REKLAMA

Klasyki dla grzeszników: ''Perła w koronie'' Kazimierza Kutza. Opowiada Joanna Malicka

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2016-12-15 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM to jest audycja klasyki dla grzeszników Karolina Głowacka Joanna Malicka w studiu dobry wieczór dobry wieczór film ma znaczenie producentka z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego i zwykle od razu przechodzimy po tym, przedstawieniu ciebie do opowieści o filmie, ale tutaj warto jednak zwrócić uwagę właśnie na Uniwersytet Śląski też Joanna ma wiele wspólnego ze Śląskiem i dzisiaj będziemy mówili o właśnie filmie, który jest ceną ślepo można Rozwiń » powiedzieć kwintesencją śląskość może się później odnosić do tej tezy, ale tak się przyjmijmy na początek naszego spotkania Perła w koronie film Kazimierza Kuca z 1971 środkowy z tryptyku, dlaczego od drugiego zaczynamy właśnie to było uczciwe wydaje mi się, że to jest najciekawsze z tych wszystkich tak znanych śląskich filmów Kazimierza Kutza na pewno najbardziej oryginalne pod względem formalnym pod względem wizualnym wizualnym i konstrukcyjnym tezy wydają się, że w tym filmie zbiegły się wszystkie takie przygotowania też taka dojrzałość twórcza Kazimierza Kutza, który przez lata przez lata dojrzewała do tego oczywiście nie da się tym filmie mówić bez kontekstu jego i we wcześniejszych filmów i późniejszych paradoksalnie, ale udaje wydaje mi się że, że Perła w koronie to jest takie rzeczywiście ukoronowanie procesu twórczego samego reżysera, a z drugiej strony wydaje się, że to jest bardzo ważne święta jak to działa dla Śląska i w CIT, który ukonstytuował własną mitologię Śląska pewne wyobrażenia o Śląsku pewne tak, by stworzył na nowo mikro i tradycja z, choć tak naprawdę, kiedy się godzi się ogląda ją można można patrzeć na to z pewnym przymrużeniem oka, aczkolwiek płynów, żeby była jasność ja jestem wielką fanką tego filmu uważam, że jest przepiękna indiańscy fanką nieco mniejszą trzeba to przyznać, że pod względem formalnym myślą się jednak dość mocno zestarzał dlatego tym bardziej państwo poleceń proponuje, że jeśli państwo nie znają tego filmu czy w ogóle filmów śląskich Kazimierza Kutza to zanim się państwo zabiorą za nadrobienie tych zaległości to właśnie warto poznać jest kontekst, bo to ułatwi zrozumienie, dlaczego różne rzeczy wyglądają tak ani nie inaczej, bo to też nie jest tak, że mamy do czynienia z firmami, które są filmami akcji przygodowym micie kryminałami musimy nie możemy wiedzieć co tam dokładnie chodzi dopiero będziemy mieli nieprzyjemności nie to chodzi o coś zupełnie innego o to chodzi właśnie od mitologii, której mówi Joanna i nie bardzo symboliczne kadry wizje wizualizacje coraz głębszy też taki podział, jaki się dzieje między górą, a dołem w tym filmie, ale tak proszę jeśli jest mogę wyjść z systemu absolutnie nie dochodzi ostry numer z oczywiście ten film jest ważny dla dla wszystkich, którzy mieszkają na Śląsku gwiazda nie tylko wykłada na wydziale Radia telewizji, ale też skończyłam z filmoznawstwa na Uniwersytecie śląskim nie poszła do szkoły filmowej i muszę powiedzieć, że oglądam ten film ZS im, o którym się u nas bardzo dużo mówi Biblia ona odpowiedziała, że kwestię podniesiony do rodzaju jakieś takiego sacrum in, kiedy przygotowywał się do naszego dzisiejszego spotkania obejrzałam ten film po raz kolejny z dużym zdziwieniem zobaczyłam film, jakiego wieku, jakiego się w ogóle nie spodziewałam nie pamiętam ten film właśnie jako tako kwintesencja śląskość to, o czym powiedziała, że takie jakieś zebranie wszystkich innych dobrych pięknych rzeczy, jakie dotyczą Śląska, ale też stereotypów i schematów jakie, jakie śląskość czy w taki najbardziej schematycznym rozumieniu niesie ze sobą i zobaczyłam Chin, które były absolutnie wymyka się tej właśnie właśnie tym wyobrażenia mam wrażenie, że żona mem często mówiąc o tych śląskich filmach Kuca posługujemy się kosz taką kalką, gdyż taki właśnie schematem jeśli sobie aha no to właśnie będzie ten zbiór mur opowieści o górnikach tymczasem to patrząc na ten film jak dzieło sztuki były właśnie w oderwaniu od tego kontekstu, którym mówisz, który jest bardzo ważna oczywiście dla zrozumienia tej tej w tej historii i ani zrozumienia Kuca, ale uważam, że jest to święto, na które można patrzeć coś inaczej on jest tak fascynujący wizualnie formalnie, że właściwie, gdyby wyjąć go z tego kontekstu no to w dalszym ciągu jak na swoje czasy oczywiście, bo pamiętajmy, że to się, który powstaje jest gdzieś tam zaczyna kiełkować już przy przy wcześniejszym filmie, czyli soli ziemi czarnej, czyli w okolicach roku się, że 1008. 1009 . kiedy ku zaczyna pracować nad tymi firmami powstaje w roku siedemdziesiątym, kiedy jak estetyka polskiego kina była kompletnie inna i ta oryginalność Kuca i to jest oryginalność pod bardzo wieloma względami również językowa również fabularna jest nam była dla mnie absolutnie odkrywcze i to również cywilną ochroną właśnie i dlatego powtórzę, zanim obejrzą państwo perły w koronie proszę wysłuchać do końca tego odcinka klasyków dla grzeszników powiedzmy w takim razie, jaki to jest moment w Polskiej kinematografii, jaki to jest moment dla samego Kazimierza Kuca jesteśmy już po soli ziemi czarnej właśnie, ale musimy tego filmu jednak znaczenia jest wymyślona w od tych filmach prozie znak jednak zbiorczo rzeczywiście historia ma w Kazimierza taka czysto czysto ludzka czysto prywatna historia Kazimierza Kutza jest bardzo mocno związana z tym filmem to nie ulega wątpliwości Kazimierz Kutz Solny w co jest chyba nigdy nie zaczęłyśmy w naszej audycja tego, że reżyser urodził się w ale tak jak ja urodziłam w Katowicach tak Kazimierz Kutz urodził się w Szopienicach, który dzisiaj to jest dzielnica Katowic kiedyś to było osobne nam lnianym i miasteczko powiedzmy z UE i dorastał w duchu i takiego człowieka stąd związanego z ziemią stąd z tym konkretnym miejscem na ziemi, a to konkretne miejsce było bardzo im w charakterystyczne ja oczywiście nie chciałabym jak by wchodzić w meandry historii Śląska, bo ani nie jestem historykiem ani chyba nie mam do tego kompetencji natomiast ważne tutaj są takie fakty biograficzne to znaczy tak są w Śląsk w okresie bełkot rzadziej wyrok jest mniej więcej rówieśnikiem Andrzeja Wajdy i z jego młodości te wasze tak jest, gdy nastoletnia nastoletnia Miss życia przypada na PL przypada na drugą wojnę światową w tym Śląsk jest taką przestrzenią, która została do Polski przyłączona wyniku powstanie w wyniku burz historii w wyniku w rozmaitych takich przepychanek pomiędzy im mocarstwami podczas gdy mamy ten początek dwudziestego wieku bardzo burzliwy w Śląsku i to z 1 strony, ale z drugiej strony tam mieszkają ludzie, którzy zajmują się pracą ta praca jest bardzo ważna jest pewnego rodzaju sacrum jest sam zresztą w w PRL rozdanie znaleziono go wprost powiedziane, ale ME to nie jest jakby w studio vana oni rzeczywiście żyją swoją pracę co prawda rodzina Kazimierza Kutza nie z rodziną górniczą do naszych zachodnich zabawny, ale jest to są ludzie, którzy pracują fizycznie są związani z hutami z fabrykami inni, że w takiej atmosferze dorastał Kutz najpierw idzie do bardzo są takiego otwartego liceum ze gmachem otwierają się przed nim przede wszystkim literackie w Horyzonty, a później idzie do szkoły filmowej do Łodzi jest osobą nietuzinkową wziął 2 chętnych dzisiaj nie trzeba tego nie używa tego tłumaczyć się jest odważne inni po szkole filmowej zaćma swoje dorosłe takie artystyczne życie z Włoszką w Polskiej szkole filmowej wręczyli im, ale kręci filmy o wojnie w jakby szukając swojego miejsca i ma też jego początki są bardzo takie spektakularne świetnie sobie radzi, po czym następuje taki kryzys kryzys twórczy dzisiaj byśmy powiedzieli, wznosząc fantastyczne jest to, że Kazimierz Kutz jest 2 świadomy tego wszystkiego to w sam mówi, bo jest moim zdaniem równie błyskotliwym pisarzem reżyserem i on opowiadał o tym, że po takim paśmie sukcesów związanych z SC właśnie ze szkołą polską w po paśmie współpracy z naprawdę największymi polskimi twórcami ze mną się na laurach i gdzieś w okolicach czterdziestki po wraca na Śląsk z właściwych osi jeszcze nie wraca na śląską mieszka w Warszawie szaleje w w ogóle nie może się odnaleźć artystycznie to są jego słowa to zdanie, że ja tutaj konfabuluje no to w w w różnych wywiadach i wspomnienia własnych po potwierdza, że przyjeżdża jego brat menu, które swym, więc w swoim życiu nie miał tyle szczęścia, ponieważ jest od niego troszeczkę starszy, więc w czasie wojny był z 1 strony z walczył po stronie Niemców został wcielony na siłę do Wehrmachtu na różne straszliwe rzeczy siedziały w podczas wojny z nim jak właśnie przez całe życie to brzemię wojny ze sobą niesie Kutz ma szczęście Kazimierz Kutz na szczęście jest młodszy, więc jego wszystkie traumy wojenne omijają i przyjeżdża do niego brat i mówi słuchaj nie może także 3 wracasz zemną na Śląsk i zabiera go do Tychów Tychy to dla tych, którzy nie ze Śląska też takie miasto, do którego przylgnęła taka Łatka miasta sypialni małego miasta przyklejonego do RODO Katowice zabiera zamiera Kazimierza Kutza do Tychów i ta przez rok Kazimierz Kutz nie robi nic w myśl chęć ich myśl i dzieje się coś co jest moim zdaniem kluczowe dla zrozumienia historii i w ogóle powagi tego filmu i w ogóle tego czym jest czas są zbyt wiele do 2 przez wszystkie historyczne filmy Kutza on znajduje temat zaczyna czytać pamiętniki zaczyna się zastanawiać, skąd te przyjęte przy była jego rodzina, dlaczego jego rodzina i tak mocno związana z tym regionem na czym polegają te związki co to może dla niego znaczyć i odkrywa coś co dla ludzi dzisiaj naszej perspektywy wydaje się banalne czy od odkrywa siłę kultury regionu w planach teraz w wy teraz mamy takie mody, że regionalna kultura Leone zaś popowo dość mocno traktowano, ale przywykliśmy do tego, że to jest, że mówienie gwarą to nie wstyd, a w nawet coś wesołego ożywiania jakiś taki dziwnych słów rzezie w Gniewie nosił koszulki i inni na właściwe jest to jest już pewna moda winylowe tutaj nie tylko regionalizm Śląski kolory na listach w ogóle House w latach siedemdziesiątych wcale nie było tak oczywista oczywiście obchodzono bardzo hucznie, a może tak powiedzmy PS rocznice powstań śląskich natomiast nikt o tym nie mówią wprost, a już na pewno nie zajmowała się tym kultura tzw. kultura wysoka i Kutz po raz pierwszy od samego początku pisze sam scenariusz w nie jest oparte przede wszystkim ma na jego właśnie wspomnieniach nad wszystkim dla nas spotkaniach z ludźmi po latach 70 jeszcze żyli ludzie, którzy z 1 strony pamiętali powstanie z drugiej strony pamiętali lata trzydzieste i ten okres międzywojenny dom się ważyły losy Śląska Perła w koronie dzieje się w latach trzydziestych własny i Kucner na podstawie tego na bazie tego Budrem pisze scenariusze najpierw soli ziemi czarnej, a później właśnie perły w koronie oba te filmy dotyczą właściwie są absolutnie niepodobne do niczego co wtedy powstaje i szczerze mówiąc trudno mi znaleźć się na pewno są Chiny być może niania nie potrafię tak po prostu przetwornice żadnego tytułu filmu, który byłby aż tak mocno zanurzony w kulturze regionu jakiegoś, ponieważ Kutz o w kręci filmy, które są mówione gwarą znów się stąd bardzo niepopularne zabieg artystycznie ryzykowne przecież to publiczność powinienem w ogóle Gienia rozumiem, o czym oni mówią szybko dziś nikt nie chce tego oglądać z 1 strony to z drugiej strony szczególnie widać to w Perle w koronie, ale już soli ziemi czarnej też to jest jakaś taka przestrzeń, która z 1 strony jest przestrzenią konkretów, bo to są w bo Perła w koronie to jest historia strajku górników i nigdy tam mamy wszystko mamy i hałda i familokach i in droga pomiędzy kopalnią, a domem wykazać tak naprawdę, jakby patrzeć na to z dystansu to mamy to podniesiony takich jak i przestrzeni niby do konkretnej to było w ogóle kręcony gdzieś w okolicach domu w prawdziwego domu Kazimierza Kutza, więc mamy konkret aha z drugiej strony hałdy tak nie wyglądających wiosek zakaz dziwna przestrzeń przestrzeń, jakiej takiego właśnie NIK czuł właściwie, bo już nie jeździ opowieści baśni symbolu metafory też dotarłem tam, gdy to wszystko się losy splatają i najpierw sól ziemi czarnej jest przyjęta z dużym zainteresowaniem inwestorów w koronie czeskim który, o czym warto pamiętać robił w latach siedemdziesiątych ogromną karierę również frekwencyjną FR i się ogląda on jest bardzo ciepło przyjęte i przez krytyków i przez publiczność się i wyciągane są tam wątki, które nie są wcale takie oczywiste, bo podobno tata myślę, że nasz to traktować KGHM gnioty, ale nie przylgnęła do tego do tego filmu taka Łatka, że to jest kino, które jest nieco erotyczne nieco takie tam są sceny, które są bardzo takie seksualne, więc oglądano oglądano to dlatego zamiast przede wszystkim no to jest to jest cel pro w koronie z Wilna, który jest niesamowity właśnie wizualnie im tak jak powiedziałam, a fabuła fabułę prosta dosyć skomplikowana kontekstu kontekstem oczywiście należy wiedzieć, że Ślązacy walczyli o jakość taką swoistą niepodległość, ponieważ walczylibyśmy o polskość Śląska, ale tak naprawdę walczyli o polskość Śląska z przywiązania do swojej ziemi do do do miejsca, w którym żyją i to oczywiście są dyskusje między górnikami właśnie czy to warto było walczyć, a co to się zmieniło teraz je różnica jest tylko taka, że niemiecki właściciel goni nas polskim policjantem ani niemieckim wszystko jedno, o co chodzi, bo mamy bohatera on centralnego musi być jednak w filmie taka postać to jest jakaś w tej roli Olgierd Łukaszewicz czynna jest jego żona wiś ta tutaj Łucja Kowollik wyglądająca jak Anioł umieszczony gdzieś na tej czarnej Śląskiej ziemi zupełnie inny z innej bajki, ale ona tak właśnie taka absolutnie jej debiut później próbowała jeszcze kilkukrotnie, ale ostatecznie stała się aktorką i 1 filmu chyba zdaje się inne jakoś bardzo to pani Łucji nie przeszkadzało później w latach 80 wyemigrowała z Polski, ale to jest już inne sprawy, więc mamy to małżeństwo mamy ich dwójkę małych dzieci i wszystko co się dzieje, gdy to jest początek tego filmu tak to sekwencja, gdzie oto ja się wraca z pracy i mamy różne takie rytuały związane z tym, że praca mężczyzna z ciężkiej pracy to są sekwencje, które myślę, że mogą współcześnie jeśli nie rozumiemy, dlaczego tak się dzieje wydawać trochę dziwne, bo tam moment scenę, kiedy mężczyzna siedzi na stałe ku jego żona kobietom my jemu stopy tak jak to teraz w ogóle, o co chodzi na jaw waszej Raźny Henryk 1 z tych scen, które bardzo mnie zdziwiło, bo z całym całe życie naprawdę przybyć tutaj w 2 czy nie powinnam publiczny nie może tego tego mówić, ale całe życie byłam przekonana, że to jest właśnie umacnianie stereotypu tego patriarchalnego chcesz powiedzieć, że na Śląsk jednak matriarchat nie patriarchat, ale za to, że tutaj, że tutaj ta scena jest takim umocnieniem tych wszystkich stereotyp wszystko góralszczyzny zrzekł się jedno Kręcina tymczasem my tymczasem teraz nie jestem taka pewna, bo oglądanie tej sceny współcześnie pokazuje przede wszystkim właśnie to, o czym, o czym padam przed chwilą, czyli takie napięcie erotyczne pomiędzy bohaterami, bo moim zdaniem to jest jak cała relacja pomiędzy złem pomiędzy wiejską, a Janem to jest przepiękna przepiękny portret miłości pożądania seksualności erotyzmu takich tego wszystkiego co się dzieje między ludźmi, którzy nie tylko się kochają, ale bardzo się po żądają w drobnych gestach w takich drobiazgach pokazują sobie wzajemne wzajemne przyciąganie wzajemną chemię i dla mnie ta scena co przyznaje bardzo mnie zaskoczyła jest przede wszystkim o tym, ale cały ten film skonstruowany na zestawieniach Genk 2, ale tak, by jak, gdyby 2 skrajności z 1 strony Edmund skrajności to jest świetna rzecz tylko zarys kupując go jeszcze chciałbym powiedzieć, że ja mam takie wrażenie, że w tych scenach, kiedy oto mężczyzna wraca po pracy do domu wokół niego dzieją się te różne rzeczy właśnie, że synowie zajmują buty żądamy jest to pewien, że jest mu podawane tylko jemu obiekt na sile, którą on się dopiero dzielić z dziećmi, że to wygląda być może współcześnie jakoś tak naprawdę dziwacznie, ale to raczej w tym kontekście co później nam pokazują różne dialogi nie chodzi nawet tego mężczyzny co chodzi o szacunek dla pracy jako takie jak oczywiście im i w ogóle w ogóle wydaje mi się że, że z błędne są wszystkie analizy cech tego filmu, które skupiają się na realizmie po Bogu, bo są takie czytałam w bardzo poważnym piśmie z analizy, gdzie autorka oburza się, że rząd w zamożna kobieta nigdy nie wchodzić nie nie wyszłaby w czerwcu o in rozprawiamy o takich drobiazgach o szczegółach, a ojcowie w ogóle o to nie chodzi dlatego dla tego jak czytam te tnt ta scena w ogóle symbolicznie, ale nie w kategorii mężczyzna kobieta go tak jak mówisz praca dom pół biedy publiczna czy zewnętrzna wewnętrzna domowa i te zestawienia dotyczą w i nie są są do cieczy zdarzenia takich 22 przeciwstawnych znacząco się na każdym poziomie to co w domu jest czyste białe tak to jest druga kadrowa rozbrzmiewają wzywające elfy, ale też taka, że takie tam tam wręcz pachnie mam wrażenie, że leżałem jak my wchodzimy z tym bohaterem, który wyrządził w Krochmalną pości naprawdę to jest cel na osiągnięcie czegoś takiego szumu wyłącznie zdjęciami kolorem no to pojazd jest mistrzostwo świata to są właśnie te skrajności, które zaczęło się mówić, które z z biegiem filmu narastają, bo zaczyna się strajk strajk, któremu dowodzi, aczkolwiek wybrane demokratycznie Hubert szersza w tej roli Franciszek Pieczka jest jeszcze 54 innych członków komitetu strajkowego i to wszystko się dzieje w inny bardzo tak od linijki to też pokazuje, że ten film jest jednak symbolicznym, bo tutaj najpierw głosowanie prawie wszyscy są za jeśli ktoś sprzeciw to się nie nie wychyla później bardzo grzecznie, kto chce wyjść to wychodzi cała reszta się kosztem ze sobą zbytnio nie wspiera to to nie jest jakaś taka sytuacja realna widzimy, że tutaj mamy postaci, które odgrywają konkretne role no i właśnie z górnicy zostają na dole chodzi o to, że kopalnia ma być zamknięta zalano nim mówią, że nie można zniszczyć miejsca pracy, że miejsce pracy jest święta oni nie wyjdą albo zostaną ostatecznie nawet mówią, że za zalanie razem z kopalnią albo wyjdą dopiero jeśli zostanie obiecane, że kopalnia zostanie najemcy firmy dzieli się potem na 22 zasadnicze plany to co się dzieje podziemia i to co się dzieje na Górze i to co się dzieje podziemia robi się coraz bardziej czarne coraz mroczniejsze to co się dzieje na Górze coraz bardziej kolorowe, bo oczyszcza społeczność wspiera swoich strajkujących górników to są te skrajności takie ewidentne tak, ale z wywiadem zatem nawet w tym wyższe czarne kolorowe, ale tam tam nawet nie wiem z w ruchu to widać z 1 z wyjątkowym to co na Górze jest witalnością życiem słońcem za zauważa tam wszystkie sceny sensu w słońcu z hałdami pokryta jest porośnięte jest zieloną trawą oprócz tego tej dróżki, którą w tym z przechodzą codziennie chłopcy ze ze ojcem ojciec do kopalni wraca z synami też tak powtarzaj, gdy ta droga do kopalni jest pokazana z góry ta ziemia jest popękana tuż po jest odrealnione co to to co w ogóle jest niania nie nim trudno tutaj mogę mówić takim realizmie zamiast wygląda to rzeczywiście rzeczywiście przepięknie, ale można też można też pójść głębiej w to co znaczy ty mówisz kult pracy ci ludzie, którzy są na dole to niestety nie zwiększy pokazuje bezkrytycznie te sytuacje Lynn oprócz tego dialogu o tym, że chcieliśmy Polski, a teraz zamiast właściciel został ten sam kozie teraz pilnuje nas nasz Polski policjant z bardzo myślę mocna i charakterystyczna i chyba czytelna bardziej dzisiaj niższe niż wtedy jest cena, ale jest jeszcze i jeszcze 1 na czym właściwie jest kilka jest jeszcze kilka takich takich momentów kiedy, kiedy czujemy, że jednak ta historia tam też istnieje, bo zauważ nie wszyscy mają prace ci ludzie, którzy siedzą tam na łąkach u góry to to są bezrobotni i US mówisz o kulcie dla pracy ten kult pracy i tego wynika z tego, że stereotypowy Ślązak jest pracowity, ale nie wiem czy mogę użyć na antenie słowa dupowatość, ale tyscy tackę wrzuca w on zawsze tak mówi o Ślązakach, czyli bierny niechętny do do dadzą zrywania więzów do do jakiegoś zrywu, ale ten kult pracy wynika z tego, że to jest świętością dla tych ludzi tych konkretnych ludzi, którzy tam, którzy tam żyją inni mnie się bardzo bardzo podoba, a to, że rzeźbę Kutz tak konsekwentnie idzie tą drogą żywo losowo oczywiście może różnić się spierać czy te symbole nie są zbyt nachalne zbyt naiwne w czerwone jabłko od żony no jak nas symbol takiego w tego wszystkiego co najlepsze i najpiękniejszej najsłodsze na świecie może ale, ale z drugiej strony właściwie, dlaczego nie baśnie rządzą się innymi prawami w baśni może być suknia nie taka Czepiec nie taki, by tu nie chodzi o to, żeby to co mnie nie kręcimy się mu antropologii Śląska tak samo jak i tu zmieniam zdanie KNF wobec tego co sam przez wszystkie lata tak samo jak mniemam nie ma tutaj mowy o jakimś realnym potem portrecie Ślązak Ślązaka to jest portret na tle stanu ducha stanu duszy i może dlatego ten film jest na Śląsku taki ważny, bo pokazuje, jakby zupełnie inną perspektywę, ale ta historia jest z 1 strony ci bezrobotni, którym z drugiej strony ci rozczarowani, ale tym polskością, ale też nie przynależą wcale do Niemiec co coś co tak bardzo w ostatnio polityka wyciągaliśmy my tutaj się z trawieniem cenię to nic z tych rzeczy wręcz odwrotnie my jesteśmy tu i teraz i właściwie jesteśmy osobnik i kuce GL wyciąga to z niebytu, bo nikt przed nim, a na pewno fosy w powojennym filmie nigdy taki sposób Śląska nie pokazywał i do tego do tego ci ludzie, którzy nie spełniają się do końca oni cały czas walczą, ale też walczą przeciwko UE z 1 strony walczą o o swoją kopalnię, która jest dla nich najważniejsza, ale z drugiej strony warto też trochę przeciwko temu służyć słowa establishmentowi, ale niech hit przy oni walczą walczą przeciwko ludziom, którzy zarządzają ich pracą walczył przeciwko panom przecież ta pieśń walczą przeciwko panom, ale to to jest raczej o nazwę tę Golgotę oczywiście pisano też farbować, by te lata siedemdziesiąte pisano też się z w kontekście tego, że ataki takie taka piękna taka taka czerwoną nicią lotnicza i ballada o Śląsku, a ja myślę, że to w ogóle w ogóle też nie o to chodzi o to, że to, że akurat nie tylko oni ani się skład Indian przeciwko zarządcom teścia wcale nie znaczy, że w dyrektorom anten dyrektor jest uosobieniem też wcale nie znaczy, że rząd nie walczą w ZUS imienne w wolności robotnika nie ich robotnicy na świecie nie interesują ich interesuje to konkretne miejsca pracy i coś mu on też w pewnym momencie, bo mają swojego wysłannika, który wybiera się z różnic różnych metod jest komunistą jest jeszcze 1 wysłannik, który wymyka się ze strajku jest posłany nikim do ministerstwa do Warszawy na zasadzie, że ono jednak tutaj lokalnie co nas zniszczyć, ale przecież to Warszawa, dla której no kilkanaście lat temu walczyliśmy nam pomoże zwraca jednak z informacją, że tutaj występujemy nielegalnie wbrew prawu właściciel może wszystko, więc Warszawa i ministerstwo nie pomoże, ale przywozi gazety i w tych gazetach jest opisane ich strajki i nagle górnicy będący na dole już od wielu wielu dni, więc odcięcie od informacji jest dość duże orientują się, że ta sprawa już nie jest tylko ich i mówią tak między sobą, że wszyscy na nas patrzą, że my teraz już nie możemy i oni w pewnym momencie zacznę być zakładnikami tej sytuacji wiedzą, że to jest albo albo tak, ale zadajmy sobie pytanie czy nie tak naprawdę myślą o wielkiej polityce, ale o nim nie, ale myślę o pracy jako taki, ale w walizce innego to jest to jest pewna zdobycz też cywilizacyjna no bo myślę, że tutaj kluczowe jest to, że nie wszyscy mają prace tutaj chciałabym zwrócić uwagę na Erwina, czyli bohatera granego przez Jana Englerta Jan Englert grał w poprzednim filmie czy w sali ziemi czarnej w gdańskim, która opowiada o o powstaniu o braciach, którzy wychodzą na wojnę w chińskich losy się toczą z w zapomnienie spodziewany sposób, a siostry spodziewany, ale w każdym razie RM Jan Englert jest pochodną jest jego eks bohater, których są też ma największe Erwin im RM pojawia się w tym pierwszym filmie miasto jest bohater, który mógłby być mogło, bo moglibyśmy mówić o tym, że są dalsze losy tych samych bohaterów, bo Olgierd Łukaszewicz 3 g cyfrowego matma inaczej najmie, ale też grała z soli ziemi czarnej więc, więc cel tej ich losy, które tam były jeszcze nadzieję, że może wszystko się zmieni może morzem ma tutaj uda się nagle oni też Wellness jest Lech, gdy stykają są codziennością natomiast w sondażach taka interpretacja to jest jednak w UE i nie wiem po latach do środka w 2 sprzed brzmiała, że dla mnie dla mnie ta ta forma tego filmu Taste and Taste sceny, które są tam u góry w właśnie w tym słońcu zostaną, o których mówiło się oczekiwania na i wspierania przez nowo rodzinny tak spójność ról normuje haki nie tylko szykuje posiłki dla klas swoich górników, którzy tam na dole walczą, ale też przebierają się i to jest myśl szalenie interesujące w stroje ludowe to znaczy zakładają mundury to jesteśmy my to jest nasze i oni tam na dole, a my tu na Górze pokazujemy wam panom dyrektorom, którzy chcą zniszczyć myślicie, że to jest wasza własność nie zmienia to tak nie jest to jest nasza tożsamości i te stroje ludowe naprawdę funkcjonująca z mundurem w ogóle ten kryzys to jest pewnie nieczytelne z daleka, ale tam idą przedstawiciele różnych wyznań Get bank Śląski SA jest jednak bardzo wielokulturowej i i to, że ktoś mieszka w Pszczynie to wcale nie znaczy, że jego strój jest takim samym strojenia tak jak strój Ślązaczki Sokolik Katowic i ci Ślązacy, którzy tam idą, gdy noszą różne są przedstawiciele różnych grup do tych dobrych manier takich, ale nic nie regionalizm nie regionów oto jest winny mąż za taki przegląd sekwencje genów i to jest cel ten jest oczywiście symboliczne jest też bardzo piękne, bo obok tego w te stroje są to przed testem przed pechem z tymi koronka ani kolorami dumą dumą ale, ale oni oni pokazują tak naprawdę zastanawia mnie z taką staną pokazania zobaczcie to jest nasza kultura może powinniśmy być z tego dumni Basia nie wiedziano o tym, że Kazimierz Kutz jak nim nie trafił do szkoły w mocno się wstydził DK Śnieżka w moje się wstydził jeszcze bardziej stać się swego pochodzenia i przeżył 20 lat poza poza Śląskiem jak sam mówi, próbując zapomnieć o tym, że ze Śląska i być może dlatego Exeter ten film tak jest takim wybuchem jego utożsamienia się z regionem, bo nagle zobaczył syn ten świat zupełnie inne perspektywy ta scena jest właśnie taką sceną domowe z miejsca swego pochodzenia im, tak więc jeszcze raz podkreślić, że może dzisiaj to się robi banalne, ale w Caelum non nie wszystkie regiony doczekały się twórców którzy, którzy pokazali ich mikroświat czy odkryli ich mikroświat, a przecież w Polsce bardzo dużo takich regionów, które mogłyby mieć swoje filmy i swoją twórczość nie wiem bankowi n p . z innym i i wydaje mi się, że rząd żaden z siłą rzeczy, owszem, niesamowitą artystyczną taką, a odkryciem Kuca było znalezienie swojego tematu zawsze baza przy szkole uczymy ziarno dobra dobra chciwym, zanim będziecie myśleć o tych wszystkich pięknych kadrach to może sobie znać temat i to temat jest najważniejszy i Kutz ten temat znajduje, ale z kręcił Szczawno 2, a nawet 3 śląskie firmy jej tutaj jeśli mogę wybrać coś niepochlebnych ruchu i z Jana z gestem sierż Joanna Malicka mówił uwaga proszę bardzo o umorzenie połowy, gdy w realne, ale chcę go w katedrze wydają się z Niejestem fanką filmu szerszych kręgach Lehman i zastanawiam się, dlaczego w Perła w koronie się bardzo podoba, a śmierć jak kromka chleba nie inni doszłam do wniosku, choć Lech może rzeczywiście powiem jak ja, a nie Hoff filmu z naszej enduro wygłaszane ex cathedra sądy, ale uważam, że w Ełku zapomniał o o tym, że podniesienie konkretu wymiaru nikt tu do wymiaru symbolu jakieś metafory dopiero wtedy działa natomiast pokazywania świata konkretnego, ale jeszcze najgorzej mocno osadzonego w jakiej się polityczno-społeczne rzeczywistości powoduje, że to, że temat harleye, ale inni, choć był to niesamowicie uniwersalny temat, bo akurat, gdy świat jak kromka chleba na taki potencjał to niema tamtego tego co jest źle skoro w koronie, czyli nie ma tego podniesienia do do wymiaru uniwersum i w UE dlatego Perła w koronie to jest dźwięk, który to jest dla mnie o ważnych tym się podoba w tę samą oczywiście w Perle w koronie sceny, a ja bardzo lubię tę scenę, kiedy idą policjanci i napotykają na rzekę kobiet i dzieci miło wszystkie są brane jasne kolory i w ogóle niedotrzymanie zwracają uwagi w ogóle na to co też chce też taka siła bardzo pięknie pokazane mamo częściowe poczucie humoru poza tym nie dość, że nie chciałyśmy, a ten film oprócz tego tego wymiaru takiego wielkie geo Live w ma również ma taki trochę poczucia, by takie takie z przymrużeniem oka w swym wspaniała rola Franciszka pijaczki i aktorem pisze list do Warszawy taki zaangażowanej politycznej się tak pytano go, ale żądamy dobrze jak konsternacja w sumie nie wiadomo co dobre i ich tam jest bardzo dużo takich takich momentów, kiedy ten na balonik Stróż został tak napompowane nie wiadomo jakich rozmiarów nagle, iż taka i bardzo dba o ich wydaje się, że ten starszy pan, że tutaj widać osobowość Kazimierza Kutza jego jego dowcip dystans w i tegoż o tyle niespodziewany, bo właśnie wydaje nam się, że się zanurzamy będzie VAT z Köln tutaj tego noża maczety jest ale, ale też są te momenty dowcipna ten humor jest także w sekwencjach związanych z ławeczką staruszków, bo my też przecież, że jest niewinna on rzecz jasna pokoleniowy, więc mamy małych synków, ale ja się je Wisty mamy tych ludzi szlam i sile wieku tak to ujmijmy oraz staruszków, którzy siedzą sobie i analizują, kto tam jedzie z daleka na 1 pyta drugiego czy Jankowice i drugi moja ulubiona odpowiada widzisz widzicie Macieju nie przekracza w UB na każdym razie nie jest oświetlona jest też scena, kiedy z oknem już wiadomo, że strajk wybuchł, więc cała społeczność idzie pomoc w tym także ci starsi panowie 1 z nich się trochę spóźnia koledzy się odwracają widzą, że biegnie, ale mają ma też strzelbę najmu, ale z tak, dlaczego Migdałek poszliśmy do powstania jak był strajk 2001. towary hitem było powstanie w nim tłumaczą nie teraz nie będzie powstania winnic zasmucony bardzo odwraca się mówić nawet człowiekowi nie pozwolono nawet im się z żabiej i odstać w tym 1 umiera i miejmy nadzieję pozostali zamiast się przejąć wewnątrz Chin dla nas nieplanowany poczeka zawiesiliśmy pod górkę w myśl mój mąż mógł wziąć pod uwagę, że wejdzie po woli, bo jesteśmy starzy zmęczeni będzie mieć zadyszkę, ale spojrzał na kopalnię w ostatnim ręka uschnie i SLD w ogóle taka postać z talerzyka z bardzo charakterystyczna była dla nas Śląskiej kultury, gdzie w trasę może może nie KUL, ale taki szacunek dla osoby starszej jest dla nas bardzo charakterystyczna miast oni rzeczywiście kontra rzeczywistość czy taki obszar przed śmiercią chór greckiej sadzą na ławeczce i żartują rzeczywistości to wcale nie jest do śmiechu wspaniała gej zresztą jeszcze humory jeszcze w mieście mówisz o pokoleniach no wszyscy ci synowie ci chłopcy oni są Janka i o in Wisty sceny z nimi też są tak naprawdę scenami zabawnymi i są tacy przyjęci swoim życiem swoją odpowiedzialnością, ale kradną Carmina dla małych, czyli kotlety, czyli taki kotlet mielony z 2 imię i wstydzi się 1 przyznać, że to on na dno to są takie właśnie niuanse drobiazgi którymi Kutno fantastycznie żongluje czy to jest film ważny tylko las dla Śląska czy on ma w sobie także cechy uniwersalne twoim zdaniem w mojej znanych Han możemy zdradzić, że już dyskutowaliśmy przed wejściem na antenę o tym, że machina tak jak uważam że, że to jest film, który w, którym można wyczytać uniwersalnie jako jako taką opowieść o społeczności lokalnej, bo sądzę, że każdy bez względu na to, skąd pochodzi tak, kiedy odczucie RM taką chęć utożsamienia się z miejscem swojego miejsca na ziemi ma ni Yawal Yawal jest w te 2 filmy sól ziemi czarnej Przemszy z imperium w koronie właśnie tak czytała i toalety i tutaj widzę w wymiar uniwersalny tego filmu my w tej właśnie w formie odraczania ją nocnej rzeczywistość, aczkolwiek jeśli mogę zdradzić co powiedziała, że nie chcę uważa, że żal, że znaczy rozwiewa wątpliwości to Bolek ładnie i higieny w zlotego państwu polecam poznanie szerszego kontekstu OTK powiedziała mi się wydaje rząd jest przede wszystkim dla Śląska i Śląsku czuwa przy Tesco złego tylko po prostu taki jest bank może to i to świetnie, że takie filmy powstały musieliby oddać mi domyślenia inni i właściwie jak jak z wywiadów weszliśmy tutaj zależnościami w morze ja rzeczywiście patrzy na ten film zupełnie inaczej niż te może może ja tam znajduję rzeczy, które co prawda nie są moją codziennością, bo umówmy się biedaszyby nie istnieją na Śląsku z Anglii i hałdy zwiedza się raczej turystycznie, więc to nie jest świat, który których, który istnieje na pewno już od barw to zresztą wiesz czym jest mowa o tym od tych stereotypach to właśnie w tym widziałabym nieszczęście Kazimierza Kutza, że tak jak dało pięknymi na Śląsku tak dał też stereotyp w pewnym sensie, bo są współczesne bardzo długo, by śląskie kino robione na Śląsku przez Ślązaków przez mieszkańców regionu nie było, jakby nic nie niosło GL ten garb stereotypu za sobą realny, chociaż tak jak mówię wydaje się, że tak, że Toruń w koronie absolutnie przekracza to te straty, więc ręce, więc może jednak się myliłam podkreślmy też, że film jest bardzo ciekawy formalnie to on prawdę, kiedy zwrócą państwo uwagę na to jak rozpada się ten świat na górę i dół pod względem kolorystycznym ruchu, któremu wiesz na Górze ta witalność na dole górnicy rozpocznę głodówkę, więc w zasadzie przestają się poruszać w ogóle ledwie widać Strugą białka oczu to to jest bardzo no oczywiście ciekawe zabiegi brawami 1 rzecz tutaj pod Verdun tłum dosłownie 3 nazwiskach, które muszą się pojawić 3 scenach z różnymi tez autor zdjęć Stanisław lot, który zupełnie nas dzięki niemu mamy też o drażnienie druga osoba, która z chyba PL współpracuje z sal z operatorem ręka rękę to jest muzyka Wojciecha Kilara aktora nos zupełnie z nylonu i monumentalną jest porażająca jest przepiękna jest nowoczesna grana zresztą nieraz na koncertach i trzecia osoba to jest Barbara ptak, która jest autorką kostiumów Draghi wbre w pozorom ogromne znaczenie w tej firmie tam widać detale właśnie te drobiazgi, o których mówiłam, że kolorystyczna z dnia w rękawie w wspaniałe wspaniałe kostiumy i GM na jeszcze na dworze czwarta osoba już w archiwum w jeszcze Bolesław król kaski dyrektorowi tam scenografie, czyli wybudowały te wszystkie w zapachy i na nich wizualnie wspomógł autorowi uważam, że w tym przypadku należy mówić o twórcach również tych w nie tylko reżyserze, ale w kwocie o twórcach, którzy wspomagali jego wizje, ale jeszcze dodam nazwisko Jerzego cnoty, który gra Augusta mola bardzo charakterystyczną żwawo szybko nawiązał postać aktor znany chociażby z Janosika to na pewno państwo kojarzą zmarły niestety kilka tygodni temu dawno wspaniały Śląski aktor i Perła w koronie Kazimierza Kuca środkowy syn tryb artykuł tak być polecała, kto nie zna twórczość śląskich Kazimierza Kutza to właśnie z perły w koronie czym nie należy po kolei pogodzenie ról fajny Perła w koronie paciorki 1 różańca Joanna Malicka film ma znaczenie producentka filmowa wykładowczyni wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego urodzona w Katowicach w 2 i mieszkające od czasu do czasu no to wracaj teraz do Katowic mam nadzieję, że tancerz dobrzy sąsiedzi wzięli dają potencjał grupy chętnych opowiadała z Łukaszem oboje kończymy czwartkowy wieczór Radia TOK FM za chwilę będą informacje po informacje powtórki dzisiejszego poranka dziękuję państwu bardzo Karolina Głowacka do usłyszenia chyba Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA