REKLAMA

Co psychoterapeuci mają do powiedzenia o sytuacji w Polsce?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-12-23 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn Horyzonty przy mikrofonie Hanna Zielińska znani w studiu są już gości dr Anna Zajkowska dobry wieczór dobry wieczór psycholog z Akademii pedagogiki specjalnej psychoterapeutka redaktorka książki Polska na kozetce jest z nami również pan Tomasz Wyrzykowski dobry wieczór to jest psychoterapeuta i analityk grupowy z Instytutu analiz grupowej aresztów pan Tomasz Wyrzykowski pracuje również w szpitalu wolskim w Warszawie już państwo usłyszeliby tytuł książki, Rozwiń » która jest powodem naszego spotkania naszej dzisiejszej rozmowy książka wydana przez wydawnictwo smak słowa zatytułowana Polska na kozetce p t. siła Obywatelskiej refleksyjna ości ne, kiedy zobaczyłam zapowiedź się medialną tej książki, kiedy pierwsza nota o tej książce do mnie przyszła wydawnictwa to była tylko kilka tygodni temu nel to miałam takie, by 2 dominujące uczucia my z 1 strony radość nadzieja ekscytacja tak ta książka jest bardzo potrzebna, a z drugiej strony rodzaj i jakiegoś takiego neon może nie smutku, ale żal żyć to gdzie to żeśmy się znaleźli, że właśnie takie książki musimy pisać publikować redagować i że właściwie to było oczywiste, że prędzej czy później taka książka na naszym rynku się pojawi, kiedy do niej zajrzałam zorientowano się, że ona jest nieco bardziej akademicko niż się spodziewałam, ale może też tylko moje wrażenie teraz właśnie chciałabym zapytać panią dr Anna Zajkowska jak to było z tą książką, bo oczywiście, że my wszyscy myślimy, że ona ma pewien rys polityczny, że powstała z Mac potrzeby opozycji, by wobec tego co dzieje się na scenie politycznej, ale być może to wcale nie takie oczywiste nie ona powstała tak naprawdę pomysł na nią powstał 2 lata temu w 2014 roku, kiedy organizowaliśmy konferencje Polska na kozetce ING budowa taka konferencja warsztatowa mamy różne sposoby takie ćwiczenia grupowe, gdy analizuje również proces grupowe zastanawiam się jak on od 200 lat co dzieje się szerzej w społeczeństwie, ale i wtedy mieliśmy taką myśl, że no właśnie jakaś taka stagnacja mieliśmy też gości z zagranicy, którzy inaczej widzieli tą naszą rzeczywistość niż my ją widzimy były też ciekawe perspektywy Polaków ale gdy na tym warsztacie młodszych starsze, które się od siebie znacznie różniła nas, a równocześnie bardzo dużo na TGE wewnętrznym my Mind tematów, które były poruszane wiązały się też historią Polski i by pojawił się pomysł się, żeby jakoś dokładniej temu przyjrzeć zobaczyć i jakie jest to nasze społeczeństwo znaczy co się dzieje w kodeksie takiego procesu grupowego w naszym kraju, a i tak zrodził pomysł, a i to było 2 lata temu Włosi już 3 lata temu od tego czasu wiele się wydarzyło i ta książka ten pomysł się jeszcze bardziej potrzebna tak, ale z drugiej strony panie przy słupku jestem, że takich myślach związanych z tym, że proces grupowy to jest proces dynamiczna mniej co się dzieje coś zmienia i konflikt też jest potrzebne pytanie jak ten konflikt jest rozwiązywany i co się stanie potem sama ocena sytuacji bieżącej niewiele nam mówi, bo można się albo załamać albo patrzeć optymistycznie przyszłość Anwilu uprawniona jest przykładanie narzędzi psychoterapeutycznej psychoterapeutycznych do tak ogromnej grupy jako społeczeństwo na ile te procesy grupowe faktycznie w analogiczny sposób zachodzą w społeczeństwie lub w narodzie Otóż gum zarysowuje pierwsza różnica też pierwszy konflikt niektórzy należą do społeczeństwa nie leży na KUL to znaczy my autorami książki są zarówno osoby zorientowane analitycznie i psychologowie społeczni, więc wiedza jest 2 obszarów z takiego bardziej teoretycznego bardziej empiryczne go, ale i oczywiście badaniem pierwsze z zakresu psychologii przykład społecznej są prowadzone na mniejszych grupach, ale wykorzystywane są do rozumienia mechanizmów też w obszarze tak mną wydźwięk większych grupach również społeczeństwach z jakimś prawdopodobieństwem możemy przewidywać, jaki w procesie procesy się odtwarzają no, więc wydm odpowiada za pani pytanie można wykorzystać w grze wykorzystywać te teorie i te narzędzia stosowane zarówno fotografa zachowuje tak samo jak grupa, która podlega procesowi psychoterapeuty czemu czy jak Nord proces grupowy tak toczy się na poziomie społecznym jak najbardziej jest to grupa go bat Best może być mała grupa duża, ale ten proces przebiega Tomasz Damrat właśnie możemy o tym jest różnica między całe społeczeństwo, a grupa może społeczeństwo nie ma ze sobą bezpośredniego kontaktu, a grupa, a terapeutyczna nawet grupa na stadionie w ludzi się widzi od społeczeństwo jest czymś szerszym co nie oznacza, że nie można zrozumieć zachowań całych społeczeństw kategorii np. mechanizmów obronnych, czyli takich rozwiązań, które prowadzą do uniknięcia czegoś lub osiągnięcia jakiegoś celu i rady pod względem stosowanych mechanizmów obronnych też patrzy się na społeczeństwo w perspektywie historycznej mówi szef działu psychologii historycznej tych historii zajmują się rozumieniem tego co się wydarzyło też poprzez jakieś mechanizmy obronne, które przez całe grupy społeczne były stosowane przez to można rozumieć to, jakie np. emocji dominowały w danym momencie, ale ich byt to ciekawe co mieszali się pomyślałam, że społeczeństwo trochę się widzi to znaczy i właśnie media odzwierciedlają te różne elementy naszego małżeństwa zaufanie do mediów bardzo wielu innych druga część jest taka na ile realistycznie odzwierciedlają w związku z tym to jest także my się widzimy, ale trochę przez takie krzywe zwierciadło medialne zwierciadło zniekształcone, bo poprzez różne media z różnych stron to właśnie dlatego są tak różne i zróżnicowane media dla Globe niektórzy sięgają po prasę zorientowaną bardzo mocno radykalnie właśnie potrzebują takiego zwierciadła, a inni słuchają Radia TOK FM tak o tym, mamy 2 rodzaje doświadczeń, które są bardzo ważne w terapii grupowej one ogólnie nazywają się właśnie odzwierciedlenie to jest taki proces, który też w jednostkowym rozwoju można zauważyć proces, który pozwala na jednostce rozumieć siebie i rozumieć swoje emocje czy dziecko kontaktuje z matką jest przy matce to ta matka w jaki sposób oddaje jego stan jego uczucia kogo przetwarza rozumie też pokazuje dziecku jak jak ten stan rozum to jest takie rozmowy odzwierciedlenia, który jest pomocny natomiast wiemy też Włosi ze świadczeń grupowych, że jest odzwierciedleniem, który złośliwy, które zniekształca to co przeżywa jednostka może zniekształcać Tesco to co przeżywa grupa wydaje mi się, że jeżeli rozmawiamy o mediach w tonach być może mamy do na takie duże doświadczenie bardziej uczestnictwo w takim odzwierciedleniem to jest jednak trochę złośliwy, dlatego że nie oddaje tych uczuć, które są tylko je właśnie uwypukla niedaleko Radzynia rzuca radykalizuje i mądry jesteś zwierciadło, które ma inne w niektórych przypadkach samo siebie manipuluje tym razem po to, żeby wywołać wręcz konkretną uczuciami nie odzwierciedla tylko właśnie katar radykalizmu je ne emocje chciałbym poznać treść samej konstrukcji książki Anny Nemś wspomniała pani o tym, że to są autorzy artykułów faktycznie jest tak, że zaprosiła pani do współpracy wielu ekspertów i to oni są wywiady tylko każdy z nich, ale wybrał sobie gminnym osoba tematy im, by książka prezentuje różnego rodzaju perspektywę terapeutyczne na naszą grupę społeczeństwa w takt zaczęły się Motor, żeby wyobrazili sobie Polskę jako człowieka w takich spersonifikowanych i pomyśleli jak ona była idea wymyśli oczu chcieliby pisać w seat bardzo ciekawe dołożą się w bardzo fajną całość od osobowości polskiej zdolności przywódczych, bo właśnie różne procesy ponoszą religijności Lu tym również też seksualność Polaków z wanny i też zaprosiłam różnych autorów różnym wieku z różnym doświadczeniem są im jest nasza była studentka Marta Pielacha i od 51000 nóżka to ja prawdziwym fałszywym Polaków one są też osoby ms dużo większym doświadczeniem i perspektywą np. osób zaznacza prof. Zimbardo chociażby czyhali na granicy inne takie osoby jak my, które pracują bezpośrednio z pacjentami mi też zostać kary ze studentami ale, obserwując co się dzieje ma jakiś punkt widzenia poprzez swoje doświadczenie wiedza dla kogo jest to książka BMW, gdyby to pytanie zostało zadane przez wydawnictwo tak wymyślam dla kogo ta książka Anny i ona jest dla tych ludzi, którzy mają ochotę właśnie pomyśleć po zastanawia się, ale też dla tych wszystkich, którzy kochają Polskę dla takich osób, które widzą ją w właśnie przez takie złośliwe zwierciadło to znaczy, której też nie lubią, czyli dla tych dla tych, żeby zobaczyć tę drugą stronę właśnie czyli, żeby nie u z kraju nie tylko bardziej zrelatywizować takiego środka poszukać, jeżeli chodzi oto obraz naszego społeczeństwa no ja mam wrażenie, że po tę książkę sięgną przede wszystkim ci, którzy inne w ogóle jakikolwiek sposób pokładają wiarę w psychoterapię uważają psychologów psychoterapeutów terapeutów za osoby poważne ani ci, którzy np. z tematem, który mógłby trafić na kozetkę pójdą do konfesjonału i tutaj widzę ten problem i zaraz przejdziemy do tematu artykułu Tomasza Wyrzykowskiego inne żaby jeśli ktoś nie uważa, że w ogóle mamy jakąkolwiek kwestię podlegającą terapii to nawet nie zaś do tej książki ona właśnie tym ludziom bardzo by się przydała tak, ale ta książka jest, bo jeżeli mówimy o terapii do jedno znowu zależy jak rozumiemy możemy rozumieć jako proces leczenia, ale też możemy rozumieć jako proces rozwoju i rozumienia no tak oczywiście też, mówi że oba o aspekcie w kolejnym wyobrażam sobie żyły krótko, mówiąc że osoby otwarte tolerancyjne Mel gotowe na zmiany światopoglądu sięgnął potem książka nie te, które mają problem, który przydałby się, ale to wydaje się, że to ta książka Grossa pokazuje różnicę między takim na ogólną na społecznym ogólnonarodowym spojrzeniem, a procesem psychoterapeutyczne no ne, czyli o to, że tej książki dajemy jakieś zrozumienie na różnych zakładach wynikające z różnych badań rozumienie tego co się dzieje jak ludzie funkcjonują, a nie mówimy o leczeniu problemu, jeżeli będzie tak, że do tej książki ze sięgną tylko ci, którzy wierzą w psychoterapię w błoto szkoda, bo do tej książki mogliby zajrzeć też ci, którzy zechcą zobaczyć jakiś sposoby rozumienia tego co się co się dzieje aktualnie w Polsce pana artykuł w książce zatytułowanej religijność osób korzystających z terapii, a zdolności do myślenia w perspektywie psychoterapeutycznej, by poświęcona jest w kwestii pracy psychoterapeuty mensy osobą czy grupą powołującą się w swoim doświadczeniu w swoim życiu na nar el ligi inności i pisze pan tak religijność czy Bóg sam spotkaniu terapeutycznym takim samym elementem lub grupą elementów psychoanalizy jak każdy inny sam w sobie są one są neutralne ani dobre ani złe istotą jest to w jaki sposób są używane po co w jakim momencie czy, skąd się pojawiają inne czy faktycznie jest tak, że to jest element neutralny albo inaczej mówiąc na ile my i silna religijność czy taka znacząca identyfikacja z determinizmu AM my wiąże się z utrudnieniem lub ułatwieniem panu pracy jako do psychoterapeuty jeśli ktoś przychodzi deklaruje właśnie taką silną identyfikację, z jaką wiarą w umowie na 2 różnych perspektywach MON, jeżeli ktoś wierzący przechodzi na psychoterapię i wierzy w Boga niezależnie od wyznania to dla niego ten mógł jest przeważnie dobry na wieży w niego boję, bo jest dobry natomiast dla mnie jako psychoterapeuty czy dla kogoś czy dla mnie jako osoby, która ma zrozumieć drugą osobę to, że nie jest kwestia do leczenia, a ja nie raczej kogoś z wiary w Boga i z przekonania go, że żaden Bóg jest dobry każdy, kto chrześcijaninem muzułmaninem w jakikolwiek wyznawcą innej religii na swój prywatny sposób przeżywa swojego Boga i jak i porozmawiamy z katolikami, ale z każdym z osobna to każdy katolik będzie miało swojego prywatnego Boga, mimo że wierzą we wspólnego i będzie tego Boga jakoś sobie wykorzystywał do do własnego życia i to mnie jako psychoterapeuta interesuje, ale i to jest ważne dla naszego spotkania, żeby osoba, która do mnie przychodzi też z dnia zobaczyła, jakie znaczenie ma dla niej religia, jakie ma znaczenie w życiu jest kwestią tą czy Turcja kwestionuje istnienie Boga macie, czego akceptuje tylko to jaki jest przeżycie danej osoby towarzyszące jej wieża w jakiej jestem osobisty wymiar osobisty plan osobista perspektywa przeżycia religijne i mam tu przed sobą przy Ławicy, który również pan przywołuje w swoim artykule niektóre wydają się wielkim wyzwaniem dla terapeuty ranne, kiedy właściwie, żeby wydawałoby się, że jednak rolą terapeuty, iż po poddaniu pod dyskusję pewnych kwestii związanych z wiarą pisze pan tak pacjentka w terapii wyjaśnia wszelkie swoje sukcesy przez działanie Opatrzności, a porażki przez zło tkwiące w niej samej mówi o głosie, który niemal słyszy w swojej głowie, który podpowiada i co ma robić zapraszającym do dyskusji nie kwestionuję istnienia Boga mówiąc np. przywołuje pani Boga w swojej głowie do uzasadniania swych działań, bo nie może pani podjąć rywalizacji wprost ze względu na niezdolność do świadomego przeżywania zawiści, mimo że może to być prawda my, dlaczego pan tego nie powie nie może może to być prawda mimo, że ma pan przypuszczenie, że pacjentka słyszy głosy w swojej głowie, bo masz zaburzenia należy, jeżeli rozmawiamy o stanie psychotyczne na ten przykład nie nie dotyczy nie kwalifikuje się tym przychodnie nie dotyczy Stanów psychotycznych go to wtedy prawo wiemy, jaka jest w rzeczywistości zgodnie z tą rzeczywistością działamy, jeżeli mamy do czynienia z pacjentem w stanie psychozy nie znaczy, że go nie słuchamy, bo było też urojenia psychotycznych kryje się jakaś prawda o wnętrzu osoby chorej natomiast w przypadku tej psychoterapii wydaje się o wiele ważniejsze i zrozumienie tego co się dzieje przez samą osobę w terapii mnie przez to żyje jej do połowy, bo to nie jest tak, że się spotykamy na jedno spotkanie przychodzi do mnie i ma usłyszeć prawdę na temat wiary na tematy religijne i w imię i być uzdrowione Bogna jeżeli, więc przekonanie jest silne to wtedy moje zdanie będzie na nich tylko ktoś wyjdzie ze swoim przekonaniem być może z nasilonymi ogonami w UE i w proces leczenia takiej osoby nie jest procesem porzucenia wiary tylko procesem uświadamiania sobie własnej odpowiedzialności za swoje życie na IAA oddzielania tego co jest wynikiem, na której dochodzi bowiem kwestie teologiczne, bo ktoś może uważać, że odpowiedzialność za jego życie innych właśnie leży w rękach Boga czy to jest Wola Boga no oczywiście jest o wiele łatwiejsze dlatego teraz wybiera taką wersję, ale ma moim zdaniem, jakby próbujemy sprowadzić ten problem tylko właśnie do kwestii wiary ja w ogóle nie są też przychodzi na czy też pracując nie ma bardziej, gdy przychodzą i mówią, że problem jest wiara w tym przykładzie można do zbrodni Targ nowy problem terapeuta widzisz tym problemem jest wiara nie ten problem nie jest wiara problem atrybucji na nim, podając przykłady tak samo Tomasz odwołuje się do problematyki Łucji generalnie osoby n p . w którym mają właśnie niższą sprawczość na cześć aprobują zewnętrznie, czyli np. wybrać sobie Boga albo cokolwiek marzą o drogach, ale chciałbym, żeby dzieciństwo złośliwa teściowa a gdy dochodzi w ogóle o sposób do doświadczania rzeczywistości proces wychowania taki wynik, choć obok jako Boga tylko o coś zewnętrznego co jest odpowiedzialny za naszą odpowie za za nasze czyny inne osoby mają w cudzysłowie przegięcie drugą stronę mają zbyt często atrybuty wewnętrzne, czyli takie, że jadą rowerami potencjalną nieodpowiedzialności dach, który jest mrozów islamu to w rozwoju się pojawią małych dzieci, ale to powinno z czasem minąć generalnie chodzi o taką równowagę, bo nie miałam, gdy pani mieszka sam się nikt tego przykładu z konfesjonałem mają taką myśl, że to MO to ktoś chodzi do konfesjonału czy do psychoterapeuty bez jego wyborcy znaczy, jakby to, ale może to nie powinna być alternatywa w betonie to nie jest znaczy to powinna być na czym można, by każdy może sobie zdawać jak chce może to być alternatywa nie musi, ale generalnie zarówno w środku psychoterapeutów, jaki księży, którzy pracują z ludźmi to co jest ważne, żeby mieć świadomość tego co robią taki, że dziś właśnie nie leczą z wiary zarówno psychoterapeuta, jaki ksiądz konfesjonale tylko oni rozmawiają rozumieją ksiądz ma inną funkcję w konfesjonale psychoterapeuta i jadem i pani talerz dla kogoś ta książka ta książka jest bez dla tych ludzi, którzy chcą dasz sobie pomyśleć, że ten poprzez różne swoje poglądy wykluczają innych, bo ja mam wrażenie, że teraz, prowadząc rozmowy coś takiego się dzieje w UE jeszcze miesiąc nie zgadzam zaczęłam taką myśl, że ja nie chcę myśleć, że nie ujawniają swoich poglądów religijnych, że moje poglądy są jakość lepsza niż tych innych ludzi, którzy n p . wybierają konfesjonał bo, robiąc w ten sposób myśląc, że my jesteśmy bardziej liberalni jacyś inni nastawiamy się wyżej i traktujemy gorzej tych innych ludzi wykluczamy ich i tak wciąż bez potrzeby, żeby uświadomić zarówno 1 strona naszej sceny politycznej i druga jest skrajnie wykluczająca, jeżeli będziemy go za czas zrobić po prostu będzie do zrozumienia, ale z drugiej strony stawianie znaku równości między kozacką konfesjonałem jest niebezpieczne tak to są zupełnie inne zdanie dokładnie tak one są byli totalnie różne są osoby, które w, którym się nie podoba pomysł KON kozaki są takie, które się podoba pomysł konfesjonału i są takie, które lubią jednak drugie albo jedno tylko z tych jedno tylko z tych opcji, jakby to im właśnie tak w system na pointach okruchy tego mojego tekstu ten rząd nie jest on poświęcony religijności, ale to co pani pytała to jest jakaś skrajna forma nauki możemy mówić o fanatyzm religijny, ale możemy równie dobrze mówić o jakimkolwiek innym fanatycznie, jeżeli coś podlega leczeniu to nie sama treść tylko forma ktoś mu ktoś może wierzyć podejście naukowe tylko i wyłącznie i być przy tym niezwykle radykalny, a mieć ochotę spalić na stosie wszystkich, którzy trwają w zaślepienie, czyli np. wierzy w nos nie tylko o wyznanie poglądy w tych poglądy naukowe spróbujemy rozszerzyć się prostą perspektywa, że patrzenie na 1 pacjenta numer nam wizję naszego społeczeństwa jako całości pisze też pan w swoim artykule o takim osobistym micie Berlina wiemy, że każdy ma taki swój element prywatnej narracji, gdyby taki osobistymi spróbować zrekonstruować opowiedzieć się jeśli chodzi o nasze polskie społeczeństwo regiony, by było bardzo trudne pytanie wydaje mi się że, że nie ma takiego, że nie ma 1 wspólnego, który de wyłączył i każdy, ale jakoś próbuje budować na sobie własny i ludzie się grupują Wojtek wokół historii, które stają się jednowymiarowych czy kosze i jednoznacznie pokazują pewne wydarzenia historyczne i z nich budują mit, a man i być może jest kilka nie wiem kilkanaście ekip opowieści wokół, których grupują się ludzie i wydaje się, że to powieść się jesienią czy wind nie sądzę, żeby był jakiś 1 wspólny choroby połączył wszystkich Polaków, a czy widzi pan jako terapeuta jakiś inny jakąś polskość w tej naszej religijności jakiś szczególnie Polski rysy w tym na ile my jesteśmy i w jaki sposób religijni i jest na pewno wspólne doświadczenia we wspólne doświadczenie itp wspólne przeżycia wynikające z tego, że kościołem dominujący w Polsce jest kościół katolicki i i wydają się w określonej formie w w Polsce w takiej formie, w której to on znany ksiądz odpowiada za nauczanie i to on przekazuje wiedzę wiedza jest w płynie z góry, a nie jest nie powstaje w wyniku jakiegoś dialogu ksiądz przekazuje raczej wiary i też tak, ale nauczył baby, odczytując tak kazanie nie tylko jest przekazem wiary jest też nauczanie do 1000 poprzez wskazanie uczy jak żyć i wydaje się, że to określenie kusi z charakterem wiary w Polsce jest mniej dyskutowany był wspomniany, a bardziej słyszany mniej wyczytane i przekrwione, a bardziej, że przyjęty ze, choć myślę, że tak ludzie jakoś tam prywatnie pewnie się wobec tego buntują to jest 1 rzecz druga, która jest chyba teraz mniej zauważalną, a bardziej była widoczna wtedy, kiedy ta książka powstawała, ale myślę, że ona nadal jest to to, że jednak postępuje laicyzacja w Polsce i te procesy, które się dzieje aktualnie go nie zatrzyma w związku, z czym myślę tu też na podstawie doświadczenia psychoterapeutycznych ne, że religię czy kwestie wiary stają się coraz bardziej obojętny ludziom że, o ile kiedyś ona w większości osób wywoływały silne napięcie to teraz takim prywatnym doświadczeniu ze to nie jest aż tak was ciekawe tłumaczy, że to doświadczenie raczej przenosi się na jakieś rytuały społecznym publiczne, a prywatnie może mieć coraz mniejsze znaczenie KOZ wyznaje film, a ja właśnie też jak bojową szans, by jeszcze 1 opcji ma ostatnio rozmawialiśmy żony Stokowca nie bada również związki religii z otwartością ciekawością poznawczą inteligencją myśmy taką dyskusją to powiedział, że znalazł jego 100 den z nas cytaty papieża Franciszka, który mówi, że właśnie ta ciekawość poznawcza Zelig jest niewskazana niewskazana, bo wtedy prowadzi właśnie do zwątpienia chodzi o to, żeby wierzyć i pomyślałam sobie, że to jest też, że to jest taki wyraz lęku to znaczy, że jak my zaczniemy myśleć, że zaczniemy z tym księdzem rozmawiać to doprowadzi to do tego, że będziemy jajkami czy takim laickim społeczeństwem i może się tak zdarzyć pewna część ludzi tak będzie dla innej części nie, bo pewnie są ludzie, którzy mają ochotę na refleksję, że ich ci chcieliby zobaczyć i po pomyślę, że te ligi to się też troszkę dzieje znaczy są różne Bran da się i religijne grupy, gdzie ludzie spotykają się czytają rozmawiają wspólnie ze IT jakaś alternatywa, więc wydaje mi się, że teraz drugiej strony mówi się, że droga do do nich wiary do ateizmu jest wybrukowana cytatami z pisma Świętego, że ci, którzy naprawdę już studiowali inna prawda mają pogłębioną refleksję innych zazwyczaj kończą wykluczeniem właśnie z kościoła samo wykluczenia samo wykluczeniem czy generalnie wbito co chce chyba powiedzieć czy to, że mamy my myślenie może doprowadzić do do podróżnych do można się wykluczyć można być wykluczonym, ale ogólnie lęk jest tak, że zaczniemy myśleć w kontekście kościoła i dojdzie do dialogu się kościół rozpadnie ja sobie myli i 2 to jest ten lęk i DM również pewnie po stronie księży tak zatrzymali się na chleb przy tej refleksji, której pani mówiła, bo książka ma podtytuł siła Obywatelskiej refleksyjna ości rozumiem, że nie przez przypadek użyte jest słowo Obywatelskiej Anny społecznej czy grupowej mecz obywatelowi świadome aktywne uczestniczyć członek społeczności ner grupę, o co tutaj chodzi w myśl, która za tym stoi nawiązuje do warsztatów, które organizujemy właśnie warsztatowo bat obywatelskie refleksyjna ości, gdy spotykamy się z kilkudziesięcioma osobami mającymi ochotę porozmawiać to są osoby różnych poglądach z różnych grup społecznych, które spotykają się w 1 miejscu im syn przy okazji są tam analitycy grupowi, którzy na rozwój starają się nadać rozumienie temu co się dzieje w tej określonej grupie, ale im myśl jest taka, że ten obywatelski znaczy, że my się spotykamy chcemy czynnie uczestniczyć w tym chcemy ze sobą rozmawiać bardzo się tego boimy, bo boimy się różnic i boimy się tego, że ona doprowadzona dziś konfliktów i praktycznie na ostatnim warsztacie tak było, że były były różnice zdań, ale siła polega na tym, że jeżeli jesteśmy tam razem mamy jakąś dobrą wolę i osoby, które stwarzają takie bez to bez bezpieczne otoczenie to jesteśmy w stanie tylko z tymi konfliktami sobie poradzić i UE i coś nowego jakościowo jakoś produkować, czyli trochę zniwelować ten lęk, który jest przed tym, że będzie katastrofa i zrobimy sobie krzywdę, a po prostu zobaczyć, że możemy razem dalej współistnieć my zaś siłami tutaj pomoże doradzi coś nam dziennikarzom, ponieważ dzisiaj wiadomo, że największą klikalność słuchalność oglądalność jest właśnie wtedy, kiedy zaproszono osoby skrajnie różnych poglądach dopuścimy je na siebie i następuje w coś w rodzaju rynku CFM w rodzaju walki my ja osobiście takich rozmów unikamy i właśnie dziennikarstwo refleksyjne wydają się, że raczej unikać tego typu konfliktów, ale wtedy jest zbyt spokojnie, bo ona była na tyle zauważalne efekty takiego dziennikarstwa, żeby miało wpływ faktycznie na rzeczywistość na ne poszerzanie wiedzy świadomości i restrykcyjności my jako dziennikarz mógłby net poprowadzić taką rozmowę mogą być co mogę zrobić, by był faktycznie ne moderatorem czy czasem nawet mediatorem, żeby to niebyła jatka, a właśnie Obywatelska refleksyjną świadczymy we mnie pomysł mamy, bo to pomysłem byłoby zaproszenie np. kogoś, kto byłby takim obserwatorem czy nie szkoda analityka, który widziałby i rozumiał, o co na takim nieświadomym poziomie chodzi w tej Jacek to znaczy, dlaczego tak jest w czym tkwi też ten dziennikarz będąc tam jednak szkody jakimś poczuciu bezradności ale, toteż wymagało ciekawe byłoby bardziej z dziennikarzy jest wolny dwoje przedstawicieli różnych opcji politycznych po 1 z kilkoma danych jest terapeuta, który mówi no teraz dziennikarz jest bezradny drodzy państwo chwila przerwy tkwi w poczuciu bezradności na, a tutaj prawda 1 krok do rzeczy czy drugi prezentuje taki czyn deficyt to pytanie jak podajemy informację zwrotną też jest istotnym graczem mnie kontrolę, bo po to, co pani mówić taka konfrontacja konfrontacja, ale tak, by pacjenta w procesie tym psychoterapii z takim narzędziem, które ich do płaczu w dalszym na naszym etapie psychoterapię zużywana nie tak łatwo w pierwszym kontakcie, ale w pierwszym kontakcie Zacha zachęcamy do rozmowy stosujemy różne sposoby, żeby ta rozmowa właśnie była możliwa to znaczy, żeby nie była agresywna, jeżeli jest osią miasta można, by powiedzieć, iż rozmowa staje się agresywna w ramach takich warsztatów, o których pani powiedziała, że można być obustronna znamy się umawiamy na początku NATO jak rozmowa będzie przebiegała, jeżeli ktoś z uczestników wykraczała i łamie zasady to wówczas odwołujemy się do kontraktu umawialiśmy się na NATO to znaczy na to, że rozmawiamy, ale nie jesteśmy agresywni naczyń jesteśmy przemocą wobec niego savoir-vivre taka potoczna kultura osobista nie wystarcza to trzeba nazwać się umówić przed rozmową przed spotkaniem tak trzeba się umówić może to jest dla nas dziennikarzy i strop wystarczy też trochę tych terapii grupowej, na który gra w tym początki to jest nauka mówienia do 7 ludzie to każda grupa no i targach każda grupa wypracowuje swój własny język taki, który pozwala na wyrażenie siebie, a jednocześnie nie niszczenie i wykluczanie innych wyszedłem, by proces jest bolesne rany, ale dobrze pracujących w grupie o postępuje i jeżeli odnieść do tego klikania czy do tego co jest popularne albo uważane za ważny wydaje się, że w grupie psychoterapeutycznej o wiele ważniejsze staje się to doświadczenie, w którym ludzie mają poczucie, że sobie pomagają i że siebie rozumieją nawzajem, iż to, że na siebie na krzyczeli albo wysłuchali jak krzyczą awanturują się ze sobą i w, a jeśli ktoś z naszych słuchaczy zainteresował się warsztatami Obywatelskiej referencyjności chciałby wziąć udział w takiej rozmowie na świat jest ciekawy osoby o skrajnie przeciwnych poglądach wobec siebie, a ze względu na ogromną polaryzację, która postępuje niema już w gronie znajomych takich osób były już kontakty się pozrywały można się zgłosić to warsztaty zajęcia są prowadzone tak te warsztaty są one są nowe do tej formy są zawsze, ale na koniec roku jest tak na mecz będą raz na pół roku zachęcam do napisania do mnie mówimy jest ogólnie dostępne w głos w internecie jest też fanpage u naszych warsztatów natknął się jeszcze popracować, ale można polubić stronę żarty nazwą Śląska na kozetce to jest taka strona Polska na pozycji na Facebooku można ją polubić tam, jeżeli są tam wyżyć warsztaty będą to informacja o nich również po nie pojawią no to teraz nie będziecie się państwo Włosienica tak kosztuje tymczasem polecam najpier w państwu lekturę książki Polska na kozetce mama dla państwa od wydawnictwa smak słowa kilka egzemplarzy prosimy gminy o maile na adres wieczór małpa to kolebka FM wieczór małpa TOK TOK FM, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszymi gośćmi w tej części wieczoru byli dr Anna Zajączkowska psycholog z Akademii pedagogiki specjalnej psychoterapeutka i redaktorka książki, które dzisiaj rozmawialiśmy książki Polska na kozetce dziękuję bardzo za rozmowę dziękuję i Tomasz Wyrzykowski psychoterapeuta i analityk grupowy z Instytutu analiz grupowej rasistów i szpitala Wolskiego w Warszawie dziękuję bardzo ciasno dziękuję bardzo zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA