków jedynie wskazuje na to już zadaje pytania jak to się stało że, że doszło do takiego oskarżenia ja też stało, że w ogóle doszło do takiego takiej sytuacji doszło do tego, że ktoś zniszczył sobie komuś życie i mówi o nie mówiło wielu wątkach, ale to jednak jest trochę taka trochę mu gra w poszukiwanie prawdy bazuje czy na materiałach dokumentalnych z 1 strony tych, które pojawiło się z filmem sporo z tych dialogów, które silnie się pojawiają jest także tkanką tego spektaklu co więcej Fleet managerowie i hopla na lata osiemdziesiąte na punkcie taki domowych produkcji wideo w związku z tym ta dokumentacja jest dość bogata, którą bardzo skutecznie wplatać w tkankę tego przedstawienia i napoje w lesie, a w dialogach scenkach inscenizowane część improwizowanych na cześć opartych na tekście, ale pojawi się także w taki powiedziałbym w warstwie to taki bardzo dokumentalnego Baćka pojawią się materiały wideo, które to materiały wideo są grane przez 2 salony są czasami 11 jak z materiałów rodzinnych firma ta jednostka z rzecznego zwrócić uwagę podczas przerw w potrzeby powstawania przedstawienia było to że, że państwo w Baranowie, a szczególnie ojciec z synami mieli hopla na punkcie robienia filmików domowych filmików często dowcipnych inspirowanych inspirowanych różnymi programami telewizyjnymi m. in. Monty Pythona idee i nasunęła się oraz porównanie, bo inni dawno Skinner był jest jeszcze film ostatnia rodzina Beksińscy robili podobnie też fascynowała Beksińskiego kamera i to podglądanie domowego życia było w jaki sposób podobne u u tych u tych u tych rodzin, a to rodzi się już problem, bo z 1 strony wiemy, że mamy takie doświadczenie, bo byłem jako widz, że niby uczestniczymy, w czym jest prawdziwe, a za chwilę mówicie nam razem z serem, a może to tak nie było mandatu Kazimierza zwierzak może to tylko inscenizuje, a może to jest coś sobie powiedzieliśmy, a może to wy sobie drodzy widzowie coś dopowiedzieć liście myślę, że właśnie do opowiadania, czyli zadawanie sobie pytań i szukanie lenie odpowiedzi jest największym atutem tego spektaklu my widza oczywiście morza zróbmy trochę na szaro mieszamy tak też rzeczywistość dokumentalną z teatrem w końcu to jest teatr rzeczywiście widz może wyjść lekko oszołomiony i nie wie co już jest naprawdę co sądzą jest tylko teatrem wszystko to co zrobiliśmy zdarzyło się naprawdę jedynie zabiegi, o których powiedziałem wcześniej w Hadze my również robiliśmy filmiki krótkie i je zamieszczaliśmy BOŚ na blogu bądź one są użyte w czasie przedstawienia mogą te sprawy jeszcze bardziej stworzyć realną i dokumentalną dla widza to było dla ciebie wyzwanie, bo rola trudno temat trudny, ale także sposób gry mam wrażenie taki ma pan jednak nie teatralne to znaczy udaje, bo sytuacja taka, że ma my jesteśmy w tym spektaklu to wytłumaczy prowadzenie bez miejsca droga do miejsca głównie prowadzi nas reżyser Andrew Jarecki 4 Czarnecki mamy NATO przestrzeń teatralną mamy chyba punkty z najważniejszych dziedzin wiedzy czy gdzie mieszkanie firma, do którego trafiamy tam jest dziś wieczorem, a widzowie są ich obok ciebie tuż obok mnie mogą po prostu czasem także widz siedzi koło mnie dosłownie na łóżku, kto inny zagląda mi też zupą wypatrzył moje oczy zadziwia to jest także i ja byłem uczony przez takich Mistrzów wielcy Diany po jak ja Jan Peszek i ich tylko prawda, jakby jest istotne tylko prawda się liczy natomiast, jeżeli grasz na dużej scenie to oczywiście szatą prawdy przerzucić na drugą stronę bierze się, że im się trzeba dobrze zagrać głośniej trzeba powiedzieć wyraźnie, a to my tę możliwość i to i to jest trudność, ale jednocześnie ogromny komfort dla aktora, że tak tak dotkliwie osobiste emocje bardzo bardzo czasami mały w formie można przekazać widzowi będąc w nim w kontakcie niemal w bezpośrednim jest bardzo ciekawe doświadczenie trudne, bo też obdarzamy bardzo siebie szczególnie w takich tematach w takich rolach i to jest bardzo osobiste muszę powiedzieć, że bardzo ciekawa była praca nad tym spektaklem od strony aktorskiej to były dziesiątki godzin rozmów z inspiracji, a później improwizacji do tego doszło, że myśmy się co mi się w teatrze Włosi nie zdarzyło, że tak długo trwały przygotowania, żebyśmy postacie wiedzieli już tak dużo o tym, kim jesteśmy, że w momencie jak na 3 tygodnie przed premierą zaczęliśmy realizować właściwe sceny to już właściwie co poszło jak domy szczyt trudny moment takiej na sali sądowej, bo chyba nie zdradzimy wielkiej tajemnicy, jeżeli powiemy, że Arnold film został skazany na 30 lat więzienia za wielokrotne przypadki pedofilii, ale również napisało w rodzaju spowiedzi jedyną osobą, która w, które zaufały jego wersji była dziennikarka jest to postać również w sztuce i napisał do niej list opisując, opisując swoje życie po prostu ja ten monolog oczywiście pocięty ponadto zmiany mówi wobec w sądzie w obecności widzów do nich opowiadamy im po prostu o swoim o swoim życiu o tym jak to wszystko przebiegało jak doszło do tego, że zostałem aresztowany i jaka to jest wina naprawdę to dobrze zmierzyłem się też z tym, że to, że jako człowiek jako ojciec musiałem wejść w postać naprawdę wejść rękami nogami całą duszą postać człowieka i musiał mu uwierzyć to nie jest to, że zawsze bronimy postaci programy, bo taka jest trochę zasada grania, ale Alex w to nie uwierzył to nie mogło być prawdziwie tego monologu powiedzieć krytycznych także ma w tym spektaklu Bóg jako widz to jest ciekawe wchodzimy w ten spektakl i mamy wyznaczone przez reżysera role jak np. w po drugiej scenie, kiedy pierwsza schodzimy do mieszkania i nagle otrzymujemy zadania dyrektora, który prowadzi na spoty w poszczególnych salach byśmy w ciągu 3 minut znaleźli rzeczy, które mogą być od razu podejrzane i właśnie świadczy być dowodami, ale w tych mogą mu być schowane materiały o charakterze związanym z tą sprawą związaną z pedofilią tata i wszyscy się to mam wrażenie wkręca ją nawet na początku są wielkim na spektakle, które miały wzlotów i poduszce na pewno gdzieś schowane za apotem przebieg spektaklu tak nie zdradzę tego akurat może właśnie w tym dostajemy taki zimny prysznic i mina rzednie to co prawda, ale jest jeszcze na scenach, który chciał powiedzieć mówi się o ne w procesie sądowym to jest 1 z elementów tego spektaklu, który odbywa się w osobnej sali jako uczestnicy widzowie wchodzą na salę sądową i to, że mówiąc kolokwialnie są oni wkręceni chyba najlepiej oddaje fakt, że na spektakl, na którym ja byłem wszyscy niezależnie od tego czy czuli się zbulwersowani trochę tematem czy nie kiedy było hasło sąd idzie wszyscy Stali Stali tak Ks lekarz niesamowite w tym spektaklu zawita też dziwić, że ludzie często tak zaczyna się dość radośni wesołe powiem też są właśnie fragmenty tych żartobliwych filmów limanowską, a później sytuacja, jakby wciąga widza i to bez względu na to jaki kto ma stosunek do do sprawy do spektakli tego rodzaju, czyli dość nietypowych do tego, że musi jednak przymierzyć korytarze długie, ponieważ w większej każda ze scen dzieje się w innym pomieszczeniu oni zostają wciągnięci i chętnie się w to wciągają mnie mówi o tym z radością że, że do odbieram bardzo wiele głosów, że po prostu to jest niesamowite ludzie żyją tym spektaklem długo po jego zakończeniu co pisały, że przez 12 godzin co myślałeś to prawda myślałem głównie z tego powodu, że po pierwsze, temat po drugie, sposób realizacji wcześniej widziałem film i sposób realizacji był taki, że właśnie znajdowałem wiele elementów z filmów spektaklu, ale w spektaklu są tylko znowu kolejnym elementem takiej gry, którą cały czas prowadzicie z wizją nawet na stronie internetowej teatru Ludowego można znaleźć filmiki, które są takim trochę zapowiedziami samego przedstawienia, które faktycznie wiemy do końca czy to co odgrywać scenki rodzinne wydarzył się naprawdę one stanowią część tej dokumentacji filmowej norm prawdziwej rodziny strongmanów na tych zabiegów tutaj, kiedy ta fikcja miesza nam się z tą dokumentalną opowieścią o zawartą na czas w aktach sprawy jest tutaj tak przemieszane życzą rezonansu zadający pytania jak nie dowiemy się tego, jaka była prawda nie oceniamy bierzemy ja wiem jedno Szanowni państwo, że to jest taki poziom elitarny spektakle tego, że na moment przedstawienia wchodzi się podczas 1 spektaklu tylko 30 kilka osób ze względu na to, że niektóre sceny rozgrywają się w bardzo małych przestrzeniach 2 godziny 30 minut to jest czas nawet troszkę dłużej, choć za ich, by czas, który trzeba poświęcić na naprawdę ważne wydają się spektakl polecamy też zobaczyć dokument sprawdzi Manowo później wybrać na sekretne życie Friedmanów najbliższe przedstawienie jeszcze w ramach Boskiej komedii na 17 grudnia później kolejne przedstawienia już w przyszłym roku 2005 . 2006. 29 stycznia na scenie stolarnia teatru Ludowego możesz opowiedzieć musisz możesz powiedzieć, bo to jest pierwszy spektakl naszej nowej Dyrekcji Małgorzata Gajewska rozpoczyna tym spektaklem rozpoczęła spektaklem swoje urzędowanie na stanowisku dyrektora teatru Ludowego, tym bardziej cieszymy, że ten początek jest tak udane i że Bartek Szydłowski zaprosił nas w do udziału w festiwalu Boska komedia i że jest taki jak silne oddziały o odbiór widzów spektaklu pojawił skoro tak się koncepcyjnie wyznajemy w radiu, które po, że to był pierwszy spektakl teatru Ludowego, którym byłem od lat sekretne życie Friedmanów Marcin Wierzchowski Daniel Sołtysiński scena stolarnia moim gościem Piotr Pilitowski odtwórca roli Arnolda Frydmana właśnie w tym spektaklu wielkie dzięki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA