REKLAMA

Rząd wypowie konwencję antyprzemocową? Rozmowa z prof. Moniką Płatek i mec. Grzegorzem Wroną

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2016-12-25 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nowe państwo Ewa Podolska witamy państwa będzie szczególny w pierwszy dzień świąt w naszym programie z cyklu w dość przemocy w studio Nycz pani prof. Monika Płatek wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani senator państwu wesołych świąt, a współprowadzącym program jest pan Grzegorz Wrona doskonale, a jest znany prawnik czy adwokat, który pomaga ofiarom przemocy i dobrym wesołych świąt również życia mamy dzisiaj rozmawiać o czymś, o Rozwiń » czym wiele razy rozmawialiśmy co miało pewną swoją dynamikę w, a skończyło się także wszyscy ucieszyliśmy się, a mianowicie Polska przyjęła ratyfikowała konwencję antyprzemocową, a teraz pojawiły się głosy takie że, ponieważ partia rządząca wtedy głosowała przeciwko NATO teraz on rządzi no to może będzie chciała dokonać takich manewrów, by Polska się wycofała z tych zapisów mechanizm możemy powiedzieć uczciwie rzeczywiście taki nieodpowiedzialny głos zabrzmiał, ale natychmiast został skorygowany, bo moja wiedza jest taka, że jednak, że rząd CE i przedstawiciele różnych ministerstw bardzo wyraźnie powiedzieli, że ta była dezinformacja, że z tego wycofujemy co nie zmienia to nie zmienia faktu, że dobrze jest tej konwencji porozmawiać, ale zna tylko moje rozumienie jest taki, że jednak, że dziś w tym momencie, gdy rozmawiamy u nich, że pani to jako realny podjęcie jakichś działań i Jastrowia rozumiem, że to jest cel również coś 2 × Ministerstwo Sprawiedliwości w ten sposób nawet się odżegnywał od pomysłów, które zostały zgłoszone i tutaj chyba też to było bardzo wyraźnie powiedziane, że nie zamierzają niczego takiego robić i minister pracy płac i spraw społecznych albo jak to się nazywa też bardzo wyraźnie jest podkreśliła to, że nie jest prawdą, że Polska się zamierza wycofać z konwencji animowania goni pozwoli na wypadek jak Adam Lipiński twierdzą, że są przeciwni natomiast, że nie przekłada na to by na poziomie do budżetu państwa to był ten sam adres sam pomysł co powiedziano, że minister sprawiedliwości zaproponował podniesienie wieku zgodę do 18 lat ministerstwo dało specjalne oświadczenie, że nic takiego nie ma jednak, że dalej 15 lat jest w granicach, ale też sytuacja jest faktycznie taka, że pani minister rodziny pracy i polityki społecznej oraz Real wypowiedziała się krytycznie w stosunku do konwencji rady Europy o przeciwdziałaniu zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, ale również pojawiła się takie oficjalne dementi, ale dementi do czegoś nie trwają prace nad wypowiedzeniem natomiast nie słyszałem takiego jednoznacznego stanowiska, że Polska nie wypowie umowę to może przeze mnie przemawia przekonanie, że trzeba byłoby mieć wyjątkowo dobre argumenty i coś, by się musiało stać toby wskazywało, że ta konwencja i w jaki sposób godzi w Konstytucyjny porządek Polski, bo właśnie pod wagę czy przyjęta konwencja musi być zgodna z konstytucją i nawet tam państwo, że czytając propozycje bardzo złej moim zdaniem, ale dalej konstytucji zaproponowanych przez Jarosława Kaczyńskiego nie daje tam treść tej propozycji rybniczan konstytucji pana Kaczyńskiego które, jeżeli będą przestrzegały przed i jeżeli będzie przestrzegane prawo to w tej chwili nie ma możliwości, aby konstytucji zmieniać, by uzasadniało to wypowiedzenie konwencji rozumiem, czyli w gotówce, by postawić kropkę nad i jest to teoretycznie możliwe tak i trzeba być co musiałby zrobić Polski rząd nie jest wcale nie zamierzam polskiemu rządu pod żaglami podpowiadać natomiast musiałoby się stać coś niezwykłego co by uzasadniało wycofanie się jeszcze czegoś co państwo przyjęło, że musielibyśmy chodzić robimy związek radziecki Rybim rewolucja radziecka mówimy, że poprzednie prawo i poprzedni porządek jest złe teraz wprowadzamy Republikę radziecką, a do tego potrzeba jeszcze Stalina i paru innych i Lenina wiecznie żywego także w dzieło państwo w związku z tym, że jesteśmy pod choinką, że są święta zadać zagadkę myślę, że ach, rezerwuar ludzi i wykorzystamy, bo mówimy o konwencję musimy pamiętać też o tym, że w osiemdziesiątym drugim roku do porządku prawnego Polski wciąż obowiązującego weszła konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet to jest konwencja przyjęta przez zgromadzenie ogólne narodów Zjednoczonych 18 grudnia 1999 roku i obowiązująca w Polsce od 2 kwietnia 81002 . roku i teraz w ramach debat, które towarzyszyły konwencji rady Europy, która o zapobieganiu zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, która weszła w życie w ramach porządku rady Europy 1 sierpnia 2014 roku, a stała się częścią prawa polskiego 1 sierpnia 2015 roku to co budziło najwięcej, ale emocji i było takim punktem inne sporu dotyczy pewnej treści tych przepisach jak przeczytam pani redaktor i państwu bez złożyć też spróbować odpowiedzieć na to pytanie o krzyż tam 2 kawałki usta w, a państwo macie teraz decydować, która treść pochodzi z jakiej konwencji 1 konwencji to brzmi tak chcieli jeszcze raz kopułę krótko, w którym tekst jest 80 tego drugiego, a który z 2006 piętnastego 3 lat będzie, więc któryś z konwencją ONZ tu, a który z konwencji rady Europy tak, które jest konwencja z ich to tzw. adres konwencja antyprzemocowa 1 treść brzmi tak strony podejmą działania niezbędne do promowania zmian wzorców społecznych kulturowych dotyczących zachowania kobiet i mężczyzn w celu wykorzenienia uprzedzeń zwyczajów tradycji i oraz innych praktyk opartych na idei niższości kobiet lub na stereotypowym modelu roli kobiet mężczyzn to jest jednak komend raz druga konwencji państwa-strony podejmą wszelkie stosowne kroki w celu zmiany społecznych i kulturowych wzorców zachowania mężczyzn i kobiet w celu osiągnięcia likwidacji przesądów i zwyczajów lub innych praktyk opierających się na przekonaniu o niższości lub wyższości 1 spółki albo na stereotypach roli mężczyzny kobiety usiłowałam zresztą jak ryzyko załóżmy strzelał to drugie zdobył 80 w kilka, ale czy w treści pani, by radni nie strzeliła 3 linie 1 lekarz mi się wydało takim językiem troszkę się zmienił się w język i zebrał się też język taki, że tak napisano w 30 lat zgoda, czyli ważny list Ka mocnych słów nie zmieniała wymowy nie zmieniać treści nie zmienia idei nikt nie chce likwidować świąt Bożego Narodzenia kolęd świąt co Wielkanocy i 11 listopada ani nawet 8 marca 2 wszystko, o co chodzi w tych przepisach to, żeby zdać sobie sprawę z tego co ja to bowiem po to, później napisali to powiem również dyskryminacja kobiet zabija mężczyzn niszczy mężczyzna zdrowie niszczy dobre samopoczucie, doprowadzając do alkoholi zachowania się wcześniejszego wcześniejszych zawałów niepotrzebnych samobójst w co na to tak spojrzeć dyskryminacja kobiet i utrzymywanie, że są niezdolne do pewnych rzeczy, a mężczyźni zobowiązani do pewnych rzeczy prowadzi do tego, że ludzie mają dużo gorsze możliwości komunikowania się i dobrego wspólnego dzielenia się obowiązkami zarówno w sferze wewnętrznej domu, jaki w sferze zewnętrznej to nie jest naprawdę tak, że to mężczyzna i tylko mężczyzna jest zobowiązany do utrzymania rodziny, choć takie wątki się pojawiają niestety w karcie praw rodziny, która z kolei została przygotowana w osiemdziesiątym trzecim roku przez stolicę Apostolską jest bardzo niebezpieczny perwersyjny przepis, który mówi o tym, że wynagrodzenie powinien za pracę powinno być wystarczające do założenia rodziny takiego prowadzenia rodziny, aby matka nie była zmuszana do pracy poza domem ze szkodą dla życia rodziny, a zwłaszcza wychowania dzieci i my z 1 strony nie mamy ani obowiązku ani prawa lansować takiego wzorca, a z drugiej strony musimy sobie uzmysłowić, że to nie jest tak, że taki wzorzec ludzie wybierają, bo przepisy, jakie tworzymy wypychają kobiety z rynku pracy i wpychają mężczyzn w poczucie, że oni sobie muszą dać radę, czyli w świecie, który jest niezwykle skomplikowanym świecie, w którym o wiele łatwiej jest, kiedy 2 osoby dbają o utrzymanie rodziny, zwłaszcza teraz, kiedy tak łatwo wyrzucamy ludzi na bruk, kiedy tak dużo mówimy o dobrych płacach Trytko żony nie wytrzyma nie nie wystarczają na to, żeby ludzie naprawdę utrzymać przez miesiąc przy życiu o wiele prościej i możliwe jest, kiedy jedno i drugie pracuje, a do państwa w tym momencie powinno należeć zobowiązanie do tego, żeby dać dobre żłobki dobre przedszkola to dobre szkoły dobre szkoły i zapewnić również na poziomie takim dobrego samopoczucia ludzi, że kiedy i kobieta mężczyzna pracują i kiedy razem są odpowiedzialni za to to to jest właśnie ten wzorzec, który ma być realizowany coś co przekłada z tym, że ubezpieczenie społeczne nie może być dla kobiety, która pracuje po i wtedy może wziąć urlop rodzicielski niezależnie od tego czy mężczyzna pracuje czy nie, a dla mężczyzny taki urlop jest tylko wtedy możliwe, kiedy ta kobieta również pracuje aktywnie pracuje ktoś tego nie może zrobić, jeżeli zobaczy na przepisy wcześniejsze, który był bardzo charakterystyczne, że każdy mężczyzna mógł wziąć na swoje ubezpieczenie każdą kobietę i każdą żonę niezależnie od tego w jakim aby w sytuacji natomiast już kobieta tylko wtedy, kiedy mężczyzna był w wieku emerytalnym lub był inwalidą, czyli musimy zdać sprawę z tego nic tak, że to są wzorce biologicznie ukształtowane to jest niestety również prawnik wciskanie kobiet i mężczyzn sztywne role niepasujące do rzeczywistości i prowadzący niestety bardzo często do tego, że się to nie układa i tylko o tym, te przepisy mówią a dlaczego pani profesor w takim razie, jeżeli mamy początek lat osiemdziesiątych ani mecenas tak ja proponuję, by to pytanie on postawił już za moment, gdy ponownie wycinanki z państwa w studio w pani prof. Monika Płatek i współprowadząca mecenas Grzegorz Wrona ja oddaję od razu panu głos, bo one zaczął tak, by wyssać przytoczyliśmy w imprezie przytoczyła tę treść przepisów konwencji, która wchodzi w życie po osiemdziesiątym drugim roku 1980 weszła w życie, a potem konwencji tej, o którym 4 często rozmawiamy w 2000 piętnastym roku teraz mam takie pytanie, dlaczego te niemal bliźniacze zapisy w tej konwencji, która już Strike dotyczy przemocy wobec kobiet wprost uważane są za zagrożenie czy są przedstawiane jak on nie wiem najlepszym razie niewygodna w najgorszym razie właśnie wrogie, a w tej konwencji w 1982 roku uda się wejść w życie od 1980 druga roku co w ogóle zauważalne to jest pytanie nie do mnie tylko do władzy, ale ja postaram się powiedzieć i właśnie, ale to byłoby bardzo nieelegancki wymiata odpowiedź, ponieważ czytałem opracowanie ordo iuris, który wskazuje na brak znajomości prawa lekceważenia faktu, że konwencja z CIT obowiązuje i toby oznaczało, że władza lekceważy obowiązujące prawo ja tego nie chce powiedzieć co więcej też zamierzam się domyślać doszukiwać, bo nie było po stronie rządzących żadnych rozsądnych uwag oprócz mówienia o tym, że ludzie będą zmuszani do zmiany płci to jest 1 argument to by oznaczało, że potrzebujemy, tym bardziej właśnie tej konwencji, bo mowa w niej jest o edukacji i profilaktyce to jest w ogóle w rozdziale zatytułowanym profilaktyka i może to nie tylko uczniowie w szkole, ale i rządzący powinni wiedzieć, że do zmiany płci i nikogo zmusić nie można, bo to prowadzi do nieszczęść i zresztą przykład zastosowane tam, kiedy mowa była o chłopcu, którego w trakcie uroczystości obrzezania obcięto mu penis w związku z tym wychowywano jak dziewczynkę doprowadziło to do tragedii to jest argument nie przeciwko konwencja za konwencją niemożna nikogo zmuszać do tego, aby był kimś kim nie jest i tak naprawdę ten argument jest argumentem w pustym drugi argument to jest taki, że to, by prowadziło to związków partnerskich i związków jednopłciowych i ja mam nadzieję, że to nie kwestia konwencji tylko to kwestia art. 32 konstytucji i niedyskryminowania ludzi ze względu na sytuacji, jakiej się znajdują ci ze względu na orientację seksualną do tego doprowadzi, a już zupełnie pusty jest argument, że związki jednopłciowe miałyby niszczyć rodzinę rodzinę niszczyć tak naprawdę przemoc, a nie to czy istnieją czy nie istnieją związki jednopłciowe i wreszcie ostatni argument, jaki byłby on przedstawiany bardzo perwersyjne i znów niestety ze wstydem to mówi świadczący o dalekim niezrozumieniu i niewiedzy osób, które wypowiadają taki argument, że kraje np. skandynawskie, które przyjęły konwencje mają statystycznie więcej przemocy niż kraje tak jak Polski, które są przeciwne takim rozwiązaniem małżeństwa to podobna sytuacja ze zgwałcenia ami w statystyki zgwałceń, zwłaszcza przed okresem, kiedy ten, kiedy mieliśmy w tryb wnioskowy świadczą o tym ile zgwałceń świadczą tylko o tym ile jest osób skłonnych do tego, żeby zgłosić w ocenie i teraz to samo jest, jeżeli chodzi coś o przemoc niestety bardzo dobrze wiemy jak wygląda praktyka, kiedy osoby zgłaszają tego typu zachowania już pomijam to, że nie ma o czym pan Wrona napisał w poważną pracę, że w niemal odrębnego przestępstwa przemocy w rodzinie znęcanie, które znów w sposób niezwykle perwersyjny w tej chwili rozumiany wymaga wielokrotnego powtarzającego się np. picia dokuczania, żeby w ogóle zauważyć, że problem istnieje czy musimy zrozumieć to, że sposób sformułowania przemocy w rodzinie w krajach skandynawskich daje podstawę do tego, żeby zobaczyć jak ten problem wygląda my natomiast wychodząc z błędnego założenia, że kiedy nie będziemy mówić oczywiście o to nie będzie istniało robimy wszystko, żeby to zjawisko ukryć czym, mówiąc że robimy wszystko znowu przesadzam, bo musimy pamiętać o policji, które często jest wrażliwy żona ale, ponieważ jest rozliczana z efektów swoich działań statystycznych, toteż niekiedy ma skłonność do tego, żeby powiedzieć może zbierać kolejne obdukcję proszę przyjść jakiś czas, a w ogóle stosujemy chwyty niedopuszczalne mówiąc zainteresowana wycofała skargę skargę to nie jest przestępstwo skarbowe albo BM zainteresowani pogodzili się noszenie pogodzili się natomiast nie zmienia faktu, że zaistniał moment przemocy, czyli my robimy wszystko, żeby nie dostrzegać po to, żeby głosić fałszywe stwierdzenia tak, że z rodziną jest wszystko w porządku, a trzeba pamiętać, że ta konwencja jak mało co rzeczywiście może pomóc temu, żeby z rodziną było dobrze mamy zresztą doskonały przykład, jeżeli chodzi o molestowanie seksualne z prawie pracy od 2 tysięcznego czwartego roku obowiązuje przepis, który stanowi, że każde werbalnej i niewerbalne zachowanie skierowane do drugiego współpracownika, a niechciane przez to osoba dotyczące płci jest molestowaniem seksualnym, a więc jest to niezwykle szerokie ujęcie problemu i statystycznie rzecz biorąc w Polsce takich spra w rok rocznie rocznie w sądach toczy się w 34 czasem 5 dla porównania można powiedzieć, że łącznie jest spra w toczących się z obszaru pracy to jest około 1  000  300 spra w, które rozpatrują wydziały pracy ubezpieczeń społecznych, a więc proszę zwrócić uwagę, że wprowadzenie przepisu nawet bardzo szerokiego nawet bardzo daleko chroniącego w ogóle nie zmieniło praktyki do naczyń wystarczy wprowadzenie przepisu, aby osoby, które są molestowane zaręczam państwu, że nie wiem czy wymaga to robienia bardzo szczegółowych badań w Niemczech istnieją i jaka jest skala molestowania, a pracy natomiast części, by się chciało oprzeć tylko tych badań dna Polska jest w ogóle no rajem pod tym względem nie ma na razie nie jest prawda nie jest molestowaniem latek miał coś takiego no no i jeszcze 1 rzecz dodać proszę zauważyć co ta konwencja dała od samego początku nawet pomimo tego, że władza robi bardzo dużo, aby i o winie wypełnić co oznaczają, że władza tak naprawdę w tym momencie lekceważy nasze dobro lekceważy nasze bezpieczeństwo, dlaczego lekceważy jakość życia naszych rodzinach zarówno, jeżeli chodzi o relacje pomiędzy małżonkami, jakiej relacji pomiędzy małżonkami dziećmi w relacji między małżonkami i inną rodziną, ale ta konwencja uświadamia, że z dotychczasowych form przemocy, gdzie żeśmy identyfikowali przemoc fizyczną psychiczną seksualną nigdy świętowaliśmy przemocy ekonomicznej i mieliśmy przed przepisy w kodeksie karnym mówiąca o uporczywym niepłaceniu alimentów, ale nikt tego nie identyfikował jako przemoc w rodzinie i dzisiaj to się powoli zaczyna przebijać, ale szli dalej nie przekłada przekłada się na to, że władze już zaczął o tym, mówić dobrze natomiast nie przekłada się na skuteczną egzekucję tych alimentów, gdzie powoli zaczynamy rozumieć, że jeżeli ktoś tak skutecznie egzekwuje od nas podatki, a nie egzekwuje w wyroku przejście jest wyrok jest powiedzenie to jest decyzja właściciela to jednak co za tym stoi i nie przez przypadek to co za tym stoi to jest fakt, że w większości te alimenty są orzekane na rzecz kobiet, które wychowują dzieci bądź na rzecz kobiet, które są najczęściej są na rzecz dzieci prawda nie w związku z tym tutaj widzimy, że to nie jest tylko kwestia tego jak się wypełnia prawo tylko wobec kogo to prawo jest wypełniany okazuje się, że w tym przypadku, kiedy grupą docelową są kobiety poziom lekceważenia władzy jest wyższy i teraz konwencja to uświadamiać to dla was jest niewygodne być może natomiast dla ludzi, których ta dotyczy dla dzieci, którzy nie traktują tego często jako to, że tatuś szlif nie chce płacić tej kobiecie prawda tylko traktują to jako tatuś się tak naprawdę mam nie wnosi tatuś on Ninie, a tatuś mnie nie dostrzega i test ten moment, który sprawia, że uświadomienie sobie też, że niszczymy dziecko w ten sposób i być może uświadomienie mężczyznom pomaga w drugą stronę to jest aż tak, że jest grupa mężczyzn walcząca o kontakt z dzieckiem i tak konwencja pozwala wprowadzić mechanizmy, gdzie rodzice nawet jeśli są w dużym sporze mają szansę zrozumieć, że ich spory nie mogą uderzać w dziecko, że relacje rodziców i dziecka bez względu na płeć tego rodzica są dla dziecka ważne, by preferowali tutaj dotknęła bardzo ważnej rzeczy oraz pracownicy z konwencji raz mówiąc o tym co jak w rzeczywistości to powiedzmy pociągniemy ten wątek już można coś podsumować jak wygląda wdrażanie konwencji antyprzemocowej potem zaczęła pani na ten temat i do nich, bo to nie jest takie proste, bo fakt, że ta konwencja tak uwiera wydaje mi się, że doprowadzą do sytuacji, w której jednak w przeciwieństwie do konwencji zjednoczonej ONZ Toski, która nie zawierała dobrych instrumentów mówiących co władza ma zrobić, żeby wdrożyć te treści, które są w przepisach konwencji rady Europy dostarcza tych instrumentów i z 1 strony większa świadomość i większa ilość tekstów mówienia wskazywania na temat tej konwencji i oczywiście znów starań władz, żeby to ukrócić pozbawienie pieniędzy z centrum praw kobiet czy Ecole, czyli 3 z fundacji dla dzieci, które dawniej, zwłaszcza dzieci Niczyje jest najlepszym dowodem na to, że chce się podciąć gałąź, na której siedzi, ale jednocześnie chce się pozbawić ludzi, którzy pokazują problemy te roboty problemach mówili to nie jest to nie zlikwiduje problem w aneksie wiemy, że władza jest zobowiązana do zagwarantowania dwudziesto cztero rodzinnego telefonu, który może zbierać informacje o przejawach przemocy, które dawałoby wiedzę na ten temat to nie działa tego nie ma, a to jest coś, gdzie władza i ciała za przeproszeniem naszym kosztem nie można powiedzieć, że to niema pieniędzy, jeżeli jest pieniądze nam, że są pieniądze na to, żeby zwiększać fundusze reprezentacyjne ministra obrony i żeby mieć pieniądze na dziesiątki innych niepotrzebnych niepotrzebnych spra w to muszą się znaleźć pieniądze na to, jeżeli się nie znajdują znaczy, że los kobiety na wsi los kobiety z małego miasteczka los dzieci i miasteczek i wsi las mężczyzn, którzy są również często w 2 w trudnych sytuacjach i też już wiedzą jak konwencja nie wyklucza mężczyzn jako podmioty również przemocy nie tylko stosujących przemoc, ale tych, którzy tam przemoc doznają co również stara się usunąć i pokazać to jest tylko coś co promuje kobiety nie to jest coś co promuje wyrugowanie nierówności, które się przejawia w ten sposób, że naprawdę część BiT jest słabszy, więc myślę także świadomość ludzi wzrosła również świadomość o niewypełnianie zobowiązaniach władzy, ale jednocześnie też świadomy sprawiła, że mamy przejawy, iż przynajmniej deklarowania woli, aby zwiększyć efektywność np. ściągania alimentów mecenas wydają się takim najbardziej jaskrawym przejawem ma w wdrażania konwencji, ale nieświadomym lub jeśli tak można sobie pozwolić jest jednak ten projekt Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczący zmiany przestępstwa niealimentacji już jest w zasadzie uzgodniony tekst dotyczący zmian art. 209, ale co może lekko wygarnęła, że w oczach widać było dość głośno komentowane w przestrzeni publicznej przepis dotyczy tego, że jeżeli ktoś trzykrotnie nie zapłacze, a konkretnie, jeżeli suma niezapłaconych alimentów osiągnie ich trzykrotność to będzie to samo w sobie przestępstwem bez względu na to jakich powodów, a ktoś nie zapłacił, a przepis również przewiduje, że jeżeli ktoś o wszczęciu postępowania przyjdzie i zapłaci to sprawa zostanie umorzona w ma to na celu doprowadzenie do sytuacji, w której te niuanse, które dzisiaj się rozpatruję znaczy czy to jest uporczywe czy nie jest więc, że roślina jest wtedy jak przez kilka miesięcy się nie płaci, nic więc wystarczyło wpłacić 50 zł raz na 3 pół roku już nie chodzi z głowy, a przede wszy po raz 2, że bardzo różnie do tego równych częściach kraju podchodzono zresztą taką analizę przeprowadziło biuro Rzecznika Praw Obywatelskich w zakresie tym no może jeszcze po przerwie wrócimy do w tej kwestii już mogli szczegółowo okazać się o jaki na czym ten pomysł ma polegać SS walczyliśmy o mówić o pewnym projekcie jednak w twarz gotowy projekt, który jest przygotowany już, że jest przygotowany nie wiem przystawił do Sejmu czy nie, bo na tym etapie cisza zatrzymałem natomiast PGF i kwestii dotyczącej przestępstwa niealimentacji a dlaczego pokazuje go w kontekście wdrażania konwencji, ponieważ bardzo silny w opór społeczny czemu potrzeba zmiany praktyki dotyczącej alimentacji powstał właśnie na kanwie dyskusji o konwencji o przemocy ekonomicznej z pań oraz powiedziała Broda cały ten temat, a się pojawił przestrzeń również silniej w związku z ratyfikacją konwencji noir szczerze powiedziawszy trudno przewidzieć, jakie skutki praktyczne będą, a po wprowadzeniu tego przepisu, który miałby karać za trzykrotne za niezapłacenie trzykrotności wysokości alimentów, ale myślę, że jest to pomysł, który może doprowadzić kraj do części przy części niani MEN ne stacji osób, które nie chcą płacić alimentów do tego, aby zapłaciły, a więc mówiąc krótko konwencja ów ciąży, by wyciągać go odwieść konwencja ma szansę nawet nie tyle doprowadzić do pana nie wiem zmiany ustaw wprost, ale ma do może doprowadzić do tego, że oczekiwania co do zmiany będą wzrastały i test, bo to jest problem rzeczywiście złożony dla mnie jest tak jest dość jasne w tym momencie, że jeżeli jesteśmy w stanie w sposób efektywny ściągać od nas podatki i potrafimy zrobić to nie jest zrozumiałe, dlaczego nie jesteśmy w stanie ściągnąć podatków, które nazywają się alimenty wydają się, że mechanizm tutaj powinien być taki sam przy czym to jest jednocześnie moment, w którym ja się obawiać po wersji post polegającej na tym, że ktoś będzie chciał wykorzystać np. elektroniczny monitoring, który musi się sprawdzać musi być finansowany po od mamy takie zobowiązania Dani Madziarzy, czyli powietrzne są wyraźnie, że to nie może się skończyć w ten sposób, że ktoś, kto nie będzie płacił alimentów dostanie karę dzisiaj mamy sytuację taką, że nie płacą ludzie, którzy nie płacą alimentów trafiają do więzienia, w którym zamiast płacić na jej dzieci my płacimy na ich utrzymanie więzieniu k i oni akurat z tym gmina wcale aż tak bardzo nie chcą wydostać też musimy pamiętać, że są 2 grupy ludzi z 1 strony mamy osoby, które ze względu na wściekłość wobec swojej byłej partnerki mówią nie zapłacę jej nic, czyli to są osoby, którym trzeba uświadomić tam są dzieci i toby wymagało zupełnie innych instrumentów nie jest z poziomu prawa karnego i tu jest największy problem, że to rzeczywiście musi być muszą być stosowane wzory mądrego dobrego ojca nie patriarchalnego dyscyplinującego, który przynosi wartości, które kobieta ma wdrażać i nie kogoś, kto rządzi rodziną tylko kogoś, kto jest partnerem odpowiedzialnym za siebie za innych i za dziecko ma prawo też do wsparcia i tego typu projekty są prowadzone są najczęściej prowadzone przez organizacje pozarządowe, które każda autorytarna władza rozwala, ponieważ nie jest zainteresowana społeczeństwem obywatelskim w czasie będzie przekładać na to, że będzie nam żyć gorzej, a nie lepiej, jeżeli ma się nam żyć lepiej muszą być tego typu projekty, a teraz druga grupa tych ludzi to są często ludzie, którzy stracili pracę są niewydolne niż mają nałogi nie dają sobie rady są zadłużeni są zadłużeni i w tym momencie jest to bardzo delikatny jest delikatna sprawa, bo nie można doprowadzić do tego, żeby ktoś dostał alimenty po to, że dostał pracę prawda natomiast trzeba to tak rozwiązać, aby nie, wydając pieniędzy, które należałoby raczej przekazać na tych młodych na te dzieci doprowadzi do sytuacji, w której prace przez tych ludzi wykonywane rzeczywiście będą pokrywać koszty alimentów i toby wymagało od władzy, żeby nie stać mnie nie traktowała tego jako możliwości pokazania swoich pięści i żona ma siłę i że może rządzić tylko rzeczywiście wykazanie troski o podmioty którymi zarządza czy potrzebujemy znowu władzy, które jest mądra i która przestrzega prawa i która przestrzega prawa w takim rozumieniu, że wie, że nie jest wybrana po to, żeby robić co jeszcze chce tylko zebrana po to, żeby tak zarządzać, aby podmioty którymi zarządza, czyli zwrot zwykli obywatele obywatelki mieli lepsze życie i test to jest podstawa musimy zrozumieć naprawdę ta, że tak konwencja pozwala na to, aby ludzie żyli bardziej świadomie i byli szczęśliwsi mieli lepszą jakość życia ktoś, kto tego nie chce może to znaczy dobrze się zarządzać i jakami tamtymi niemieszczących mi zmuszony do tego, żeby myśleć koncerny ziemniaki kartofle następny dzień, żeby przeżyć pytanie czy my chcemy takiego życia ja myślę, że nie chcemy żyć dzisiaj mamy dość dobrze rozbudzone potrzeby, jednakże dobrego życia i to co słyszy i niżem fraza poważnie, ale to co słyszałam wczoraj w terenie ściany w jakiś czas temu od pani premier, która mówiła, że to właśnie chodzi o jakość życia no to jakość życia sprawdza się w przyjętych rozwiązaniach nawet w takich kwestiach jak alimenty i kończąc wracając do pana pytania wszystko to co pozwala na to, aby nie ściągać w czasie obowiązku alimentacyjnego wydaje mi się z sprzyjać temu, żeby te alimenty to nie prezenterka ażeby to jednak spłacać, ale to rzeczywiście musi być bezpośrednio nastawione na efektywność i wzorcem powinny być ściąganie na ściąganie podatków od nas no tutaj ne jest taka sytuacja, jeżeli chodzi o alimenty, że jak być sankcja za niepłacenie tek jest 1 temat natomiast, a Rzecznik Praw Obywatelskich Rzecznik Praw Dziecka wspólnie podjęli taką inicjatywę powołali zespół ekspertów właśnie do usprawniania medytacji i masz szeroki zakres działania ten zespół, ale m. in . tam się pojawiły 2 na 2 inicjatywy, które wydają się być niezwykle atrakcyjne z punktu widzenia sposobu orzekania alimentów i one po pierwsze, nic by nie kosztowały, że tak się wyraża po drugie, pozwoliłyby inaczej spojrzeć na w ogóle orzekania alimentów pierwsza randka w ekspresowym w skrócie pierwsza rzecz polega na tym, żeby dziecko nie było reprezentowane przez rodzica może sobie wyobrazić, że w sytuacji, w której po to, są tak jak pani poseł zauważyła pieniądze dla dzieci w w momencie, kiedy reprezentuje 1 z rodziców od razu ten drugi traktuję to jak to spór z tym rodzicem, a nie da tak naprawdę pełnię swego obowiązku na wzór spraw karnych można, by wprowadzić instytucję adwokata dziecka, który reprezentuje to dziecko jego interesy wtedy ten spór nie byłby tak traktowany to jest pierwsza rzecz druga rzecz to jest wprowadzenie nie przepisami, ale poprzez praktykę Neo i instytucji na wzór tabel alimentacyjnych niemieckich, czyli mniej więcej ustalenia punktu wyjścia dla alimentów w zależności od wieku dziecka i poziomu zarobków tego, kto miałby płacić, żeby mówiąc krótko, bo mniej więcej wiadomo mniej więcej nie byłby to przepis prawa nie byłoby to coś sobie jakieś odniesienia tak jakiś punkt odniesienia, od którego się mogli mówić, że dziecko moje mieszka ma ubranie musi się uczyć, więc ileż to kosztuje prawda, więc nie są tanie MEN ty na kochanka byłej żony czy tak jak niektórzy właśnie twierdzą jej przyjemność tylko faktycznie utrzymanie dziecka już wtedy wiele rzeczy spowodowały, że sam fakt orzeczonych alimentów mógł być inaczej interpretowany, a często są rozwiązania miękkie Praga niekoniecznie tylko taki miałby doprowadzić do sankcji karnej czy ktoś płaci, bo się boi, a niekoniecznie, dlatego że uważa, że powinien płacić rodzice, ale myślę, że trzeba pomyśleć o dane ponad 1 000 000 dzieci w Polsce nie otrzymuje zasądzonych na ich rzecz alimenty, że tak się dzieje alimentów, że tak się dzieje to to jest skala lekceważenia prawa, jednakże lekceważenia dzieci, o których tyle słów jakich się mówi przez kolejne władze Chin to jest rzeczywiście problem jeśli ktokolwiek będzie mówił, że tutaj chodziło o dobro dziecka czy dziecko święte to niech pokaże ich to rząd to jest tak to jest kryterium sprawdzające jeśli można tak bardzo lekceważyć prawo to to jest również świadectwo tego do jakiego stopnia ta konwencja potrzebna, żeby jest też problem tego, że ten, kto jest pokrzywdzony, czyli dziecko ma bardzo małe możliwości obrony swoich praw to też trzeba podkreślić także, jakby nie ma dla mnie w sporze z przepisami z procedurami i z 4 z kimś, kto nie płaci, kto unika tego ocenia proces na przegranej pozycji jesteś też pytanie na ile to ściganie powinno być właśnie przez państwo przejęte tylko chociażby pod toi i używać takiego argumentu, żeby wyrównać szansę, a pan jest to nazwa ściganie Meyer nie chce nazwać ściganiem tylko ściąganiem, dlatego że proszę zobaczyć to nie jest tak to się na dziecko odbije, ale to jest lekceważenie wyroków wydanych przez władze to jest lekceważenie wyroków sądowych to jest daleko posunięta im posunięty brak nie proporcjonalności niezrozumienia dlaczego, kiedy nie płacę podatków do kasy państwa to państwo jest skuteczne a kiedy lekceważy wyroki tego samego państwa, bo kasa idzie do konkretnej osoby to wówczas nic się nigdzie nie jest skuteczne to nie jest nieumiejętność ściągania go nie umiejętność dostrzeżenia, że w tym drugim przypadku również tak naprawdę w momencie, kiedy przez parlament i to są to dotyczy też przemoc i to może warto zrozumieć, że lekceważymy wyroki władzy, jeżeli zlekceważymy alimenty, jeżeli lekceważymy przejawy przemocy, jeżeli posyłamy informacje do ofiar przemocy Suarez pizzę na wodę jeszcze jest taki przepis, ale z tym przepisem nic nie będzie działo to nie znajdziesz pomoc od nas wysyłamy podobny sygnał do sprawców ORSS pitna woda jest w przepisach mieć nic nie zrobimy to proszę mi wierzyć to jest ten sygnał, który pokazuje ja nie mogę liczyć na władze ja nie mogę liczyć na instrumenty o okresie mówi odgórnie ja w ogóle nie mogę liczyć NATO państwa z drugiej strony ja mogę śmiać to państwo i robić co chce proszę zobaczyć nad DK ostatnia to jest naprawdę kryminogenne element, czyli powodujący powstawanie innych przestępstw tyle gadamy o Amber Gold dobrze połączyć 2 rzeczy, jakiego stopnia Amber Gold jest efektem wdrażania przez bardzo długi okres czasu na bardzo różnych poziomach to bardzo różnych ludzi przesyłania informacji nie ePUAP jest na papierze, ale będziemy się mogli robić co chcemy, więc ja bym proponowała na to spojrzeć szerzej chcemy naprawdę mieć efektywną władcy i efektywne przestrzeganie prawa to trzeba zacząć tam, gdzie to bezpośrednio dotyka ludzi w z jakiego my udajemy, że dziś ściga my Heart udaje, że nie może zapłacić nawet wypas ciągle udajemy kogoś nie możemy o tym z całą pewnością tak jest też pytanie na ile, bo tu pani poseł eksponuje kwestię, że państwo jest w stanie ściągnąć podatki pewnie by specjaliści dyskutowali o dalszy czy faktycznie tak jest, bo ta grupa Ania alimenciarzy często pokrywa się z tymi co też istnym podatkami i ciężko jest i wyegzekwować dziś możemy uściślić uszyć cisza, lecz i zawężać zakres i płaconych podatków to możemy również to samo zrobić do stosunku do gimnazjum wiesz tylko tyle, że to jest ten sam mechanizm ten sam wyrok to samo prawo i to samo lekceważenie prawa w no, jakby to i tak nie ulega w ogóle wątpliwości natomiast czy spojrzenie na niepłacenie alimentów jak ona formę przemocy w zmieniał to podejście państwa to znaczy to powinno jeszcze bardziej uzmysłowić państwu państwo, które pozwala na przemoc wobec ludzi jest słabe niezdarne gadające, a w praktyce niedziałające, czyli tak naprawdę ludzie, którzy sprawują władzę biorą pieniądze spełniają swoje funkcje żyją na nasz koszt bezpodstawnie, a czy nie jest tak, że państwo myśli właśnie, że jest silna, bo dystrybuuje przemoc w tym znaczeniu, że ktoś tak to jest państwo, które jest silna i dystrybuuje przemoc tylko, że wtedy mamy do czynienia z dyktaturą i z bezprawiem w sensie konstytucja nie znaczy dystrybuuje sprzęt czy państwo używa przemocy w stosunku do obywateli, którzy używają przemocy w stosunku do osób słabszych czy one choruje na kurz, ale tak być, chociaż za czas i cały czas mówimy o tym, że nie używa wcale nie byto rozwala, a to derby Rzymu przyzwala na to jest sam test bez spróbowania przemocy natomiast metody mówimy o tym, że ta konwencja służy przeciwdziałaniu przemocy nie musimy się zapewniać, że lepiej jest czuć się bezpiecznie we własnym domu siedzieć przy stole świątecznym Nielsena pięknymi i sparaliżowane, że ktoś zrobi awanturę, że jakaś ryba jest przypięty przepalone po to, żeby mieć pretekst do robienia awantury tylko być wśród ludzi dziś przepaliła ryba będzie powodem do uśmiechnięci aż się jeszcze smaczniej zjedzenia ze smakiem prawda, czyli ludzie, którzy żyją w dobrych warunkach i nie boją się swoich partnerów nie mają raka nie mają nerwicy nie mają zapaści i w związku z tym też co się przekłada na politykę szerszą, ale rozumiem, że naprawdę chciał coś zacząć to tak widzieć, ale gdzieś tam na początku powinno być to, że mamy krótkie życie mamy prawo do tego, żeby przeżyć dobrze i w dużej mierze to jest również obowiązek władzy, żeby nam tego nie odbierać i konwencja, która przeciwdziała przemocy, która eliminuje złe niedobre stereotypy o tym co wolno co nie wolno kobiecie mężczyźnie pozwala na to, żeby się lepiej komunikować rodzinie i lepiej komunikować w społeczeństwie co wreszcie jest również tańsze, czego państwu z całego serca z okazji świąt życzymy wesołych świąt, a także władze w 2 potrafiła zrobić chciała tak, by widzieć wolę w bardzo serdecznie państwu dziękuję pani prof. Monika Płatek wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego była z nami w tym, więc w Miętnem Marlena współprowadzącym był pan mecenas Grzegorz Braun dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA