REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: ''Mefisto'' (powtórka z 4.12.2014)

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2016-12-29 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
36:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM od klasyki dla grzeszników dobry wieczór państwu Karolina Głowacka Bartosz Staszczyszyn studia dobry wieczór dobry wieczór krytyk filmowy redaktor portalu Culture PL 1 autorów serialowego bloga polityki p t. seryjni, a my się dzisiaj zajmiemy klasyką nad klasykami, bo i klasyką literatury i to w podwójnym sensie i klasyką filmową film ma w sobie, gdyż Tax 31 można lekko liczyć Nate kilka kluczy bardzo ciekawa sprawa chodzi o Memphis to dramat z 1981 roku Rozwiń » produkcja węgierską niemiecką RFN konkretnie austriacka bardzo ciekawa sprawa film opowiada o, że jest to adaptacja w ogóle powieści, która sama nam opowieści o aktorze prowincjonalnym aktorze, który marzy się wielka kariera i ta wielka kariera przychodzi wraz z nastaniem faszyzmu w ten moment, kiedy autor aktor łapie, gdy im skrzydła trochę sławy przychodzi w tym momencie do władzy NSDAP i wszyscy mówią, że powinien to porzucić wyjechać tak jest to opowieść o flircie ze złem o tym jak jak trudno jest wyczuć moment, w którym należy ten film jest zerwać do kiedy ma się nad nim kontrolę, kiedy to już jest poza kontrolą łuku to w film, który w osiemdziesiątym drugim roku zdobył Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego to Novum to film w przełomowy w historii kina węgierskiego i najważniejszy film Istvana Szabó największego i reżysera ostatnich kilku dekad jest tak, że mamy tego prowincjonalnego aktora pojawia się też imię Krystyny Jandy to tylko państwo jeszcze zdradzać, żeby państwo zachęcić do pozostania z nami mama od dyrektora który, owszem jest gwiazdą w swoim Hamburgu w niełasce żadnego problemu, ale mało mu widać, że mu mało rozpiera ambicja jest taka scena, kiedy Dean w końcu ląduje w Berlinie i robić w Gazecie głębokie westchnienie ulgi Berlin my właśnie dochodzi do tego momentu, kiedy udaje mu się zyskać jako taką sławę w sławę w teatrze Narodowym w Berlinie grata Mefisto ma ze sztuki Faust co też ma oczywiście znaczenie symboliczne bardzo wyraźny właśnie przez ten moment, kiedy do władzy przychodzi NSDAP i zaczną się ogólna panika, a trzeba wiedzieć, że tenże aktor, zanim NSDAP doszło do władzy, zanim my Hitler został kanclerzem w tym filmie i książce bardzo bardzo krytycznie na temat Narodowego socjalizmu się wypowiadano, ale właśnie test ten kluczowy moment, bo to jest czas, kiedy on złapał mąż chciałby się powiedzieć pana Boga za nogi i wszyscy dookoła przyzwoici ludzie mówią może powinien z tego zrezygnować i to jest tak kluczowa rzecz w tym filmie rząd tego nie robi uważa, że będzie w stanie w jaki sposób kontrolować swoje związki wyznacz i Stanami całe mogą się państwo spodziewać nie do końca mu się udaje tak wygląda ta fabuła ale, żebyśmy mogli, więc jeszcze o nim powiedzieć to konieczne są powyżej samym reżyserze od pierwszym roku pierwszy raz tego się pojawia w audycji klasyki dla grzeszników to powiedziałeś jest największy reżyser węgierski teatr na ostatnich kilku dekad, bo w latach zaraz po wojnie, by byli porównywalnej klasy reżyserze Mikosz Ranczo choćby z, ale pisarz fabuły jest rzeczywiście największym z tych, którzy w ostatnich kilku dekadach tworzyli głównie dzięki temu, że zrobił właśnie takie filmy jak był budapeszteński opowieści zaufać czy płk. Redla k, za którego dostał nagrody na festiwalu w Berlinie, ale głośnych najgłośniejszym osiągnięciem przez lata pozostawały pozostaje Mefisto nagrodzony Oscarem i też nagrodzony za scenariusz w Cannes ze znakomitą przełomową dla jego kariery rolą Rosemary i land rovera zwykle tak jest, że kiedy artysta portretuje innego artystę to się zadają pytanie czy to przypadkiem nie ma jakiś autobiografii ukrytej no i tutaj jest właśnie na 1 z najbardziej smakowitych kąsków jeśli chodzi o ten film do lechistów funkcjonował jako arcydzieła filmowej przez 20 parę lat w oderwaniu od kontekstu fotograficznych i oderwaniu od kontekstu tej biografii fabuł, po czym w 2006 roku okazało się, że autor opowieści o flirt z nazizmem sam miał w swojej przeszłości mroczną kartę z jeśli chodzi o współpracę z powodu w aktach odkryto, że współpracował z bezpieką węgierską i to z najgorszym momencie dla historii Węgier, czyli od roku 50 tego szóstego sześćdziesiątego pierwszego w czasie wielkich czystek Kadara i wprawdzie w Tychach gościł w donosach znaleziona, bo jest tam 468 z nosa przez niego także, o które on składał nie znaleziono niczego szczególnego ją sam tłumaczył, że rzeźby starał się gości składać przez stos się szantażowany był i rozkładało różne donosy, które właściwie były jak miecz bzdurnymi donosami odwraca uwagę od tych, którzy naprawdę działali w opozycji, a te tłumaczenia były dosyć mętne i roślin nie do końca wybiły jego postać, ale dziś każą spojrzeć inaczej nam na to odpowiedzi, bo to też opowieść o kuszeniu o kuszeniu ma też o tym jak bardzo człowiek jest z zdolny samo usprawiedliwia siebie Henryk chowa gen tytułowy bohater filmu cały czas ma świadomość, że robiło to jest nie przekracza kolejne granice, a jednocześnie nie jest w stanie wycofać się stosy z tej drogi do Trolla zszedł jednocześnie odkrywa za każdym razem jako metody usprawiedliwiania swoich działań, że zawsze widzi w tym jakieś drugie trzecie dno, które tak naprawdę jest już przez niego wymyślane trochę, bo to jest taka myśl, że wiele osób hełm z żyjących wtedy w Niemczech mogło poczuć się mogło się znaleźć swoje odbicie w tym już odpadają takie zdania, że wszyscy Niemcy nie wyjadą w inny ktoś to musi być dokumentować to coś tam żyją muszą to być jacyś artyści niby każdy kolejne granice, którą przekracza potrafi znaleźć dla siebie wytłumaczenie i ale w tym filmie i szczególne jest to, że są takie momenty, kiedy mego rozumiemy i to jest jego wielka siła tak tak w ogóle ten portret z, mimo że jest bardzo ostry wyrazisty jednocześnie bardzo ludzkich tę rolę, kto stworzy oglądałem z mam wrażenie, że to jest w dużej mierze jego zasługa żony Anne MO ma w sobie jakąś taką niewinność przy pizza jest przy całym cynizmie oportunizmu z września bohaterze tak w pewien sposób naiwne, który w, którym wiatr historii rzuca po po scenie aktor próbuje znaleźć na niej spełnienie jakieś osobiste oceanu Mefisto jest też historią o spotkaniu publicznego prywatnego trochę o tym czy artysta, który dla świata prezentuje jakąś 1 postać potrafi się od tej postaci uwolnić, gdzie jest ta szczelina między maską twarzową dodaje też Paryż dialogach jest czas na trwałym dubletem ten film dzisiaj wydaje się trochę, a też jest to wina literackiego pierwowzoru, że w takiej bardzo deklaratywny momentami nam się opiera na dialogu często i mam wrażenie że, gdyby dziś ekranizowana tę powieść to dużo więcej znalazłoby się wyobrażenie dialogu, ale atak biologiczny też ma ogromną siłę ku swemu dziełu zaś, że Bóg jest to opowieść bardzo subtelna opowieść o sztuce jak go jako ratunku przed jakąś schizofrenią życiową, ale też iluzorycznym ratunku o tym, że tam w 1 system bohater, mówi że teatr będzie zawsze niezależnie od tego co się stanie z Niemcami chce też, ale jest to też opowieść o sztuce jako ucieczce od życia co zarzuca bohaterowi żona nie może się cały czas chować się na scenie za sceną jest też opowieścią o tym, że niektórzy artyści uważają, że są ponad rzeczywistością i ponad polityk nie muszą w ogóle brać pod uwagę tego co się dzieje w ich kraju przejął on używa takich argumentów nie wiemy najpewniej wiersz taka udaru wydaje się, że właśnie dla niego ten Szekspir Goethe mają być taką tarczą ochronną przed przed tym co dzieje się u nas na zewnątrz, ale na testera słynna wieża z kości Słoniowej, który jechał Flowers w tym, że może siedzieć w wierze z kości Słoniowej, ale z kolegów na biało ściany i tutaj mamy do czynienia dokładnie z tą sytuacją człowieka, który próbuje się ukryć w sztuce próbuje w nią uciec jednocześnie w niej się realizować, bo też to jest historia o zgubnej sile ambicji -li i o kompleksie ty, kiedy poznajemy naszego bohatera widzimy go w teatralnej garderobie, kiedy miota się na podłodze i krzyczy i po chwili okazuje się, że ten krzyk nie ma innego powodu niż brawa dobiegają ze sceny, które są skierowane dla koszt przeznaczone dla kogoś innego chorym co w co jakiś czas rzuca się co takie hasła o tym, że z prowincjonalnym aktorem, że użyta przeciętności bylejakość jest jest czymś, czego śmierdzi w nim samym, tak więc mu możliwość realizowania się nawet jeśli jest okupiona tak wysoką ceną jak współpraca z reżimem okazuje się zbyt kusząca jednocześnie właśnie tak jak mówiłem to cały czas trwałe balansowanie na granicy oddzielającej winę od usprawiedliwienie od rozgrzeszenia samego siebie to jest bardzo złożone psychologicznie postać mam wrażenie, że przy filmie dźwięki będą robione stała jeszcze bardziej złożona aniżeli w literackim pierwowzorze mam, bo jesteś taka historia żony ostatecznie zostaje dyrektorem teatru Narodowego w Berlinie, starając się, starając się coraz bliższy tym kimś ważnym oczywiście dość łatwo dość szybko zostaje ustawiony w szeregu i okazuje się, że mama zrozumie, że jest tylko takim narzędziem w rękach NSDAP odbyty się kolejnym pionkiem, który teraz będzie tylko je wyłącznie prezentowały niemiecką czystą nikt się mówiło wtedy, że kultura i Tesco moment prawie ostateczne w jego on trenerem w porozumieniu z NSDAP, ale właśnie powiedział słowo o tym, że zasługą aktora jest tutaj niezwykła w tworzeniu postaci w genach jak to wyglądało Klausa manna i też jakiś stanowią, że wątek osobisty, bo tutaj jest kolejny smaczek mam wrażenie, że taki bardzo mu trochę z prasy bulwarowej wręcz, bo powieść manna została napisana z 3006 . gości była rzeczywiście opowieścią tak koło w niej wynikającą z jego przekonań politycznych są lewicowy działacz lewicowy, który już w latach dwudziestych złapał bakcyla momentami wręcz takiego bolszewizmu to przesądzająca, ale w od początku bardzo stanowczo występował przeciwko Narodowemu socjalizmowi Lee może m. in. że już w latach trzydziestych, że ktoś się nie kto się nie włącza w politykę ten rynek jest współwinny Lutza rodzącą się w rodzeniu się faszyzmu Dion napisał tę powieść 3006 . roku jej bohater był wzorowanym na jego wszakże znienawidzonym szwagrze aktorze, który cieszył się sławą przed wojną przed Hitlerem w czasie, kiedy Hitler rządziła także po wojnie po czterdziestym ósmy roku, kiedy już one man już mierzył wówczas do niego, a jego szwagier Gustaw grunt sam wyrok SN w interesie rządu gen Fieldorfa i ten wszedł w ten film flirt z NSDAP doskonale znał od opon nie do końca 2, a jego historia jest nie do końca może tak jednoznaczna, niemniej w oczach mama dla niego oportunizm i nie wiesz dostosowywanie się duchowo otaczającego świata, bo właśnie tą cechą, którą przekazał później na Henryka Holgera powieściowego bohatera z tym się wiązała z tą całą historią właśnie z tym kluczem biograficznym wiązała się zakaz publikacji w Ełku wuefista w Niemczech sześćdziesiątym pierwszym roku w sen Group Kruk SA złożył wniosek do sądu i wygrał po wielu latach stale na mocy, której za zabroniono drukowania tej książki RFN i dopiero po osiemdziesiątym pierwszym roku ten zakaz zniesiono czy wtedy, kiedy pojawia się film ze sztandarowych, ale książka ma ona ma w sobie też to, o czym mówiło się przed chwilą łącznik sprawa tej ambicji tej ulgi, że gorącej ambicji, która dotyka głównego bohatera, ale dotyka też Klausa mam tak dobrze, że rząd potem połączył nie tylko to on tego nielubianego przez siebie szwagra aha, ale też obdarował Henryka w genach ze swoim własnymi cechami swoim własnym dramatem on w syn wielkiego Tomasza mana tylko one bardzo poważną potrzeby właśnie zaistnienia bardzo chciał miał duże ambicje, a jednocześnie uważał, że życie w cieniu ojca to jest największy problem jego życie już jako nastolatek swym Dzienniku notował, że on musi musi musi być sławny sława przyszła, niemniej nie był nie była to osoba taka, jakiej on pewnie oczekiwał, ale rzeczywiście w Chemikowi gen otrzymał to mu to chorobliwą ambicję jak od mana i ona znalazła się też na ekranie w postaci Eugena to jest właśnie 1 z tych rzeczy, która powoduje to kolejna decyzja naszego głównego bohatera muszą też państwo wiedzieć, że one jest w romansie z Muz rzadką czarnoskórą tancerką z ojca drży wybaczyć tym słownictwa, ale takim filmie mówimy czystej krwi Niemca, ale inne matki już nie w związku z tym oczywiście, kiedy nastały czasy nazistów w Niemczech to ona ma duże kłopoty nie pomaga wyjechać tak dalej, ale ta jego ambicja, a w zasadzie zaspokojenie szalonym kompleksów bez bardziej kompleksy jednak ambicji niż ambicji Get ty to kolejne rezygnowanie z Kor PS różne rzeczy najpierw kocha swoją żonę, ale nawet okiem nie mruganie, żeby za nią wyjechać, kiedy ona mówi nie można tu teraz zostać nie da się tutaj żyć to jest to to jest niemoralne, żeby zarobić nawet okiem nie ma również zostaje tam, ale stara się wspierać swoich przyjaciół ratować dziś i znów wracamy do tego wątku Szabó, bo one, czyli reżysera, bo on też tłumaczył się nie swoją współpracę z węgierskim SB rząd chciał w ten sposób ratować kolegę bodajże tak twojego pierwsze tłumaczenia się później wycofał to, bo właśnie bardzo ten wybuch skandalu trochę go zaskoczył ją pierwszego dnia przekazał taką wersję, że właśnie Jan Woś jest dumny z tej współpracy to była najważniejsza rzecz, jaką zrobił, bo dzięki temu udało się ocalić kolega, który rzeczywiście trafiłby na celownik Kadara, ale po jakimś czasie, kiedy zaczęto drążyć się z tego wycofał okazało się, że to jednak tak naprawdę chronią siebie, ale rzeczywiście informacje, które przekazywało służby bezpieczeństwa były dosyć marnej jakości nawet Marta Meszaros, która była 1 z bohaterek donosów po latach mówiła, że żona nigdy nie odczułam tego, że nigdy nie nie miała nieprzyjemności w związku z tym donosami, więc one nie mogą być jakoś szczególnie istotne główny bohater stara się pomóc swoim przyjaciołom udaje mu się do rasy czy drugi i zaczyna być przekonany, że on ma jakiś wpływ na ten system, że on 1 jednostka może zapanować w jaki sposób nad tym systemem i stoczyć z nią zachwalały Swans wszak był sam był to to przekonanie bardzo szybko zostanie zdeptana tutaj o w tym filmie kreśli obraz staje oraz systemu jako mierzącego kręgosłupy i nie zważając na jednostki czy ludzie znikają co chwilę ludzie z otoczenia głównego bohatera co jakiś czas USC są wyprowadzani przez dziwnych panów do samochodu odjeżdżają już nigdy nie wracają, ale ty jesteś bardzo uprzejmy system no tak oni są pokazywani naziści inni kobiet z nimi żyjące na różnego rodzaju balach wyrastały restauracje z kim ekskluzywnych sytuacjach nie ma takiej przemocy mam takie jesteśmy przyzwyczajeni do wielu filmów o wojnie, gdzie po prostu ktoś jest torturowany i t d. tutaj to wszystko się dzieje w tych białych rękawiczkach w zasadzie nie dzieje ludzie po prostu znikną z danych o sam Bóg chce pokazać właśnie tragizm tej sytuacji jej przerażający wymiar przez to, że to właśnie dzieje się wszystko idzie pod skórą, żeby tego nie, że nie wszyscy to widzą, a ci, którzy widzą nie chcą widzieć mam wrażenie, że rząd, gdy patrzy oczami, choć w genach i próbuje pokazać jak mu wypieranie prawdy wybieranie tych najbardziej oczywistych faktów, że bohater który, z którymi idziemy przez ten film sam próbuje nie widzieć tego co jest oczywiste Chiny, ale też jest w tym filmie, a propos tej wystawności życia bohaterów tej właśnie białych rękawiczek jest cena, która jest puentą tego filmowej i 1 z 2 scen dokumentujących scena balu uroczystego, podczas której w takim wirze tanecznym migają przed kamerą twarze Mefisto kilku aktorów umalowanych jak Mefisto teatralny przewijają się przed kamerą nagle w tym w tym kole pojawia się jakaś postać z maską świni i te właśnie bardzo TKA prosto symboliczna scena gwałtu w tym się zatraca jestem całym mu takiej wznieśli one balansowanie na granicy dobra zła staje się zwykłym świństwem zwykle takim prozaicznym malutkim złem w zupełnie nie romantyczny mienia niemający wiele wspólnego z, a artyzmem też tekę prosto z symboliką jest w ogóle wykorzystania przez mana postaci Mefisto, czyli całego dramatu Fausta czy aktor grający Mefisto nie potrafi wyciągnąć nauki ze sztuki, którą prezentuje, z jaką bardzo dobrze mi to wychodzi z alei on ją tylko odgrywa dla sławy on nie rozumie i nie przyjmuje tak tak to jest oczywiście w mana celu to przełożenie w mitu Fausta tu Mefistofelesa jest z bardzo tak dosłowna jednocześnie właśnie pokazuje, że sztuka traktowana przez organy jako sposób zdobycia sławy uznania i jakby wyleczenia własnych kompleksów jest traktowany instrumentalnie wtedy traci swój słynny ważniejsze walorom nie otwierano światło nie otwierał oczu, a wręcz przeciwnie bez jest czymś oślepiające miejsce wyłącza to jest właśnie ostatnia scena tego filmu jest właśnie też takim tąpnięciem, kiedy mamy bohatera wyrzuconego po najgorzej Areny i jest handel firma Invenergy lasku fleszy znajdzie się nagle w ich ogniu, że to mam wrażenie, że zna się w krzyżowym ogniu reflektorów przerażonego oślepiony przez te reflektory i miota się na tej na tej wielkiej wielkiej scenie w arenie goście sportowej jest kapitalna scena pokazująca jak jego upadek właściwie taki największy możliwy upadek, że to marzenie o o znalezieniu się w świetle jupiterów stało się największą pułapką Henryka Hodge ana jego największym większą przegraną w wrócimy to jest postać antypatyczna, bo mniejsze przewijają takie w głowie myśli, że to postać żałosna, ale z drugiej strony i jesteśmy tak prowadzeni przez ten film, że właśnie zdarzają się momenty przynajmniej je 1 moment każdej osobie moim zdaniem się przytrafi, że trochę go zrozumiemy co on robi, dlaczego on robi nie jest tak łatwo go potępić NIK i to jest wielką siłą tego przekazu, że to nie jest taka banalna opowieść o świniach z gestapo czy coś w tym stylu tylko to jest opowieść o człowieku, który pogubił się ja mam wrażenie, ale tez w ogóle 1 z postaci te są bardzo bliskie, chociaż tyle to brzmi, ale SS postać chcemy bardzo lubię, bo u nas nie jest wrażliwy na hossie przeżyć tych, którzy myślą o osoby dosyć uczciwie jego test test postać wcieli się boimy, że znajdziemy ją kiedyś w lustrze w postać, która jest trochę takim znakiem przestrogi dostrzeże tak to jest test taki człowiek, który gdzieś gubi bardzo subtelną granicę mam wrażenie, że ich zgubienie jest bardzo łatwe w naszym życiu również każdego w życiu każdy podejmuje lub w oczy Lech Poznań, ale ja trochę sama decyzja diecezje granice moralne niemoralne w regionie to jest bardzo bardzo ludzka postać w ogóle przez cały jej żałosną ości ten czas nie jest jest tragiczny człowiek jest uwięziony w sieci własnych własnych kompleksów własnych marzeń i tej wielkiej historii, której nie rozumie, którego tego dziś przerasta i tego jak bardzo trudne jest decyzja o rezygnacji w ogóle to on też warto o tym, pomyśleć, ale żona jego Barbarę Bruckner gra Krystyna Janda Skonto Śliwiak Krystyna Janda znów Krystyna Janda była wtedy absolutnie szczytu swoich aktorskich możliwości, bo wtedy to po dyrygencie Wajdy nowa po człowieku z marmuru, więc to były wielkie role i rolę zauważone przez reżyserów w różnych krajach oczywiście, a też wielkość Krystyny Jandy to 1 rzecz z drugiej strony cieszy Istvana Szabó miało pewną słabość do aktorów z Polski nie mają tu głosować na ile nie współpraca między kinematografia mimo tego tego nie wiem, ale w jego wcześniejszych filmach też występowali polscy aktorzy Lucyna Winnicka niezapomniana kobieta z pociągu Jerzego Kawalerowicza wystąpiła w jego ulicy strażackiej 25 w filmie z siedemdziesiątego trzeciego roku później też Krystyna Janda i Piotr Garlicki wystąpili w jego żonę ptaku AM, a w paru lat później w osiemdziesiątym ósmy Adrianna Biedrzycka w przyszłość aparat później w osiemdziesiątym ósmym roku Adriana Wilczyńska wystąpiła w znakomitym cham scenie mięsem i Krystiana jest zaś z tym przez przypadek oczywiście, ale to to też było z 1 strony wypadkowa jej ogromnego talentu i tego, że była wtedy, gdy u szczytu swoich możliwości aktorskich i szczyty sławy chyba po takiej Europejskiej sławy, a z drugiej strony właśnie stawu, który miał miał swobodę jakoś słabości ręka też do polskich torów po to, były ciekawe ciekawe role wrażenie, że ciekawszy w kilku filmach aniżeli aniżeli właśnie ta rola żony z myślistwa film jest też sporo erotyki szczególnie jeśli chodzi o kontakty Henrika ze swoją ciemną skórą partnerką podkreślam to czarnoskórą, bo w znaczeniu oczywiście tego momentu historii, że to zaczęło być problemem dla fabule filmu w UE noszę tam jest dużo takiego erotyzmu trochę zwierzęcego trochę takiego wulgarnego może, a może nie druhen i nikt nie łapie roli tego tak przedstawionego erotyzmu w tym filmie mam wrażenie nieznajomy słusznie, bo to jest kwestia interpretacji, więc jeśli każda interpretacja jest słuszna, a tak mawiają, że po to, postać moment w dwojakiej znaczenie dwojakie uzasadnienie, bo ona też, przyjmując rolę kochanki cały czas nie można problemu nawet w lidze, a malezyjski rząd, a przystanią Henryka Holgera jego takim azylem takim azylem, ale też wstydliwym azylem od zawsze jest w ukryciu ona jest kimś kimś, kto znajduje się w cieniu jest schowana jest jakby nie pozwala odprowadzić na pociąg z Tarnowa jest tajemnicą aż 4, kiedy nie musi miał być, ale też jest w tym dosyć interesująco została rozegrana właśnie sprawa jej kolor skóry i tego tych definicji kimś, że jest zależność tego właśnie dzieci urodziło kim byli rodzice co nas definiuje jako o nie członków narodu, ale cały czas czuje się Niemką mówi o tym, że czuje się Niemką, powołując się na to, że niemieckie z ich językiem, że kultura niemiecka i dostęp do kultury niemieckiej do dostaw poprzez język testów rewanżują się jej tożsamość definiuje jej tożsamość jako jako kobiety jakoś Niemki ratuje mówią, że to, że ma ciemniejszy odcień skóry znaczy, że nią nie jest tak mam wrażenie właśnie, że to postać strach rozwinięciem ta postać jest trochę bardziej z klasą ma najmniejszy Stambuł, że MF w tym filmie mamy do czynienia erotyki erotyka jest specyficzne erotyczną scenę weszli wyłącznie z tą ciemną skórą bohaterką z jego kochanką natomiast związki z innymi kobietami są właściwie wyprany z jakich emocji chemii nie jest 1 z rezerwy załamuje Krystyna Janda tak jak to są sceny te są one nie mają w sobie tej tej trasie ten stadion też nie mają nie mają tego żaru, który jest między dwójką kochanków z początku filmu i mam wrażenie, że jest to trochę też ubrana była taka opowieść o ukrywanej namiętności jakieś, o czym chcę się wypiera coś się próbuje ukryć, a co jest właśnie najważniejsze co tak naprawdę jest z istotą w przypadku ma na to było to była sprawa homoseksualizmu, którą przez lata, jakby trochę wypierał sam przed sobą przez 4 lata był w związku się na rzecz państ w UE, które tres Fort później zakończył już, kiedy sam pogodził się z homoseksualizmem własnym w Armenii widać też gdzieś filmie te wątki homoerotyczne tak wesoło i mam wrażenie, że są tu znowu jest kwestia interpretacji to strasznie subtelna sprawa idzie mu co się pojawia w bardzo taki wyrafinowany sposób, ale 1 z bohaterów drugoplanowych przyjaciel Henryka w genach lewicujący przyjaciel, którego on później ratuje przed przed konsekwencjami jego ideologicznych wyborów i wykorzystuje swoje wpływy NSDAP, żeby go ocalić nie zostanie w taki moment, w którym Henryk przytula się rynek wykładzin gumowych na jego ramieniu to jest tak bardzo subtelnie erotyczne jest tym jakaś taka delikatna Homo erotyczna więź w między tymi bohaterami, którzy przez jakiś czas w maju został nieco na pieńku, którzy nie są od osób od początku przyjaciółmi lub przypomniał mi się nad leży przecież w filmie AM naszych Hendrik na początku do tego się brata nawet z komunistami, ale w imię zaspokojenia swoich ambicji czy też może na karmienie własnego kompleksu zmienia dość poważnie opcję polityczną powiedziałeś, że film dostał Oscara za najlepszy nieanglojęzyczny film, jakie są były wtedy jeszcze oceny interpretacji, jaką to wzbudziło dyskusję i czym czy 3 czy jeszcze do tej pory ten film jest uznawany za istotne w 100 na pewno jest 1 z najistotniejszych filmów węgierskich, jakie powstały tych ostatnich kilkudziesięciu latach UW gorzej niż te jeśli chodzi o interpretację to one były dosyć jednoznaczne Jonak interpretowano ten film jako opowieść o dostęp do 1 nocy z Eneą, która z zostajemy i zmiażdżona, jakby znajduje się trwa wieki historii tam chodziło o filmie chodzi o faszyzm, ale ten film w osiemdziesiątym pierwszym roku musiał być odczytywane jako opowieść o komunizmie i właściwie on on też od esencją to oba systemy opisujemy to nie jest opowieść o konkretnym systemie konkretnym czasie historycznym tylko o losie każdemu totalitaryzmie i o każdym z każdej wielkiej historii traktujesz pociąga za sobą ofiary nie może powiedzieć, że dla mnie już może powtórzę najbardziej cenne w tym filmie jest właśnie tworzyć szli naziści nie są jakimiś Diabłami nie mają ogonów czarnych kosą chciał się powiedzieć normalnymi ludźmi, że opowiadają o swoich pomysłach na świat przy lampce wina, że to, że oni są właśnie tacy uprzejmi, że tam nie ma tej przemocy, które STK oczywistej łatwa do potępienia, że my sami jesteśmy cały czas skuszeni tym i i blichtrem i tym, że temu bohaterowi się udaje w pewnym momencie i też się cieszymy, że skoro tak się staramy to fajnie, że mu się udało, że tak, że tak bardzo lewicy z wciągnięty w to kuszenie i ich tak trud i umknął mu się też przeciwko temu przeciwstawić musi co przypominać całą swoją całą wiedzę w zasadzie o tym, czym NSDAP w istocie było, żeby dopiero móc ocenić działania tego bohatera bylibyśmy wyrwy w zapomnienie o tym wszystkim przecież co się dzieje przed wojną wojna jeszcze nie mam nie sen w filmie w książce też oczywiście z racji, jakie do nas powstała to być może nasze zrozumienie, na które byłby jeszcze większe wrażenie, że w ogóle są Bóg chciał pokazać się o zło, które nie jest demo takie łatwo demoniczne, kto nie jest takim jarmarczny złem, które łatwo rozpoznać go chciał pokazać to za jednoznaczność to takie to, że to, że granica między między złem, a brakiem zła, bo oświetlenie nie ma granic między dobrą nazwę tylko to zła jest jakby istotą samodzielną trochę żona jest bardzo płynna granica i że trudno ją zauważyć, a jeszcze trudniej jest po przekroczeniu wrócić im bardzo dobrze sens tak tak został sportretowany ten faszyzm to on też tłumaczy Sawuła, dlaczego ta ideologia i ten sposób myślenia o kraju zyska tylu zwolenników, że to ten terror, który się odbywa jest pokazany w tym filmie odbywa się dziś w daleko w ukryciu, że to tylko się albo znikają albo takich bohaterów, których ostrzeliwany później okazuje się, że oficjalną informację, kto został potrącony przez samochód był to samobójstwo samobójstwo został podpisany przez samochód to złowieszczo to coś inteligentnej maskuje samo siebie myślę, że warto jeśli państwo nie znają tego filmu to po pierwsze po niego sięgnąć i jak zwykle namawiamy zawsze namawiamy audycji klasyki dla grzeszników, ale właśnie zrobić sobie taką takie ćwiczenie intelektualne i spróbować oglądać go bez tego bagażu wiedzy, jaki mamy 3, z czym była druga wojna światowa i co się wtedy wydarzyło z tej perspektywy oczywiście patrzymy na bohatera niż jako może się z nimi w ogóle bratać, ale jeśli wyobraźmy sobie, że nie wiemy tego wszystkiego to ładunek ostrzeżenia, jakie zawarte w tym filmie może być jeszcze większy teatr jest też film i historyk traktorzystę mowa jest właśnie opowieścią o o uchodzących do polityki o tym jakie to jest jak ona bywa złudna i właśnie kusząca jest pewien gorzko ironiczny finał tego, że kiedyś wypłyną wyszła na ja w afera z tym, że ich Istvan Szabó sam donosił służbą bezpieczeństwa, ale po pierwsze, rok wcześniej był w wystawionych kandydatów zgłoszonych kandydatur nie z partii na prezydenta Węgier a kiedy już ta sprawa wyszła maja w to mimo wszystko jakoś, jako że sobór jest wielkim autorytetem moralnym był wówczas 2 kandydaci na premiera Viktora Orbána i drożdżami wyrobić sobie z nim zdjęcia już zyskiwali Mullen sem, chcąc ciągle odrzucił jego w jego cieple są co też jest trochę jak w takim właśnie w śmiesznym i gorzkim rymy z historią Henryka Holgera to jeszcze, tym bardziej warto obejrzeć ten film w świecie dużych miast w Polsce, gdzie w większości jesteśmy słuchani, ale nie tylko na szczęście pozdrawiam wszystkich słuchaczy czy tam, gdzie bez przerwy mówi się nam o indywidualizm tym, że każdy ma być najlepszy piąć w górę i Gorzyce samo spełnienie, gdzie nie ma miejsca na kompleksy jeśli zima to trzeba je głęboko ukryć albo nakarmić pytanie, jakim potworem Bartosz Staszczyszyn krytyk filmowy redaktor portalu Culture PL 1 autorów serialowego bloga polityki p t. seryjni dziękuję bardzo dziękuję warstwę BU DC klasyki dla grzeszników rozmawialiśmy Mefisto 1981 roku bardzo państwu serdecznie razem z Bartkiem Tennessee film polecamy to był wieczór Radia TOK FM przygotowała geodeta Majewska dziękuję państwu i państwu dziękuję za uwagę niedługo informacje do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA