REKLAMA

Czego dzieci - i dorosłych - uczy rysunek?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-12-17 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka my dzisiaj we Wrocławiu, ale mamy swoje ciemne stałe pkt 1 z tych stałych punktów o godzinie jedenastej w soboty jest mnie rozmowa z autorem tekstów w magazynie świątecznym gazety wyborczej dzisiaj w zasadzie nie tyle autor tekstu co mnie człowiek, z którym jest przeprowadzany wywiad w magazynie świątecznym ma pan dr inż. Mirosław Orzechowski jest z nami dzień dobry dzień dobry państwu Mbank, który jest architektem elementy z pracowni rysunku malarstwa i Rozwiń » rzeźby wydziału architektury Politechniki warszawskiej od kilku lat prowadzi warsztaty rysunkowe dla dzieci i rodzin z edukacji domowej nie jest także twórcą metody kreatywnej edukacji kreatywnej poprzez rysowanie mnie proszę nam powiedzieć w takim razie czym jest edukacja kreatywna przerysowanie jak pan to rozumie to jest szansa dana każdemu od najmłodszych lat z samodzielnego rozwoju zgodnie z kolejnymi etapami wzrostu fizycznego emocjonalnego psychicznego począwszy od co od pierwszej chwili, kiedy dziecko dostawszy do ręki kredka i narzędzie zaczyna stawiać pierwsze znaki baz Groty czy też może dla nas nic nie znaczą dla dziecka znaczą bardzo wiele kolejny etap rozwojowy rysunek się wraz z naszym samodzielnym myśleniem wraz z nowymi spostrzeżeniami, które zdobywamy 0506. siódmym ósmy w kolejnych latach życia jest on się rozwija razem z nami i rysunek pomagają poznawać otoczenie świat i uczyć samodzielności samodzielność myślenia samodzielności postrzegania otoczenia, ale kicz to połączenie między rysowaniem nowi w swobodnym pan na to zwraca uwagę w wywiadzie, żeby nie używać np. gumki, żeby nie poprawiać tylko rysować tak jak nam się wydaje, że będzie dobrze to gdzie tutaj jest nauka, której pan mówi obserwacja świata to jest nauka samodzielną obserwację zjawisk poznawanie i zapisywanie tego co widzę poprzez uruchomienie percepcji wzrokowej całej drogi wzrokowej i później zapisanie tego co zobaczyłem można skonfrontować to z rzeczywistością i ta droga powoduje, iż daje nam szansę samodzielnego poznawania to jest oczywiście też i może być wspierane naukową innych przedmiotów dogadywanie się zachęcaniem do ronda do czytania wręcz do do zgłębiania wiedzy też w innych obszarach możliwości poznawczych a dlaczego nie mogą używać tych gumki do ścierania chciałbym, żeby mój rysunek był ładny w ocenie chodzi o ładny rysunek chodzi o prawdziwy rysunek to chodzi o o zapisywanie spostrzeżeń i poprawianie własnych błędów też na nauczenie się w na własnych błędach dostrzeganie tych błędów dostrzeganie być może tego, że jednak na wieży rzut oka dostrzegłem trochę nie do końca prawidłowo mam problem z napisaniem czegoś co co chce pokazać rysunku i bardzo często warto zostawić te błędne kreski po to, żeby one też pokazywały ten proces myślenia, które następuje po rysunek jest procesem myślenia towarzyszy temu procesowi i wspomagającym proces patrz rysunek jest także dla dorosłych jak najbardziej ja myślę, że rzeżuchę w trochę tak się utarło że, że rysunek na to dzieci przedszkole później zostawiam, bo to jest takie zajęcie trochę może nie poważny, że infantylna tymczasem można zarobić cały czas ja myślę, że bardzo też szkoda, że zapomnieliśmy o tym, że w zasadzie mowa o wydawanie dźwięków składanie dźwięków wyrazy i rysunek, czyli zestawienie znaków to są bardzo podstawowe archetypy liczne czynności, które wyróżniają nas świecie stworzonym od innych schorzeń i budują kulturę dają podstawy kulturze i później cywilizacji adresem całkiem sporo jest na rynku np. kolorowanek rzeczy to jest coś co kolorowanek dla dorosłych czy to jest też coś co by pan jakoś polecą cię myślę, że jeżeli rysujemy to możemy pominąć kolorowanki sami możemy narysować coś co będziemy wypełniać zamiast przede wszystkim kolorowanka jest moim zdaniem bardzo niewskazane dla dzieci, które powinna mieć możliwość samodzielnego rozwoju, w który dostawszy czystą kartkę papieru i narzędzie do rysowania mają nieograniczone pole do do kształtowania własnej osobowości zapisu właśnie tych ostrzeżeń, o których mówiłem wcześniej w dziecko może jest samo zrobić rysunek przecież, który później na świat ołówkiem w czarnym, który później wypełni kredkami to będzie jego rysunek to będzie jego zarażenie się na temat jego emocji świata może tego co co chce nam przekazać w będzie to pełnia osobowości niezależnej myślącej osobowości w tym jest dla dziecka kolorowanka niestety wtłacza do was pewne ograniczenie uczy powtarzania procedur i oczywiście, jeżeli chcemy, żeby to dziecko później Kuraś nie były wdrożone wyłącznie do procedowania do wypełniania ograniczonych pewnymi ramami czynności tylko i wyłącznie na to kto to jest doskonała do tego droga doskonały do tego trening, jeżeli chcemy dać szansę rozwoju twórcze jednostki właśnie takiej, która będzie pokonywała pozorne bariery po pozorne ograniczenia w NATO w dajmy to szansa i dajmy czystą kartkę papieru nie kolorowankę na pewno, jeżeli chodzi o dorosłych to no pewnie to może uspokajać i być relaksem, ale wyobraźmy sobie, o ile w większym relaksem i większą wartością będzie też przekazanie dorosłemu czystej kartki papieru i zachęcenie do rysowania na dorosłe już dorosłemu szczególnie zależy na tym, żeby dobrze wypaść, bo może małym dzieciom niekoniecznie z Synektika tak mi się wydaje bardziej jeszcze raz właśnie twórcza swoboda dorosły ty my zaś zerknie się tutaj, aby ktoś inny nie rysuje lepiej niż zwykle dojdzie do wniosku że, owszem, podsuną rysować skoro kompletnie nie potrafię, bo ja kompletnie nie potrafię rysować nas musimy chyba sobie odpowiedzieć na pytanie, o co poco żyjemy czy żyjemy po to, żeby wypadać lepiej, żeby nas może tylko dobrze oceniali w wszyscy, którzy nas patrzą aniołki i po to, żeby się tylko ścigać z kimś tam 3 cele naszym jest coś zupełnie innego, czyli co pan sugeruje, że trzeba się starać się, że trzeba po prostu próbować akcja myślę, że jak najbardziej to co przede wszystkim może być też zmierzenie się sobą samym sądzę, że rysunek pomaga poznać siebie po prostu pomaga nam rozwijać naszą osobowość teraz, nawet jeżeli nie robiliśmy to jako dzieci albo przerwaliśmy nie wiem w wieku 7 lat, kiedy się dowiedzieliśmy czegoś przykrego na temat czegoś nie potrafimy rysować coś nam to wmówił to, jeżeli wrócimy do rysunku niemal z jeszcze parę lat mając 30 lat, aby ich więcej możemy w tym odnaleźć w nieograniczone przestrzenie poznawania siebie i rozwijania siebie i to może być bardzo rzecz budująca przyjemna i może trudna w morze trudno nie ukrywam tego ale, ale w, wzmacniając osobowość umacniająca również poczucie własnej wartości ma krytykuje także poradniki je do rysowania kresowa, acz kwiaty jak rysować zwierzęta jak rysować pejzaże, dlaczego przyczyna mojej krytyki jest przede wszystkim o pewien schemat, który stosują też większość poradników stosuje polegający na pokazywaniu w jaki sposób dokładnie w jaki sposób mają być stawiane kreski to jest też, by w puszczanie przyszłego rysownika czy tego, kto chce się uczyć rysunku chce rysować w pewien utarty pieczony w pewną znowu procedurę taką samą dla wszystkich, a przecież wiemy, że nie jesteśmy identyczni różnimy się bardzo w i jeżeli ja uczę się przykładowo nie rysować konia poprzez stawianie owali w określonych miejscach określonej formie Kowalik, która później dopiero zaczynam uwodzić kolejnymi kreskami są na to przestaje obserwować pracę dostaje przede wszystkim instrukcje, że mam takie nie inny sposób stawiać kreski, czyli w zasadzie nie może patrzeć przyglądać się różnorodności zwierzęcia, które rysuje po prostu powtarzam pewien schemat i tak samo jak kolorowanki tak samo tak jest zadbali, by Step poradniki rysunkowe uciął schematu powtarzania schematycznych wzorów nie uczą obserwacji samodzielnej to na dzisiejsze popołudnie co pan proponuje naszym słuchaczom Biała kartka ołówek i do dzieła czy gdzieś tam jednak zerknąć jakoś do tego przygotować jak to zrobić bez niej myślę, że jeżeli mamy jest pod ręką kartkę papieru dołów cokolwiek co zostawia ślad trwały na papierze to to co nam wystarczy nam możemy nawet nie wychodząc z domu ustawić sobie jakiś przedmiot albo wybrać przedmiot, który stoi może ma swoje miejsce w naszym domu spróbujmy się przyjrzeć obejrzeć go ze wszystkich stron wybrać to miejsce, z którego nam się on najbardziej podoba mi, że może najbardziej nas porusza też są to za przedmiot i narysować w paru kreskę w kilkunastu okresach spróbować go zapisać na pewno będziemy mogli wtedy doznać dziś w pewnej trudności może tego, że jeżeli chcemy się widzimy, że jego kształt, a nie potrafimy go narysować tak jakby nam się wydawało, że powinniśmy to zrobić to się z Kaczorem bardzo ważne szczera w i jeszcze raz, ale jeżeli widzimy taką trudność to też doskonały znak, że mamy do pokonania pewne ograniczenia, które są równe, z którym może warto zobaczyć, że warto się z nimi zaczął zmagać a kiedy zobaczymy, że w pewnym momencie jednak to co chcieliśmy wyrazić nam się powoli zaczynało dawać zobaczymy różne w zależności będące dla nas odkryciem swoistą Eureko za to z pewnie zrozumiemy to o co chodzi rysunku bardzo serdecznie panu dziękuję pan dr inż. Mirosław Orzechowski architekt pracowni rysunku malarstwa rzeźby wydziału architektury Politechniki Politechniki warszawskiej dziękuję bardzo panu dziękuję państwu, a wywiad z panem doktorem znajdą państwo w magazynie świątecznym gazety Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA